Nederlandse zendingsraad
werd in stilte 40 jaar
Gereformeerden blijven achter
bij groei van bevolking
Wat in Rome gebeurt
gaat iedereen aan
Een woord voor vandaag
Mislukte start
in 1911
Aarzelend op
gang in 1929
Samenwerking
na de oorlog
Karl Rahner
waarschuwt
priesters
BEROFpWrswERK
J. D. F. van Halsema
in Hilversum ter
aarde besteld
Servische Kerk
Door prof. dr.
J. Verkuyl
STATISTIEK GEEFT VERTEKEND BEELD
Ruim 4000 gereformeerden
spoorloos zoekgeraakt
Raad kerken
bezorgd
over Ulster
Twee milioen
voor SSK
Cernik ontkent
monetaire
hervormingen
ZATERDAG 11 OKTOBER
,JDe genade van de Here Jezus Christus zij met uw geest".
Dat zijn de laatste woorden van Paulus aan de gemeente van
Philippi. Het is tevens de laatste keer dat we mediteren over
een uitspraak van Paulus in deze brief. Maandag beginnen
we aan een ander onderwerp.
Maar deze zin mogen we niet overslaan. Het is niet zo maar
een vanzelfsprekend slot aan het einde van een brief. Het is
geen „hoogachtend", aan iemand die we helemaal niet hoog
achten. Het zijn ook geen „hartelijke groeten", terwijl het ons
een zorg zal zijn of die groeten overkomen of niet. We heb
ben zo van die geijkte woorden, waarmee we een brief be
ëindigen. Maar het zijn holle woorden geworden.
Maar Paulus gebruikt geen holle klanken. Anders hadden
nooit zoveel mensen naar hem geluisterd Hij meent wat hij
zegt. Hij wil dat wij deel hebben aan de genade van de Here
Jezus Christus. Hij wenst ons deze genade toe met heel zijn
hart.
Waaruit bestaat die genade? Uit het feit dat Jezus Christus,
de hemelse Heer persoonlijk tot ons komt en bij ons wil zijn.
Hij wil een realiteit zijn in ons leven, waarmee we rekening
kunnen houden. Hij wil God voor ons aanwezig maken.
We lezen vandaag: Spreuken 4 1-27.
We lezen morgen: Spreuken 7 1-10.
Het oudste oecumenische zendingsorgaan in Nederland, de Nederlandse Zendingsraad, is
definitief van start gegaan in 1929 (10 oktober). Maar het is interessant er even aandacht aan te
schenken, dat daaraan in 1911 reeds een mislukte start was voorafgegaan.
In 1910 was namelijk de eerste vverldzendingsconferentie ge
houden in Edenburgh, onder voorzitterschap van dr. John Mott, de
conferentie die eigenlijk de stoot heeft gegeven tot de oecumenische
bewegipg. Tot secretaris werd benoemd dr. J. H. Oldham, die
enkele maanden geleden op 94-jarige leeftijd in Engeland is over
leden.
VATICAANSTAD De progres
sieve rooms-katholieke theoloog dr.
Karl Rahner en twee andere theolo
gen van het Vaticaan hebben de
bijeenkomst van "rebellerende"
priesters erop attent gemaakt, dat de
ideeën die zij bespreken te radicaal
zijn. Ook menen zij dat het tijdstip
niet juist is gekozen.
De "rebellerende" priesters hebben
gezegd, dat de ontmoeting nuttig is
geweest, maar dat er geen over
eenstemming is bereikt
De drie theologen hebben met vijf
tien van hen gesproken en gezegd,
<jlat de zes onderwerpen op de agenda
waaronder een voorstel tot het ont
nemen van de macht die de paus en
het Vaticaan in de Rooms-Katholieke
Kerk hebben, ondoordacht waren.
De drie theologen, leden van de
nieuwe theologische commissie van
het Vaticaan, zeiden de goede bedoe
lingen van de priesters te respecte
ren.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Goudswaard, A. J. Mul
der te Ter Aa: te Ooltgenaplaat, G. van
Estrik te Genemulden.
Bedankt voor Ede, G. H. van Kooten
te Delft; voor Nijverdal, S. van den
Bos te Hillegersberg (verb. berd.
HILVERSUM Ruim 250 belang
stellenden namen gistermiddag op de
begraafplaats Zuiderhof afscheid van
notaris J. D. F. van Halsema. die
maandag overleed. De heer Van Hal
sema heeft buiten «ijn werkkring vele
functies in het maatschappelijk leven
vervuld.
Aan de begrafenis ging een kerk
dienst vooraf in de Westerkerk, waar
ds. J. L. Wielenga voorging. Er werd
gesproken door zowel ds. Wielenga als
aoor ds. Van Halsema. een zoon van
de overledene.
Aan het graf sprak namens de Vrije
Universiteit een der directeuren, prof.
dr. G. J. Sico. Namens het Comenius
College in Hilversum sprak dr. H.
Turkstra, Als afgevaardigde van Groot
Bronswijk sprak de heer K. Ausman.
BELGRADO Met een plechtige
liturgie, gecelebreerd door patriarch
German, heeft de Servische Ortho
doxe Kerk herdacht, dat zij 750 jaar
zelfstandig is.
Na het grote schisma tussen Rome
en Konstantinopel in 1054 kozen de
Serven in het jaar 1219 definitief
voor het oosten. In hetzelfde jaar
wérd Sint Sabbas door de patriarch
van Konstantinopel tot aartsbisschop
gewijd.
Sabbas (eigenlijk Sava) geldt als de
beschermheilige van de Servsche
Kerk. Hij was prins, maar met zijn
vader, de regent van het land, werd
hij monnik. Samen stichtten zij het
klooster Hilendar op de Athos.
Oldham bracht in 1911 een bezoek
aan Nederland en werd ontvangen
door ds. J. L. van Wijk, de toenmali
ge secretaris van het Nederlands Bij
belgenootschap, dat vooral in het be
gin van deze eeuw zulk een belang
rijke rol heeft gespeeld als convoca-
tor en coördinator van oecumenische
contacten. Als gevolg van dat bezoek
werd in 1911 door het hoofdbestuur
van het NBG besloten om in Neder
land een Nederlandse Zendingsraad
op te richten.
Dit besluit werd echter niet uitge
voerd. Het bleef bij een organisa
tie-ontwerp en bij de instelling van
een Raad van Advies voor het even
eens door het NBG in het leven ge
roepen Zendingsconsulaat in het
voormalige Nederlands-Indië.
Intussen groeide de door Oldham
geleide Internationale zendingsraad
uit en ontstonden vele nationale zen
dingsraden. Deze groei werd verder
gestimuleerd door de Jeruzalem-Con-
ferentie van 1928 en als gevolg daar
van werd in 1929 eindelijk het prin
cipe-besluit van 1911 uitgevoerd
„Wat na Edinburgh reeds beraamd
werd. kwam na Jeruzalem tot stand
■fe Vertrekpunt
Vanaf dit wat moeizame vertrek
punt heeft de Nederlandse Zen
dingsraad onder wisselende omstan
digheden gefunctioneerd als een con
tactorgaan tussen de meeste pro
testantse zendingsinstanties en als
verbindingsschakel met de organen
der wereldzending.
Nu ik toch even teruggrijp naar
het begin moet tevens vermeld wor
den, dat vlak voor de Tweede We
reldoorlog een fusie ontstond tussen
de Nederlandse Zendingsraad en een
orgaan dat op oecumenische wijze de
zendingsstudie stimuleerde, de Zen
dingsstudieraad (ZSR). Deze raad
bestond reeds vanaf 1909 en werd
eveneens opgericht op initiatief van
het Nederlands Bijbelgenootschap
De oudsten onder ons herinneren
zich nog de naam van de heer J. W.
Gunning J.H.zn. en zien wellicht nog
De meeste organisaties en be
wegingen beginnen met een
boem. En als ze ouder worden
sissen ze nog wat na. Zo niet de
Nederlandse. Zendingsraad. Daar
beton de lont al in 1911 van te
sissen, daarna volgde in 1929 wat
gesputter en de echte explosie
kwam vas na de oorlog.
Sommige mensen weten niet
eens dat deze raad al zo lang
bestaat. Daarom hadden we van
daag graag ook een artikel gepu
bliceerd over die vooroorlogse
nerinde. Maar we slaagden er
niet in iemand te vinden die er
een zinnig woord over kon zeg
gen. Een deskundige zei ons
zells: Als het verhaal niet ge
publiceerd wordt Hebben uw le
zers niets gemist.
Prof. dr. J. Verkuijl, die tot
voor kort algemeen secretaris
van deze Nederlandse Zen
dingsraad was, zou de naoorlogse
periode beschrijven. Hij werpt
echter nu ook maar een korte
blik terug naar een periode
waarin zendingsmensen met el
kaar alleen maar overlegden.
Zijn artikel maakt duidelijk dat
dit orgaan nu steeds meer een
samenwerkingsorgaan wordt. En
nieuwe plannen staan op stapel.
voor zich de gestalten van ds. H. D.
J. Boissevain en mevrouw Boisse-
vain-Fabius, die o.a, de bekende zen
dingsconferenties organiseerden op
het terrein waar zich nu „De Blije
Werelt" in Lunteren bevindt, De ZSR
heeft veel gedaan om de zendingsbe
langstelling te verdiepen. Op baeis
van adviezen die uitgebracht werden
in 1939 werd tot een fusie met de
Nederlandse Zendingsraad besloten
vlak vóór de Tweede Wereldoorlog.
•fe Samenwerking
Het is niet mogelijk binnen her
bestek van dit artikel de geschiedenis
(Van onze kerkredactic)
UTRECHT Gisteren ont
vingen w(j de uitgewerkte leden
statistiek van de Gereformeerde
Kerken over 1968. Volgens deze
publikatie is het ledental van de
Gereformeerde Kerken vorig
jaar gegroeid met 1,22 procent.
Het jaar daarvoor was de toe
name 1,19 procent.
Conclusie: de gereformeerde groei
neemt nog toe. Als men daarbij
bedenkt, dat de bevolking als ge
heel vorig jaar met 1,08 procent
toenam, dan suggereren de cijfers,
dat de gereformeerden sterker
groeien dan de rest van de bevol
king.
In werkelijkheid maakt het Algemeen
Kerkelijk Bureau echter elk jaar
een storende fout in zijn bereke
ningen. die ditmaal wel een bijzon
der vertekend beeld geeft.
Als we deze fout corrigeren, dan blijkt
de groei van de Gereformeerde
Kerken in 1988 niet 1.22 procent te
bedragen, maar slechts 0.92 pro
cent. In 1967 was het geen t.19
procent, maar 1,12 procent.
Verbeterde conclusie: de gereformeer
de groei is niet toe-, maar afgeno
men. De gereformeerde groei blijft
thans achter bij de rest van de
bevolking.
Attestaties
De moeilijkheid zit hem in het
attestatieverkeer tussen de plaatse
lijke kerken.
Gelijk bekend is het gebruikelijk,
dat een kerklid, die naar een ande
rs ©laats gaat verhuizen, aan zijn
kerkeraad een attestatie vraagt, om
die in te leveren bij de kerkeraad
in zijn nieuwe woonplaats.
Niet ieder doet dat. Blijkens de
statistiek moesten vorig jaar 361
belijdende leden en 520 doopleden
worden afgeboekt, omdat zij ver
huisd bleken te zijn uit de gemeen
te zonder hun attestatie op te vra
gen. Dat gaf de statistiek nog geen
moeilijkheden.
Maar wat blijkt er nu boven
dien? Dat er elk jaar meer attesta
ties worden aangevraagd, dan dat
er worden ingeleverd. Dit jaar is
dat bijzonder frappant.
De totale optelsom van alle
plaatselijke kerken laat zien dat
27.125 belijdende leden en 23.745
doopleden een attestatie meekre
gen, terwijl er maar 26.087 respec
tievelijk 22.281 ..met attestatie bin
nenkwamen"
Dat betekent, dat 2502 attestaties
(vijf procent van het totaal) niet
ziin ingeleverd.
Nu zal niemand verwachten, dat
deze ciifers precies gelijk zullen
zijn. Het zal allicht voorkomen, dat
op 1 januari (de datum van de
jaarlijkse momentopname) mensen
rondlopen met een attestatie op
zak, die ze net gekregen hebben.
Het feit is er evenwel, dat er elk
jaar een dergelijk tekort is: in 1966
952, in 1967 563 en in 1968 zelfs
2502.
In drie jaar zijn zo meer dan
vierduizend gereformeerden zoek
geraakt, een kerkelijke gemeente
tweemaal zo groot als die van Gou
da.
Het zou de moeite waard zijn.
om te onderzoeken wat daarvan de
oorzaak is. Vond men geen aanslui
ting aan het kerkelijk leven in zijn
nieuwe woonplaats? Of was het
domweg laksheid, gevolg van al
langere randkerkeliikheid? We
kunnen hier maar gissen.
In ieder geval is het bepaald niet
juist, dat de statistiek lakoniek dit
verschil elimineert met de opmer
king: „Ter eliminering van admi-
nisratieve verschillen zijn voorts
ook thans de mutaties binnen de
Gereformeerde Kerken in Neder
land buiten beschouwing gelaten."
Geruisloos
liet blijkt dus. dat steeds meer
deren zich op deze wijze aan hun
kerklidmaatschaD onttrekken. Ge
ruisloos verdwijnen zij uit het ge
zicht en uit de kaartenbakken door
in hun oude woonplaats wel een at
testatie aan te vragen, maar die in
hun nieuwe niet meer in te leve
ren.
Prognose
Dat deze fout zich wreekt bij het
maken van prognoses, is duidelijk.
Volg jaar publiceerde het bureau
..Kerkopbouw" een rapport over de
groei van de Gereformeerde Ker
ken op basis van de gesevens van
het AKB. Hierin werd de verwach
ting uitgesproken dat de Gerefor
meerde Kerken in 1980 een miljoen
leden zullen hebben 'het waren er
1 ianuari 1969 857.277).
Daarbii nam Kerkopbouw naast
een groeifactor van gemiddeld 1.3
Drocent een iaarliiks „overgan-
eensalrfo" aan van duizend perso
nen.
Dat is inderdaad luist, als men
alleen de cijfers .toegelaten" en
.onttrokken" met elkaar vergelijkt.
Telt men er echter het attestatie-
verlies bii op. dan komt men voor
1968 tot een negatief ..overeanesal-
do" van meer Ion drieduizend
Op basis van onze horberekening
zullen de gereformeerden in 1980
nog niet eens op 950 000 zitten. Het
miljoen zal zeker niet voor 1987
gehaald worden.
Hergroepering
Ten slotte nog de nuchtere ci.i
fers van deze statistiek in onze
hergroepering.
Er kwamen vorig jaar 22.226 ge
reformeerden bij (in 1967: 22.029):
16.953 door de bediening van de
doop aan kinderen van leden der
gemeente (17.113), 4.637 door toetre
ding van buiten (4.086) en 636 door
immigratie uit het buitenland (830).
Er gingen er aan de andere kant
14.359 af (in 1967: 11.815): 5.871 door
overlijden (5.696), 1.297 door emi
gratie (1.368) en 7.191 doordat zij
zich op de een of andere wilze van
de Gereformeerde Kerken
losmaakten (4.751)
Van de 4.637. die tot de Gerefor
meerde Kerken toetraden, waren er
2.022 afkomstig uit de Nederlandse
Hervormde Kerk, 1.090 uit de Ge
reformeerde Kerken vrijgemaakt
(opmerkelijk meer dan het iaar
daarvoor, toen het er 486 waren).
665 die tevoren tot geen kerk be
hoorden. 293 christelitk gerefor
meerd. 228 rooms-katholiek en 111
uit de Gereformeerde Gemeenten.
Van de 7.191. die door welke oor
zaak dan ook uit de gereformeerde
kaartenbakken verdwenen, deed
iets meer dan de helft (3685) dat
door zich officieel te onttrekken.
2502 vertrok met attestatie, maar
leverde die niet meer in, 881 ver
trok zonder attestatie en 123 werd
•feesneden.
Alleen van de 3685 onttrekkers
kon het AKB een nadere specifica-
Me geven, waar zij heen gingen:
1729 werden hervormd. 273 christe-
lük Gereformeerd. 158 vriigemaakt
gereformeerd. 127 rooms-katholiek
en 56 naar de gereformeerde ge
meenten. Naar een pinkstergroep
gingen er 200 (het jaar daarvoor
nog maar 128) en 809 werden on-
kertaliik (in 1967 671).
Het vermoeden ligt voor de hand.
dat bii de andere helft het aantal
dat onkerkelijk is geworden aan
merkelijk groter is. Wie bij een
andere kerk lid wil worden, zal
zich Gauwer officieel af laten
schrijven, al was het maar om en
doopbewijs te kriieen
Al met al is liet statistisch
beeld van de Gereformeerde
Kerken dus bepaald minder roos
kleurig. dan uit de gepubli
ceerde groepering van de cijfers
blijkt.
van de Nederlandse Zendingsraad in
veertig jaren te vertellen en de na
men te noemen van al degenen, die
als voorzitter of secretaris de Zen
dingsraad hebben gediend. Slechts
enkele namen om de herinnering le
vend te houden:
Van de vroegere voorzitters na de
Tweede Wereldoorlog noem ik prof.
dr. J. M. Schepper, mr. F. L. S. F.
t>aron van Tuyll van Serooskerken
van de oud-secretarissen noem ik dr.
J. C. Hoekendijk, dr. J. Blauw, dr. F.
L. Bakker en ds. A. de Haan (nu in
Almelo).
Wanneer wij de periode overzien
waarin deze en dergelijke figuren
door hun arbeid en toewijding het
gezicht van de NZR bepaalden, dan
kan gezegd worden, dat de NZR in
de vooroorlogse periode een zéér aar
zelend consultatief lichaam was,
maar dat de NZR na de oorlog is
uitgegroeid tot een stevig samenwer
kingsorgaan, dat vele activiteiten
coördineert, die de kerken en zen-
dingsinstanties niet meer op zichzelf
staande, maar gezamenlijk willen
verrichten.
Moment opname
tk wil nu graag in een momentopna
me daarvan iets vertellen.
1. Verantwoordelijkheden
Het secretariaat voor algemene zaken
en buitenlandse aangelegenheden,
dat nu gediend wordt door ds. R. J.
van der Veen. onderhoudt de con
tacten met de andere oecumenische
organen in Nederland, met de Eu
ropese Raad van Kerken met de
zendingsorganen van de Wereld
raad, met de oecumenische organen
in Azië en Afrika en houdt zich
bezig met die zaken die de Neder
landse zending als geheel aangaan.
Het secretariaat binnenland waaraan
ds. A.Rigters verbonden is, bevor
dert de samenweking en coördina
tie tussen de activiteiten op het
„thuisfront".
Het secretariaat „Kerk Overzee", dat
geleid wordt door dr, P. L. Schram,
coördineert en stimuleert de pasto
rale zorg en missionaire toerusting
voor duizenden Nederlanders die
overzee werkzaam zijn in be
drijfsleven gouvernementele dien
sten, enz.
Het secretariaat „Onderwijs en
jeugdzaken" dat aan drs. C. Plomp
is toevertrouwd, organiseert publi-
katies voor de jeugd en stelt zich
tot taak door werkgroepen uit alle
geledingen van het onderwijs de
aandacht wakker te roepen voor de
missionaire dimensie in opvoeding
en onderwijs.
Tot voor kort was er ook een sociolo
gisch studiesecretariaat, dat geleid
werd door mevrouw M. A. Laeyen-
decker-Thung. die op velerlei ter
rein de kerk-sociologie stimuleerde.
Het is de bedoeling, dat deze ar
beid van het sociologisch studiese
cretariaat zal worden geïncorpo
reerd in het Interuniversitair Insti
tuut voor Misslologie en Oecumeni-
ca. dat op 23 juni 1969 werd opge
richt.
De arbeid van de secretariaten wordt
gesteund vanuit interkerkelijk sa
mengestelde commissies.
2. Speciale commissies
In de loop der laatste jaren heeft de
NZR vele speciale commissies be
noemd met het doel bepaalde deel
taken te behartigen. Wij noemen
hier de commissie 'Brood voor het
hart' (tot steun aan literatuurar-
beid), de radio- en tv-commissie
(tot steun aan de christelijke ar
beid via de massamedia). Een van
de nieuwste commissies, die samen
met de Nederlandse Missieraad is
gevormd, is de contactcommissie
Nederlandse Zendingsraad Ne
derlandse Missieraad, een eerste
ooging om contact en overleg te
organiseren tussen „zending en
missie".
WH moeten in dit verband ook mel
ding maken van het feit dat de
\T7P vaak studiecommissie' in het
leven roept om bepaalde onderwerp-
Den gezamenlijk te bestuderen Zo
ig tViaejs een studier-omr-v'S'0 ha-zlg
aan de voorbereiding van het thema
van de volgende wereldconferentie
voor zending en evangelisatie, dat
gewijd zal zijn aan de vraag wat
de evangelie-boodschap te zeggen
heeft aan de mensen van deze tijd
en hoe deze boodschap gebracht
moet worden The good news of
salvation today").
Het is onmoeeliik om binnen het
bestek van d't artikel alle sectoren
van de arbeid te noemen. Wij ho
pen, dat deze korte notities inch
een indruk geven van het wijde
spectrum van de activiteiten var
de NZR.
Tevens maken wij in dit kader mei
ding van het Zendingswetenschan
oeliik werkverband en hp+ -mm
dingswetensehappelijke tijdschrift
van de N7R. De Heerhaan" da1
tweemaandelijks achergrond-infor-
matie geeft over de zendingssitua
tie en de zendingsproblematiek in
de huidige wereld, een blad dat de
steun en belangstelling verdient
van allen die behoefte hebben aan
diepere informatie.
3. Concrete vormen
In de laatste jaren zijn van de NZR
samen met de Stichting Oecume
nische Hulp aan Kerken en Vluch
telingen e.a. vele initiatieven uitge
gaan tot concrete vormen van sa
menwerking. Wij noemen „Dienst
Over Grenzen" (Utrecht), die zich
heeft ontwikkeld tot een belangrijk
bemiddelingsbureau voor hen die
belangstelling hebben voor arbeid
in de ontwikkelingslanden.
Wij denken aan de „Interkerkelijke
Coördinatie Commissie Ontwikke
lingshulp", die functioneert als
protestants koepelorgaan voor het
contact met instanties overzee, die
projecten voordragen voor het me
definancieringsprogram van de Ne
derlandse regering. Wij denken aan
het bureau „Audio-Visie" in Baarn.
waarin de vele instanties samen
werken om de kerken te helpen
aan audio-visuee] materiaal.
Tevens verdient hier vermeld te wor
den, dat beide bovengenoemde
instanties de stichting aktie „Kom
over de brug" in het leven riepen,
die niet alleen tot de eerste geza
menlijke aktie tot fondsenwerving
leidde, maar tevens de eerste geza
menlijke poging ondernam om aan
de kerken en het Nederlandse volk
een inzicht te geven in de noden
van de jonge kerken in hun samen
levingen ..daar en nu".
(j
fc
van Azië en Afrika hun plaats
nemen in een één-wordende werlj'
vol spanningen en conflicten.
Toen was het proces van de zelfst Q'
digwording der jonge kerken
begonnen en fungeerden de j 1)
dingsmensen als leermeesters
dat proces. Nu is de rol van
Westerse zendingsinstanties
van assistent van de jonge keitf
in samenlevingen, die geen enk
vorm van paternalisme meer v »t
dragen.
""oen leefde de optimistische v
wachting, dat het christendom v
wel de enige macht zou wore
die het gezicht van de toeko ioi
zou bepalen. Nu verkeren de li
ken, zowel in het westen als in
andere continenten, in de weer]
diaspora-positie temidden van
weldige machten van herleveiL
religies en de macht van idee
gieën als het communisme.
Opdracht
•fe Toen en nu
In het begin van dit artikel heb ik
herinnerd aan de eerste wereldzen-
dingsconferentie, die de aanleiding
werd tot de eerste start van de
NZR. Als wij de huidige situatie
bezien, dan zijn er zeer grote
verschillen.
Toen werden „christendom" en
„westerse beschaving" nog met el
kaar geïdentificeerd. Dat is nu niet
meer het geval. Van de kritische
afstand tussen het Evangelie en het
Westen zijn wij ons dieper bewust
geworden. Nu leren wij beter
verstaan, dat het Evangelie een
steen des aanstoots is in alle cultu
ren.
Toen stond men nog midden in het
Vasco da Gama-tijdperk, het tijd
perk van het kolonialisme. De zen
ding stond midden in de spanning
tussen kolonialisme en nationale
bewegingen. Nu is dat tijdperk
voorgoed voorbij en staan wij in
een wereld waarin de jonge staten
Het triumfalisme van Edingburgh
voorbij. Maar de opdracht tot
ding geldt niet minder dan toen,
is geen anachronisme en ze vra ,t
van ons ook nu gemeenschapr
lijke gehoorzaamheid in
diep-gewijzigde wereldsitua
Meer dan ooit is in deze situ:
gemeenschap met de jonge kerl
vereist, samenwerking tot assist}10
tie van de jonge kerken en
flexibel en gevoelig beleid, dat
gestemd is op hun noden en op
uitdagingen, kansen en mogelijk]
den waarvoor zij staan.
Moge het de huidige voorzitter
de NZR, dr. J. L. Swellengrebel,
de secretarissen, ds, R. J. van
Veen, ds. A. Rigters, dr. P.
Schram, drs. C. Plomp, en hun n
dewerkers gegeven worden
vanuit het kantoor Prins Hendrije
laan 37 Amsterdam deze
meenschap en deze samenwerk
te dienen en de NZR op niem
wegen de toekomst tegemoet
voeren.
Een van de eerste vereisten zal daa te
voor zijn een fusie tussen de NI i(
het werelddiakonaat, zoals die
de laatste beleidsnota van de NZf1
is voorgesteld en zoals het
van „Kom over de brug" die
moedige, concrete voorstellen nad
heeft uitgewerkt.
En moge in de komende jaren
samenhang tussen dat gefusiorfi
orgaan en de Raad van Kerken»
ik
-
Nederland zo duidelijk worden, I
ieder die het waarneemt ontder
dat de kerken niet voor zichzrf
bestaan en niet alleen voor Nede
land, maar dat ze samen met al
kerken gericht ziin op de taak
de gehele bewoonde wereld.
O AC VRAAGT SOLIDARITEIT
DRIEBERGEN Het oecu
menisch actiecentrum (OAC)
heeft alle Nederlandse kerken
gevraagd, zich solidair te tonen
met de Rooms-Katholieke Kerk
in haar conflictsituatie, zoals die
op het ogenblik aan de dag
treedt in en rond de bisschop
pensynode te Rome.
De andere kerken zullen zich er
daadwerkelijk van bewust moeten
UTRECHT De Raad van Kerken
in Nederland heeft in een brief aan de
Wereldraad van Kerken zijn diepe be
zorgdheid uitgesproken over de moei
lijkheden in Noord-Ierland.
De raad hoopt, dat de bestaande
oecumenische verhoudingen tussen zo
vele kerken een betere verstandhou
ding tussen de verschillende in het
conflict betrokken groepen zullen kun
nen bewerkstelligen.
Elke steun, die de kerken kunnen
geven om de betreurenswaardige toe
stand te verbeteren, zal de zeer zorg
vuldige aandacht krijgen van de Ne
derlandse raad van kerken, aldus de
brief.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Het begint ernaar uit
te zien dat de gereformeerde kerk-
bouwactie een succes gaat worden.
Terwijl nog vele gemeenten bezig
zijn hun gaven te innen voor dit
doel, is er reeds meer dan twee mil-
'opp gulden ontvangen.
Toch hebben nog maar 275 ge
beenten hun voorlopige opbrengst
fgedragen. In tal van gemeenten i?
te actie nog aan de gang. terwiil eer
aantal gemeenten in verband met an
dere verplichtingen besloten hebber
de actie begin volgend jaar te hou
den.
zijn, dat het hier niet gaat om e
interne zaak van de Rooms-Katholi
ke Kerk. Dit conflict heeft de ei
kerk van Jezus Christus als
aldus de oproep van het OAC,
in samenwerken Kerk en Wert
(hervormd), de Willibrord-verenigi
en De Horstink (rooms-katholiek).
Het OAC verklaart zich in de
oproep, die is opgesteld door de b
leidsraad, solidair met het strev
van de priestergroep Septuagint, c
samen met gelijkgezinde pfieste
ook in Rome vergadert.
Septuagint vertolkt 'Me stem vi
velen, zowel priesters als andere g
lovlgen, die zich geheel hebben ing
zet voor een nieuwe leefbaarheid vi
de kerk van Jezus Christus in Nede
land".
De bisschoppensynode zal zich, i
dus het OAC, ten volle gewust ma
ten zijn, dat er geen alternatief is: c
vernlewing van de kerk zet door.
het wereldepiscopaat of zónder.
PRAAG Premier Oldrich Cerni
van Tsjechoslowakije heeft gisten
ontkend dat er een „monetaire bei
vorming" in zijn land op handen
en dat er troeDen naar de grote sti
den zullen worden gebracht om even
tuele opstootjes als gevolg van de
hervormineen de kop in te drukke
In Praag doen eeruchten de roni
dat de kroon maandag vervangen z
worden door een munt die 20 krone
waard is. Voor winkels en postkant
ren stonden gisteren riien mensen d
hun kronen kwijt wilden.
Hot woor iw ünropa
gisteren
oeersl
wee?
max temp
Amsterdam
mist
19
0
Brussel
mist
19
0
Frankfort
mist
12
0
Genève
mist
15
0
Innsbruck
zw.be \v
18
0
Kopenhagen
17
0
Locarno
mist
0
Londen
0
Luxemhure
mist
19
0
Madrid
'w hpw
?1
0
Majorca
0
Münchp?
•nlst
14
0
Mice
'Ohew
21
0
Parir
rust
24
0
Rome
nnbew
0
W'nen
l.bew
10
9
Ztiricb
mist
i2
0.1