Erasmus anders bekijken Sybrandy kaas vol Hij werkte om mens te worden Fijne klanken op een koopje Ik kan niet anders zijn dan die ik ben" f ZATERDAG 11 OCTOBER 1969 door C. A. Verhoeven i Die kerk is er nog, haar ormen zijn nog wel her- enbaar, maar haar stenen 'lieuw. Een middeleeuwse erk, opnieuw opgetrokken c oor mensen van onze tijd. )oor steenhouwers, die hun tateriaal soms nog bewerk- ;n als de eerste bouwers i 1499, maar die wat het otere werk betreft, niet irugdeinsden voor het stop- intact. De „glans van het verle en", die we onze kinderen ots tonen: een verrukke- jk bouwwerk nog steeds •maar eigenlijk: een copie. Aan haar voet staat Erasmus. Erasmus, die daar vlakbij ge- iren werd, niet meer dan dat, ie er misschien wel nooit meer ruggeweest is, maar die toch, ij met het daar geschonken ven, zijn naam voor altijd iet die stad verbonden heeft. Erasmus Roterodamus noem- liij zich. Siet: Erasmus van Gouda, tiaar hij heel 'kort maar 'iind was niet Erasmus van De enier, waar hij jarenlang stu- eerde aan de kapittelschool Ui St. Lebruïnus, maar rasmus van Rotterdam. Echte Rotterdammers ken- n hem goed: „Kijk", zei je der, als' je 's zaterdagsmid- gs ging stadten, „dat is nou asmus. Als'lt de klok hoort iden, slaat'ie een bladzij van it boek om", Dan wachtte je gespannen, ii vertrouwen je geloofde ch ook nog in Sinterklaas aar het wonder van Erasmus erd je eerder afgenomen: loe kan een beeld van brons iu de klok horen luiden?" Ik weet niet, wanneer die ap voor het eerst gedebiteerd Maar dat zou wel eens heel ig geleden 'kunnen zijn. Want li dit vroeg zeventiende eeuw juweel van Hndrik de Key- r hoeveel Rotterdammers erigens zouden weten dat hij beeld gemaakt heeft? wa- er al een paar voorafge- lan. Ter ere van de „blijde" in Hans Holbein de J. bestudeerde de handen van Erasmus (1523) komst, jazeker, van Filips II en zijn tante, de Landvoogdes Ma ria van Hongarije in 1549, was er al een houten beeld van Erasmus in Rotterdam opge richt. Het werd in 1557 vervan gen door een beeld van blauwe arduinsteen, dat in 1572 ver nield werd bij de aanval op de stad door Bossu. Maar Rotterdam bleek niet zonder Erasmus te kunnen: er kwam een tweede houten beeld. Tussen 1593 en 1596 zette men daar weer een (tweede) ste nen beeld voor in de plaats. Wat daarmee gebeurd is, weet ik niet, wèl dat de bronzen Erasmus, die wij kennen, da teert van 1622. Afspiegelingen van eeh zwer vend en ongeborgen bestaan. Onrust, zelfs voor de monumen ten die te zijner nagedachtenis werden opgericht. Op hoeveel plaatsen heeft alleen het ons bekende beeld al niet gestaan? En nog steeds wordt hem geen rust gegund. Nog steeds wordt hij eenzijdig gebruikt, misbruikt. Zelfs in het moderne theater wordt hij ten toneel ge voerd als een halfzachte twijfe laar, als iemand die niet paste in een wereld van revoluties, die niet durfde kiezen. Rome brandmerkte hem als een ketter en door protestanten werd hem verweten, dat hij, toen het puntje bij paaltje kwam, toch trouw bleef aan de roomse kerk. Maar al te vaak wordt vergeten, dat zijn vin nige kritiek op te dienaren dier kerk een voorspel was van de 95 stellingen die op de Witten- berger slotkapel werden aange slagen. „Het is mijn noodlot" zei hij en deze tekst is vrijmoedig herschreven door drs. Hans Re- deker „Door beide partijen gestenigd te worden, terwijl ik er juist op uit ben voor beide te zorgen". Ook werd Erasmus heel lang, en nog wel, beschouwd, als de verkondiger van een soort mo dern heidendom. De middel Vier jaar lang heeft Piet Sybrandy ge- zwegen. Als zakenman in Amsterdam leidt hij een reclame-adviesbureau kreeg hij 't zo druk dat er voor zijn hobby, de zang, geen minuut overbleef. Zijn verstand zei hem dat achter zijn carrière als vertolker van het geestelijk lied voor goed een punt was gezet. Zijn gevoel echter bleef haken naar een uitbreiding van zijn repertoire, naar de produktie van nieuwe langspeel platen. Na een hernieuwde periode van studie en oefe ning in zijn geboorte- en woonplaats Enkhuizen meende hij opnieuw voor 't voetlicht te kunnen treden. Deze week bracht RCA (inelco Holland N.V) zijn come- back-LP uit, die het Nieuwgebo ren Kerstlied werd genoemd. Begeleid door een uitgelezen groep musici onder leiding van Job Maarse brengt de bas-bariton van ,de bekende cyclus Het Ruw Houten Kruis daarop twaalf Kerstliederen ten gehore. De tekst van zeven ervan schreef hijzelf. De thans 29-jarige crooner, die in 1958 werd uitgeroepen tot de Nederlandse Pat Boone en wiens stijl grote overeenkomsten vertoont met die van de overleden Jim Reeves, zegt in z'n werkka mer, die uitzicht geeft op het drukke Rokin: Aan het feit, dat ik totaal geen tijd voor m'n hobby meende te kunnen opbrengen, begon Ik me steeds meer te ergeren. M'n andere platen deden het nog heel goed; vooral Het Ruw-houten Kruis, waarvan ondertussen meer dan honderdduizend exemplaren zijn verkocht, was nog erg In trek. Op 'n goede avond hakte ik de knoop door. Ik begon weer te studeren en hield dit, ondanks m'n drukke werkzaamheden, vol." De door de bekende zangpedagoge Bep Ogterop getrainde Piet Sybrandy kan met veel enthousi asme over z'n nieuwste produktie praten. Fijne arrangementen, verklaart hij fijne muziek en vergeleken met vroeger een duidelijk verbeter de stem. Om de commercie gaat 't me niet; als dat zo was, zou ik me op smartlappen moeten toeleg gen. Waar Ik zo blij om ben, is dat het aloude kerstthema totaal nieuwe vormen heeft gekregen De vertolking Is noch hypermodern, noch ouder wets. Ik geloof dat niemand er zich aan zal stoten." In het repertoire komen twee niet-religieuze liederen voor: Nederlandse versies van White Christmas (Als klokken in de nacht lulden) en van Blue Christmas Alleen met Kerstmis). Bij de overige tien liederen, die werden opgenomen, bevinden zich hele bekende, zoals Stille Nacht, Komt allen tezamen en Maria's Kind (mary's Boy Child). Zegt het Kerstlied, dit Nieuwgeboren Kerstlied, Piet Sybrandy nog iets. Wil hij, net zoals vroeger, iets van het Evangelie met zijn klankrijke stem overbrengen „Voor mij is het geestelijk lied nog altijd een brengen van waarden en nonnen," luidt het ant woord. "Er gaat een boodschap van uit, vaak ook een belevenis. Ik wil niet ontkennen dat het sentiment een woordje meespreekt, maar zolang dat niet in overdreven proporties wordt geplaatst is het geestelijk lied een toetssteen van de diepste gevoelens." De tekst is volgens Piet Sybrandy tenminste net zo belangrijk als de zang en de muziek. De woorden, de zinnen, moeten eenvoudig en vooral niet gekunsteld zijn. De zanger dient ze goed hoorbaar te brengen, terwijl ze, wat klank betreft, moeten worden aangepast aan de begeleidende muziekinstrumenten. Voor het eerste couplet van het bekende "God rest ye, merry gentlemen" schreef de bas-bariton de volgende tekst: God zorgt voor alle volken Vertrouw daarom op Hem De Heiland is geboren. Die nacht in Bethlehem Hij leidt ons door het leven heen Dies luister naar zijn stem O tijding uas vreugde en hoop. Zijn (vrije) vertaling van het eerste nouplet van Joy to the world luidt: Juicht nu verheugd Het Kerstkind komt Laat ieder mens Hem zien Laat ieder hart nu open staan voor Hem Hij geeft u rust en kracht. In december, In de Kerstmaand, zal Plet Sy brandy een deel van zijn nieuwe repertoire vla de televisie In de Nederlandse huiskamer brengen. En hij is vast van plan In de toekomst nog meer LP's te maken. Vier jaar lang heeft de genre zanger gezwegen, maar met het Nieuwgeboren Kerstlied heeft hij deze week z'n tweede debuut gemaakt. LINK VAN BRUGGEN sen, die zijn werken wilden drukken. Het is een prachtige tentoon stelling. Zonder meer. Jarenlang is men bezig ge weest met de voorbereidingen; musea en bibliotheken uit alle delen van de wereld stonden er hun kostbaarste bezit voor af. De inrichting (verzorgd door Dick Elffers), is uniek. Een noemen van voorbeelden, zelfs al zouden dat hoogtepun ten zijn, zou aan dit alles tekort doen. Het is trouwens gemakke lijker te vermelden, wat er niet is: het grote portret van Erasmus door Holbein, dat het Louvre niet gestuurd heeft, om dat men daar de risico's van het vervoer niet durfde aan vaarden. Daarvoor zou men dus naar Parijs moeten. Maar in Rotterdam vindt u de rest. Laat die kans niet voor bijgaan. Het kan tot 23 november. ^Het laatste slachtoffer was een dokter. Hij ""dronk op 19 september in de donkere diep- in een Napolitaanse straat. Twee anderen eurde hij mee. Zij werden gered, maar de arts itt nooit gevonden. Mapels, beroemd om zijn gouden stranden en jn witte poorten, is nu ook berucht om zijn 'pende gaten, die zich plotseling in de straten 'enen. Dertien mensen werden in de laatste |f jaar verzwolgen. Vijftig inwoners konden orden gered. H«t klinkt cynisch, maar het is waar: Napels dempt de put, als het kalf (lees de mens) is verdronken. Onlangs stelde een onderzoekcommissie lakoniek vast dat de bodem van Napels lijkt op Zwitserse kaas. Het was een luchtige noot in een zakelijk rapport, dat onheilspellende gegevens bevatte. Behalve het doden- en gewondencijfer werd gemeld dat de aarde in Napels op 3911 plaatsen is gescheurd, waardoor al honderden gezinnen hun huizen moesten ontvluchten. En de oorzaak van alle ellende is niet eens een mysterie in de natuurkunde, maar doodgewoon een verroeste stadsriolering. Het verschijnsel doet zich voor In de prachtige wijk Vomero, van waaruit men een schitterend uitzicht heeft over de baal van Napels. De gaten ontstaan na zware regens. De rioleringen kunnen het water niet verwerken en springen open. Dat veroorzaakt niet alleen een kwalijk riekende geur, maar wat erger is een ondermijning van de grond waarop de deftige huizen en straten rusten. Het water baant zich een weg door onderaardse gangen en vreet de grond onder de hulzen en straten weg. Napels kent dit probleem overigens al twee eeuwen. In 1781 gaf koning Ferdinand de Vierde van Bourbon strenge orders om nieuwbouw in Vomero te staken wegens tal van rampen die ook toen veel slachtoffers eisten. Het verbod werd echter genegeerd. De verlei ding om In Vomero te wonen was te groot. Na de Tweede Wereldoorlog eiste de slechte stadsriolering weer veel mensenlevens. Niettemin steeg het aantal Inwoners van 30.000 in 1948 tot 150.000 in 1969. Na elke fikse regenbui zien de straten In Vomero eruit als vervuilde rivieren, modder en vuilnis meevoe rend. In 1956 haalde de gemeentelijke reinigingsdienst van Napels in totaal 43.000 vlerkante meter modder, waarmee duizend goederenwagons werden gevuld, van de straten. Men hoopte door het vergroten van de waterputten het euvel te kunnen verhelpen, maar de riolering, aangelegd tijdens de Bourbons en verbeterd in 1888, konden de grote hoeveelheid water niet verwerken. Wethouder Caria van openbare werken heeft aange kondigd dat het gehele rioleringsstelsel van de stad zal worden herzien. Sinds 1967 heeft Napels de Itali aanse regering om steun gevraagd, maar niets ontvan gen. Intussen verschuilt de wethouder zich achter de fouten, die in het verleden gemaakt zijn, moest het vliegveld voor Internationaal verkeer worden gesloten en is niemand zijn leven zeker in deze gevaarlijke stad. Resnik. Jon Vickers en David Ward (eigenlijk meer bariton dan bas). De voornaamste kenmerken van de plaat zijn tekstgetrouwheid, structurele duidelijkheid en muzi kale geladenheid. De zesde symfonie Patliéti- que") van Tsjaikousky is vastge legd in een sterk gespannen ver klanking door het Londens Sym- ohonie-orkest onder Artur Rod- zinsky: uel geheel anders dan b.v. de Leningruders. en dus meer „1F esters", maar toch hoogst boei end en gaaf. (resp. C 045-90337 en C 045-90342). Backhaus' spel is in het geheel niet ouderwetsIntegendeel: men beluislcre slechts de Appassio- nota om te kunnen constateren, dat menig jonger collega het hem niet sou kunnen verbeteren. Dit on danks een enkel gearpeggieerd of vigelijk aangeslagen acoord. [rasmus, vijfhonderd jaar geleden in Rotter- lam geboren. Er zijn op de grote tentoonstel ling, die ter herdenking van dat feit in het Museum Boymans—Van Beuningen gehouden wordt, een paar prenten te zien van dat Rot- erdam. Het was echt niet meer dan een dam n de Rotte", een stukje grond, omgeven loor water, met een paar huisjes rond .een :erk gegroepeerd. Erasmus' portret (detail) naar Hans Holbein de Jongere (1523). eeuwse mens immers was to taal gericht op God, terwijl in de zestiende eeuw de mens meer en meer centraal kwam te staan. De mens echter als schepsel Gods. In tegenstelling tot planten en dieren, stelde Erasmus, wor den mensen niet als zodanig ge boren: zij worden gemaakt, ge schapen door zichzelf tot wat zij dienen te zijn. Voor Erasmus was het een dynamische eis, die voortdu rend werken met zich mee brengt, werken aan het mens zijn. dat alleen maar mens- worden kon betekenen. (Prof. dr. S. Dresden in de inleiding van de catalogus). Terwijl anderen, die achteraf misschien niet als laf en glad de geschiedenis zijn ingegaan, de ogen sloten voor de wanda den die in naam van Christus begaan werden, voor pausen die zich gedroegen als veldhe ren (of het wellicht écht niet zagen) verzet Erasmus zich fel. Hij wil zich blijven verzetten, hij wil blijven schrijven, maar hij weet, dat hij niet is opgewas sen tegen martelingen. Hij vreesde, zoals hij schreef, dat hij, als er een oproer kwam, zou doen hls Petrus.... Aan het slot van zijn boekje over Erasmus „Ik wil een niet- burger zijn," waaruit ook het vorige citaat afkomstig is, zegt Hans Redeker: „Ook deze fijne zelfironie is meer waard dan andermans gesnoef, want door dit leven heen, dat naar zijn einde loopt, loopt tot dit einde ook één grote, consequente lijn. Het is de man van geest, de intellectueel, de wereldschrijver die zich door niets en niemand ooit liet manipuleren in een we reld vol geweld en dreigende machten, zelfs tot het laatst toe en naar beide kanten de amb ten en de rechten afwerend, die hem konden binden." Dit leven nu illustreert de tentoonstelling in het Rotter damse Museum Boymans - van Beuningen. Men ontmoet er de tijdgenoten van deze grote ge leerde, zijn vrienden, koningen en keizers. Men ontmoet er iedereen die in de wereld van die dagen op welke wijze dan ook iets betekende. Erasmus kende hen allen. Men ziet er boeken, boeken, die door Erasmus geschreven door I Musici of door liet Pro Arte-orkest". Ook ligt het tempo vaak buitensporig hoog. waardoor de solist soms wat op de achter grond raakt. Niettemin valt er heel veel te genieten. Twee Haydn-symfonicën, de ..Mi litaire" en de Afscheids-symfonie" werden opgenomen door hetzelfde orkest onder dezelfde dirigent op C 045-90312. Eerstgenoemde symfo nie wordt soms wat overdreven weergegeven, met een heel erg snelle finale, maar de 45e symfonie klinkt bijzonder sfeervol en hel der. Lofwaardig is ook de opname door de Miinchener Philharmoni- kcr onder wijlen Hans Knap- pertsbusch) van enkele Wagner-ou vertures: resp. ..Die Meister sin ger". ..Tristan" Vorspiel und Lie- bestod), „Tannhiiuser" en Parsi fal". Hel knappe spel van de Miinchener is klankvol op deze schijf vastgelegd. (C 045 - 90328). Hetzelfde geldt voor de plaat <C 045 90329) met zes beroemde ou vertures van Frans von Suppè. eveneens uitgevoerd door liet Weens Slaalsopera-orkest, nu ech ter onder Julius Kudel, De beste bijdragen in deze reeks is Beethoven's „Negende" door de „London Symphony" onder de in middels overleden dirigent Pierre Monteux. Er zijn sterke solistische bijdragen in de koorfinale van Elisabeth Söderström, Regina Op Decca fDY 119.003 stereo) verscheen een opname, fvoor de speciale prijs van f8,90van pia nist Wilhelm Backhaus, die on langs op 85-jarige leeftijd overleed. Het betreft hier de drie meest be kende Beethoven-sonates: op. 27 no. 2. bekend als Mondschein-so- nate", de sonate Pathétiqueop. 13 en de sonate Appassionatoin f. op. 37. I reemd genoeg is er op het ogenblik eigenlijk betrekkelijk weinig op de plaat van deze legen darische pianist en voortreffelijke musicus tv krijgen De liefhebbers van zijn spel zij deze plaat dan ook van harte aanbevolen, want de grote persoonlijkheid van Back haus openbaart zich in deze opna me ten volle. Dit valt b.v. duide lijk op te merken in de „Pathéti- que", waar de pianist het tweede thema opvallend rustig, maar toch geladen weergeeft. Pierre Monteux Het is wat jammer, dat bij de zelfde Appassionato het tueede deel van de finale tegen de uitdrukkelijke wens van de compo nist in op de plaat niet wordt herhaald. Dit doet echter niets af aan het voortreffelijk, zeer beheerst én artistiek verantwoorde spel van deze grote kunstenaar. Portretstudie van Leo X, de paus die in 1521 Luther in de ban deed zijn en de boeken, die hij heeft gelezen. Er wordt door middel van schilderijen, tekeningen en prenten een indruk gegeven van de wereld, waarin Erasmus leefde, die hij onvermoeid be reisde op zoek naar geestver wanten, naar begrip, naar men- Een deel van de Aniello Falconestraat verdween in deze enorme trechter Onder het merk Gloria werden uit het oude Westminster-reper toire een reeks platen uitgebracht, die te verkrijgen zijn voor de zeer lage prijs van f 7,50 per plaat. Het betreft hier stereoplaten van over het algemeen behoorlijke kwaliteit, zowel wat betreft opname als ver tolking. Een greep uit dit repertoire laten wij hier volgen: Op C 0-15-90313 speelt het orkest van de Weense Staatsopera onder Hermann Seller- ellen de cyclus van vioolconcerten van Vivaldi „Le quattro slaggioni" (de vier jaargetijden), met als be kwaam solist Julian Olevsky. De plaat staal niet op het niveau van b.v. de opnamen van dat werk Maarten Luther door Lucas Cranach geschilderd in 1526 (detail).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 19