Afrikanisering schudt dromers wakker Eenwording kerken mag niet doel in zichzelf zijn Emigrantenkerk Brazilië zending onder spiritisten help een kind aan een kans MET HULP UIT ZUID-AFRIKA Een woord voor vandaag „Niet-theologische factoren zijn net zo goed theologisch Uw probleem is het onze... Ook in Finland strijd om belijdenis Expositie van Oosteuropese literatuur W ereldevangelisatiecongr es HELP MET DE ORANJEKALENDER 1970 HELP: Oranjekalender 1970 - f4,25 bezorg ings- kosten fO,70 extra) - postgiro 51 74 00 - Kalenderactie Pro Juventute postbus 7101 - Amsterdam (telefoon 020-790949) Prinsjes pronken op Oranjekalender ia* PRO JUVENTUTE ORANJE KALENDER 1970 Vragenreeks 2: Gods evenbeeld Ruim 30 miljoen baptisten baptist" leidt ziekenhuis in barcelona ZATERDAG 4 OKTOBER 1969 Paulus heejt de gemeente van Philippi geprezen voor alles wat de gelovigen daar voor hem gedaan hebben. Hij eindigt zijn brief dan met de zegenbede: „Mijn God zal in al uw be- hoef ten naar Zijn rijkdom heerlijk voorzien, in Christus Je zus." Dit spreekt hij uit als een zekerheid waarmee de gemeente van Philippi mag rekenen. Maar deze zegenbede mag niet losgemaakt worden van de brief. Over deze woorden kun je niet preken als over een losse tekst. Deze zegenbede geldt alleen voor die christenen voor wie de rest van de brief aan Philippi ook geldt. God voorziet niet iedereen in alle behoeften naar Zijn rijk dom. God kan niet iedereen in alle behoeften voorzien. Gods zegen komt niet automatisch neer op de hoofden van alle christenen. Gods zegen daalt alleen neer, waar mensen zelf een zegen zijn. God helpt de gelovigen van Philippi, want zij helpen Paulus. God zal de zegen die een dominee aan het einde van een preek uitspreekt in vervulling doen gaan, als de mensen le ven naar de woorden van die preek. Er is geen gave Gods zonder menselijke overgave. God schenkt vrede alleen aan vredestichters. Dat wil niet zeggen dat wij Gods zegen verdie nen kunnen. Het betekent wel dat de zegen altijd verband houdt met het Woord dat God tot ons spreekt. Slechts wie het Woord daadwerkelijk gehoorzaamt, ervaart de zegen. We lezen vandaag: Handelingen 28 17-31. We lezen morgen: Spreuken 1 1-19. Brieven die niet zUn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Wat betekent de naam Jo hannes? Antwoord: God is genadig. Vraag: In 1941 heb ik aan een alleenstaande vrouw overpad ver leend, maar die heeft haar huis ver kocht aan een gezin. Dit heeft aan de voorkant twee uitgangen, maar nu gebruikt het alles achterom. Met bromfietsen rijden hun kinderen over het pad dat maar één meter breed is, daarom moet je altijd te gen de kant gaan staan. En dat gaat langs mijn voorkamer, achterkamer, keuken en deur. Onkosten worden er nooit betaald. Het pad wordt niet schoongehouden. De stenen verzak ken. Antwoord: Als het overpad bij notariële akte is gegeven, staan daarin uw rechten omschreven. Uit de akte zal tevens moeten blijken of dit een erfdienstbaarheid is, die u niet kan herroepen of slechts voor onbepaalde tijd bij wijze van gedo gen. Is het mondeling verleend, dan is dit louter een kwestie van gedo gen. Is het een erfdienstbaarheid, dan mag deze niet worden verzwaard. Gebruik als rijweg is zeker niet toe gestaan. Is er dus sprake van la waai. onveiligheid, vernieling van het pad door zwaar verkeer, dan is dit zeker niet geoorloofd. Ook het onderhoud komt ten laste van de buren. Zijn zij onwillig, dan is daar tegen met behulp van een advocaat afdoende op te treden. Is het geen erfdienstbaarheid, dan kan u het overpad met inachtne ming van een korte termijn opzeg gen. Het beste is dit te doen met hulp van een deurwaarder. Dit kost slechts enkele tientjes en is boven dien aan te raden om dat er allerlei factoren in het spel kunnen zijn, die wij niet kennen. Vraag: Kan men zich in Zwitser land vrij vestigen? Hoe zijn de huui*- en koopprijzen van huizen (speciaal in het kanton Wallis)? Wat is de levensstandaard ten opzichte van Nederland? Antwoord: Wij raden aan de in- formaties over huur- en koopprijzen van huizen in te winnen bij een goede makelaar daar te lande. Als men zich in Zwitserland wil vesti gen, levert dit geen speciale moei lijkheden op, maar daarover kan u zich verstaan met de makelaar. Be denk echter wel, dat men zeer ge makkelijk Zwitserland uitgezet kan worden, wanneer men daar als bui tenlander woont. De levensstan daard wijkt niet veel af van de on ze, maar de belastingen zijn er aan merkelijk lager. Vraag: Ik heb een Zwitserse munt met aan de ene kant „Canton Zu- rych" met een wapen en „20 Bats", aan de andere kant: „Domine con- serva nos in pace 1813". Wat is de waarde? De munt is van goede kwa liteit en nog puntgaaf. Antwoord: Daar de munt van goe de kwaliteit en nog puntgaaf is, mag u een redelijke ruilwaarde tussen particulieren stellen op rond 40. De prijs in de handel zal ongeveer 50 voor verkoop in de handel zijn, terwijl de inkoopsprijs lager zal zijn. (Van onze kerkredactie) HELSINKI -Ook in Finland wor den de theologische tegenstellingen scherper en roeren zich „veront rusten". De discussie cirkelt daar op het ogenblik om een artikel van een ze kere dominee Viotto Viro uit Laut= tasaari. Hij had daarin gesteld, dat de maagdelijke geboorte van Christus vanuit het standpunt van het geloof een vraagstuk van de tweede orde is. Hoewel hij de maagdelijke geboorte niet ontkende, lokte dit artikel een levendige discussie uit over de ver bindende kracht van de belijdenis. Ook is een aanklacht tegen ds. Viro ingediend bij het domkapittel- van de Finse Lutherse Kerk. Aartsbisschp Simojoki is op de kwestie ingegaan op de bisschoppen conferentie. Hij betreurde het, als „onbezonnen op geringschattende toon" over de belijdenis gesproken wordt. Maar hij keerde zich tegelijk tegen een louter repeteren van oude belijdenisuitspraken, „zonder ernaar te vragen, of het de mens van van daag mogelijk is, hun betekenis zo te verstaan als de mens, die eeuwen ge leden leefde." De gevaarlijkste dwaalleer is een dood geloof, dat zowel enkeling als kerk onveranderd laat in hun zelfge noegzaamheid, aldus Simojoki. De invloed van de verontrusten blijkt uit het feit, dat prof. Aarne Siirala te Toronto (Canada) bedankt heeft voor een benoeming tot hoogle raar dogmatiek aan de universiteit van Helsinki. De verontrusten had den aangekondigd, dat zij, als Siirala deze leerstoel zou bezetten een onaf hankelijke „gemeente-faculteit" zou den stichten. AMSTERDAM Uitgaande van Inter Nations te Bonn is cïoor het Goethe Instituut een tentoonstelling samengesteld van Oosteuropese litera tuur in Duitse vertaling. De expositie omvat zeshonderd boekdelen, voorna melijk hedendaagse bellettrie, in het Duits vertaald uit het Russisch, Tsje chisch, Hongaars. Joegoslavisch en het Roemeens. In de catalogus zijn meer dan 1000 verschillende titels vermeld. De expositie is in Den Haag te zien van 4 t/m 15 oktober, dagelijks van 10-18 uur in Perscentrum Nieuws poort. In Amsterdam van 20 t/m 31 oktober in het Goethe-Instituut, Kei zersgracht 582 en in de Rotterdamse Doelen van 4 t/m 17 november. De laatstgenoemde expositie is tot stand gekomen in samenwerking met de Rotterdamse Kunststichting. BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Dronten: P. H. Borgers te Warnsveld. Eervol ontslag verleend aan: J. Jel- lema te Nieuwendijk; A. G. H. Kro- neman, legerpred. te Arnhem; dr. B. Maarsingh te Amersfoort GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Pernis: M. v.d. Heiden te Numansdorp. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Alphen a.d. Rijn en voor Barendrecht: D. Slagboom te S>ordrecht-centrum. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Sint Annaland: Chr. v.d. Poel te Yerseke. MINNEAPOLIS De organisatie van Billy Graham, de bekende Amerikaanse evangelist, is van plan weer een wereldevangelisatie congres te organiseren. Het eerste kwam in 1966 in Berlijn byeen, het volgende komt over twee jaar byeen. Dit is meegedeeld op het Amerikaanse evangelisatiecongres van Minneapolis. De evangelist heeft nog niet besloten waar het volgende congres zal plaats vinden. Het is niet uitgesloten dat het opnieuw in Europa zal worden ge- 0rVolgenddjaar april hoopt Graham ook naar Europa te komen voor een continent-wijde kruistocht met als centrum Dortmund. De bijeenkomsten «uilen via lijntelevisie in minstens 25 Europese steden te volgen zijn op een scherm van tien bij acht meter. De Nederlandse samenkomsten, zullen in Hil versum worden georganiseerd. (Van onze kerkredactie) GENÈVE „Meer dan vereniging van de kerken" heet het eerste studiedocument, dat gereed gekomen is voor de lutherse wereld assemblee, die volgend jaar juli in Brazilië zal worden gehouden. Met de titel is de richting van dit document aangegeven. „Meer dan vereniging van de kerken" betoogt, dat de eenwording der kerken geen doel in zichzelf mag zijn. By het zoeken naar eenheid moet het er primair om gaan, de grote opdracht van de kerk te rea liseren: mensen verzoenen met God en met elkaar. Dit vertelt dr. Harding Meyer, een van de staffunctionarissen van de Lu therse Wereldfederatie. Hij legt op het ogenblik de laatste hand aan de tekst. Het document zal gepubliceerd worden in de januarinummers van „Lutheran World" en „Lutherische Rundschau", tijdschriften van de LWF. Het document werd eind juli goed gekeurd door de theologische commis sie van de Lutherse Wereldfederatie onder leiding van de Finse theoloog Mikko Juva op haar vergadering in Mosji (Tanzanië). Oecumenisch engagement is het thema van een van de drie secties van de wereldassemblee. De andere twee gaan zich bezig houden met zen ding en sociale verantwoordelijkheid. „Meer dan vereniging van de ker ken" gaat diep in op allerlei niet - theologische factoren, die van in vloed zijn op oecumenische pogingen, zoals nationalisme, racisme, actuele politieke of culturele kwesties. Opmerkelijk is, dat daarbij de term „niet - theologische factoren" afgewezen wordt. Deze factoren worden volledig als theologisch behandeld, „omdat zij be horen tot het rijk van de schepping, waarin God voortdurend werkt", al dus dr. Meyer. Belofte In een ander gedeelte wordt ge zegd, dat men in de oecumene niet alleen moet zien naar het heden en naar het verleden maar ook naar de toekomst, „naar de eenheid, die ons is beloofd". Zien naar de toekomst moedigt aan, om oecumenische stappen te ■doen, ook als ze door de huidige si tuatie kerkordelij k en theologisch nog niet helemaal gerechtvaardigd zijn. Het document geeft concrete voor beelden van dergelijke stappen: ge meenschappelijke kerkdiensten, ge bruik maken van eikaars predikan ten, vooral in diaspora - situaties. Ook spreekt het zich niet katego- risch uit tegen intercommunie van lutheranen met andere christenen. Het waardeert gemeenschappelijke avondmaalsviering positief als „te ken van de beloofde eenheid" en als „middel omk werkelijke gemeen schap te bereiken". Voor Nederlandse oren klinken deze geluiden ftiet zo revolutionair. Wij kennen tussen de Nederlandse Hervormde Kerk en de Evangelisch - Lutherse Kerk al lang een volledige consensus met intercommunie en kan selgemeenschap. Maar de lutheranen in Nederland zijn in dit opzicht hun geloofsgeno ten in de meeste andere landen ver voor. Zo bestaat er nog altijd geen volledige kansel- en avondmaalsge- meenschap tussen de Duitse landsker- ken. Richtlijnen De theologische commissie heeft verder „richtlijnen voor oecumeni sche ontmoeting" vastgesteld. Deze richtlijnen onderstrepen de plicht van de kerken om te werken naar eenheid. Ook in het oecumenisch gesprek speelt de tegenstelling multilateraal - bilateraal. Er wordt mee bedoeld, of men alle aandacht moet concentre ren op één gesprekspartner om met deze kerk in ieder geval tot werkelij ke eenheid te komen, of dat men de hele oecumene steeds in het vizier moet houden. De richtlijnen noemen dit een vals alternatief. Het is verkeerd, om zich tot een van deze beide vormen te i beperken. Huiswerk De theologische ccommissie heeft de theologische studieafdeling van de Lutherse Weredlfederatie te Genève de volgende lutherse studies opgege ven: 1. de tegenwoordigheid van God in de wereld 2. de waardigheid van de persoon (onaantastbaarheid van het menselijk leven) en de moderne medische we tenschap 3. theologische grondslagen van de rechten van de mens 4. het verstaan en de verkondiging van het evangelie. Chinajcalender met fijne aquarellen (Van een onzer verslaggeefsters) HOORNAAR Twaalf fijn gepen seelde aquarellen bevat de kleine ka lender van de Chinese zondagsscho len, die in ons land verkrijgbaar is. Deze lange smalle miniatuur ka lender is een uitgave van de China Sunday School Association te Hong kong en wordt in Nederland uitge bracht bij Gideon, uitgeverij en druk kerij van evangelische lectuur, Dorps weg 57 te Hoornaar. De prijs is 1,25. 12000 kleine grote groeiende driftige stille lawaaiige hoopvolle wanhopige vragende pratende kwetsbare kinderen. Die toevertrouwd zijn aan het kinder- beschermingswerk van Pro Juventute. Omdat elk kind recht heeft op hulp in zijn groei naar volwassenheid. Want dat is een effektief middel om aan het hoognodige ge/d te komen. Koop die kalender en help verkopen. Wij vragen hartgrondig: Pro Juventute heeft niet te klagen gehad over onderwerpen voor leuke foto's op de nieuwe Oranje kalender. Behalve de traditionele foto's van koningin Julia na, prins Bernhard en hun vier dochters, zijn er nu exclusieve (kleuren-) opnamen van de prinsjes, die hebben bewezen uit stekende fotomodel len te zijn. Zoals bekend, geeft Pro Juventute jaar lijks een Oranje kalender uit, waar van de baten be stemd zijn voor kin- deren-in-moeilijk- heden. De kalender, met dertien grote foto's, is verkrijgbaar bij alle Verenigingen Pro Juventute en bij het landelijke bestel adres, Kinderactie Pro Juventute, Post bus 71, Amsterdam, giro 517400. De kos ten zijn f4,25 (be- zorgingskosten f 0,70 extra). Er is is ook een op buitenlandse relaties afgestemde Oranjekalender te koop met een viertalig calendarium: Engels, Frans, Duits en Spaans. De onderschriften van de foto's zijn in het Engels. (Van onze kerkredactie) SAO PAULO (Brazilië) De Evangelisch-Gereformeerde Kerk van Brazilië heeft de steun gevraagd van de Nederduitse Gereformeerde Bantoekerk van Zuid-Afrika voor zendingswerk onder de spiritisten in Brazilië. De Evangelische-Gereformeerde Kerk van Brazilië bestaat voorname lijk uit Nederlandse emigranten. Ze is pas een paar jaar zelfstandig. Voorheen maakte ze deel uit van het kerkverband van de Gereformeerde Kerken in Nederland. De vier gemeenten worden gediend door ds. W. C. van Hattem, voorheen te Terneuzen, ds. W. E. Hoekstra, Donderdag a.s. (9 oktober) gaan CVK/IKOR voort met de tweede uit zending van de nieuwe Vragenreeks en daarbij wordt uitgegaan van op vattingen over de herkomst en de bestemming van de mens. Zoals dr. Leertouwer zei ln het eerste programma: „In onze cultuur staat naast ieder antwoord een ander, dat er mee in strijd lijkt te zijn: het paradijsverhaal naast de gaswolk, Adam en Eva naast de mensaap, het liefdegebod naast het feit van de agressie". Prof. dr. A. de Froe geeft nu als antropoloog kanttekeningen bij deze antwoorden en pleit voor meer bege leiding in de twijfel en onzekerheid in verband met de waarheid van het menszijn. De vragen die door deze uitzending worden opgeroepen kunnen worden gezonden naar IKOR-televisie in Hil versum en zullen in de uitzending van donderdag 16 oktober worden behandeld. voorheen te Oegstgeest, ds. D. C. van Lonkhuyzen, voorheen te Bolnes, ds 'J. J. Oranje, voorheen te Den Haag, alsmede een Amerikaanse predikant. Voor het werk onder de spiri tisten wilde men echter een neger predikant aantrekken. Daartoe riep de Braziliaanse kerk de bemiddeling in van de Gereformeerde Oecume nische Synode. Via de GOS kwam men bij de Nederduitse Gereformeer de Kerk terecht, die het verzoek weer doorgaf aan haar Bantoekerk. Deze doet al veel zendingswerk, binnen en buiten Zuid-Afrika, maar tot nu toe allemaal onder Bantoes. Zij heeft echter naar Brazilië geschreven, dat zij het verzoek graag zal inwilligen. Sterk Het spiritisme (gewoonlijk Oem- banda genoemd) is in Brazilië even als in verschillende andere Latijnsa- merikaanse landen met negerinvloed bijzonder sterk. Het lukte de Rooms-Katholieke Kerk nimmer, om de uit Afrika geïmporteerde negerslaven werkelijk te missioneren. Wel werden de meesten gedoopt, maar in het verbor gen zetten de negers hun oude Afri kaanse religies voort. Daarbij werden bepaalde vormen van het christen dom overgenomen en ook zijn Indi aanse invloeden merkbaar. In recente jaren zijn zij ertoe over gegaan, hun geloof openlijk te ver breiden. De Oembanda is vooral de godsdienst van de armen geworden. Het aantal aanhangers wordt in Brazilië geschat op twaalf miljoen (van de tachtig miljoen.) Daarmee is de Oembanda na het rooms-katholi- cisme de tweede godsdienst van het land, veel groter dan alle protestan ten samen. Niet alleen De goden die vereerd worden, heb ben nu meestal de namen van rooms-katholieke heiligen gekregen. Het gaat er in deze religie om de aanhangers uit te schakelen en de (Van onze kerkredactie) P)EN HAAG Op de assem blee van de Afrikaanse ker ken, die verleden maand in Abidjan werd gehouden, is sterk gepleit voor „afrikanisering" van de kerk. Dat daar problemen aan verbonden zijn zoals het ge vaar van syncretisme), is voor ieder duidelijk. In een brief aan het rooms-katho lieke missieblad „BIJEEN" wijst pa ter Jacques van der Geest, die in Ghana werkt, op een aspect, dat ge makkelijk uit het oog wordt verlo ren: hoe moet het met die afrikanise ring van de kerk, als het kerkvolk een geselecteerde groep anti-Afri kaanse dromers is? Pater Van der Geest: In een Ghanees dorp bekijken twee jongens enkele geïllustreerde Ameri kaanse bladen, gratis verspreid door een of andere sekte. De foto's, waar wij zo gemakkelijk overheen kijken, moeten op hen wel een sterke indruk maken. Een ervan toont een tiener die in een Amerikaanse keuken de bijbel zit te lezen. De blik van de jongens dwaalt van het magische boek over de glimmen de tafel met een dampende kop kof fie, over de tiener in een sportieve trui naar de achtergrond: een alumi nium aanrecht, blinkende kranen, helder geschilderde wandkasten een schone handdoek over een alweer blinkend rekje... De foto is niet over dadig, eerder eenvoudig, maar roept duizend dromen bij hen wakker, maar andere dromen dan de sekte beoogt. OBURONI Ik wandel verder en wordt uitbun dig begroet als altijd: „Kwasi Oburo- ni, goeie morgen". In Ghana word je als westerling .Kwasi Oburoni' ge noemd. Kwasi' heet iedereen die op zondag geboren wordt (zondagskind, geluksvogel) en Oburoni betekent: Iemand van achter de horizon van daan. Het woord heeft een magische klank. Er zit iets in van bewonderen en benijden. Iemand die voor het eerst in Gha na komt kan niet ontkomen aan het gevoel dat hij, net als Paulus en Bar nabas. als een soort godheid begroet wordt, hoe koloniaal dat overigens ook mag klinken. Ik vraag aan een jonge Ghanees waarom zoveel Ghanezen geïnteres seerd zijn in de rk. kerk, ondanks het feit dat er zo weinig Ghanees in deze kerk te vinden is (80 pet. van de priesters is bv. nog buitenlands). Zijn antwoord: Juist omdat er zo weinig Ghanees in te vinden is, is de belangstelling zo groot. Of anders ge zegd: omdat er zoveel Amerikaans en Europees te vinden is, zoveel dat blinkt en schittert. Zelfs als het maar half waar Is, dan heeft „onze" kerk in Ghana nog iets voor de boeg. Hoe moet het met die (door de buitenlanders gewenste) afrikanisering van de kerk, als het kerkvolk een geselekteerde groep an ti-Afrikaanse dromers is? PARADIJS De enorme, met Amerikaans kapi taal gebouwde kerk mét het huis van de pastoor het enige fatsoen lijke' gebouw in het dorp was tenminste een plaats waar ze voor een ogenblik hun Afrikaanse kuituur met hun Afrikaanse zorgen konden vergeten» De muren om hen heen rezen recht en sterk omhoog, de banden waren glad en schoon en voor hen stond een witte engel uit het Amerikaanse pa radijs in de taal van datzelfde para dijs te preken. Die droom zal wreed verstoord worden, als men al dat Afrikaans gedoe de kerk weer in gaat slepen: drums die vertellen dat ze nog steeds in Afrika zijn, hun eigen taal die duidelijk zegt dat de werkelijkheid niet te ontvluchten valt en hun eigen symbolen en gebaren die verklaren dat Christus ook een Afrikaan was en dat het Amerikaanse Rijk Gods (voorlonig nog?) gesloten is.... Het woord .afrikanisering' is voor veel Ghanezen een streep door de rekening. Bijna even erg als wanneer een Nederlandse kerkganger te horen krijgt dat de hemel misschien niet bestaat. mensen met de goede machten in j verbinding te brengen. Zo krijgen zij het gevoel, dat zij in hun zware le- j ven niet alleen gelaten zijn. De Oembanda-samenkomsten wor den gekenmerkt door felle geestver voering. Belijdenis van zonde en ge- j bedsgenezing staan in het middel- punt. De aanhangers hebben zich in een bond verenigd, die veel doet voor de emancipatie van de armen. Deze bond heeft vier uitgeverijen en geeft zeventien kranten uit. Ze verzorgt radiouitzendingen via 76 zenders. In 243 plaatsen heeft de bond eigen bi bliotheken. Daarbij onderhoudt de bond 41 ziekenhuizen en 21 andere inrichtingen. (Van onze kerkredactie) SNEEK De baptisten groeien sneller dan de totale wereldbevolking. Terwijl de wereldbevolking in de periode mei 1968—mei 1969 met 1,9 procent toenam, groeide het aantal baptisten met 2,25 procent. Het totale aantal christenen groeide minder dan 1 procent. De nieuwste statistiek van de Bap tisten Wereldalliantie noteert 30.487.802 leden, 670.000 meer dan hot jaar daarvoor. Bijzonder sterk groeiden de baptis ten in Indonesië. Hun ledental werd in een jaar meer dan verdrievoudigd: van 4886 naar 15.114. In Australisch Nieuw-Guinea deed zich een dergelijke groei voor: van 4235 naar 13.500 in één jaar. Zuid-Amerika registreerde een toe name van ruim zeven procent. Negentig procent van alle baptis ten woont in de Verenigde Staten en Canada. BARCELONA Ds. Pedro Bonet Such, voorzitter van de Unie van Baptistepgemeenten in Spanje, is ge kozen tot voorzitter van het bestuur van het enige protestantse zieken huis. dat Snanje kent. Dit .ziekenhuis bestaat al sinds 1909. maar het zal binnenkort aan zienlijk worden uitgebreid, zoals wij reeds meldden. Er komt een heel nieuw gebouw, dat naarmate het be nodigde eeld binnen is, verdieping voor verdieping zal worden gebouwd. Er moeten in' het geheel acht verdie pingen komen. De eerste fase is begroot op vijf miHoen peseta's (een kwart miljoen gulden). Het «veer in Fnropa gisteren weer max. temp. neersla f Amsterdam mist n o Brussel zw. bew. 12 o Frankfort 1. bew. 18 0,1 Genève onbew. Innsbruck mist Locarno mist t Londen ?eh. bew. Luxemburg mist Madrid onbew. Majorca zw. bew. Mtlnchen mist Nice onbew. Parijs zw. bew Rome onbew. Wenen zw. bew. ZUrlcb mist

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2