Commentaar
RADIO j
Mia Smelt: W weten te
weinig van elkaar
Twintig jaar tussen de mensen
CHAOS
VERANDERD
WELVERSTAAN
MAAR DAT WEL
Niet-gebonden landen
in VN werken samen
De moord
aan de
Vestadreef
CAROLINA YES
t >T§hM
-• n p|F 3
MAANDAG 29 SEPTEMBER 1969
Schakering
VIE televisie fungeerde zondag-
avond als theater met een avond
vullend blijspel van Annie Schmidt
,£n ik dan?", als volkshogeschool
met schaakles, vogelfilm en weten
schappelijke verkenning van dolfij
nen en als nieuwsbron inzake sport
en de actualiteit van de Westduit.se
verkiezingen. Dat was een schake
ring die er wezen mocht. De VPRO,
kleintjes terug gedreven van Neder
land 1 vanwege de uitzendende NOS,
voegde er nog een drummerportret
ën een misdaadspel aan toe.
Voor de zondagavond werd het me
dium tv dus behoorlijk gebruikt, al
zal niet iedereen met de gehele in
houd ingenomen zijn geweest: er was
toch keus naar veler smaak.
De NOS was flink in de weer met
de verkiezingen: er waren commenta
toren in de studio, Henk Terlingen
was van de maan afgestapt om even
kleurig de politiek te presenteren en
er werd ijverig overgeschakeld naar
Duitsland, zodat wij de directe opge
wekte reacties van Kiesinger en
Brandt zelf konden horen. De com
mentatoren voegden er het hunne
aan toe voor degenen die de bete
kenis van de uitslagen in prognosen
e-n veronderstellingen wilden bestude
ren.
De NOS-radio ging er prat op, in
van de KRO verkregen zendtijd Frits
yan der Poei een politiek jongerenfo
rum te laten presideren: dit groepje
besprak al wat er aan nieuws binnen
kwam op eigen manier.
Overal heerste een zekere ontspan
nenheid, toen duidelijk werd dat de
NPD niet aan bod zou komen. Tegen
middernacht waren de informerende
programma's afgelopen en kon ieder
een rustig lxêt hoofd neerleggen.
De enige werkelijke kijk- inspan
ning werd gevergd door VARA's dol-
fijnenonderzoek, dat kennelijk was
afgestemd op beoefenaren van de we
tenschap, want voor 4e leek was er
te weinig begeleidend en verstaan
baar commentaar.
Zaterdagavond viel er, oprecht te
genieten van de film Royal Family,
wij schreven daarover al eerder. Met
plezier ontmoetten we op Nederland
2 weer NCRV's Kijkkijk, dat aan ori
ginaliteit en frisheid noch aan gees
tigheid heeft ingeboet na de zomer
rust.
De KRO-radio kwam terug met
Cursief, een satirisch programma
waaraan vele beproefde krachten
werken en dat niettemin uitermate
vervelend en geestloos was. Het
item, waarin nog eens werd gespot
met sportjargon, alleen om aan het
slot een grof woord te kunnen zeg
gen, is voor een man als Michel van
der Plas toch ver beneden peil. Di
rect hierna begon dezelfde KRO-radio
aan een dik programma dat louter in
het zogenaamde gelaakte jargon
werd gepresenteerd Dat was nog
eens leuk.
Mia Smelt's ruime werkkamer in
de KRO-studio maakt de indruk van
een brok tentoonstellingsruim-
te-in-opbouw. Tien-, twintigtallen
werkstukken hangen, staan, liggen
opgepakt in dozen, proppen de lage i
brede vensterbank vol tussen de ge- j
raniums en andere planten, die nog
net een spiertje zon kunnen vatten.
De muren zijn van onder tot boven
volgestouwd. Op het grote bureau
liggen de werkstukken op de hoeken
opgetast.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Een wasvrouw die haar emmer sop leeggooit,
in drie kleuren kopspijkertjes tot actie gebracht op een wand-
plaatje van groen vilt. Een vierkante meter bakkersbedrijf met
echte minibroodjes in de etalage, een lange linnen strip waarop het
ganse bedrijf van de sociale verzorgster in applicatiewerk is uitge- j
beeld. Een meter breed plak- en tekenwerk met alles en alles van
de bloembollenkweek tot en met het transport toe
woonwagen heb gemaakt" (Heel
mooi felkleurig applicatiewerk), en
hier: een langdurig zieke, die het
doktersberoep heeft uitgebeeld.... en
deze ambtenaarsvrouw met haar eni
ge ode aan de vuilnisman..."
Voor het feest was er ook nog een
raadwedstrijd voor luisteraarsters die
niet zo vlot met de hand zijn en ook
daaraan is overvloedig meegedaan.
Er moesten rubrieken en namen van
sprekers(sters) uit het programma
worden geraden.
„Erg informatief", zegt Mia glun
derend, „er zijn de dolste fouten ge
maakt. allemaal mensen en rubrieken
van heel andere omroepen ge
noemd.... maar ja, 't ging allemaal
over vroeger en dan wil het geheugen
je nog wel eens parten spelen".
„Twintig jaar is wél een hele tijd.
Geeft dat nu 't gevoel dat er erg veel
is veranderd in die tijd, terwijl je
toch altijd zelf het programma in
handen had?"
„Ja, er is ontzettend veel veran
derd. Ook bij de mensen. Vroeger
was het in de brieven plaatje-vragen
en wat erbij schrijven, nu is het
druk informatie geven over de beroe
pen en de plaat wordt er terloops bij
gevraagd."
„Verveelt zo'n programma, drie
maal in de week hetzelfde stramien,
niet op den duur?"
„Neen, dat kan niet, geloof ik, juist
omdat ik van het ene beroep naar
het andere ga. 't Is voor mij telkens
absoluut nieuw. Aldoor ben ik weer
stomverbaasd, hoeveel je eigenlijk
helemaal niét weet van 'n beroep. En
dat onderzoeken van de dingen is erg
fijn. Ik ben ook altijd verbaasd dat
zoveel mensen luisteren, ook mannen.
Als ik ergens informatie vraag, we
ten ze al waar het om gaat. Ik hoef
nooit wat uit te leggen en daar ben
ik geweldig dankbaar voor. Ik denk
dan: hoe is het mogelijk, dat zo'n
grote directeur of een staatssecretaris
naar zo'n vrouwenprogramma
luistert, maar ze doen het blijkbaar".
„Als je nu vraagt: gaat het pro
gramma met de tijd mee, dan zeg ik
ja en nee. Nee, omdat er bij mij geen
sprake kan zijn van het zgn. „harde
interview", omdat ik nooit uit de weg
kan met korte en krachtige kreten:
mijn programma moet op huiskamer
niveau blijven, vertellend-informatief
zijn. anders mist het zijn doel. Ik kan
„Ja, wat een chaos hier, hè? Je
moet wel denken, hoe kan een mens
werken in zo'n toestand, maar dat is
geleidelijk aan gegroeid in deze we
ken. Allemaal voor de wedstrijd ter
ere van het twintigjarig bestaan van
„Moeders wil is wet". Is het niet
geweldig?"
„Ik krijg er wel een tentoonstel
lingsruimte voor, maar er wordt nog
al wat verbouwd in de studio op 't
ogenblik en 't is bepaald geen klei
nigheid om zoveel stukken te ex
poseren!"
„Ik ben er helemaal beduusd van.
Eén oproep om een beroep dat wij
hebben behandeld, uit te beelden en
kijk nou es. Er is ongelooflijk knap
werk bij, en ook heel eenvoudig,
maar met evenveel liefde en toewij
ding gedaan."
„Maak een wandbord of -kleed, dat
een beroep, niet dat van Uw man,
uitbeeldt", was de opdracht... en het
antwoord is waarlijk overweldigend:
plak-, knip-, teken-, schilder-, bor
duur- en applicatiewerk, te kust en
te keur, van hoogst-artistiek tot aan-
doenlijk-Iief toe. Er is gebatikt, er is
gewerkt met droogbloemen, met spij
kertjes, steentjes en gelijmde mais.
Geen centje beroepswerk..,. maar wat
ze kunnen, de dames!
,,'t Is voor mij een soort kroon op
mijn werk", zegt Mia Smelt, „Hét be
wijs, dat de bedoeling van mijn pro
gramma wordt begrepen: de sociale
binding, waar ik altijd op uit ben.
Begrip kweken voor eikaars werk en
de problemen daarvan. We weten te
weinig van elkaar.
Maar kijk nu eens: deze mevrouw
schrijft: „Mijn man is landbouw-
meetkundige, maar ik ben zo getrof
fen door uw programma's over de
woonwagenbewoners, dat ik een
strijkers in A gr.t. KV 381. II.
Ludwtg van Beethoven. 33 Va
riaties op een wals van Dlabel-
U op. 120. III. Johannes
Brahms. Quartet in e kl.t. op.
25 voor piano, viool, altviool
en cello.
Hilversum I, 402 m. NCRV:
18.30 Nieuws. 18.41 Actualitei
ten. 19.00 Llterama: over boe
ken. schrijvers en tonecl. 19.15
Zingen met Cecilia: volksmu
ziek. 19.30 Stereo: Licht geva
rieerd muziekprogramma.
20.30 De kerkbouwactle van
SSK. reportage. 21-00 21e Heln-
rich Schützfecst te Herford:
moderne gewijde muziek
(opn.). 32.20 Avondoverden
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Mede
delingen. 22.45 Klassieke mu
ziek met commentaar. 23.25
Stereo: Lichte orkestmuziek
(gr.). 23.30 verbosonika:
Franse verbosonische bijdrage.
23.55 - 24.00 Nieuws.
Hilversum II. 298 m. AVRO:
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojour
naal. 18.25 Ik verbind u
door.... praatje. 18.30 Stereo:
Tafelmuzick. 19.30 Nieuws.
R.V.U.: 19 35 De toekomstige
staatkundige verhouding van
de Nederlandse Antillen tot
Nederland. N.O.S.: 20.05 Inlei
ding kinderpostzegelaktle.
.20.10 Een nieuwe schoolstrijd,
discussie. 20.35 Symposium te
Hoensbroek: Actuele uitvoe
ringen van en met historisch
materiaal. 21.30 Even op en
neer naar Leningrad, klank
beeld. N.V.S.H.: 22.10 Sextant.
N.O.S.: 22.30 Nieuws. AVRO:
22.40 Radiojournaal. N.O.S.:
22.55 Stereo: Metro's Midnight
Music. 23.55 - 24.00 Nieuws.
GRAMMOFOONPLATENPROU
R.
DRAADOMROEP
VANAVND
van 18-20 uur
I. Wolfgang Amadeus Mo
zart. Quintet voor clarinet en
weten (herhaling les 1). 18.55
Zandmannetje. 19.00 Sportma-
gazlne. 19.20 Boemerang '69 (4).
19.45 Hier spreekt men Neder
lands. 19.50 Zoeklicht. 19.55 Me
dedelingen en weerbericht.
20.00 Nieuws. 20.25 Fltmtribu-
ne: Eerste voorstelling in Bel
gië van de Israëlische film:
De belegering. 22.00 Gastpro-
gramma: De Socialistische ge
dachte. 22.30 Nieuws.
Nederland I. N.O.S.: 18.50
Kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. N.O.S.:
19.00 Journaal. STER: 19.03 Re
clame. NCRV: 19.07 Scheeps
jongen van Bontekoe. vervolg
verhaal. (vooraf een fllmdocu-
mentalre over Hoorn). 19.30
Breng eens een zonnetje.
STER: 19.56 Reclame. N.O.S.:
20.00 journaal. STER: 20.16 Re
clame. NCRV: 20.20 Actualitei
tenrubriek. 20.45 Please Sir.
TV-serie. 21.25 Gevraagd: solli
citanten- wedstrijd. 22.25 Bou
wen voor de Toekomst: pro
gramma over Stichting Steun
Kerkbouw - S.S.K. N.O.S.:
22.45 Journaal. TELEAC: 22.50
- 23.20 Statistiek les l (herha
ling).
Nederland H. NOS.: 18.50
Kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. N.O.S.:
19.00 Journaal. 19.03 Scala: in
formatief programma. VARA
19.30 Opmaat: gevarieerd pro
gramma. STER: 19.56 Reclame.
N.O.S.: 20.00 Journaal. STER:
20.16 Reclame. VARA: 20.20 Co
ronation Street. TV-feullleton.
20.45 Achter het Nieuws. 21.10
Kleur: Ironside, TV-film. 22.00
Seraphine of: De wonderbaar
lijke geschiedenis van tante
Flora. TV-film. N.O.S.: 22.50 -
22.55 Journaal.
Hilversum I. 402 m. NCRV:
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Lichte grammo
foon muziek met nieuws en ac
tualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11
Gewijde muziek (gr.). 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de
buisvrouw. (9.00 - 9.10 Gymnas
tiek voor de huisvrouw). 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolra
dio. 10.00 Dood en sterven in
de bijbel, godsdienstige le
zing. 10.15 Stereo: Klassieke
opera- aria's (gr.). 11.00
Nieuws. 11.02 Stereo: Operette-
fragmenten (gr.). 11.15 voor de
zieken. 11.55 Mededelingen.
KRO: 12.00 Gevarieerd pro
gramma. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw: 12.30
Nieuws: 12.41 Actualiteiten:
13.00 Raden maar....). 14.05
Schoolradio. 14.30 Pizzicato:
muzikaal middagmagazine.
(16.00 - 16.02 Nieuws). 17.00
Overheidsvoorlichting. KRO:
17.10 Voor de Jeugd. 18.00 Ste
reo: Metropoleorkest. 18.19 Uit
zending van het GPV.
Hilversum II. 298 m. AVRO:
7.00 Nieuws en ochtendgymnas
tiek. 7.20 Stereo: Lichte gram-
mofoonmuziek. 8.00 Nieuws.
8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek.
(8.30 - 8.33 De Groenteman).
8.50 Morgenwijding. N.O.S.:
9.00 Uitgebreide reportage of
herhaling N.O.S.- programma.
9.40 Muziek uit de Middeleeu
wen en Renaissance (opn.).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 -
11.02 Nieuws). 11.30 Voor de
vrouw. (11.55 Beursberichten).
12.30 Voor de landbouw. 12.40
Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11
Radiojournaal. N.O.S.: 13.30
Klein chanson. 14.30 Spiegel
van België: muziek en nieuws
van onze zuiderburen. AVRO:
15.00 Stereo: Fragmenten uit
Spaanse opera's (gr.). 16.00
Nieuws. 16.02 Land der muzen:
kunstkroniek. 16.30 Semi- klas
sieke orkestmuziek (opn.).
17.00 Stereo: Big Band Beat.
17.25 Stereo: Jazz- Spectrum.
17.55 Mededelingen.
Hilversum III, 240 m en FM-
kanalen. VARA: 9.00 Nieuws.
9.02 Plaatjes voor de pep.
(10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws.
11.03 Een opvallend vrolijk ge
varieerde visite. (12.00
Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03
Licht platenprogramma. (14.00
Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03
Licht platenprogramma. 16.00
Nieuws. 16.03 - 18.00 Licht pla
tenprogramma. (17.00 - 17.02
Nieuws).
TELEVISIE
MOKGEV
Nederland I. NOS/NOT:
10.45 - 12.00 School-tv.
België: Nederlands progr.
kan. 2 en 10: 14.05 - 15.50 en
17.55 School-tv.
het nooit de allure van een actuali
teitenrubriek gaan geven, dat is het
eenvoudig niet."
„Maar ik zeg ja. als ik vorm en
inhoud bekijk. De doorbroken taboes
werken door in „Moeders wil" en ik
houd van progressiviteit. Vroeger
praatte ik alleen met de echtgenotes
van mannen m een bepaald beroep.
Dat is niet genoeg meer, ik diep de
informatie nu veel meer uit. Dan
blijf je niet hangen bij de
verschijnselen, maar pak je de kern
en de betekenis van de beroepen bij
de kop. Ik ga naar de top van de
werkgevers, naar organisatiebestu-
ren, naar de overheid als het nodig
is."
„En altijd toegang?"
O zeker, ik krijg nooit een afwij
zing. 't Is een heel gesjouw door het
land. maar ik doe het met liefde. En
dan laat ik natuurlijk net zo goed
werknemers op elk niveau aan het
woord anders leeft het programma
niet en betrek je de mensen er niet
bij".
„Hoe zijn die brieven nou... staan
er ook persoonlijke klachten in?"
„Vaak wel, ja. meestal samenhan
gend met het beroep en dan behandel
ik ze. Ook daarvoor ga ik weer op
informatie uit. Soms krijg ik ook
heel persoonlijke brieven, meestal uit
eenzaamheid geschreven. Natuurlijk
beantwoord ik die. Maar nooit wordt
mij de vuile was buitengehangen, ge
lukkig niet".
Twintig jaar „Moeders wil is wet",
ruim anderhalf miljoen luisteraars
driemaal in de week en alles in ha-
den van één vrouwhet is geen
gewoon verschijnsel in de radio-om-
roep.
Heeft Mia een wens na die twintig
succesvolle jaren?
„O ja. een vurige. Dat de NOS de
ochtendgymnastiek uit mijn pro
gramma :haalt. Ik heb niets tegen
gymnastiek, maar wél tegen het feit
dat mijn programma er door wordt
onderbroken. Eerst de ochtendgym
nastiek, dan de waterstanden.... nie
mand schijnt te begrijpen, hoe moei
lijk .het is. een direct uitgaand pro
gramma op zo'n manier in brokken
te zien hakken! Afgezien nog van het
feit dat je telkens totaal uit je con
centratie wordt gehaald...."
NEW YORK De 59 niet gebon
den landen bij de Verenigde Naties
zijn zaterdag overeengekomen samen
te werken bij alle 'belangrijke vraag
stukken tijdens de debatten in de
algemene vergadering. Voorts beslo
ten zij het aanstaande voorjaar in
Tanzania opnieuw bijeen te komen
om een topconferentie van de niet] 10.45 uur
gebonden landen voor te bereiden. 11.30 uur
Met een stapel brieven achter de microfoon is Mia Smelt
driemaal per week in een van KRO's presentatiestudio's te
vinden voor haar nu twintigjarig programma Moeders wil
is wet". Trachtend, haar dikke anderhaf miljoen luisteraars
i voor eikaars leven en werk te interesseren.
Tussen de 60 tol 100 brieven die zij per dag ontvangt, zit
een- of tweemaal per jaar een anonieme, en daar staal dan
1 bijvoorbeeld in te lezen: „fFaarom gaat u niet in een supra-
winkel staan. Kunt u de hele dag kletsen. U bent net zo'n
teutekom als die van de Zonnebloem. Die kon ook nooit zijn
snavel dichthouden.
„Een beetje tegenwicht mag er wel zijn", zegt Mia.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. I NCRV
7.07 uur Scheepsjongens van Bontekoe, daarna „Breng
eens een zonnetje".
8.20 uur actualiteiten.
8.45 uur nieuw feuilleton „Please, sir".
9.25 uur Gevraagd: pursersassistente.
10.25 uur Kerkbouwactle.
Ned. 2 VARA
7.30
uur
Opmaat.
8.20
uur
Coronation Street.
8.45
uur
Achter het Nieuws.
9.10
uur
Ironside.
10.00
uur
Seraphine, de wonderbaarlijke geschiedenis
van fante Flora.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I NCRV
7.30 uur lichte muziek.
8.30 uur
9.00 uur
kerkbouwactie.
Concert van het 21e Heinrich Schützfeest.
Vertolkers beluisterd.
Verbosonika: Franse bijdrage.
POLITIEVERHAAL
N. A. M. WIJCHGEL
81
„Even nadat jij de Warmoesstraat was ingeslagen kwam
een groepje dronken jongens de straat in. Ze leken onschul
dig genoeg. Een troepje aangeschoten nozems die in een
jolige bui waren. Maar om geen aandacht te trekken wilden
we een eindje de steeg ingaan en toen zagen we driekereU
aan het eind daarvan op ons afkomen. Daarom leek het ons
beter om toch maar te blijven waar we waren. Toen die lui
uit de steeg dichterbij kwamen zagen we dat twee van hen
een doek voor hun gezicht gebonden hadden, maar Meijei
herkende hen.
„Dat zijn Geurtsema en Boekels," zei hij, net voordat z<
ons bereikten. En die dronken jongens bleken helemaal niet
dronken te zijn.
Met zn allen sloten ze ons in en dadelijk daarop waren w
aan het knokken. Ik kreeg nog de kans een van hen ee
bloedneus te slaan voordat ik Meijer zag vallen en eve
later was ikzelf ook buiten westen. Toen ik weer bijkwaï
lag ik in die kelder en hoorde ik boven stommelen
begreep dat er hulp kwam opdagen", vertelde hij toen h
weer tot behoorlijk spreken in staat was.
„Dan kunnen we het zoeken naar hen hier wel stakei
hoewel ik voor alle zekerheid een paar man hier zal laten'
zei Van der Zande en gaf daartoe de nodige bevelen. Verste
zweeg teleurgesteld. „Ga je mee naar het bureau?', vroe)
Van der Zande hem even later.
„Ik kan eigenlijk net zo goed naar Utrecht teruggaan"
antwoordde hij. „Zoals je wilt. Maar de omroep om inlich
tingen staat al in de kranten en is ook al per radio uitgezon.
den. De mogelijkheid bestaat dus dat er een of anden
bericht is binnengekomen."
„Laat ik dan nog maar even meegaan", besloot Verstel
„En wat doe jij" wendde hij zich tot Terwindt.
„Ik blijf hier tot ze Meijer opgehaald hebben en daarna g)
ik regelrecht naar bed."
„Je hoofd is zeker nogal pijnlijk?'
„Als ik het wat vlug beweeg of de plek aanraak, anden
gaat het wel."
Verster wenste hem hartelijk beterschap en vertrok toei
met Van der Zande. Op het bureau kregen ze te horen da
tot nu toe niemand op de oproep gereageerd had. Verste
wilde weggaan, maar Van der Zande bood hem een kop kof
fie aan en hij liet zich overhalen nog even te blijven. Op Vai
der Zande's verzoek vertelde hij hem over zijn tocht naa
Limburg. Ze waren in een geanimeerd gesprek verdiept toei
een agent kwam zeggen dat er een heer was die zei, dat zijl
auto net gestolen was. Van der Zande liet hem binnenko
men. Een ietwat verbouwereerd heer van een jaar of zesti
betrad even later het vertrek en groette zenuwachtig. Van
der Zande verzocht hem plaats te nemen.
„Ik hoorde dat uw auto gestolen is", hielp hij hem op wej
Daarop vertelde de heer De Klerck, zoals hij zich voorstel
de, dat hij op de hoek van de St. Jansstraat uit zijn wagei
was gestapt om een pakje sigaretten uit een automaat, iet
verderop, te halen. Terwijl hij daarmee bezig was hoorde hi
plotseling de motor van zijn auto aanslaan. Hij was 'e
hoogstens twintig meter vandaan. Verwonderd had hij zid
omgedraaid en toen zag hij twee mannen in zijn wage
zitten, waarvan een de auto startte en de ander, door h(
geopende raampje, een revolver op hem gericht hield. Vooi
dat hij goed besefte wat er gebeurde schoot de auto al m(
een flinke vaart vooruit. Hij was naar de hoek teruggehol
en zag nog net hoe de wagen de Damstraat indraaide e
verdween. Daarna was hij rechtstreeks hierheen gegaan.
Van der Zande noteerde dat het een Opel Record wa
kleur beige met een gron dak, het nummer en verdei
bijzonderheden, vroeg het adres van de heer De Klerck e
beloofde er onmiddellijk werk van te zullen maken.
„Kunt u de mannen beschrijven?" vroeg hij daarna.
„De man die de revolver in de hand hiel dwel, die hi
blond haar en blauwe ogen, 'n regelmatig gezicht en ik schi
zijn leeftijd tussen de vijfentwintig en dertig en hij had ee
donker pak aan. Van de ander kon ik niet veel zien, allee
dat hij ook iets donkers aan had, anders niets-."
Verster kuchte en Van der Zande keek naar hem. Uil zij
blik en het bijna onmerkbare knikje begreep Verster d<
dezelfde gedachte bij hen beiden was opgekomen.
„Heeft u de krant van vandaag nog niet gelezen?" vroe
Van der Zande zijn bezoeker.
(Wordt vervolgd
2/? m sor
A/AA& l>£
bom bij
joépam'
Lappie Loep en het geheim van de degenstok
Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh
1333: „Komt U binnen, he
ren! Komt U binnen!" zei
mr. van Hamschot Rup-
recht. een telg uit een oud
en eerbiedwaardig geslacht
van geldmagnaten. Hij
was directeur van de Na
tionale Bank en kende zijn
plaats precies: mensen
]met héél veel geld ont-
jving hij zélf. „Komt U
jtoch binnen," herhaalde hij
jmet een beroepsmatig wei-
Villend lachje. „Een goed
sigaartje? En een glaasje
oude port? Dat is er voor
onze relaties altijd nog
,wel. Intussen kunt U dan
via mijn gesloten TV-
systeem mooi waarnemen
wat er plaatsvindt in de
i kluis.Gozewijn van Uylen had het TV-scherm trouwens al in de gaten-
1 gekregen. „Wel sakkerloot!" riep hij uit. „Zijn ze daar nog-steeds bezig mijn
goud te tellen? Ik zie daar mijn oude kist staan, en en twee kerels zijn
bezig met een telmachine." „Ik zou ze zomaar geen „kerels" durven noe
men, mijn waarde," glimlachte mr. van Hamschot Ruprecht zalvend. „U ziet
I daar twee van mijn meest deskundige beambten. Hun loon is dan misschien
wel niet zo hoog. maar dat hoeft ook niet, vind ik. Als een onkreukbare bank
bediende zélf eenmaal gewend raakt aan veel geld. dan is het eind zoek, zeg
ik altijd maar. Maar kom, laat ik eens informeren hoe ver ze met hun telle
al gevorderd zijn." Hij greep de telefoon en bracht een verbinding met
kluis tot stand. „Van Hamschot hier," zei hij. „Hoe staan de zaken, Ha;
broek? Al enig idéé van het totaal? Nee toch! Alleen aan goudwaarde
Dat wil dus zeggen, dat het nog méér kan worden, als we het spul bij klei
beetjes aan de verzamelaars verkopen. Bedankt, Hazebroek. Werk maar i
door, jongen'"
37. Maar de schipper was een ras-echte zeeman. Hij had
al gevaren vanaf zijn tiende jaar en hij kende de zee van
haver tot gort. "Kom op!" riep hij strijdlustig, "vijfenveertig
graden stuurboord!" Hij draaide aan het wiel tot het schip
angstig begon te hellen. Zijn gezicht stond ernstig toen hij
de rotsen steeds dichterbij zag komen. "Nou geen onderwa
ter-rotsen, dan is het mooi gepiept
Lappie en Jonas, die net bezig waren de drenkeling weer
aan te kleden, werden, toen Jonas nèt zijn vest aan had,
ruw opzij geslingerd en tegen de muur gekwakt. "Wal is er
NU weer aan de hand Lappie!" riep Jonas." "Kunnen we.
nu nooit eens rustig iets doen? Moet er altijd gegooid en
gesmeten worden op dit schip!" Lappie 'wreef aan zijn
hoofd, dat hardhandig tegen de stalen muur terecht was ge
komen. "Het is storm Jonas en de schipper zal wel moeite
genoeg hebben om het schip boven water te houden, denk
ik". Jonas knikte. "Tja, daar heb je misschien wel gelijk in,
die schipper doet dat natuurlijk ook niet om ons te plagen...
maar als ik straks weer thuis ben en ik heb weer eens een
zeereisje te makendan"Nou, wat dan?" klonk een
vriendelijke stem. -r—r
FERDNAND