Geen verheerlijking van gegroeide structuren Echtpaar zal in Frankrijk werken Jezus Christus betekent voor ons te weinig PEILING: LIEFST KLOOS PREMIER L Bartimeüs krijgt van vrouwenbond een ld inden kapel POLITIEKE KETTERS ONDER VERMAAN Kerk restaurant noch ziekenhuis maar kazerne Een woord voor vandaag Christ, gereformeerde mannen bijeen Puzzelhoek Priesters schaduwen bisschoppensynode Europese Evangelische Zending 0«KT! Okke Jager tot christelijke auteurs: Actie-Bekkers bracht 6,6 miljoen op Noor Ole Borge secretaris van methodistenbonf Skandinavische raad van kerken BEROEPINGSWERI Paulus heeft armoede gekend en overvloed. Geen van beiden deerden hem. Aan de gemeente van Philippi kan hy schrijven: ,Jk vermag alle dingen in Hem, Christus, die mij kracht geeft." Maar toch neemt hij niet de houding aan van een predikant uit de vorige eeuw, die iedere gave hem geschonken zonder dank accepteerde, als paste dankbaarheid niet bij zijn geestelijke standing Paulus schrijft in Philippenzen 4:14 Toch hebt gij er goed aan gedaan, te delen in mijn verdrukking." Ook zonder die gaven van anderen zou Paulus gelukkig en dankbaar leven. Maar hij aanvaardt ze met blijdschap, omdat een gave niet alleen de ontvanger blij maakt maar ook de gever. Ik kan zelfs nog een stap verder gaan: Een gave verrijkt niet alleen de ontvanger, maar ook de gever. De volksmond zegt: Eens gegeven blijft gegeven. Dat wil zeggen: de gever kan nimmer rechten laten gelden op wat hij weg gaf. Maar de volksmond heeft ongelijk. Geven aan een mens in nood, is delen in zijn nood, zegt Paulus, en daarom ook met hem verlost worden uit die nood. Op het ogenblik wordt veel gesproken over de nood van de verre naaste, over het helpen van de ontwikelingslanden, waar de nood zo groot is. Paulus laat ons hier een geestelijke wet zien: Als wij mensen helpen in de nood van hun armoede, zullen wij met hen verlost worden uit de nood van onze rijkdom. We lezen vandaag: Handelingen 26 1-18. MAANDAG 29 SEPTEMBER 1969 (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG Als Nederland nu een minister-president moest kiezen, zou NVV-voorzitter André Kloos (47) het geworden zijn. Hij kreeg bij een enquête, uitgevoerd door het bureau Makrotest in opdracht van de Grote Provinciale Dagbladen, 11,2 procent van de stemmen tegenover 11 procent voor mi nister Luns, die tot nu toe bij alle enquêtes onbedreigd het meest populair was. Na Luns volgen: a.r. - fractievoor zitter Biesheuvel (9.8 pet.), dr. J. Zijlstra, president van de Neder landse Bank (9.3), premier De Jong (8.9), D'66 - leider Van Mierlo (8.4), oud - premier Cals (8), PvdA - voor zitter Vondeling (5.2), VVD - fractie voorzitter Toxopeus (4.1), pvdA - fractievoorzitter Den Uyl (4) en KVP - fractiekoorzitter (3 )ct.) Als er nu verkiezingen gehouden zouden worden, zou de PvdA de grootste partij worden, de KVP zou een groot verlies lijden en D'66 zou met glans de derde partij in de Ka mer worden. De zetelverdeliing zou er nu als volgt uitzien: KVP 35 (was 39). PvdA 37 (37), D'66 19 (7). VVD 18 (17), ARP (15), CHU gelijk 12. PSP 3 (4). de CPN 4 (5), de PPR 2 (3), Koekoek 2 (3). de de Kamer verdwijnen. De meeste kiezers zijn hun keuze van februari 1967 trouw gebleven, maar het zouden vooral de jongeren zijn die de oude partijen de rug toe keren en zich meestal tot D'66 wen den. Nog 61 pet. van alle kiezers zou nu stemmen op 1 van de 5 grote partijen maar uit de jongste groepen zou maar 34.3 pet. het stemrecht op deze wijze gebruiken en van de groep 21 t'm 30 jaar slechts 46.9 pet. van de stemmen gekregen hebben. Merkwaardig is, ondanks de beslui- 1 3 4 5 6 7 8 9 W Jnvulpuzzel Vul horizontaal in: I. berg. 2. patroon. 3. zeepwater. 4. bekend Nederl. zeeheld. 5. rangtel woord, 6. volk. 7. ruiterfeest der cow boys. 8. voegwoord. 9 werf. 10. nauw. Bij de juiste oplossing vormen de beginletters de naam v e. plaats in Limburg. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor. I. mosterd-os 2. An-lol-oost 3. Reinier-pu 4. iemand-pen 5. nr-dia- -eelt 6. Eder-polka 7. dier-elk-ra 8 rel-cls-Ier 9. Ars-Est-Ncd. Vert. I. marine-dra 2. oncer-dicr 3. slim-deeis 4. ton-air-ree 5. Eli-Napcls 6. rocdc-Olsl 7. dorpel-kin 8 Ospel- -krec 9. stunt-aard. ten van het Pvda - congres en van de KVP de meeste kiezers van beide partijen een voorkeur voor elkaar hebben. Van de PvdA - kiezers wil ongeveer de helft met de KVP samen werken, en bijna driekwart met D'66. De KVP - ers willen in meerderheid samenwerken met PvdA en D'66. Bij D'66 wordt alleen voor de KVp en de PvdA een meerderheid gevonden. De enige combinatie, aldus de en- quete, die gevormd kan worden met instemming van de meerderheid der kiezers, zou zijn de combinatie KCP, PvdA en D'66. BRUSSEL De „Europese Priestervergadering" heeft aan gekondigd, dat zij van 10 tot 16 oktober in Rome zal vergaderen tijdens de bisschoppensynode. Wij achten de komende bisschoppen synode van zeer groot belang voor het leven en de ontplooiing van de plaat selijke kerken, zeggen de priesters in een verklaring, die werd uitgegeven na een tweedaags overleg. Een beter begrepen en toegepaste collegialiteit zal het moeten winnen van een reeds excessief centralisme. Wij willen de synode niet aanvallen of belemmeren, maar die bisschop pen helpen, die bereid zijn de beslui ten van Vaticanum II uit te voeren. Solidair Deze priesters verwerpen de etiket „rebellen". Zij noemen zichzelf „soli daire priesters". „Wij gaan naar Ro me, om op duidelijke wijze te tonen, dat wij van de kerk zijn en dat ook willen blijven." Het thema van het priestercongres (dat steeds voor de pers toegankelijk zal zijn) luidt ..Een kerk bevrijden om de wereld te bevrijden". In de verklaring wordt gezegd: ..De kerk heeft de plicht, een gemeenschap van vrije mensen te zijn. De mensen van onze tijd zullen meer aandacht heb ben voor de boodschap van de kerk, naarmate deze bestaat uit vrije le- (Van een onzer medewerkers) AMERSFOORT „We weten dat er nog velen zyn die serieus worstelen om hun verantwoordelijkheid voor God en Zjjn Christus recht te kunnen dragen. Maar vergis ik mij niet dan liggen de punten waarop men zjjn verantwoordelijkheid oriënteert ook onder ons nogal uiteen." Dit zei zaterdagmorgen ds. I. de Bruyne, toen hij in de Ichtuskerk te Amersfoort de 41ste bondsdag opende van de Bond van Christelijke Gereformeerde Mannenverenigingen in Nederland. instelling, die alles en van alles wil veranderen, desnoods met geweld. De aanleiding voor deze protesthouding is gelegen in de misstanden die in deze wereld aangetroffen worden. Een groot aandeel in de brandstofle vering voor de revolutie ligt in de sociaal-economische toestanden in de onderontwikkelde landen. De Zuidamerikaanse wereld kan men een schoolvoorbeeld van een re- volutiegebied noemen. De als rebel gesneuvelde ex-priester Torres heeft een artikel geschreven over de eco nomische programmering in de on derontwikkelde landen. Zijn con clusie was: wijziging van de structu ren in die landen kan niet tot stand gebracht worden zonder druk van de onderliggende klasse. Hij sloot zich aan bij de guerrilla in Columbia en karakteriseerde revolutie als een christelijke opdracht. Er zijn theologen geweest die aan deze opdracht gehoor hebben gege ven door een „Theologie der revolu tie" te ontwikkelen. Eén van de be- kendsten is de Amerikaan R. Shaull. Hij komt tot de conclusie, dat door de christenen een permanente revo lutie moet worden bedreven. Hierbij komt hij dicht in het vaarwater van Mao Tse Toeng. Voortgaande ontwik kelt Shaull dan ook een taktiek van de guerrilla, waarbij volkomen uit het oog is verloren wat met name het Nieuwe Testament zegt over de geweldloosheid juist in de omgang met de vijand. Dat de Messias de lijdende Zoon der Mensen was is hier volkomen uit het oog verloren. T ransformatie Op de theologie der revolutie is nogal wat kritiek geleverd. Dat het hier om een onverantwoorde revolu tie gaat zal duidelijk zijn. Dat zal de reden zijn, waarom prof. Verkuyl ge pleit heeft voor een verantwoorde re volutie. Hij wil dan ook spreken van een theologie der transformatie. Het is de vraag of dit niet alleen maar neerkomt op een wegmoffelen van het woord rev/lutie. We zijn echter niet klaar met het afwijzen van de theologie der revolu tie. We zitten nog steeds met. politie ke, sociale en maatschappen ike mis standen in Zifid-Amerika, foor de kerk en voor de gelovigen individu eel ligt hier een taak, omdat het Woord van God ons niet in het onze kere laat ten aanzien van politieke, sociaal-maatschappelijke structuren. Onze houding mag nooit zijn een verheerlijking van de gegroeide structuren. De zonde in de structuren moet bij het licht van Gods Woord De één oriënteert zich op het verle den, ziet op wat was en wenst in het spoor van de vaders, de grootvaders en de oud-vaders voort te gaan, op gevaar af in traditionalisme te ver vallen en een communicatiestoornis te bewerken met d emens van van daag. zo vervolgde ds. De Bruyne. De ander oriënteert zich geheel op het heden: onze tijd vraagt geheel andere wegen en nieuwe vormen, daarom moet er geëxperimenteerd worden in de kerk op gevaar af dat we alle band met het verleden verliezen en in de verbreding de diepgang missen. We zullen evenwel samen al meer onze verantwoordelijkheid op de toe komst moeten gaan richten. En dan het alméer zal gaan om het wezen van de dingen. Als het uur der ver zoeking dat over de gehele wereld zal komen al onze geijkte vormen en ge woonten en tradities hoe goed en zinzol ook zal wegschroeien, zullen we dan als kerk ondedgronds bereid en toegerust zijn als levende getuigen van Jezus Christus trouw te blijven? Jaag dan de vrede na en de heilig making, zodat geen wortel der bitter heid onder ons kan opschieten! Nu God ons in volle vrijheid bij het op komen van de vloeggolf van het mensverheerlijkend anti-christendom nog de tijd van de geestelijke toe rusting laat, is het werk van onze mannenverenigingen actueel en zin vol, zo besloot ds. De Bruyne. Revolutie De referent op deze bondsdag was ds. J. Manni uit Boskoop. Hij sprak over „Evangelie en revolutie". We komen dezer dagen op allerlei wijze in aanraking met een revolutionaire ken, vrije priesters vrije bisschop pen en een vrije paus." In de „Europese priestervergade ring" werken groepen progressieve priesters samen uit acht Europese landen, waaronder Nederland. Sa men zijn zij bijna tweeduizend man sterk. Bovendien zal het congres in Rome worden bijgewoond door een delegatie van de priesterfederatie, die in de Verenigde Staten is ge vormd. ontdekt en aangetoond worden. Als gelovige kerkleden hebben wij een taak ten aanzien van de samenleving. Die taak is veelomvattend, want onze naaste woont ook in Brazilië en in Pakistan: Wij moeten ons ernstig bezinnen op de structuren van onze maatschappij. Dat is prachtig werk voor de mannenvereniging. Die be zinning moet echter uitlopen op han delen: actief lid wezen van een poli tieke partij, die uit wil gaan van het Woord van God, en actief lid zijn van een christelijke vakbond, niet omdat die altijd de juiste toon aan geeft, maar omdat men dan zijn ver antwoordelijkheid kan beleven. Activiteiten De activiteit dient als begin te heb ben een grondige bestudering van de Bijbel, want dat is de bron waaruit we onze wijsheid moeten halen. Al onze activiteit zal evenwel weinig baten als ze niet gedragen wordt door een vurig en aanhoudend gebed, waarin de noden van de wereld een plaats hebben, de behoeften van de overheden en niet in het minst de belijdenis van onze schuld aan de structuur van deze wereld zo besloot ds. Manni zijn referaat, waarop nog een goede bespreking volgde. Tijdens de middagvergadering wa ren er „tien minuten toespraken" van ds. Th. Rutters uit Baarn over „Be zinning op het Woord - noodzaak" en ds. P. den Butter uit Bunschot over „Leven uit het Woord - vrucht". Aan het slagen van deze bondsdag werk ten ook mee Teun Nicolai en W. Bak ker (trompet en ogel), mevr. P. Germs-Wind (declamatie) en het koor „Soli Deo Gloria" te Hilversum. Het slotwoord werd gesproken door de plaatselijke predikant ds. B. van Smeden. DEN HAAG De Neder landse Christen vrouwenbond die woensdag 15 oktober in het RAI-congrescentrum in Am sterdam zijn 50-jarig jubileum gaat vieren zal aan de blinden- vereniging „Bartimeüs" in Zeist een uniek geschenk aanbieden. Het wordt een „kapel met tast- strook", die gebouwd gaat wor den bij de nieuwe inrichting voor meervoudig gehandicapte kinderen in Doorn. Langs twee volle zijden van deze kapel wordt een doorlopende „taststrook" aangebracht, waarop verhalen voelbaar kunnen worden uitgebeeld en voorwerpen kunnen worden opgehangen. Dit ten behoeve van de visueel en tegelijk geestelijk gehandicapte kinderen, die niet kun nen zien en slechts moeilijk kunnen horen. Drie jaar is door leden en afdelin gen gespaard om dit geschenk te kunnen aanbieden. Geen kansel Van deze kapel of kleine kerk, waaraan van buiten overigens niet zoveel bijzonders te zien zal zijn, zal het interieur ook in ander opzicht afwijken. Een kansel komt er niet, want de preek wordt gehouden voor kleine groepjes kinderen, die zich in kleine half afgescheiden zijruimten rond een verteller of vertelster scha ren. Met een zangtafel, blokken en pop pen wordt het verhaal begrijpelijk gemaakt. In het midden, onder het verhoogde dak, zullen de kinderen kunnen zingen, met hun eigen instru menten en samen met het klok kenspel, dat zijzelf mogen bespelen. Ook deze muziekinstrumenten en de inrichting behoren bij het jubileum geschenk. UTRECHT „Als u weet hoe groot de gave is die God gegeven heeft in Christus, dan kunt u het niet voor uzelf houden. Dan wilt u ervan getuigen in Utrecht, Frankrijk, Oostenrijk of waar dan ook."' Zo sprak ds. Jaap Zijl stra, gereformeerd predikant te pijnstillende, koortswerende. snelwerkende cachets HILVERSUM Christenen die hun verantwoordelijkheden tegenover een op eigenbelang gebaseerd politiek en economisch beleid ontkennen, maken zich even schuldig aan ketterij als zij die een artikel van het geloof ontkennen. Aldus een resolutie, die eenstem mig aanvaard werd op een vergade ring. die in het kader van de vredes- week belegd werd door de Hilversum- se Raad van Kerken. Als voorbeelden worden in de reso lutie genoemd zij die propaganda maken voor het Griekse kolonelsregi me. de Zuidafrikaanse apartheidswet- ten of het gebruik van abc - wapens, alsmede industriëlen of politici, die ter wille van eigen winst of macht de noodzakelijke transformatie van de samenleving tegenhouden. Zij die in het openbaar dergelijke ketterijen verkondigen en het evange lie verduisteren, dienen door hun ker keraden ernstig vermaand te wor den, volgens de resolutie. (Van een medewerker) BAARN „Hoe ontstellend het ook is, we moeten zeggen dat het grote gebrek aan christelijke literatuur in de eerste plaats te wijten is aan het feit dat Chris tus blijkbaar toch nog te weinig voor ons betekent. Christenen moeten immers de ware avant- garde vormen. Hoe meer chris ten we zijn, hoe meer kans op kunst. Wat nooit tot lied wordt, heeft nooit echt bestaan." Aldus dr. Okke Jager tot de leden van de vakgroep Letteren van de bond van christelijke kunstenaars, die het afgelopen weekeind te Baarn bijeen waren. De conferentie werd geleid door de nieuwe voorzitter van de vakgroep, de romanschrijver Auke Jelsma, gereformeerd jeugdpre- dikant in Den Haag. Okke Jager sprak over het onder werp: „Hoe kan het christelijk leven literair gestalte krijgen?" Hij wees erop dat de moderne literatuur niet staat tgenover het christelijk geloof, zoals velen schijnen te denken, al leen al vanwege het feit dat er veel christenen zijn bij de nieuw genera tie van schrijvers. Maar toch krijgt het christelijk leven zelden gestalte in hun werk. De spreker somde verschillende oorzaken op van het gebrek aan een christelijke literatuur in onze taal. Behalve de constatering dat Christus wel eens te weinig zou kunnen bete kenen in het leven van Christen- auteurs. stelde hij dat de westerse reflectie er wel eens debet aan zou kunnen zijn: we zijn gewend begrip matig te werken en te systematise ren, waar een „onrustig ding" als het christelijk geloof zich niet voor leent. Ook heeft het christelijk volksdeel de last vaak geschoven op enkelin gen, terwijl het volk een uitdruk kingsmogelijkheid moet vormen. Met andere woorden: een gebrek aan ge meenschap der heiligen leidt tot een gebrek aan christelijke kunst. Verder hebben de christenen vaak zoveel tijd gestoken in het „ene nodige" dat ze zich de luxe van kunst niet kon den permitteren. Anderen vonden dat een christen zich uitsluitend met het geloof bezig moest houden, zodat men alleen „colportage van gods vrucht" wilde hebben en de speels heid en grilligheid van de kunst af wees. Met enige voorichtigheid stelde de spreker er ten slotte de vraag of het geen leiding van God kan zijn. dat we zo weinig literatuur voortbren gen. omdat we hierdoor gedwongen worden de wereld in te gaan en de kerk niet al te veel op zichzelf drijft. Over de vraag wat er tegen dit tekort te doen is, zei de spreker: „We moeten onszelf proberen vrij te hou den van opzettelijke tendenzen. We moeten gewoon doen waar we zin in hebben. Het christelijke mag er niet dik bovenop liggen, maar daarover hoeft het niet verborgen te blijven. We behoeven ons niet gedwongen te voelen alles een christelijk tintje te geven. Ons werk moet christelijk zijn in die zin dat we het niet kunnen laten". Zondag sprak Sipke van der Land ter inleiding op een diskussie over het onderwerp: „Als je iets ergs te schrijve hebt...." Hij pleitte voor een schrijverschap dat de problemen met uit de weg gaat, maar ze durft aan te pakken. ..Met pasklare antwoor den bewijs je de mensen niet altijd een dienst. Soms is een vraag het beste antwoord. Het christelijk geloof is niet dat je overal mee klaar bent, maar overal mee bezig bent." Tijdens het weekeind te Baarn lazen ook enkele leden van de groep uit eigen werk, waaronder de roman schrijfster Jacoba Vreugdenhil en de dichter Anton Ent. Duurswoude op de druk bezoch te zendingsdag van de Europese Evangelische Zending die zater dag 27 september gehouden is in de vrjje evangelische kerk te Utrecht. Deze dienst stond in het teken van de uitzending van Bram en Ank Markusse naar le Puy, een klein plaatsje in Frankrijk niet ver van Lyon. De Europese Evangelische Zen ding wil geen eigen kerken stichten in West-Europa, maar zij wil overal kleine reeds bestaande kerkge nootschappen helpen. Reeds achttien jaar werkt de Euro pese Evangelische Zending in Spanje, daar wordt het evangelie gepredikt in kerken, scholen worden opgericht en binnenkort zal een weeshuis gesticht worden. Projecten Andere zendelingen werden uitge zonden naar Lapland, Oostenrijk, België en andere West Europese lan den. Deze zending heeft in de afgelopen jaren projecten gesteund in vrijwel alle landen van West-Europa. Zoals kerkbouw-akties, het oprichten van jeugdkampen, lectuur- en bijbel verspreiding. Bram en Ank Markusse gaven op eenvoudige doch indringende wijze getuige van hun geloof in Christus en hun overtuiging dat God hen roept om in Frankrijk het evangelie te ver kondigen. Oostenrijk Elsa Strecker, toekomstig zende linge in haar geboorteland Oosten rijk, was ook aanwezig om tijdens deze dienst kennis te maken met het thuisfront der Europese Evangelische Zending. Ze gaat werken onder de opgroeiende jeugd van de stad Linz. „De Europese Evangelische Zen ding is een geloofszendine: die bete kent voor ons niet dat we meer ge loof hebben dan de kerkelijke zen dingsgenootschappen. We willen hier mee echter alleen tot uitdrukking brengen dat ons werk interkerkelijk is", aldus ds. G. A. Brucks, directeur der E.E.Z. De bond, die 1 oktober 1919 Amsterdam werd opgericht en die Den Haag gevestigd is, telt thai ruim 93.000 leden en 802 plaatselijl afdelingen. Presidente van het hooi bestuur is mevrouw A. H. Richters Wolvius. Het doel van de bond is het gevi van voorlichting over maatschapp lijke, culturele en staatkundi vraagstukken, terwijl verder ond« ling praktisch sociale hulp wordt g geven. Vanaf het begin hebben vrouwen i alle protestantse kerken in de ba samengewerkt, als het ware vara een oecumenische gezindheid, hoew deze aanduiding in die jaren nog ni gebruikt werd. Na de moeilijke oorlogsjaren kre de maatschappelijke ontwikkelt van de snel veranderende tijd vloed op het werk. Jeugd- en g zinsproblemen, mechanisering en a tomatisering, arbeid van de gehui 1 de vrouw, het Verenigd Europa en wereld als geheel, zijn aan de or gesteld. Al dit werk werd en wor ondersteund door een eigen maan blad. HILVERSUM De tv-actie op mei voor de stichting Bisschop Bel kers heeft 6.601.548.18 opgebrach Er komen echter nog dagelijks giflt binnen, zodat het bedrag nog ki groeien. De stichting is zeer dankbaar, ni alleen jegens de milde gevers, ma ook voor alle arbeid, die banken, gj rodiensten, diverse takken van h bedrijfsleven en (Je publiciteitsmec zich hebben getroost en waarde de onkostennota van de stichting n geen 1,3 procent van het totale m drag is. Die onkosten worden gehö door de rente van het gedeponeen geld gedekt, zodat elke gegeven cc aan het fonds ten goede komt De stichting ontving 269 subsidi aanvragen. Rondom de jaarwisselii zullen hopelijk de plannen voor b stemming van het geld kunnen word gepubliceerd. GENEVE De Wereldbond vt Methodistenkerken heeft voor eerst een secretaris in vaste dier aangesteld. Het is de Noor dr. Borgen. Zeven nieuwe kerken werden lid toegelaten. Hieronder is ook protestantse Kerk van België, die A ze zomer ontstaan is door een fus van de Protestants Evangelisd Kerk en de Belgische conferentie vi de Methodistische Kerk. De andere nieuwe leden zijn ke ken in Chili, Cuba, Estland. Indonel en Maleisië en Singapore. OSLO Binnenkort zal een Skac dimavische Raad van Kerken wordt opgericht. Deze raad zal alle Deern Finse, Noorse en Zweedse kerken om vatten, die bij de Wereldraad va Kerken aangesloten zijn èWat de plaats van de Rooms-K» tholieke Kerk zal zijn, is nog nit bekend. In de huidige Finse raad va kerken is deze kerk lid, in d Zweedse raad is zij door waarneme vertegenwoordigd. NED. HERV. KERK Beroepen te Winschoten (toez.), Smit te Ruinerwold. Aangenomen naar Haren (ver. s vrijz. herv.), drs. D. J. Miedema Dokkum; naar Lippenhuizen. A. f Scholte te Wildervank. GEREF. KERKEN Beroepen te Murmerwoude. Rozendal te Wilnis; te West-Terschd ling-Midsland. kand. J. Mak te Bever wijk. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Beroepen te Dordrecht (vac. J. Ve: boom), M. Nijkamp te Leeuwarden: t Emmeloord en Oostelijk Flevolao (.met evangelisatieopdracht), J. H. Ki I relse te Oude Pekela. (Van een onzer medewerkers) ZEIST „De kerk is een werkgemeenschap waarin wij geplaatst zijn om Gods plannen uit te voeren. Z(j is geen restau rant waar men binnengaat om wat te halen, ook geen zieken huis waar men verzorgd wordt, maar een kazerne. Een plaats waar men toegerust wordt tot de strjjd." Aldus ds. F. H. Veen- huizen, gereformeerd predikant te Amsterdam. De taak van het gewone gemeente lid in de kerk was het eerste onder werp op de Navigatorconferentie, die het afgelopen weekend in „Woudschoten" werd gehouden. Onder de titel „Evangelisatie in de tijd van de ruimtevaart" sprak de heer C. Durieux te Voorschoten over het werk van het Moody Institute of Science. De Here Jezus paste zich aan bij zijn tijd. Als Hij nu geleefd had zou Hij de ruimtevaart als il lustratie hebben gekozen. Moderne, wetenschaopelijke films blijken een goede introductie voor evangelisatie. Naast vertoning in bi oscoop en grote zaal lenen zij zich ook voor de huiskamer. Ieder Ameri kaanse Polaris onderzeeër beschikt over een mini-set van Moody films. Hieruit blijkt dat men deze in de kleinst mogelijke ruimte kan verto nen. Evangelisatiefilms, zoals die door de Billy Graham-organisalie worden uitgebracht vinden vooral hun weg naar school, ziekenhuis of militair te huis als er daar iemand is die visie voor deze vorm van evangelisatie heeft. Een persoon. Hie het voorberei dende werk wil doen. De film met Spaanse ondertitels zijn gewaardeer de avondvullingen voor Spaanse gastarbeiders in ons land. Uit zijn ervaring vertelde de heer H. H. J Heule te Heemstede. De taak van een christen kan vlak bij liggen, maar ook veraf. Bijvoor beeld in de jungle van Zuid-Amerika of Afrika. Daar werken de Wycliffe Bijbel Vertalers. De heer George Co- wan, vertegenwoordiger van dit werk in Europa en Afrika vertelde over dit unieke werk. Ter plaatse de monstreerde hij hoe het phonettsch op schrift stellen van een taal aange pakt wordt. Omdat elke taal zich gedraagt naar een bepaald patroon is het mogelijk in korte tijd iets over de klank- en grammaticale structuur te "'eten en zich er benerkt in uit te drukken. De technische ontwikkeling van de computer heeft correctie en dekken tot een minimum geretireerd. Werk wat kortgeleden nog vijf jaar kostte kan nu binnen ririe weken wordi gedaan, zoals het volledig drukk® van een Bijbel. Mensen die de tai vaststellen en op schrift stellen bli) ven evenwel onvervangbaar. Als dei menselijke factor niet faalt verwach ten de Wycliffe Bijbel Vertalers ds dertig jaar alle overgeblevt stammen dat zijn er nog 2000 - de" bijbel in hun eigen taal zulle hebben. Leiand J. Brase. directeur van 8 Navigators voor Midden-Europa, wet erop dat de kerk van Christus al.- ed lichaam in deze wereld functioneert Iedere chrMen kriigt als lid daad een van Ood-eeceven taak. De 1* doeling van dit weekend was grinte resseerden voor te lichten en in con tact te hreneen met gevarieerde "el'ikhe-'en op dit gebied ter.«ind< mdracht te weten en uit voeren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2