'Ik kijk niet om in wrok' Raad Leiden wil best een lift bij drie woonlagen Piet Hoenderdos na anderhaljaar galerie: Avond van eenakters Klaar-over-moedei in Leiderdorp Strijd om het bestaan belangrijker dan kunst Creatief Centrum Voorschoten heeft attractief programma Boschgeest wil geen doorgaand verkeer Aandrang op regering via motie NIEUWE LEIDSE COURANT 4 DINSDAG 23 SEPTEMBEI (door Kees de Leeuw) LEIDEN Het Leids Akadeniisch Kunstcentrum zal 1 oktober galerie Walenkamp, de galerie van Piet Hoen- derbos sluiten. Een aantal tentoonstellingen, dat op na tionaal niveau als uitstekend werd beoordeeld, maar in Leiden verstikte in het provincialisme, heeft in de afge lopen anderhalf jaar de witte ruimte in de Nieuwsteeg 11 gevuld. Het is verheugend, dat het LAK in staat is geble ken dit project aan te kunnen, maar er is ook teleurstel ling over het totale gebrek aan belangstelling van h.v. hoogleraren, lectoren en wetenschappelijke staf. Dit staat te lezen op de uitnodi ging. die het LAK voor de laatste keer deze maand heeft verstuurd. Anderhalf jaar geleden begon een enthousiaste Piet Hoenderbos (23), die toen Nederlands jongste galerie houder was. met het brengen van tentoonstellingen in de galerie aan de Nieuwsteeg. In die periode heeft hij getracht de Leidse bevolking iets te laten zien van wat er momenteel door hedendaagse kunstenaars wordt gemaakt. STRIJD OM HET BESTAAN BELANGRIJKER DAN KUNST Kan je iets zeggen over je er varingen in die anderhalf jaar In het begin was het allemaal vry positief. Ik heb een vrij grote aan loop gehad en ook redelijk verkocht- Ik heb uips en downs gehad. Een piek was natuurlijk de „248 objek- len". maar daarna is het een poosje weer slecht gegaan. Toen kwamen er erg weinig mensen. En nu ik kaartjes rondstuur met erop „Uit verkoop-tentoonstelling", loopt het hier storm. Uitverkoop Komt dat door het woord uit verkoop. Dat de mensen denken, dat hier iets is te halen Ik weet het wiet. .Dat zou wel kunnen, 't Is in ieder "geval nu weer behoorlijk druk. Maar je kijkt niet in wrok om Nee, hoor, helemaal niet. Het is voor mif een ontzettend leuke pe riode geweest. Ik heb erg veel ge lachen, maar daarnaast is het ook vervelend geweest. Ik heb het vrij wel in m'n eentje gedaan. D.w.z. dat ik voor elke vier weken zo'n 400 uit nodigingen moest laten drukken, ver zenden. bepostzegelen en dat soort dingen. Daar heb ik min of meer wel een dagtaak aan gehad. Zonder er voor betaald te worden. Je weet, ik studeer kunstgeschiede nis en dit heeft er toch wel mee te maken. Het is een soort praktijkerva ring. Een soort stage, maar die ik dan helemaal onafhankelijk zelf heb kun nen regelen. Motieven Is je studie in die anderhalf jaar de mist ingegaan Nee, hoor, niet eens. Ik heb zelfs in die tijd m'n kandidaats gehaaid (lacht). Natuurlijk heeft het wel vertraging opgeleverd. Dat kan niet anders. Wat zijn nu de motieven ge weest om de galerie dicht te doen Verschillende, 't Belangrijkste is wel geweest, dat ik het niet kon blijven doen. De studie. Gedeelte lijk moeilijkheden in het vinden van een opvolger- Ook teleurstelling over de weinige belangstelling. En voor het LAK de daaraan verbon den financiële consequenties. Ze kannen natuurlijk niet eeuwig door gaan met er per maand zoveel hon derd gulden in te stoppen. Hoewel, ik weet helemaal niet hoe die be dragen liggen. Ik weet niet of het honderd gulden was. Misschien is het wel een paar tientjes geweest. In ieder geval hebben we erop ver loren. Universiteit Is nu de belangrijkste factor niet geweest het gebrek aan belang stelling Waarschijnlijk wel de doorslagge vende factor, (wijs hem op de tekst op de uitnodiging). Die tekst is niet van mij. Ja, ach, het is wel waar, wat er staat. Ik vind het voor zo'n kaartje nou niet zo geschikt, maar de tekst op zichzelf, daar sta ik wel achter. Het verwijt is vooral gericht tegen de universiteit Ja, natuurlijk. Het LAK had de op zet, de galerie in de belangensfeer van de universiteit te trekken. Dat is erg slecht gelukt. Het is gewoon teleur stellend te zien hoe weinig mensen ook maar de moeite nemen eens te komen kijken. Eventueel te komen kijken (ironisch). Er staat: totale ge brek. Dat is niet helemaal waar na druk op helemaal). Een paar mensen zijn zeer regelmatig gekomen. Daar ben ik blij om. hl drommen I Zijn dat mensen geweest, die ambtshalve daarmee te maken heb ben Ja, ook wel, maar ook anderen- Mensen van het LAK bijvoorbeeld. En prof. T. H. Lunsingh Scheurleer natuurlijk. Die had echt belangstel- ling en met hem kon je er ook over i^aten, maar dat is één van de wei nigen uit het corps van hooglera ren. Bovendien wil dit niet zeggen, dat mensen, die niets met de uni versiteit te maken hebben, wel in drommen zijn komen opzetten. Hoe was dan de verhouding universiteit-burgerij Daar heb ik natuurlijk helemaal geen statistisch materiaal over. Glo baal geloof ïk wel, dat toch de uni versiteit het grootste aandeel heeft geleverd. Dus studenten. Voor mij is het zeer essentieel, dat deze tegenstelling eigenMJk niet ter sprake hoort te komen. Ik ben binnen het LAK bezig deze instel ling open te leggen. Er geen exclu sief iets voor studenten meer van te maken. Alternatief Vertelt het waanzinnig te vinden dat studenten bepaalde culturele voordeeltjes zouden hebben boven anderen op het gebied van toneel, film en dans. Hé, diié hele scheiding vind ik onzin. Er wordt toch ook geen onderscheid gemaakt tussen de timmerlieden en de burgerij- Zou je een oorzaak kunnen noemen voor het gebrek aan be langstelling, dat er bij de mensen bestaat voor kunst Ja, daar heb ik wel een bepaalde theorie over. Het is geen privé- theorie. De mensen hebben geen tijd en geen keuzemogelijkheid om zich met kunst te bemoeien. Om zich er voor te interesseren. Er is geen al ternatief op 't ogenblik. Ze noemen het altijd zo aardig: de strijd om hel bestaan, maar die is nog altijd in zo hoge mate aanwezig, het dage lijks werk legt nog zozeer beslag op de mensen, dat ze gewoon géén tijd hebben (zegt dit met nadruk) voor kunst. Een ander facet is- dat er de mensen nooit op een of andere ma nier op gewezen wordt. In het on derwijs ontbreekt het totaal. Met de Mammoet is het er bovendien niet op vooruit gegaan. Dat is voor mij een onbegrijpelijke zaak. De mensen wordt wel geleerd te reke nen en ze krijgen onderricht in ta len, maar enig besef van cultuur wordt ze helemaal niet bijgebracht. Daarom houdt die BKK-actie mij ook bezig. Die kunstenaars signale ren het ook. Goed. Je hebt het nu steeds wel over tijd. maar er wordt toch ook gezegd, dat de mensen steeds meer vrije tijd krijgen. Dat men niet weet. wat men met die tijd aan moet Ja. dat is inderdaad waar- Autofolders Je bedoelt, dat ze liever op hun vrije zaterdag hun autootje gaan wassen dan dat ze naar een galerie gaan Wat ik net al zei, ze hebben niet kunnen ontdekkendat er voor dat autootje wassen een alternatief be staat. Dat dat wassen niet per se nodig is. Dat je echt niet per se te levisie hoeft te kijken. Kenmerkend is misschien wel het bekijken van autofolders. Welk merk je zult gaan kopen. Begint opeens te lachen en zegt: ik zie dat al voor me, een wijk vol met mensen, die allemaal auto folders zitten te bekijken. Erg grap- pig. Afgezien van het irreële is dat voor de meeste mensen een aannemelijker vorm van vrijetijdsbesteding dan zich te bemoeien met kunst. Iets dichter Zie je dan mogelijkheden om „de kunst onder het volk te bren gen Ik zie wel mogelijkheden om de kunst iets dachter tot het volk te brengen, maar ik zie binnen dit systeem niet de mogelijkheid voor een echte werkelijke integratie. Dat kan alleen in een niet-kapi- talistische maatschappfjvorm- Dan kom je toch weer bij het punt, dat mensen, die geld hebben kunst kunnen kopen. Dat is ook één van de grieven van dc BBK. Niet alleen omdat ze meer geld heb ben om kunst te kopen, maar ook omdat ze zich vrij kunnen maken om ernaar te kijken. Omdat ze zich kunnen ontworstelen aan de druk van de maatschappij. Ook psycho logische druk. Cultuur Maar je kunt je toch wel voor stellen, dat iemand, die de hele dag aan een draaibank staat, 's avonds niet nog eens naar een galerie gaal. Precies. Dat kan hij niet opbren gen en dat kan ik me ook volledig PIET HOENDERDOS: niemand hoeft het van mij goed te vinden. Foto Dirk Ketting/V. d. Horst indenken. Er wordt wel over ge schreven in de kranten, maar hij denkt, dat dat niet iets voor hem is. In deze maatschappij is dat ook niet belangrijk voor hem, wordt gezegd, (zeer vereenvoudigd), om dat het geen winst opbrengt. Dat is natuurïijk onzin. Het is wel nuttig, 't Komt alleen, omdat we nuttig identificeren met winst maken.- Ik breng een bepaalde kunstvorm die helemaal niet aansluit bij wat de mensen dan eventueel nog wei als kunst ervaren. Voor hen zijn dat beroemdheden als een Rem brandt. Dat ervaren ze niet als kunst, omdat het dat is, maar omdat het in een museum hangt en ieder een zegt, dat het kunst is. Waarom is Karei Appel goed 248 objecten Welke kunstenaars heb je zo met extra veel plezier hier ge bracht Oh, allemaal eigenlijk wel. De mensen, die ik hier gehad heb, wa ren toch allemaal wel op zekere hoogte erkend. Naar mijn idee is het een aantal van de allerbelang rijkste kunstenaars in Nederland. Die Dibbets-Boezem-Van Elk-ten- toonstelling met die rietpluimen was een première voor Nederland. Als eerste had ik ze met z'n drieën hier en daarna kwamen ze pas in LEIDEN Een avond met acht éénakters is een soort uitdaging naar twee kanten. Naar die der spelers, om op één avond verschil lende typen te moeten waar maken en naar de kant van het publiek, dat dit allemael moet verwerken. Telkens geconfronteerd worden met andere omstandigheden is een vrij vermoeiende geschiedenis ivant de regelmatig terugkerende ontspan ning in een avondvullend stuk heeft men bij éénakters nauwelijks. Men blijft in de spanning zitten. Een ander belangrijk punt is na tuurlijk wat de acht schrijvers te bieden hebben. Het gaat in alle gisteravond in de schouwburg ge speelde stukken om het huwelijk en iedere schrijver neemt een pro bleem, zo men wil een situatie, bij de kop. We vonden de stukken niet van gelijke kwaliteit. „Norma" van Alex Owen was goede lectuur voor een damesblad en in „Rustplaats" had David Campton het gevoel te veel inge ruild voor sentimentaliteit. Elsje de Wijn en Jules Hamel wisten er niet zo heel veel van te maken. „Zil veren bruiloft" van John Bowen haalde het ook niet Wat dit paar het best lukte was „De veilige ha ven" van Saunders. Het waar ma ken van oudere mensen is voor hen een moeilijke opgave. Zij blijven te veel verklede jongeren. De tegenstelling met Frans Vorstman en Henny Orri was groot. Deze twee kunnen ook met een minder goede tekst doen wat ze willen. Uitstekende prestaties gaven ze in „Nacht" van Pinter en in „Nulpunt" van Ayckbourn. In al deze éénakters is het contact er gens verloren, maar in dit laatste stuk wisten Vorstman en Henriy Orri de dramatiek voelbaar te ma ken van twee mensen die geen contact meer hebben en toch nog zo dichtbij elkaar staan. Dit stuk en dat van Pinter wa ren de hoogtepunten van de avond. De twee dames kregen bloemen aangeboden. A. C. Bouwman Amsterdam. Dat was voor mij erg leuik. Afgezien van hun kwaliteiten En natuurlyik die „248 objeOcten". Ook enorm leuik. totdat beelden op straat vernield werden. Dat was toen erg moeilijk te verwerken voor ons. Ik heb de opzet gehad met deze galerie om werk te brengen van mensen ,die ik beschouw als de beste kunstenaars in ons land- En daarnaast ook, omdat hun werk ze ker in Leiden niet te zien was. Hoogstens in Amsterdam. De Lakenhal Mijn overtuiging is. dat er hier in Leiden, ook in De Lakenhal to taal niets te zien is. Ik heb ge probeerd die lacune gedeeltelijk op te vullen. Zou je iets willen zeggen van de andere galeries hier in iLeiden Lacht en zegt: ach, nee. En iets van het cultuurbeleid van de gemeente Nou. daar heb ik net al iets over gezegd. Dat is natuurlijk een ver oordeling. Nou, daar heb ik net al iets over gezegd. Dat is natuurlijk een ver oordeling. Met wat directeur Wurfbain zegt over de Lakenhal (dat die niet geschikt is voor het brengen van moderne kunst) ben ik het maar gedeeltelijk eens. Dat ligt helemaal aan de manier, waar op je zoiets zou willen opzetten. Je kunt zeggen: ik maak er ruimte voor vrij. Als je maar aandringt, gebeurt het ook wel. 't Kan best. Als dat zou kunnen, zou ik graag zien, dat bijv. De Waag als per manente expositieruimte zou wor den ingericht. Dat is een mogelijk heid. 't Mag van mij ook best ergens anders. Als er maar iets komt. VOORSCHOTEN - Het Creatief Centrum „Voorschoten" gaat weer aan de slag met een uitgebreid programma in een nieuwe behui zing. Dit seizoen heeft het Cen trum de beschikking over e%n gedeelte van de houten noodschool aan de Molenlaan 32, terwijl een klein onderdeel gevestigd blijft vn het Baljuwtiiwis op de Voorstraat De op 20 juni dit jaar tentoon gestelde werken, als afsluiting van de startcursus in het Baljuwhuis, zijn voor vele bezoekers het ver rassende bewijs geweest van het enthousiasme waarmee cursisten en begeleiders hebben gewerkt. Voor al het niveau, dat in deze cursus werd bereikt, heeft voor vele nieu we aanmeldingen gezorgd. Aangemoedigd door dit succes en de ervaring opgedaan vorig sei zoen, zijn nieuwe mogelijkheden in het programma opgenomen en nieu we werkgroepen gevormd. Naast tekenen, schilderen, boetseren, kunstnaaldwerk, appliqueren, me taalplastiek enzovoorts kan men nu ook .sieraden maken, emailleren, pottenbakken, glazuren, bloem schikken, houtsnijden en houtplas tieken maken. Het geheel is te vinden in een smaakvol samenge steld programma, dat gratis ver krijgbaar is op Molenlaan 32. Op dit adres bestaat gelegenheid tot inschrijven op 23, 24, 25 en 26 september van 14 tót 16 en van 19.30 tot 21 uur. Voor 10,inschrijfgeld krijgt men een deelnemerskaart, waar door plaatsing verzekerd is. Het Creatief Centrum is voor telefo nische Inlichtingen bereikbaar onder nummer 4448 (01717), In Leiden f 20.000 voor KW F LEIDEN De jaarlijkse collecte voor het Koningin Wilhelmina fonds (kankerbestrijding) heeft in onze stad f 20.055.99 opgebracht. Contante wisselkoersen AMSTERDAM, 22 sept. Londen 8.6114—8.61%: New York 3.61A—3.61A Montreal 3.35—3.35>l, Parijs 64.994*- 65.041*, Brussel 7.181*7.19, Frankfort 90.951*—91.001*, Stockholm 69.82—69.87 Zürich 84.041*—84.091*. Milaan 57.381*, 57.431*, Kopenhagen 48,0048.05. Oslo 50.51—50.56, Wenen 13.9644—13.971;, Lissabon 12.7014-12.7144- VOORSCHOTEN Het wijkbe- raad „Boschgeest" heeft de tweede openbare vergadering gehouden. Behalve negen bestuursleden waren ook enkele andere belangstellende wijkbewoners en twee vertegen woordigers uit het andere deel van Voorschoten van de groep „Ade- geest" aanwezig. Er werd uitvoerig gediscussieerd over de verkeerssituatie in Bosch geest en over een voorstel tot slui ting van Boschgeest voor doorgaand verkeer. Dit voorstel werd vlak voor de oprichting van het wijk- beraad door 31 Boschgeestenaren bij B. en W. gedeponeerd, maai er is tot dusver nog geen antwoord op ontvangen. B. en W. zal ook een verzoek Aafje Heijnis vervan Elisabeth Cooymai LEIDEN Vanavond zal fc Stadsgehoorzaal het Nederlj Madrigaal koor o.l.v. Herman 5 tegier concerteren. Aafje Heijnii medewerking verlenen in p| van Elisabeth Cooymans, die ziekte verhinderd is. ontvangen een delegatie van bestuur te woord te willen i te:- kennismaking. De volgende vergadering het wijkberaad zal worden ge den op woensdag 8 oktober 20.30 uur in het zaaltje Moeder-Godskerk. Belangsté den zijn welkom en ieder, die woord wil voeren, wordt ven dit op te geven bij de secre van het wijkberaad, de heer Maaskant. B J. Gemmekelaan LEIDERDORP Sinds gisteren kan men bij een aantal Leiderdi zebra-paden klaarover-moeders zien staan, compleet met kinderwi en niet-schoolgaande peuters. De moeders van de leerlingen van acht kleuter- en basisscholen gaan samenwerken om hun kroost veilig op schoql te krijgen. Neg moeders, wat eigenlijk nog iets te weinig is, doen aan de klaaroverij Iedere moeder heeft twee keer per jaar een week de beurt. Dat bet» dan vier keer op een dag naar één van Leiderdorps acht zebra's gaai kindertjes over te brengen. De moeder van de eerste oversteekplaat) de moeder van de volgende zien, zodat het voor de kleuters een soort fette wordt. Ze rennen van moeder naar moeder en komen heelhuiij school aan. Op de foto mevrouw Voorma die zich samen met haar kinderen H Jan (3) en Onno (8 maanden) bij de voetgangersoversteekplaats Laaj OuderzorgSplinterlaan heeft geposteerd. LEIDEN De hele Leidse raad zou wel graag mèt mevrouw Ker- ling (PvdA), die de kat de bel had aangebonden zien, dat in het vervolg ook flatgebouwen met drie woonlagen van een lift worden voorzien. Anderzijds was men het er gistermiddag wel over eens, dat dit op grote problemen zou stuiten als de regering de normen voor de curveprijs hiervoor niet verandert. Zoals bekend, had mevrouw Kerling gevraagd de liftgrens voor woningwetbouw te verlagen van de in 1965 door de raad vastgesteld 8,60 naar 5,80 meter, speciaal met het oog op de Merenwijk. Na schorsing van de vergadering constateerde de burge meester, dat een motie van mevrouw Kerling hiertoe duidelijk kon worden gezien als een druk op de regering en volksvertegenwoordiging, zodat het college achter de motie kon staan, wat de raad ook deed. Een tweede motie van mevrouw Kerling bij de bouw van meerge zinswoningen, flatgebouwen dus, re kening te houden met de mogelijk heid deze in de toekomst alsnog van liften te voorzien, namen B. en W. in pre-advies. Mevrouw Kerling had in een uit gebreid betoog naar voren gebracht, dat het voor vele categorieën zo als bejaarden, zieken, leveranciers en begrafenisondernemers grote bezwaren kleven aan liftloze flatge bouwen, en de woordvoerders van de fracties waren het daar wel mee eens, zij het dat sommige terdege beseften, dat men gezien de door de minister gehanteerde curveprijzen eigenlijk met de rug tegen de muur staat. Com m issiekwestie Met deze liftdiscussie eindigde gistermiddag tegen zes uur een door schorsingen en misverstanden ver traagde vergadering. De raad was akkoord gegaan met de instelling van een uit v(jf leden bestaande commis sie van advies en bijstand voor dc Groenoordhal. De heren Pompe (Noodraad) en Amptmeycr (PSP) hadden gevraagd of ook de kleinere fracties in deze commissie konden worden vertegenwoordigd en de PSP-fraetie diende hiertoe een voor stel in, dat met 17 stemmen tegen en 13 voor werd verworpen. De voorzitter had laten weten, dat B. en W. het onjuist vonden inciden teel af te wijken van een eerder door de raad vastgestelde regeling inzake de vertegenwoordiging in commis sies. Na stemming werden in de com missie benoemd: mej. Kappeyne van de Coppello (VVD) en de heren Ham (KVP), Nijssen (Noodraad), De Kier (prot-chr.) en Van Baaren (KVP). SI.F-directeur Het door B. en W. voorgestelde eervol ontslag per 1 oktober van ir. Y. Ykema, directeur van de Stede lijke Fabrieken van Gas en Elektri citeit, was aanleiding voor een nogal Mevrouw Kerling: liften duistere discussie tussen de heer Van Aken (PvdA) en de voorzitter. De heer Van Aken releveerde, dat de heer Ykema al eind januari 65 jaar is geworden en dat hij, op eigen verzoek, formeel tot 1 augustus in functie had kunnen blijven. Met na druk verklarend, dat het hem niet om de persoon van de heer Ykema ging maar om de volgens hem tere ontslagprocedure, ging d€ Van Aken ten slotte akkoord m eervol ontslag maar hij sprak e voor uit, dat de aftredende din geen adviseur van de nieuwe centrale zou worden dit o< formele gronden. De voorzitter, in dit geval burgemeester Menken, had de Van Aken geantwoord, dat er de vakanties moeilijkheden met de opvolging van de diri maar dat over drie of zes wek en \V. de raad een voorstel i voorleggen voor benoeming va nieuwe directeur. Na veel geharrewar namen W. een motie van de heer De men (PSP) in pre-advies waari in erfpacht uitgeven van grond eens aan de orde wordt gestel) wordt in de motie overleg ovei materie met de gemeenten va gewest bepleit. Groenoordhal De voorstellen „bevoegdhedei B. en W. inzake verhuur va Groenoordhal" en „vaststelle: een instructie voor de directeu deze hal werden aangehoude heer Van Aken telde voor deze ten vooralsnog over te laten a gistermiddag ingestelde comr Wethouder Harmsen had daar bezwaar tegen. Wel is het mo, dat de resultaten van het ond( der commissie niet voor de eer gende raadsvergadering bekern

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 4