Apeldoorn gaat
naar het
verlangen
promotierecht
t
Br® J,
70
ISRAËL MASSAAL
NAAR SYNAGOGES
Een woord voor vandaag
Zesde hoogleraar nodig
Stroom van geschenken
School bestaat 75 jaar
rv
Hoger personeel
wil ook plaats
in de Ser
Kinderboeken
week 1969 met
drie geschenken
Mr. T. A. van Dijken
voorzitter van
nieuwe bond
Nieuwjaarsgebeden voor vrede
Biafra verwerpt
Nigeriaans
voedselplan
BEROEPINGSWï
Brok mokumse folklorekind op weg naar Jeruzalem
Geen veranderin
MAANDAG 15 SEPTEMBER V
We beginnen in onze overdenkingen het einde van de brief
van Paulus aan de gemeente van Philippi te naderen. Hij
schrijft nog: „Voorts broeders, al wat waar is, al wat waardig,
al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat
welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat."
De meeste woorden passen niet in onze tijd. Al wat waar is,
hoor je nog wel in de kerkmaar nauwelijks op de adverten
tiepagina's van de kranten. Daar gaat het niet om de waar
heid, maar om de verkoopbaarheid. Waardigheid is ook een
woord uit de oude doos. De waardige kleding van een vorige
eeuw is vervangen door de functionele, de sportieve, de prac-
tische. De streepjesbroek is een spijkerbroek geworden.
We slaan „rechtvaardig" even over en komen dan tot al wat
rein is. Maar we koketteren met naaktheid. Al wat rein is,
heet nu: „al wat bloot is." Al wat beminnelijk is, raakt ook
versleten. Mensen moeten nu voor de televisie voor schut ge
zet worden. Het harde interview is in. En al wat welluidend
is, is in onze tijd geworden tot al wat lawaai maakt. Ik kan
tenminste de moderne muziek nauwelijks welluidend noemen.
Die wil ook helemaal niet welluidend zijn. De kakofonie van
geluiden is een uiting van onze verscheurde tijd.
Dat wil zeggen dat Paulus in deze woorden dwars tegen de
mentaliteit van onze tijd ingaat. Voor ons betekenen deze
woorden: Mensen, weest anders. Openbaar niet de verscheurd
heid van deze tijd, maar de vrede en rust van verzoening met
God. Want vanuit dat evangelie komen deze woorden van
Paulus ineens tot leven.
We lezen vandaag: Handelingen 19 28-40.
(2
(Van een onzer medewerkers)
APELDOORN Godsvrucht en wetenschap moeten met elkaar
verbonden zqn. Dat zei prof. J. Hovius, hoogleraar aan de Theolo
gische Hogeschool van de Christelijke Gereformeerde kerken
zaterdag op de schooldag. Deze schooldag was tegelijk de viering
van het jubileum. Meer dan 2000 mensen waren naar Apeldoorn
gekomen om te gedenken dat de hogeschool 75 jaar geleden werd
gesticht.
Dat geloof en wetenschap samen
moeten gaan, merkte later ook de
president-curator, ds. J. H. Velema
op, toen hij de jubileumbundel
Woord en Kerk aanvaardde, dje prof.
dr. J. van Genderen de curatoren na
mens de hoogleraren aanbood. Prof.
Hovius en ds. Velema legden beiden
sterk de nadruk op de wetenschappe
lijke betekenis van de hogeschool.
Zonder ware godsvrucht zal het
niet gaan, dan zal het einde verderf
zijn, maar onder wetenschap zal het
ook niet gaan aldus prof. Hovius die
ervoor pleitte dat er binnen enkele
HILVERSUM De Nederlandse
Centrale voor Hoger Personeel vindt
het verkrijgen van een eigen verte
genwoordiging in lichamen als de
Ser van groot belang. Dit zei voor
zitter mr. J. Schuttevaer zaterdag in
Hilversum op een studieconferentie,
over de plaats van het Nederlandse
hoger personeel.
De Tweede Kamerleden mr. W.
Aantjes (ar), drs. E. Nypels (D'66),
dr. ir. A. P. Oele (soc), mr. J. G.
Rietkerk (lib) en de KVP-er A. C.
M. Weijters waren het er over eens
dat hoger personeel in ons sociaal-
economisch bestel een eigen verte
genwoordiging verdient.
Mr. W. Aantjes meende dat, voor
zover in de diverse organen daar
geen ruimte voor is, deze geschapen
zal moeten worden.
Drs. E. Nypels vindt de medezeg
genschap van het hoger personeel
een onderdeel van de totale demo
cratisering van het bedrijfsleven.
Het moet daarvoor een eigen orgaan
oprichten. De erkenning is voor een
vakvereniging moeilijk te krijgen,
dacht drs. Nypels.
Het wegtrekken van de intelligen
tsia (brain drain) werd verschillend
benaderd. De heer Weijters meende
dat er een onderzoek moet worden
gedaan naar de redenen van vertrek
van intellectuelen.
De Centrale zou daartoe de eerste
stap kunnen zetten. Veel groter von
den de sprekers het probleem in de
ontwikkelingslanden, waar de afge
studeerden naar Engeland of de
Verenigde Staten vertrekken.
Dr. ir. A. P. Oele pleitte voor een
staforgaan voor het wetenschapsbe
leid in Europa.
In de discussie, die volgde op de
inleidingen stond de wijze waarop
de inspraak van het hoger personeel
gerealiseerd moet worden centraal.
AMSTERDAM De kinderboe
kenweek 1969 wordt van 15 tot en
met 25 oktober gehouden. Dit jaar
wordt speciale aandacht besteed aan
het boek als inspiratiebron voor dra
matische expressie.
Het kinderboekenweekgeschenk
Instaat dan ook uit een drietal prak
tische boekjes: „Spelen met poppen"
van poppenkastspeler Wim Meilink,
..Spelen met spullen" van Cecilia
Lichtveld en „Spelen met de beer en
de Mensen".
Het Scapinoballet heeft een specia
le kinderboekenweekmusical in pro
ductie. In Amsterdam en Haarlem
worden op respectievelijk 16 en 17
oktober theaterdagen voor kinderen
gehouden. De RAI-boekenmarkt wordt
van 23 september tot en met 1 no
vember gehouden.
UTRECHT - Mr. T. A. van Dij
ken te Den Haag is zaterdagmiddag
gekozen tot voorzitter van de nieu
we bond, die zal ontstaan uit de fu
sie van de Bond van protestants-
christelijke opleidingsscholen voor
kleuterleidstérs en de Bond van
protestants-christelijke kweekscho
len.
Tot deze fusie is, zoals wij zaterdag
reeds konden berichten, in een ge
zamenlijke ledenvergadering van
beide organisaties besloten. Mr. Van
Dijken was tot nu toe voorzitter van
de Bond van protestants-christelijke
kweekscholen (25 scholen). Plaats
vervangend voorzitter van de nieuwe
bond werd de heer B. Buddingh te
Hilversum, tot nu toe voorzitter van
de Bond van protestants-christelijke
opleidingsscholen voor kleuterleid
sters (17 scholen).
De twee „oude" bonden zullen
worden opgeheven zo gauw de ko
ninklijke goedkeuring op de statuten
van de nieuwe bond verkregen is.
Deze fusie is de tweede die voor-
jaren een zesde hoogleraar zal wor
den benoemd. Het veld van de theo
logische wetenschap is. zo uitgebreid
dat dit noodzakelijk is, meende hij.
Verder drong hij erop aan dat aan de
hogeschool het promotierecht zou
worden verleend.
Ds. Velema bracht het wetenschap
pelijk karakter van de hogeschool
naar voren door er zijn vreugde over
uit te spreken dat de hoogleraren nu
juist dit cadeau overhandigden. Want
er is,in en buiten de Chr.Geref.ker
ken wel gevraagd of de hoogleraren
van Apeldoorn niet meer konden pu
bliceren. Dit boek met opstellen van
de hoogleraren is van degelijke we
tenschappelijke kwaliteit. Het is
schriftuurlijk, confessioneel en actu
eel. Maar tevens wees ds. Velema
weer op de godsvrucht: het is geen
boek van oude schrijvers, maar het is
wel geschreven in hun geest.
(Van een medewerker)
JERUZALEM Tot in de
verste uithoeken van het door
het Israëlische leger bezette ge
bied zijn zaterdag en zondag sy
nagogale diensten gehouden ter
gelegenheid van het nieuwe
Joodse jaar, het jaar 5730. Stu
denten van jesjowoth, de tal-
moedhogescholen, die vrijgesteld
zijn van militaire dienst, hadden
zich beschikbaar gesteld om voor
de troepen te velde de diensten
te leiden.
In bunkers en barakken in de Si
nai, de Golan-hoogte en in de Jor-
daan-vallei werd om vrede ge
smeekt. Beklemmend was het geluid
van de sjofar, de ramshoorn, in de
verlaten Sinai. Het doordringende ge
luid weerklonk honderd maal.
LAGOS ULI De Biafraanse lei
der generaal Ojoekwoe heeft een Ni
geriaans voorstel verworpen tot her
vatting van de hulpvluchten, zo
meldde gisteren Radio-Biafra.
Volgens Ojoekwoe is de zaterdag in
Lagos getekende overeenkomst tus
sen de Nigeriaanse regering en het
Internationale comité van het Rode
Kruis onaanvaardbaar. Hij verwierp
het voorstel omdat volgens hem het
Rode Kruis niet in staat is waarbor
gen te verkrijgen ter verijdeling van
Nigeriaanse pogingen militaire munt
uit de vluchten te slaan.
De Biafraanse radio maakte giste
ren bekend dat de Biafraanse troepen
zich meester hebben gemaakt van al
le petroleumvelden in het oostelijk
gebied van Nigeria.
In vrijwel alle synagogen in Israël
zelf waren speciale plaatsen gereser
veerd voor militairen. Ook waren
voorzieningen getroffen dat de oor
logsgewonden die Israël sinds de Zes
daagse oorlog bij duizenden telt allen
het geluid van de om bezinning vra
gende sjofar-tonen konden horen. Sjo-
farblazers hadden zich beschikbaar
gesteld om op de ziekenzalen te gaan
blazen.
Wetsrolleu naar soldaten
De minister van godsdienstzaken,
Zerah Warhaftig, en andere functio
narissen van zijn ministerie bezoch
ten de ziekenhuizen. Het ministerie
stelde dertig wetsrollen ter beschik
king van de troepen aan het Suezka-
naal. Deze rollen waren eerst kort in
Israël aangekomen uit Roemenië,
waar zij hadden behoord aan opgehe
ven joodse gemeenten.
Meer mensen gingen ter synagoge
dan ooit voordien. In geen van de
ruim zevenhonderd synagogen van
Tel Aviv was nog een plaats te krij
gen. Op een bevolking van nog geen
400.000 zielen gingen in Tel Aviv
naar schatting ruim 300.000 naar een
synagoge.
Samen op wacht
In Jeruzalem was het beeld niet
anders. En in Haifa, Israëls meest
vrijzinnige stad, liepen als in de Zes
daagse oorlog Arabische en joodse in
gezetenen gezamenlijk wacht om ter
roristische activiteiten tegen te gaan.
Sjeik Tawfik Asaliya, kadi van het
islamitische gerechtshof in Jaffa liet
de Israëlische regering weten dat de
samenwerking tussen joden, christe
nen en islamieten in Israël „kunnen
dienen als voorbeeld voor een samen
werking die zou kunnen bestaan tus
sen Israël en zijn buurlanden".
Vooruitzien
In zijn openingswoord zei de rec
tor, prof. dr. W. H. Velema, dat vrij
blijvend danken onmogelijk is. Prof.
Velema wilde niet zelfgenoegzaam
terugzien, maar vooruitzien. De strijd
tussen licht en duisternis zal vandaag
fel moeten worden gevoerd. Laten
wij beloven dat wij datgene wat ge
durende 75 jaar de kracht van de
hogeschool is geweest, in de vormen
van deze tijd doorgeven en bewaren.
Prof. Hovius zette in een historisch
overzicht uiteen, hoe de school was
opgericht. Zij is ontstaan uit particu
liere opleidingen van ds. F. P. C. L.
van Lingen en ds. J. Wisse Czn. Er
kwamen in de eerste jaren nogal wat
aanmeldingen binnen van mensen die
dachten dat ze via deze opleiding
makkelijk predikant konden worden.
Maar ds. Van Lingen en ds. Wisse
waren op hun hoede tegen geestelijke
avonturiers.
In de morgenvergadering hield ds.
D. H. Biesma een rede over „Kerk
zijn nu". De kerk is Gods brugge-
hoofd in deze wereld. Kerk zijn valt
nooit mee, maar nu zeker niet. Er
zijn tijden geweest dat de kerk in het
middelpunt stond en dat er met haar
gerekend werd. Maar nu is ze de
greep op de massa kwijt.
Wat zijn daarvan de oorzaken? Wij
geloven te weinig dat de kerk een
wonder is. Zonder de genade van de
Heilige Geest zoeken wij het daar
waar het niet is. Maar er is het won
der van Gods verkiezende genade.
Als wij daaruit leven, hebben wij
een boodschap voor de wereld van
De kerk en de gelovigen zijn in
deze wereld lichtende sterren. Er is
een schreiende behoefte aan licht.
We hebben een theologische oplei
ding die niet voor andere onderdoet.
Maar de kerk is er met haar theolo
gische hogeschool niet voor zichzelf.
We moeten verbonden zijn met de
grote lichtcentrale Jezus Christus.
Heeft het werk van de hogeschool
voor de toekomst nog zin? Die vraag
stelde ds. Velema, toen hij de mid
dagvergadering opende met een
toespraak over „Alleen maar profete
ren". We schuiven op naar het jaar
2000. Dan kan de school haar eeuw
feest al gevierd hebben. Moeten we
daarnaar verlangen? Als we ernst
maken met het „maranatha", dan
kunnen we niet wensen dat de school
nog eeuwen bestaat. Alles is betrek
kelijk, ook de hogeschool.
Maar wel leven we in spanning.
We moeten leven alsof Christus spoe
dig wederkomt, maar ook alsof Hij
nog jaren kan wegblijven. We leven
in een tijd dat de wereld steeds mon
diger, de kerk steeds kleiner en onge
loofwaardiger en het lijkt ermee
in strijd het evangelie steeds actu
eler wordt. De kerk moet alleen maar
profeteren. Alleen als de kerk profe
teert, heeft ze toekomst. We hebben
profeten nodig. Laten we bidden voor
de hogeschool dat zij een profeteren
de hogeschool moge zijn.
De huidige moeite voor van „jonge
ren" en „ouderen" was de titel van
een rede van ds. H. Toorman. Er is
na de tweede wereldoorlog een com
pleet nieuw geslacht opgegroeid. De
ouders zijn vaak volwassen geworden
in de tijd vóór de tweede wereldoor
log. De jongeren hebben die ouders
nu eenmaal. Dat kunnen ze niet hel
pen. Er is tussen de tijd van voor de
oorlog en die van nu een groot
verschil.
leren liefhebben. Kunnen de jongeren
een antwoord geven op de vraag, wat
ze vinden van Christus? Dat is een
vraag van vroeger en van nu. Daar
mee komt de actualiteit van de ho
geschool aan de orde. Er loopt daar
gelukkig een anders getinte generatie
van studenten rond.
De vroegere hoogleraren waren va
deren. De huidige hoogleraren krij
gen een hondebaan. Nooit heeft de
hogeschool een taak met meer
perspectieven gehad dan nu. Ik sta,
zei ds. Toorman, vol goede moed in
de wereld. In de Heilige Geest zit
zoveel dynamiet. God leert ons in
deze tijd spijkerhard af- zelf alles in
handen te nemen.
•fe Alles widers
De tijd van toen was stabiel. We
hadden wat bereikt. We dachten dat
er tot de wederkomst van Christus
niets meer behoefde te veranderen.
We waren een goedaardig soort her
kauwers.
De professoren hadden het aan de
hogeschool voor het zeggen. Begrip
pen als inspraak en verantwoorde
lijkheid circuleerden nog niet. Cen
traal stond je persoonlijke relatie tot
God.' De verhouding tot de wereld
stond op de achtergrond.
Nu is alles anders. Nu zijn de vra
gen naar de mens en zijn nood opge
rukt naar het centrum. Het zou treu
rig zijn, als het niet zo was. Maar de
hemel is verder weg geraakt. Dat
moet je nemen. Tegenwoordig spre
ken we over het rijk van God, dat
ook een horizontale dimensie heeft.
Het aankomend geslacht, aldus ds.
Toorman, wendt zich met nieuw elan
tot God en de mensen of het kent
geen God en geen Heiland en ook
geen mens meer.
De jónge mensen behoren in drie
opzichten te opponeren tegen de ou
deren. In de eerste plaats hebben de
ouderen een te materialistische men
taliteit, verder weten ze de afstand
tussen geloof en praktijk niet te
overbruggen en ten slotte begeleiden
ze de jeugd te weinig met gesprek
ken.
Begrijpen
Ds. Toorman vroeg de jongeren of
ze voor de materialistische mentali
teit van de ouderen begrip wilden
hebben. Die ouderen zijn opgegroeid
in een materieel slechte tijd. De jon
geren zouden ook moeten begrijpen
dat de ouderen geen verband tussen
geloof en practijk kunnen leggen.
Vroeger was dat niet zo'n probleem.
Bovendien moet de jeugd inzien dat
gesprekken vroeger niet zo nodig wa
ren.
Maar door de grote genade van
God hebben de ouderen wel Christus
Cadeaus
Het is goed op een schooldag sa
men te zijn, vond de assessor-curator,
ds. I. de Bruyne, die het slotwoord
sprak. Er is iets dat ons samenbindt.
Het gaat om de liefde tot de Koning
van de kerk. God heeft ons als een
rijke zegen de hogeschool gegeven.
Een van de hoogtepunten van de
dag was ongetwijfeld het ogenblik
waarop mevrouw W. van der
Zaal-Veerman de cadeuas van het
vrouwencomité aanbood. Voor de bi
bliotheek overhandigde zij een che
que van 12.500. Er was een brief
voor de penningmeester bij, waarin
werd medegedeeld dat hij 22.500
zou ontvangen voor de financiering
van de vijfde leerstoel.
Maar dat was de gewone afdracht,
deelde mevrouw van der Zaal mee.
Bij een jubileum behoort een cadeau.
Daarom hadden de dames een ver
langlijstje gevraagd. Toen ze dat ge
kregen hadden, hadden ze het maar
geheel afgewerkt.
Zo kon mevrouw Van der Zaal een
reeks geschenken aanbieden: een
elektrische stencilmachine met kast,
een bandrecorder voor de spraakles
sen, een fotocopieerapparaat, een
lamp voor het orgel in de aula, een
stalen asbak voor een bibliotheek en
nieuwe tafels voor de collegezaal. Er
bleef nog een bedrag beschikbaar,
waarvan een deel van de erbij pas
sende stoelen kon worden betaald.
Deze geschenken konden in de ho
geschool worden bezichtigd. Daarom
maar daarom niet alleen trok
het schoolgebouw aan het Wilhelmi-
napark in de middagpauze veel be
langstelling.
Vrachtwagens (2j
Het ingezonden stuk van
H. van Haaren is mij uit
gegrepen en ik ben er ten v<
overtuigd, dat talloze andere
bruikers dezelfde grieven zulle
ben tegen de rook en gif brtlL
vrachtwagens, die de atmosfeer elt
ze wegen (en niet minder in de ebr
zo grondig kunnen verpesten. te
Als men het ongeluk heeft,
weg gedwongen te worden acht e
roetspuitend monster te „hange "e
men zijn plezier wel op. De
blijft, ook al sluit men overhai nal
ramen, toch wel in de wagen 1
De heer Van Haaren vergeld
nadeel daarvan bij de gevolg!er
overmatig roken en ik ka
voorstellen, dat deze luchtvergi
uitermate schadelijk is voor
zondheid.
Waarom wordt op dit gebitlen
ingegrepen? Volgens de schri
het een kleine en weinig k k
technische verandering die dF;
probleem uit de wereld kan v'
Waarom dan geen DWIÏ !d<
voorschrift, of moeten wij on.^
als lammeren ter slachtbank lat
den door al die onverschilligen
wegen overheersen?
In andere landen zag ik vai
dieselauto's hun uitlaat heel ho<
den zitten, zodat de vuile roo k<
niet zulk een hinder voor de
weggebruikers opleverde. Maar
„schone" landje kan iedereen
naar believen zijn vuil op alle
ren spuien, zonder dat er iemai
van zegt.
Ik heb nog nooit van mijn lev
een protestmars meegedaan, m
het erom ging te protesteren
deze smerige en rechtstreekse j(
verontreiniging zou ik best v
willen lopen. Onze gezondheid
belaagd, ook op de weg, ook op
En hoe! i(
Maar de overheid zegt: Laiss*.
re, laissez aller! Dat is, overgezef.
de: Ze gaan hun gang maar hoor
Vlaardingen
J. v.d.
GEREF. KERKEN li
Beroepen te Witmarsum: J.
kandidaat te Beverwijk; te Rotte n
Zuidwijk: drs. G. H. Homans te
hoven.
Benoemd tot hulpprediker te
ningen-Noord: dr. J. A. C. van
emerituspredikant te Rotterdam
haven.
GEREF. KERKEN (VRIJGEMAA
BUITEN KERKVERBAND) 1
Bedankt voor Shedrecht (Jan Si
straat): C. U. Plooy te Heemstede,
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Scherpenisse en tr,
schede: C. Wisse te Elspeet.
ir 's
Uit de woorden van de eerste rij
moeten de woorden van de tweede rij
worden gevormd. De beginletters van
de woorden uit de eerste rij vormen
de naam van een gemeente in Zuid-
Holland.
1. palmboom-akelige
2. hemellichaam-overschot
3. grappenmaker-stad in Italië
4. door twee deelbaar-turfland
5. soort van kraai-verfstof
6. aanloop-meisjesnaam
7. klinknageltj e-telwoord
Oplossing vorige puzzel
1. made, 2. unie, 3. niet, 4. tand, 5.
urne, 6. iets, 7. tram, 8. idee, 9. eend.
10. trap, 11. slak, 12. soms, 13. last, 14.
aren, 15. aker, 16. naar.
De zegswijze luidt „Munt uit iets
slaan".
Het weer in Europa
weer mnx. temp neerslag
gisteren
Amsterdam zw. bew. 22 0
Brussel regen 25 0.1
Frankfort regen 21 0.1
Genève mist 20
Innsbruck regenbui 21 10
Kopenhagen h. bew. 22 0
Locarno J. bew. 18 59
Londen motregen 18
Luxemburg regen 18 5
Madrid h.bew. 19 0
Majorca 1. bew. 21 6
MUnchen geh. bew. 22 .1
Nice 1. bew. 23 o
Parijs regen
Rome zw. bew. 23 34
Wenen regen 24 0
Zilrich geh bew. 18 O
af gaat aan de definitieve vorming
van de besturenraad voor het pro
testants-christelijk onderwijs in 1970.
(Van een onzer verslaggeefsters)
AMSTERDAM „Een blakend hart en een
stralend verstand, het één niet in min
dering op het andere; een straatjongens
gretigheid om mee te leven in al wat er voor
valt en een ingetogen begrip van piëtas
je bent vroom en brutaal, je kunt je mond
niet houden en je luistert met open oren
naar de dichters, je hekelt fel en je borrelt
van zelfspot
Deze ontboezeming is van de dichter Willem
Barnard als hij in het blad In de Waagschaal dr. J.
.J. Buskes feliciteert, die morgen zijn zeventigste
j verjaardag hoopt te vieren.
i Geen opsomming van feiten uit het leven van dr.
Buskes geeft Barnard, maar: „Ik schrijf je maar
liever rechtstreeks, als deelgenoot en medemens,
jongere broeder, figuur aan de rand die je pad zo
nu en dan heeft gekruist. En vooral: een van de
velen die er dankbaar voor zijn dat je er bent, nu
al die ballingschap lang.
Ik schrijf je van man tot man, recht in je gezicht,
dat ik je bewonder en goedmoedig benijd, om je
daadkracht, je hartstocht, je denkdlscipline, je zelf
tucht, je heldere betoogtrant, je beschikbaarheid
voor edele verontwaardiging.
Roje rakker
Er zijn mensen genoeg, die je ergert, roje rakker,
en er zijn er nog veel meer die' tot hun eigen
verbazing van je houden, mensen die nu om je
heen staan en de Heer danken. Je bent oecume
nisch geweest voordat het woord verschaald was
en zijn schuim verloren had.
Je hebt altijd in allerlei kringen met onbeholpen
gratie je bewogen en Je hebt er nooit enige twijfél
aan laten bestaan dat je was die je was, een
volwassen jongen, een eschatologische levensgenie
ter, een man en vader, een broer voor de confra
ters, een eeuwge student, een brok mokumse folk
lore, een kind op de weg naar Jeruzalem.
In de Waagschaal schrijft ook dr. Buskes zelf,
noemen, maar dan vrienden, met wie je alleen een
echt en goed menselijk contact hebt, maar tegen
wie je ook opziet en tegen wie je aanleunt, zonder
wie je leven niet geworden zou zijn wat het gewor
den is, aan wie je voor jezelf en voor je werk
onnoemelijk veel te danken hebt. Tot die enkelen
behoort Miskotte.
Ik ben niet zo bescheiden als sommigen wel
denken. Naar mijn overtuiging mag een mens best
weten wat hij waard is. Hij is echter een zegen, dat
je zo'n vriend hebt, die zonder dat hij zich dat zelf
bewust is je voor zelfoverschatting bewaart, die
daarom niet alleen je vriend maar ook je leermees
ter is."
Huisbezoek
namelijk aan prof. dr. K. H. Miskotte. die binnen
kort 75 jaar wordt.
"In mijn leven ben ik gezegend geworden door
dat er zo enkelen waren, die ik mijn vrienden mag
In dit verband vertelt dr. Buskes over het huisbe
zoek bij twee dames. Zc zeiden: „Ziet u, dominee,
onze broer is een intellectueel, die kerkt altijd bij
ds. Miskotte, wij zijn maar heel eenvoudige men
sen, wU kerken bij u". „Dat vond ik eerst niet zo
leuk. Wat wilt u? Ik verbeeld mij ook een intellec
tueel te zijn. Later dacht ik: ze hebben gelijk! Zo is
het!"
Over dr. Buskes als Nederlands bekendste predi
kant zou nog veel meer te vertellen zijn. Een paar
feiten kunnen we als krant toch niet onderuit. Hij
werd geboren in Utrecht, studeerde aan de VU.
Werd na Oosterend op Texel gereformeerd predi
kant in hersteld verband in Amsterdam-zuid; ging
terug naar Texel, kwam weer terug naar Amster
dam-Zuid. Daarnaa volgde Rotterdam om nogmaals
naar de hoofdstad terug te keren. In '961 ging hij
met emeritaat, waarna hij het bejaardenpastoraat
op zich nam.
Morgenmiddag van vier tot zes uur in Krasna-
polsky in Amsterdam bieden vrienden de jarige
een receptie aan. Iedereen, die hem wil feliciteren
is hartelijk welkom.
Dat er veel belangstelling zal zijn voor hem, die
niet in het eigen kerkelijke kringetje verstopt
blijft, maar die vaak op emotionele wijze het Evan
gelie uitdraagt, overal waar hij kan, lijdt geen
twijfek/.
APELDOORN Het episd
paafc van de Rooms Katholid
kerk liet zich zaterdag door
bisschop van Den Bosch mgr.]
Bluyssen vertegenwoordigen
de laatste vergadering van de K
tholieke Werkgemeenschap in
partij van de Arbeid in Apt
doorn. Deze werkgemeenschi
wordt opgeheven.
Het lijkt wel of de voorzit
van de partij van de Arbeid, j
A. Vondeling (links) en bissch
Bluyssen (rechts) belangrijke po
tieke en kerkelijke geheimen w
wisselen. Of zal het gewoon o®
het nieuwe bezinningscentra
gaan.
Bisschop Bluyssen zei gekomi
te zijn, omdat de rooms-kath
Heken in de Partij van de Arbe
het in het verleden niet gemaI
kelijk hebben gehad. Met nadt
zei hij dat iedere rooms-kath
liek thans het recht heeft zelf
beslissen bij welke politieke pi
tij hij zich wil aansluiten.
PARIJS Communistische a
vaardigden naar de vredesbespre
gen over Vietnam hebben zate!
op de eerste zitting na de dood
Ho Tsji Minh hun eisen tot tel
trekking van de Amerikaanse
pen en de instelling van een coal
regering in Zuid-Vietnam krat
herhaald. In de redevoeringen vf
geen mogelijke veranderingen ii
■politieke houding te bespeuren.
De Amerikaanse delegatieli
meende dat de Amerikanen i
hebben op een menswaardige bel
deling krachtens de Geneefse co
rentie. De Noord Vietnamese vt
genwoordiger antwoordde dat
Amerikaanse gevangenen verv
en behandeld worden volgens de
ginselen van het internationale tr
naai in Neurenberg, waarvoor Di
oorlogsmisdadigers zich desl
moesten verantwoorden. Toch i
den de Amerikanen humaan bel
deld, aldus de Noordvietnamees.