Afrikanen on zoek naar eigen kerkelijke vormen m krant van FORMAAT op Synodecommissie niet voluit achter curatoren Willen geen zwarte Europeanenzijn Keven Gouden Sonneheerdt groter en moderner SSK helpt ook Oost- Europa Een woord voor vandaag „Prof. Veenhof op zijn woord geloven Puzzelboek Leeftijd voor minimumloon eerst omlaag BEROEPÏNGSWERK IN AFRIKA: Een op vijf christen Alfrink benoemt ombudsman Bosrijke oase heeft grote verlanglijst Gemeenteraad jj- open voor alle onderwijzers VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1969 De Heer is nabij, schrijft Paulus aan de gemeente van Phi lippi. Hij is zo nabij dat de gelovigen zich nergens zorgen over behoeven te maken. Ze mogen al hun wensen aan Hem voor leggen, mits ze dat doen uit dankbaarheid voor wat Hij al voor hen gedaan heeft. En dan: ,J)e vrede Gods, die alle ver stand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoe den in Christus Jezus." Vrede is de vrucht van het feit dat God nabij is en we op Hem hebben leren vertrouwen, ja, dat we met Hem omgaan. Vrede is niet iets van deze wereld en zeker niet iets van on ze wereld. Om je heen voel je de spanning. Als je de krant pakt zie je hoe er spanningen zijn in de wereldpolitiek. En op de volgende pagina's lees je van spanningen tussen man en vrouw, tussen ouders en kinderen, tussen werkgevers en werknemers, tussen boeren en stadsmensen, tussen studenten en professoren, tussen het rijke westen en het arme zuiden, tussen blanken en bruinen. In ons werk beleven we zelf ook iets van die spanning. We worden opgejut. We moeten steeds meer produceren. We moeten steeds sneller werken. Pas als je een reis door Afri ka maakt en je ziet daar het tempo van de negers, ga je be seffen hoe hoog het tempo bij ons is opgeschroefd. Maar ook in onze tijd kan de vrede Gods onze harten vervullen. Dat is de wetenschap dat we bij Hem veilig zijn. We lezen vandaag: Handelingen 18 18-28. (Van onze kerkredactie ABIDJAN De kerken in Afrika zijn vastbesloten, om een eind te maken aan het beeld, dat vele Afrika nen nog van hen hebben, als zouden zij een soort paard van Troje van het kolonialisme vormen in dit continent. De assemblee van de pan-Afrikaanse conferentie van kerken, die op het ogenblik in Abidjan, de hoofdstad van de Westafrikaanse republiek Ivoorkust wordt gehouden, staat helemaal in het teken van het zoeken naar eigen Afrikaanse vormen voor het kerkelijk leven. Tweehondervijftig mensen - minder dan verwacht werden veel - ne- (Van onze kerkredactie) HOOGEVEEN De generale synode va nde Gereformeerde Ker ken (vrijgemaakt) is gisteren begonnen met de behandeling van de zaak van prof. C. Veenhof. De commissie van rapport was het eens met de curatoren van de Theologische Hogeschool, dat prof. Veenhof niet de genoegdoening had gegeven, die de generale synode van Amersfoort-West 1967 van hem had geëist met betrekking tot de bescherming van de leer en de trouw aan de orde der kerken. Maar de commissie was het niet eens met de curatoren, dat de in stemming van prof. Veenhof met de belijdenis niet zulk een karakter draagt als door het ondertekenings formulier duidelijk wordt gevraagd. Prof. Veenhof heeft zelf geschreven, dat hjj aan een beperking van de verbindende kracht van de onder tekening der belijdenis zelfs niet ge dacht heeft Men moet hem op zijn woord geloven, aldus de commissie. Prof. Veenhof zelf was niet op de synode aanwezig, hoewel hij was uit genodigd. In een brief zette hij uit- (een, waarom hij de uitnodiging niet aanvaardde. In de eerste plaats zou hij niets anders kunnen zeggen, dan wat hij al in zijn brieven aan cura toren en synode gezegd had. Verder was hij van mening, dat de synode door haar besluiten betreffende de afvaardiging van Noord-Holland, het attestenbesluit en de schorsing van de lectoren in principe reeds in zijn zaak beslist had. Open Brief Prof. Veenhof schreef ook, dat het zijn overtuiging was, dat de Open Brief geen grond kan of mag zijn voor kerkelijke censuur noch voor het verbreken van de gemeenschap der kerken, hoeveel bezwaar men overigens tegen deze Open Brief heb ben mag. Hij was er diep van over tuigd, dat Christus niet achter der gelijke kerkelijke handelingen staat en daarom durfde hij er geen enkele verantwoordelijkheid voor te dragen. Paulus sneed de band met de kerk van Korinthe ook niet door ondanks de ernstige dwalingen en zonden, die zich er openbaarden. Hij trad tegen die dwalingen op met een beroep op de zachtmoedigheid en vriendelijk heid van Christus en met de betui- Kerken veroordelen eedafnemingen NAIROBI De rooms-katholieke bisschoppen van Kenia hebben in een herderlijk schrijven krachtig stelling genomen tegen de hernieuwde eedaf- nemingsplechtigheden van de Kikoe- joestam. Verleden week hadden reeds de anglicaanse, baptisten en presbyteri aanse kerken de eedafnemingen ver oordeeld en de regering verzocht hiertegen op te treden. In die week waren twee geestelijken door Ki- koejoe's aangevallen. CIRKEL-PUZZEL Van buiten naar binnen woorden invullen die betekenen. 1. kaasworm 2. vereniging 3- klinknageltje 4. deel van het gebit 5. lijkvaas 6. onbep. voomaamw. 7. vervoermiddel 8. denkbeeld 9. zwemvogel 10. schop 11. kruipend dier 12. nu en dan 13. vracht 14. palmboom 15. putemmertje 16. akelig. Bij juiste oplossing vormen de be ginletters van 1 tot 16 ee nzegswijze; élk woord bestaat uU vier letters. Oplossing vorige puzzel: 1. de 2. del J. leed 4. lende 5. Leende 6. legende 7. degene 8. negen 9. neen 10. ene 11. en. Enquête van NJG: (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Uit een enquête van de Nederlandse Jeugdgemeen schap over verlaging van leeftijds grenzen blijkt dat de leeftijd waarop men recht heeft op minimumloon het eerst moet worden gewijzigd. De on dervraagden vinden de 24-jarige leef tijd veel te hoog. Bovendien dient men het minimumloon te ontvangen als men huwt (jonger dan 24 jaar). Op de tweede plaats komt de leer plichtleeftijd. Die wil men verhogen tot boven vijftien jaar. Opvallend is dat de leeftijd waarop een meisje mag trouwen volgens bij na alle geënquêteerden hoger moet zijn dan zestien jaar. Ook de leeftijd voor jongens (18 jaar) moet omhoog. Op de vraag in hoeverre jongeren meebeslissingsrecht moeten hebben, zijn de ante woorden va nde 1624-ja- rigen het meest radicaal. Dit recht moet op bijna alle gebieden gelden, meent men. De leeftijd voor het ac tieve kiesrecht wil men verlaagd zien van 21 tot 18 jaar. Uit de enquête, die in negen recre atiegebieden werd gehouden en 2436 bruikbare antwoordformulieren ople verde, kan voorts nog de conclusie worden getrokken dat mannen pro gressiever reageren dan vrouwen. NED. HEEV. KERK Bedankt voor "Rozenburg <2e pred.pl - toez.): S. G. J. Goverts te Naaldwijk: voor Nieuw-Buinen: T. Tijsma te Sex- bierum: voor Zegveld: W. v. Tuvl te Rijssen. GEREF. KERKEN Beroepen te Utrecht-west: R. Valk hof! te Nijmegen: te Oudega (W.): kand. M. P. v. d. Kruk, aldaar, die dit beroep heeft aangenomen: te Zierik- zee: kand. H. Favier te Uithoorn. Beroephaarstelling: kand. M. P. v. d. Kruk (art. 6 k.o.), Oudega (W.l kand. J. Mak. Hendrik Burgerstraat 64. Be verwijk (m.Lv. 15 sept.); kand. H. Fa- vier. A. Verweylaan 53, Uithoorn (m.i.v. 15 sept.). GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Boskoop: H. Rijksen te Gouda: te Benthuizen en te Sint Anna- land: Chr. v. d. Poel te Yerseke. Bedankt voor Woerden en voor Bo degraven: J. C. Weststra te te Melisker- ke. UNIE V. RAPT. GF.M. Beroepen te Apeldoorn: J. Bouritius te Emmen. ging, dat hij zo nodig voor de leden van deze kerk sterven wilde. Hier door kwam Korinthe tot inkeer. In de discussie schaarden verschil lende synodeleden, zoals ds. C. J. Breen, ds. M. K. Drost en ds. W. Vreugdenhil, zich achter de curato ren. Ook president-curator ds. D. van Dijk vond, dat de commissie de cura toren onrecht deed. Prof. Veenhof heeft nog nooit onvoorwaardelijk ver klaard, dat hij voor de ondertekening van het verbindingsformulier staat. Hij wil ruimte scheppen om in de praktijk te kunnen zeggen dat de be lijdenis mensenwerk is. Daarmee heeft hij zijn belofte ontkracht. Droefheid Verschillende sprekers gaven uiting aan hun grote droefheid, dat zij prof. Veenhofs opvattingen moesten ver oordelen, terwijl hij zoveel verdien sten voor de kerken heeft gehad. Ds. Breen meende, dat prof. Veen hof het ene ogenblik anders spreekt over de belijdenis dan het andere. Dat maakt de behandeling van de zaak zo moeilijk. Zowel prof. Jager als hij hebben de dwalingen niet tegengestaan. Prof. Veenhof maakt onderscheid tussen het kardinale en de periferie van de confessie. Ds. H. J. de Vries betoogde, dat prof. Veenhof een kwantitatieve en een kwalitatieve beperking in de binding aan de belijdenis had aange bracht. Ds. Drost vond, dat prof. Veenhof de ene keer dingen zegt, die tot dankbaarheid stemmen, maar de an dere keer erg onduidelijk is. Hij heeft ook daden gesteld. Door voor te gaan in kerken buiten het verband handelde hij in strijd met zijn ja woord. Ds. O. J. Douma keurde het af, dat prof. Veenhof de leer van ds. B. Tel- der in bescherming nam. Hij zegt dan wel, dat ds. Telder de kerk der Heren gediend heeft, maar zo wordt de per soon gesteld boven de belijdenis. Ds. D. van Houdt merkte op, dat men prof. Veenhof niet wil verstoten, maar behouden, ook in de tucht In de brief, die gisteren binnenkwam, vond ds. Van Houdt de houding van prof. Veenhof ten voeten uit Daarin leek hij op Paulus, maar die heeft juist door de kerkelijke vermaning en tucht de gemeente Korinthe be houden. Paulus sprak ook over de dreigende vloek. Vandaag zou de behandeling van deze zaak worden voortgezet Dan zou eerst de commissie aan het woord komen. vttnut;j)i:n.ni iji'ün/uuisrrrd door dr Ver. run rulle eruiu/elie zakenlieden "Xrderluml" (VIIZAI Zoadat/ 11 se'il. 1(1 urn I 'oiit/resi/eliumr - Den limit/ (bij Mudurodain Sprekers: i 'urrie leu llumu, karei Hoekendijk I. run lluurni r.u. Speciale kindersaiucnlcninslcn Crèche voor huln/'s ABIDJAN Bijna twintig pro cent van de bevolking van Afri ka behoort tot het christendom. Dat blijkt uit de nieuwste sta tistische gegevens, die overigens voor een groot deel op schattin gen berusten. In Afrika wonen 310 miljoen mensen. Van hen zijn 60 miljoen christen. J De helft daarvan is rooms katholiek. De bijna 23 miljoen protestant se, orthodoxe en anglicaanse christenen zijn versplinterd in circa vijfhonderd kerken, waar van er maar 206 meer dan tien duizend leden hebben. Een en veertig van hen zijn lid van de Wereldraad van Kerken. Tenslotte vermeldt de statis tiek rond zeven miljoen aanhan gers van „onafhankelijke" Afri kaanse kerken. Dit zijn kerken (vaak met een sterk sektarische inslag), die helemaal opnieuw be gonnen zijn en geen enkele band lebben met Europese of Ameri kaanse kerken of zendingsorgani saties. Secretaris-generaal dr. E. C. Blake van de Wereldraad noem de deze laatste kerken in een toespraak in Abidjan in toene mende mate „probleem en kans" tegelijk voor de oecumenische be weging. Het ligt, zei hij, aan de Afrikanen zelf, om uit deze bewe gingen het beste te maken en ze in elk geval niet onder sektari sche invloed uit andere kontinen- 'en te laten komen. I men deel aan dit congres. Onder hen j zijn vertegenwoordigers van 62 ker- I ken uit 29 Afrikaanse landen, van elf j nationale raden van kerken en van I instellingen als de christelijke litera tuurcentra in Jaoendé (Kameroen) en Kitwe (Zambia). De Rooms-Katholie- ke Kerk, die geen lid is, heeft vier waarnemers gestuurd. 1 De openingstoespraak werd gehou den door de Togolese predikant ds. Seth Nomenyo, lid van de commissie voor Geloofsbelijdenis en Kerkorde van de Wereldraad. Hij noemde het thema van de assemblee „Met I Christus aan het werk voor het Afri- ka van vandaag" een toetssteen voor j het geloof. De fcerken worden wel gezien als het paard van Troje van het kolonia lisme in Afrika, zei hij, hoewel zij het zijn, die het onderwijs en de me dische verzorging in Afrika opge bouwd hebben. De christenen worden ervan beschuldigd, dat zij de Afrika nen weer tot gehoorzame kinderen willen maken. Nomenyo noemde het de taak van deze assemblee, om op een nieuwe wijze te getuigen van Gods werk in de geschiedenis en van de daden van Christus in het huidige Afrika. De drie basis-referaten die de daar op volgende dagen gehouden werden, werden stuk voor stuk gekarakte riseerd door het vertrouwen, dat het mogelijk is om, volledig vrij van vreemde invloeden, eigen Afrikaanse vormen te vinden voor het culturele, openbare en kerkelijke leven. William Eteki-Mboumoua uit Ka meroen, president van de assemblee van de Unesco, zei: „Het zou al te gemakkelijk zijn, als wij ons tevre den zouden stellen met politieke on afhankelijkheid en tegelijk door zou den gaan de taal, de denkwijze en de kunst te kopiëren van hen, die ons tot in het diepst van onszelf ver vreemd hebben." Jean-Marc Ekoh, minister van landbouw van Gabon, waarschuwde voor de valse eerzucht om „zwarte Europeanen" te willen zijn. Een dom weg imiteren van „blanke" gebruiken zal de kerken in Afrika tot buiten beentjes in de maatschappij maken. Want op deze manier laten zij zich identificeren met die Europese en A- frikaanse kerken die „in uitdagende welstand leven en toelaten, dat wa pens geproduceerd worden voor oor logen in een kontinent, dat alleen maar schreeuwt om voedsel voor li chaam en geest". NAMEN Ds. Adeoloe Adegbola uit Ibadan hij leidt daar het seminarie van de Methodistenkerk in Nigeria stelde, dat de Afrikaanse christenen einde lijk eens op moeten houden, om zich te onderscheiden met namen als ang licaans, gereformeerd, orthodox, ka tholiek „of welke benamingen wij nog meer gebruiken om elkaar te be ledigen of op een afstand te hou den.". Het wordt tijd, zei ds. Adegbola, dat wij ons op de eigenlijke taak van de kerk gaan bezinnen en zo nodig een heel nieuw begin maken, zoals de „onafhankelijke" kerken dat gedaan hebben. Na deze referaten is de assemblee uiteen gegaan in drie secties om zich bezig te houden met de mogelijkhe den van de christenen in de tegen woordige sociale, economische en po litieke toestand van Afrika. Daarbij gaat het om politieke vraagstukken als Nigeria, Biafra, Zuid-Afrika, Rhodesië en de Portu gese gebieden, onu zicht op de onder wijsproblematiek en de culturele re volutie, om de afrikanisering van het kerkelijk leven, maar ook over pro blemen als de polygamie en de „bruidskoop". Ook de verhouding tot de kerken die geen lid zijn van de pan-Afrikaanse kerken-conferentie en tot de andere godsdiensten komt ter sprake. De assemblee eindigt dan weer ple nair om over de sectierapporten en de voorgestelde resoluties te beslis sen. MET ROKEN OPHOUDEN IS GEMAKKELIJK GEWORDEN EN BESPAART 750,- New York Het „Anti-Tobacco Propt- ganda Centre" deelt mede dat men thaw het verlangen om te roken kwijt lua raken ronder er zich rekenschap van t» geven, dank zij een tablet (Nlcocortyl) dat geleidelijk de behoefte aan nicotlnt doet verdwijnen. Dank zij dit tablet zijn duizenden An*, rikaanse, Duitse. Zwitserse en andere ro- kers, waaronder artsen, definitief roken opgehouden. Dit tablet werd getest op 95.52C verstokt» rokers, waaronder talrijke artsen. Reiu;. taat: S3.W8 van hen (oftewel 92,8 pa) hielden op met roken na 6 tot 22 dagen. Rokers die op hun beurt het roken zou den willen laten, worden uitgenodigd zich rechtstreeks te richten tot het An- ti-Tabak Propaganda Centrum (Aid. 265/B), Burg. Prinsensingel 15. Postbus 123, Roosendaal N.-Br. Zij behoeven hiertoe slechts een envelop met naam en adres aan deze organisatie te zenden. Het is geheel gratis. UTRECHT Kardinaal Alfrink heeft rector S. Hoomeman uit Hoe- velaken benoemd tot assistent-pasto- rum. Het is de bedoeling, dat rector Hoorneman in deze functie een soort ombudsman wordt voor priesters, dit zich om wat voor reden ook niet ge lukkig voelen met hun werk. De de kens in het aartsbisdom Utrecht had den de kardinaal om een dergelijk» figuur gevraagd. (Van een onzer verslaggevers) ERMELO Sonneheerdt, dat na de oorlog op zijn bosrijke grond van ongeveer 8 ha al het een en ander heeft bijgebouwd en thans bestaat uit een tehuis voor 44 alleenstaande blinden, het Henriëtte-paviljoen voor 40 blinde bejaarden en een aantal werkplaatsen, heeft nog altijd een verlanglijstje dat dringend om realisering vraagt. Nu het gouden jubileum in zicht komt, wil men hier een actie aan vastkoppelen om aan de nodige mid delen te komen. Tehuis en bejaardenpaviljoen, die niet worden gesubsidieerd, vragen om modernisering of uitbreiding. Het tehuis, uit 1926, is aan nieuw sani tair en een nieuwe elektrische in stallatie toe, terwijl ook uitbreiding met een aantal kamers nodig is. Verder is er behoefte aan een kerk-recreatiezaal. Bovendien moe ten administratie en directie, die uit het hoofdgebouw zijn verdreven en Een gebouw van Sonneheert, het christelijk blindentehuis waar nu 44 alleenstaande blinden en 40 blinde bejaarden hun tehuis hebben. (Van onze kerkredactie) LAGOS De Daily Telegraph, een natio nalistisch dagblad in Nigeria, verdedigde het christelijk geloof in een hoofdartikel, toen in een ingezonden stuk de zendelingen fel werden aangevallen. Mr. Udemezuo Onydio schreef dat de zendelingen Afrika een enorme schade hadden toegebracht, omdat ze de Afrikanen willen christianiseren. De zendelingen, zo klaagde hij, hebben ons onze muziek, onze cultuur en zelfs ons geloof af genomen. In ieder opzicht verschillen we met hem van mening, schreef de hoofdredacteur van dit voor aanstaande dagblad. Wij geloven dat de zendelin gen prachtig werk verricht hebben. Het christen dom heeft Afrika gered. De meeste lagere, middelbare en hogere scholen van ons land zijn gesticht met zendingsgeid. De meeste ziekenhuizen, kraamklinieken en poliklinie ken eveneens. De zendingsorganisaties financierden de melaatsenkolonies en zorgden voor de staf. Hoe kunnen we dan zeggen dat de zendelingen Afrika enorme schade hebben toegebracht? Denk aan welke Afrikaanse leiders dan ook. Uit gezonderd een uiterst kleine minderheid zijn ze allemaal opgevoed en onderwezen door zendelingen. Onze sociale gewoonten en tradities zijn helemaal niet door de christelijke zendelingen vernietigd. Alleen zijn de kwade praktijken een natuurlijke dood gestorven, toen de mensen geconfronteerd werden met de nieuwe waarden en hogere moraal die de zendelingen ons schonken. De christelijke zendelingen hebben een einde ge maakt aan de stammenoorlogen door de mensen op te voeden en beschaving te brengen. Moeders van tweelingen worden niet langer uit ons midden uit gestoten, zoals jaren geleden. Het christendom heeft ons nooit geleerd elkaar te haten, maar elkander lief te hebben. Maar als de heer Onydio wil terugkeren naar de eeuwen van duisternis die achter ons liggen, toen we nog waar lijk „Afrikaans" waren, dan loopt hij ver achter. We prijzen de zendelingen en we kunnen zeggen dat zij een schitterend werk verricht hebben in Afrika. Als ons de keus gelaten wordt om te kiezen tussen christendom en heidendom dan twijfelen we niet of Nigerianen zullen het christendom kiezen, de enige godsdienst van beschaafde mensen. met een houten noodbarak genoegen moeten nemen, onderdak krijgen in een nieuw op te trekken administra tiegebouw. Ten slotte is er voor het Henriëtte- paviljoen een afdeling nodig, waar bejaarde blinden, die extra zorg be hoeven, dienen te worden onderge bracht. Het gaat in totaal om enkele mil joenen. Men hoopt met de financiële actie, die binnenkort is te verwach ten, daar op zijn minst een deel van bij elkaar te krijgen. De vereniging beschikt over een groot aantal medewerkers in het ge hele land, zodat van deze „gouden actie" resultaten mogen worden ver wacht. Aan degenen die niet persoonlijk worden of kunnen worden benaderd verzoekt de actieve vereniging zeÜ het initiatief te nemen. Het gironum mer is 66982 t.n.v. de penningmee» ter der Vereniging Chr. Blinden» huis „Sonneheerdt" te Amersfoort (Van onze kerkredactie) UTRECHT Gereformeerden die niet willen bijdragen aan de komen de kerkbouwactie kunnen hun geld voor een ander doel geven. Hei bestuur van de Stichting Steun Kerkbouw (SSK) heeft besloten dat het ook mogelijk is een bijdrage te geven voor het herstel van bouwval lige kerken en centra in Oost-Europa. Met name worden Tsjechoslowakije en Hongarije genoemd. Dit besluit is genomen omdat jon geren van Synoodkreet de synode verzochten een alternatief doel aan te geven. Zij sprongen in de bres voor die jongeren die menen dat kerkbouw de huns inziens noodzake lijke vernieuwing van de kerkelijke structuren in de weg staat. Wetsontwerp PvdA DEN HAAG De socialistische I Tweede-Kamerleden Laban en Franssen willen via een gisteren In gediend initiatief-wetsontwerp berei ken, dat onderwijzers van gemeente lijke scholen die wonen en werken in dezelfde gemeente, ook lid van de gemeenteraad kunnen worden. Nu kunnen deze mensen alleen raadslid worden als zij wonen in een andere gemeente dan die de betref-, fende school in stand houdt. Onderwijzend personeel van de bijzondere en rijksscholen kan zon der enige beperking tot de raad wow den toegelaten. Deze ongelijke be handeling danken de onderwijzen aan de Tweede-Kamermeerderheid. die in 1957 een amendement van de liberaal Oud aannam, waarbij be paalde betrekkingen onverenigbaar verklaard werden met het raadslid maatschap. Bij herhaling is er van socia listische zijde op aangedrongen deze zaak recht te trekken. Nog onlangs echter deelde minister Beernlnk van binnenlandse ?aken mee dat van hert geen initiatief te verwachten is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2