Jager: Synode, veel waarde u hecht te aan belijd* Moskou: Christendom en marxisme onverenigbaar Oud-zendeling plotseling overleden OlYIS Afrikaans kerkleider klaagt over optreden westerse kerken NIET PRATEN MET PRIESTERSYNODE Een ivoord voor vandaag Hoogleraar kwam niet Besluit toch gevallen Maar onderwaardering van het Woord Gods Uw probleem is het onze... Minnelijke schikking kerkelijke goederen berofpïnêswerk Priesters uit Haiti aezet Ds. A. J. Hend overleden Russische aanval op Emil Fuchs Coëxistentie onmogelijk WOENSDAG 10 SEPTEMBER!!8 Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wen sen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God". Merkwaardig! Gisteren schreef ik dat we ons geen zorgen behoeven te maken, omdat God met onze situatie op de hoogte is. En hier staat, dat we toch moeten bidden. Sommige mensen hebben moeite met het gebed. Ze zeggen: God is alwetend; dan weet Hij ook wat ik nodig heb; dan be hoef ik Hem toch niets te vragen. Als God een computer was, hadden ze gelijk. Die zou automatisch hun wensen vervullen. De bijbel beschrijft God als een wezen met een hart dat klopt van liefde voor ons. De bijbel zegt dat God naar ons kan verlangen. Is het overdreven als ik zeg dat God ons ge schapen heeft, omdat Hij zo eenzaam was? Zo zou een filo soof het nooit omschrijven. Maar zo zeggen de bijbelschrij vers het soms wel. Zo bedoelt Jesaja het, als hij God citeert: „Ik heb kinderen groot gebracht en opgevoed, maar zij zijn van Mij afvallig geworden." Het kernwoord van de bijbel is: gemeenschap. God wil met ons omgaan. Daarom verlangt Hij ook dat wij Hem vertellen wat ons bezighoudt. De dingen die ons blij maken. De leeg- ten die wij voelen. Alles icat wij nodig hebben. We lezen vandaag: Handelingen 17 16-34. (Van een onzer medewerkers) HOOGEVEEN De generale synode van de vrijgemaakte Ge reformeerde Kerken blijft zich met strafzaken bezighouden. Ver leden week werden in het openbaar de lectoren Buwalda en Mulder veroordeeld, deze week komen de bezwaren tegen prof. dr. H. J. Jager en prof. C. Veenhof aan de orde. Prof. Jager heeft niet het voorbeeld van de lectoren gevolgd. Hij weigerde naar de synode te komen om verantwoording af te leggen, omdat, zo zei hij, „op grond van reeds genomen besluiten de beslissing al genomen is." Drieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Ongeveer 20 jaar geleden ls in uw blad het feuilleton Edna Earl van Bessy Kiving opgenomen. Is dit nog in boekvorm te krijgen Antwoord: Dit is in boekvorm niet meer in de handel. Misschien weet een lezer, waar het in de twee de-hands-handel of in een biblio theek aanwezig is. Vraag: Bestaan er preparaten, die rieten daken minder brandbaar doen zijn. Moet dit erop gespoten worden? Antwoord: De stichting Bouwcen trum, Weena 700, Rotterdam, deelt mede, dat er geen enkel preparaat bestaat, waardoor rieten daken een ook maar enigszins gegarandeerde graad van onbrandbaarheid kunnen krijgen. Geen enkele brandverzeke- ringmaatschappij erkent de waarde van dergelijke preparaten. Vraag: Waar kan ik folders krij gen betreffende de Deltaroute? Antwoord: Bij de ANWB. Daarin komt een literatuuropgave voor, met name de Gids voor de Deltawerken door J. S. Lingsma, uitgave Nijgh en Van Ditmar, en de Paspoort voor de Delta door K. Graftdijk, uitgave Wereldvenster. Verzoek van lezer: Wie kan me helpen aan de tekst van de verzen of gedichten, waarvan het eerste vers begint met „Heb dank, o Heer, voor al de zegeningen, voor le vensvreugde of levensleed" en het tweede met „Donker is het pad, o Vader, 't onweer komt mij telkens nader"? Vraag: Iemand ontving voor zijn werkzaamheid in de bouwnijverheid vakantiebonnen en risicozegels. Een aantal daarvan is zoekt geraakt. Het Sociaal fonds bouwnijverheid wei gerde andere bonnen te verstrekken, hoewel de werkgever kon aantonen dat hij zegels heeft gekocht en dat het fonds de waarde heeft geïncas seerd. Zijn er nog mogelijkheden om het verloren aanzienlijke bedrag te ontvangen? Antwoord: Helaas zal hij zich moeten neerleggen bij de beslissing van het fonds. Verlies, diefstal enz. is voor rekening van de bezitter, evenals dit het geval is bij bankbil jetten. PORTLAND Om hun kerken en andere eigendommen ie kunnen be houden .moeten 46,gemeenten van de nieuwe Evangelische kerk van Noord- Amerika 700.000 dollar betalen aan de Verenigde Mcthodistenkerk. Deze gemeenten maakten deel uit van de voormalige Verenigde Bróe- derkerk, maar zij wilden niet mee gaan, toen deze kerk samenging met de methodisten. De kerkordes van de voormalige Methodisten- en de Verenigde Broe- derkerk, alsook van de uit beide ge vormde Verenigde methodistenkerk schrijven alle voor. dat gemeenten die zich van het kerkverband losma ken. hun eigendommen verliezen. De Verenigde Methodistenkerk heeft nu echter genoegen genomen met 700.000 dollar als afkoopsom. De bezittingen van de 46 gemeenten wor den geschat op vier miljoen dollar. NED. HERV. KERK Beroepen te Ederveen: B. J. Zaal te IJsselmuiden; te Holten: A. K. van Kooy, pred. v. buitengew. werkzmh. - directeur v. d. stichting jeugdwerk Noorderveld. wonend te Zuid Laren. GEREF. KERKEN Beroepen te Voorschoten <vac. D. J. Modderaar): P. Reedijk te Hoogezand; te Nieuw-Amsterdam: L. C. v. Drim- melen te Niawier: te Leeuwarden: J. Nieuwsma te Apeldoorn. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Middelstum (accl.): C. v. d. Jagt te Doesburg en Dnetinchem. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Terwolde: A. Hooger- land te Werkendam. (Van onze kerkredactie) GENÈVE Stefano Ruben .Moshi, presiderend bisschop van de een half miljoen zielen tel lende Lutherse Kerk van Tanza- nië en bestuurslid van de Lu therse Wereldfederatie, heeft in een verklaring kritiek geleverd op de eenzijdige nadruk op de ontwikkelingshulp in vele Euro pese en Amerikaanse kerken. Hij klaagt ook, dat bij de hulpverle ning de jonge kerken vaak gepas seerd worden. Vroeger kreeg het „redden van zie len" in kerk eil zending zoveel na druk, dat de dienst aan lichaam en geest van de mens er wel door in het gedrang raakte, maar nu vallen ve len in een ander uiterste, dat even verkeerd is, schrijft Moshi. Ontwikke lingshulp mag volgens hem niet van zending gescheiden worden. De voor uitgang van een land hangt net als van een kerk af van een harmonisch samengaan van lichamelijke zorg en zielszorg. Moshi wijst er op, dat nu op me disch en onderwijsgebied dezelfde ontwikkeling op gang komt, als-reeds eerder in het pastoraat: de jonge ker ken willen eigen mensen stellen in de plaats van de blanke zendingsmen- sen. „Projecten" Maar in Europa en Amerika wordt financiële steun nog veel te vaak ver bonden met de gedachte van persoon lijke inzet, vooral in het „project- denken" van vele gemeenten. Men wil dan zijn geld eigenlijk alleen voor het werk van de „eigen men sen" geven en laat de jonge kerken maar voortmodderen, terwijl toch de zendingsgaven gegeven worden voor Gods werk in de wereld en niet voor afzonderlijke personen. Moshi daagt de kerken in Europa en Amerika uit, de moed op te bren gen om hun oude theorieën over boord te werpen en hun bijdragen ook te geven in de anonimiteit van een jonge kerk. Hij vindt ook, dat de kerken zich te veel werpen op grote projecten, die tot de verbeelding spreken, en daardoor juist de kleine alledaagse noden van kerk en zending over het hoofd zien. o PARIJS In Frankrijk zijn negen Haïtiaanse rooms-katholieke pries ters aangekomen, die uit hun land gezet zijn. Zij waren in Port au prince zonder meer op een buitenlands vliegtuig ge zet, nadat zij zeer kort te voren van hun gedwongen vertrek op de hoogte waren gesteld. De priesters behoren allen tot de landseigen clerus van Haïti en na men in de Rooms-katholieke Kerk een vooraanstaande plaats in. Zij wa ren eind vorig jaar uit hun functies ontzet na moeilijkheden tussen een deel van de clerus en de bisschoppen over de eisen van president Duvalier. Onder de verbannen priesters heerst met name grote verslagenheid over het feit dat noch de Haïtiaanse bisschoppen, noch de pauselijke nun tiatuur iets voor hen ondernomen hebben. ■ft De politie in Rome heeft zestig aanhangers van „paus Clemens XV' gearresteerd, toen zij vlugschriften verspreidden. In deze geschriften zegt Clemens (een Franse ex-priester, die zich als de wettige opvolger van paus Johannes beschouwt), hemelse bood schappen te hebben ontvangen door middel van speciale tussenpersonen van Mars en Venus. Dit bleek uit een brief van prof. Jager aan de synode die aan het be gin van de zitting gisteren werd voorgelezen door de praeses, ds. J. Kok. Een andere reden voor zijn niet aanwezig zijn was dat zijn gezond heid het niet zou toelaten. De span ningen, die prof. Jager heeft onder gaan als hoogleraar aan de Theolo gische Hogeschool door de voortdu rende conflicten waarmee deze kerk gemeenschap telkens weer geteisterd wordt, hebben zijn gezondheid ernstig ondermijnd. In zijn brief zegt hij dat de com missie van pre-advies die zich over zijn leer heeft uitgesproken hem al veroordeeld heeft. De synode, zo meent hij, zal de commissie daarin volgen. Volgens prof. Jager worden de besluiten, die de synode van Hoogeveen genomen heeft, geken merkt door een overwaardering van de belijdenisgeschriften en een on derwaardering van het Woord des Heren. Met haar beslissingen heeft de sy node naar zijn mening de ge meenschap met tal van kerken en met verschillende broeders verbroken en is zij een sectarische weg opge gaan. Relativering De curatoren van de Theologische Hogeschool hadden de synode bericht dat zij van oordeel waren dat prof. Jager, evenals zijn collega prof, C. Veenhof, de betekenis van de onder tekening van het verbindingsformu lier hebben gerelativeerd en het ver bindend karakter van de formulieren van enigheid in het leven der kerk. hebben verzwakt. De twee hoogleraren behouden zich het recht voor de besluiten van de generale synode openlijk te blijven kritiseren zonder zich met een re- visieverzoek tot een volgende genera le synode te wenden. Een passage uit een artikel in Op bouw van 8 september 1967 dat vol gens vier hoogleraren van de Theolo gische Hogeschool tendentieus was, wilden zij niet terugnemen. De com missie was het met de curatoren eens. Zij had geconstateerd dat de instemming die prof. Jager betuigd heeft met de belijdenis der kerk als schriftuurlijk akkoord van ge meenschap, niet zulk een karakter draagt als dat door het onderteke ningsformulier duidelijk wordt ge vraagd. Verder geeft de hoogleraar volgens haar de indruk de binding aan het ondertekeningsformulier te verwer pen of althans sterk te verzwakken. Bovendien houdt hij zich niet aan de overeengekomen schriftuurlijke orde der kerken. Ten slotte is hij niet bereid de aanstoot weg te nemen waardoor de samenwerking tussen hem en de an dere hoogleraren verbroken werd. Uiscussie In de discussie hebben verschil lende synodeleden gesproken van hun diepe smart over deze zaak. Ds. A. G. Versteeg voelde een rem, om dat hij moest oordelen over iemand die zijn leermeester was geweest. Maar wij zijn geroepen tot spreken, zei hij. Men kan noch mag laten passeren wat prof. Jager heeft geschreven. De eenvoud en vroomheid van prof. Ja ger gaat ten koste van de trouw aan de belijdenis. Zo kan het niet. Hij vond het te sterk te zeggen dat prof. Jager de binding aan het onder tekeningsformulier verwerpt, maar het ging hem niet ver genoeg te stel len dat prof. Jager die verzwakt. Prof. Jager verzwakt die erg. Ds. D. van Haudt en de praeses Kok meenden dat de confessionele integri teit van prof. Jager in het geding was. Dat is diep beschamend, vond ds. Kok, die zei dat prof. Jager een on aanvaardbare beperking in de bin ding aan de belijdenis aanbrengt. Zo staat de deur open voor leervrijheid. Er werd nogal wat kritiek geuit op de commissie, omdat zij oordeelde op grond van hun indrukken. De ernst van de zaak moet meer accent heb ben, aldus ds. Kok. Prof. Jager schond evident zijn be lofte om dwalingen te helpen ver werpen, weerleggen en tegenstaan. Een billijke rechtspraak houdt in dat de veroordeelde ook weet wat hij heeft gedaan. Dan kan hij in beroep gaan. Prof. Veenhof Prof. Jager had in zijn brief aan de synode geschreven dat het voor naamste deel der wet is rechtvaar digheid, barmhartigheid en trouw. Maar hij heeft die zelf nagelaten te genover zijn collega's zei ds. J. M. Goedhart. Ds. C. J. Breen vroeg of de curato ren niet eerder hadden moeten optre den. De president-curator ds. D. van Dijk vroeg de synode bij haar kritiek te bedenken dat de curatoren in een bijzonder moeilijke situatie verkeer den. De synode vergaderde dinsdag avond niet, omdat de rapporteur van de commissie ds. S. S. Cnossen niet aanwezig kon zijn. Vanmorgen zette zij de behandeling van de zaak-Jager voort. Als zij daarmee gereed is, komt de kwestie van prof. Veenhof aan de orde. De synode besloot tot afzonderlijke behandeling van beide kwesties. HEERLEN Op 62-jarig tijd is de lei-aar van het Grot lege in Heerlen ds. A. J. H overleden. Hij begon als jou werd toen predikant en ging met emeritaat om leraar te Ds. Hendriks werd op 4 aj_ in Rotterdam geboren, waar het Marnix-gymnasium volgi journalist was hij onder mei bonden aan het toenmalige ij Dagblad en Het Vaderland, r de oorlog ging hij theologie ren. Hij begon zijn ambtelijke loe in 1951 te Kooten. Na tien jae dikant te zijn geweest verkiE zijn emeritaat en werd lei Heerlen. Ds. D. S. A. Hagen (58) ©verledel WAGENINGEN Na eet durige ziekte is op 58-jarige overleden ds. D. S. A. Hag emeritus-predikant van de g meerde kerk te Strijen. Hij 1 te Wageningen. Van 1938 tot aan zijn emerit gezondheidsredenen in 1946 drs. Hagenbeek in Strijen, di gemeente, die hij heeft gedient Verschillende publicaties staat naam van de overledene. De begrafenis is vrijdagmidi twee uur op de algemene b plaats te Wageningen, na een dienst in de gereformeerde ke om twee uur begint. AMSTERDAM Tot hoo in de bedrijfseconomie aan Universiteit is benoemd dr. te Son, thans hoofd bedrijfsec sche research van de admin der NV Philips te Eindhoven. Dr. Traas, die in 's Heer 1 kerke werd geboren, studeert de economische hogeschool te dam. Voorts is aan de VU benoe j lector in de wiskundige econoi A. J. Vermaat te Voorthuizen, wetenschappelijk medewerker faculteit der economische schappen van de VU. (Van kerkredactie) BAARN Ds. H. A. Wier- singa (73), de oud-zendeling, die zijn belangrijkste zendingswerk verricht heeft op het thuisfront, is plotseling overleden. Buren merkten dat in zijn flat licht aan was, maar ze hoorden hem niet. De huismeester forceerde de deur en trof het levenloze lichaam half gekleed op bed aan. Het is niet bekend hoe laat pre cies ds. Wiersinga is overleden. Ds. Hendrik Albert Wiersinga was jarenlang predikant in algemene dienst van de Zending. Hoewel hij slechts enkele jaren voor 1930 in Indonesië had- doorgebracht was hij toch een zendingsspecialist ge worden, zij het dat hij vooral veel gedaan heeft voor de opleiding van zendelingen en voor de opbouw van het thuisfront. Hij werd op 19 januari 1896 in Meppel geboren. Zijn theologische opleiding volgde hij aan de Theo logische Hogeschool te Kampen. Tegelijkertijd studeerde hij Semi tische letteren aan de Rijksuniver siteit te Leiden, waar hij later predikant werd. In zijn Leidse tijd was hij een bekende persoonlijkheid in de toen- 1 2 3 4 6 7 8 9 2 J 4 5 6 7 S 9 Horizontaal: 1. deur van een wa gon - scheik. element (afk.); 2. wild zwijn - tegenstelling van oud; 3. tel woord; 4. vis - landbouwwerktuig; 5. horizon - achting; 6. bosvogel - vis; 7. tropische slingerplant - water in Friesl. - muzieknoot; 8, zelfkant - stad in België; 9. myth, figuur - in elkaar gevlochten ring van bloemen. Verticaal: 1. schilderkwastje - deel van een Franse ontkenning; 2. deel van een fornuis - pers. voorna, mw. - Europeaan; 3. zijtak Donau - palmmeel; 4. stap - district (afk.) - voegwoord; 5. zijtak Donau - wortel - maanstand; 6. voedsel - schrikbe wind; 7. vogel - morsdoekje; 8. straat (Fr.) - voornaamw. - lichaamsdelen; 9. bezitt. voornaamw. - op geen plaats. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor.: 1. vork. 5. stal, 9. era, 10. ons, 11. Ria. 12. stap, 14. merk. 15. ka narie, 19. rakel, 21. draad, 22. eisen, 23. barst. 26. petitie, 29. atol, 31. Em ma, 33. are. 34. enk. 35. oor. 36. kast, 37. nets. Vert.: 1. vest, 2. Ort, 3. raak, 4. snaak. 6. tree. 7. air, 8. laks, 13. pa rabel. 14. militie. 16. nadat. 17. Reest, 18. arm. 20. del, 24. riant, 25. taak, 26. poes, 27. emoe, 28. bars, 30. tra, 32. mat. fyJOSKOU Niet alleen in westelijke landenmaar vooral ook vanuit Praag is men al jaren serieus bezig, om op basis van een gemeenschappe lijke humanisme te komen tot een serieus gesprek tussen christendom en marxisme (of beter gezegd: dialektisch mate rialisme, afgekort „diamat"). Deze poging is vooral met de naam van de Tsjechische filosoof Milan Ma- chovec verbonden. Dergelijke gesprekspogingen zijn er (Oost- Duitsland kan nog ge noemd worden) in de andere Oosteu- ropese landen niet of nauwelijks. Sterker: uit Moskou waait al enige tijd een orthodox- marxistische vries wind. dat het gesprek met geweld schijnt te willen verstoren. Als voorbeeld daarvan kan gelden de brochure „Kritiek van de christe lijke apologetiek" van A. G. Gabins- ky, die onlangs is verschenen bij de academie van sociale wetenschappen in Moskou. Gabinsky bespreekt daarin de ver houding tussen de protestantse theo logie en het diamat. Hij zegt, dat de traditionele bestrijding van het mar xisme dnor protestantse theoloeen al voldoende in de marxistische litera tuur is behandeld. Maar hij neemt dan als voorbeeld het werk van de Oostduitse theoloog Emil Fuchs, die een vreedzame coëxistentie van diamat en christen dom voor mogelijk houdt en het dia mat voor christenen aannemelijk wil maken. Gabinsky noemt Fuchs symp- (Van onze kerkredactie) tomatisch voor politiek- progressieve protestantse en orthodoxe christenen. Tegenspraak Fuchs spreekt zichzelf tegen, zegt Gabinsky. Aan de ene kant zegt hij, dat het diamat elke vorm van gods dienst afwijst. Maar dan weer be weert hij, dat het diamat abee" die religieuze voorstellingen bestrijdt, die van de godsdienst een steunpi laar van de reactie maakten. In wer kelijkheid ligt volgens Gabinskv in de sociale wortels van elke gods dienst de reële mogelijkheid, om steunpilaar van de reactie te worden. Ook is het niet juist, dat het dia mat alleen die vormen van gods dienst verwerpt, die met causale of dergelijke godsbewijzen werken. „Het diamat is het meest konsekwente en meest volledige atheïsme. Het wijst godsdienst in welke vorm dan ook af, ook in de vorm van Fuchs", schrijft Gabinsky. Hij vindt het to taal uitgesloten voor een christen, om christen te blijven als hij zich het diamat in ware gestalte eigen ge maakt heeft. Monisme Als Fuchs zegt, dat het diamat geen antwoord heeft op de vraag, of er buiten de bekende werkelijkheid nog niet een andere bestaat, die haar een diepere, heilige zin geeft (of er achter de bekende wereld niet een zingevende kracht God ligt), clan verwart hij de begrippen „be kend" en „kenbaar" en gaat hij een voudig voorbij aan het materialis tisch monisme van het diamat, aldus Gabinsky. Dat laatste betekent, dat het dia mat wel erkent, dat er nog „onbe kende" dingen zijn, maar geen „on kenbare". Voor een bovennatuurlijke, zingevende kracht is in de wereld I geen plaats. Fuchs dwaalt, als hij denkt, dat het geloof vreedzaam kan coëxiste ren met het diamat, voorzover, het zich niet rationeel laat bewijzen. Deelwaarheid Tenslotte wijst Gabinsky ook Fuóh's toenaderingspoging door het dia mat ten opzichte van het christen dom als deelwaarheid te erkennen, af. „Het marxisme stelt zich de veran dering van deze wereld tot doel; het christendom ziet zijn doel in de eeuwigheid, dat is in een wereld aan gene ziide. Hierin ligt voor Fuchs de bijzondere diepte en heiligheid van het christendom." Onbegrijpelijk is het, als een ge loof, dat van de leer van de goddelij ke voorbeschikking uitgaat, de revo lutionaire activiteit als een deel in zich zou kunnen bevatten. BegriiDelijk is alleen maar dit: zelfs de beste bedoelingen van de theologen, om tot een overeenstem ming van het diamat met het theïsme te komen, ziin bij voorbaat tot mislukken gedoemd. Aldus de Russische heer Gabinsky. malige NCSV, die van gereformeer de zijde vooral hen trok die ge ïnteresseerd waren in het uitdragen van het evangelie. Terwijl het hart van ds. H. A. Wiersinga uitging naar de zending, ontwikkelde zijn broer, ds. W. A. Wiersinga zich tot een evangelist in ons land. In 1920 werd hij toegelaten tot de evangeliebediening. Drie jaar later deed hij intrede in zijn eerste ge meente, Medan op Sumatra. Hij werd daar bevestigd door de latere zendingshoogleraar, dr. J. H. Ba- vinck, met wie hij na de oorlog nog weer samenwerkte in het Zen dingsseminarie. In 1928 moest hij echter emigre ren in verband met de gezondheids toestand van zijn vrouw. Hij nam toen een beroep aan naar Vlissin- gen, waar hij ds. P. N. Kruyswijk opvolgde. Eerste steen Enkele jaren later, in 1935 werd hij in Leiden opvolger van wijlen prof. dr. A. de Bondt. In zijn tijd kwam daar de Zuiderkerk tot stand, waarvoor hij de eerste steen legde. Enige jaren lang was hij de nestor van het Leidse gereformeer de predikantencorps. Op 12 dec. 1946 werd hij predi kant in algemene dienst om de zen dingsactiviteiten op het thuisfront te vergroten. Op het Zendingscen trum werd hij een van de naaste medewerkers van prof. dr. J. H. Bavinck. Hij werd eerder al benoen algemeen secretaris van de landse Zendingsraad, maar voj benoeming bedankte hij om in van de gereformeerde zendi treden. Werkzaamheden Hij gaf overal in het land dingscursussen, doceerde aai Zendingssemiharie, was mede teur van het 'Zendingsblad eï vulde 'honderden'1 spreekbeurt het land om de zendingsliefd te wakkeren. Vorige week woonde hij een zitting van d nerale synode te Lunteren bij, er werd gesproken over de zen Ds. Wiersinga was jarenlang zitter van het Idenburgfonds, d; den verzameld voor de zendi Suriname. Hij maakte ook vei lende reizen naar dat gebied oi ter op de hoogte te zijn van tuatie. Voor Kerk Overzee m hij reizen naar Afrika. Tijden van die reizen schreef hij voor krant een serie artikelen over I pië. Hij publiceerde een aantal b( De bekendste zijn wel de „Ges denis van de zending" dat in! verscheen, „Perspectief in het we Testament", en „Zendings pectief in het Oude Testament'! Jarenlang gaf hij ook kerkgesl denis aan de kweekschool I both te Utrecht. Meestal gal echter zendingsgeschiedenis, leerlingen herinneren zich nog, hij onveranderd de lessen b en afsloot met de woorden: „J mensen, de zending is zo mooi De begrafenïsdienst zal geleid J den door ds. P. G. van Bergi conrector van het Zendingsscmin De dienst wordt gehouden ii Kruiskerk te Baarn. Volgens d« van de overledene zal een g trompettisten uit Zeist medewei aan de dienst verlenen. Daarna i de begrafenis om ongeveer 12 uu de Algemene Begraafplaats te Bi Bisschoppensynode in Rome ROME Na de persconferentie die de secretaris-generaal van de komen de bisschoppensynode, Ladislao Ru bin gisteren heeft gegeven, weten we vooral wat er op die synode niet zal gebeuren. De kwestie van geboorten- regeling zal niet ter sprake komen. En evenmin za! er een gesprek ko men tussen de 146 deelnemende kar dinalen en bisschoppen met de „opstandige" priesters die evenals in Chur een tegensynode gaan organise ren. De bisschonnen hebben al ge noeg te doen, zei Rubin. De synode zal zich niet helemaal in een soort „conclaaf" terugtrekken, zoals de vorige, keer, omdat volledige, geheimhouding toch niet mogelijk is. Iedere dag zal een oers-secretaris de journalisten vertellen welke bis schoppen aan het woord geweest zijn. Deze kunnen dan met een taxi de stad doorkruisen op zoek naar de bis- schopnen om hen te vragen wat zij gezegd hebben. De conferentie zal geleid worden door een troika van kardinalen. Het zijn Carlo Confalonieri, een cu rie-kardinaal, Angelo Gossi, aartsbis schop van Sao Paulo in Brazilië en aartsbisschop Valerian Gracias, Bombay, India. Wie er komen Aan de synode nemen deel di prelaten die de bisschoppenconfe ties in hun eigen land leiden, de triarchen en metropolieten van met Rome geünieerde oosters-orl doxe kerken, de curie-kardinalen bureaus leiden en een aantal prei die door de paus werden aangewe De synode wordt 11 oktober cieel geoDend met een mis in de Pieter die door de paus geleid worden. De gesprekken beginnen 13 oktober en zullen ongeveer tj weken duren. Een van de belangrijkste sprei is de Zuidslavische kardinaal Fra Seper, nu hoofd van de congres voor de geloofsleer die op dogn tische kwesties zal ingaan. Andl onderwerpen zijn: de verhouding*!, de regionale bisschoppenconferenj tot het Vaticaan (hoe ver kun* kerkprovincies gaan?) en de vera ding van regionale bisschopper,con] renties tot elkaar (wat kunnen ze men regelen?).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2