Jager: Synode,
veel waarde
u hecht te
aan belijd*
Moskou: Christendom en
marxisme onverenigbaar
Oud-zendeling
plotseling overleden
OlYIS
Afrikaans kerkleider
klaagt over optreden
westerse kerken
NIET PRATEN MET
PRIESTERSYNODE
Een ivoord voor vandaag
Hoogleraar kwam niet
Besluit toch gevallen
Maar onderwaardering
van het Woord Gods
Uw probleem
is het
onze...
Minnelijke schikking
kerkelijke goederen
berofpïnêswerk
Priesters uit
Haiti aezet
Ds. A. J. Hend
overleden
Russische aanval op Emil Fuchs
Coëxistentie
onmogelijk
WOENSDAG 10 SEPTEMBER!!8
Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wen
sen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden
bij God". Merkwaardig! Gisteren schreef ik dat we ons geen
zorgen behoeven te maken, omdat God met onze situatie op
de hoogte is. En hier staat, dat we toch moeten bidden.
Sommige mensen hebben moeite met het gebed. Ze zeggen:
God is alwetend; dan weet Hij ook wat ik nodig heb; dan be
hoef ik Hem toch niets te vragen. Als God een computer was,
hadden ze gelijk. Die zou automatisch hun wensen vervullen.
De bijbel beschrijft God als een wezen met een hart dat
klopt van liefde voor ons. De bijbel zegt dat God naar ons
kan verlangen. Is het overdreven als ik zeg dat God ons ge
schapen heeft, omdat Hij zo eenzaam was? Zo zou een filo
soof het nooit omschrijven. Maar zo zeggen de bijbelschrij
vers het soms wel. Zo bedoelt Jesaja het, als hij God citeert:
„Ik heb kinderen groot gebracht en opgevoed, maar zij zijn
van Mij afvallig geworden."
Het kernwoord van de bijbel is: gemeenschap. God wil met
ons omgaan. Daarom verlangt Hij ook dat wij Hem vertellen
wat ons bezighoudt. De dingen die ons blij maken. De leeg-
ten die wij voelen. Alles icat wij nodig hebben.
We lezen vandaag: Handelingen 17 16-34.
(Van een onzer medewerkers)
HOOGEVEEN De generale synode van de vrijgemaakte Ge
reformeerde Kerken blijft zich met strafzaken bezighouden. Ver
leden week werden in het openbaar de lectoren Buwalda en
Mulder veroordeeld, deze week komen de bezwaren tegen prof.
dr. H. J. Jager en prof. C. Veenhof aan de orde. Prof. Jager heeft
niet het voorbeeld van de lectoren gevolgd. Hij weigerde naar
de synode te komen om verantwoording af te leggen, omdat, zo
zei hij, „op grond van reeds genomen besluiten de beslissing al
genomen is."
Drieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet ln
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar ln
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Ongeveer 20 jaar geleden
ls in uw blad het feuilleton Edna
Earl van Bessy Kiving opgenomen.
Is dit nog in boekvorm te krijgen
Antwoord: Dit is in boekvorm niet
meer in de handel. Misschien weet
een lezer, waar het in de twee
de-hands-handel of in een biblio
theek aanwezig is.
Vraag: Bestaan er preparaten, die
rieten daken minder brandbaar
doen zijn. Moet dit erop gespoten
worden?
Antwoord: De stichting Bouwcen
trum, Weena 700, Rotterdam, deelt
mede, dat er geen enkel preparaat
bestaat, waardoor rieten daken een
ook maar enigszins gegarandeerde
graad van onbrandbaarheid kunnen
krijgen. Geen enkele brandverzeke-
ringmaatschappij erkent de waarde
van dergelijke preparaten.
Vraag: Waar kan ik folders krij
gen betreffende de Deltaroute?
Antwoord: Bij de ANWB. Daarin
komt een literatuuropgave voor, met
name de Gids voor de Deltawerken
door J. S. Lingsma, uitgave Nijgh en
Van Ditmar, en de Paspoort voor de
Delta door K. Graftdijk, uitgave
Wereldvenster.
Verzoek van lezer: Wie kan me
helpen aan de tekst van de verzen
of gedichten, waarvan het eerste
vers begint met „Heb dank, o Heer,
voor al de zegeningen, voor le
vensvreugde of levensleed" en het
tweede met „Donker is het pad, o
Vader, 't onweer komt mij telkens
nader"?
Vraag: Iemand ontving voor zijn
werkzaamheid in de bouwnijverheid
vakantiebonnen en risicozegels. Een
aantal daarvan is zoekt geraakt. Het
Sociaal fonds bouwnijverheid wei
gerde andere bonnen te verstrekken,
hoewel de werkgever kon aantonen
dat hij zegels heeft gekocht en dat
het fonds de waarde heeft geïncas
seerd. Zijn er nog mogelijkheden om
het verloren aanzienlijke bedrag te
ontvangen?
Antwoord: Helaas zal hij zich
moeten neerleggen bij de beslissing
van het fonds. Verlies, diefstal enz.
is voor rekening van de bezitter,
evenals dit het geval is bij bankbil
jetten.
PORTLAND Om hun kerken en
andere eigendommen ie kunnen be
houden .moeten 46,gemeenten van de
nieuwe Evangelische kerk van Noord-
Amerika 700.000 dollar betalen
aan de Verenigde Mcthodistenkerk.
Deze gemeenten maakten deel uit
van de voormalige Verenigde Bróe-
derkerk, maar zij wilden niet mee
gaan, toen deze kerk samenging met
de methodisten.
De kerkordes van de voormalige
Methodisten- en de Verenigde Broe-
derkerk, alsook van de uit beide ge
vormde Verenigde methodistenkerk
schrijven alle voor. dat gemeenten
die zich van het kerkverband losma
ken. hun eigendommen verliezen.
De Verenigde Methodistenkerk
heeft nu echter genoegen genomen
met 700.000 dollar als afkoopsom. De
bezittingen van de 46 gemeenten wor
den geschat op vier miljoen dollar.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Ederveen: B. J. Zaal te
IJsselmuiden; te Holten: A. K. van
Kooy, pred. v. buitengew. werkzmh. -
directeur v. d. stichting jeugdwerk
Noorderveld. wonend te Zuid Laren.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Voorschoten <vac. D. J.
Modderaar): P. Reedijk te Hoogezand;
te Nieuw-Amsterdam: L. C. v. Drim-
melen te Niawier: te Leeuwarden: J.
Nieuwsma te Apeldoorn.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepen te Middelstum (accl.): C.
v. d. Jagt te Doesburg en Dnetinchem.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Terwolde: A. Hooger-
land te Werkendam.
(Van onze kerkredactie)
GENÈVE Stefano Ruben
.Moshi, presiderend bisschop van
de een half miljoen zielen tel
lende Lutherse Kerk van Tanza-
nië en bestuurslid van de Lu
therse Wereldfederatie, heeft in
een verklaring kritiek geleverd
op de eenzijdige nadruk op de
ontwikkelingshulp in vele Euro
pese en Amerikaanse kerken.
Hij klaagt ook, dat bij de hulpverle
ning de jonge kerken vaak gepas
seerd worden.
Vroeger kreeg het „redden van zie
len" in kerk eil zending zoveel na
druk, dat de dienst aan lichaam en
geest van de mens er wel door in het
gedrang raakte, maar nu vallen ve
len in een ander uiterste, dat even
verkeerd is, schrijft Moshi. Ontwikke
lingshulp mag volgens hem niet van
zending gescheiden worden. De voor
uitgang van een land hangt net als
van een kerk af van een harmonisch
samengaan van lichamelijke zorg en
zielszorg.
Moshi wijst er op, dat nu op me
disch en onderwijsgebied dezelfde
ontwikkeling op gang komt, als-reeds
eerder in het pastoraat: de jonge ker
ken willen eigen mensen stellen in
de plaats van de blanke zendingsmen-
sen.
„Projecten"
Maar in Europa en Amerika wordt
financiële steun nog veel te vaak ver
bonden met de gedachte van persoon
lijke inzet, vooral in het „project-
denken" van vele gemeenten. Men
wil dan zijn geld eigenlijk alleen
voor het werk van de „eigen men
sen" geven en laat de jonge kerken
maar voortmodderen, terwijl toch de
zendingsgaven gegeven worden voor
Gods werk in de wereld en niet voor
afzonderlijke personen.
Moshi daagt de kerken in Europa
en Amerika uit, de moed op te bren
gen om hun oude theorieën over
boord te werpen en hun bijdragen
ook te geven in de anonimiteit van
een jonge kerk.
Hij vindt ook, dat de kerken zich
te veel werpen op grote projecten,
die tot de verbeelding spreken, en
daardoor juist de kleine alledaagse
noden van kerk en zending over het
hoofd zien.
o
PARIJS In Frankrijk zijn negen
Haïtiaanse rooms-katholieke pries
ters aangekomen, die uit hun land
gezet zijn.
Zij waren in Port au prince zonder
meer op een buitenlands vliegtuig ge
zet, nadat zij zeer kort te voren van
hun gedwongen vertrek op de hoogte
waren gesteld.
De priesters behoren allen tot de
landseigen clerus van Haïti en na
men in de Rooms-katholieke Kerk
een vooraanstaande plaats in. Zij wa
ren eind vorig jaar uit hun functies
ontzet na moeilijkheden tussen een
deel van de clerus en de bisschoppen
over de eisen van president Duvalier.
Onder de verbannen priesters
heerst met name grote verslagenheid
over het feit dat noch de Haïtiaanse
bisschoppen, noch de pauselijke nun
tiatuur iets voor hen ondernomen
hebben.
■ft De politie in Rome heeft zestig
aanhangers van „paus Clemens XV'
gearresteerd, toen zij vlugschriften
verspreidden. In deze geschriften zegt
Clemens (een Franse ex-priester, die
zich als de wettige opvolger van paus
Johannes beschouwt), hemelse bood
schappen te hebben ontvangen door
middel van speciale tussenpersonen
van Mars en Venus.
Dit bleek uit een brief van prof.
Jager aan de synode die aan het be
gin van de zitting gisteren werd
voorgelezen door de praeses, ds. J.
Kok. Een andere reden voor zijn niet
aanwezig zijn was dat zijn gezond
heid het niet zou toelaten. De span
ningen, die prof. Jager heeft onder
gaan als hoogleraar aan de Theolo
gische Hogeschool door de voortdu
rende conflicten waarmee deze kerk
gemeenschap telkens weer geteisterd
wordt, hebben zijn gezondheid
ernstig ondermijnd.
In zijn brief zegt hij dat de com
missie van pre-advies die zich over
zijn leer heeft uitgesproken hem al
veroordeeld heeft. De synode, zo
meent hij, zal de commissie daarin
volgen. Volgens prof. Jager worden
de besluiten, die de synode van
Hoogeveen genomen heeft, geken
merkt door een overwaardering van
de belijdenisgeschriften en een on
derwaardering van het Woord des
Heren.
Met haar beslissingen heeft de sy
node naar zijn mening de ge
meenschap met tal van kerken en
met verschillende broeders verbroken
en is zij een sectarische weg opge
gaan.
Relativering
De curatoren van de Theologische
Hogeschool hadden de synode bericht
dat zij van oordeel waren dat prof.
Jager, evenals zijn collega prof, C.
Veenhof, de betekenis van de onder
tekening van het verbindingsformu
lier hebben gerelativeerd en het ver
bindend karakter van de formulieren
van enigheid in het leven der kerk.
hebben verzwakt.
De twee hoogleraren behouden zich
het recht voor de besluiten van de
generale synode openlijk te blijven
kritiseren zonder zich met een re-
visieverzoek tot een volgende genera
le synode te wenden.
Een passage uit een artikel in Op
bouw van 8 september 1967 dat vol
gens vier hoogleraren van de Theolo
gische Hogeschool tendentieus was,
wilden zij niet terugnemen. De com
missie was het met de curatoren
eens. Zij had geconstateerd dat de
instemming die prof. Jager betuigd
heeft met de belijdenis der kerk als
schriftuurlijk akkoord van ge
meenschap, niet zulk een karakter
draagt als dat door het onderteke
ningsformulier duidelijk wordt ge
vraagd.
Verder geeft de hoogleraar volgens
haar de indruk de binding aan het
ondertekeningsformulier te verwer
pen of althans sterk te verzwakken.
Bovendien houdt hij zich niet aan de
overeengekomen schriftuurlijke orde
der kerken.
Ten slotte is hij niet bereid de
aanstoot weg te nemen waardoor de
samenwerking tussen hem en de an
dere hoogleraren verbroken
werd.
Uiscussie
In de discussie hebben verschil
lende synodeleden gesproken van
hun diepe smart over deze zaak. Ds.
A. G. Versteeg voelde een rem, om
dat hij moest oordelen over iemand
die zijn leermeester was geweest.
Maar wij zijn geroepen tot spreken,
zei hij.
Men kan noch mag laten passeren
wat prof. Jager heeft geschreven. De
eenvoud en vroomheid van prof. Ja
ger gaat ten koste van de trouw aan
de belijdenis. Zo kan het niet.
Hij vond het te sterk te zeggen dat
prof. Jager de binding aan het onder
tekeningsformulier verwerpt, maar
het ging hem niet ver genoeg te stel
len dat prof. Jager die verzwakt.
Prof. Jager verzwakt die erg.
Ds. D. van Haudt en de praeses Kok
meenden dat de confessionele integri
teit van prof. Jager in het geding was.
Dat is diep beschamend, vond ds.
Kok, die zei dat prof. Jager een on
aanvaardbare beperking in de bin
ding aan de belijdenis aanbrengt. Zo
staat de deur open voor leervrijheid.
Er werd nogal wat kritiek geuit op
de commissie, omdat zij oordeelde op
grond van hun indrukken. De ernst
van de zaak moet meer accent heb
ben, aldus ds. Kok.
Prof. Jager schond evident zijn be
lofte om dwalingen te helpen ver
werpen, weerleggen en tegenstaan.
Een billijke rechtspraak houdt in dat
de veroordeelde ook weet wat hij
heeft gedaan. Dan kan hij in beroep
gaan.
Prof. Veenhof
Prof. Jager had in zijn brief aan de
synode geschreven dat het voor
naamste deel der wet is rechtvaar
digheid, barmhartigheid en trouw.
Maar hij heeft die zelf nagelaten te
genover zijn collega's zei ds. J. M.
Goedhart.
Ds. C. J. Breen vroeg of de curato
ren niet eerder hadden moeten optre
den. De president-curator ds. D. van
Dijk vroeg de synode bij haar kritiek
te bedenken dat de curatoren in een
bijzonder moeilijke situatie verkeer
den.
De synode vergaderde dinsdag
avond niet, omdat de rapporteur van
de commissie ds. S. S. Cnossen niet
aanwezig kon zijn. Vanmorgen zette
zij de behandeling van de zaak-Jager
voort. Als zij daarmee gereed is,
komt de kwestie van prof. Veenhof
aan de orde. De synode besloot tot
afzonderlijke behandeling van beide
kwesties.
HEERLEN Op 62-jarig
tijd is de lei-aar van het Grot
lege in Heerlen ds. A. J. H
overleden. Hij begon als jou
werd toen predikant en ging
met emeritaat om leraar te
Ds. Hendriks werd op 4 aj_
in Rotterdam geboren, waar
het Marnix-gymnasium volgi
journalist was hij onder mei
bonden aan het toenmalige ij
Dagblad en Het Vaderland, r
de oorlog ging hij theologie
ren.
Hij begon zijn ambtelijke loe
in 1951 te Kooten. Na tien jae
dikant te zijn geweest verkiE
zijn emeritaat en werd lei
Heerlen.
Ds. D. S. A. Hagen
(58) ©verledel
WAGENINGEN Na eet
durige ziekte is op 58-jarige
overleden ds. D. S. A. Hag
emeritus-predikant van de g
meerde kerk te Strijen. Hij 1
te Wageningen.
Van 1938 tot aan zijn emerit
gezondheidsredenen in 1946
drs. Hagenbeek in Strijen, di
gemeente, die hij heeft gedient
Verschillende publicaties staat
naam van de overledene.
De begrafenis is vrijdagmidi
twee uur op de algemene b
plaats te Wageningen, na een
dienst in de gereformeerde ke
om twee uur begint.
AMSTERDAM Tot hoo
in de bedrijfseconomie aan
Universiteit is benoemd dr.
te Son, thans hoofd bedrijfsec
sche research van de admin
der NV Philips te Eindhoven.
Dr. Traas, die in 's Heer 1
kerke werd geboren, studeert
de economische hogeschool te
dam.
Voorts is aan de VU benoe j
lector in de wiskundige econoi
A. J. Vermaat te Voorthuizen,
wetenschappelijk medewerker
faculteit der economische
schappen van de VU.
(Van
kerkredactie)
BAARN Ds. H. A. Wier-
singa (73), de oud-zendeling, die
zijn belangrijkste zendingswerk
verricht heeft op het thuisfront,
is plotseling overleden. Buren
merkten dat in zijn flat licht aan
was, maar ze hoorden hem niet.
De huismeester forceerde de
deur en trof het levenloze
lichaam half gekleed op bed aan.
Het is niet bekend hoe laat pre
cies ds. Wiersinga is overleden.
Ds. Hendrik Albert Wiersinga was
jarenlang predikant in algemene
dienst van de Zending. Hoewel hij
slechts enkele jaren voor 1930 in
Indonesië had- doorgebracht was
hij toch een zendingsspecialist ge
worden, zij het dat hij vooral veel
gedaan heeft voor de opleiding van
zendelingen en voor de opbouw van
het thuisfront.
Hij werd op 19 januari 1896 in
Meppel geboren. Zijn theologische
opleiding volgde hij aan de Theo
logische Hogeschool te Kampen.
Tegelijkertijd studeerde hij Semi
tische letteren aan de Rijksuniver
siteit te Leiden, waar hij later
predikant werd.
In zijn Leidse tijd was hij een
bekende persoonlijkheid in de toen-
1
2
3
4
6
7
8
9
2
J
4
5
6
7
S
9
Horizontaal: 1. deur van een wa
gon - scheik. element (afk.); 2. wild
zwijn - tegenstelling van oud; 3. tel
woord; 4. vis - landbouwwerktuig; 5.
horizon - achting; 6. bosvogel - vis;
7. tropische slingerplant - water in
Friesl. - muzieknoot; 8, zelfkant -
stad in België; 9. myth, figuur - in
elkaar gevlochten ring van bloemen.
Verticaal: 1. schilderkwastje - deel
van een Franse ontkenning; 2. deel
van een fornuis - pers. voorna, mw. -
Europeaan; 3. zijtak Donau -
palmmeel; 4. stap - district (afk.) -
voegwoord; 5. zijtak Donau - wortel
- maanstand; 6. voedsel - schrikbe
wind; 7. vogel - morsdoekje; 8. straat
(Fr.) - voornaamw. - lichaamsdelen;
9. bezitt. voornaamw. - op geen
plaats.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor.: 1. vork. 5. stal, 9. era, 10. ons,
11. Ria. 12. stap, 14. merk. 15. ka
narie, 19. rakel, 21. draad, 22. eisen,
23. barst. 26. petitie, 29. atol, 31. Em
ma, 33. are. 34. enk. 35. oor. 36. kast,
37. nets.
Vert.: 1. vest, 2. Ort, 3. raak, 4.
snaak. 6. tree. 7. air, 8. laks, 13. pa
rabel. 14. militie. 16. nadat. 17. Reest,
18. arm. 20. del, 24. riant, 25. taak, 26.
poes, 27. emoe, 28. bars, 30. tra, 32.
mat.
fyJOSKOU Niet alleen in
westelijke landenmaar
vooral ook vanuit Praag is men
al jaren serieus bezig, om op
basis van een gemeenschappe
lijke humanisme te komen tot
een serieus gesprek tussen
christendom en marxisme (of
beter gezegd: dialektisch mate
rialisme, afgekort „diamat").
Deze poging is vooral met de naam
van de Tsjechische filosoof Milan Ma-
chovec verbonden.
Dergelijke gesprekspogingen zijn
er (Oost- Duitsland kan nog ge
noemd worden) in de andere Oosteu-
ropese landen niet of nauwelijks.
Sterker: uit Moskou waait al enige
tijd een orthodox- marxistische vries
wind. dat het gesprek met geweld
schijnt te willen verstoren.
Als voorbeeld daarvan kan gelden
de brochure „Kritiek van de christe
lijke apologetiek" van A. G. Gabins-
ky, die onlangs is verschenen bij de
academie van sociale wetenschappen
in Moskou.
Gabinsky bespreekt daarin de ver
houding tussen de protestantse theo
logie en het diamat. Hij zegt, dat de
traditionele bestrijding van het mar
xisme dnor protestantse theoloeen al
voldoende in de marxistische litera
tuur is behandeld.
Maar hij neemt dan als voorbeeld
het werk van de Oostduitse theoloog
Emil Fuchs, die een vreedzame
coëxistentie van diamat en christen
dom voor mogelijk houdt en het dia
mat voor christenen aannemelijk wil
maken. Gabinsky noemt Fuchs symp-
(Van onze kerkredactie)
tomatisch voor politiek- progressieve
protestantse en orthodoxe christenen.
Tegenspraak
Fuchs spreekt zichzelf tegen, zegt
Gabinsky. Aan de ene kant zegt hij,
dat het diamat elke vorm van gods
dienst afwijst. Maar dan weer be
weert hij, dat het diamat abee" die
religieuze voorstellingen bestrijdt,
die van de godsdienst een steunpi
laar van de reactie maakten. In wer
kelijkheid ligt volgens Gabinskv in
de sociale wortels van elke gods
dienst de reële mogelijkheid, om
steunpilaar van de reactie te worden.
Ook is het niet juist, dat het dia
mat alleen die vormen van gods
dienst verwerpt, die met causale of
dergelijke godsbewijzen werken. „Het
diamat is het meest konsekwente en
meest volledige atheïsme. Het wijst
godsdienst in welke vorm dan ook
af, ook in de vorm van Fuchs",
schrijft Gabinsky. Hij vindt het to
taal uitgesloten voor een christen,
om christen te blijven als hij zich het
diamat in ware gestalte eigen ge
maakt heeft.
Monisme
Als Fuchs zegt, dat het diamat
geen antwoord heeft op de vraag, of
er buiten de bekende werkelijkheid
nog niet een andere bestaat, die haar
een diepere, heilige zin geeft (of er
achter de bekende wereld niet een
zingevende kracht God ligt),
clan verwart hij de begrippen „be
kend" en „kenbaar" en gaat hij een
voudig voorbij aan het materialis
tisch monisme van het diamat, aldus
Gabinsky.
Dat laatste betekent, dat het dia
mat wel erkent, dat er nog „onbe
kende" dingen zijn, maar geen „on
kenbare". Voor een bovennatuurlijke,
zingevende kracht is in de wereld I
geen plaats.
Fuchs dwaalt, als hij denkt, dat
het geloof vreedzaam kan coëxiste
ren met het diamat, voorzover, het
zich niet rationeel laat bewijzen.
Deelwaarheid
Tenslotte wijst Gabinsky ook Fuóh's
toenaderingspoging door het dia
mat ten opzichte van het christen
dom als deelwaarheid te erkennen,
af.
„Het marxisme stelt zich de veran
dering van deze wereld tot doel; het
christendom ziet zijn doel in de
eeuwigheid, dat is in een wereld aan
gene ziide. Hierin ligt voor Fuchs de
bijzondere diepte en heiligheid van
het christendom."
Onbegrijpelijk is het, als een ge
loof, dat van de leer van de goddelij
ke voorbeschikking uitgaat, de revo
lutionaire activiteit als een deel in
zich zou kunnen bevatten.
BegriiDelijk is alleen maar dit:
zelfs de beste bedoelingen van de
theologen, om tot een overeenstem
ming van het diamat met het
theïsme te komen, ziin bij voorbaat
tot mislukken gedoemd.
Aldus de Russische heer Gabinsky.
malige NCSV, die van gereformeer
de zijde vooral hen trok die ge
ïnteresseerd waren in het uitdragen
van het evangelie. Terwijl het hart
van ds. H. A. Wiersinga uitging
naar de zending, ontwikkelde zijn
broer, ds. W. A. Wiersinga zich tot
een evangelist in ons land.
In 1920 werd hij toegelaten tot de
evangeliebediening. Drie jaar later
deed hij intrede in zijn eerste ge
meente, Medan op Sumatra. Hij
werd daar bevestigd door de latere
zendingshoogleraar, dr. J. H. Ba-
vinck, met wie hij na de oorlog
nog weer samenwerkte in het Zen
dingsseminarie.
In 1928 moest hij echter emigre
ren in verband met de gezondheids
toestand van zijn vrouw. Hij nam
toen een beroep aan naar Vlissin-
gen, waar hij ds. P. N. Kruyswijk
opvolgde.
Eerste steen
Enkele jaren later, in 1935 werd
hij in Leiden opvolger van wijlen
prof. dr. A. de Bondt. In zijn tijd
kwam daar de Zuiderkerk tot
stand, waarvoor hij de eerste steen
legde. Enige jaren lang was hij de
nestor van het Leidse gereformeer
de predikantencorps.
Op 12 dec. 1946 werd hij predi
kant in algemene dienst om de zen
dingsactiviteiten op het thuisfront
te vergroten. Op het Zendingscen
trum werd hij een van de naaste
medewerkers van prof. dr. J. H.
Bavinck.
Hij werd eerder al benoen
algemeen secretaris van de
landse Zendingsraad, maar voj
benoeming bedankte hij om in
van de gereformeerde zendi
treden.
Werkzaamheden
Hij gaf overal in het land
dingscursussen, doceerde aai
Zendingssemiharie, was mede
teur van het 'Zendingsblad eï
vulde 'honderden'1 spreekbeurt
het land om de zendingsliefd
te wakkeren. Vorige week
woonde hij een zitting van d
nerale synode te Lunteren bij,
er werd gesproken over de zen
Ds. Wiersinga was jarenlang
zitter van het Idenburgfonds, d;
den verzameld voor de zendi
Suriname. Hij maakte ook vei
lende reizen naar dat gebied oi
ter op de hoogte te zijn van
tuatie. Voor Kerk Overzee m
hij reizen naar Afrika. Tijden
van die reizen schreef hij voor
krant een serie artikelen over I
pië.
Hij publiceerde een aantal b(
De bekendste zijn wel de „Ges
denis van de zending" dat in!
verscheen, „Perspectief in het
we Testament", en „Zendings
pectief in het Oude Testament'!
Jarenlang gaf hij ook kerkgesl
denis aan de kweekschool I
both te Utrecht. Meestal gal
echter zendingsgeschiedenis,
leerlingen herinneren zich nog,
hij onveranderd de lessen b
en afsloot met de woorden: „J
mensen, de zending is zo mooi
De begrafenïsdienst zal geleid J
den door ds. P. G. van Bergi
conrector van het Zendingsscmin
De dienst wordt gehouden ii
Kruiskerk te Baarn. Volgens d«
van de overledene zal een g
trompettisten uit Zeist medewei
aan de dienst verlenen. Daarna i
de begrafenis om ongeveer 12 uu
de Algemene Begraafplaats te Bi
Bisschoppensynode in Rome
ROME Na de persconferentie die
de secretaris-generaal van de komen
de bisschoppensynode, Ladislao Ru
bin gisteren heeft gegeven, weten we
vooral wat er op die synode niet zal
gebeuren. De kwestie van geboorten-
regeling zal niet ter sprake komen.
En evenmin za! er een gesprek ko
men tussen de 146 deelnemende kar
dinalen en bisschoppen met de
„opstandige" priesters die evenals in
Chur een tegensynode gaan organise
ren. De bisschonnen hebben al ge
noeg te doen, zei Rubin.
De synode zal zich niet helemaal in
een soort „conclaaf" terugtrekken,
zoals de vorige, keer, omdat volledige,
geheimhouding toch niet mogelijk is.
Iedere dag zal een oers-secretaris de
journalisten vertellen welke bis
schoppen aan het woord geweest zijn.
Deze kunnen dan met een taxi de
stad doorkruisen op zoek naar de bis-
schopnen om hen te vragen wat zij
gezegd hebben.
De conferentie zal geleid worden
door een troika van kardinalen. Het
zijn Carlo Confalonieri, een cu
rie-kardinaal, Angelo Gossi, aartsbis
schop van Sao Paulo in Brazilië en
aartsbisschop
Valerian Gracias,
Bombay, India.
Wie er komen
Aan de synode nemen deel di
prelaten die de bisschoppenconfe
ties in hun eigen land leiden, de
triarchen en metropolieten van
met Rome geünieerde oosters-orl
doxe kerken, de curie-kardinalen
bureaus leiden en een aantal prei
die door de paus werden aangewe
De synode wordt 11 oktober
cieel geoDend met een mis in de
Pieter die door de paus geleid
worden. De gesprekken beginnen
13 oktober en zullen ongeveer tj
weken duren.
Een van de belangrijkste sprei
is de Zuidslavische kardinaal Fra
Seper, nu hoofd van de congres
voor de geloofsleer die op dogn
tische kwesties zal ingaan. Andl
onderwerpen zijn: de verhouding*!,
de regionale bisschoppenconferenj
tot het Vaticaan (hoe ver kun*
kerkprovincies gaan?) en de vera
ding van regionale bisschopper,con]
renties tot elkaar (wat kunnen ze
men regelen?).