Wat is het geheim van een
programma als
Puroj
Schilderijen tot leven
in „Oorlog en vrede"
Hoera, de Boertjes terug!
Herdenking van
Slag om Arnhem
houdt
De moord
aart de
V es tad reef
CAROLINA YES
WOENSDAG 10 SEPTEMBER 1969
POLITIEVERHAAL
VAN
N. A. M. W1JCHGEL
>BEF=
Noodkreet
)RÈSENTATOR Piet Pons en camera
man Jan Huyskens hebben ons gis
mond in een uitstekend stuk reportage-
erk onverbiddelijk geconfronteerd met
smartelijke uitzichtloosheid van de 30
uwen lang onderdrukte, uitgebuite en
menselijk niveau vergeten Siciliaanse
■olking.
Pet is niet het eerste schokkende beeld
i( mij van dit zogenaamde „pittoreske
land van Italië" kregen te zien. Maar
>1 werd nu eens de binnenkant van deze
agischc samenleving, waar zoveel maat-
happelijk als geestelijk nog middel-
se toestanden heersen, terdege aan-
toond.
In deze onvoorstelbare toestand kwam
hl jaar geleden ds. Tullio Pi nay met
internationale jongere vrijwilligers in
t dorp Riesi, om geestelijke en sociule
ilp te bieden.
Hij werd niet met gejuich ontvangen:
bevolking toonde zich wantrouwend,
kogels van de maffia vlogen hem om
oren. maar hij zette door, dwars tegen
m tergende corruptie en tegemverking
Hij boowde scholen en lokte de vrou-
9)i heel voorzichtig naar een bord uur
hij onderwees, trachtte geloofsang-
•n ueg te nemen, stichtte proefstations
or landbouw en hoenderfokkerij, bij
les gesteund door zijn geloofsgetrouwe
ijwüligers.
Terwijl de staatshulp door corruptie
het niet verdivijnt en de rijke roomse
rk niets doet, ploegt dit troepje voort
Sicilië nieuwe hoop te geven.als er
r geld blijft komen uit het builen-
id.
Deze>tv-uitzending van de NCRV moet
>1 een krachtige stimulans vormen voor
ijverig bijdragen aan de komende
liecollecle giro 5166), aangezien dit
oodnodige werk van ds. Vinay en de
j'nen toch maar één van de 40 projecten
welke in de opbrengst zullen delen.
Laat op de avond had de uit Curasao
ruggekeerde Henk Mochel nog een ge-
rek met minister Bakker over de ver
eende winst van de nieuwe arbeiders-
irlij. De minister zei het telegram van
n Smulders niet te hebben ontvangen,
et hem daarin verweten „kolonialisme"
temde hij onbegrijpelijk: Nederland
rmijdt juist zoveel mogelijk inspraak
de interne aangelegenheden en houdt
leen toezicht op goede besteding van de
•Idcn.
De vakbeweging op Curasao moet ster-
>.r worden en over de benoeming van de
•r Jojickheer zei de minister „dat deze
het gouverneurschap wel in ernstige
irweging zal nemen".
Opnieuw hippies
Spanje uitgezet
IBIZA De Spaanse autoriteiten
.ebben gisteren opnieuw 27 hippies,
nder wie één Nederlander, het land
itgezet waarmee het aantal tot 147
gestegen. De jongeren werden ver-
rijderd van de Baleareneilanden, op
rond van gebrek aan bestaansmid-
elen en landloperij.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM KRO's tv-pro-
gramma Mik is een van die onbe
grijpelijke verschijningen op de beeld
buis waarmee een criticus geen raad
'weet. Zo te horen en te zien een
ouderwets, vrij onnozel en overbodig
stuk oubollig amusement... maar pas
op, een kijkdichtheid van jewelste en
waarderingscijfers tot in de top. Wat
is het geheim van zulke program
ma's?
Eén mevrouw schrijft aan de
KRO: „Waarom duurt Mik maar een
uurtje? Waarom geen hele avond: als
je uitgaat krijg je toch ook een
avondvullend programma? Alstu
blieft, maak er een hele avond van!"
Bij de KRO kijken ze daar niet
van op: de briefschrijfster is de eni
ge niet, die vraagt om almaar méér
Mik.
Kees Schilperoort (die bij „De
Boertjes van Buuten" de leiding
heeft en dan Gait-Jan Kruutmoes
heet) zegt: „Tja, ik weet het ook niet.
Eigenlijk begrijp ik het niet. Ik sta
daar folkloristisch als boer verkleed
en het hele orkest heeft ook boeze
roens aan en rooie zakdoeken om de
hals en petjes op... Ik weet niet eens,
of er nog wel boeren bestaan die zo
gekleed gaan en die zich dan zo leu
tig gedragen. Maar we trekken met
dat programma nu al jarenlang het
land door en altijd zijn de zalen
stampvol. De mensen genieten zo ge
weldig, dat ik er telkens weer door
word getroffen. We worden zelf mee
gesleept in die eigenlijk dik-ver-
ouderde romantische sfeer, die nooit
echt heeft bestaan en waar de men
sen gek op blijven."
„Staat het je nooit eens tegen,
Kees?"
„Als ik er aan denk vind ik het
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Omroeporkest,
Promenade-orkest en Groot Omroep
koor werken op woensdag 17 septem
ber a.s. in Musis Sacrum in Arnhem
mee aan het herdenkingsconcert voor
de Slag om Arnhem (25 jaar geleden),
waarin voor de pauze „In those days"
in première wordt uitgevoerd. Radio
en tv zijn er bij.
„In those days" werd speciaal voor
deze herdenking in opdracht van het
Airborne Comité geschreven door de
componist Hans Kox. De NOS-radio
zendt het concert rechtstreeks uit op
Hilversum I van 8.30 - 10.30 uur. In
de pauze zijn er reportages van het
bezoek dat geallieerde oud-strijders
en nabestaanden van geallieerde ge
vallenen aan ons land brengen.
De NOS-televisie maakt opnamen
van het werk en zendt die later op
de avond, tussen 10.25 en 10.55 op
Ned. 1 uit.
Ria Valk is vanavond in Apel
doorn, de „bakermat" van de
Boertjes van Buuten, gaste in Mik.
Zij zingt het liedje dat niet iedereen
zo erg grappig vindt: „Op mijn vrijge
zellen flat je", maar ook spontane Ria
wordt veel vergeven.
onmogelijk. Maar zo gauw ervaar ik
de oprechte vreugde van het zaalpu-
bliek of ik ben voor de zoveelste
keer verloren. Dat taaltje wat ik
spreek slaat natuurlijk ook nergens
op, maar het publiek is er dol op."
„Krijg je nu nooit eens kritiek van
boe-ren, die dat onnozele imago wel
eens kwijt willen?"
„O nee, geen enkele echte boer ver
eenzelvigt zich met deze legendari
sche voorstellingen, geloof ik en dat
is maar goed ook. Ik zie het als een
stukje folklore dat door het publiek
in leven wordt .gehouden... en hoe!"
Misschien is dan juist dit het ge
heim van Mik: een gemakkelijke,
amusante vlucht uit de werkelijk
heid, probleemloos genieten van een
show die bij het consumeren geen
enkele inspanning vraagt, in een
sfeer die niemand boven de pet gaat
en altijd geweldig gezellig is.
Zo komt zo'n programma ook aan in
de huiskamers. Er is geen sprake
van, dat Mik een toevallige kijkdicht
heid zou hebben: er moet opzettelijk
voor worden ingeschakeld op Ned. 2,
een gebaar dat nog altijd geen echte
gewoonte is voor het gros van de
kijkers.
Vanavond is Mik weer terug op
het scherm in de eerste van tien
vierwekelijkse uitzendingen en hon
derdduizenden zitten zich daarop vol
verlangen te verheugen. Mag dat?
Natuurlijk.
Het geeft niets of het programma
technisch niet zo best in elkaar zit,
of Kees Schilperoort zich vergist, af
en toe uit zijn „taaltje" valt en de
wedstrijd (nu voor echtparen, te be
ginnen op 22 oktober) niet feilloos
leidt: aan Mik wordt alles, alles ver
geven, omdat het er zo „natuurlijk"
toegaat.
De KRO voelt zich volledig verant
woord om dat uur per 4 weken tot
genoegen van zo vele kijkers voor de
Mik- happening te geven.
„Wie er van houdt is er gelukkig
mee en wie er niet van houdt, moet
gewoon niet kijken," meent de pro
grammaleiding.
En daarom start Mik vanavond
weer onder de veelvuldige kijkers-
kreet: „Hoera, de Boertjes zijn te
rug!"
MONSTER KIJKEN
MET DE AVRO
HILVERSUM Misschien is het
jammer, om een einde te maken aan
het eeuwenoude sprookje van „het
monster van Loch Ness", dat altijd zo
fijn opduikt in de komkommertijd
van de kranten.... maar de Britse te
levisie vindt het nu welletjes en
zendt een expeditie uit die de waar
heid aan het licht moet brengen:
monster of verzinsel.
De AVRO zorgt ervoor, dat wij
kunnen meekijken naar het werk
van de expeditie. Maandag a.s. is er
een inleidend programma op de buis
en in 5 of 6 tv-kwartieren zullen wij
later actueel worden ingelicht.
Het Schotse meer dat 38 km lang is
en in het midden meer dan 200 m.
diep, wordt onderzocht met een duik
boot, radar en onderwater-camera's
en als het monster zich dan nog niet
laat zien, bestaat het niet. Of toch....?
Hilversum I 402 m. NCRV
18.30 Nieuws.* 18.41 Actualltle-
%n. N.o.s. 19.00 Kasteelcon-
ce%^ Amsterdams Vocaal
kwaï*^ met gitaar. 20.10
LlnicPftnks - rechts-rechts;
links-rechts - links-rechts,
documentaalr programma.
21.10 Op de rand van de tijd:
poëzie en muziek. 21.30 Stereo:
Internationale Gaudeaumus
Muziekweek 1969: Sopraan en
hobo. 22.10 Stereo: Scan. pro
gramma over electronlca. 22.30
Nieuws. 22.38 Parlementair
overzicht. 22.45 Mededelingen.
22.50 Stereo: X. een sprong in
het duister. 23.55—24.00 Nieuws.
Hilversum n 298 m. VARA
18.00 Nieuws. 18.11 Actualitei
ten. 18.20 Uitzending van De-
mokraten '66. 18.30 Klink klaar
zonder nonsens. 19.30 Nieuws.
19.35 Stereo: Tango rumba or
kest met zangsolisten. 20.00
Stereo: Lichte grammofoonmu-
ziek. 20.20 Country en Western
muziek. 20.40 Buitenlands week
overzicht 20.50 Stereo: Licht
strijkorkest. 21.20 Stereo:
Grammofoonplatenprogramma.
interview met Ramses Shaf-
ly. 22.30 Nieuws. 22.38 Actuali-
tieten. 22.55 Stereo: Elektro
nische muziek (gr.). 23.30 Ra
dio Jazz Magzlne. 23.55—24.00
Nieuws.
televisie
Vanavond
Nederland I. NOS: ll.M
Kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NOS:
19.00 Journaal. STER: 19.03 Re
clame. NOS: 1907 Scala: infor
matief programma. STER: 1956
Reclame. NOS: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. 20.20 Uit
zending van de Katholieke
Volkspartij. 20.30 Uitzending
Stichting Socutera. NOS: 20.35
Kleur: De 2le eeuw: Kunnen
wij het weer de baas?, docu
mentair programma. 21.00
Kleur: Embryo, korte film
over fazanten en hun
broedsel. 21.10 Kleur: Oorlog
en vrede, speelfilm (Deel II).
TELEAC: 23.00 Cursus infor
matie Filosofie. NOS: 23.05
23.10 Journaal.
Nederland II. NOS: 18.50
Kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. NOS:
19.00 Journaal. KRO: 19.03
MIK: muzikaal amuse
mentsprogramma. STER: 19.56
Reclame. NOS: 20 00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. KRO:
20.20 De Reporter, TV-serie.
21.10 Zelf doen: advlezenru-
briek. 21.50 Brandpunt. NOS:
22.15 22.20 Journaal.
BELGIë.
Kanalen Nederlands: 2 en 10.
19.25 Zandmannetje. 19.30 Ver
grootglas op de postzegel. 19.45
Hier spreekt men Nederlands.
19.50 Zoeklicht. 19.55 Medede
lingen en De Weerman. 20.00
Nieuws. 20.25 Doris Day-show
(15). 20.50 Panorama. 21.35
Volksconcert. 22.10 Gastpro-
gramma. Het vrije woord.
22.45 Nieuws.
Grammofoonplatenporgramma
Draadomroep vanavond
Van 18—20 uur: Aufforde-
rund zum Tanz: Sel. „Frau Lu-
na": Treat for trumpets: Lo
ve: Cin cln: Volare: Non vado
a quella festa: Clao, clao bam-
bina: Vous permettez
monsieur: Free as a bird: Cot
ton Candy: Un momento an-
cora: Anema e core; Quando h
sera: Arrivederci Roma: Nor
vogllo nascondermi: Res roses
for a blue lady: Java: Touch
and go: Doble Whamir>-
Raisins and almonds: Dyyanu:
All or nothing at all: One
mint Jullp. Hub's nub.
HILVERSUM I .402 m.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het
levende woord. 7.15 Stereo:
Badlnerle: klassieke en moder
ne muziek (gr). (7.30 Nieuws:
7.32 Actualiteiten: 7.50 Overwe
ging: 8.00 Nieuws). 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de
huisvrouw. (9.00—9.10 Gym
nastiek voor de huisvrouw:
9.35 Waterstanden). N. O. S.:
10.00 Wat heeft dat kind. peda
gogische lezing. 10.20 Stereo:
Muziek uit de Barok (opn.)
KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
de zieken. 11.55 Mededelingen.
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevari
eerd programma (12.15 Euro
pees kampioenschap Roeien
voor heren te Klagenfurt; 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw: 12.30 Nieuws: 12.41
Actualiteiten). 14.00 Stereo:
The Kllima Hawaiian? Show.
14.20 Stereo: Strijkkwartet.
15.00 Hervormde middagdienst.
N. O. S.: 15.30 Bezigheden:
magazine over liefhebberijen
en vrijetijdsbesteding. 16.00
Nieuws. 16.02 Meer over min
der: over mensen en dingen,
die minder op de voorgrond
treden. 17.30 Toeristische in
formatie uit binnen- en bui
tenland. NCRV: 17.45 Sportac-
tualiteiten met Europees kam
pioenschap Roeien voor heren
te Klagenfurt. 18.00 Stereo:
Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd: A. Koorzang: geestelijke
liederenB. Harmonie-orkest.
HILVERSUM H. 298 m.
AVRO: 7.00 Nieuws en och
tendgymnastiek. 7.20 Stereo:
lichte grammofoonmuzlek. 8.00
Nieuws. 8.11 Radiojournaal.
8.20 Stereo: lichte grammo
foonmuzlek (8.30—8.33 De
groenteman.) 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Stereo: klassieke ita-
liaanse muziek (gr.). 9.40
Schoolradio. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitami
nen. (11.00—11.02 Nieuws). 11.30
Voor de vrouw (om 11.55
Beursberichten.) 12.30 Toppers
van toen (gr.) 13.00 Nieuws.
13.11 Radiojournaal. 13.30 Ste
reo: 't Muzikantenuur: I. Vi
ool en piano: II. Radlophllhar-
monisch orkest met zangsollst;
III. Pianorecital. 14.30 't Is
historisch: over geschiedenis
en archeologie. 15.02 Paul
Vlaanderen en het
Alex-mysterie. detective
hoorspel. 15.29 Kwispel: quiz.
15.34 Nederlands Koorfestival
1969. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo:
Scala: I. Sopraan en piano: II.
Klarinet en plano; III. Lichte
muziek. 17.00 Lichte grammo
foonmuzlek voor de Jeugd.
17.30 Voor de jeugd, plus 17.55
Mededelingen.
HILVERSUM III 240 m en
FM-kanalen.
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Mu
ziek van toen voor luisteraars
van nu. 9.30 Licht Instrumen
taal programma. 10.00 Nieuws.
10.03 Muziek bij de koffie.
(11.00 Nieuws.) N. O. S.: 12.00
Nieuws. 12.03 Micronotities.
KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actu
aliteiten. 13.08 Muziek van één
tot twee. 14.00 Nieuws. 14.03
Pop-in 15.00 Nieuws. 15.03 Pop
en countrymuziek. 16.00
Nieuws. (Tussen 16.00—17.00 uur
kan het programma onderbo-
ken worden voor een
rechtstreekse N.O.S.-reportage
van de Ronde van de Toe
komst.) 16.03 Hitparade. 17.00
Nieuws. 17.02 Actualiteiten.
17.07—18.00 Verzoekplaten.
TELEVISIE*!
MORGEA
NEDERLAND I
NOS/NOT: 11.00—12.00
14.00—14.50 SchOOl-TV.
.Lappie Loep en het geheim van de degenstok
VANAVOND TE ZIEN
7.07 uur Scala.
8.35 uur De 21ste eeuw: „Kunnen wij het weer de
baas?"
9.10 uur tweede deel speelfilm „Oorlog en vrede".
IVnl. 2 KRO
7.03 uur Mik.
8.20 uur aflevering „De reporter".
9.10 uur rubriek Zelf doen.
9.50 uur Brandpunt
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I NOS
8.10 uur discussie over „linksrechts
9.10 uur poëzie en muziek in „Op de rand van de
tijd".
Gaudeamus Muziekweek: concert van elek
tronische muziek.
10.50 uur Iks, actueel magazine.
Hilversum II VARA
8.00 uur gevarieerde lichte muziek.
8.50 uur Sttrijkorkest Bert Paige treedt op.
9.50 uur gesprek met Ramses Shaffy.
10.55 uur electronische muziek.
11.20 uur jazzmagazine.
smetteloos zuiver
Historische schilderijen schijnen
tot leven te komen in de prachtige
film „Oorlog en vrede", waarvan de
NOS vanavond het tweede deel ver
toont. Vijf miljoen gaven de Italia
nen uit voor de verfilming van Tol
stoi's roman, die machtige staaltjes
van massaregie vergde voor enkele
minuten scènes van optrekkende le
gers en andere grote vertoningen
waarmee de strijd tegen Napoleon
gepaard ging.
In dit tweede deel krijgt de mooie
Russische Natasja zelf te maken met
de oorlogsellende, die tot dan toe
slechts op de achtergrond van haar
vlinderleven als romantisch decor
fungeerde.
Audrey Hepburn krijgt alle kansen
haar emotioneel talent te tonen in de
spannende gebeurtenissen. Hier staat
zij verbijsterd tussen gevallenen op
een plek waarvan zij in haar be
schermde leventje nooit had kunnen
dromen. Zij leert de achtergrond van
haar bestaan als barre werkelijkheid
kennen.
65
HOOFDSTUK 6
„Als we langzaam lopen kunnen we er nu wel heen gaan",
zei Timmermans. Hij had zijn horloge voortdurend in het
oog gehouden en met elke minuut die verstreek was zijn
onrust gestegen. Ze verlieten de plaats vanwaar ze het huis
in zicht hadden gehouden.
„Je loopt te vlug. Op die manier komen we er een paar
minuten te vroeg", waarschuwde Terwindt.
„Dat neem ik wel op me", antwoordde Timmermans, zon
der zijn haastige stap te matigen. Bij het huis gekomen
aarzelde hij even, toen liep hij resoluut naar de voordeur en
drukte op de bel. Er volgde geen antwoord. Toen hij nog
enige keren zonder succes gebeld had, bonsde hij hard met
zijn vuist op de deur, maar ook hierop werd niet gereageerd.
„Ik wist het wel", mompelde hij en begon de deur met de
kolf van zijn revolver te bewerken.
„Wacht maar, ik denk dat ik ons wel toegang kan
verschaffen", zei Terwindt en haalde een instrument uit zijn
zak te voorschijn. „Ik had die dingen voor alle zekerheid
meegenomen toen we naar de Warmoesstraat gingen en nu
komen ze nog eens goed van pas."
„We hadden bij Verster langer aan moeten dringen om met
hem mee te gaan", uitte Timmermans zijn bezorgdheid.
„Alsof dat wat geholpen zou hebben. Hij weet even goed
als ik dat we het met de beste wil van de wereld niet
hadden kunnen verhinderen. Je hoeft jezelf wat dat betreft
niets te verwijten", zei Terwindt. Hij was intussen het slot
de baas geworden en duwde de deur open. Met de revolver
in zijn hand en de veiligheidspal teruggeschoven stapte
Timmermans langs hem heen naar binnen. Terwindt bleef
weifelend staan, in tweestrijd of hij Versters bevel om
buiten te blijven zou opvolgen, of met Hans mee zou gaan.
Op dat ogenblik hoorde hij Timmermans' verschrikte uitroep
en hij haastte zich naar hem toe. De lucht van chloroform
kwam hem tegemoet.
„Gooi de ramen open, Koert", riep Timmermans die
Versters lichaam in de leunstoel zag liggen en snel naar hem
toeging. Hij tilde de slap neerhangende arm op en voelde de
pols.
„Goddank, hij leeft", zei hij met een diepe zucht van
opluchting. De avondlucht die naar binnen stroomde begon
de bedwelmende geur van chloroform te verdrijven. Terwindt
boog zich over het meisje en luisterde naar haar rustige
ademhaling.
„Dat hippie mankeert niets", zei hij, zich weer oprichtend.
Timmermans had intussen zijn aandacht op de tussendeur
gericht.
„Ga opzij staan, Koert", waarschuwde hij zacht, „dan gooi
ik deze deur open." Hij stond al met zijn hand om de kruk
en wachtte tot Terwindt zich tegen de wand ernaast had
gedrukt, waarna hij met een ferme duw de deur naar het
aangrenzend vertrek wijd open smeet, gelijktijdig opzij stap
pend en zich eveneens tegen de wand drukkend. Een paar
seconden bleven zij scherp luisterend staan, maar toen niets
de stilte verbrak tastte Timmermans snel, maar voorzichtig
naar de schakelaar langs het deurkozijn en knipte het licht
aan. Het bleek een soort alkoof te zijn die blijkbaar voor
allerlei doeleinden gebruikt werd. Er stond een ijzeren ledi
kant, voorzien van een opgevouwen deken en een hoofdkus
sen op een versleten matras. Tegenover de kamerdeur was
een zinken gootsteen waarin een lekkende kraan met trage
regelmaat druppels water liet vallen. Ernaast stond een
klein tafeltje met een gasstel en op een plank daarboven
stonden enige kopjes, een paar borden en een paar pannen
naast diverse toiletbenodigdheden. Het was snel bekeken;
beider blik vestigde zich op de deur naast het ledikant
waarna zij ook deze met de nodige voorzorg openden. In de
smalle, donkere gang die voor hen lag konden ze, door het
achter hen in de alkoof brandende licht vaag de omtrekken
van een omhoogleidende trap onderscheiden.
„Hij moet naar boven zijn gegaan", fluisterde Terwindt. In
gebukte houding vloog hij zo vlug mogelijk naar de zijkant
van de trap. Hij stak zijn hand waarin hij zijn zaklantaarn
hield, tussen de spijlen van de leuning door, knipte het licht
aan en liet het omhoog schijnen. Er was geen mens te zien
en geen geluid te horen.
(Wordt vervolgd)
Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh
1317: „Kom mee, brig-
ges!" riep smidje Verholen,
die zo langzamerhand goed
de weg wist in het warnet
van straten en steegjes in
het oude havenkwartier
van Gravendrecht. „Kom
mee, dit slop je door! Dan
lopen we zó op het binnen
plaatsje achter de Swarte Piraet af. En daar vinden we die oude rommelschuur
óók nog!" „Ach meneer, dat verhaal over de roversbende in die rommel
schuur dateert van jaaaren her", zei brigadier Kleuntjes. „En ik garandeer
U. dat daar nog niks veranderd is!" riep de smid uit. „Loetje Saloe heeft voor
meer dan een miljoen gestolen. En nou wed ik om wat U maar wilt, dat-ie de
buit verborgen heeft in die oude kelders onder de rommelschuur! We moeten
er pijlsnel op af, brigges, want Loetje is vast niet van plan zo'n grote buit
zonder slag of stoot uit handen te geven! En wat is de schurk met Gozwijn van
1 Uylen van plan!?" „U kon warempel wel eens gelijk hebben", gromde de
„mepper", die zijn mephout reeds terhand genomen had. Onvervaard stortte
hij zich het binnenplaatsje op, doch nauwelijks had hij daar een voet gezet,
of rat-tat-tat-tat! Een regen van kogels gierde hem om de oren. Eentje ervan
doorboorde zelfs zijn sierlijke helm en sloeg grote gaten, zowel aan de voor
als aan de achterkant. „MIJN HELM!" brulde de brigges, die zeer ehecht
was aan zijn krijgshaftige hoofddeksel. Intussen was er gelukkig ook reeds
hulp onderweg. Een overvalcommando van vastberaden politiemannen daverde
in een jeepje door de nauwe straatjes van oud-Gravendrecht, op weg naar de
„Swarte Piraet"
21. Toen Jaap Schraap, in de kelder van het herenhuis,
zijn spaargeldjes in het nieuwverworven kistje had
ui edaan, liep hij met de kist naar buiten. Hij keek schichtig
1 >m zich heen, toen hij de kist in de door Lappie gegraven
fril liet zakken. „Ziezo, wie een kuil graaft, laat er een
«der gebruik van maken... hi, hi, hi". Met de schep gooide
''j de kuil dicht en plaatste er enige struiken op. „Goed
erstoppen betekent, goed camoufleren". Hij deed een
>aar passen achteruit en bekeek zijn werk met een ernstig
•Wicht. „Dat zal niemand vinden, tijdens mijn afwezig
heid," zei hij tevreden. Toen liep hij het huis weer in,
pakte enkele spulletje in een rode zakdoek, die hij vervol
gens aan een stok bevestigde en verliet zijn woning netjes
door de voordeur...
Ook Lappie en Jonas verlieten hun huisje. Lappie liep
naar de boot, die hen naar een andere kant van de gracht
zou brengen, terwijl Jonas de deur zorgvuldig afsloot.
Jonas roeide en even later liep het tweetal in de richting
van zeedijkerwijk, een vissersplaatsje aan de zee, met een
bescheiden haven...