REVOLUTIE TERUG VAN VAKANTIE Krijgszuchtige taal en hoge idealen 'dagen Zuid-Limburg f 165.- SPANNINGEN NIEUW ACADEMISCH JAAR „Wie zijn die mensen' vraagt de KRO zich af IKOR over liturgie en kerkmuziek Felle brand in autofabriek voordelig uit met NS OPMERKELIJKE TV-SERIE ZATERDAG 30 AUGUSTUS 196» Leiden, Groningen en Enschede openen maandag het academisch jaar, twee weken vroeger dan gebruikelijk. De andere uni versiteiten en hogescholen houden voor het officiële begin van het studiejaar dit keer nog vast aan de derde maandag van september, maar overal gaat het universi taire leven nu weer op gang komen. Wat zal dit nieuwe jaar brengen? Als er geen duidelijke toezeggingen worden gedaan, komen er in de herfst nieuwe acties, heeft Willfried Uitterhoeve. voorzitter van de Nederlandse studentenraad, gezegd. Meer aandacht voor cultuur, sexualiteit en gezin, want de maatschappelijke onvrijheid wor telt in de privé-sfeer, betogen commune-studen ten in Tilburg. De roeiverenigingen van studenten moeten er ook niet-corpsleden bij nemen; anders redden ze het niet meer, aldus Theo van Banning, presi dent van Triton in Utrecht. „Wie de politieke' democratie beschouwt niet als een vormenspel, een mogelijke rege ringsvorm naast een andere, maar als verwerke lijking van een menselijk ideaal, die zal ook de durf moeten hebben in eigen werkmilieu dat zelfde ideaal van gelijkberechtiging en geza menlijke besluitvorming waar te maken," zegt prof. dr. J. Th. Snijders in Groningen. „De democratie wordt ondermijnd door de ge wenning aan de dictatuur van een geprivile gieerde groep" aldus prof. dr. A.D de Groot in Amsterdam. Prof. drs. R. Burgert in Rotterdam: „De stu denten kunnen zich steeds vernieuwen; ze kun nen verse troepen inzetten. De hoogleraren blij ven permanent met de acties geconfronteerd. Ik kan niet met bestuurswerk blijven doorgaan, want dan ga ik er als wetenschapsbeoefenaar onderdoor." „Zouden studenten niet kunnen besturen? Ie mand in de senaat zei laatst: slechter dan wij hoogleraren het doen zal het nooit gaan" aldus prof. dr. C. J. Lammers in Leiden. Passages uit de Tilburgse bijdrage op het laatste SVB-congres: Het conflict moet manifest worden gemaakt door eisen die zo geformuleerd zijn dat ze acceptabel zijn voor de massa. Om grote groepen te overtuigen en op te warmen, moeten de eisen worden uitgedragen via acties die nog zacht zijn. Meestal komt dan de fase van overleg in commissies nu moet voor stu denten uitvoerig blijken dat autoriteiten onwil lig zijn. Zodra een duidelijk standpunt is onttroggeld (d.w.z. bewijzen van onwil) moet dit worden uitgedragen en moet duidelijk worden gemaakt dat door overleg de noodzakelijke pres sie niet uitgeoefend kan worden. Een stevige actie wordt dan noodzakelijk waarbij geleide lijke escalatie plaatsvindt zodat de massa de ontwikkeling kan volgen. „Democratisering van het hoger onderwijs vraagt om een optimistische mensbeschouwing" (stelling van dr. S. G. Looijen, promoverend aan de Vrije Universiteit op een medisch onder werp). „De ene groep legt eenvoudig zijn wij op aan de andere; dat is geen basis voor een gesprek. Toegeven om erger te voorkomen is een fatale redenering. Ik laat wel de moge lijkheid open dat ik te oud word. Het is al moeilijk om je eigen kinderen te begrijpen." aldus prof. dr. A. Querido (68) ter motivering van zijn ontslagaanvrage bij de Amsterdamse universiteit. Prof. mr. S. F. L. baron van Wijnbergen in Nijmegen: „Je moet enorm zorgen je kalmte te bewaren; ze halen je het bloed onder je nagels uit. De uildaging is een boeiende zaak, maar uitputtend." De nieuwe rector in Utrecht, prof. mr. J. v. d. Ven: „Maak er geen jungle van!" „Als het systeem wordt doorgevoerd dat ieder een die zin heeft wat kan zeggen, geloof ik dat de universiteitsraad zichzelf afbreekt dan loopt het uit op een variété," aldus prof. dr. J. Plat in Nijmegen. Minister Veringa: „De universiteiten zijn naar hun aard gekenmerkt door onrust, onzekerheid en twijfel. Die onrust heeft thans echter de vormen aangenomen van een crisis." Prof. dr. H. A. Brasz van de VU: „De voorstel ling dat de student iemand zou moeten zijn diè (op kosten van de staat!) braaf het lesje moet leren dat ouderen voor hem opzeggen, een toch eigenlijk wel onmondige knaap die geen kapso nes mag hebben, is voltooid verleden tijd." Ton Regtien: Directe actie is de beste leerschool cn het beste ervaringsterrein van elke theorie." Waar gaat het in het nieuwe academisch jaar naar toe? Wie voorspellingen durft doen, moet ze niet voor zich houden maar waar zit bij de veelheid van meningen en de verscheidenheid van situaties bij meer dan 80 faculteiten en afdelingen het houvast voor voorspellingen? Dc notities op deze pagina voorzeggen nauwe lijks iets dat iedereen al niet weet. Ze zijn alleen bedoeld om wat bij te praten nu de revolutie terugkomt van vakantie. Morgen, zondag zal de gehele radio zendtijd van het IKOR worden besteed aan het thema „Liturgie en kerkmuziek". Begonnen wordt met uitzending van een dienst van Schrift en Tafel in de Haagse Maranathakerk, waar ds VV. R. van der Zee voorgaat en Adriaan C. Schuurman fungeert als cantor-organist. Het is geen dienst, speciaal voor radiopubliek samen gesteld, maar juist een „gewone" godsdienstoefening. Het accent zal deze dag niet liggen op zgn. „achtergrondsvragen", maar op het signaleren van voorbeelden die het duidelijk maken hoe „regu- lierte Kirchenmusik" (Joh. Seb. Bach) autonomieën doorbreekt en or ganische integratie bewerkstelligt. Er wordt door diverse kerken in formatie gegeven over de structuren die aan gebezigde liturgie en muziek ten grondslag liggen en tenslotte wordt de sociale status van de can tor-organist behandeld. MüNCHEN In de grote West- .uitse autofabriek van Au- di-NSU/Auto Union, in de Beierse plaats Ingolstadt, heeft gisteren een grote brand gewoed, die voor enkele miljoenen mark schade heeft veroor zaakt. De brand ontstond in de fa briekshal. De oorzaak is niet bekend. Er werden 200 brandweerlieden met veertig brandweerwagens inge zet. Met grote moeite wist men het vuur te beperken tot de fabriekshal. Enkele grote olietanks en een opslagplaats met ventilatorriemen voor de Volkswagenmotoren bleven gespaard. Deense diaconen in ons land MUIDERBERG In de week van 30 augustus tot 5 september zullen Deense diaconale werkers ons land bezoeken en ontmoetingen hebben met Nederlandse diaconen en diaco nale medewerkers. Tevens brengen ze bezoeken aan diverse instellingen, werkzaam in deze sector, zowel van hervormde als gereformeerde gezind te. De groep verblijft tijdelijk in hét buitencentrum van de Amsterdamse hervormde jeugdraad te Muiderberg. Bij ds. J. Norgaard. directeur van de diaconenschool te Aarhus berust de leiding. (Van onze onderwysredacteur Ton Elias) ff aar waren we ook weer gebleven? Het academisch jaar 1968'69 staat vooral te hoek als het jaar van Tilburg met Van Boven naar Beneden", van Amsterdam waar de bezetting van het Maagdenhuis het antwoord op een „loze kreet werd en van Nijmegen waar rector Fan Wijnbergen in conflict kwam met de senaat. Maar het is ook het jaar van Groningen met inspirerende hervormingen bij de subfaculteit der psychologie, het jaar van een serieuze democratisering in de sociologische faculteit te. Leiden en van de grote vergaderingen in verschillende plaatsen, waar dwars door alle griezelige stemprocedures heen eert nieuw universitair gemeenschapsbesef groeide. Daaromheen de conflicten en co«- flictjes: „doordrukken" om in Utrecht een senaatsvergadering bin nen te komen infiltratie in Delft bij een vergadering van rector en assessoren (later voor de rector een taart van de studenten met het op schrift „Democratie is lekker") een naaktshow van studenten bij een vergadering van hoogleraren en lecto ren in Wageningen verwijdering door de politie van studenten die in het administratief centrum van de VU waren binnengedrongen ru moer en nog eens rumoer rond de (weinig gelukkig aangepakte) berech ting van de Maagdenhuisbezetters. Verder: ingrijpen van Utrechtse studenten bij plannen tot benoeming van dr. L. Jaquet op de bijzondere leerstoel voor vredes- en veiligheids vraagstukken; eerste ontkoppelingen van burgemeesterschap - curator schap; ontslagaanvragen van prof. mr. S. Gerbrandv (VU), prof. dr. W. van Binsbergen (Utrecht), prof. dr. A. Ouerido (Amsterdam) en curator mr. H. van Manen (Leiden): vele verha len dat het moeilijk wordt hooglera ren aan te trekken concreet: tien Oud-internationals in Culemborg DEN HAAG Als onderdeel van de feestelijkheden ter gelegenheid van het 650-jarig bestaan van de stad Culemborg speelt het elftal van oud- internationals vandaag op het terrein van Vriendenschaar in Culem borg een wedstrijd tegen een streek- elftal uit de Betuwe. De ploeg van de interntionals wordt samengesteld uit: Otto Roffel, Roel Wiersma. Ri- nus Schaap. Cees Molenaar. Co Bou- wens. Loek Biesbrouck, Rinus Mi- chels. Tinus Bosselaar, Piet van der Kuil, Henk Schouten, Cor van der Gijp en Mick Clavan. bedankjes voor een professoraat han delsrecht in Groningen. Het afgelopen studiejaar bracht ook verfijnde analyses van de te voe ren strategie: „In Tilburg is gebleken dat woongemeenschappen van revolu tionaire studenten een enorme verho ging van de activiteit mogelijk ma ken. Voor de individuen die hun pri- vé-leven afgescheiden hebben van hun politieke leven is een veel gerin gere mobilisatiegraad mogelijk. Daar bij is trouwens ook de noodzaak ge bleken van het doorbreken van het monopolie van een bepaalde kleine groep in deze gemeenschappen, om dat buitenstaanders zich daardoor meestal afhankelijk voelen van die leidende elite bij het organiseren van een actie waardoor ze vaak passief blijven. Daarom moeten er meerdere a-ctieve politieke woongemeenschap pen zijn" (Tilburgse inbreng op SVB-congres). Het jaar eindigde in kritiek op Ve ringa's nota over de grenzen der be- stuurshervorming en in een niet meer te inventariseren hoeveelheid debatten en documenten van structu rerende en herstructurerende com missies: Compost (Enschede), Breedspoor (Wageningen), CUR (Rot terdam) en hoe ze verder alle heten mogen. In de marge van dit alles ontluikende acties van kritische do centen. „Ha die meester" scholieren en werkende jongeren, mede geën thousiasmeerd door protesterende kunstenaars. Daarna kwam de vakantie. bordjes worden alleen maar verhan gen." Festival uw reis» excursies, alles inbegrepen. Verder nog keuze uit: Friesland, Twente, Montferland, Brabant, Zeeland, Vlaanderen, Sauerland, Ardennen en Maasvallei. Informatie en boeking bij de stations, uw reisbureau of telefonisch: 030 -19441 (ook op zaterdag en zondag). Ook de revolutie nam vrijaf. Met uitzondering van enkele kleine groepjes sterk geëngageerde studen ten die in juli en augustus zijn blij ven doorwerken, hebben de contcste- renden de boel de boel gelaten. Het zegt iets van het luxueuze kararktcr van de studentenopstand; de univer sitaire en maatschappelijke hervormin gen hadden niet zo'n haast dat men er zijn vakantie voor moest laten schieten. Wat niet wil zeggen dat er thans geen animo zou zijn om het festival der onderdrukten, zoals Ton Regtien het noemt, te hervatten. De herfsc- strategie van de Tilburger Kees de Boer spreekt van het systematisch blootleggen van de directe politieke banden met de maatschappij on derzoek van kwalijke zaken (hulp aan buitenlandse reactionaire re gimes. politieke escapades van proffen en curatoren) voortdurend kleine acties: discussies In colleges afdwingen, go-ins om uitspraken van autoriteiten te eisen, sit-ins voor me debeslissingsrecht enz. Regtien betoogt in zijn boek „Uni versiteit in opstand' 'voor en na dat theoretische concepties zich het best ontwikkelen in een voortdurende praxis. „Een goed uitgevoerde insti tuutsbezetting is een onvoorstelbaar instructief, groot sociologisch prakti- kum". Een eigenzinnig man als oud-PSP- senator Otto Boetes plaatst kritische kanttekeningen. „Men hanteert het conflictmodel om zelf op de zetels van de zeggenschap te geraken. Herstruc turering betekent daarmee een an dere rangschikking van de zetels. Het machtsprincipe blijft overheersen de Isolement Een punt van essentieel belang voor de studentcnoppositie is of zij erin zal slagen uit haar isolement te komen. Dc voormannen doen volijve rig pogingen verbindingen te leggen met andere groepen in de maatschap pij. Het gaat nog moeizaam, ten dele als gevolg van een verouderde kijk op sociale verhoudingen, maar meer nog omdat, ondanks alle getheoreti seer over maatschappijhervormingen, tal van oppositionele studenten toch overwegend in hun eigen zaken geïn teresseerd blijken te zijn. Recente ervaring in Rotterdam bij een middag praten over het thema „universiteit en samenleving": de he le discussie draaide om de vraag hoe men z'n studie zou moeten kunnen inrichten. Geen woord over de finan ciering door de maatschappij of over de wensen in andere takken van on derwijs, noch over de behoeften van degenen die geen onderwijs volgen en dit alles terwijl de gespreks groep zich nu juist met de relatie tussen universiteit en samenleving bezig hield. Er zit iets in dat universitaire ver anderingen tot veranderingen elders kunnen leiden, maar als zij de jonge arbeider, verpleegster en kantoorbe diende werkelijk mee wil krijgen, zou de universitaire elite het belang van haar eigen besognes wat moeten relativeren en wat meer sociale reali teitszin aan de dag moeten leggen. Een groot pluspunt is de groei van nieuwe sociale verhoudingen binnen de universiteit. Degenen die de onder gang van het wetenschappelijk onder wijs voorspellen, hebben hiervoor kennelijk weinig oog of gevoel. Op allerlei plaatsen zijn niet alleen hoog leraren met studenten, maar zij bei den ook met stafleden en administra tief en technisch personeel op een totaal nieuwe manier met elkaar in gesprek aan het raken. Soms vrij hef tig maar ook dat behoort tot een contact dat er tot voor kort eenvou dig niet was. En om het nu eens niet over de studenten te hebben: bij dat nieuwe patroon hoort eveneens dat naar het gevoelen van zeer velen Veringa's hervormingsnota te mager blijft wan neer zij spreekt over een matiging van de scheiding tussen hoogleraren en niet-hoogleraren: men wil één wetenschappelijk corps van hooglera ren. lectoren en medewerkers. De nieuwe situatie brengt mede de winst van (het streven naar) het door breken van de beslotenheid op ver schillende universitaire niveaus. Jour nalistiek gezien is het perspectief weinig aanlokkelijk: wanneer er in alle faculteiten en afdelingen een keer of vier per jaar openbare bijeen komsten worden gehouden, komt dat praktisch neer op één vergadering per dag er zijn boeiender dingen te bedenken. Maar voor het universi taire leven zelf valt het verschijnsel dat de „geledingen" mee willen pra ten, erbij willen zijn. niet negatief, maar positief aan te merken. of redelijk overleg? daag te prefereren zijn boven die van gisteren. Niet ieder zegt dit de Groningse rector na. Men ergert zich aan de simplismen in tal van politieke rede neringen, het gemak waarmee be staande structuren op het spel wor den gezet, het vaak onbestemde ge- treur over wereldleed, de goedkope zwartmakerij van het bedrijfsleven, het doordraven over het autoritaire gezin en wat al niet. Maar hiermee dreigen de positieve kanten van de studentenbeweging uit het beeld te raken. De maatschap pij die ouderen hebben opgebouwd, hoeft en kan niet het einde van alle wijsheid zijn; moet men er zich over beklagen wanneer jongeren die maat schappij in een nieuwe zin willen ontwikkelen? De skeptische generatie is opge volgd door een generatie die zich wél. zeer bewust, een richting kiest. Men wilde niet louter baantjesjagers cn daar heeft men nu de nodige critici. Er waren klachten over natio nale zelfgenoegzaamheid de nieu we studenten zijn sterk interna tionaal georiënteerd. De tegenstelling oost-west moest doorbroken worden cn ziehier een generatie die nau- welijks in blokken denkt. Er zijn studenten die krijgszuchti ge taal uitslaan alsof ze met de hele maatschappij op voet van oorlog staan, maar er zijn er ook die getui gen van een hooggestemd idealisme. Bij die gespreksgroep in Rotterdam werd weer eens het beginsel van de absolute studievrijheid geponeerd. De student zou a.h.w. met een knipkaart in de hand langs verschillende studie richtingen moeten kunnen gaan. Dan geen examens meer? Nee. en ook geen titels. Geen standaardeisen bij het verlaten van de universiteit? Nee: er wordt de student niets ge vraagd: hij moet zichzelf wat vragen. Maar de maatschappij zal bepaalde waarborgen willen hebben; anders kan iedereen zich wel voor arts of ingenieur uitgeven! Reactie: waarom begint men toch altijd met aan uit wassen te denken; normaliter zal iemand zich heus niet als arts of Ingenieur presenteren als hij er niet voor gestudeerd heeft... Wat is da-t in ons: als Anne Frank schrijft dat zij ondanks alles blijft geloven in de goedheid van de mens, vindt menigeen het mooi; als een nieuwe generatie dit in praktijk wil brengen, weet men er geen weg mee. Vrijheid Van prof. dr. J. Th. Snijders ls de uitspraak dat de studenten van van Demagogen Anne Frank ls dood; met lippen dienst aan haar idealisme loopt nie mand risico's. De jonge generatie stu denten is een springlevende realiteit en er schuilen nog andere krachten in dan die van het zuivere idealisme, het duidelijkst tekenden die krachten zich af In het bekende SVB-cahier nr. 3, waarin de kwalijke mentaliteit aan de dag trad dat men op bepaalde momenten niet eens wil dat de an dere partij een bereidheid tot conces sies ontwikkelt. Het is deze trek van het studenten- activisme die de pluspunten naar de achtergrond dringt en de weer stand tegen dc negatieve kanten ver hardt. Men ziet het bij een figuur als de Amsterdamse hoogleraar dr. A. D. de Groot, een man met een gepronon ceerde visie op vernieuwingen van praktische aard (bijvoorbeeld studie- toetsen): furieus geworden, schreef hij in Het Parool een stel geladen artikelen onder het motto „Studen ten. stuurt uw demagogen weg!" Het nieuwe academisch jaar staat onder een tweevoudige spanning. De eerste is door Ton Regtien in zijn (over het algemeen genomen niet bijs ter sterke) boek „Universiteit in op stand" aangeduid als de verstopping in de universiteit, al jarenlang karak teristiek voor de Sorbonne en nu ook in Nederland steeds dichterbij ko mend. Misschien valt het dit jaar nog wel mee; de spanning bestaat vooral hierin dat de rijksoverheid zich tot nu toe zo laconiek toont tegenover de ontwikkeling in de zeer nabije toe komst. De andere spanning is die tussen eerlijke vernieuwingszin en fanatis me. De universiteit is als een trein die zich met vrij grote vaart beweegt over rails die uiteen lijken te wijken maar misschien is dit slechts ge zichtsbedrog. Als de tocht goed afloopt, blijft de vraag: wat dan? De Leidse socioloog prof. dr. C. J. Lammers heeft daarop een antwoord gegeven dat onthouden verdient te worden: „Dc een denkt aan een radenuniversiteit, dc ander aan de opzet-Veringa cn een derde aan weer een ander model. Maar wat er ook uit de bus komt, lk geloof niet dat wij er daarmee zijn. We moeten er ons op voorbereiden dat men aan het veranderen zal willen blijven". (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM „Wie zijn toch die tnensen?" is de titel van een nieuwe KRO-televisieserie, die tussen 31 au gustus en 30 september op het scherm komt. Een opmerkelijke serie, mogen wc regisseuse Marga Kerk- laan, die er helemaal bezeten van is. geloven. Zij heeft er met een drie koppig team anderhalf Jaar aan ge werkt en is vol spanning over de wijze waarop dc uitzendingen zullen aanslaan bij het kijkpubliek. „Die mensen" zijn wij, westerlin gen. Het is de bedoeling, dat wij onszelf zien in historisch perspectief: op het röntgenscherm van de geschiedenis komen alle mogelijke kronkels en knobbels aan het licht en het blijkt dat we daarvan nu nog last hebben. „We zijn allemaal van gisteren, het verleden leeft door en staat vaak de toekomst in de weg", filosofeert Mar ga Kerklaan. Hoofdpersonen in alle afleveringen zijn mensen: van vroeger en van nu en het antwoord op de vraag „Wie zijn wij?" is: „We zijn nog niet. we worden steeds". Via de televisie komen Joden, Grieken, Romeinen en Germanen uit de oudheid de huiskamers binnen: op hun erfenis hebben wij onze bescha ving gebouwd. De weg van de mens, waarop hij moeizaam voortploetert. is bezaaid met oeroude godenbeelden in telkens andere gedaanten, goden die doorleven tot in onze dagen en zo moeilijk ontmaskerd kunnen worden, omdat zij niet van vlees en bloed zijn en toch voortdurend mensenoffers blijven vragen. Men herkent ze in systemen en stelsels. Het is echter lang niet alleen fi losofie, wat uit deze serie spreekt. Opmerkelijk is. dat het niet eens zo j ondoenlijk bleek te zijn om de mens i in zijn historische gedaante terug te vinden: in dit tijdperk van maanlan dingen en Mars-verkenningen treffen wij op aarde nog mensen aan die in het stenen tijdperk leven, die als no maden uit de oudheid rondzwerven of zich verenigen in middeleeuwse nederzettingen. Zelfs de Romeinse ruiterij uit de eerste eeuwen para deert nog door de straten. Marga en haar team trokken zeven weken door de „oude wereld" om film opnamen te maken. Verder ge bruikten zij opnamen uit het archief zowel van geschiedkundige gebeurte nissen als van hedendaagse toestan den. kleine fragmenten uit speelfilms, oude prenten enz. Veel steun ondervonden zij van de cultuur-filosoof dr. S. Donders en de historicus prof. dr. A. G. Weiier. Zon dagavond a.s. kunt u op Ned. 1 (8.35 - 9.25 uur) de eerste aflevering zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 9