Buskes: bij-elkaar-horen nu al volledig honoreren EERSTE VROUW SYNODE MET BLOEMEN BEGROET Een woord voor vandaag Hervormd en gereformeerd Meetillen aan elkaar Institutaire eenheid niet zo belangrijk Uw probleem is het onze... Zuster Ebert presidente van Diakonia Weg open voor spaarloon Prof. Smits: lijd met rijp voor fusie Ds. Lamain 40 jaar in ambt Kerkbouwaktie trok meer aandacht dan rapport PvdA zondl geestdrift BER0EPÏNGSWE Kuitert en Lever ook eenzijdig l Geen kritief op emigrante buiten Euro]' Mr. Kolfschot* wil spoed me wetsontwern DONDERDAG 28 AUGUSTUS 1 Paulus heeft aan de gemeente van Philippi geschreven over de vijanden van Christus. Zij zijn aardsgezind, zegt hij. En dan vervolgt hij: „Maar wij zijn burgers van een rijk in de heme len". Vroeger keken de mensen omhoog naar de blauwe lucht, of 's nachts naar de sterren en zeiden: Daar is de hemel. Sinds we weten dat de aarde om de zon draait en door de ruimte tolt, en zeker sinds de mens de eerste stappen gezet heeft op de maan, wordt dat een beetje moeilijk. Sommige mensen zijn van dit alles zo onder de indruk dat ze niet eens meer over de hemel durven praten. We weten nu dat de hemel niet tussen de sterren te vinden is. Hoe ver een astronaut ook ooit zal stijgen, hij zal nooit in de hemel komen. De sterren zijn van de aarde, aards. Ze bestaan uit dezelfde materie als de aarde. Dat wil zeggen dat we ons miljoenen kilometers van de aarde af kunnen bevinden en toch aards kunnen blijven. Maar op de aarde kunnen wij mensen door geloof in Christus burgers van de hemelen zijn. De hemel is niet aards. In de hemel gelden de wetten van de materie niet, zie maar hoe de opgestane Christus door een gesloten deur binnenkomt. De hemel is eenvoudig een totaal andere werkelijkheid dan de aarde. Daarom moeten we de hemel ook niet in de ruimte zoeken, want de ruimte is het gebied van de aarde. Maar daar om kunnen we nog wel over de hemel praten. We lezen vandaag: Handelingen 13:1-12. DELFT Dr. J. J. Buskes vraagt zich af. of het wel zo nood zakelijk en gewenst is, dat de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken institutair één worden. Belangrij ker vind hij het, als hervormden en gereformeerden nu al hun gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor beide kerken gaan beseffen en aanvaarden. Hij zegt dit in een vraagge sprek met dr. G. Puchinger, ge publiceerd in het september nummer van het blad van de reünistenorganisatie van SSR. Dr. Buskes noemt het een noodlotti ge vergissing, als men denkt, dat de eenheid in de gemeente van Jezus Christus pas tot openbaring is ge bracht, wanneer men institutair één is geworden. Hij vindt dat een over- Drieven die niet rijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Welke gevaren door besmetting, infectie door insecten, zijn verbonden aan het houden van tropische vogels in binnen- of bui tenvolière, niet alleen parkiet, pape gaai, maar ook kleinere vogels? Ik houd zelf vogels ln een binnen- volière; ik heb nimmer last gehad. Wel zijn mij drie gevallen van besmetting, infectie bekend: De echtgenote van een vogelhouder had last van erge hoofdpijnen: een spe cialist ried dringend aan de vogels weg te doen; de kwaal ging over. De huisdokter zei naderhand dat dit juist op tijd was gebeurd. In het tweede geval ried de huisarts de vogelhouder aan bij het schoonma ken van zijn binnenkooi een ontsmettingslapje voor zijn mond te doen. In het derde geval kwam de vogelhouder van een buitenvolière wegens hoofdpijn en stoornis ln zijn hoofd onder behandeling van een specialist, die vermoedt dat hier sprake kan zijn van een pa rasiet/insect, dat zelfs vla het oog zou kunnen binnendringen. Ik zelf zal bij het reinigen van mijn kooi of verversing van voer of water nooit zonder mijn handen wassen een kop koffie met een koekje gebruiken. Maar dit helpt te gen een parasiet/insect niets. Verder merk ik nog op dat ik nooit van een ziektegeval door besmetting van een vogelhandelaar of- winkelier heb gehoord. Toen ik de gemeentelijke gezondheidsdienst over deze vraag opbelde, zei een dokter o.a.: Als u een hond houdt, kunt u daardoor ook besmet worden. Ik heb ook een hond. eigenlijk nooit zonder ge weest. Antwoord: Papegaaien, parkieten en aanverwante vogels kunnen de mensen de zogenaamde papegaaien ziekte bezorgen. In dat geval moet men direct een dokter raadplegen. Dit zal wel het geval zijn geweest in de door u bedoelde gevallen. Het is ons niet bekend of deze dieren daartegen ingeënt kunnen worden. Ook mijten en huisvlooien kunnen de mensen veel last veroorzaken. Zorg daarom voor grote reinheid, veel zand, voldoende badgelegenheid, de nodige beplantingen en gepaste voeding, veel frisse lucht en zon (behalve op de middag). Door een onvoldoende verzorging kunnen ziekten uitbreken, d.? bijvoorbeeld door muggen overgebracht worden. Gebruik een bestrijdingsmiddel te gen mijten en luizen. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN De eerste vrouwelijke afgevaardigde naar de gereformeerde synode is niet met gejuich dat past ook meer in de sfeer van de parade der mannenbroeders maar wel met applaus en bloemen begroet. Mevrouw M. Korthals-Pas uit Baarn was door de particuliere synode aangewezen als tertius- afgevaardigde. Maar op de twee de volle vergaderdag moest zij al aanwezig zijn. De directeur van de Blije Werelt, de heer J. H. Robijn, zal een nieuwe tafel moeten aanschaffen. Voortaan zenden niet dertien, maar veertien particuliere synodes hun afgevaar digden. De particuliere synode van Noordholland kreeg het recht zich op te splistsen in twee ressorten. De synode begon haar besprekin gen gistermorgen met een rapport van de deputaten voor de Informatie dienst van de Gereformeerde Kerken en een apart rapport van haar direc teur, de heer Jac. B. Looijen. Over gebrek aan interesse had dit deputaatschap niet te klagen. Een lange rij van sprekers kwam lof be tuigen. Slechts een van de ouderlin gen, de heer T. Scheper uit Haarlem, TAMPERE (Finland) Tot presi dente van Diakonia, dat is het We reld verband van Diaconessen, is geko zen zuster Anna Ebert, die vroeger aan het hoofd stond van het secreta riaat van de Bond van Diaconessen van de Lutherse Kerk in Amerika. Op het ogenblik is zuster Ebert werkzaam als coordinator in een ge meenschappelijk dienstenproject van een lutherse kerk in het New Yorkse Brooklyn. Zij is al 39 jaar diacones. Het Wereldverband van Diacones sen is onlangs in conferentie bijeen geweest ln Finland, een land dat de laatste twee jaar bij uitstek voor con ferentiedoeleinden wordt uitgezocht. zag er niet veel in. Hij zag dit depu taatschap als een reclamebureau. Dienstverlening Zonder met name op zijn opmer kingen in te gaan putte prof. dr. J. van den Berg uit Amsterdam zich uit om aan te tonen dat de Informatie dienst een belangrijke dienstverle nende taak heeft. Verschillende wensen kwam naar voren. In zijn rapport opperde de heer Looijen de suggestie dat verschillende deputaatschappen hun bladen zouden moeten laten fuseren, opdat er een goed algemeen toe rustingsblad komt voor ambtsdragers en kerkelijke werkers. Enkele synodeleden zoals ds. H. Schut en adviseur prof. Van den Berg wilden liever eerst eens met Woord en Dienst, het .hervormde blad voor ambtsdragers, gaan praten. Volgens een mededeling heeft dit bald 9.000 abonnees, waarvan eenderde deel ge reformeerd. Spreken Drs. J. D. B. van der Meulen ging nog verder dan enkele andere syno deleden, die een pleidooi voor meer financiële armslag voerden. Hij stel de voor een tweede functionaris te benoemen. De deputaten dr. E. Die- mer en dr. mr. J. Ozinga remden echter een al te groot enthousiasme in deze richting af. Heel even kwam nog de vraag aan de orde over het spreken van de kerk. Kan het deputaatschap zich er niet op bezinnen, vroeg voorzitter dr. P. G. Kunst, hoe het moet als bij officiële gelegenheden de kerk verte genwoordigd moet worden? Dr. Diemer, voorzitter van het de putaatschap, gaf geen direct ant woord. Maar hij zei wel troostend dat het formeel mischien niet juist is als de praeses van de synode die taak op zich neemt, maar dat het materieel zeker te verdedigen is. Experiment Het werd geen dag van wilde besluiten of interessante conclusies. Wel werd er nogal wat aandacht besteed aan het rapport van de depu taten voor het recreatie vraagstuk. Daarin wordt meegedeeld dat gere formeerde predikanten een beschei den experiment hebben uitgevoerd. Een tiental predikanten heeft zich geheel vrijgemaakt om zich een maand lang beschikbaar te stellen voor het pastoraat in de recreatiege- DEN HAAG Minister Polak van Justitie wil het Burgerlijk Wetboek zodanig wijzigen, dat het voor werk nemers mogelijk wordt een deel van hun loon op te sparen door het te laten blokkeren. De minister wijst op de toenemen de belangstelling voor het sparen. „Niet alleen kan worden gewezen op reeds bestaande spaar- en winstde- lingsregelingen, ook trekken nieuwe mogelijkheden tot geblokkeerd spa ren door de werknemer de aan dacht, waarbij in wezen evenzeer sprake is van verplichte loonbeste- ding." Horizontaal. Woorden invullen die verticaal dezelfde betekenis hebben. 1. rivier in Frankrijk. 2. buitenha ven, 3 plaats in Friesland. Oplossing vorige puzzel. 1. resultaat, 2. tuimelaar. 3 passe ment. 4. kentering, 5. voorradig, 6. voorkomen. 7. mankement, 8. voor eerst. 9. pertinent. De zegswijze luidt: „Rust roest". np**1 M LEIDEN' Prof. dr. P. Smits van Leiden acht de tijd nog niet rijp voor een kerkelijke eenheid tussen her vormden en gereformeerden. Zijn be zwaar tegen de gereformeerden is dat zij "nog altijd vast houden aan de zogenaamde "objectiviteit" van het bijbelwoord." Prof. Smits schrijft dit naar aanlei ding van het boek van prof. dr. G. C. Berkouwer: "Verontrusting en ver antwoordelijkheid." Hij noemt de Amsterdamse theoloog "de grootste gereformeerde dogmaticus van deze tijd." De gereformeerden zien niet in. zegt hij, "dat. gelijk in elke gods dienst op aarde het geval is, het daadwerkelijke gezag van het "woord" in de menselijke kwaliteit ligt van wie daar vanuit hun mense lijk geloof aan het woord zijn. De gereformeerden zien te weinig "dat de hele ontwikkeling van onze samenleving dringt tot een grote ver scheidenheid van geloofsbeleving en geloofsformulering en dus tot een veelvormiger geloofswaarheid en dat in deze hele ontwikkeling een grote geestelijke winst besloten ligt." bieden. Van hun kerkeraden werd lang niet de medewerking verkregen die deputaten verwacht hadden. Slechts één kerkeraad wilde zijn predikant veertien dagen van al het gemeentelijke werk voor dit doel vrijstellen. Op het ogenblik worden de rapporten over dit experiment op gesteld, zodat deputaten nog niet konden meedelen wat hun conclusies zijn. Evangelisatie Enkele synodeleden vreesden dat het recreatiewerk een verkeerde kant uitgroeit. Ds. A. G. van der Stoel zei dat dit werk oorspronkelijk gericht was op de evangeliserende benade ring van de buitenkerkelijken. Nu verschuift het, vreesde hij, „in de richting van geweldige voorzieningen voor mensen die een paar weken met vakantie gaan". Hij dacht dat de vakantieganger al te zeer geestelijk bemoederd wordt en vroeg de synode meer aandacht te besteden aan de eigen geestelijke verantwoordelijkheid van dc vakan tiegangers. (Van onze kerkredactie) GRAND RAPIDS Vandaag her denkt ds. W. C. Lamain, predikant van de Netherlands Reformed Con gregation in Grand Rapids, dat hij veertig jaar geleden in de gerefor meerde gemeente te Leiden tot pre dikant werd bevestigd. In 1947 emi greerde ds. Lamain, maar nog steeds is hij in ons land in de Gereformeerde Gemeenten en daarbuiten een beken de en geliefde figuur. Ds. Lamain, die thans 65 jaar is, diende tussen 1929 en 1947 achtereen volgens de gemeenten Leiden, Rotter dam-Zuid en Rijssen (Wal). De Netherlands Reformed Congre gations in de Verenigde Staten en Canada onderhouden nauwe contac ten met de Gereformeerde Gemeen ten in ons land. Er zijn thans 23 ge meenten met acht predikanten en 7390 zielen. Ds. Lamain neemt er een dominerende plaats in, onder meer als hoofdredacteur van het blad The Baner of Truth. De gemeente Grand Rapids, die volgend jaar honderd jaar bestaat, groeide onder zijn leiding uit tot 1450 zielen. Daarnaast heeft ds. Lamain de band met Nederland aangehouden. Vrijwel elke week staat er in De Saambinder een artikel van zijn hand. Ook publiceerde hij verschillende schatting van het instituut ten koste van de gemeente. Voor dr. Buskes zelf bestaat er geen tegenstelling tussen gerefor meerd en hervormd. Hij is niet her vormd geworden, omdat hij niet lan ger gereformeerd wilde zijn. Dat bete kent voor hem, dat hij eigenlijk al leen toevallig hervormd is. Tot zijn vreugde ontdekt hij, dat dit bij vele gereformeerden en hervormden evenzo het geval is. Daarom zegt hij: nu al de volle verantwoordelijkheid voor elkaar accepteren. „Als ik denk aan de institutaire eenheid, is de gang van zaken dus niet déze: dat we eerst over allerlei verschillen en spanningen met elkaar spreken moeten, verklaringen moe ten opstellen, begrenzingen moeten vastleggen, om dan tenslotte één te worden en een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor de éne kerk op ons te nemen maar dat we uit moeten gaan van het besef, dat we voor eikaars kerken reeds nu de volle verantwoordelijkheid heb ben en die ook accepteren, en dat we in wezen dus nu reeds één zijn, om vandaaruit met elkaar over proble men en spanningen te praten, om wat mij betreft verklaringen af te leggen en dan ook tot institutaire eenheid te komen." „Heel kras gezegd: de institutaire eenheid interesseert mij niets, wan neer ik niet weet wat wij van Gods wege in deze tijd en in deze wereld samen mogen geloven, belijden en prediken! Ik meen dat dit een bevrij dend gezichtspunt is Geen rol meer Ik kom de laatste jaren steeds meer tot de vreugdevolle ontdekking, dat we eenvoudig naar elkaar toege groeid zijn, doordat we in beide ker ken te maken hebben met dezelfde problemen en daardoor op een ana loge wijze gedrongen zijn geworden tot een opnieuw en nieuw luisteren naar het bijbels getuigenis. Zozeer naar elkaar toegegroeid, dat in de contacten met elkaar de vraag naar hervormd en gereformeerd geen we zenlijke rol meer speelt" „Naar mijn overtuiging behoren we, gezien dc stand van zaken van onze beide kerken bij elkaar! En dat bij elkaar horen mogen we, dacht ik, zonder nog tot institutaire eenheid te komen, volledig tot gelding laten ko men. Wat de buitenwacht de wereld verhinderd heeft Christus als de van de Vader gezondene te zien, was niet het feit, dat we in twee kerkelij ke instituten zaten, maar dat die twee instituten volkomen van elkaar vervreemd langs elkaar heen en te gen elkaar in leefden, zonder om en om een besef van verantwoordelijk heid voor elkaar te hebben." Avondmaal „In dat besef van eenheid en ver antwoordelijkheid en van bij elkaar horen zouden de hervormde en de Gereformeerde kerken ten overstaan van de wereld moeten en mogen uit spreken, dat ze, hoewel nog institu tair gedeeld, één avondmaal vieren. Het is toch te gek om over te spre ken, dat wanneer de gereformeerden het avondmaal dat wij als hervorm den vieren als avondmaal van Jezus Christus erkennen, en wij als her vormden het avondmaal dat de gere formeerden vieren als avondmaal van Jezus Christus erkennen, we niet zouden moeten en mogen belijden, dat we één avondmaal vieren! Daarom zou het naar mijn overtui ging ook van betekenis zijn dat we, hoewel nog institutair verdeeld, tel kens gemeenschappelijke avondmaals diensten hadden, tot versterking van ons persoonlijk .geloof, maar ook tot Bartex is de fijnste snel- scheercréme die ik ken. En nog de voordeligste ook! prekenbundels. Regelmatig brengt hij nog bezoeken aan ons land, tijdens welke hij zoveel mogelijk preekbeur ten vervult Af en toe wordt hij nog wel eens in ons land beroepen, zoals I onlangs in Rotterdam-West. Een recente artikelenserie in De i Saambinder onder het motto ..Liever verteren dan verroesten" maakte dui- I delijk, dat hij er nog niet over denkt om emeritaat aan te vragen. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN De gerefor meerde syonde had gisteravond eigenlijk minder belangstelling voor het rapport van de Stich ting Steun Kerkbouw (SSK) dan voor de komende kerkbouw- actie. Zoals we deze week reeds berichtten wil SSK ongeveer vijf miljoen gulden ontvangen om in de komende vijf jaar tachtig ker ken te kunnen helpen bouwen. Houdt dc stichting wel rekening met de kritische vragen van onze tijd, vroeg prof. dr. J. van den Berg. Er wordt gezegd dat we geen kerken maar gemeenschapscentra nodig heb ben. dat het bouwen van kerken een nut'eloze investering gewo.-den is. De voorzitter van de stichting, dr. P. G. Kunst, zei dat SSK'nauwkeurig volgt wat in de kerken leeft. Princi pieel zegt de stichting de kerkeraden die om hulp vragen niet hoe het moet. maar de ontwikkeling wordt met kerkeraden besproken. De heer A. M. van der Linden, de administrateur, deelde mee dat de meeste van de 229 kerken die met hulp van SSK zijn gebouwd, 'qua grondoppervlak slechts voor 30 pro cent bestemd zijn voor de eredienst en voor 70 procent voor de dienst door de week. SAMEN In het afgelopen jaar maakte de kerkbouw slechts een half procent uft van de totale bouw in ons land. Gezamenlijke kerkbouw door twee of meer denominaties geeft niet altijd een besparing en nimmer een bespa ring van vijftig procent, zei de heer Van der Linden. Volgens hem is de besparing zel den hoger dan 30 procent. De SSK is echter niet tegen gezamenlijke bouw. Wel heeft de ervaring geleerd dat er bezwaren zijn en die worden meestal met de kerkeraden ter plaatse bespro ken. versterking van ons besef van een heid en verantwoordelijkheid voor el kaar. Noodzakelijk Ik wil dit er nog aan toevoegen: wanneer ik de ontwikkeling in deze richting zie, vraag ik mij zelfs af of het zo noodzakelijk en zo gewenst is dat we institutair één worden! Ik kan wel begrijpen dat velen zo grote nadruk leggen op de institutaire een heid; dat is te danken aan het feit dat men de institutaire gedeeldheid op grond .van de geschiedenis be schouwt als een wezenlijke gedeeld heid en dat is het ook vaak ge weest! Maar waarom zou er, gezien van uit het Nieuwtestamentisch getui genis, niet de mogelijkheid bestaan dat verschillende kerken, ieder met hun eigen historische achtergrond en hun eigen karakter, leven in het be sef samen de belijdende gemeente van Jezus Christus in Amsterdam te zijn en dat ook in hun prediking, hun doopbediening en vooral ook hun avondmaalsviering tot uitdruk king te mogen en te moeten bren gen?" „Laat het instituut maar op de ach tergrond komen en de gemeente meer op de voorgrond treden: de éne gemeente in en ondanks de vele „in stituten", waarbij ik dan niet alleen denk aan de Gereformeerde Kerken, maar ook aan andere protestantse kerken!" Volgende week vrijdag en zaterdag congres over het thema „Hervormd Gereformeerd, één of gescheiden?" op De Blije Werelt te Lunteren. Spre kers zijn prof. dr. A. A. van Ruler en dr. O. Jager. De interviews, die dr. Puchinger ter voorbereiding van dit congres in het reünistenblad publiceerde, ver schijnen over enkele weken gebun deld als paperback bij Meinema te Delft. Men vindt er de visie over het thema Hervormd Gereformeerd in van prof. dr. Th. L. Haitjema, H. Algra, prof. dr. W. C. van Unnik, prof. dr. R. Schippers, prof. dr. P. Smits, prof. dr. B. J. Oosterhoff en dr. C. Boertien, prof. dr. C. W. Mon- nich, dr. Buskes, prof. Van Ruler en dr. Jager. DR. J. J. BUSKES DELFT Als dr. J. J. Busk lid van de Anti-revolutionaire r was, zou hij hoogstwaarschi niet overstappen naar de Parlj de Arbeid. „U mag gerust weten, dat ik*0 maal niet met enthousiasme liL,, de Partij van de Arbeid ben" trouwde hij dr. Puchinger toe. m „Op zich genomen wijs i li christelijke politieke partijtop af. Maar wat ik zei dat il over zou stappen betekentlfl mij, dat de tegenwoordige part,, houdingen voor mij volstrekt f vredigend zijn. En wel omdaG van de grote politieke partijefc duidelijk gezicht heeft. Maar tl^ toe zijn alle pogingen om tot nr partijverhoudingen te komen opyj uitgelopen en ik voorzie ook nif ze op iets zullen uitlopen." ffl Met prof. De Gaay Fortman Bruins Slot zou dr. Buskes gral één politieke partij zitten. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Waarder: T. Laiï te Veenendaal; te Meteren en Eli de Greef te Kamperveen; te Aij dam (Amstelkevkgem.)dr. J. Werf, pred. v. bijz. werkzmh. (j pred.) te Utrecht; te Katrwijk aJ P. Koeman te Bruchem-Kerkwii Geref. Kerken Beroepen te Gerkesklooster-Strd J. van Eijk te Soesterberg. Bedankt voor Krimpen a. d. D. C. Firet te Eefde-Gorssel. Geref. Kerken (vrljgem.) Beroepen te Noordbergum: B. te Ten Boer. i1 Geref. Gemeenten n Beroepen te Middelharnis: A.l gerhand te Werkendam; te Almeje Karens te Nieuwerkerk (Z.). m Buskes: Genesis tóch geschiedenis ei x> DELFT Dr. J. J. Buskes meent, dat de hoogleraars Kui tert en Lever uit reactie op een fundamentalistische opvatting over Genesis 1 tot 3 niet ontko men zijn aan het gevaar van een andere eenzijdige beschouwing. Hij vertelt dit in het interview, dat dr. G. Puchinger met hem had over het thema „Hervormd-Gereformeerd, één of gescheiden?" Kuitert en Lever „beschouwen wat Genesis 1-3 over schepping, paradijs en val zegt te eenzijdig als leermodel. zodat wat ons in Genesis 1-3 verteld wordt welhaast een volstrekt on historisch karakter gaat dragen. Genesis 1-3 geven naar mijn over tuiging geen historie in de gangbare zin van het woord; men zou kunnen zeggen dat het in deze verhalen gaat om een pre-historisch gebeuren, maar dan toch een wezenlijk gebeu ren: de schepping wordt in een nieu we dimensie wél als „geschiedenis" gezien. Het gaat namelijk om de gro te daden Gods in den beginne. En daar mag men niet van maken: de grote daden Gods van altijd!" Naar de overtuiging van dr. Buskes onderscheiden Kuitert en Lever de begrippen schepping en evolutie te weinig. „Kuitert spreekt over schepping als evolutie. Lever doet dat ook en dan is schepping het werk Gods. de daad Gods van altijd. De verwarring ontstaat doordat ze er beiden te wei nig rekening mee houden dat evolu tie een wetenschappelijk begrip is en schepping een geloofsbegrip. Daar door worden ze gedwongen het evo lutionistische wereldbeeld in het ka der van het seheooingsgeloof of het scheppingsgeloof in het kader van het evolutionistische wereldbeeld te plaatsen, hetgeen naar mijn mening beide onjuist is! DIPPEL Met de woorden van dr. J. C. Dip- pel. die waarlijk geen fundamentalist is, zeg ik: „Schepping is nimmer on der te brengen of te verenigen met evolutie. Evolutie is een wijsgerig abstract begrio en veronderstelt wet matige ontwikkeling uit zichzelf." Maar het gaat in de Bijbel vanaf de eerste bladzijde om de geschiedenis van God en de mensen .Wij moeten de biibelse verhalen vertolken, maar we zijn alleen gebaat met een vertol ken in onze geschiedenis van het heilshistorisch handelen van God." „Naar mijn overtuiging komt daar om in de be"*b->nM-ingen vfn Ki«'*°rt en Lever wat geschreven staat in Ge nesis 2:2 dat God op de zevende dag het werk voltooid had. dat Hij gemankt had. en on die dae rustte van alle werk dat Hij gemaakt had niet tot zijn recht! Bij Lever komt dat het duidelijkst hierin uit dat hij eenvoudig de scheppende evolutie door laat lopen, zodat bij hem in het seheppindt haal de sabbat volstrekt ontbi Dat betekent voor mij: dat hl/ creatio continua niet ondersce van de oorspronkelijke scheppinge: Ik zou het dus zo willen foriia ren: professor Lever laat zich ie mijn overtuiging te veel door h«& grip evolutie biologeren." >i (Van onze kerkredactie) LUNTEREN De synode j* beslist geen kritiek willen uif nen op het feit dat gereformP emigranten in Canada, Australe Nieuw-Zeeland hun eigen gei*' meerde kerken hebben gestichtt dr. P. G. Kunst ons. Gisteren citeerden we het am« "ment van dr. F. L. Bos dat doo synode werd aangenomen. De werd uitgesproken dat de synodK „bevorderen dat geëmigreerde nen in de buitenlandse kerken h den geïntegreerd". 0 Dit amendement kwam ter sp toen het rapport over de geest* arbeid onder de verstrooide ger meerden in het buitenland wer(jj sproken. Dr. Kunst en enkele syr leden maakten ons erop attent dak besluit slechts betrekking heeft o huidige Europese situatie. Het u niet uitgelegd worden als verlf kritiek op de jongste kerkgese»- nis in andere werelddelen. j DEN HAAG Mr. E. J. M. Ij schoten, lid van de Tweede K<| voor de KVP, heeft minister Beeri (binnenlandse zaken) gevraagd o4 nu niet de „hoogste tyd" is voot indienen van een reeds ongeveer] maanden geleden aangekondigd vj ontwerp. Schriftelijk heeft het Kamerli< minister gevraagd, welk tjjdsbe hij op het oog heeft, wanneer de nister op 6 mei spreekt over voornemen „op korte termijn" oi meer in te dienen een wetsontwer] verhoging van uitkeringen uit hel meentefonds aan de grootste drie meenten. Mr. Kolfschoten, vraagt voorts exacte tijdstip waarop het ont\ van wet nu mag worden verwach informeert in zijn vragen naar oorzaken, die de indiening van wetsontwerp hebben vertraagd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2