Synode bezint zich op bijzonder pastoraat Prof. G. J. Sirks (82) overleden Actie leraren Synodeleden kregen een schrijven van Kerk en Vrede Misleiding consument Faillissement leidt tot ontslag van predikant Dertig kerkgangers anders opheffing Een woord voor vandaag Mondigheid van de verstrooiden Eerste vergadering nieuw schoolverband Dr. A. Mulder breekt met VPRO BEROEPINGSWERK Ds. Van Gent weg uit Wolvega Puzzelboek 0 0 0 0 0 0 0 0 0 Kerkeraad stelt leden ultimatum Dr. Kunst vrij van pastorale opdracht Synoodkreet wil Beyers Naudé Leider der remonstranten VREDE IN ISRAËL Dr. Van And Gzn. benoem in Amsterdaii Curatorium va$ Tilburg weigeif nü af te treden WOENSDAG 27 AUGUSTUS 1969 De laatste twee dagen staan we al stil bij de woorden van Paulus: „Weest allen mijn navolgers." We hebben geschreven dat ten onrechte predikanten en priesters deze woorden heb ben geïnterpreteerd alsof zij de leiders van de kudde zijn, en al de gemeenteleden slechts onmondige schapen. Paulus de apostel zegt: „Weest mijn navolgers", om ons de weg te wijzen naar Christus. Zo mogen wij als gemeenteleden net zo goed als de predikanten tegen mensen zeggen: Weest mijn navolgers. Maar is er in ons leven iets na te volgen? Zijn wij een voor beeld voor anderen? Paulus klaagde al: „Want velen wandelen ik heb het u dikwijls van hen gezegd, maar nu zeg ik het ook wenende als vijanden van het kruis." Let op dat laatste woord. Wie een voorganger wil zijn, een voorbeeld, mag het kruis niet vrezen. Hij moet niet op een troon willen zitten om te regeren maar moet gewillig zijn om dienend een kruis te dragen. Pas dan kan hij echt voorgaan. We lezen vandaag Nehemia 13 1531. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN De eerste dag van de gereformeerde synode op De Blije Werelt stond geheel in het teken van het bijzondere pastoraat. Aan de orde kwam gisteren de geestelijke verzorging van verstrooiden in het buitenland, van ziekenhuispatiënten en -personeel, van zeevarenden en van de gereformeerden in de nieuwe polders. (Vervolg van pag. 1) De staatssecretaris neemt dit ad vies echter niet over. Uit juridische en praktische overwegingen is het beter over elk onderwerp een apart wetsontwerp in te dienen. Drs. Van Son vraagt het advies van de SER over een geheel nieuwe wet beper king cadeaustelsel. De huidige wet verbiedt in principe het ten geschen ke geven van „branchevreemde" goe deren. De moeilijkheid momenteel is wat men onder „branchevreemd" verstaat. Daarom wil de bewindsman dit stelsel niet verbieden, maar de aanbieder wel enkele verplichtingen op te leggen. Allereerst moet de koper in de ge legenheid worden gesteld in plaats van het cadeau geld ter waarde van het geschenk te verkrijgen. Boven dien moet iedereen dit geschenk in dezelfde zaak kunnen kopen tegen dezelfde prijs verhoogd met een na der vast te stellen percentage. De consument weet dus steeds wel ke waarde het geschenk heeft. Staatssecretaris Van Son wil ook van de SER weten hoe deze denkt over deze raamwet zou de minister de eis huidige prijzenwet met betrekking tot de prijsaanduiding. Op grond van deze raamwet zou de minister de eis kunnen stellen, dat aangekondigde kortingen of prijsverlagingen inder daad reëel zijn. Aangezien in de wijze van bekend making van prijsverlagingen grote verschillen bestaan ,is het niet moge lijk elke manier bij de wet te rege len. Als de bewindsman zijn zin krijgt, moet dat bij algemene maatre gel van bestuur geschieden. Bij de adviesaanvrage is een voor ontwerp tot wijziging van de uitver- koopwet 1956 gevoegd. De staatsse cretaris heeft deze wet aangepast en aangevuld waardoor een meer doel treffende controle mogelijk wordt. De regering wil van de SER ook weten hoe deze raad denkt over een wettelijke bevoegdheid tot het vaststellen van minimumprijzen. Zo wil men weten of het wenselijk is, dat de minister minimumprijzen kan vaststellen, om onordelijke prijscon currentie te voorkomen. De staatsse cretaris doelt daarbij voorrrl op de prijzenoorlogen, waartegen de rege ring wettelijk niets kan ondernemen. AMERSFOORT Zaterdag 13 sep tember houdt het Verband van scho len van gereformeerde belijdenis zijn eerste algemene vergadering in hotel ..Kobus aan de Poort". Utrechtse- straat 49, Amersfoort. Aanvang half twee. Het voorlopig bestuur noemt het beslist noodzakelijk, dat alle school besturen die op basis van de gerefor meerde belijdenis willen werken, de ze vergadering bezoeken. Ook zij die voor het gereformeerd karakter der scholen strijden willen, maar niet als afgevaardigde van een schoolbestuur kunnen komen, zijn welkom. Zij kun nen buitengewoon lid worden. De oproep is niet gericht tot hen die al bij een ander verband van gereformeerde scholen zijn aangeslo ten. Hierbij wordt gedacht aan het Landelijk verband van gereformeer de schoolverenigingen en de Vereni ging voor gereformeerd schoolonder wijs (respectievelijk in de kring van de Gereformeerde Kerken (vrijge maakt) en de Gereformeerde Gemeen ten). Met deze verbanden wil het nieuwe Verband van scholen van ge reformeerde belijdenis tot een harte lijke samenwerking komen. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM De voorzit ter van de Vereniging voor Vrij zinnige Hervormden, prof. dr. A. Mulder, heeft bedankt als lid van de VPRO. Naar zijn mening heeft deze omroep- vereninging „de weg van de on-mens gekozen". Dit woord ontleent hij aan de inaugurele rede van prof. dr. W. H. Nagel, die schreef over het straf recht en de on-mens. Hoewel vele programma's dr. Mul ders verontwaardiging hebben opge wekt, schrijft hij in het bijzonder over het programma van 30 mei, ge wijd aan de pornografie. Hij noemt het een „spel met de on-mens". Dr. Mulder deelt zijn besluit mede in het jongste nummer van Kerk en Wereld, het weekblad van de Vereni ging van vrijzinnige hervormden. In het slot van zijn artikel zegt hij nog: „Wie toelaat dat met mensen geëxpe rimenteerd wordt, erkent geen gren zen meer en onttrekt zich aan ver antwoordelijkheid." Toen gesproken werd over de gees telijke arbeid onder de verstrooide gereformeerden in het buitenland stonden de inzichten even scherp te genover elkaar. Drs. A. M. van der Zanden, predi kant van de Alt Reformierte Kirche pleitte er voor dat gereformeerden waar mogelijk in het buitenland op een kluitje gaan zitten. Het „zieleheil van hun kinderen is er mee ge moeid", zei hij dat zij zich daar vesti gen waar „een geloofsgemeenschap is". De Vlaardinger predikant, dr. F. L. Bos liet een tegenovergesteld geluid horen. Hij ziei, dat „mensen die emi greren gemeenschap moeten zoeken met gelovigen" in de plaats waar zij NED. HERV. KERK Beroepen te Rotterdam-Pernis: C. A. Helms te Delft; te Bergen op Zoom (a.s. vac. J. F. v. d. Berg; geestel. verz. gsych. ziekenhuis „Vrederust"): J. waak te Ellecom; te Tholen (toez.): P. Koeman te Bruchem-Kerkwijk; te Neerlangbroek: T. J. Kamerbeek te Rouveen; te Bovenhardinxvgjd: H. N. v. Hensbergen te Dirksland. Aangenomen naar Bergen op Zoom: R. D. N. Naber te Souburg, die be dankte voor Wolfaartsdijk. Bedankt voor Moerkapelle: D. v. Vliet te Zetten. Emeritaat verleend (per 1 jan. 1970) aan ds. J. F. v. d. Berg te Bergen op Zoom (geestel. verz. psych. ziekenhuis „Vrederust") GEREF. KERKEN Beroepen te Sens en ChStillon-Colig- ny (Frankrijk - accl.): Q. Huyser te Barendrecht. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Ommen: J. C. Post te Pieterburen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Bodegraven: J. C. West- strate te Meliskerke. (Van onze kerkredactie) WOLVEGA De vrije gere formeerde kerk van Wolvega zit weer zonder voorganger. Ds. Arie van Gent, die zich vorig jaar januari aan de gemeente had verbonden, is ontslagen. Ds. Van Gent (44) is enkele jaren geleden ook al eens in opspraak ge weest door het financiële debacle van het door hem geleide NET, het Ne derlands Evangelisatie Team. Hij was toen predikant van de vrije evange- 2 3 4 5 6 7 8 9 Horizontaal woorden invullen die betekenen: 1. uitslag, afloop. 2. een soort van duif, 3. belegsel, 4. veran dering. 5. in voorraad zijnde. 6. uiter lijk. 7. letsel, 8. voorlopig, 9. stellig. Bij de juiste oplossing leest men in de cirkeltjes een zegswijze. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. haastig, 2. parabel, 3. kasteel, 4. meestal. 5. aandeel, 6. gamelle, 7. tor ment. HASSELT. (Van onze kerkredactie) BEVERWIJK „In de komende vier maanden moeten er elke zondag minstens dertig gemeenteleden b(j de kerkdienst aanwezig zün. Wordt dit aantal gehaald, dan zal de gemeente voortbestaan. Bereikt men dit aantal niet. dan zal de gemeente worden opgeheven en bevorderd worden dat de luthe ranen in de hervormde gemeenten, eventueel als gastlid, worden opgenomen." Dit ultimatum heeft de kerkeraad van de lutherse gemeente van Eever- iwijk gesteld in een brief aan de gemeenteleden. De gemeente telt 169 leden en 155 doopleden. Na de komst van mej. ds. mr. M. N. M. Riemers vorig jaar zijn er volgens ELK, het orgaan van de Evangelisch Lutherse Kerk enige moeilijkheden in de gemeente geweest. Het ultimatum van de kerkeraad doet ELK denken aan de fclea rechtvaardigen, die nodig waren om Sodom te laten voortbestaan. Integreren lische gemeente te Emmeloord, die om hem uit de bond van Vrije Evan gelische Gemeenten was getreden (en na zijn vertrek weer tot deze bond is terugekeerd). In Wolvega trad ds. Van Gent be halve als predikant ook op als direc teur-eigenaar van de grammofoon- platenmaatschappij Signaal" met geestelijke liederen. Maar de combi natie predikant-zakenman groeide hem al weer spoedig, als in Emme loord, boven het hoofd. De keuze van zijn personeelsleden beviel de ge meente nog minder. Uiteindelijk vroeg een kerke- raadslid het faillissement van ds. Van Gent aan. Er bleek een schuld van tienduizenden guldens te zijn. Per 1 oktober moet ds. Van Gent de pastorie ontruimd hebben Hij vertelde ons, dat hij voorgoed met zijn zakelijke activiteiten wil ophou den. om zich alleen nog aan gaez*e- lijk werk te wijden. Daartoe heeft hij al contacten gelegd. Ook wil hij de ledenvergadering nog afwachten, die volgende week donderdag wordt gehouden. Enkele gemeenteleden zouden dan nog een poging willen doen, om het ontslag ongedaan te maken. Vrij bestaan Intussen is de vrije gereformeerde kerk van Wolvega (tweehonderd be lijdende leden en tweehonderd doop leden) niet van plan, om haar vrije bestaan op te geven. Deze kerk ontstond in 1958 door een conflict in de gereformeerde kerk. Haar voor ganger ds. D. de Boer keerde in 1967 naar de Gereformeerde Kerken terug. Ze heeft goede contacten, zowel in de richting van de buiten verband geplaatste vrijgemaakt-gere- formeerden, als van vrije groepen in de hoek van vrije evangelischen en baptisten Enkele weken geleden werd er de doop bediend door ouder ling J. van Katwijk, de voorganger van de vrije gemeente te Rijsbergen. Anderen, die de laatste weken in Wolvega zijn voorgegaan, zijn :ds. J. Gravendeel uit Lisse .ds. W. Hessels uit Lemmer (vrij baptist), ds. T. van Willisenburg van de Belgische Evan gelische Zending en evangelist C. van der Geer uit Doorn. Het weer in Enropa Amsterdam zw bew. Brussel h.bew. Frankfort zw.bew. Genève l.bew Innsbruck regen Kopenhagen regen Locarno l.bew Londen motregen Luxemburg zw.bew. Madrid l.bew. Majorca zw.bew. MUnchen regen Nice onbew. zich vestigen. Dat moet door de sy node zelfs gestimuleerd worden. Naar zijn mening gunt ds. Van der Zanden de gereformeerden in het bui tenland te weinig geestelijke zelfstan digheid. Dr. Ros zei dat hij „over verstrooiden spreekt als over mensen die bearbeid moeten worden." Dat is niet juist. De mensen die emigreren moeten zelf geestelijk actief zijn. Hij vroeg daarom aandacht voor de „mondigheid van de verstrooide gere formeerden." Er werd tijdens dit debat nogal gegeneraliseerd. Er werd tamelijk de nigrerend gesproken over het pasto raat van de buitenlandse kerken. „De kerken in Duitsland zijn leeg," „Duit se predikanten doen geen huisbe zoek" en soortgelijke uitspraken wer den nogal eens geuit. Uiteindelijk kreeg prof. dr. J. van den Berg er genoeg van. Ik ben „wel even geschrokken over de wijze waarop over buitenlandse kerken ge sproken wordt," zei hij. De Amster damse hoogleraar vroeg de synodele den in het vervolg niet meer zo neer buigend te doen tegenover buiten landse kerken. Kennelijk gaf de synode hem in haar hart gelijk, want ze besloot dat het pastoraat onder gereformeerden in het buitenland niet altijd in eigen hand behoeft te blijven. Een amendement van dr. F. L. Bos werd aangenomen, waarin werd uit gesproken dat „interkerkelijke samen werking" gezocht moet worden. De synode besloot ook „te bevorderen dat geëmigreerde gezinnen in de bui tenlandse kerken worden geïnte greerd." Eigenlijk was dit het meest schok kende besluit van de dag, omdat de ze uitspraak in wezen kritiek in houdt op het stichten van eigen Gere formeerde Kerken in het buitenland, zoals geschied is in Canada, Austra lië en Nieuw- Zeeland. Koopvaardij De bespreking van het rapport over de geestelijke verzorging van de zeevarenden ter koopvaardij en kust vaart leverde weinig nieuws op. Op gemerkt werd dat de naam vereen voudigd kan worden, omdat de kust vaart zich ontwikkeld heeft en nu wel gelijkgeschakeld kan worden met de koopvaardij. Dit bleek wel wat moeilijkheden te geven voor het werk in Liverpool, dat ten dele steunde op steun uit Groningen en Friesland, omdat zo veel kustvaarders uit het noorden die haven aandeden. Nu die kust vaart vanuit Groningen een geheel ander karakter begint te krijgen, heeft de particuliere synode van Gro ningen besloten om die financiële steun in te trekken. Aan ds. J. Wristers is gevraagd na zijn emeritaat nog een jaar of twee in New Orleans te blijven werken om daar zijn werk over te dragen aan een van de Amerikaanse zuster kerken. In plaats van New Orleans wil de synode dan in de toekomst een werk beginnen in Durban. De Gereformeerde Kerk van Zuid- Afrika, de zogenaamde Dopperkerk zal financiële steun verlenen. Ook de Ne derduits Gerefprmeerde Kerk bezint zich op de mogelijkheid van een bij drage in het werk. ke arbeid in het IJsselmeergebied en het Lauwerszeegebied werd het wel duidelijk dat de taak van dit depu- taatschap spoedig zal zijn afgelopen. Opmerkelijk was dat de deputaten wel een verslag geven van de ontwik keling in bijvoorbeeld Oost-Flevo land, maar met geen woord gewag maken van het verzet van sommige verontrusten. Daardoor kwam die verontrusting ook niet ter sprake. Dat zal pas later gebeuren als een officiële klacht ter discussie wordt gesteld. Besloten werd dat deze deputaten zich nog niet met de ontwikkeling in het Lauwerszeegebied zullen bemoei en. Op advies van de voorzitter, «dr. P. G. Kunst zal eerst de kerkelij ke ressorten van Groningen en Noord- Friesland verzocht worden hun oordeel te geven hoe de geestelijke ontwikkeling van deze nieuwe polder het beste kan geschieden. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Dr. P. G. Kunst, voorzitter van de gereformeerde sy node, is vrijgesteld van de pastorale arbeid in zijn Amsterdamse gemeen te. Hij zal zich geheel kunnen wijden aan zijn taak als praeses van de sy node. Dit besluit werd maandag avond in besloten zitting genomen en gisteren meegedeeld. Na de mededeling van assessor dr. C. Gilhuis dankte dr. Kunst de syno de. „Ik ben nu af van een moeilijk dilemma om een behoorlijk grote ge meente te moeten verzorgen en tege lijkertijd een taak te moeten vervul len die de volle aandacht vraagt. Het is eenvoucjig niet mogelijk beide ta ken te combineren. »Dit besluit werd speciaal ten aan zien van ds. Kunst genomen. De laatste woorden van ds. Kunst zijn eigenlijk al een verkapt verzoek aan komende synodes om ook in de toe komst de praeses vrij te maken van pastorale taken. (Van een onzer verslaggeefsters) ZEIST Enkele dagen voor de synode van de Gereformeer de Kerken is begonnen heeft de actie-groep Kerk en Vrede de synodeleden een schrijven ge zonden. In deze brief wordt aan gedrongen op bezinning op een „concrete uitspraak over het al of niet geestelijk-zedelijk toe laatbare van het gebruik van de massavernietigingswapenen". Het is niet de eerste keer, dat Kerk en Vrede iets dergelijks heeft ge daan. Al in 1960 drong het hoofd bestuur aan op stellingname van de gereformeerde synode. Het resultaat (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Het modera- men van de gereformeerde syno de heeft de beide vooraanstaande predikanten van de Nederduits Gereformeerde Kerk in Zuid- Afrika, Vorster en Gericke, niet uitgenodigd. De Amsterdamse jongeren die zich verenigd heb ben in „Synoodkreet" hadden ge hoord dat dat wel was gebeurd en ze waren er kennelijk onsteld door. In het eerste nummer van hun gestencild blad met kritisch commen taar eisen ze dat de synode van Zuid- afrikaanse smetten vrij blijft. Als beide verdedigers van de apartheid uitgenodigd zijn, zo wordt gezegd, moet de synode „tevens de Heer Bey ers Naudé", directeur van het Christelijk Instituut uitnodigen. Kennelijk zijn deze jongeren zelf ook niet vrij van Zuidafrikaanse smetten. Beyers Naudé was voorgan ger van een gemeente eer hij direc teur werd van zijn instituut. Zijn kerk neemt aan dat hij daardoor zijn domineestitel verspeeld heeft. Tij dens bezoeken aan Nederland ging hij herhaalde malen in gereformeer de diensten voor en werd steeds aan gekondigd als dominee Naudé. Sy noodkreet neemt nu het spraakge bruik van dr. Vorster over. Scheiding Tijdens de bespreking van het rap port van de deputaten voor geestelij- (Van onze kerkredactie) LEIDEN Maandag is in het academisch ziekenhuis in de leeftijd van 82 jaar overleden prof. G. J. Sirks, emeritus-hoog leraar van het seminarium der remonstranten. Jarenlang was prof. Srks een cen trale en inspirerende figuur in de Remonstrantse Broederschap. De cre matie geschiedt vrijdag om twaalf uur in Ockenburgh te Loosduinen na een rouwdienst, waarin dr. J. F. van Royen uit Rotterdam voorgaat. George Johan Sirks werd 17 mei 1887 te Rotterdam geboren. Hij kreeg zijn opleiding aan het Erasmiaans gymnasium te Rotterdam en aan de rijksuniversiteit en het remonstrants seminarie te Leiden. In 1913 werd hij waarnemend predikant te Doesburg. In 1914 werd hij predikant te Dor drecht. Van 1919 tot 1931 stond hij in Parijs Rome Wenen Zurich b mist regen Betekent veiligheid voor tienduizenden joden, die nu in 1969 nog nèt zo verdrukt worden als hier een kwart eeuw geleden. Israël zet zijn poorten open voor zijn verdrukte broeders. U kunt hierbij helpen door dit jaar weer een bijdrage te storten op gironummer 23434 Collectieve Israël Actie Johannes Vermeerstraat 22 Amsterdam Den Haag en vervolgens in Amster dam, totdat de algemene vergadering van de Remonstrantse Broederschap hem tot hoogleraar aan het seminarie benoemde. Het seminarie der remonstranten te Leiden bestaat uit een aantal col leges en praktische oefeningen, die de remonstrantse aanstaande predi kanten naast hun gewone studie aan de universiteit volgen. Er is dan ook maar één hoogleraar. In 1949 was het prof. dr. G. J. Heerlng, die aan prof. Sirks als zijn opvolger het teken van het hoogle raarschap, de ring van Episcopius (de eerste hoogleraar der remonstranten in de zeventiende eeuw) overhandig de. Op verzoek van de broederschap bleef prof. Sirks aan tot. na zijn ze ventigste jaar. In september 1958 droeg hij op zijn beurt de rng oiver aan zijn opvolger prof. dr. G. J. Hoenderdaal. Hoewel nimmer gepromoveerd, heeft prof. Sirks als theoloog een markante plaats ingenomen, niet slechts in de Remonstrantse Broe derschap. maar tevens in de brede kring van het vrijzinnig protestan- tsme. Godsvraag Lang voor de „God-is-dood-theo- logie" herkende hij de Godsvraag reeds als een van de centrale proble men van de hedendaagse theologie. In zijn boek „De betekenis van de Heilige Geest" wijst hij op het be lang van de leer van de Heilige Geest voor een moderne theologie. Van zijn bekwaamheid als exegeet getuigt zijn ..Spoorzoeken in het Nieuwe Testa ment", terwijl hij zich kerkhistoricus bewees in de teboekstelling van de „Geschiedenis van het Remonstrants Seminarium". Hij was de inspirator van de be ginselverklaring van de Re monstrantse Broederschap en had een belangrijk aandeel in de totstandkoming van de herziene kerkorde van deze groep. Ook op liturgisch gebied verrichtte hij baanbrekend werk. Zo voerde hij het lekenspel in als onderdeel van de eredienst. Prof. Sirks nam vanaf de oprich ting een vooraanstaande plaats in de Woodbrookersbeweging in. Jarenlang was hij bestuurslid van de VPRO. Door zijn radiolezingen voor de mi crofoon van de VPRO leerden tallo zen prof. Sirks kennen. PARAMARIBO Ongeveer hon derd Surinaamse jongelui hebben gisteren in Paramaribo een betoging gehouden tegen het buurland Guya na. Voor het ministerie van algemene zaken riepen zij in koor „Wij willen tegen Guayna vechten". De stoet trok ook langs het gebouw waar het consulaat-generaal van Guvana is ge vestigd .Er deden zich geen inciden ten voor. was toen nihil, want, „zonder disd sie besloot de synode ons mee te len. dat zij geen aanleiding zag.j wat door de synode van A$ 1957/'58 t.a.v. het oorlogsvraags) was uitgesproken, op dit schrij) nader in te gaan". Kerk en Vrede vraagt zich nuj daargelaten of de kerk in het vel den een juist standpunt heeft ingei men, of de huidige ontwikkelinj niet een nieuwe bezinning eisen, i Factoren J Twee factoren van nieuwe onh( kelingen noemen zij. Ten eerste ij de sterk toegenomen en nog sty toenemende betrokkenheid van i ken en landen over de hele wereld elkaar en het groeiend besef, alle» behoren tot de ene mensheid. 1 Ten tweede ijoemt Kerk en Vredi geheel gewijzigde vormen van i logvoering, volkomen gedehui 1 niseerd en getechniseerd, waarbij vijand geen concreet menselj f gestalte meer heeft en de middj tot zijn vernietiging niet meer bin! de menselijke maai blijven: mai vernietigingsmiddelen. Om de synodeleden te informi over het karakter van de modi oorlogvoering ^n de mogelljkhe daarvoor in de nabije toekoms hun het boek „Tenzij er vrede ko toegezonden. Het is geschreven i een internationale groep deskund op natuurwetenschappelijk, milf en politiek gebied. AMSTERDAM Dr. C. van Andel Gzn., secretaris de raad voor kerk en sam leving van de Ned. hervorr kerk, is benoemd tot direct van het op te richten Diakonjj; Centrum te Amsterdam. De diakonie van de hervormde d meente in de hoofdstad wil door v centrum de nieuwe ontwikkeling het diakonaat stimuleren en begij, den. Dr. Van Andel zal in zijn ni« functie ook nauw betrokken zijn het beraad over de herstructurej, van de hervormde gemeente Amsterdam, zowel In het kader de lokale alsook regionale en o menische samenwerking. Hij za dit overleg de diakonie vertejj woordigen. j Dr. Van Andel (geboren in l| was predikant in Tjerkgaast, Sp num, Borne en van 1956 tot 1961 Den Haag. Sindsdien was hij secrt ris van de raad voor kerk en sar leving. Hij is de organisator vai interkerkelijke vredesweek. TILBURG Het curatorium l de katholieke hogeschool Tilhf weigert nu af te treden. Het mi de belangen van de hogeschool best te kunnen dienen door te blij meewerken aan de werkzaamhd van de commissie, die probeert I nieuwe beheers- en beleidsstrucf voor de hogeschool te ontwerpen. De wetenschappelijke medewerl van de hogeschool hadden begin U het curatorium gevraagd af te tri waarna de vier geledingen van' hogeschool (senaat, studenten, sta den en technisch- en administri personeel) een nieuw curatorium a den kiezen. (Vervolg van pagina 1) De groep der misnoegden stelt ook principieel anders op dan de staande overkoepeling in de lera wereld. Men verwijt de Raad Leraren dat deze een te grote pi) inruimt voor de behartiging vat belangen van de docenten zelf. open brief, die de Raad in de k ten heeft geplaatst, kan men waarderen, maar men vraagt zie of de raad die brief waar zal ma Wijziging Aan minister Veringa en staal cretaris Grosheide is een schrl gericht, waarin nogmaals wordt gedrongen op een „prompte 1 ging" van het departementale be Op de vergadering van gisteren ren ook woordvoerders van het derwijsfront. Zij hekelden het dat ze groep leraren te weinig fui menteel, kritisch positie kiest en laat bijvoorbeeld de Mammoe zelf ter discussie te stellen. Een actiecomité komt vrijdaf Utrecht bijeen om de strategie der te bespreken. In dit comité is onderwiisfront niet vertegenw digd. Wij waarderen steun van ai ren. maar houden het in het act! mité voorlopig alleen bij leraren, dus de heer Gordijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2