Vermogen vijf tot kerken minstens miljard zeven EIND SEPTEMBER GEREFORMEERDE KERKBOUW ACTIE Synoodkreters samen vrouwen en met vredesberaad ,Jutphaashuwelijk niet in juridisch vlak benaderen Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze... Nieuwe actie Sjaloom Pezzelhoek BEROEPINGSWEfy Ook studenten b beroepsonderwij; kunnen lid wordt Deuren in Lunteren wijd open Alfrink: r.k. partner meestal sterkste binding Misverstand over woord „christelijk Kritiek minister op behandeling zaak-Defregger Een christen mag over een bepaalde mate van zelfbewustheid beschikken, schreef ik gisteren. God heeft ons een bepaalde positie geschonken. Adam werd geschapen om over de schep ping te heersen. En in Christus wordt de mens herschapen om die oude taak weer op te nemen. Maar maakt Paulus ons nu niet toch weer tot een soort navol gers, die geestelijk „volg de leider" moeten spelen. Hij schrijft immers aan de gemeente van Philippi: „Weest allen mijn navolgers." Met die woorden werpt hij echter zichzelf niet op als leider en maakt hij ons ook niet tot onmondige volgelin gen. Zo is deze tekst wel vaak door de kerk uitgelegd. Maar al te vaak hebben priesters en predikanten deze woor den op die wijze misbruikt. Al wat de gemeenteleden behoef den te doen was, zeiden ze, hen na te volgen. Zij zouden wel voorgaan. Vandaar ook dat we een predikant vaak een voor ganger noemen. Het gevolg is dat er generaties christenen zijn geweest die hun predikanten op een enorm voetstuk zeten, en zichzelf geestelijk tot onmondige kinderen maakten. Nog zijn er priesters die graag met „vader" willen worden aangespro ken. Zo ontstond de domineeskerk. Maar dat bedoelt Paulus juist niet. Paulus schreef eerst over het feit dat hij zich uitstrekt naar wat Christus hem te schen ken heeft. Hij bedoelt dat wij hem daarin moeten navolgen. Hij is niet de leider die precies weet wat de gemeente nodig heeft, maar het eerste schaap dat bezig is over de dam te gaan. De gemeente heeft maar één herder nodig en dat is Christus. We lezen vandaag: Nehemia 13 1-14. _j niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Iemand heeft vorig jaar de trappen van zijn huis laten bekle den. De laatste maanden kraken de treden afschuwelijk bij iedere stap. Antwoord: Door krimpen zullen de stootborden geen steun meer bie den aan de treden en kan elke trede bij elke stap doorbuigen. De trede buigt onder het lopen met het eraan gespijkerde wei-latje op en neer en door het verschuiven van latje tegen stootbord ontstaat gekraak. Is de trap aan de achterzijde te bereiken, dan moet men de stoot borden van de treden losmaken, alle spijkers verwijderen en de stootbor den opnieuw tegen de treden op persen met stempels, telkens een stootbord omhoog brengen en weer aan de trede spijkeren. Is de achterzijde niet te bereiken, jdan wordt het moeilijker. Ten eerste moet men er de weilatjes uitslopen. De nieuwe latjes worden dan een halve cm korter genomen dan de oude. Maar voor de nieuwe latjes aan te brengen neemt u voor elke treden stroken hardboard, lang 50 cm, breed 21/» cm. U begint boven aan. bij de bovenste trede. Met een staand latje wigt u de bovenste trede wat omhoog in het midden, dit is in de looplijn. smeert de hardboardstrook aan beide zijden in met bisonkit of vloeibare witte lijm, laat de lijm intrekken, nog maals insmeren en de strook dan op de bovenkant van het stootbord en tussen de trede inschuiven en met de voorkant van het stootbord ge- lijkhouden. Wiglatje wegnemen, zo dat de trede op de strook rust. U gaat zo telkens een trede lager te werk. Als dit met alle treden gebeurd is, kan u van bovenaf be ginnen met de van te voren op leng te pasgemaakte weilatjes weer on der de trede te spijkeren, echter zo, dat de spijkers de stootborden niet raken. Als de trap zo bewerkt is, kraakt 'deze in jaren niet meer. Bij een gewone rechte trap ligt de looplijn in het midden, bij een trap met bijvoorbeeld een of twee kwartslag(en) ligt de lyn in de bocht op 1/3 tot 2/3. U merkt dit zelf wel als u klimt. Dit laatste met het oog ophet plaatsen van de hard boardstroken, die dus in de bocht niet in het midden komen. Vraag: Welke Duitse'stad is in de laatste wereldoorlog het zwaarst ge bombardeerd of beschadigd? Ik dacht van Hamburg, maar anderen zeggen: Keulen of Berlijn. Antwoord: De schade aan de drie genoemde steden: Hamburg, Keulen en Berlijn bedroeg 70, 80 en 85 pro cent Vraag: We kochten een mooie plant, medinella met vier machtige bloemkelken. Maar die plant is ook duur. Kan u de juiste behandeling meedelen? Antwoord: De medinella magnifi- ca is eigenlijk geen kamerplant maar hoort thuis in een vochtige, warme kas, zodat ze in droge ka merlucht erg teleurstelt Ze houdt bovendien van veel licht, scherm dus niet te zwaar. Gedurende de groei veel water ge ven en regelmatig bijmesten. In de winter wat droger houden en tevens wat koeler om de scheuten te laten rijpen. Ze bloeit in het voorjaar en verder gedurende zomer. Vooral wat oudere planten kunnen rijk bloeien, mits aan de bovenomschreven voor waarden wordt voldaan. Gebruik als grondmengsel blad- of bosgrond, turfmolm en zand. Desgewenst wat verteerde koemest bijvoegen. Daar de plant zichzelf voldoende ve *takt, behoeft er niet Ingegrepen te worden. _DINSMG_J6_AUGUSTUSJ969^V (Van onze kerkredactie) ODIJK De gezamenlijke kerken in Nederland hebben een vermogen van minstens vijf tot zeven miljard. Aldus een schatting van de Sjaloomgroep. Sjaloom kondigt een agressieve actie aan, om de kerken te bewegen „het geld dat er is en het geld dat nog verworven kan worden" te besteden aan de noden van de wereld. Het is haar vooral te doen om het geld van dode fondsen en bezittingen. Om te beginnen vraagt Sjaloom de opbrengst van de verkoop van het vroegere seminarie Rijsenburg in Driebergen en het uitgebreide land goed daaromheen. Volgens Sjaloom is het aartsbisdom Utrecht over de verkoop van dit complex in onderhandeling met de gemeente Driebergen. Het aartsbisdom vraagt veertig miljoen. (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT Na vijf jaar „stilte" gaat de Stichting Steun Kerkbouw (SSK) in de week van 29 september tot 4 oktober een beroep doen op alle gerefor meerde kerkleden die een in komen hebben een eenmalige bij drage te leveren. Men mikt op een bedrag dat gelijk staat met wat men individueel op één werkdag verdient. Dat is belangrijk minder dan bij vorige gelegenheden werd gevraagd. Toen was de richtlijn een procent van het jaarsalaris. Nu komt het op 0,4 procent daarvan neer. Dit minder zware men spreekt zelfs van bescheiden beroep op de portemonnee van gereformeerden doet men enerzijds omdat er nog zo veel andere taken zijn die geldelijke steun behoeven en anderzijds omdat uit eerder door SSK verstrekte lenin gen langzamerhand wat gelden begin nen terug te vloeien. In de vijftien jaar van zijn bestaan heeft de stichting rond twintig mil- gen aan de kerk uitgekeerd. Sinds de gen aan de kerk uitgekeerd. Dinds de actie „Antwoord '84" heeft SSK 229 projecten helpen bouwen. Thans is het ogenblik bereikt dat er praktisch geen fondsen meer zijn. Echter moeten in de komende vijf jaren zo'n 80 nieuwe kerkcentra wor den gebouwd. En de ervaring is, dat daarbij in de meeste gevallen weer een beroep op SSK zal worden ge daan. Geen kerken meer? Veel kerkleden waaronder vooral jongeren, zo gaven organisatoren gisteren bij de officiële presentatie van de actie toe, vinden, dat er te genwoordig eigenlijk bijna geen ker ken meer moeten worden gebouwd en dat al die miljoenen beter kunnen worden besteed aan de leningen van urgenter noden, veraf en dichtbij. Daar heeft het bestuur van SSK wel begrip voor, maar het staat heel nuchter voor het harde feit, dat al leen al in verband met de normale uitbreiding van het aantal kerkleden (jaarlijks met zo'n tien tot twaalf duizend) verder gebouwd zal moeten worden. Geen kathedralen en meer werk- plaatskerken, akkoord, maar toch: kerken, een van de eerst nodige voorwaarden om het gemeenteleven naar behoren te doen functioneren. Zending en werelddiakonaat hebben immers alleen toekomst wanneer zich hier in eigen land het kerkelijk leven kan ontplooien? Zij beginnen niet zo maar „ergens", maar in de gemeente. Neem daarbij nog de vervanging van noodgebouwen en de modernise ring (hoeveel kerken hebben geen 2 3 4 5 6 7 schreeuwend gebrek aan voldoende nevenruimten) dan komt SSK op een jaarlijks benodigd bedrag van ander half miljoen. Jeugd De actie is uitermate goed georga niseerd. De jeugd wordt overwegend bij de inzameling betrokken. Eind september gaan duizenden op pad om onder het motto „Er is werk aan uw kerk. Nu" bij alle werkende gerefor meerden een z.g. toezeggingskaart in de vorm van een rirokaart te over handigen, waarop men een bedrag kan invullen. Enige dagen later zal deze kaart weer worden opgehaald. De verwer king van alle gegevens geschiedt per computer in Utrecht. De leiding van de plaatselijke acties berust bij een door de kerkeraad aangewezen con tactpersoon, die de medewerkers ook mobiliseert. De jeugd heeft bij al haar mede werking de genoegdoening een be langrijk bedrag tien procent van de totale opbrengst voor haar Werk toegewezen te krygen. Dit bedrag zal ten goede komen aan de bouw van plaatselijke en landelyke jeugdac- commodatie. T oekomstwaarde Verder werd al gesproken van werk- plaatskerken. Men gebruikt ook graag het woord kerkcentra. Daar mee wordt bedoeld dat het er op aankomt gebouwen te doen verrijzen met een groot aantal nevenruimten, waarbij alles is afgestemd op zoveel mogelijk dubbelgebruik: 's zondags, zo goed als in de week. Het gaat om een flexibiliteit in de opzet van kerkcentra, waarbij reke ning wordt gehouden met het bouw kundig opvangen van allerlei ontwik kelingen in de toekomst. Sjaloom eist dit geld op voor het werk van Emilio Maspero en Onesi- mo Silveira. Maspero is secretaris-ge neraal van de christelijke vakbewe ging in Latijns-Amerika CLASC. Sil veira is de Europese vertegenwoordi ger van de vrijheidsbeweging in Por tugees Guinee. Sjaloom wil de dingen duidelijk bij de naam noemen, om de kerken zo te dwingen zich te verantwoorden. De schatting, die zij in het au gustusnummer van haar maandblad geeft van het totale kerkelijke ver mogen, berust op „betrouwbare gege vens van verschillende bronnen". Op de lezers wordt een beroep gedaan, om exacte gegevens, waarvan zij kennis dragen of die ze te pakken kunnen krijgen, door te geven. Grond Nu schat Sjaloom, dat tenminste de helft van de 10.000 kerkelijke ge meenten (parochies) in ons land ten minste vijf hectare grond bezit met een opbrengst van tien mille per jaar. Dat geeft een totale jaarlijkse opbrengst van 250 miljoen. Bij ver koopwaarde van 50.000 gulden per hectare betekenen deze 25.000 hectare een bezit van 1250 miljoen. Balansen en andere jaarstukken van diverse gemeenten suggereren, dat elke gemeente gemiddeld 50.000 gulden heeft uitstaan als kapitaal op een bank, in effecten, in hypotheken of anderszins. Dat geeft een totaal van 500 miljoen. (Het onroerend goed staat op di verse balansen als p.m. post, maar de verkoopwaarde ligt volgens Sjaloom zeer hoog. Tienduizend kerken plus pastorieën ter waarde van een ton en vijfhonderd gebouwen plus gronden ter waarde van twee ton geven een totale verkoopwaarde van twee mil jard. Het is bekend, dat er veel lande lijke, meest dode fondsen zijn, die over omvangrijke kapitalen beschik ken. Sjaloom waagt zich niet aan een schatting. Een steekproef-onderzoek enkele jaren geleden gaf voor de Neder landse Hervormde Kerk een geschat vermogen aan van twee miljard. Er is geen enkele reden om aan te ne men, dat de Rooms-Katholieke Kerk met haar vele landelijke fondsen, kloosters en instellingen minder zou bezitten. Tenslotte releveert Sjaloom de lo pende uitgaven (en inkomsten), die elke gemeente besteed aan salarissen, benodigdheden, vergaderingen etc. Aan deze eigen gemeentelijke taken (buiten de diakonie dus) wordt ge middeld naar schatting 50.000 gulden per gemeente uitgegeven. Totaal is dat 500 miljoen, net zoveel als het jaarbudget van de Verenigde Naties. Fifty-fifty Sjaloom heeft enkele mensen om hun reactie gevraagd. Drs. C. H. Koetsier, functionaris voor de ontwik- kelingshulp van de Gereformeerde Kerken, vindt dat geen kerk zich op j de borst mag slaan vanwege haar inspanningen, om de nood in de we- reld te lenigen. Wel wordt algemeen de noodzaak van een mentaliteitsver- J andering beleden, maar dit heeft be paald nog niet geresulteerd in een evenwichtige verhouding tussen het j kerkelijk budget voorzover bestemd voor eigen kerkelijk werk èn getui genis en dienst naar buiten. Hij weet één plaatselijke kerk, waar het beleid er duidelijk op gericht is Maken fusies het kerkelijk bestel (door vorming, documentatie en voor- 1 goedkoper? Mis. Fusies blijken in de lichting), om de verhouding bin- praktijk altijd duurder te zijn. Door nen-buiten of flfty-fifty basis te j het afspringen van het fusieplan zijn brengen. In Geldrop vraagt de her- de anglicanen en methodisten in En- 1 geland nu waarschijnlijk goedkoper meente in Den Haag. Het merendeel verzet con amore veel werk en inte greert geloof en zakelijkheid. Specialisten De secretaris van het pastoraal concilie, dr. W. Goddijn, maant Sja loom tot voorzichtigheid. Net als ont wikkelingssamenwerking is kerke lijke financiën een terrein voor spe cialisten. die ons heel spoedig van een aantal naieve veronderstellingen afhelpen, meent hij. vormd-gereformeerde commissie voor zending en werelddiakonaat de kerk leden één procent van hun inkomen voor deze doeleinden, evenveel als gegeven wordt voor het eigen kerke lijk werk. In de Gereformeerde Kerken als geheel ging in 1967 11,4 procent van de totale kerkelijke inkomsten naar zending en werelddiakonaat. In 1960 was dit nog maar zeven procent. Herstructurering Dr. J. C. C. Rupp van het Visser 't Hooft-centrum te Utrecht vindt, dat een noodzakelijke herstructurering van de kerkelijke financiën wordt belemmerd door de autonomie van de plaatselijke gemeenten, de zeer onge lijke spreiding van vermogen en de nog zeer beperkte samenwerking van de kerken. Hij wil, dat de kerken een aantal top-deskundigen bij elkaar stoppen in een financiële adviesraad voor planning op lange termijn en voor structuur-experimenten. Overigens neemt hij het op voor de kerkvoogden. Dr. Rupp was zelf kerkvoogd van de hervormde ge uit. vermoedt dr. Goddijn. Oecumenische kerkgebouwen met gebruik door meerdere kerkge nootschappen blijken meestal duur der te zijn dan twee kerken apart. De vele grootseminaries, die in ons land gefuseerd zijn, waren goedkoper dan de huidige studie-concentraties en wat men krijgt voor de oude ge bouwen blijkt bitter tegen te vallen. Dr. Goddijn betreurt het, dat er in de Rooms-Katholieke Kerk nog zo weinig coördinatie is. Maar zou er een centrale administratie zijn, dan zou die aan kunnen tonen, dat het imago van de rijke kerk niet waar is. Aan dit imago werd bijgedra gen door de grote geslotenheid in financiële zaken. Uit het rap port van de commissie Van Wal- sum blijkt volgens hem echter voldoende, hoe droevig de ker kelijke financiën er voor staan en hoezeer de salariëring van het kerkelijk personeel een achtergebleven gebied is. NED. HERV. KERK Beroepen te Sommelsdijk: T. L* gerak te Veenendaal; G. C. Kuna Delft; te Maartensdijk-Hollandse B ding (U.): T. Tijsma te Sexbierum; Ridderkerk (toez.): H. Koudstaal Oudshoorn (Z.H.); te Amsterdy (Prinsessekerkgem.)L. A. Boda|* koopvaardijpred. m. standplaats Aj sterdam; te Woudrichem: G. Th. V lebregt te Giessen-Nieuwkerk. Emeritaat verleend aan ds. A. Pd ma te Tietjerk. Beroepbaarstelling: T. H. Oost^ brug, Bergselaan 374 a, Rotterdam.: GEREF. KERKEN Beroepen te Leiderdorp: J. de Joh te Uithoorn. Bedankt voor Veenhuizen-Een: |j Wanink te Campen (Dtsl.)voor Pi. ten: D. D. Soepboer te Lutjegast f Beroepbaar verklaard: kand. fc Leeuwis, C. de Vosstraat 3 te Bk] koop, die beroepen is te MonnikE dam en dit beroep heeft aangenomj GEREF. KERKEN (vrUgem.) h Beroepen te Bunschoten-Spakflr burg: M. K. Drost te Dalfsen en Jl Post te Pieterburen. u GEREF KERKEN (buiten verbanf' Beroepen te Sliedrecht: C. P. P1<0 te Heemstede. ji CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Veenendaal (BethP kerk): H. v. d. Schaaf te DordrecF zuid. P ASVAenSRVU: AMSTERDAM Studerenden 1 het hoger beroepsonderwijs zuil voortaan ook lid kunnen worden v de Algemene studentenverenigi i Amsterdam en de studentenraad v de Vrije Universiteit. Zij zullen d kunnen profiteren van de materii! faciliteiten die deze organisaties h leden bieden. De ASVA en de SRVU zien hier1 tevens een poging om het isoleme vooral tegenover leeftijdsgenoten andere onderwijsgebieden te doo breken. „Een erkenning van ove eenkomstige probleemsituaties in al onderwijsvormen; een daadwerkeli steunen van anti-autoritaire actie die immers evengoed buiten de un versiteit geschieden." (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Amsterdamse synoodkreters en leden van de gereformeerde vrouwenvereni gingen mogen samen met verte genwoordigers van het gerefor meerd vredesberaad vrijdag op de synode hun visies uiteen zet ten. Bijna waren ook afgevaar digden van de vereniging van verontrusten gevraagd. Prof. dr. H. M. Kuitert stelde dat althans voor. Maar daar ging de synode toch niet op in. Deze synode staat open voor voor lichting van vele kanten. Met algeme ne stemmen werd besloten dat ook de erepresident van de Wereldraad van Kerken dr. W. A. Visser 't Hooft uitgenodigd zal worden. Hij komt Vul horizontaal in: 1. gejaagd, 2. gelijkenis, 3. slot, 4. in de regel, 5. toekomend deel. 6. eetketeltje. 7. kwelling. Bij juiste oplossing leest men op de cirkeltjes de naam van een plaats in Overijssel. OPLOSSING VORIGE PUZZEL. 1. traag, 2. notie, 3. manen, 4. sa tijn, 5. steen, 6. snert, 7. poort, 8. stier, 9. Griek, 10. armee. 11. klink, 12. ander, 13. sport. to- nijn-snoek-griet. DEN HAAG In een vraag gesprek met het IKOR heeft kardinaal Alfrink gezegd, dat men het geval-Jutphaas niet in het juridische, maar meer in het feitelijke vlak moet benade ren. Met zoveel woorden wekte de kar dinaal de indruk te menen, dat dan zou blijken, dat in de gevallen waar in kerkelijk gemengd verloofden zich tot een priester wenden, ook al scha kelen zij samen tevens een dominee in. het de rooms-katholieke partner is. die de sterkste binding aan zijn kerk heeft. Dan vormt de opvoeding van de kinderen geen probleem. Gelijk bekend zou ds. J. Kor- pershoek uit IJsselstein in Jutphaas samen met een pastoor een huwelijk inzegenen. Hij trok zich echter terug, toen hij ontdekte, dat de pastoor het paar een geheime belofte had laten afleggen. Men laat dan bij een oecumenische huwelijksdienst het bruidspaar in de kerk antwoorden op een vraag als „Belooft gij voor de kinderen, die de Heer u moge toevertrouwen, een goe de vader/moeder te zijn en hun een opvoeding te geven in de geest van het evangelie?" (in ieder geval een vraag naar een christelijke opvoe- I ding). Maar tevoren hebben beide huwelijkspartners binnenskamers aan de pastoor of kapelaan moeten beloven, hun eventuele kinderen een rooms-katholieke doop en opvoeding te geven. Begrijpelijk Moet uit de ontdekking,, die ds. Korpershoek deed, inderdaad de con clusie getrokken worden, dat dit een gebruikelijke praktiik is? Kardinaal Alfrink: „Ik veronderstel dat hier ook een bepaald misverstand mee werkt, misschien een heel begrijpe lijk misverstand. Ik denk dat hier gedoeld wordt op de laten we zeg gen afspraak, die gemaakt wordt, dat de kinderen katholiek zullen worden opgevoed, katholiek zullen worden gedoopt. Een afspraak, die op een vraag van de pastoor gebeurt, of een afspraak die het bruidspaar zelf onderling reeds gemaakt had, en de formule die bij de huwelijkssluiting gebruikt wordt, die namelijk ongeveer zal lui den van „Wilt ge uw kinderen in christelijke zin opvoeding geven?" enz. Maar hier ligt een zeker verschil van taalgebruik, denk ik. Wat men constateren kan in verschillende lan den. landen die overwegend pro testant zijn, daar heeft christelijk min of meer de suggestie van pro testant. In landen, die overwegend katholiek zijn, zoals Frankrijk, Italië Spanje waarschijnlijk ook, ik ben niet zo op de hoogte dan spreekt men van chrétien en van christiano, maar wat persé katholiek betekent. En hier zie ik een zeker misverstand. dat men misschien toch eens een keer uit de weg zal moeten ruimen." Spijtigst Maar hoe moet het nu in die geval len. waarin beide partners bewust meelevend lid van hun kerk zijn en willen blijven? Kardinaal Alfrink noemde deze gevallen het spijtigst". Hij hoopte op een oplossing vanuit de officiële gesprekscommissie van de reformatorische kerken en de Rooms-Katholieke Kerk over de hele problematiek rond het gemengde hu welijk en vooral vanuit beraadslagin gen op internationaal niveau. „Die hele moeilijke gevallen" zou den iets makkelijker op te lossen zijn, als de Rooms-Katholieke Kerk zou terugkeren naar de kerkelijke wetgeving van voor 1908. Toen werd ieder ergens geldig gesloten huwelijk ook door de Rooms-Katholieke Kerk als geldig erkend. Op de bisschop pensynode te Rome in 1967 heeft het Nederlandse episkopaat een voorstel ln deze richting gedaan. Inmiddels hebben zowel het mo- deramen van de provinciale kerkver gadering van de Nederlandse Her vormde Kerk in Utrecht, als ds. M. Groenenberg, voorzitter van het colle ge van visitatoren-generaal in de Ne derlandse Hervormde Kerk. kardi naal Alfrink om opheldering ge vraagd. Zou de Rooms-Katholieke Kerk in derdaad richtlijnen kennen die der gelijke geheime beloften voorschrij ven. dan „zullen we onze houding ten aanz'en van de oecumenische hinvf- woensdag 3 september samen met an dere buitenlandse gasten. De synode leden zullen hem vragen kunnen stel len. Toch zijn de Amsterdamse jonge ren, die de aktiegroep "Synoodkreet" hebben gevormd, niet helemaal tevre den. Ze geven tijdens deze zitting weer een eigen (gestencild) blad uit, waarvan gisteren het eerste nummer verscheen. Dit nummer laat duidelijk uitkomen dat jong Amsterdam meer had verwacht. Vluchtig Ze hadden liever het rijk alleen gehad en veel liever nog vijf of zes van hun afgevaardigden laten discus siëren met vijf of zes van de synode leden. terwijl de andere synodeleden zwijgend zouden mogen toehoren. De Amsterdamse jongeren vinden dat de te volgen methode niet meer zal ople veren dan een "vluchtige kennisma king". De synode vond een pracht van een kerkordelijke oplossing voor dit novum. Nooit eerder is de synode bereid geweest zomaar mensen te ont vangen die hun eigen inzichten wil len komen toelichten. Dr. P. G. Kunst, de voorzitter, zei, dat de sy node mensen aan het werk zet die dan verslag moeten komen uitbren gen. Dat zijn de deputaatschappen. Zo vraagt de synode nu ook andere groepen die hun eigen bijdrage te leveren hebben. Dr. Kunst opende gisteravond om zeven uur de eerste synodeweek op de "Blije Werelt", het uitgebreide en steeds mooier wordende conferen tieoord in Lunteren. Even stond hij in zijn openingswoord stil bij de Vrij making, die zich 25 jaar geleden voltrok. Vertrouwen Die scheuring, zei de praeses, is niet wat gevierd kan worden, maar wel iets om ons te herinneren. Als les moet daaruit getrokken worden dat we "met elkander leren leven in lijkssluitingen opnieuw moeten be zien", schrijft ds. Groenenberg. Ook het blad Hervormd Nederland reageert in een hoofdartikel op de affaire. „Ons grote bezwaar richt zich niet in de eerste plaats tegen de eisen als zodanig. Elke kerk heeft de plicht aan te dringen op godsdienstige op voeding. Zij heeft en houdt ook het recht, daarover zelf omschrijvingen te geven. Zowel in protestantse als in rooms-katholieke kring weet men immers uit pastorale ervaring dat de moeilijkheden voor een gemengd ge huwd gezin veelal eerst komen na de trouwdag. En uit langjarige ervaring is ook gebleken dat veel gemengd kerkelijke gezinnen beide kerkge nootschappen maar laten schieten. De pastorale zorg na het huwelijk is in de meeste gevallen groter dan daarvoor." „Ons bezwaar richt zich echter te gen de wijze waarop in de hier gesig naleerde gevallen van r.k. zijde is gehandeld. Het is een zaak van fair play dat een r.k. of protestantse geestelijke er open voor uitkomt wat hij precies aan het bruidspaar vraagt". grote mate van tolerantie". Daarot is voor deze synode "die geen gemak kelijke tijd staat te wachten", wei nieuw "onderling vertrouwen een ee\ ste voorwaarde". De eerste avond stond geheel ij het teken van besluiten wat in dl komende dagen wel en wat niet gé daan kan en moet worden. Het mq deramen stelde voor en de synod bleek volgzaam. Weinig voorstellel leverden stof tot debat op. Donderdagavond zal de synod zich laten voorlichten over de finan ciële aspecten van het voorstel va) de commissie-Van Walsum in had rapport aan de regering. Uitkering Zoals bekend stelde deze commis sie voor jaarlijks een bepaald bedrai aan de Nederlandse kerken uit t keren. De huidige regering voelt nie voor dat voorstel en wil in één kee met een bedrag haar verplichtingei aan de kerken afkopen. Daar deze kwestie in de komend maanden in de politiek gaat spelei zullen prof. dr. D. Nauta en mr. J Donner donderdagavond een infor matief gesprek met de synode heb ben, zonder dat deze meteen besllssin gen zal nemen. Aan het slot van de avond kwan de kanseloprocp nog ter sprake >dii op 21 september aan het begin vai de interkerkelijke vredesweek in ve le kerken zal worden gelezen. Mei dankbaarheid voor de gereformeerd» initiatieven om het oorspronkelijk! ontwerp te verbeteren werd de op roep zonder meer aangenomen. Dr. Kunst zei nog met nadruk dal ook vanuit andere kerken dergelijke initiatieven ondernomen zijn. Al gemeen was de mening dat het ont werp niet alleen geamendeerd maai ook verbeterd is. HAMBURG De minister van justitie van Hessen is het niet eens met de manier, waarop officier van justitie Rahn in Frankfort de zaak-Defregger heeft behandeld. Hij is van mening dat Rahn niet alleen Duitse, maar ook Italiaanse getuigen had moeten horen. Minister Strelitz heeft dit gezegd in een vraaggesprek met Der Spiegel, het blad dat twee maanden geleden de zaak Defregger aan het rollen bracht. De officier van justitie heeft 14 augustus na hernieuwd onderzoek gezegd, dat een heropenen van de zaak betreffende het doodschieten van zeventien inwoners van Filetto in 1944 niet gerechtvaardigd was. ..Duitsers die hun kameraden door Italiaanse partisanen hebben zien doodschieten, oordelen natuurlijk heel anders over de zaak dan de zo nen of dochters van een terecht gestelde Italiaan" aldus Strelitz. Frankfort ligt in Hessen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2