Vierduizend herdenken vrij gemaakten Vrijmaking O O O O 0 O O O O O O O O O Stichting Statenvertaling breekt met het NBG Nieuwe diensten aan zeevarenden Om het levende Woord Een woord voor vandaag Meer onrust in Missouri-kerk Getemperde blijdschap Geen vlaggetjesdag Uw probleem is het onze... Conferentie in Rotterdam „Wij hebben geen vertrouwen meer BEROEPÏNGSWERK NSR-structuur op de helling MAANDAG 25 AUGUSTUS 1969 „Weest allen mijn navolgersbroeders, en ziet op hen die evenzo wandelen, gelijk gij ons tot voorbeeld hebt." Paulus schrijft deze woorden aan de gemeente van Philippi. Hét merkwaardige is dat je van een christen eigenlijk dergelijke woorden niet verwacht. Een christen moet immers heel nederig zijn. Maar een christen hoeft geen slappeling te zijn, of zich als een slappeling voor te doen. Een christen heeft zijn leven ge fundeerd op de rots. Een dichter zei: „Wees uzelf zei ik tot iemand, maar hij kon niet, hij was niemand." Iemand zonder persoonlijkheid kan zichzelf niet zijn. Hij moet altijd een ander naapen. Nu is dit het wonderlijke van het christelijk geloof. Daarin verschilt het van ieder ander geloof. Iedere godsdienst wil dat de mens zichzelf verliest in de godheid. Het wonderlijke is dat het christelijk geloof leert dat God de mens schept met een eigen persoonlijkheid. Een christen mag zichzelf zijn, want hij is iemand. God heeft hem als een „iemand" geschapen. Daar heb je weer die wonderlijke tegenstelling in het geloof. We moeten onszelf opgeven. We moeten minder worden. Maar niet om niets te worden, om te verdwijnen, om slaven van God te worden zonder persoonlijkheid. Wie zichzelf ver liest, vindt juist zichzelf. Hij wordt iemand. We lezen vandaag: Nehemia 9 16-38. (Van onze kerkredactie) MILWAUKEE (VS) In de Missouri-Lutherse Kerk wordt een protestbeweging georgani seerd tegen de altaar- en kansel gemeenschap met de Ameri kaanse Lutherse Kerk, waartoe de synode enkele weken geleden heeft besloten. De leiders van deze verontrusten zeggen, dat zij met hun actie de kerk bij elkaar willen houden en willen voorkomen, dat „duizenden" de Mis souri-kerk zullen verlaten. In septem ber organiseren zij in Chicago een grote samenkomst. Leider is Law rence Marquardt, een autohandelaar in Dundee. Dr. John Tietjen, de nieuwe presi- dent van het Concordia-seminarie in Saint Louis, gelooft, dat zijn kerk nu dezelfde strijd krijgt, die de meeste andere Amerikaanse kerken al gehad hebben, over de Bijbel. Het gaat om de vraag of de histo- risch-kritische methode van Schrift onderzoek toelaatbaar is, zei hij. Tietjen vond zelf van wel. omdat het er bij de historisch-kritische me thode om gaat, te onderzoeken hoe de bijbelse geschriften ontstaan zijn, niet om hun waarheidsgehalte in twijfel te trekken. De waarheid van de eerste hoofd stukken van Genesis is, dat God de wereld heeft geschapen. Vele christe nen geloven in God als Schepper en zien verder alles als een proces van evolutie. Ik kan dat niet erg vinden, aldus dr. Tietjen. (Van onze verslaggevers) SCHEVENINGEN „De buitenwacht zegt: wat heeft die vrijgemaakte hobby van de doorgaande reformatie hun gekost. Bloed, zweet en tranen. Maar moesten wij onze kinderen dan maar prijsgeven aan onderwijs dat al minder van de gang van Christus' werk in de kerk laat zien en al meer komt open te liggen voor de schriftkritiek. Moesten we dan in de politiek mee links door de bocht? Was dat dan de dank voor het opnieuw verstaan van Gods verbond? Het is dan beter kreupel te gaan op de smalle weg, dan voort te hollen op de brede. Ingrediënten die veel jubilea vertonen hebben bij ons in 1969 geen schijn van kans. We stapten in 1944 niet op een plezierjacht. De wind was van meet af aan tegen en het is vandaag hier in Scheveningen bepaald geen vlaggetjesdag". Brieven die niet rijn voorzien van naam en adrea kunnen niet In behandellnc worden genomen. Ge heimhouding Is venekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Als twee personen elk zelfstandig uitkering krachtens de Algemene ouderdomswet ontvangen, hoe gaat het dan met de uitkeringen als ze trouwen? Antwoord: Dan behoudt ieder zijn eigen uitkering. Vraag: In welke bundel is opgeno men het lied „Het Geuzenvendel op de thuismars"? Antwoord: Dit gedicht van F. L. Hemkes (1854 - 1887) is opgenomen in de bundel „Veertig Gedichten" en in tal van boeken, bestemd voor de jeugd en de scholen. Het beste is eens na te gaan in de leeszaal, of een bibliotheek, want we vrezen dat er geen bundel meer in de handel zal zijn waarin dit gedicht voor komt. Vraag: In onze tuin staan tien pruimebomen. Een jaar of acht ge leden hebben we er een goede oogst van gehad, maar dit jaar hebben ze weinig meer gebloeid en slechts en kele vruchten gedragen. Waaraan kan dit liggen? Ik mest elk jaar met slakkenmeel. Wel worden ze elk jaar door bladluis geplaagd. Antwoord: De bladluis kan u in de winter en in de groeitijd bestrij den met de gebruikelijke middelen. Vervolgens de bomen wat uitdunnen om licht en lucht te verschaffen, als eerste voorwaarde voor een goede bloei. Vervolgens wat kali en stikstof geven, daar slakkenmeel wat te eenzijdig is. Uit uw brief maken we op dat het hier om kruisbestuiving gaat. Zijn er misschien in uw tuin of vlak er bij een of meer pruimen gerooid en dan nog wel een Reine Victoria? De meeste pruimenrassen hebben stuif meel van andere pruimen nodig om vrucht te zetten en hiervoor is Rei ne Victoria de beste. Plant Reine Victoria bij, als u deze soort niet heeft Verzoek van lezeres: Wie kan me aan het gedicht over Hugo de Groot helpen, dat begint met de woorden: „Op Loevestein woónde eens een man. Het is reeds lang geleên."? Vraag: Vorig jaar viel Hemel vaartsdag op de verjaardag van mijn vrouw, 23 mei. Komt het vaak voor? Antwoord: Na 1800 kwam dit voor ln 1805, 1811, 1816. 1895, 1963, 1968 en het is nog te verwachten in 1974. Vraag: Wat is de waarde van een gouden 10 franc-stuk Napoleon III uit 1864? Zeer gaaf. Zijn er nog veel exemplaren van? Antwoord: Het aantal nog aanwe zige stukken is onmogelijk op te ge ven. Ze zijn niet zeldzaam. Voor een zeer gaaf exemplaar is de waarde te stellen op 30 a 35, tussen particu lieren onderling. Vraag: Onze gehuwde kinderen gaan ermee akkoord dat bij overlij den van een der ouders de langstle vende in het bezit van de gehele erfenis blijft Zij willen dit ook schriftelijk verklaren. Kan dat? Moeten schoonkinderen deze verkla ring mede ondertekenen? Antwoord: Een dergelijke verkla ring is niet rechtsgeldig. Men kan namelijk nog niet beschikken over een nalatenschap die nog niet open gevallen is. Beter is de echtge noot (ote) een bedrag voor levenson derhoud na te laten. De notaris kan hierbij adviseren. Vraag: Indien de tweede vrouw van een reeds vroeger overleden man iterft, hebben de kinderen van deze man recht op haar nala tenschap, als zij zelf geen kinderen nalaat? Antwoord: Neen, tenzij zij bij festament anders heeft bepaald. Vraagt Wanneer men door ziekte een pensionafspraak moet annule ren, hoe groot is dan de schadever goeding? Antwoord! Meestal ontbreken ygste afspraken. Veelal wordt 60 of T) procent berekend. Deze woorden sprak zaterdag middag dr. C. Trimp uit Gronin gen in het Circustheater te Scheveningen. Uit alle delen van het land waren leden van de Gereformeerde Kerk vrijge maakt gekomen ter herdenking van de vrijmaking op 11 augus tus 1944. De opkomst was zo massaal, dat de ruim 4000 be zoekers behalve in het Corcus- theater moesten worden onder gebracht in twee in der haast besproken kerken: de Badkapel aan de Nieuwe Parklaan en de (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM Met een goed bezochte dienst in de St. Laurenskerk is zondagavond een vierdaagse internationale confe rentie op het gebied van dienst verlening aan zeevarenden van start gegaan. Aan dit eerste con gres in zijn soort nemen onge veer 110 vertegenwoordigers van kerken en organisaties die met dit werk te maken hebben, deel. Ook ln de kerkdienst kwam het internationale karakter sterk naar voren: ds. K. S. G. Zijlstra, gerefor meerd koopvaardijpredikant, las de liturgie, havenaalmoezenier pater C. A. v. d. Burgh en rev. W. Popham Hosford van de Engelse kerk deden de schriftlezing, ds. J. W. Schokking, hervormd havenpredikant en ds. D. Kitagawa, secretaris van de afdeling wereldzending en evangelisme van de Wereldraad van Kerken verrichtten de prediking, terwijl het gebed werd uitgesproken door ds. H. Fischer van de Duitse kerk. 2 3 4 6 7 8 10 11 12 13 De conferentie is belegd door de International Council of Seamen's Agencies: de Wereldraad van Kerken treedt als co-sponsor op, waardoor een oecumenisch karakter mogelijk werd. De deelname van The Missions to Seamen, de British Sailors' Society en Apostolatus Maris (de roomska- tholieke organisatie voor zeelieden- zorg) toont dat ook aan. Andere vormen De deelnemers aan de conferentie zullen zich vooral richten op de pro blemen betreffende dienstverlening aan zeevarenden, de zich wijzigende omstandigheden van de koopvaardij en de nieuwe vormen van vervoer en havenuitbreiding. Tevens zal een nauwer contact worden gelegd tussen alle instellingen die zich op dit ter rein bewegen en tevens zullen gege vens worden verzameld van wat er in de vele landen aan werk wordt verricht Vanavond zijn de deelnemers ln de burgerzaal van het stadhuis de gasten van het college van B. en W., dinsdagavond van de Kamer van Koophandel. Woensdag wordt een be zoek aan Amsterdam gebracht. Don derdag is de slotzitting van de confe rentie. Prof. Kamphuis pas verbouwde hervormde kerk aan de Duinstraat. Wat dreef de velen die zich in 1944 vrijmaakten, zo vroeg prof. J. Kamp huis zich als eerste spreker af. Het was het Woord der genade, zei hij. Op dat Woord was een aanslag ge pleegd in de kerk. Het Woord werd gescheiden van de levend makende Geest. Daarbij kwam de moord van het nieuwe kerkrecht. Maar God was wakker over Zijn woord, zoals in de tijd van de grote Reformatie en de Doleantie. Men zocht en vond de weg van de vrijmaking en de wederkeer. Zo mochten wij het Woord 25 jaar geleden aangrijpen. Geknechten wer den vrijgemaakt. Niet door genialiteit van K. Schilder of „logicaliteit" van Greijdanus. Daarom gaat de Vrijma king ieder aan en is het niet maar een kwestie in een lange rij kwesties. Hemel en aarde zijn er bij betrok ken. De Vrijmaking stond op Gods ver lossingsprogramma met de wereld: „Hoort gij volken altemaal". REVOLUTIE Dr. Trimp sprak vervolgens over de ontwikkelingen in het kerkelijk leven tot heden. De achtergrond van alle moeiten daarin waren de zaak van de zgn. „doorgaande reformatie" en de weigering van de synode tot mondelinge samenspreking met de (synodaal) Gereformeerde Kerken. De Vrijmaking werd gereduceerd tot een menselijk incident. Tegenover de doorgaande reformatie stelden zij die niet langer meetrokken, een door gaande revolutie, aldus dr. Trimp. Hij constateerde dat de wagen van die doorgaande revolutie zijn rem men is kwijt geraakt. Nog dieper raakte de strijd om de confessionele bepaaldheid van de kerkgemeenschap. Het independen- tisme streeft naar vervanging van de confessionele verbondenheid van de kerkgemeenschap en wil vrijheid voor de ambtsdragers. De verse won den doen daarbij nog veel meer pijn dan de oude op deze dag van herden- (Van onze kerkredactie) BARNEVELD De Stichting tot handhaving van de Statenver taling gaat het werk van een bijbelgenootschap ter hand nemen. In samenwerking met een Britse zusterorganisatie zal deze stichting zich actief bezig houden met bijbelverspreiding in binnen- en bui tenland. Vul hor. In: 1. langzaam, 2. begrip, 3. lange nekharen van dieren, 4. weef sel, 5. Nederi schilder, 6. soort soep, 7. grote deur. 8. rund, 9. Europeaan, 10. leger (Fr). 11. deel van een deur, 12. niet dezelfde, 13. laddertrede. Bij juiste oplossing leest men op de cirkeltjes drie namen van vissen. Oplossing vorige puzzel: 1. Pisa, 2. Iser, 3. sein, 4. Arno. Het meer in Enrnpa weer max. t. n.sl gist. Amsterdam zw.bew. 17 9 Brussel zw.bew. IS 4 Frankfort zw.bew. 19 12 Genève onbew. 15 4 Innsbruck zw.bew. 10 11 Kopenhagen l.bew 18 6 Locarno onbew. 18 0.3 Londen gch.bew. 19 3 Luxemburg mist 15 3 Madrid onbew. 25 0 Majorca l.bcw. 21 11 Müneben zw.bew. 12 4 Nice onbew. 23 0 Parlja regen 18 0.1 Rome zw.bew. 26 Wenen regen 18 6 Zürtch zw.bew. 13 31 Op deze wijze wil deze organisatie in de rechtervleugel van de gerefor meerde gezindte een alternatief gaan vormen voor het Nederlandsch Bijbel genootschap, waartegen men toene mende bezwaren heeft gekregen. Dit werd zaterdag bekend gemaakt op de jaarlijkse vergadering te Barne- veld, die door een kleine tweedui zend mensen bezocht werd. Zij brach ten achtduizend gulden bijeen in de collecten. De Stichting tot handhaving van de Statenvertaling werd opgericht in 1966 met als doel door voorlichting een dam op te werpen tegen de nieu were bijbelvertalingen. Zij heeft thans 12.000 donateurs, terwijl het contactblad Standvastig verschijnt in een oplaag van 40.000 exemplaren. Geleidelijk aan groeide de onvermij delijkheid van een standpuntbepaling tegenover het Nederlandsch Bijbelge nootschap. „Wij hebben geen vertrouwen meer in het bijbelgenootschap", zei voorzitter ds. J. van Haaren, predi kant van de gereformeerde gemeente te Amersfoort, zaterdag in Barne- veld. „Het spijt me, dat ik dat zo zeggen moet, want wij hebben veel waardering voor wat het NBG in het verleden gedaan heeft, met name op het zendlngsveld. Maar wij kunnen er onze medewerking niet meer aan geven." Het voornaamste bezwaar van de mensen van deze stichting tegen het NBG is, dat het zich niet wil uitspre ken over de vraag, welke bijbelverta ling het zuiverst is. Het NBG meent, dat zijn karakter van dienstverle nend instituut aan de kerken met zich meebrengt, dat het niet op zijn weg ligt, om één bepaalde vertaling als de zuiverste aan te merken. De Stichting tot handhaving van de Statenvertaling stelt zich op het standpunt, dat op dit gebied alleen het beste goed genoeg is en dat een bijbelgenootschap zich dan ook dient te beperken tot de verbreiding van letterlijke en gereformerde vertalin gen. Geen samenwerking O Richtte de kritiek zich jarenlang op de „Nieuwe Vertaling", aan wel ker totstandkoming het NBG een groot aandeel had, thans ziet men met ongerustheid de „Oecumenische Vertaling" komen. „Samenwerking met Rome zou voor protestanten een onmogelijkheid moeten zijn", zei ds. Van Haaren zaterdag. Hij zag deze vertaling als een machtig middel voor Rome om haar dominerende plaats te heroveren, die haar door de Reformatio ontnomen is. Tot nog toe was het zo, dat men ondanks de bezwaren het NBG toch niet missen kon, vooral ten behoeve van de bijbelverspreiding op het zen- dingsveld. „De Heere heeft ons nu echter een deur geopend", aldus ds. Van Haaren. Daarmee doelde hij op de samenwerking, die tot stand ge komen is met het Trinitarian Bible Society in Engeland. Dit kleine bijbelgenootschap werd in 1831 gesticht, toen het grote Brits en Buitenlands Bijbelgenootschap weigerde een rechtzinnige grondslag aan te nemen. Het stelt zich ten doel, uitsluitend „protestantse en onverval ste bijbeluitgaven" te verspreiden. Het handhaaft de oude Engelse verta ling, de King James Version, en heeft daarnaast een fonds van bijbels en bijbelgedeelten in tientallen talen. Een bijzonderheid daarbij is, dat dit bijbelgenootschap de „Textus re- ceptus", die tot in de negentiende eeuw algemeen aanvaard werd als de grondtekst van het Nieuwe Testa ment, op wetenschappelijke gronden nog steeds als beter beschouwt, dan de tekst, die de in de negentiende en de twintigste eeuw in Egypte gevon den handschriften geven en waarop de Nieuwe Vertaling gebaseerd is. Enkele Nederlandse zendingsorgani saties, de Mbuma-zending, de Rhode- sië-zending en de Spaanse Evangeli sche Zending, maken reeds van de diensten van dit bijbelgenootschap ge- ruik. Het Trinitarian Bible Society is zo nodig in staat, om ook Nederlandse bijbels (de Statenvertaling uiteraard) te drukken, maar de Stichting tot handhaving van de Statenvertaling hoopt, dat dit niet nodig zal zijn. Gelijk bekend werkt deze stichting aan een standaarduitgave van de Sta tenvertaling in nieuwe spelling, in nauwe aansluiting aan de editie-Van Ravenstein uit 1657. Op deze vergadering werd verder gesproken door ds. B. Haverkamp, hervormd predikant te Ni j kerker- veen, ds. E. Venema, christelijke gere formeerde gemeente te Zwijndrecht, ds. C. van de Woestijne. gereformeer de gemeente in Nederland te Barne- veld, ds. H. van Leeuwen, christelijk gereformeerd te Urk. en ds. J. van de Poel. oud-gereformeerd te Ede, die elk op hun wijze de feilen van de nieuwere bijbelvertalingen aanwe zen. de Statenvertaling prezen, maar ook hun hoorders waarschuwden, dat een louter verstandelijk ijveren voor de zuivere bijbelvertaling zonder hartvernieuwende genade niet vol doende is. om er de eeuwigheid mee aan te doen. NED. HERV. KERK Beroepen te Harkstede: J. Roebers te Ee (Fr.). Benoemd tot büst. i.h. pastoraat te "V "(MflM 3(3 smquassauoDBja) epnoQ Postma, em. pred. te Tietjerk, c.a. (Fr.). Aangenomen naar Haarlem: K. Blei te Vlaardingen. Bedankt voor Moerkapelle (toez.): D. v. Vliet te Zetten. GEREF. KERKEN Beroepen te Bodegraven-Nieuwer- brug: L. Buitenhuls te Oosterwolde (Fr.). Bedankt voor Harderwijk: J. H. v. Boggelen te Diemen: voor Onstwedde: C. Moens te Friesepalen (Fr.). GEREF. KERKEN (VRJJGEM.) Bedankt voor Neerlandia (Canada) C- Bijl te Hilversum. Van links naar rechts dr. J. Douma, dr. C. Trimp, ds. D. van Dijk en prof. J. Kamphuis op het podium van het Circustheater in Scheveningen, waar kx de vrijmaking werd herdacht. king, aldus de predikant. Het is be klemmend dat zij die in 1944 uit één strijd te voorschijn kwamen, nu na 25 jaar elkaar niet meer blijken te verstaan. Toch is er veel om voor te danken. Wij kregen weer oog voor de vast heid en rijkdom van zijn verbond. Terwille van de jeugd gingen we de smalle weg van de Vrijmaking op. TOEKOMST Dr. J. Douma uit Brunssum bena derde onder het motto „na 25 jaar dichter bij het einde", de toekomst van de kerk. Het lijkt er nog niet op dat het ene wereldrijk zal opduiken en dat voor de Gereformeerde kerk het uur van de uiterste nood zal slaan. Maar, aldus dr. Douma, laten we ons niet bedriegen. Er zijn meer krachten, dan die van het geweld in het einde der tijden. De mensen zullen meer liefde voor genot dan voor God hebben. We ko men in de gevarenzone van de rijk dom, waarbij het moeilijk Is het ko ninkrijk Gods binnen te gaan. Het is makkelijker te zeggen „ware kerk" te zijn dan het te beleven. Wat baat het als we geen levende lidmaten van Christus kerk zijn. De uitspraak van prof. Schilder „De schuilkelder uit, de uniformen aan" blijft arctueel. We hebben toekomst wanneer we blijven bidden. Ons getal is klein, maar ons gebed heeft kosmische draagwijdte. We heb ben toekomst wanneer het vermaan ons niet ontbreekt. Tijdens de herdenkingssamenkomst werd niet geapplaudisseerd, maar werd wel veel gezongen, zoals ds. D. Los te Den Haag in zijn openings woord de stijl van de vergadering reeds typeerde. Het slotwoord in het Circustheater werd gesproken door ds. D. van Dijk te Groningen. Dezelf de sprekers spraken in de Badkapel. GEHOORZAAM In een eveneens volle Nieuwe Kerk aan de Duinstraat beklom prof. dr. L. Doekes als eerste de preekstoel. Het motief van de vrijma king was en is nog steeds: Gode meer gehoorzaam zijn dan mensen. Door de eeuwen heen is gebleken dat reformatie vlak naast revolutie staat. De synode van de Geref. Kerken zei in 1944 "dat is revolutie". Toen de vrijmaking, aldus prof. Doekes. zich ging aftekenen in een scheuring wist niemand wat er zou overblijven. Breuk op breuk en verdriet op verdriet zijn ons sedert 1944 niet be spaard gebleven. In het begin van zijn betoog stond prof. Doekes stil bij de geschiedenis rondom de acte van Vrijmaking op de historische vergadering in de Lu therse Kerk in Den Haag. Kenmer kend voor die vergadering was een uitspraak van prof. Greijdanus, die zei: „U moet deze stap in het geloof doen, anders kunt u het beter laten." Laten wij vandaag biddend opzien tot God na 25 jaren strijd, want wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. VREUGDE Ds. G. Zomer van Groningen - Zuid stond vervolgens stil bij de ge dachte: "niet de crisis der jeugd, maar de crisis der vreugd." Vrijma king is blijmaking. In 1944 werd een aanslag gepleegd op de vreugde van de kerk. DEN HAAG De structuur van de Nederlandse studentenraad zal grondig worden gewijzigd. De raad van vijftig, die door middel van jaarlijkse algemene verkiezingen wordt samengesteld, gaat verdwij nen. Het beleid zal voortaan worden bepaald door de gezamenlijke be sturen van de plaatselijke alge mene studentenverenigingen (grond- raden). Ten minste eenmaal per maand zal in Utrecht worden vergaderd. Ook belangstellenden buiten de grondraadbesturen kunnen aan dit overleg deelnemen. De statutenwijziging zal zo spoe dig mogelijk ter definitieve goed keuring aan de raad van vijftig worden voorgelegd. Wij zullen, om met Paulus te spre ken, geen heerschappij mogen voeren over uw geloof. Het gaat om de unieke genade-M' heerschappijvoering van Jezus M Christus. Geen synodes, ambtsdra gers of welke soort liberale theolo gen ook zullen heerschappij vieren over uw geloof. ZEGEN Ds. W. G. de Vries Helpman sprak ie over de vreugde van de toekomst, to Iemand heeft eens gesproken over rc het faillissement van de vrijgemaak te kerken en dan is het spreken over de toekomst toch niet vreugdevol? Geen enkele kerk heeft toekomst, als haar toekomst niet is: Jezus Christus. De eerste gedachte die dan bij ons opkomt is, dat onze strijd, een strijd is geweest om Christus' wil want wie de wil van God doet blijft k tot in eeuwigheid. Christus heeft de strijd uit de veertiger jaren willen zegenen. Het gaat erom dat de kerken gaan leren zien dat Gods woord onfeilbaar is, dat alle schriftkritiek verderflijk is. Wie vecht om de leer, vecht om de Heer. De Waarheid der Schriften zal ons vrijmaken, ook in de toe- he komst. L~ De opbrengst van de collectes in het Circustheater en de beide kerkge- [C bouwen bedroeg in totaal ruim 13.000 jC gulden, dat na aftrek van kosten ten j goede komt aan de Theologische Ho- geschool te Kampen. (ia ?ei Koord-lerland Opmerkelijk zijn de reacties die je dagelijks hoort over de gebeurtenissen in Ierland. Ze variëren van „inzielig" tot „achterlijk". Natuurlijk is wat in Ierland gebeurt niet verstandig, maar dat klopt wel. want het menselijk so ciaal gedrag is niet het resultaat van verstandelijk denken, zeker massaal haten niet. Of wij Nederlanders onder een dergelijk bestuur beter zouden handelen, waag ik te betwijfelen. Ook betwijfel ik of wij Nederlan ders in dezen wel vrijuit gaan door maar goed te vinden dat onze rege ring niets doet om te bevorderen dat de VN aan hun bestemming beant woorden. De destijds voor tien jaar aangenomen statuten hadden in 1956 al gewijzigd dienen te worden o.a. in die zin dat geen enkele regering meer het recht heeft maatschappelijke mis standen maar te laten voortbestaan onder het motto dat het een binnen landse aangelegenheid is. Wat ik niet betwijfel is dat wanneer misstanden niet tijdig worden gecor rigeerd. dan de correctie weer nieuwe misstanden veroorzaakt. We zien dat in Vietnam, we zagen het in het Maag denhuis en we zien het in Ierland. En als een regering niet alles in het werk stelt om te bevorderen dat over al in de wereld de mensenrechten worden geëerbiedigd, zal de bevolking haar daartoe dienen te dwingen. Doet ze dat niet, dan is ook die bevolking medeplichtig. Laten we wel bedenken dat het lot van de mensheid afhankelijk is van de activiteit van de weidenkenden. Schiet deze activiteit tekort dan wordt de dienst uitgemaakt door de verkeerd-denkenden, hierbij ijverig bijgestaan door de niet-denkenden. Rotterdam W. Dirkson Kerk-zijn (2) Door de „hartekreet" van mejuf frouw F. P. van Kleef, onder het op schrift „Kerk-zijn" in de krant van 28 juli jl. op rijm geventileerd, is blijkbaar bij enkele lezers en lezeres sen de indruk gewekt, dat hier uitslui tend op de plaatselijke toestand in Kinderdijk is gedoeld. Zo is er o.a. geconcludeerd dat de vrijgemaakt-gereformeerde predikant van Kinderdijk zijn schapen niet op zoekt. Deze conclusie (stellig een ge volg van te haastig lezen) is zeer on juist! De vrijgemaakt-gereformeerdft predikant van Kinderdijk is hierin be slist niet ontrouw, het tegendeel is juist waar. Kinderdijk G. van Kleef

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2