OECUMENISCHE ONTMOETING IN NIEUW WADDINXVEEN Soms te verdeeld om te getuigen tegen onrecht Wereldraad belijdt in brief aan kerken Prol. Nauta Belijdenis en binding Kerkelijk experiment roept bezwaren op „We bezitten méér samen dan we wisten" Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze... BEROEPINGSWERK Maxitoga wijst minirok af Integratie in de Flevopolder Ds. B. KOEKKOEK: ZATERDAG 23 AUGUSTUS 1969 Soms wrijf je je ogen uit als je de bijbel leest. Net heb je iets in al de ernst van je geloof verkondigd, of je leest wat anders dat daar recht tegenin gaat. Zo ook vandaag in Philippenzen De hele week heb ik geschreven over het feit dat het geloof van Paulus niet volmaakt was. Hij zegt het zelf: dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn." En dan ineens schrijft hij: „Laten wij dan allen, die volmaakt zijn, aldus gezind zijn". Paulus heeft net geschreven dat hij zich uitstrekt naar de toe komst. Die houdt in dat wij volmaakt zullen zijn. God heeft ons immers aangenomen als Zijn kinderen en herschept ons naar het beeld van Zijn Zoon. Paulus zegt als het ware dat wij in het besef dat we nog niet volmaakt zijn al mogen le ven uit de zekerheid van wat we zullen zijn. Ons leven hier op aarde moet een afstraling zijn van ons le ven dat ons geschonken wordt. We kunnen ons door twee din gen laten beïnvloeden. We kunnen omkijken en terugverlan gen naar de vleespotten van Egypte. Dan gaan we murmureren tegen God. We kunnen ook vooruit zien naar de melk en ho ning van het beloofde land. Dan proeven we het manna nu reeds. We lezen vandaag: Nehemia 8 1-19. We lezen morgen: Nehemia 9 1-15. Blieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge heimhouding ls verzekerd, vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Er bestaat nog niet zo heel lang een ziekteverzekering vbor kleine zelfstandigen tegen een jaar premie van ongeveer 400, ongeacht de leeftijd. Welke maatschappij is dat? Antwoord: U zal wel de Neder landse Onderlinge Ziektekostenver zekering bedoelen, die openstaat niet alleen voor kleine zelfstandigen, van wie het inkomen boven de inko mensgrens van de ziekenfondsverze kering ligt (deze grens is thans 13.800). De speciale verzekering, die u bij iedere verzekeringsmaatschappij kan aangaan, beoogt hun, die op grond van hun gezondheidstoestand op gevorderde leeftijd niet, niet vol doende of niet zonder uitsluitingen verzekerd kunnen worden, zonder selectie een redelijke dekking te bieden op basis van ziekenhuisver- pleging in de laagste klasse, op voorwaarde dat men niet is opgeno men op het tijdstip van aanvrage. De premie bedroeg in 1967 nog ƒ396 per jaar per persoon, maar is nu opgelopen tot 468. Vraag: Ons goudhamstertje heeft al enkele malen jongen gehad, die na enkele dagen dood gingen. De moeder schijnt ze niet of niet vol doende te verzorgen. Hoe kunnen we een volgend nestje zelf groot brengen? Antwoord: Het is zeer moeilijk om jonggeboren hamsters van hun moeder te verwijderen en zelf groot te brengen. Zie ze direct na de ge boorte te verwijderen en ze met verdunde melk in een miniatuur- zuigflesje (zoals kinderen soms als speelgoed hebben) te voeden. Lukt dit, dan kunnen ze zeer spoedig het gewone voedsel opnemen. Beter is het een nieuwe voedster aan te schaffen, daar deze kennelijk een slechte moeder is. NED. HERV. KERK Beroepen te Mastenbroek: M. Jansens te Stellendam: te Arnemui- den: J. P. Verkade te Nieuwe-Tonge. Bedankt voor streekgemeente Mar- ne-Ambt (Leen sca): E._van Stuyven- berg, kand. te 's-Gravenhage. GEREF. KERKEN Beroepen: Te Steenwijk: J. van Eijk te Soesterberg. Geref. Kerken (vrijgemaakt) Bedankt voor Neerlandia, (Can. Ref. Church): C. Bijl te Hilversum. Geref. Gemeenten Beroepen te Slikkerveer: H. Lig- tenberg te Genemuiden; te Hendrik Ido Ambacht: G. A. Zijderveld te Middelburg. ROME Het Vaticaan is weer eens een zedelijkheidsactie begonnen. De gendarmes van het Vaticaan tre den op tegen vrouwen in minirokjes en mannen in korte broek. Ieder die volgens de Vaticaanse mode te kort gekleed is, mag de Sint Pieterskerk niet binnen. De comman dant van de gendarmes heeft onlangs van de curie opdracht gekregen strenger op te treden. Rome en reformatie bouwden samen kerk (Van onze kerkredactie) DRONTEN Enkele belij dende leden van de Gerefor meerde Kerken in de Flevopol der voelen zich miskend door het beleid van hun kerkeraad. Na zich vergeefs op de kerke raad en de classis Harderwijk beroepen te hebben, vragen ze nu de generale synode in te grij pen en de „oecumenische koers" van de kerkeraad te verbieden. In de Flevopolder werken de gere formeerden tot verdriet van som mige eigen leden nauw samen met de hervormden. In Biddinghulzen wordt iedere zondagmorgen een ge meenschappelijke dienst gehouden, terwijl de middagdienst alleen door de gereformeerden verzorgd wordt. Kinderen kunnen zowel door de her vormde als de gereformeerde predi kant gedoopt worden. In de wijkgemeente Swifterbant zijn alle diensten gemeenschappelijk en bestaan er volledige intercommu nie. Kinderen worden door de her vormde zowel als de gereformeerde predikant gedoopt en beide predikan ten wisselen ook het catechetisch on derwijs af. PASTORAAT Na het vertrek van ds. C. Houtman besloot de kerkeraad dat de her vormden in Biddinghuizen pastoraal verzorgd zullen worden door de be roepen gereformeerde predikant, ds. Molenaar, en de gereformeerden van Swifterbant door de hervormde pre dikant Volgens de klagers was veertig procent van de aanwezigen op de wijkvergadering, waar dit plan besproken werd, tegen het voorstel. Toch heeft de centrale kerkeraad het uitgevoerd, al zijn er dan oplossingen getroffen voor gereformeerden die geen hervormde predikant in hun huis willen ontvangen. MOEILIJKHEDEN De bezwaarden zeggen dat velen in Oostelijk Flevoland al in geestelijke moeilijkheden verkeren. „Een nog verdere integratie zal wellicht voor velen een distantiëren van de gere formeerde kerk in haar huidige situ atie als gevolg kunnen hebben," drei gen zij. De classis Harderwijk voelde enkele maanden geleden mee met deze be zwaarden. Zij gaf de centrale kerke raad opdracht zijn beleid om te bui gen. Ondanks die uitspraak, zeggen de klagers nu, is de bestaande toestand niet slechts gehandhaafd, maar zelfs uitgebreid. Zij willen dat de generale synode de kerkeraad opdraagt zich te hou den aan de synodale richtlijnen. In dat geval zal Flevoland zijn uniek karakter als kerkelijk experiment verliezen. WADDINXVEEN De Ontmoetingskerk in Waddinxveen is een christelijke handreiking. Niet in de diakonale zin van „iets afstaan aan de ander", maar een hand druk waarmee men een vriendschap of een broederschap bezegelt. Een wederzijdse erkenning. Toen het ontwerp van architect L. Roggeveen voor de oorspronkelijke als gerefor meerd kerkcentrum bedoelde Ontmoetingskerk al helemaa I klaar was, is daar de ontmoeting met de rooms-katholieke gemeenschap gekomen. Een gemeenschap die hetzelfde doel bleek na te streven: de bouw van een christelijke kerk in de nieuwe woonwijk. En toen rees de vraag: „Moet dat nou?" Pal tegenover de plaats waar de gereformeerde kerk moest ko men zouden de rooms-katholie- ken een nieuwe parochiekerk gaan bouwen. En een eindje ver derop was een hervormde kerk gepland. Moest dit „vertrouwde beeld" van de verscheurdheid der christelijke kerk voor de zo veelste maal worden gedemon streerd? Daarvan zijn ze in Waddinxveen teruggeschrokken. Op grond van het feit dat men elkaar als broeders en zusters in Christus erkende, en over tuigd van de dwingende noodzaak dat in deze tijd van toenemende on kerkelijkheid alle samenwerking die mogelijk is ook moet worden uitge voerd, besloten gereformeerden en rooms-katholieken van de kerkbouw een gemeenschappelijke zaak te ma ken. Met de bedoeling die kerk ook gen" voortkomen, die bijvoorbeeld samen te gaan betalen, beheren en gebruiken. Om tot dit besluit te korhen is geen moeizame weg nodig geweest. De gereformeerde broeders hadden er zegge en schrijve drie kerkeraads- vergaderingen voor nodig. De ge meentevergadering die toen moest volgen (vorig jaar april) kreeg een opkomst als nooit tevoren en reageer de, op een enkele uitzondering na, enthousiast. fa Ontdekkend Uiteraard heeft de voorbereiding meer omvat dan deze vier vergade ringen. In kleinere kringen is heel wat overleg gepleegd, waarbij de principiële en pastorale kanten van de zaak veel aandacht hebben gekre gen. Voor beide partijen is dit con tact bijzonder verhelderend geweest. In de eerste plaats ontdekte men van gereformeerde zijde, zo vertelt wijk- predikant ds. B. Koekkoek (36), dat de rooms- katholieke ideeën over kerkbouw en kerkinrichting heel an ders lagen dan wij veronderstelden. Een grappig voorbeeld van het ver anderen van de inzichten was dat de rooms- katholieken persé geen kniel banken wilden, terwijl in het gerefor meerde kamp juist stemmen waren opgegaan om met zulke meubelstuk ken het liturgisch karakter van de eredienst op een hoger peil te bren gen. Een tweede openbaring was, dat toen men om de tafel ging zitten om eens een inventarisatie op te maken van wat men nu eigenlijk gemeen schappelijk bezat, dit veel meer bleek te zijn dan men van elkaar had verwacht. Juist dat gemeenschap pelijk bezit aan geloofswaarden is, zonder dat men de blijvende verschil len wilde verdoezelen, een van de 'uitgangspunten geweest om tot sa menwerking te komen. De gerefor meerden herinnerden zich daarbij de uitspraak van Abraham Kuyper: .,We stoelen op dezelfde wortel des Men had ook nog een stap verder in de kerkgeschiedenis terug kunnen gaan naar Calvijn, die aan Farel schreef: „Onder christenen moet de afkeer van een schisma zo grb'ot zijn; dat zij het altijd, als het maar even kan, vermijden; en vdor de bediening des Woords en der sacramenten be hoort er een grote reverentie te be staan, dat zij overal waar die wor den aangetroffen, oordelen dat de kerk is". Met dit alles levert men in Wad dinxveen nog geen oecumenisch vuur werk. De tweede reden voor het be sluit tot samenwerking bij de bouw en het gebruik van de Ontmoetings kerk is dan ook een financieel- zake lijke geweest. En eerlijkheidshalve zegt ds. Koek koek erbij, dat reden nummer twee in feite boven nummer één staat: De participatie van de rooms- katholie ken geeft de gereformeerden financië le ruimte om in het dorp de on geveer veertig jaar oude Kruiskerk een verbouwing te laten ondergaan. fa Buiten spel (Van een onzer medewerkers) LONDEN Op de laatste dag van de vergadering van het Centraal Comité van de Wereldraad van Kerken veroorzaakte de tergende kwestie-Nigeria nog wat vuurwerk in Canterbury. Het werd hoofdzakelyk aangestoken door P. Taiwo Odumoso, die deel uitmaakt van de staf van de gouvernoeur van westelijk Nigeria. Deze Afrikaanse methodist had zich erg gestoten aan het feit dat de Wereldraad stees weer spreekt van „Biafra". De Wereldraad, zo klaagde hij, is het enige internationale lichaam in de wereld dat het vroegere Oostelijk-Nigeria als een zelfstandig gebied er kent. De stafleden van de Wereldraad putten zich uit om duidelijk te ma ken dat ze in het geheel niet partij dig wilden zijn. De term „Biafra" werd alleen gebruikt, omdat „die zo gemakkelijk in de mond ligt en de mensen meteeen begrijpen wat be doeld wordt". 'Opnieuw sprak het Centraal Comité uit dat „het urgent is, dat onmiddel lijk veilige corridors worden geopend met toestemming van beide zijden, humanitaire hulpmiddelen naar de slachtoffers van dit conflict gebracht kunnen worden." Het comité erkende dat de hulpor ganisaties politiek beticht kunnen worden en riep alle organisaties op tot zelfonderzoek, „om minder kans te lopen beschuldigd te worden van partijdigheid." Rhodesië Op advies van een van de bezin- ningscommissies van deze vergadering sprak de Wereldraad opnieuw uit, dat hij zich verzet tegen het regiem van Smith in Rhodesië. De resolutie over Vietnam werd ingetrokken. Daar was nogal wat kritiek op, om dat alleen tegen Amerika gezegd werd dat het door moest gaan met terugtrekken van de troepen. Hoewel er in een rapport een paar scherpe woorden vielen over het ver trappen van de mensenrechten in 1 Griekenland. verdwenen zij op mysterieuze wijze uit het oog. Een vrijwel volslagen stilzwijgen werd i bewaard over de kwestie - Tsje- i choslowakije. j Besloten werd dat volgend jaar een consultatie zal worden georganiseerd in Beirut om tot een gesprek te ko men met de wereldogdsdiensten De ze bijeenkomst zal in maart worden gehouden. De organisatoren kregen 20.000 gulden om hun onkosten te dekken. Medische studie Het Centraal Comité begroette met blijdschap de nieuwe christelijk me dische commissie die een jaar gele den in het leven is geroepen. De commissie kreeg het verzoek aan dacht te schenken aan de theolo gische en ethische wagen die ver band houden met de transplantatie van menselijke organen, het rekken van menselijk leven de veranderende ziektebeelden in ontwikkelingsge bieden. Ook de jeugd werd niet vergeten. Zoals tal van experts de vergadering als adviseurs bijwonen, zo zal een volgende keer een groep van 15 tot 20 jongeren gevraagd worden, om de jeugd meer aan het woord te laten komen in dit oecumenische parle ment. In een brief aan de ledenkerken er zijn er nu 235 wordt gezegd: „We blijven samenwerken om al dat gene te overwinnen waardoor we el kaar niet ten volle herkennen en wat ons van elkaar scheidt aan de avond maalstafel" De brief wijst er op dat zij „die voelen dat ze niet kunnen wachten tot hun kerken in beweging komen", ongeduldig beginnen te wor den. Falen In die brief belijdt het Centraal Comité bovendien dat „we gesproken hebben tegen bepaalde schendingen van de mensenrechten maar dat weten aanzien van anderen even ernstige si tuaties niet konden spreken of niet duidelijk genoeg konden spreken, omdat we zelf van binnen uit verscheurd waren." Na aandacht geschonken te hebben aan de opdracht die nog lang niet vervuld is roept de brief allen op „in uw eigen situatie te spreken en handelen als de mensenrechten en godsdienstvrijheid met de voeten ge treden worden en... die groepen daadwerkelijk te steunen die deze rechten verdedigen en het welzijn willen van de verdrukten." Helemaal aan het slot aan vaardde het Centraal Comité de uitnodiging van de Ethiopisch Orthodoxe Kerk om de volgende vergadering in januari 1971 in Addis Abeba te houden. Reeds eerder heeft keizer Haile Selasse de Wereldraad uitgenodigd om een assemblee bjj hem te komen De kerkzaal van de Ontmoe tingskerk heeft een oppervlakte van 666 m2. Er staan 587 blauw beklede stoelen. In het liturgisch centrum zijn orgel, tafel, kansel en tabernakel in wit uitgevoerd, waarmee een goed contrast met de rest van de zaal wordt ver kregen. De entree geschiedt door een ontmoetingsruimte die voor allerlei doeleinden kan worden gebruikt. Ter zijde van de kerkzaal be vindt zich aan de ene kant een lokaliteitenvleugel en aan de an dere kant een kosterswoning. De lokaliteitenvleugel heeft een ker- keraads- (e.g. kerkbestuurs)ka- m er, een predikanten- (c.q. priesters)kamer, een catechisatie lokaal en een kleine zaal die de r.k. kerk als „dagkerk" voor de eucharistieviering op werkdagen naat QPbruiken. De gereformeer de kerk is van plan dit zaaltje eenmaal per veertien dagen op zondagmorgen voor een kinder- n"**»ndienst te gebruiken. Met de bouw van de kerk was ongeveer een miljoen gulden ge moeid. De bouw- en aanne- mingsmaatschappii Bogaerdt Schmidt NV te Stolwijk heeft de hni<iv uitgevoerd. De overeenkomst tot het geza menlijk gebruik is voorlopig voor de duur van twee jaar aange gaan. De kerk die eventueel niet met de samenwerking wenst door te gaan kan dan nog drie jaar van het complex gebruik blijven maken. houden. Maar toen bleek het aantal hotelkamers te klein voor een dergelijke grote conferentie. Kennelijk is er nu in die stad wel voldoende accommodatie voor een Centraal Comité. De hervormden zijn in de gerefor meerd-rooms- katholieke samenwer king buiten spel gebleven. In de eer ste plaats is de hervormde gemeente van Waddinxveen van gereformeerde bonds-signatuur en het is bekend dat in die kring andere inzichten be staan. Daarnaast is er een buitenge wone wijkgemeente van midden- or thodox karakter, die reeds enige tijd geleden in een ander deel van de wijk een nieuwe kerk heeft betrok ken. Dit betekent echter niet dat tussen gereformeerden en hervormden in Waddinxveen geen goede contacten zouden bestaan. Het egendeel is waar. Met de wijkgemeente Imma- nuëlkerk zijn bijv. al enkele malen gemeenschappelijke wijkavonden ge houden en ook aan andere vormen van samenwerking wordt iets ge daan. Men denkt o.a. aan afvaardi ging van kerkeraadsleden naar el- kaars kerkdiensten. Vraag aan ds. Koekkoek: „Impli ceert het elkaar erkennen als broe ders en zusters in Christus nu niet dat men toch eigenlijk verder zal moeten reiken?" Het antwoord: „Het eerste wat ons voor ogen staat is déze samenwer king te laten slagen. En daarin zijn we niet krampachtig". Als dit lukt, en tot dusver is het tegendeel daarvan niet gebleken (al zijn in de gegoten overeenkomsten de mogelijkheden opengelaten om op aanvaardbare wijze de coöperatie te beëindigen), dan ziet ds. Koekkoek persoonlijk wel meer terreinen waar op iets samen kan worden onderno men. Stellig zullen naar zijn mening uit deze samenwerking „ontmoetin- tot gemeenschappenike gesprekskrin- gen of tot uitwisseling van catechisa ties kunnen leiden. Maar dat zijn gedachten die op dit moment nog niet zijn besproken. En voor het overige wil gereformeerd Waddinxveen niet verder gaan dan de mögelilkheden die de generale sy node biedt. Waddinxveen is tenslotte geen Eindhoven. Woensdagavond 27 augustus wordt in een bijeenkomst met een litur gisch karakter de kerk officieel over gedragen aan de „Stichting tot geza menlijk eebruik van de Ontmoetings- '-ork" rian zal de kerkklok die de inscriptie „Hij die u roept is ge- Ds. B. KOEKKOEK trouw" draagt, de gereformeerde! de rooms- katholieken van de n we wijk Groenswaard (in de vo mond „de Pettepolder") voor eerst naar hun gemeenschappelijk dehuis noden. Deze eerste keer men. Misschien later meer. Maar die eerste keer zal er toch zijn. En de ontmoeting zal daarna veelvuldig herhalen. In zich snel naar een provinciesti van 25.000 inwoners ontwikkelt Waddinxveen kan dat. Maar het is niet zo dat de v nieuwkomers, die uit a delen van het land in Waddat veen zijri 'neergestreken, d nóg- unieke stap hebben bewe stelligd. Dat is een indruk hier en daar ten onrechte is vestigd. De geboren en geto; Waddinxvèners hebben zich, men met de nieuwkomers, thousiast en van harte achter plannen geschaard. En die 1 pen uitvoeren. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Vorig jaar nam prof. dr. D. Nauta, de kerkhl ricus van de Vrije Universiteit scheid van zijn alma mater. Pas is zijn afscheidscollege in druk schenen. Prof. Nauta wilde volstaan met een laten drukken wat hij toen zei. Zijn onderwerp, verbindende kracht van de belijdt schriften," is in zijn kerk bijzoi actueel. Daarom heeft prof. N zijn gegevens verder uitgewerkt een boekje. Hij zelf had nog een andere re Hij koos een onderwerp, waar hi zijn lange loopbaan nog niet voldi de aan toegekomen was en eigei niemand. „In ieder geval ontbr tot nu toe een afzonderlijke behai ling," schrijft hij zelf. Hij wilde in zijn afscheidscollege nog een i kelijke kerkhistorische bijdrage I ven leveren. De Hervormde Kerk en de Gere meerde Kerken zijn op dit punt schillende wegen gegaan, wegen echter al voor 1880 gewezen wer De hervormden volstonden met b den in gemeenschap met de b denis der vaderen. De Gereforme' Kerken voerden het onderteken! formulier van Dordt uit 1619 v in. De conclusie van prof. Naut dat op beide weeen de moeilijkhi niet te voorkomen waren. De conclusie van prof. Nauta is de ..formulierkwestie in het hier handelde tijdperk (de ne^entii eeuw) geen oDlossing" heeft gei den. Dat is meteen een waarst wing aan de gereformeerde svi die volgende maandag bijeenki want daar komt dit onderwerp aan de orde ..Het zal zaak zijn di aan alsnog de nodige aandachl schenken." schrijft prof. Nauta Dit boekje van 96 pagina's v uitgegeven door Kok in Kan voor ƒ5.75. De titel luidt: „De verl dendo kracht van de belijdenisscli ten."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2