de Heel Zuid-Duitsland parochie van ds. Geerds pfoe de Stuur een vredesmissie naar Ulster t/figet 1 ft 69 Persdienst kampt met Wereldraad geldgebrek IS O O O O O O O O O O O O O Vrijgemaakte synode blijft in haar koers Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze... Catechesatie geschiedt schriftelijk Per jaar 70.000 kilometer in auto PASTORAAT Werk toch nog te veel Alexis vraagt hulp Wereldraad Nikodim mag Russisch klooster op de berg Athos niet bezoeken Puzzelboek BEROEPINGSWERK SCHIPPERS PASTORAAT KERKGRENZEN Rooms-katholieken in VS tegen wijzigingen SCHRIFTELIJK NIEUWE LEIDSE COURANT DONDERDAG 21 AUGUSTUS 196 Gisteren zagen we dat Paulus het verleden vergeet. Hij kan het rustig vergeten, want hij durft over zijn verleden te pra ten. Het jaagt hem geen angst meer aan. Wat doet hij nog meer: „mij uitstrekkende naar hetgeen voor mij ligt." Een christen mag het verleden vergeten, want- het is open en bloot aan Christus overhandigd. Een een christen kan zich uitstrekken naar wat voor hem ligt, want Christus geeft hem een nieuwe toekomst. Het mooiste ligt nog voor ons. Dat zeggen we soms tegen een jongen of meisje op de middel bare school. De jeugdtijd wordt soms de mooiste tijd van je leven genoemd. Dat is niet waar. Mooier is de tijd als je zelf verantwoordelijkheid gaat dragen. Mooier nog is de tijd als je de leiding in handen krijgt. En nog mooier wordt de tijd als je met pensioen gaat. Je kunt het blijven zeggen, zelfs tot een tachtigjarige: de mooiste tijd komt nog. De levensloop van de menselijke cultuur is „opgaan, blinken en verzinken". Zo is ook het leven van de doorsnee-mens. Maar niet van een christen. Het leven van een christen is op staan en schijnen. Hier op aarde mogen we al sterren zijn die stralen in de nacht. Straks zijn we de zonnen van Gods nieuwe dag. We mogen ons daarom uitstrekken naar het mooiste wat nog komt. We lezen vandaag: Nehemia 5 1-19 Brieven «11e niet rijn voorzien vin naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Wat kost de schatting van een erfenis? Er is namelijk me ningsverschil over de grootte. Twee kleinkinderen van de overledene krij gen een bedrag toegewezen, maar de erfenis moet groter zijn dan de kin deren opgeven. Hoe komen ze nu aan een rechtvaardig deel? Antwoord: Als ze minderjarig zijn, moet de voogd(es) voor hun belangen opkomen, of anders de toe ziend voogd. Als de belangen groot zijn, en de andere erfgenamen on willig zijn om mee te wekken, zal er niets anders opzitten dan aan de reditbank een bevel tot boedelschei ding te vragen. De rechtbank geeft het bevel en benoemt tegelijkertijd een notaris, ten overstaan van wie de werk zaamheden van de boedelscheiding moeten geschieden. Voor de notaris moeten dus de bestanddelen van de boedel en hun waarde vastgesteld worden. Telkenmale als de erfge namen over de waarde van de bestanddelen van mening verschil len moet dit punt aan de rechtbank worden voorgelegd. Als een erfgenaam niet verschijnt of weigert mee te werken kan de rechtbank een onzijdig persoon be noemen, die voor en namens de wegblijver of weigeraar beslist. Men heeft hierbij bijstand nodig van een advocaat-procureur. Het kan een langdurige en kostbare geschiedenis worden. De kosten zijn niet te schatten. Misschien dat het optreden van een taktvol, vastberaden advo caat tot een minnelijke schikking leidt. Vraag: Graag zou ik het adres willen hebben van de Pionier Auto mobiel Club, die de sterritten in binnen- en buitenland, ook op het circuit van Zandvoort organiseert. Antwoord: Zuidereind 547D, 's-Graveland, telefoon 02150 - 60959. Vraag: Ik was 2de jaars leer ling-verpleegster en ben 25 jaar oud. Wat is de minimum- en maxi mum-uitkering als ik voor 80 pet., dus geheel, word afgekeurd? Mijn moeder ontvangt slechts AWW-uit- kering, en kan financieel niet bijspringen. Dus moet ik normaal kostgeld betalen. Tot welke instan tie kan ik mij wenden als ik niet akkoord ga met de beslissing? Antwoord: De hoogte van de WA- O-uitkering wordt bepaald door de mate van ongeschiktheid en het dagloon. De uitkering wordt niet be rekend naar het volle dagloon maar naar een bedrag, dat 6 pet. lager is. omdat jaarlijks 6 pet. vakantie bijslag wordt uitgekeerd. Als basis van het dagloon wordt genomen het gemiddeld dagloon in het jaar, voor afgaand aan de eerste ziektedag. De uitkering bij 80 tot 100 pet ar beidsongeschiktheid is 80 pet. van 100/106 maal het dagloon. Als men langer dan een half jaar hulpbehoe vend is en geregeld oppassing en verzorging nodig heeft, kan die uit kering gedurende die periode tot hoogstens 100 pet. verhoogd worden. Mocht u het niet met de hoogte v»n de uitkering eens zijn, dan kan u een voor beroep vatbare beslissing aanvragen, waarop het adres van de raad van beroep, waaronder u res sorteert, vermeld staat. Als u en uw moeder, die slechts AWW-uitkering ontvangt, in moeilijke financiële omstandigheden geraken, heeft u recht op uitkering krachtens de Bijstandswet. Vraag: Wanneer zijn de uitkerin gen van de AOW begonnen en hoe veel heeft een weduwe zonder kin deren totaal tot en met 1968 ontvan gen? Antwoord: De Algemene ouder domswet is 1 januari 1957 begonnen, de AWW pas 1 oktober 1959. Een door u bedoelde weduwe heeft lindsdien als zij daarvoor in aan merking kwam inclusief enkele Incidentele uitkeringen tot en met 1969/21.415,94 ontvangen. Dag in dag uit ryden domi nee en mevrouw Geerds door Zuid-Duitsland op zoek naar Nederlanders. Zij zorgen er voor dat de mensen toch een hand met de kerk kunnen be- (door drs. N. Scheps) „Heel West-Duitslaud ten zuiden van de lyn Keulen-Kassei is het gebied waar ik werk", zegt ds. G. K. Geerds, als we op zyn studeer kamer in de pastorie in Keulen voor de kaart van Duitsland staan. Op die kaart staan heel wat speldjes en die vertellen direct waar heen ds. Geerds moet reizen om de protestantse Nederlanders op te zoeken. Het zyn er ongeveer duizend. „Ik bezoek ze als het kan één a twee keer per jaar", vertelt ds. Geerds verder. Hy rydt daarvoor 70.000 kilometer per jaar. Op die lange tochten zit mevrouw Geerds meestal achter het stuur. Zij gaat altijd met haar man mee. Zo LONDEN Aartsbisschop Nikodim, de tweede man van de Russisch Orthodoxe Kerk, mag niet naar Griekenland. Hy zou een grote Russisch-orthodoxe delegatie leiden die het 800-jarig bestaan van het Russisch-ortho doxe klooster St. Pantileimon op de berg Athos wilde gaan vie ren. Van de vijftien gedelegeerden uit Moskou kregen slechts vijf een vi sum van de Griekse regering. Met nadruk maakte Athene bekend dat Nikodim in dat land niet gewenst Is. De Griekse weigering werd bekend door een brief van de Patriarch van de Russisch Orthodoxe kerk, Alexis, aan de leden van het Centraal Co mité van de Wereldraad van Kerken, dat in Canterbury vergadert. Patriarch Alexis verzoekt het Centraal Comité zijn invloed aan te wenden om tot een „normalisering van de situatie op de berg Athos" te komen. Op die berg bevindt zich een groot aantal kloosters. De monniken kre gen in het verre verleden verlof er een eigen republiek te stichten. Ker kelijk staan ze niet onder het gezag van de aartsbisschop van de Grieks orthodoxe kerk in Athene, maar di rect onder het gezag van de oecume nische patriarch van Istanboel. Republiek Het kolonelsbewind van Athene wil een eind maken aan deze eeuwen oude situatie. In februari hief de 2 3 4 6 7 8 10 11 12 13 AARTSBISSCHOP NIKODIM regering van Griekenland de auto nomie vande monnikenrepubliek (vrouwen werden er nimmer toegela ten) op. Maar de situatie is nauwe lijks gewijzigd, daar de monniken aan hun oude rechten vasthouden. Enkele weken geleden brak er een enorme bosbrand uit op de berg Athos, die voor bijna 300.000 gulden schade aanrichtte en zelfs een aantal kloosters bedreigde. Het Atheense blad Nea Politeia, dat krachtige steun geeft aan minis ter- president Papadopoulos, greep de kans aan om de monniken wegens hun domheid nog weer eens over de hekel te halen. Museum Het blad schreef: „De berg Athos is met de geschiedenis van de ortho doxie en van de Griekse natie nauw verbonden. De berg is een groot mu seum met nationale schatten, die niet langer alleen gezien mogen worden als het eigendom van de daar le vende monniken." Zo wordt in Griekenland zelf stem ming gekweekt om de monnikenrepu bliek niet alleen op papier maar ook daadwerkelijk onder Grieks gezag te stellen. De Russisch Orthodoxe Kerk zou graag de hulp zien van de Wereld raad om de oude traditie van onaf hankelijkheid te herstellen. De the oloog uit Athene Constantine Bones heeft het Centraal Comité van de Wereldraad aangeraden contact op te nemen met zowel de synode van de Grieks Orthodoxe kerk als de oecu menische patriarch Athenagoras, van Istanboel. Vul horizontaal in: 1. schittering, 2. beleefheidsbetuiging. 3. bende, 4. punthoed, 5. volk uit de oudheid, 6. geestelijke, 7. deel van een fiets, 8. Rom. keizer beroemd om zijn recht vaardigheid, 9. badplaats in België, 10. dwaze gewoonte, 11. monster, 12. duurzaam, 13. lomp. Bij de juiste oplossing leest men op de cirkeltjes drie namen van kleuren. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. barometer, 2. grandioos. 3. moe deloos, 4. treurwilg. 5. voorkamer, 6. voornemen, 7. voordelig. 8. Pallieter, 9. reguleren. BREUKELEN. NED. HERV. KERK Beroepen te Heilo (nieuwe 2de pred. pi, toez.): A. C. van Dam te Zwijn- drecht; te Brakel: J P. Verkade te Nieuwe-Tonge. Aangenomen naar Woldendorp. Ter- munten en Borgsweer: E. van Stuy- venberg, kand. te Den Haag; naar Anna Paulowna (toez.): P. Panne- koek, kandidaat te Aalsmeer, die be dankte voor Kats. Bedankt voor Weesp (vac. H. Brons toez.): T. Tijsma te Sexbierum. GEREF. KERKEN Beroepen te Monnikendam: J. Leeu- wis. kand. te Boskoop, die dit beroep ook aannam. Beroepbaar Kandidaat C. C. Smits kamp uit Hazerswoude deelt mee dat hij pas na volbrachte stage (half de cember) eventuele beroepen in over weging kan nemen. GEREF. KERKEN (vrtjgem.) Beroepen te Nijkerk: B. de Vos te Ten Boer. kan hij op reis nog wat werken. Het verstrooidenpastoraat kost heel veel tijd en er blijft dus nog weieens wat werk liggen. Ds. Geerds is predikant van de ge reformeerde kerk van Duisburg-Ruhr- ort. Toen hij negen jaar geleden ziek terugkwam uit Argentinië, waar hij zes jaar predikant was geweest en toen zijn gezondheid hem niet meer toestond weer in Zuid-Amerika te gaan werken, koos hij opnieuw een arbeidsterrein buiten Nederland. De kerk van Duisburg-Ruhrort was aanvankelijk een schippersgemeente. De Nederlandse schippers gingen 's zondags in de omgeving van Duisburg aan wal en bezochten dan de Nederlandse kerkdiensten. Maar daarin is nogal wat verande ring gekomen. Lang niet altijd heeft de schipper zijn gezin nog bij zich. Bovendien vaart hij tegenwoordig op zondag vaak door. Daardoor loopt het aantal schippers, waarvoor de kerk van Duisburg-Ruhrort de pastorale zorg heeft, nogal terug. Daar staat tegenover dat steeds meer Nederlanders zich in het bui tenland ook in Duitsland, vestigen. Sommigen gaan er werken in dienst van een maatschappij, anderen en dat zijn dan vooral de jonge mensen volgen er een stage en een belang rijke categorie wordt gevormd door de meisjes die met een Duitser trou wen en hun man naar zijn vaderland volgen. Zij gaan natuurlijk vaak voorgoed in Duitsland wonen. De meeste andere Nederlanders vertrek ken vaak na kortere of langere tijd weer. Vooral de verspreide Nederlanders vragen de aandacht van de kerk van Duisburg-Ruhrort, maar ook nog heel wat schippers maken graag gebruik van haar pastorale diensten. De drie predikanten van deze kerk behal ve ds. Geerds zijn ook ds. A. Bakker in Duisburg-Ruhrort en ds. O. J. Baumann in Wanne-Eickel aan deze kerk verbonden werken dan ook zowel onder de schippers als onder de verstrooiden. Ds. Bakker en ds. Baumann vinden hun werkterrein ten noorden van de lijn Keulen-Kas sei en ds. Geerds ten zuiden. Is het nodig dat Nederlandse predi kanten de Nederlanders in het bui tenland gaan opzoeken? Kan men zich niet aansluiten bij een Evange lische Kirche in Duitsland? De praktijk bewijst, zegt ds. Geerds, dat een verstrooidenpasto raat hard nodig is. Voor sommige mensen is het moeilijk de kerk te vinden. Ook komt het voor dat men wel enige tijd geregeld naar de kerk gaat, maar dat de band daarna gaat verslappen. Toch dringt ds. Geerds er wel op aan dat men contact zoekt met een Duitse kerk. Voor de Nederlanders die bijvoor beeld in Zuid-Duitsland wonen, is het niet mogelijk naar de Neder landse kerkdiensten in Keulen, Bonn of Mannheim te komen. Voelen zij zich in de Evangelische Kirche niet thuis, dan is er altijd nog de moge lijkheid zich aan te sluiten bij een Freikirch. Dat raadt ds. Geerds de mensen ook wel aan. In het Schwarz- wald woont een vrijgemaakt-gere- formeerd gezin, dat zich heeft ge voegd bij de methodistenkerk. Daaruit blijkt al dat de kerkelijke grenzen in het buitenland wat gaan vervagen. Ds. Geerds komt ook niet alleen bij de mensen van zijn eigen kerk, maar bij alle protestantse Ne derlanders en ook nog wel bij rooms-katholieke. De kerstfeestvie ring wordt ook wel door rooms-ka- tholieke landgenoten bijgewoond. Een van de ouderlingen in Keulen is Baptist. Aan het avondmaal nemen ook niet alleen leden van de Gereformeerde kerken deel. Er worden open avond maalsvieringen gehouden. Ds. Geerds doopt ook kinderen van ouders die tot een andere kerk behoren. Wel stelt de kerkeraad de eis dat de ou ders kerkelijk meeleven. Het verstrooidenpastoraat kost heel veel tijd. Ds. Geerds kan niet volstaan met een korte visite. Als een Nederlander in het buitenland een Nederlandse predikant op bezoek krijgt, wil hij ook wel graag dat deze tijd voor hem heeft. Blijken er moei lijkheden te zijn, dan moet er zeker nog een uurtje langer uitgetrokken worden. NEW YORK Een enquete onder Amerikaanse rooms-katholieken heeft uitgewezen dat de overgrote meerderheid tegen verdere liturgische wijzigingen is op feestdagen. De meerderheid van de geestelijkheid is het echter met de gemeenteleden niet eens. Die willen nog wel een flink aantal veranderingen doorvoeren. De enquete werd gehouden door een commissie onder voorzitterschap van bisschop Aloysius J. Wucislo. Hij waarschuwde dat dit nog maar een eerste indruk is van de antwoorden die binnenkwamen. Pas half november zullen alle antwoorden definitief zijn uitgewerkt. Daarom stelt ds. Geerds een werk programma op dat de nodige speling laat. Om tijd te besparen kondigt hij zijn bezoeken schriftelijk aan. Door middel van een antwoordkaart kun nen zijn landgenoten laten weten of zij hem kunnen ontvangen. Van 98 pet. van de mensen krijgt hij deze kaarten ook terug. Ook de catechisatie vergt meer tijd dan in Nederland. Als dat moge lijk is, geeft ds. Geerds ze mondeling, maar dat kan lang niet altijd. Dan moet het schriftelijk gebeuren. Ook bij dit werk helpt mevrouw Geerds haar man. Als zij hem naar een adres heeft gebracht, rijdt zij nog wat ver der om een voorbereidende catechisa tie te géven. Ze helpt ook verder nog wel. Ze brengt 's, zondags mensen naar de kerk ik ben ook taxichauffeur, zegt ze ze leidt de zondagsschool en ze speelt op het orgel. Ondanks die efficiënte arbeidsver deling blijft er toch heel wat werk liggen. „Het Saargebied hebben we verleden jaar helaas moeten laten schieten", verzucht ds. Geerds. „En ik zou ook wel naar Oost-Duitsland wil len gaan. Maar ik heb mijn handen al vol aan West-Duitsland. Ook in Oostenrijk werkt nog geen Neder landse predikant. Bovendien zou ik graag wat tijd hebben voor het con tact met mijn Duitse collega's." De hulp die de Duitse kerken ons verlenen, is bijzonder groot. Altijd kunnen wij de gebouwen krijgen voor onze samenkomsten. De huur die we moeten betalen, is maar ge ring. Die wordt pro forma gevraagd." „Ook heb ik veel contact met mijn Hongaarse collega. Daaruit is ook weer een hulpactie voor Hongarije (Van onze kerkredactie) 's-HERTOGENBOSCH hervormde ds. N. K. den Al en de roomskatholieke the gische docent H. A. M. Fi willen dat de kerken zich spreken over de situatie Noord-Ierland. Ze hebben (nogal emotionele) open 1 gericht aan de Wereldraad Raad van Kerken in ons lan< het secretariaat van de een] in Rome. Ze willen dat er vredesmissie naar Ulster g „Waarom zwijgen de synoden de reformatorische kerken", zo gen zij," nu de discriminatie va protestantse kant komt?" Ze ze al een paar weken te wachten oj uitspraak van oecumenisch Ni land, dat anders „zo allergisch p te reageren op elk onrecht". Tot de rooms-katholieke zeggej dat zij de vruchten plukken val getto-mentaliteit van de afgel eeuwen. Katholiek Nederland is van zijn solidariteit met dit in i zelf opgesloten katholicisme li baar niet bewust. De twee auteurs van deze brief menen dat de Wereldraa Rome (en dan speciaal het sec riaat voor de eenheid) concret doeltreffende pogingen moeten dernemen om de christenen Noord-Ierland uit hun binnenki liik getto te verlossen. De Raad van Kerken wordt vraagd een beroep te doen o] Wereldraad om een vrddesn naar Noord Ierland te sturen. gegroeid. We hebben eigenlijk een vierde predikant nodig, die voorbeeld speciaal in Zuid-Duits zou kunnen gaan werken. Maai nancieel is dat niet mogelijk." „Het verstrooidenpastoraat j nog steeds. Er komen altijd adressen op te sporen, want het allemaal", zegt ds. Geerds. keer weer ontdek ik nieuwe. Van ene contact komt weer het ande Hoewel ds. Geerds het al heeft met de landgenoten die kent, is hij er steeds op uit nie adressen op te sporen, want het ideaal zijn, als alle protestantse derlanders van tijd tot tijd be kregen van hun eigen predikant (Van een onzer medewerkers) HOOGEVEEN Degenen die zich blyven verzetten tegen de huidige koers van de vryge- maakte Gereformeerde Kerken blyven ccn vergeefse strijd strij den. Dat bleek gisteren. De be zwaren van ds. H. Smit en de heer A. van Schyndel uit Den Helder werden afgewezen. En het zogenaamde „attestenbe- sluit" van de senaat van de Theologische Hogeschool in Kampen werd goedgekeurd. Eergisteren was het al duidelijk dat in de synode zeker geen meerder heid te vinden zou zijn voor de be zwaren uit Den Helder. Was die er wel geweest dan zou immers de ge hele koers van de laatste jaren ge heel gewijzigd moeten worden. Toch leidde de discussie gisteren nog tot een fel conflict, zodat de synode zich zelfs achter gesloten deuren moest terugtrekken. De botsing geschiedde tussen rap porteur ds. A. Geelhoed en de mili- ta rlr begint de an be an 22 t/m 30 augustus halve zondag 24aug.) ivang 21.00 uur m Kaarten bij de V.V.V.'s te Delft, Den Haag, Rotterdam,Schiedam, Utrecht en via de V.V.V.-theaterbespreekbureaus. Prijzen v.a.f 2.- (Van een onzer medewerkers) LONDEN De persdienst van de Wereldraad van Kerken is niet in staat haar opdracht op de juiste wijze uit te voeren. Dit zei gisteren Penry Jones, direc teur van de afdeling voor gods dienstige uitzendingen van de BBC. Als vice-voorzitter van het bestuur van de afdeling „com municatie" van de Wereldraad diende hij een rapport van deze afdeling by het Centraal Co mité in. Toch, zo vervolgt het rapport, „in plaats van zich steeds maar weer te beklagen bij het Centraal Comité over gebrek aan fondsen en overspannen werkers, wil het bestuur van deze afdeling zich wijden aan „het ontwerpen van een totaal com municatieplan voor de gehele We reldraad". De middelen moeten gevonden wor den om de efficiency en de leesbaar heid van al wat wordt uitgegeven te bevorderen zonder onmogelijke fi nanciële- en personeelseisen te stel len. Daarom heeft het bestuur van deze afdeling een kleine commissie be noemd die een studie moet maken van de betekenis en implicaties van „communicatie" voor de Wereldraad. Als het Centraal Comité besluit een nieuw orgaan in het leven te roepen dat in het bijzonder aandacht gaat besteden, zo zegt het rapport ter il lustratie, aan de bestrijding van ras senwaan, zou het nauwelijks in staat zijn voldoende aandacht van de pu bliciteitsmedia te trekken als er niet tevens financiële beslissingen worden genomen. Gisteren hadden de 120 leden van het Centraal Comité een beetje een vrije dag. Degenen die maar even gemist konden worden bij het formu leren van voorstellen gingen een kijkje nemen in het klooster Ay- lesford en het kasteel Allington. twee historische plekjes in de provincie Kent. die wel de „tuin van Engeland" wordt genoemd. tante ds. D. van Houdt. De eerste dat er het gevaar is dafr men kerkrechtelijk niet zo nauw nee als men maar op komt voor de tx denis. Ds. Van Houdt zag hierin een a val op sommige synodeleden, vond de uitspraak ethisch niet antwoord en eiste dat ze of bewe of ingetrokken zou worden. Ds. Ge hoed probeerde wat olie op de gol van ds. Van Houdts verontwaai ging te gieten, maar deze was tevreden te stellen. Terugnemen De gemoederen waren zo verhit worden dat de praeses het beter vt ze achter gesloten deuren wat ai laten koelen. Na drie kwartier w de synode heropend met een Geelhoed die zijn opmerkingen rugnam. Tijdens het debat over het testenbesluit kwam eindelijk in openbaarheid hoe dit ontstaan is. Theologische Hogeschool kwam moeilijkheden toen de synode „open brief" van een groep predik ten niet nam. In die open brief kritiek geuit op de huidi'ge koers de vrijgemaakte Gereformeerde K ken. Deze predikanten bogen niet de synode, die wilde dat ze hun hai tekening onder de brief introkk Het gevolg was dat in tal i Dlaatsen uiteindelijk scheuringen 1 ontstaan. Dat bracht de school moeiliikheden. omdat een student leen kan worden ingeschreven n een confessioneel attest van kerkeraad. Compromis Als nu een jongen aan de Theo gische Hogeschool kwam stude! met een brief van zijn kerkeraad achter de open brief stond), waa gezegd werd dat hij getrouw ach de belüdenïs stond, moest dan de naat zo'n brief accepteren? Prof. J. Schilder weigerde een attest zo'n student. De professoren Veent en Jager hadden helemaal geen zwaar. Toen is uiteindelijk een compl1 mis-voorstel van prof. J. van Bn gen aanvaard om jongens uit omst:11 den gemeenten door de senaat c< 3 fessioneel te laten testen. Met nadruk werd in de discus gesteld dat de senaat door die da niet uitsprak welke van de twee meenten in zo'n plaats de wetti vrijgemaakte gereformeerde kt was. Senaat noch curatorium zijn de stoel van de synode gaan zitten. Verlaten Tijdens de discussie bleek verschillende studenten als gevi van dit besluit de Theologische f geschool hadden verlaten. De rappe teur van de commissie die zich ov dit besluit uitsprak, dr. J. Douma kende dat de studenten die Kamp E hadden verlaten en aan ande 0 instellingen, zoals aan de Vrije Ui versiteit. zijn gaan studeren verdriet" hebben gehad. Met algemene stemmen steunde svnode het rapnort van de commiss u Daarmede werd het verzet tegen 1 attestenbesluit afgewezen. Met druk werd gezegd dat het voorlop zelfs gehandhaafd zal blijven. De sj li node komt volgende week dinsdi weer bijeen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2