Woord inter communie' dooi
ontwikkeling achterhaald
Indonesische soldaten
bestalen zendelingen
STUDENTENTEKORT
STUDIE VERZWAREN
Advertentii
ongeruste
leraren
Bezwaarschrift valt
synode-uitspraak aan
Anglicanen in India
worden katholiek
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze..
gebedskring
Communie is beter woor
Samen naar de Meer gemeenschap nodig
BEROEPÏNGSWERK
Kapauku's begroeven zender
Puzzelboek
O
O
0
O
O
O
0
O
Rahner zegt reis af
Commandant
greep in
Nieuwe kritiek van
werkgevers op
minister De Block
Paulus komt er rond voor uit, dat zijn geloof nog niet vol
maakt is. Hij zegt het zelfs twee maal en herhaalt: „Broeders,
ik voor mij acht niet, dat ik het reeds gegrepen héb, maar één
ding doe ik: vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uit
strekkende naar hetgeen voor mij ligt, jaag ik naar het doel."
En dat is iets wat ook wij mogen doen. We mogen vergeten
wat achter ons ligt. Jezus ChristiLs neemt het verleden van
ons over. Als christenen zijn we niet langer mensen met een
verleden. God immers stelt ons in staat een nieuw begin te
maken.
De duivel echter wil niet dat wij ons verleden vergeten. De
duivel probeerde, zo vertelt Luther ons, hem telkens weer de
rekening over zijn verleden te presenteren. De hulpbisschop
van München, Defregger, kreeg ook de rekening van het ver
leden gepresenteerd.
De tragiek van dat geval is echter dat hij voor dat verleden
niet uit wil komen. Dat hij niet in het openbaar wil belijden
mede schuldig te zijn aan moord. Let op het verschil tussen
Defregger en Paulus. Paulus kwam er rond voor uit dat hij
de gemeente had vervolgd, dat door hem christenen ter dood
waren gebracht. Defregger probeert steeds zijn onschuld naar
voren te brengen en daarom is hij zo ongeloofwaardig. Het
veleden is pas weg als we er voor uit durven te komen.
We lezen vandaag: Nehemia 4 15; 23.
Brieven 41e niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet tn
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding ts verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar ln
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Op een te borduren schelle-
koord met oude Deense huizen
staan de volgende onderschriften: 1.
Hus humlehav, 2. Laesogaart-
Tangtag, 3. Stubmolle, 4. Heubarg-
Ejderstedt, 5. Bryggerset, 6. Hus-
mandbolig, 7. Vesterhavsorne, 8.
Bijstaevnet. Wat betekenen deze?
Antwoord: huis„hop" (dus voor
het brouwen van eigen bier), 2.
zeewierdak op een boerderij van het
eiland, 3. een bepaald type molen, 4.
een eigennaam (dus piet te verta
len), 5. deel van een boerderij, waar
vroeger bier gebrouwen werd, 6.
huis van een keuterboertje, 7. Noord-
zee-arend, 8. dorpssamenkomst.
Vraag: Ik ben zelf vrijgesteld van
betaling van BTW, dus mag ik deze
niet aan mijn klanten in rekening
brengen. Maar de handelaar van
wie ik het materiaal betrekt, moet
die aan mij BTW wel in rekening
brengen of niet? Hij zelf zegt van
niet Een boekhouder aan wie ik het
vroeg, wist het ook niet.
Antwoord: De BTW moet door de
particuliere verbruiker worden be
taald. Omdat vele zaken goederen
leveren en diensten bewijzen aan
ondernemers zowel als aan particu
lieren, is de heffing zo geregeld dat
de verkoper altijd BTW moet bere
kenen waarna de koper deze terug
krijgt als hij ondernemer is, en niet
terugkrijgt als hij particulier 's.
Dat u is vrijgesteld (zoals voor
sommige ondernemers mogelijk is)
betekent niet dat er over hetgeen u
verkoopt, geen BTW moet worden
betaald door de particuliere ver-
ruiker, doch alleen dat u met de
heffing is ingeschakeld. U wordt
dan ook tot de particulieren gere
kend. Uw leverancier moet dus aan
u wel BTW berekenen maar u
krijgt die niet van de fiscus terug,
doch moet die in uw verkoopprijzen
doorberekenen
Vraag: Ik heb twee zilveren rijks-
iaalders, één uit 1845 met de afbeel-
iing van koning Willem TI, en één
ait 1871 met de afbeelding van ko
ning Willem III. Welke waarden
hebben dezen?
Antwoord: Als de rijksdaalder
;an 1845 stempelnieuw is, dus per
fect, kan u de waarde op ƒ60 stel
ten. Met een vlekje of krasje, doch
'.onder slijtage, ƒ45. Met enige slij
tage op de hoogste punten van het
relief (dus nog maar weinig) ƒ30;
wat meer slijtage, ƒ17,50; veel slij
tage, doch alles nog leesbaar, 10.
Voor de rijksdaalder van 1871 zijn
de waarden rond 75 pet. van de
Ixjvengenoemde te stellen. Bedoeld
zijn ruil- of verkoopwaarden tussen
particulieren. Verkoopprijzen in de
handel zullen lager zijn, inkoopprij
zen aanzienlijk hoger.
Vraag: Op een steen in een kerk
in de Alblasserwaard lezen we een
grafschrift van iemand, die in 1693
overleden is en „waarsman" is ge
weest Wat betekent dit?
Antwoord: Van Dale beschrijft
„waarsman" als iemand, die het vee
op uiterwaarden bewaakt. Is het
niet mogelijk dat het woord geschre
ven is als „waersman"? Dit woord
betekent wegens het Middelneder
lands Handwoordenboek verkenner
of verspieder, of een bepaald over-
heidspersoons in West-Friesland.
Het allerwaarschijnlijkst lijkt ons
dat hier bedoeld is „waardsman" of
„waarsman" en dit betekent volgens
Van Dale lid van een dijk- of pol
derbestuur.
WOENSDAG 20 AUGUSTUS 1969
O O
BAARN Tot de gebedskringen in
de Gereformeerde Kerken voelen vele
leden zich aangetrokken. De bekende
maandelijkse gebedsbrieven van het
Zendingscentrum in Baarn, waartoe
de overleden directeur ds. B. Richters
destijds het initiatief nam, hebben de
oprichting en werkzaamheid van
kringen sterk gestimuleerd.
Het kleine, in handig formaat uit
gegeven boekje ,„Ga je mee naar de
gebedskring", uitgegeven door het
Zendingscentrum in Baarn, behandelt
op bijzonder prettige manier een
aantal opkomende vragen. Ook leden
van andere kerken die in deze rich
ting actief willen zijn ontvangen er
een waardevolle handwijzer door.
Een pikante bijzonderheid, die de
schrijver, ds. A. M. Lindeboom in
zijn voorwoord bij de derde druk
vermeldt, is dat hij zelf aanvankelijk
tegenstander van gebedskringen was.
Toen destijds ds. Richters in een cir
culaire de predikanten opwekte gebe
dskringen te bevorderen had hij hem
van zijn bezwaren op de hoogte ge
bracht.
In het spoedige antwoord van ds.
Richters vond hij echter zijn bezwa
ren zo volkomen weerlegd, dat hij
besefte zich hieraan niet langer te
mogen onttrekken. De medewerking
aan gebedskringen leidde na enkele
jaren tot het schrijven van dit veel
gevraagde boekje.
HOUSTON De seismografen op
de maan, die tijdens de twee weken
durende maannacht waren uitgescha
keld, werken weer normaal. Zij zen
den opnieuw gegevens naar de aarde
en hebben reeds enkele kleine bevin
gen doorgeseind.
Vrijgemaakte synode bijeen
(Van onze kerkredactie)
LONDEN Het woord „intercommunie" heeft zgn tijd gehad.
Het zal moeten vervangen worden door het woord „communie",
zeggen theologen van de wereldraad. Maar dan zal het in de
Nederlandse taal wel een andere en diepere betekenis moeten ont
vangen dan het op dit ogenblik in rooms-katholiek spraakgebruik
heeft. Het feit dat het woord „intercommunie" verouderd is werd
ontdekt door een aantal theologen die in het kader van „Faith and
Order" (Belijdenis en kerkorde) er in Canterbury een studie aan
wijdden.
HOOGEVEEN Gisteren is
de generale synode van de Gere
formeerde Kerken (vrijgemaakt)
na haar zomerreces in Hooge-
veen weer bijeengekomen. De
praeses ds. J. Kok heeft in zijn
openingsrede speciaal aandacht
geschonken aan de herdenking
van de vrijmaking in 1944.
Bijna de gehele dag heeft de syno
de zich beziggehouden met het be
zwaarschrift van de heer A. van
Schijndel en ds. H. Smit te Den Hel
der tegen èen besluit van de kerke-
raad van Den Helder.
Toen in de classis Alkmaar-Zaan
dam moeilijkheden ontstonden na het
besluit van de synode van
Amersfoort-West om ds. B. J. F.
Schoep niet te ontvangen, reconstru
eerde de kerk. van Broek op Lange-
dijk de classis en vormde een classis
Alkmaar-Broek op Langedijk.
De kerkeraad van Den Helder
heeft zich daarbij aangesloten en
daartegen hadden de heren Van
Schijndel en ds. Smit bezwaren. Zij
meenden dat niet onder ogen was
gezien of de synode van
Amersfoort-West wel de bevoegdheid
had tot wegzending van ds. Schoep.
Onrechtmatig
De synode van Amersfoort-West
handelde onrechtmatig, omdat men
uit de ene afvaardiging het element
van de één samen met de anderen
niet mag wegnemen. Toen een
Noordhollandse afgevaardigde werd
afgewezen werd er een einde ge
maakt aan de kerkelijke vertegen
woordiging van de Noordhollandse
kerken op de synode.
Door dit eigenmachtig ingrijpen
had de synode volgens de beide ap
pellanten haar kerkelijk karakter zo
veranderd, dat de verhouding tussen
haar en de kerken van Noord-Hol
land niet meer volgens het betrokken
artikel van de kerkenorde kon wor
den bepaald.
Discussie
Commissie 5 had deze zaak voorbe
reid en aan de synode een con
cept-voorstel gedaan. In dat con
cept-voorstel zou worden uitgespro
ken dat de kerkeraad van Den Hel
der terecht heeft overwogen dat de
weg tot een van 's Heren wege gebo
den onderhouding der classicale ver
gaderingen door de classis Alk
maar-Broek op Langedijk is geopend.
Dit voorstel besprak de synode maar
kwam nog niet tot een beslissing
gisteren.
In de discussie ging het vooral over
de vraag of de afgevaardigden van
een ressort zozeer kerkrechtelijk aan
elkaar gebonden zijn dat een afvaar
diging afgewezen wordt wanneer een
afgevaardigde niet ontvangen wordt.
Zowel de rapporteur van de com
missie ds. A. Geelhoed en de voorzit
ter ds. J. M. Goedhart wezen deze
opvatting af. Ds. Geelhoed wees erop
dat er niet één stem wordt uitge
bracht namens een ressort, maar dat
iedere afgevaardigde apart stemt.
Hoeksteen
De praeses ds. J. Kok meende dat
de opvatting dat de afvaardiging niet
ontvangen wordt als een afgevaar
digde niet wordt geaccepteerd, de
hoeksteen was van de gehele redene
ring en dat men daarop in het rap
port het volle licht moest laten val
len.
De synode is met de bespreking
nog niet gereed gekomen. Vanmorgen
beantwoordde de commissie nog de
in de tweede ronde gemaakte opmer
kingen.
NED. HERV. KERK
Bedankt voor 's Heer-Arendskerke:
A. J. Overbeeke te Overdinkel.
GEREF. KERKEN
Niet beroepbaar: J. W. Broersma te
Westerbork kan tot september 1970
geen beroep in overweging nemen.
Deze vergadering werd gehouden
eer het Centraal Comité bijeen
kwam. Nu de 120 afgevaardigden die
samen het „oecumenisch parlement
vormen" zich achter de schermen in
studiecommissie hebben teruggetrok
ken, geeft dit ons even gelegenheid
om aandacht te schenken aan enkele
aspecten die in de verslagen nog niet
aan de orde kwamen.
De theologen die door Faith and
Order bijeen waren gebracht kwa
men tot de conclusie dat algemeen
het inzicht begint door te breken dat
christenen zich in een geheel nieuwe
situatie bevinden door de zich steeds
verder uitbreidende oecumenische sa
menwerking op practisch gebied.
Volgens de Amerikaan John Desch-
ner uit Dallas, Texas, is het woord
„intercommunie" niet meer te gebrui
ken. Het gaat er al lang niet meer
om dat twee of meer kerkgemeen
schappen samen het avondmaal be
dienen.
•fig Gemeenschap
Mensen uit verschillende kerken,
die samen aan het werk zijn, verlan
gen naar een diepere gemeenschap.
Daarom gaan de theologen nu spre
ken van „communie" om die volle
dige avondmaalsgemeenschap aan te
duiden die het uiteindelijk doel is
van de oecumenische beweging.
Maar de commissie die in Londen
vergaderde kwam er nog niet he
lemaal uit. Deze conclusies, die te
vinden zijn in een rapport dat de
titel draagt: „Na intercommunie", zul
len nog verder onderzocht moeten
worden. De afdeling voor belijdenis-
en kerkordezaken gaat zich daar in
1971 mee bezig houden. Maar in
ieder geval is duidelijk geworden dat
„intercommunie" niet meer het
laatste woord is in het oecumenisch
jargon.
Nog een andere arm van de We
reldraad vergaderde deze maand, om
zich voor te bereiden op een ontmoe
ting met het Centraal comité. In Can
terbury kwam ook het hoofdbestuur
bijeen van de afdeling voor wereld
zending en evangelisatie. Het
besprak onder meer de toekomst van
het Theologische Onderwijsfonds en
van het Christelijk Lectuurfonds.
•fig Lectuurfonds
Het laatste fonds werd indertijd
voor een periode van vijf jaar opge
richt. De kerken werd gevraagd on
geveer 5 miljoen dollar bijeen te
brengen en dit geld is gebruikt voor
kapitaalinvestering om de productie
en verkoop van christelijke lectuur in
de ontwikkelingsgebieden te stimule
ren. Nederland droeg aan dat fonds
anderhalf miljoen gulden bij.
Het hoofdbestuur besloot dat het
Theologisch Onderwijsfonds moet
blijven bestaan. Dit fonds steunt se
minaria en theologische hogescholen
en faculteiten in de ontwikkelingslan
den. Maar het Christelijk Lectuur
fonds zal niet op dezelfde wijze wor
den voortgezet, als het in juni van
het volgend jaar zijn werkzaamheden
afsluit.
Volgens het verslag dat werd gepu
bliceerd door de persdienst van de
Wereldraad van Kerken stelt het
hoofdbestuur van Wereldzending en
Evangelisatie voor een speciaal bu
reau in het leven te roepen om het
christelijk lectuurwerk te stimuleren.
Het verslag deelt echter niet mee
hoe dit bureau zal functioneren en of
het zal kunnen beschikken over
eigen fondsen zoals tot nu toe.
Dit is niet helemaal de schuld van
de persdienst, want in het officiële
voorstel aan het Centraal comité
komt ook niet precies uit de doeken
wat de leiding van Wereldzending en
Evangelisatie precies voor ogen staat.
Wel wordt gezegd: „Het podium
staat nu klaar voor een nieuwe stap
op het terrein van de samenwerking.
Terwijl er altijd nauwe contacten ge
staan hebben tussen het Christelijk
Lectuurfonds en de actieve lectuuror-
ganisaties is nu de tijd gekomen dat
ze organisatorisch met elkaar verbon
den worden in een Bureau voor de
Ontwikkeling van Christelijke Lec
tuur."
Kennelijk moet dus het bureau al
lerlei nationale lectuuracties van ker
ken en zendingsorganisaties gaan
coördineren. Doel van het nieuwe bu
reau zal zijn „overal ter wereld effec
tieve en goed gecoördineerde christe
lijke lectuuracties te stimuleren, die
de steun en medewerking ontvangen
van de kerken in het gebied waar
voor ze bestemd zijn."
•fig Politiek
Een derde orgaan, dat kort voor de
bijeenkomst van het Centraal Comité
vergaderde, was de commissie voor
buitenlandse aangelegenheden, de po
litieke arm van de Wereldraad.
Deze commissie zoekt voorzichtig
haar weg. In het verleden is ze wel
eens heel sterk eigen wegen gegaan.
Het ziet er naar uit dat onder de
nieuwe leiding van de Argentijn dr.
J. L. Nilius de commissie wat meer
contact zoekt met haar achterban.
Onder meer werd besloten dat de
commissie meer overleg zal plegen
2
3
4
5
6
7
8
9
MüNSTER De bekende
rooms-katholieke theoloog Karl Rah
ner heeft een reis van twee maanden
door de Verenigde Staten, Australië
en Azië afgezegd.
Een woordvoerder van de universi
teit van Münster. waaraan prof. Rah
ner doceert deelde mede dat de ge
zondheidstoestand van de 65-jarige
theoloog te wensen overlaat. Hij
heeft vooral rust nodig.
Vul Horizontaal in.
1. is een uitvinding van Torricelli,
2. groots, 3. ontmoedigd, 4. boom, 5.
deel van een huis, 6. plan hebben. 7.
winstgevend. 8. werk van Felix Tim
mermans. 9. liniëren.
Bij juiste oplossing leest men op de
cirkeltjes de naam van een plaats in
Utrecht.
Oplossing vorige puzzel.
Horizontaal: 1. Hoed - Namen. 2.
antiek -ant. 3. meester - ga. 4. eend -
erker. 5. regel - pils. 6. aren - kreet,
7. Ase - does -na. 8. etser - nota, 9.
metro - teer.
Verticaal: 1. Hamer - Aa - Em, 2.
one -eerste, 3. eten - geest, 4. dis -
Dender. 5. netel - k.o. - r.o.. 6. aker -
prent, 7. markies - o.e., 8. Engelen -
te, 9. N.T.-ar - staar.
(Van onze kerkredactie)
KEBO, West-Irian Niet de
bewoners van het gebied van de
Wisselmeren, maar Indonesische
soldaten stalen tijdens de rebellie
de huizen van de zendelingen
van de Christian and Missionary
Alliance (Cama) leeg. Dit blijkt
uit een brief van zendeling Jan
Schultz die afgedrukt staat in
het maandblad van deze zending
„De Pionier".
Hij vertelt dat bijna alle dekens j
verdwenen waren en dat de berg
plaats waar ze een voedselvoorraad
hadden genoeg voor drie maanden
leeg was. Bovendien waren alle kle
ren voor de kinderen die aan de kust
naar school gaan weg.
Hij vervolgt: „Van onze vrienden
in het dorp hoorden we dat er voor
de komst-der militairen niets gesto
len was. Bij hun komst echter waren
zij ingebroken, en hadden alles mee
genomen wat hen aanstond. De kle
ding die niet goed genoeg was voor
hen, hadden ze uitgedeeld onder de
bevolking."
COMMANDANT
Schultz nam onmiddellijk contact
op met de legerleiding: „De comman
dant van de militaire afdeling die
Kebo bezet hield, betoonde zich erg
behulpzaam. Hij schaamde zich ken
nelijk voor wat er gebeurd was,
maar had waarschijnlijk niet al zijn
manschappen in bedwang kunnen
houden. Door zijn bemiddeling kre
gen we voor de avond de meeste van
de dekens terug.
Er was meer uit de huizen wegge
haald. maar niet om het te stelen:
„Goede vrienden uit het dorp hadden
zich van de radiozender meester kun
nen maken, maar die ongelukkiger
wijs in de grond verborgen. Een paar
uur na onze aankomst werd hij bij
ons terugbezorgd, beschimmeld en
doorweekt. Maar hij werkte, wonder
boven wonder."
TERUG
„De Burkharts in Tigi vingen onze
signalen op en stuurden voedsel en
kleding, zodat wij nog voor de mid-
Hot noor in Enropa
weer
max. t.
n.sL
gist.
Amsterdam
regenbui
23
1
Brussel
zw. bew.
25
0
Frankfort
mist
23
0
Genève
onbew
24
0
Innsbruck
mist
19
0
Kopenhagen
regen
24
0.4
Locarno
1. bew.
29
0
Londen
zw. bew.
25
4
Luxemburg
h. bew.
22
1
Madrid
onbew.
32
3
Majorca
onbew.
29
0
München
h. bew.
21
0
Nice
29
0
Parijs
mist
27
0
Rome
29
0
Wenen
22
0
Zürlch
mist
23
0
dag alles hadden wat nodig was."
Nog groter bleek de schade te zijn
bij de Indonesische goeroe Sumilat.
In zijn huis was alles weg.
Toch kwamen er ook later nog
verschillende dingen terug. Papua's
die kleren hadden aansenomen van
de Indonesische soldaten kwamen die
na een paar dagen weer terug bren
gen. Inmiddels hebben de Nederland
se vrienden van deze zending reeds
6500 bijeen gebracht om te helpen.
fig Coördineren
Ds. Joseph Diangienda luistert aandacht naar de vertaling in het Frai
van een van de toespraken. Deze leider van de Kerk van Christus c
aarde door de profeet Simon Kimbangu hoort dat zijn kerk als lid va
de Wereldraad van Kerken is aangenomen.
Deze kerk is een geheel autonome Kongolese kerk, die niet ontstaan i
uit zendingswerk. Hoewel pas officieel geïnstitueerd in 1956, telt Üea
kerk reeds een miljoen leden.
Simon Kimbangu, oorspronkelijk een assistent van een zendeling, bego
zijn profetisch werk in 1921. Hij bracht vele jaren door in een Belgisch
gevangenis.
met de ledenkerken en met nationale
en regionale raden van kerken. De
commissie wil informatie bij hen in
winnen, maar waar mogelijk hen ook
adviseren.
•fig Veranderingen
Bovendien zal een studie gemaakt
worden van de vraag, wanneer de
kerk politieke uitspraken moet doen,
of politieke stappen moet onderne
men. Een studiecommissie moet gaan
zoeken naar criteria voor dergelijke
uitspraken en acties.
Bovendien wil de commissie zich
Heel in het bijzonder gaan bezinnen
op haar taken in de jaren zeventig.
De jaren zestig hebben vele politi
veranderingen gebracht. De comn
sie wil nu onderzoeken wat de con
quenties zijn voor de volgende
riode van tien jaar. Bovendien
men zich bezinnen op mogelijke v
anderingen die zich in de eerste h
van de volgende periode kunnen a
dienen.
Doel is om er achter te komen
van christenen en kerken in de I
mende jaren een andere politieke
stelling verwacht moet worden, vo
al als het gaat om veiligheid, de on
hankelijkheid van staten, de vera
woordelijkheden van de grote mai
tèn en de mogelijkheid van nieu
structuren.
LONDEN In de Anglicaanse
Kerk daalt het aantal theologi
sche studenten onrustbarend.
Een commissie, die zich met deze
zaak heeft bezig gehouden, is tot
de conclusie gekomen, dat de
opleiding juist verzwaard moet
worden.
Wil het ambt kwaliteit houden, dan
moet het de aanstaande dominees
niet te gemakkelijk worden gemaakt,
zo redeneert deze commissie
DEN HAAG De Federatie van
katholieke en protestants-christelijke
werkgeversverbonden heeft er ern
stige bezwaren tegen dat minister De
Block de prijsbeschikking goederen
en diensten „eenzijdig en zonder enig
overleg met het bedrijfsleven" heeft
aangevuld.
Hij deed dat in het (overigens
aanvaardbare) streven om mogelij
ke kostenverlagingen als gevolg van
de Franse devaluatie in de publieks
prijs door te geven.
De bedoelde prijzen zijn sinds 14
maart bevroren, waardoor externe
kostenstijgingen niet konden worden
doorberekend. De minister heeft de
onhoudbaarheid hiervan erkend,
maar „toont zich niet bereid de con
sequenties daaruit direct te trekken",
aldus de werkgeversverbonden.
(Van onze kerkredactie)
MADRAS In India zgn 2500 anglicanen overgegaan naar de
Rooms-Katholieke Kerk. Ze volgden als trouwe schapen hun vgf
priesters die zich kerkelijk dakloos zagen worden, omdat hun kerk
gemeenschap zich eindelgk gaat aansluiten bg de Kerk van Zuid-
India.
Toen indertijd de Kerk van Zuid-India geformeerd werd, trad ook de
Anglicaanse Kerk van Dornaval tot de fusie toe. Alleen het bisdom Nadyal
had overwegende en meest hoogkerkelijke bezwaren en hield zich
afzijdig. Het bisdom telde ongeveer 20.000 leden.
Langzaam maar zeker zijn de bezwaren tegen de fusie geslonken en het
hisdom staat nu op het punt zich bij de Kerk van Zuid-India aan te sluiten.
Alleen vijf hoogkerkelijke priesters kunnen dat niet met hun geweten ver
antwoorden.
Zij willen een kerk waarin het offerkarakter van de mis nog erkend wordt
en strikt de hand wordt gehouden aan de apostolische successie. Naar hun
gevoel schiet de Kerk van Zuid-India tekort. Daarom wendden de vijf
priesters zich met hun aanhang tot de Rooms-Katholieke Kerk.
De studie duurt thans drie jaar.
de priesterwijding krijgen de aanh
mende predikanten dan een so
leervicariaat, waarbij zij en de j
meenten waar zij werken een gr
mate van vrijheid hebben.
De commissie wil van die twei
periode een strak georganiseerde si
ge maken met een voortgezette th(
logische studie, compleet met peri
dieke examens, wat alles met elk?
nog eens drie jaar gaat duren.
Zo moet het komen tot een bet<
integratie van de opleiding in de ei
dienst, de theologie en de daadwt
kelijke christelijke actie.
DEN HAAG De Raad van Leri
ren heeft in een open brief aan i
ouders van leerlingen van gymni
sium, atheneum en HAVO-schoIen gi
wezen op het onbehagen onder i
leraren na een jaar praktijk met 1
Mammoetwet. De open brief is val
daas in een aantal dagbladen gepubl
ceerd.
De oorzaak van het onbehagen
zelfs wordt van een staking gespn
ken ligt volgens de brief in h
feit dat het ministerie van onderwi
eenzijdig vaststelt op welke wijze
wet moet worden uitgevoerd. De 1
nanciële en niet de onderwijskundif
motieven zijn daarbij doorslaggi
vend.
„Er wordt door de regering ni<
voldoende geld beschikbaar gestel
om op verantwoorde wijze te kunne
vaststellen in welke richting uw kin
zich verder kan ontplooien", aldus d
brief.
„Wij geloven dat de belangen va
uw kind niet worden gediend doo
de schriele wijze, waarop de nieuw
wet moet worden uitgevoerd. W
achten het niet verantwoord bij ko
mende teleurstellingen geen openlij
ke waarschuwing te hebben laten ho
ren."
Een van de grieven van de lerarei
die in de brief worden aangehaald, i
het onvoldoende beschikbaar zij
van gelegenheid en geld om extr
aandacht te kunnen besteden aa
kinderen die in de tweede klas zij
blijven zitten en die nu onder d
Mammoetwet vallen,
moetwet vallen.
Overigens acht de Raad van Lera
ren een staking momenteel niet he
juiste middel om de situatie te wijzi
gen, aldus een woordvoerder van d<
leraren. Een staking treft eerder d<
kinderen dan degenen die ze zot!
moeten treffen.
De Raad van Leraren was vanmid'
dag in Gouda bijeen om zich te bera
den over eventueel verdere maatrege
len.