P
O
O
c
O
O
c
O
O
c
Synoodkreters
verlenen aan vijf
willen prioriteit
onderwerpen
Kansen voor demokratischi
kerk gunstiger dan ooit
Kralings experiment met
„ouderling-nieuwe-stijl,,
Vaticaan laakt campagne
tegen Defregger
In Brazilië bijten
studenten spits af
Een woord voor vandaag
Amsterdamse jeugd
brengt zwaar geschut in stelling
Kerken zwijgen over
blokkade van Cuba
VN waarschuwt
Zuid-Afrika
Jongerenrapporten over onrust
Gymnastiekzalen
voor opleiding
kleuterleidsters?
Pentagon zwicht
onder druk van
Senaatscommissie
Resoluties
Baptisten uit heel Europa in Wenen
OPDRACHT FUNCTIONEEL BEPAALD
Cursus gericht
huisbezoek
Werelddiakonaat in
plaats van kerkbouw
0
BEROEPINGSWEE
WOENSDAG 13 AUGUSTUS 1969
Wat betekent geloven in Christus? Op die vraag geeft Paulus
on« in Philippenzen 3 10 een antwoord. Het heeft niets te
maken met vroomheid. Gister enzagen we dat het in de eerste
plaats te maken heeft met het leren kennen van Christus als
een historische figuur, die nu leeft. Het tweede is dat het te
maken heeft met het leren kennen van de kracht van Zijn op
standing.
De Christus die wij ontmoeten loopt niet door het stof van
Palestina. Hij is onttrokken aan het stofwaarover God waar
schuwend sprak toen Hij zei: ,J$tof zijt gij en tot stof zult ge
wederkeren.
Dat was de vloek, de straf over de zonde. Dat is het lot van
de mens die met de rug naar God gekeerd blijft leven. Maar
Christus heeft ons de zegen gebracht. Door de opstandings
kracht is Hij uitgetild boven het stof. En aan die kracht kun
nen wij reeds nu deel hebben.
En daarom zijn de wonderen de wereld nog niet uit. De wet
ten van het stof gelden in deze wereld nog altijd. Maar Gods
kracht kan ons boven het stof, en dus ook boven die wetten
uittillen. Met die opstandingskracht mag u in het leven reke
nen.
We lezen vandaag: Romeinen 15 22 - 33.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Meer dan ooit is de gereformeerde jeugd geïn
teresseerd in het werk van de generale synode, die 25 augustus in
Lunteren gaat vergaderen. Meer dan ooit is vooral de stadsjeugd
geïnteresseerd. En hoe groter de stad, hoe groter de interesse ljjkt
het wel. Vooral de jeugd van Amsterdam en Rotterdam leeft ten
minste mee.
Dat is op zichzelf niets nieuws. De
gereformeerde jeugd interesseerde
zich ook eengeneratie geleden heel
sterk voor de synodale vergaderin
gen. Maar toch is er een verschil.
Een generatie geleden luisterde de
jeugd aandachtig. Al wat de synode
uitsprak was waard om met jeugdig
elan verdedigd te worden. Nu praat
de jeugd vurig. Al wat de synode
uitspreekt is waard om kritisch te
gengesproken te worden.
Toch is er in onze tijd ook weer
verschil tussen jeugd en jeugd. Het
ziet ernaar uit dat op deze synode
vooral de Amsterdamse jeugd een
pressiegroep wordt. Want terwijl de
Rotterdamse jeugd volstaat met eigen
opmerkingen, heeft de Amsterdamse
zwaar geschut in stelling geworpen.
ft Veel namen
CARDENAS (Cuba) Ds. Hector
Mendez, een Cubaan die vorig jaar
tijdens de assemblee van de Wereld
raad van Kerken te Uppsala deel uit
maakte van de jongerengroep, heeft
de andere jongeren die in Uppsala
waren een brief geschreven.
Hij toont daarin zijn teleurstelling
over het feit, dat het pleidooi van
Uppsala voor opheffing van de eco
nomische blokkade tegen Cuba geen
enkele weerklank heeft gevonden.
Ds. Mendez vraagt de jongeren,
hun kerken en de publieke opinie te
beïnvloeden zodat „de flagrante in
breuk op de rechten van de mens,
waaraan het Noordamerikaanse im
perialisme zich tegenover Cuba nog
steeds schuldig maakt" aan de kaak
gesteld wordt.
NEW YORK De Veiligheidsraad
heeft isteren bepaald, dat Zuid-Afrika
voor vier oktober zijn bestuur
over Zuidwest-Afrika moet beëindi
gen. Als dat dan niet gebeurd is,
komt „de raad onverwijld bijeen om
doeltreffende maatregelen te nemen
wtfarin het handvest van de VN
voorziet".
Men verwacht dat Zuid-Afrika
desalniettemin de resolutie naast zich
neer zal leggen.
Het handvest voorziet o.a. in eco
nomische sancties en zelfs zo nodig
militaire interventie.
„Op schandalen beluste sensatiezucht"
ROME Het Vaticaan heeft
voor het eerst openlijk gerea
geerd in de zaak-Defregger. In
een hoofdartikel in de „Osser-
vafore Romano" wordt de pers
campagne tegen Defregger fel
veroordeeld.
Het blad schrijft over ..op schanda
len beluste sensatiezucht", die niet
wordt ingegeven door godsdienstige
motieven.
De perscampagne geeft de zaak een
symbolische betekenis, die er boven
uit stijgt. Dit kan een gevoel van
vrije en christelijke grootmoedigheid
in de weg staan. Dit draagt niet bij
tot het scheppen van een klimaat, dat
onmisbaar is voor een rustige
vaststelling van de omstandigheden
en de verantwoordelijkheid.
Over de zaak zelf schrijft het blad,
dat het recht zijn loop moet hebben,
maar dat deze zaak elementen bevat,
die aan de beoordeling van de bur
gerlijke rechter ontsnappen, omdat
zij het geweten raken.
Nieuw mens
Het fundamentele probleem is, of
Defregger, wat zijn verleden ook ge
weest moge zijn, nu geestelijk en ze-
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM In Brazilië
vormen de studenten de enige
groep, die werkelijk openlijk
protesteert tegen bestaande mis
standen. Zij verdedigen vaak de
zaak der arbeiders en boeren,
ook als die zelf niet deelnemen
aan het protest.
Dit wordt gesteld in een rapport,
dat lutherse jongeren in Brazilië heb-
-ben opgesteld over de onrustbewe
gingen in hun land.
Volgend jaar juli wordt in Sao Le-
opoldo (Brazilië) een luthers we-
reldjeugdcongres gehouden, onmid
dellijk voorafgaand aan de assemblee
van de Lutherse Wereldfederatie in
Porto Alegre. Een van de onderwer
pen van gesprek voor de jongeren is
de onrustbeweging.
Ter voorbereiding hebben groepen
jongeren in vele landen zich gebogen
over. een vragenlijst en een rapport I
Beroep op regering
DEN HAAG De bond van be
sturen van protestants-christelijke
opleidingsscholen voor kleuterleid
sters en de vereniging van besturen
yan katholieke kweekscholen hebben
in een gezamenlijk schrijven een
dringend beroep gedaan op de staats
secretaris van onderwijs en weten
schappen de scholen het recht te
geven eigen gymnastieklokalen te
laten bouwen.
Van de dertien protestants-chris
telijke opleidingsscholen voor kleu
terleidsters beschikken er slechts
driö over een eigen lokaal voor het
bewegingsonderwijs. Dit getal is ook
representatief voor de katholieke
kweekscholen voor kleuterleidsters.
De beide besturen achten het ver-
koek niet meer dan billijk omdat aan
allé Scholen Van voortgezet onder
lijs. de bouW Van een gymnastiek-
I1iSL,i.
opgesteld over de onrust in hun land.
Een theologisch student in Japan zal
deze rapporten tot een eindrapport
verwerken. De eerste van deze rap
porten zijn nu binnen.
Als enige reële oplossing der pro
blemen ziet men in Brazilië de soci
alisatie: landhervormingen en parti
cipatie van de arbeiders
winsten der fabriek.
De Rooms-Katholieke Kerk neemt
aan de onrustbeweging deel door bis
schoppen, priesters en leken. Maar de
kerk als instituut zegt vaak het te
gendeel van wat de geestelijken zeg
gen. De prediking der kerken is onze-
ker en draagt de diverse acties niet.
INDIA
In India ziet men als diepere ach-
tergrond van de onrust de econo
mische situatie en de inmenging van
de politieke partijen in studenten
aangelegenheden.
De jeugd van India bevindt zich
buiten de invloedssfeer van elke
godsdienst. De godsdienst verdwijnt
langzaam uit hun leven.
Toch gelooft men, dat de kerk in
de huidige situatie een grote rol heeft
te spelen.
NOORWEGEN
In Noorwegen hielden de studen
tendemonstraties eerst verband met
onderdelen van dè buitenlandse poli
tiek. Sinds 1963 zijn het naast pro
testen tegen de oorlog in Vietnam
vooral punten van de binnenlandse
politiek, die de aandacht opeisen. De
ze protesten tegen het nationale poli
tieke systeem hebben overigens vaak
direct te maken met internationale
problemen.
Het weer in Europa
delijk „een nieuw mens" geworden
is.
Defregger heeft de „tragische
episode uit zijn militaire verleden"
nooit verborgen gehouden voor zijn
directe superieuren. Zij meenden, dat
deze al lang goed was gemaakt door
een lange en lofwaardige staat van
dienst als priester, aldus het blad.
Tevens is bekend geworden, dat
kardinaal Döpfner waarschijnlijk nog
deze week naar Rome komt op uitno
diging van de paus. Men meent, dat
de paus het liefst zou willen, dat de
kwestie opgelost zou worden doordat
Defregger vrijwillig zijn ontslag als
hulpbisschop zou aanvragen.
WASHINGTON De Amerikaanse
minister van defensie, Laird, heeft
er gisteren na een incident eindelijk
in toegestemd, dat leden van de
Senaatscommissie voor buitenlandse
betrekkingen inzage krijgen in een
geheim document over „de verdedi
ging van Thailand".
Senator Church was woedend weg
gelopen van een hearing achter ge
sloten deuren, nadat een ambtenaar
van het Pentagon had geweigerd de
commissie de kopieën te tonen van
wat het ministerie van defensie een
„eventualiteitsplan" noemde.
Leden van de commissie spraken
de vrees uit dat de in 1965 getekende
overeenkomst niet zomaar een werk
document was maar een buiten de
bepalingen van de ZOAVO vallende
geheime defensieverplichting, die
Amerika in een nieuw Vietnam kon
verwikkelen.
DEN HAAG -Als bijdrage uit
ontwikkelingsgelden stelt Nederland
1.225.000 ter beschikking voor de
bouw van een gezondheidscentrum
met verpleegstersopleiding te Sema-
rang. Een desbetreffende overeen
komst werd gisteren te Djakarta
de gesloten. Het project heeft betrek-
king op een nieuw centrum met een
I opleiding voor ruim 50 verpleegsters.
Zojuist heeft de Amsterdamse
groep het boekje „Synoodkreet
Vragen met voorrang" uitgegeven.
Het is al lang geen vurig geschrift
van jongeren meer. De eerste auteur
is de rector-magnificus van de Vrije
universiteit prof. mr. W. F. de Gaay
Fortman.
En dan volgen op een rijtje: ds. E.
Pijlman, dr. H. M. de Lange, prof. dr.
H. Linnemann, drs. C. H. Koetsier, J.
J. ter Laak, ds. N. A. Schuman, drs J.
Feddema, dr. A M. Hugo, ds. A. Kla-
mer, prof. dr. F. C. Stam, ds A. J. R.
Brussaard, Ad. C. W. Voorbij, J. M.
Theunis, C. G. van Zweden, ds. C. M.
Boerma en dr. G. N. Lammens.
Al deze namen maken duidelijk dat
„Synoodkreet" al lang niet meer een
actie is van wat jonge studenten en
middelbare scholieren, die in bussen
klimmen om de zittingen van de sy
node bij te wonen en dan lekker
hard te debatteren in een hal of in
de open lucht voor de vergaderzaal.
Synoodkreet is een pressiegroep ge
worden, zoals we die kennen uit de
Amerikaanse politiek.
"Vragen met voorrang" is de titel.
Wat zijn de vragen die de gerefor
meerde synode volgens deze Amster
damse jongeren met voorrang moet
behandelen? Niet de vraag of gere
formeerde predikanten de belijde
nisformulieren moeten onderschrij
ven, noch of ze in een historische,
sprekende slang moeten geloven,
noch of een herstel van de breuk uit
1944 die dit jaar door de vrijgemaak-
te-gereformeerden wel herdacht
wordt een geloofseis is.
ft Vijf problemen
Volgens dit boekje moeten vijf pro
blemen de voorrang hebben op de
synode. Nummer één staat de ontwik
kelingssamenwerking. Nummer twee
is de vrede in de wereld, nummer
drie is de rassenverhouding, nummer
vier de homofilie en nummer vijf
zijn de gastarbeiders die op het ogen
blik in Nederland te werk gesteld
zijn.
De jongeren die de redactie ge
voerd hebben geven het eerlijk toe:
„Dit is een doe boekje". „Ook de
kerk moet in sociale en politieke ter
men gaan denken." Daarom moet de
kerk een stem hebben in deze we
reld. Maar niet de synode is die stem
en kan in onze tijd die stem zijn,
wordt in het laatste hoofdstuk gezegd:
De problemen zijn zo groot gewor
den, dat het weinig zin heeft dat één
kerk zich erover uitspreekt. Boven
dien is de tijd van herderlijke brie
ven voorbij. En in de derde plaats
zijn de gemeenten niet evenwichtig
vertegenwoordigd op een synode.
ft Liever congres
„Gezien al deze overwegingen gelo
ven we," zo wordt vervolgd, „eerder
in het effect van bijvoorbeeld een
tweejaarlijks congres op instignatie
van de Nederlandse Raad van Ker
ken of in de regelmatige organisatie
van een kerkedag, met een diepgaan
de uitwerking van een tevoren vast
gesteld thema".
Bovendien, zo wordt ook gezegd,
moet rekening gehouden worden met
het feit dat de kernvraagstukken
waar veel gemeenteleden mee
worstelen helemaal de kernvragen
van onze tijd niet meer zijn: „Er
blijkt een diepe kloof te gapen tussen
de plaats waar we als leden vsn de
kerk staan, en de plaats waar we
behoorden te staan". Niet alleen de
synode loopt achter, maar ook een
groot gedeelte van de kernleden, me
nen de synoodkreters.
In het slot van dit boekje richten
de synoodkreters zich nog tot de
mensen die het niet begrepen hebben
op veranderingen: „We willen deze
mensen bij voorbaat vragen te ko
men met deugdelijke argumenten, en
(bijvoorbeeld) niet met uit hun ver
band gerukte teksten." Het probleem
is dat er tegenwoordig niet veel
mensen in de Gereformeerde kerken
meer zijn die helemaal geen veran
deringen wensen. Alleen willen velen
heel andere veranderingen dan deze
jongeren.
hebben. Waarom moet de synode
eerst spreken over ontwikkelingssa
menwerking en pas daarna over zen
ding, waarom eerst over oorlog en
vrede en dan pas over evangelisatie
werk, waarom eerst over rassenver
houdingen en dan pas over werelddi-
akonaat, waarom eerst over homofilie
en dan pas over de geestelijke ver
zorging van bijvoorbeeld de militai
ren, waarom eerst over gastarbeiders
en dan pas over het pastoraat (en de
zending) onder buitenlandse studen
ten?
ft Op agenda
Dit is geen poging om de vragen
van deze groep jongeren te bagatel
liseren. Maar toch geeft dit boekje zo
sterk het irriterende gevoel dat de
synoodkreters vergeten dan ook an
dere mensen (ook jongeren) in de
kerk met andere vragen worstelen
Ik zie dan ook niet dat de synode
een heleboel problemen opzij zal zet
ten om deze vragen voorrang te ver
lenen. Wel zou de synode ar wijs aan
doen zich ernstig te bezinnen op de
vraag welke problemen prioriteit
moeten krijgen in haar besprekingen.
De onderwerpen die in dit geschrift
genoemd worden staan al op de
agenda van de synode. En juist daar-
g-\ 1 om is dit boekje een waardevolle bij-
Uok voorrang drage. 't Zou nog niet zo dwaas zijn
als de svnode dit boekie als een offi-
Daardoor doet dit boekje ook tel
kens weer denken aan de geschriften
van de „verontrusten." Ook daar
tref je dat vastbijten in een aantal
punten, misschien geen vijf, maar
toch zeker wel vier: Kuitert, de evo
lutieleer, het Schriftgezag en de bin
ding van de belijdenis. En zij willen
ook voorrang voor hun vragen.
Wat de Amsterdamse synoodkre
ters niet duidelijk hebben gemaakt is
waarom hun vragen voorrang moeten
als de synode dit boekje als een offi
ciële bezinningsbijdrage aanvaardde
en zo alle synodeleden opdroeg het te
lezen. Want over de (belangrijke) on
derwerpen waartoe de synoodkreters
zich beperken geven zij een brok uit
muntende voorlichting.
Synoodkreet - vragen met voor
rang is een Anthos-boek uitgege
ven gezamenlijk door In den To
ren en Bosch en Keuning te
Baarn.
-
Het boekje „Synoodkreet
Vragen met voorrang" geeft aai
het eind van ieder onderwerj
een lijstje van verlangens,
worden „suggesties aan de gere
formeerde synode" genoemd. Hf
is niet mogelijk ze alle te citeren
omdat dat te veel ruimte zi*
vergen. Hier zijn echter enkel)
suggesties:
Ontwikkelingshulp
De synode spreke duidelijk ui1
dat haar als maatstaf voor
bijdrage aan de ontwikkelingssj
menwerking voor ogen staat, nié
'een redelijk percentage', maa
'datgene wat nodig is.'
'De synode overwege met
grootste ernst of haar bijdrage,
niet een allerhoogste prioriteit o
haar agenda moet krijgen.
Oorlog en vrede:
De voorstellen en suggesth
zijn zo wijdlopig en vaag dat w
niet in staat waren ze in enkel
woorden zinvol samen te vatta
Apartheid:
De synode moet niet alleen
besluiten van de Gereformeerd
Oecumenische Synode ratificerei
maar concrete uitsprakén doen-i
de geest van het door de GO
verworpen minderheidsrappoi
over apartheid in Zuid-Afrika.
De synode concretisere haa
standpunt door daadwerkelijk
steun aan het Christelijk Instj
tuut in Zuid-Afrika. I
Homofilie:
Bestudering van dit probleeij
is noodzakelijk. Ze zal echter pa
zinvol kunnen zijn als de homo
fiel zelf de gelegenheid krijj
aan het woord te komen en al
er in ruime schaal gebruik ge
maakt wordt van deskundigheit
Gastarbeiders:
De kerken dienen een werk
groep in het leven te roepen oi
het hele probleem grondig .t
bestuderen," bovendien moet
persoon beschikbaar gesteld woi
den om te werken met en onde
de buitenlandse arbeiders.
D. Kickert-Groeneveld
overleden
HILVERSUM Op 70-jarige leef-
tijd is overleden mevrouw D. Kic
kert-Groeneveld. Van 1923 tot 1928
was zij doopsgezind predikante in
Rotterdam. De crematie vond giste
ren in stilte plaats.
(Van onze kerkredactie)
WENEN In aanwezigheid van vele gasten uit de oecumene,
onder wie voor het eerst vertegenwoordigers van de Rooms-Katho
lieke en de Russisch-Orthodoxe Kerk, is het vijfjaarlijks congres
van de Europese Baptisten Federatie geopend.
Veertig procent van de 2500 congresgangers komt uit Oost-Euro
pa. Een van de belangrijkste doelén van dit congres is de ontmoe
ting tussen Oost en West. Mede daarom was Wenen als conferentie
plaats gekozen.
In zijn openingstoespraak zei dr.
Rudolf Thaut uit Hamburg, de presi
dent van de Europese Baptisten Fe
deratie, dat de baptisten altijd een
lastig element in de maatschappij
zijn geweest, omdat ze God meer
gehoorzamen wilden dan de mensen.
Zij hadden zich steeds moeite gege
ven. om verschillende meningen en
politieke opvattingen, zoals ze te ty
peren zijn met de namen van de
twee baptisten Martin Luther King
en Billy Graham, te zien als verschil
lende kanten van het ene evangelie,
dat gericht is op het heil en de gene
zing van de mens en de menselijke
samenleving.
De kansen voor een demokratisch
ingerichte kerk, zoals de baptisten
die kennen, zijn volgens Thaut nu
gunstiger dan ooit te voren. „Daarom
moeten wij nieuwe wegen zoeken,
om de opdracht, die ons vanuit het
evangelie gegeven is. konkreet te ma
ken."
De baptisten moeten dankzij hun
houding van non-conformiSme in ge
hoorzaamheid jegens God tot de
voorhoede worden van de ene kerk
van Jezus Christus.
Vice-president dr. William Tolbert
van Liberia, die de Baptisten We
reldfederatie leidt, hield een korte
toespraak, waarin hij de baptisten
opriep zich te keren tegen elke vorm
van discriminatie.
Oost-Europa
Uit Oost-Europa zijn ongeveer dui
zend baptisten naar Wenen gekomen.
Verreweg het grootste deel van hen
(ruim zeshonderd) komt uit Tsje-
choslowakije. Onder hen zijn 62 le
den van een baptistenkerkkoor uit
Bratislava.
De Joegoslavische groep is 150 man
sterk. Ook uit Roemenië is een grote
groep. Kleinere groepen zijn uit
Oost-Duitsland, Polen en Rusland ge-
j komen
Er zijn maar drie Europese landen,
j die niet in Wenen vertegenwoordigd
zijn: Albanië (waar voorzover bekend
geen baptisten zijn), Bulgarije en
Griekenland. In de twee laatste lan-
I den is het aantal baptisten minimaal.
Welis het- handjevol baptistèn"
België vertegenwoordigd. De groo
groep komt-Uit West-Duitsland (8
Het vorige Europese baptistenc
gres werd m 1964 in Amsterdam
houden. De aanwezigheid van Mal
Luther King trok toen duizenden."
langstellenden.
Een van de redenen, waarom
Wenen werd gekozen, is dat hond
jaar geleden, in 1869, in Wenen
eerste Oostenrijkse baptistengemé
te gesticht werd.
weeT
max.L
n.«L
gist.
Amsterdam
h.bew.
28
18
Brussel
h.bew.
24
7
Frankfort
regenbul
26
3
Genève
iw bew.
17
1
Innsbruck
zw.bew.
25
3
Kopenhagen onbew.
22
0
Locarno
zw.bew.
23
7'
Londen
motregen
22
5
Luxemburg
mist
20
20
Madrid
l.bew.
34
0
Majorca
l.bew.
35
0
München
regenbui
24
0.1
Nice
l.bew.
26
0
Parijs
zw.bew
26
18
Rome
onbew.
29
0
Wenen
zw.bew.
25
0
Zürlch
zw.bew.
28
1
ROTTERDAM In een van
de wijken van de hervormde ge
meente Kralingen is men begin
dit jaar overgestapt op de „ou-
derling-nieuwe-stijl", wiens op
dracht niet langer geografisch,
maar functioneel bepaald is. De
aanloopperiode van een half jaar
geeft wijkpredikant ds. J. D.
Hoekstra veel voldoening.
Men vond dat het ouderlingschap,
op de gebruikelijke wijze beoefend,
gebrekkig functioneerde. De bezwa
ren waren primair gericht tegen het
onbegrensde van de taak, waardoor
Iemand die ouderling werd. nooit
precies wist wat hij zich op de hals
had gehaald. Dit leidde soms tot gro
te teleurstellingen.
Daarnaast was er kritiek op het in
de praktijk gegroeide systeem, dat
iedere ouderling de zorg had voor
een ..geografisch" bepaald stukje van
de wijkgemeente een of twee stra
ten met naar leeftijd, functie, be
langstelling en ontwikkeling zeer
verschillende bewoners.
Opdrachten
Bij een overleg over de taken
voor de ouderlingen binnen de wijk
kwamen de volgende opdrachten uit
de bus: bezinning op de eredienst (in
clusief de prediking, de dooppraktijk
en de viering van het avondmaal),
gemeente-vormingswerk (het krin
gen-werk). de begeleiding van de ge
doopte kinderen, katechese en jeugd
werk, werk ten behoeve van werken
de jongeren, studentenwerk, zorg
voor de jonge gezinnen, zorg voor de
bejaarden, zorg voor de nieuw ingeko-
menen. de oecumene, de zending, de
administratie en de coördinatie van
de taken.
Zo heeft thans iedere ouderling een
bepaalde opdracht. Ds. Hoekstra
heeft op gezette tijden korte bespre
kingen met hen.
Daaruit vloeien konkrete plannen
voort, die dan in de wijkkerkeraad
kort worden toegelicht en vast
gesteld.
Het werk richt zich dus niet meer
op de bewoners van de geografisch
bepaalde stukken van de wijk. maar
op de verschillende „lagen" gemeen
teleden en hun gezinnen.
Sommige ouderlingen hebben voor
hun konkrete opdracht al medewer
kers en medewerksters uit de ge
meente aangetrokken.
De gemeenteleden zullen bij het
begin van het winterwerk door mid
del van een folder op de hoogte wor
den gesteld van de ouderling-nieu-
we-stijl en de nieuwe opzet van het
gemeentewerk.
Ds. Hoekstra kon bij deze nieuwe
opzet dankbaar gebruik maken van
de mogelijkheden, die SMRA biedt
Dat is de landelijke stichting mecha
nische registratie en administratie te
Delft ten dienste van de Nederlandse
Hea-vormde Kerk. De ouderlingen
voor de bejaarden, de jonge gezinnen,
de werkende jongeren beschikken
over kompleet adressenmateriaal.
Alleen kon de SMRA niet de na
men en adressen van de studenten in
de wijk verschaffen, want student
geldt niet als beroep. Hierbij zullen
de administraties van de economische
hogeschool en de medische faculteit
moeten helpen.
Ds. Hoekstra zou het toejuichen,
als het eens tot een uitwisseling van
ROTTERDAM Onze reportage
over de snelst groeiende kerkelijke
gemeente in de Verenigde Staten (in
1961 nog maar 17 leden; in 1968 al
leen al 1.600 nieuwe leden) in onze
krant van 22 juli trok de aandacht
van vele lezers. Zij wilden nadere in
formatie over de cursus tot gericht
huisbezoek, die in deze gemeente de
basis was voor het succes.
Men kan daartoe contact opnemen
met ds. James Kennedy. Coral Ridge
Presbyterian Church. 1901 NE Fif
tieth Street. Fort Lauderdale. Florida-
33300, Verenigde Staten.
ervaringen kon komen tussen alle
wijk gemeenten, die experimenteren
met het ouderlingschap. ..We kunnen
meer van elkaar leren, dan we soms
zelf weten," aldus ds. Hoekstra,
BREMEN De evangelische kerk in de Bremer nieuwbouwwijk Huchling
ziet af van de bouw van een kerk. die ruim drie ton zou hebben moeten
kosten. De gemeenteleden bestemden dit geld voor het werelddiakoruat en
zullen gebruik blijven maken van hun huidige houten noodkerk.
Een andere gemeente in Bremen heeft om dezelfde reden een plan tot
aanschaf van luidklokken laten varen.
2
3
4
6
7
8
10
11
12
13
Vul horizontaal in: 1. greppel. 2
de richting naar omlaag, 3. breinai
4. scheidingslijn, 5. kubieke meter
hoog bouwwerk, 7. oude vlakteml
8. treurspel. 9 .jaargetijde, 10. blad
kroon, 11. platvis. 12. vis, 13. verfst
Bij de juiste oplossing leest men
de cirkeltjes de namen van drie,
vieren in Frankrijk.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. robot, 2. bron. 3. leven, 4. sti
5. ons, 6. K„ 7. A„ 8. pro, 9. geselJ
peper, 11. speer, 12. kolen. BOVB
KARSPEL.
Geref. Kerken
Beroepen te Aalten (vac. P. C.
der Wel). W. Haverkamp
Aalsmeer.
Oud-Geref. Gem. In Ned.
Bedankt voor Salford (Ontal
(Old Reformed Church), M. A. Mie
te Krimpen aan den IJsseL