Vandaag 25 begon de a jaar geleden Vrijmaking op Nixons neemt toe X Om verbond en doop Javaanse kerk: GOS niet langer „synode" 50 Dominee preekt en zing (samen met zijn vrouw Een woord voor vandaag Vergadering in Den Haag Schilder las manifest Uw probleem is het onze... PIT-collecte ragen over evolutie Devote ratjetoe" Protesterende bisschop trouwde MAANDAG Paulus was een heel vroom mens. Maar hij zegt er zelf van, dat hij die vroomheid als vuilnis heeft geacht. En dan voegt hij er aan toe, dat hij wil bezitten: „de gerechtigheid door het ge loof in Christus, welke uit God is op de grond van het geloof." Paulus plaatst dus tegenover de vroomheid het geloof. Wij zijn veeleer geneigd om die twee woorden met elkaar te ver binden. Gelovige mensen zijn vrome mensen en vrome mensen zijn gelovige mensen. Paulus waarschuwt ons tegen een der gelijke identificatie. Die twee woorden kunnen even ver van elkaar af staan als de hemel van de hel. Zijn gelovige mensen dan geen vrome mensen? Dat ligt er maar aan wat we met „vroom" bedoelen. Bedoelen we bidden, naar de kerk gaan. de bijbel lezen, in de kerk trouwen, de kin deren naar catechisatie sturen? Dat zijn dingen die gelovige mensen zeker doen. Wat Paulus echter bedoelt is dat daarom mensen niet ge lovig zijn. Omdat mensen die dingen doen, zijn ze nog geen christenen, echte christenen, echte kinderen van God. Een hond heeft vier poten, maar ieder dier met vier poten is nog geen hond. Een christen bidt, gaat naar de kerk, leest in de bijbel, neemt deel aan de sacramenten, maar ieder die dat al lemaal doet is nog geen christen. En een christen worden we alleen door het geloof in Christus. We lezen vandaag: Romeinen 15:7-13. i 11 AUGUSTUS 1969 E Uitknippen en kciparè ALLE MERKEN KLEURENFOTO'S (door L. M. P. Scholten) DEN HAAG ,.En hierom besluiten wij mits dezen wederom te verwerpen alle menselijke vonden en wetten die men onder ons heeft ingevoerd, om door haar de consciënten in deze manier te binden en te dwingen; ons van de band aan de hierboven genoemde synode in haar evenbedoelde leer en usantie te willen vrijmaken en alzo te willen wederkeren tot een onder dit hiërar chische juk niet langer geknechte kerkelijke samenleving". Deze gespierde taal klonk van daag vijfentwintig jaar geleden in Den Haag. Een ademloos luis terende kerk vol gereformeer den hoorde professor Klaas Schilder de Acte van Vrijma king of Wederkeer voorlezen. Orleven die niet zUn voorzien van naam en adres bunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzeberd. Vragen die niet onderling met clhaar ln verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: We hebben ontdekt dat de septic tank van het huis, waar in we 15 jaar gewoond hebben, geheel vol is geworden. Men zegt dat dit niet het geval mag zijn. We hebben de put laten legen, maar moet er nu het een en ander aan gedaan wor den om dit euvel te voorkomen? Men spreekt van een stuk bedorven vlees of wat kunstmest of zo iets. Antwoord: Beter is een open put, een zogenaamde overloop, zodat al het water weg kan lopen in een riool e.d. en het bezinksel in de put blijft zitten. In dat geval kan deze heel wat jaren mee en men heeft tevens geen last van stank. Van be dorven vlees of kunstmest als hulp middelen hebben we nooit gehoord. Vraag: Voor een student ontvangt de vader dubbele kinderbijslag en geniet dubbele kinderaftrek. Voor werkzaamheden ontvangt de student ƒ2500 per jaar. Mag hij iets verdie nen en hoeveel? Moet de vader dit inkomen aangeven voor zijn in komstenbelasting? Komt de kinder bijslag en kinderaftrek in gevaar? Antwoord: De zoon mag zo veel verdienen als hij kan en wil. Inko men uit arbeid van de zoon is be lastbaar bij de zoon zelf en niet bij de vader. Wanneer het levensonderhoud van de zoon voor minder dan de helft ten laste van de vader komt, krijgt de vader slechts enkelvoudige kin derbijslag en kinderaftrek. Wanneer de zoon niet meer in belangrijke mate ten laste van de vader komt, verliest deze bijslag en aftrek ge heel. Verdient de student een kleinig heid bij, waardoor hij zich een va kantie kan veroorloven die hij an ders niet zou kunnen genieten, dan worden de levensonderhoudkosten van de zoon voor de vader niet klei ner en behoudt hij de volle bijslag en aftrek. Een bedrag van ƒ2500 gaat echter de normale vakantiekosten van een student zo verre te boven, dat de vader niet met succes kan stellen dat zijn zoon niet voor meer dan de helft in eigen levensonderhoud kan voorzien. Normaliter kost een stu dent, inclusief vakantie, geen ƒ5000 per jaar en zeker niet als hij thuis woont. Heeft u echter gegronde re denen om dit toch te stellen, zorg dan dat u over zo veel mogelijk bewijzen beschikt. Vraag: Hierbij zend ik u een af druk van een cent anno 1959 vooroorlogs model. Hoe kan deze cent het jaartal 1959 dragen? Heeft dit exemplaar nog extra waarde we gens misdruk of is het falsificatie? Antwoord: Vroeger gold in West-Indië het Nederlands geld. Toen na de oorlog het huidige geld werd ingevoerd, bleef het oude gel dig in Suriname, terwijl de Neder landse Antillen intussen ook eigen geld hadden. De centen zijn tot en met 1960 te Utrecht geslagen voor Suriname. Inmiddels is in 1962 eigen Surinaams geld ingevoerd. Zo komt het dat in 1959 centen van oud mo del geslagen werden, terwijl ze in Nederland niet meer in omloop wa ren. Vraag: Hierbij zend ik een stukje van een rietmat, waarin een larve van een insect. Op vele plaatsen zijn deze insecten te zien, die zich door het riet naar buiten eten. Ik bezat al twee jaren een andere rietmat en heb hiervan nog nooit last gehad. Daar de aangetaste rietmat op een terras staat waar mijn zoontje speelt, vind ik het niet zo prettig de mat met een vergif te bespuiten. Antwoord: Als de rietmat niet op gerold kan worden, moet u bespui ten met een verdunde oplossing van een vruchtboomcarbolineum, bij voorbeeld 1 op 10 en de mat goed in alle delen raken. Deze oplossing is niet giftig, maar de lucht is minder aangenaam, al verdwijnt die ook na korte tijd. Als u de mat kan oprol len, kan u deze in een bad leggen met dezelfde oplossing. De houdbaar heid wordt daardoor bevorderd. LIEVER OVERLEGORGAAN (Van onze kerkredactie) UTRECHT Van de Javaan se Gereformeerde Kerken hoeft er geen Gereformeerde Oecu menische Synode meer te wor den gehouden. Zij willen dat deze synode wordt vervangen door een oecumenische confe rentie (overlegorgaan) van de gereformeerde kerken in de we reld. Dat blijkt uit een verslag van de hand van oud-zendeling dr. J. van der Linden in het Utrechts Kerkblad van de synode, die deze Javaanse kerk onlangs in Salatiga heeft gehou den. Deze synode signaleerde in de sy nodale organisatie van de GOS ele menten, die niet met de naam „syno de" overeenstemmen, omdat de besluiten van de GOS de ledenker- ken niet binden. De afgevaardigden voelen zich verplicht, de standpunten van hun respectievelijke synodes te verdedigen en daaraan vast te hou den. Eén van geloof De Javaanse synode besloot wel lid 'te blijven, hoewel er dingen waren, die weinig bevredigden. Men wil de GOS graag blijven zien als een sa- menwerkingslichaam tussen kerken uit heel de wereld, die één geloof zijn, zodat hier een mogelijkheid wordt geboden tot oplossing van allerlei vragen naar het Woord van God. Het was bekend, dat de Javaanse afgevaardigden op de gereformeerde oecumenische synode, die verleden jaar in Lunteren gehouden werd, met bepaalde uitspraken helemaal niet gelukkig waren. Zo verdedigden zij met klem het minderheidsrapport te gen de apartheidspolitiek. De synode in Salatiga keurde hun houding vol ledig goed. Ook op de generale synode van de Gereformeerde Kerken in Nederland komt dit jaar een voorstel in bespre king, om van de „synodale" structuur van de Gereformeerde Oecumenische Synode af te stappen en het werk van de GOS voort te zetten in de vorm van een open beraad. (Van onze kerkredactie) RIJSWIJK De jaarlijkse collec- te voor het Protestants Interkerkelijk Thuisfront (PIT) wordt dit jaar ge houden in de week van 15 tot en met Hor. woorden invullen die beteke nen: 1. medeklinker. 2. meisjesnaam, 3. niet vast, 4. telwoord, 5. afzonder lijk, 6. schade. Bij juiste oplossing vormen de be ginletters de naam van een plaats in Gelderland. Oplossing vorige puzzel. Hor. 2. nette, 7. donor. 8. oever, 9. tenor, 10. sim. 12. Ier, 13. Sem, 15. Leens, 17. netto, 19. re, 20. no, 21. emelt. 24. stère. 26. pol. 27. Ida. 29. tol. 30. slang. 32. degel, 33. tenor. 34. keper. Vert. 1. notie, 2. not, 3. ereis, 4. toorn, 5. eer, 6. genet, 10. sloep 11. merel, 13. stoet, 14. morel, 16. nel, 18. ent, 22. model. 23. tille, 24. santé. 25. robot, 28. da, 30. sek. 31. Ger. 1 20 september. Deze organisatie is ver antwoordelijk voor de geestelijke ver zorging in protestants-christelijke zin i van de militairen. De opbrengst wordt ten dele ge- bruikt om de militaire bond Pro Rege te steunen, die in Nederland en West-Duitsland protestantse militaire tehuizen exploiteert. Ook de bond die vijf tehuizen heeft in Suriname en op de Antillen wordt gesteund. AMSTERDAM Prof. dr. K. J. Popma is van mening dat de huidige reformatorische en rooms-katholieke verdedigers van „nieuwere theolo gische inzichten op een formidabele wijze op een buitengewoon verkeerd paard wedden. Bovendien is het nog een blind paard ook." Hij schrijft dit in een kritisch boekje over de evolutieleer, waarin hij prof. dr. J. Lever verwijt niet de juiste (filosofische) voorvragen te hebben gesteld. Het boekje van 74 pagina's wordt verkocht voor 7,50. Het heet: „Evo lutie. Waar blijven de voorvragen?" en werd uitgegeven door Buijten en Schipperheijn in Amsterdam. Schilder sprak van „verminking of verloochening van de op Gods Woord gegronde geestelijke politie, orde en discipline of tucht der kerk", „ver bastering van de leer", „ingebroken tirannie en hiërarchische heerschap pij". Hij klaagde de synode aan, dat ze de gewetens bond aan een onbij belse verbondsbeschouwing en zich schuldig maakte aan onrechtvaardige en ongoddelijke schorsingen en ont zettingen uit de ambtelijke dienst (hij was zelf acht dagen tevoren door de synode afgezet). Kortom, hij be toogde, dat de Gereformeerde Kerken de kenmerken van de valse kerk be gonnen te vertonen. Er werd niet geapplaudisseerd. Maar des te meer werd dit manifest, dat in titel en woordkeus zo duidelijk herinnerde aan de Afscheiding van 1834, ondertekend. Daarmee begon, 11 augustus 1944, de Vrijmaking. KUYPER Omstreeks 1930 begon zich in de Gereformeerde Kerken een vernieu wingsbeweging te manifesteren, die we misschien het beste zouden kun nen karakteriseren me' het trefwoord I „de-kuyperianisatie". Tot dan toe was Kuypers woord onder de gere formeerden praktisch onbestreden wet geweest. Als reformatorische figuur bleef men hem waarderen. Maar zijn dog matische opvattingen werden op verschillende punten getoetst en te licht bevonden. Men kreeg er oog voor. dat hij in zijn theolgie duide lijk beïnvloed was door de specula tieve. idealistische theologie van de negentiende eeuw. In het algemeen zou men deze be weging kunnen typeren als een wen ding van de dogmatiek, het nadenken over de Schrift, naar de exegese, het luisteren naar de Schrift zelf. Of ook wel van de na-reformatorische scho- lastiek naar cfe Reformatie zelf. (Het verwondert niet, dat men zich ver want wist aan een man als Woelde- rink in de Hervormde Kerk.) Namen als van Schilder en S. G. de Graaf, Vollenhoven en Dooyeweerd moeten hier allereerst genoemd wor den. Want deze vernieuwingsbewe ging openbaarde zich niet alleen op theologisch terrein, ook en niet te vergeten op dat van de filosofie. Enkele punten, die in het geding kwamen: de gemene gratie, de substantialiteit en onsterfelijkheid der ziel, de vereniging van de beide naturen van Christus, de pluriformi teit van de kerk. Dat waren allemaal nog niet direct punten, die het kerkvolk in beweging brachten. Maar wel is het te begrij pen, dat er gz-ote belangstelling was voor de discussie over verbond en doop. Hier ging het inuners om zeer existentiële dingen als de inhoud van dc heilsbelofte, de grond van de heilszekerheid. Wie zou zich daarbij niet betrokken weten? PIËTISME Een van de voormannen van deze beweging was ds. D. van Dijk te Groningen. Hij werd vooral bekend door de wijze, waarop hij de strijd aanbond tegen piëtisme en mystiek. Zelf heeft hij dat in het Calvinistisch Jongelingsblad van vorige week nog eens als volgt beschreven: „Langzamerhand gingen mijn ogen, ook onder invloed van wat ik las en hoorde van anderen, open voor zwakke plekken in wat Kuy- per leerde. Ik zag het onschriftuur lijke en onhoudbare van zijn ge dachten over de kerk en over het verbond en de doop. Vooral dat laatste was voor mij als een open- (9x9) en (9x13) ct per afdruk PROF. K. SCHILDER baring. Ik zag hoe daardoor de ge- meente beroofd werd van de rijk dom van het verbond en ten prooi viel aan het ijdel pogen om door middel van het zelfonderzoek te komen tot de zekerheid des heils, in plaats van zich zonder meer te verlaten, in kinderlijk geloof, op de onwankelbare, in de doop haar verzegelde, beloften van de Heere, de God des Verbonds. Hoe rijk maakte mij dat inzicht. Heel mijn prediking en pastorale arbeid werd daardoor van toen af gedragen." De opwekking tot zelfonderzoek achtte men in de gemeente niet op haar plaats. Ds. C. Vonk uit Schie dam zei het zeer kras: „Moét de dienst des Woords ons nu telkens weer aansporen ons in ons ingewand te onderzoeken, of wij wel tot het bondsvolk behoren? Om een soort re ligieus harakiri te plegen? Neen, want het Woord Gods heeft ons be kend gemaakt, dat wij Gods heilige, gekochte volk zijn. dat God onze Va der is." Vandaar, dat Kuypers leer van de „veronderstelde" wedergeboorte als grond van de doop van de kinderen der gelovigen gekwalificeerd werd als een leer, die alle zekerheid en troost wegnam. De kinderen der ge meente waren zonder onderscheid wedergeboren. AFVALLEN Bestreden deze mensen een piëtis me. aan de andere kant was men bang voor remonstrantisme, vooral als men uitlatingen hoorde als „dat God het heil niet slechts aanbiedt, maar werkelijk schenkt aan alle bon- delingen; of ze het zullen hebben hangt hiervan af, of ze het aan nemen" en „dat wedergeborenen kun nen afvallen en verloren gaan". Er kwam over deze kwesties een steeds fellere polemiek in de kerkelij ke pers. De synode van Amsterdam 1936 maande, om in deze polemiek de broederlijke liefde niet uit het oog te verliezen. Zij stelde tevens een depü- taatschap in, die de „opvattingen, welke van de tot nu toe gangbare afwijken" moest toetsen aan Schrift en belijdenis. Om kort te gaan, de synode van Sneek-Utrecht, die in 1939 begon, produceerde na drie jaar, op 8 juni 1942, een serie „leeruitspraken". Deze uitspraken waren met algeme ne stemmen door de synode aan vaard en werden in de kerk al gemeen gunstig ontvangen. De vrede scheen bewaard. Maar weldra pakten nieuwe wol ken zich samen. Niet alleen legde de synode deze leeruitspraken nu ook bindend aan de kerken op, maar bo vendien kwam zij op het ongelukkige idee, om ze v.an een „Toelichting" te voorzien. Deze Toelichting (in hoofdzaak van de hand van prof. dr. J. Ridderbos) werd door de synode zelf getypeerd als „bron van kennis voor de bedoeling der synode". TOELICHTING Velen lazen tot hun schrik in deze „Toelichting" )dat de Kuyperiaanse constructies inzake verbond, belofte, doop en wedergeboorte nu door de synode gekanoniseerd waren. In april 1943 eindigde de synode. Twee maanden later begon de vol gende (die al een jaar had moeten wachten). Dr. G. C. Berkouwer werd synodepraeses. Verschillende be zwaarschriften tegen de leeruitspra ken waren ingediend, maar de sy node wees ze af op grond van een lijvig „Prae-advies", opgesteld door prof. J. Ridderbos en dr. A. D. R. Polman. „Toelichting en „Pre-advies" gingen nu in de verdere loop der gebeurtenissen een omstreden rol spe len. De synode zei, dat ze geen offi cieel karakter hadden, maar dat „men er veel uit leren kan aan gaande de geest waarin en de bedoe ling waarmee de synode haar beslui ten heeft genomen". Alleen de leer uitspraken zelf waren bindend. De bezwaarden zagen de beide geschrif ten als vergrootglazen, waardoor de Kuyperiaanse bedoeling van de sy node duidelijk werd. Van verschillende zijden werden pogingen ondernomen, om onder de binding uit te komen. Maar begin 1944 schreef de synode aan de kerke raden, „dat in onze kerken niets mag worden geleerd, dat met de betrok ken leeruitspraken niet ten volle in overeenstemming is." Er moest nu maar eens eenheid komen. Het was kerkontbindend, dat de bezwaarden zoveel mogelijk bekendheid gaven aan hun kritiek. „Elke propaganda, met name door ambtsdragers, tegen deze aangeno men leer... dient te worden nagelaten en geweerd." „De synode spreekt de verwachting uit, dat alle .ambtsdra gers hun ondertekening gestand zul len doen, voor trouwbreuk zich zul len wachten." Daarmee hield de synode niet al leen vol, dat de leeruitspraken be hoorden tot de inhoud van de belij denis, die door de ambtsdragers was ondertekend, maar werd tevens de ambtelijke trouw van de bezwaarden in het geding gebracht. De bom ging barsten. GEZAGSCRISIS Naast dit dogmatisch geschil was er ook een gezagscrisis ontstaan. Nor maal kwamen de synoden om de drie jaar bijeen. Maar om de me ningsverschillen op te lossen, was de synode van 1939 in 1942 nog niet klaar. Daarom erkende Schilder haar wegens deze „zelf-prolongatie" niet langer meer. Hij riep in oktober 1942 zijn kerkeraad (Kampen) op, de sy nodebesluiten uit 1942 niet te erken nen en aan te dringen op terugtrek king van de Overijsselse afgevaardig den. Ook tussen de nieuwe synode en Schilder was de verhouding gespan nen. Schilder had tegen de inhoud van de leeruitspraken hoegenaamd geen bezwaar, maar hij keerde zich tegen het bindend karakter. Toen de synode in december 1943 zijn voorstel tot opheffing van de binding afwees, richtte hij zich tot de kerkeraden met een brief, waarin de dreigende KI PO FOTOLABORATORIUM capaciteit 50.000 films per dag) 90o/ korting op films, £.\S/o kamera's enz. Speciale aanbiedingen U.S.A. kleurenfilms Klainbeeld neg. films 20opn. 2.50 idem 36opn. 3.50 Kl.b. diafilms incl. ontw. 36 opn. 8.75 Instamatic idem 20 opn. 7.75 Dit is een afd. van de KIPO organisatie met400.000leden Inl: Glashaven 2 - Rotterdam(C) Tel. 010-130.840 - 30 lijnen Verzending over de gehele wereld SNEL-GOED-GOEDKOOP woorden: „Blijft de onderteü ningseis gehandhaafd dan is de tei ling geworpen." Enkele kerkerad verklaarden toen openlijk, zich ni langer aan de leeruitspraken geb( den te achten. De synode beschouwde Schild actie als revolutie. Omdat hij weig de zijn houding te herzien, werd in maart geschorst. Op 3 augus volgde zijn afzetting. Dat was aanleiding voor ds. H Knoop Delfshaven, om een week later Den Haag de vergadering te org niseren, waarin prof. Schilder Acte van Vrijmaking proclamei zou. De synode toonde zich diep griefd en waarschuwde ieder, de vt keerde leidslieden niet te volgen „kloek het hoofd te bieden aan de revolutionaire beweging, die ond| een schone schyn dc gemeente Heren verwoest." TUCHT Daarmee was door het hele lail het sein gegeven tot strenge tucl maatregelen tegen honderd ambtsdragers. Aan de andere ka maakten zich vele ambtsdragers kei-kleden vrij van de synodi uitspraken en de tuchtmaatregel! die er uit voort vloeiden. Daarbij b riepen ze zich op artikel 31 van kerkorde, die de kerken het ree geeft, synodebesluiten niet voor v, en bondig te houden, als zij ze strijd achten met Schrift of kerkon Van de 690.000 gereformeerd ging ruim tien procent (75.000) n de Vrijmaking mee. Die zich vrijmaakten, pretende den de Gereformeerde Kerken op oude voet voort te zetten. In werk lijkheid betekende de „doorgaan reformatie" een nieuwe ontwikkelii die oorzaak van toenemende spa ning worden zou. Zagen sommigen Vrijmaking alleen als een correc van een synodale ontsporing, e ontworsteling aan een binding a een onjuiste leeruitspraak, voor i deren was de Vrijmaking nog ma een-begin. Zij wilden voortgaan op weg der reformatie, ook in schoolwezen, de politiek, maatschappelijk leven. Aan de andere kant hebben ook gereformeerden die achterblevf sindsdien een sterke ontwikkelii doorgemaakt. Niet alleen de lee uitspraken van 1942 zijn vergete ook de binding aan de belijdenis zi is losser geworden. Nieuwe opvatti gen over de Schrift en over de oec mene hebben de kloof in deze 25 ja aanmerkelijk groter gemaakt. (Van een onzer verslaggevers) WILLEMSOORD Dominee H. J. Trommel zingt de laatste weken ell zondag, na de preek, samen met zijn vrouw enkele liederen. Er is geen kert koor meer in de hervormde gemeente te Willemsoord en de gemeente stelt h toch wel op prijs als na de preek een lied wordt gezongen. De dominee will het eerst alleen doen. maar toen hij oefende, vond hij dat het niet mooi klon Daarop besloot zijn vrouw hem te assisteren. In het kerkblad schreef ds. Trommel: „Zondag hopen mijn vrouw en i weer enkele liederen te zingen, maar als het erg warm is in de kerk is het wi vermoeiend." Nieuwe cursussen BEROFPJNGSWFR WASHINGTON Er is in de Verenigde Staten een toenemende kritiek op de gods dienstoefeningen, die president Nixon in het Witte Huis organiseert. Nixon schijnt met deze diensten het voor beeld te willen geven van een vage devote ratjetoe-religie, zeggen zqn critici. Een reli gie van het conformisme, zeggen anderen, waaruit elk profetisch element geweerd wordt. Toen Nixon president werd, zei hij al gauw, dat hij het beter vond, om s' zondags met zijn gezin niet naar de een of andere kerk te gaan, zoals de Johnsons wel plachten te doen. Want de komst van de president met zijn gevolg zou de kerkdienst te zeer verstoren. (Waarbij wel aangetekend moet worden, dat Nixon ook voordat hij tot president werd gekozen, niet als een trouw kerkganger be kend stond.) Hij bepaalde, dat er de zondagen, dat hij in het Witte Huis zou zijn. daar kerk gehouden zou wor den. Daarvoor wordt de East Room met een elec- tronisch orgel en driehonderd luxe stoelen ingericht tot een luxueuze privé-kapel voor de Nixons, hun staf en wie verder de eer van een uitnodiging ontvangt. Er zijn tot nu toe tien diensten gehouden, waar bij de sprekerslijst al direct Nixons oecumenische ruimte laat zien. De eerste was zijn persoonlijke (Van onze kerkredactie) vriend dr. Billy Graham, een baptist. Dr. Norman Vincent Peale van de Reformed Church preekte er. maar ook kardinaal Cooke. Drieëenheid Sterk de aandacht trok vooral de dienst, begin juli, waarin een rabbijn, dr. Louis Finkelstein, voorging. Typerend was wel, dat deze dienst begon met een introitus, gezongen door een luthers koor. dat eindigde met de nu niet bepaald joodse doxolo gie „Lof Vader, Zoon en Heilige Geest". Verschillende joodse aanwezigen ergerden zich, maar rabbi Finkelstein niet. „Als ik bij iemand op bezoek kom, aanvaard ik zijn ritueel, zoals ik ook verwacht, dat men het mijne accepteert, als men mij bezoekt,' zei hij later tegen journalisten. Kritiek ondervond ook Finkelsteins preek, die culmineerde in de zin: „De vinger Gods heeft Ri chard Milhous Nixon aangewezen door hem de visie en de wijsheid te geven om de wereld en de beschaving te redden." Niebuhr In het laatste nummer van het weekblad Christi anity and Crisis hekelt de prominente theoloog Reinhold Niebuhr de zondagsdiensten van Nixon in! scherpe bewoordingen. Ze geven dan wel de indruk van een oecume nische wijdte, maar Niebuhr stelt de vraag, of wijlen Martin Luther King (evenals Billy Graham een baptist) in aanmerking zou zijn gekomen voor een preek bij Nixon. „Door een eigenaardige mengeling van onschuld en arglist" heeft Nixon een religie van het confor misme ingesteld. „De combinatie van religieuze hei ligheid en politieke macht vormt een conservatisme van de status quo", aldus Niebuhr. De profetische kant van het protestantisme, hel rooms-katholicisme en het judaïsme raakt bij deze patriottische aanbidding op de achtergrond. Billy Graham Een venijnige uitval duet Niebuhr ook naar Billy Graham, die hy „een tam en op maat gesneden overblijfsel van dc wilde en woeste evangelische kruistochten uit de oude cowboytijd" noemt. Gra ham is volgens Niebuhr een sleutelfiguur in Nixons pogingen, een „getemde godsdienst" ingang te doen vinden. Intussen signaleert de godsdienstsocioloog Will Herberg de aantrekkingskracht, die de vrije buiten kerkelijke devotie heeft op grote groepen Amerika nen. Door met zijn Witte Huisdiensten het Ameri- kaanse volk de image te geven van een biddende familie, kan Nixon gemakkelijk van deze stroming het symbool worden. bedrijfsleven DE HAAG De Federatie van de Katholieke en Protestants-chris telijke Werkgeversbonden beginnen in het najaar met een cursus voor redacteuren van personeelstijd- schriften. De cursus beoogt de hoofd- en eindredacteur en zijn voornaamste medewerkers een zo danige journalistieke bij vorming te geven, dat het personeels'.iicl- schrift beter leesbaar wordt. Zij bestaat uit zeven lessen. Voor directieleden en staffunctie- gangers raakten gewond toen een jaar een 16 lessen tellende cur sus bedrijfsbeleid gehouden. Doel ervan is een wetenschappelijk ver antwoorde en aan de praktijk ge toetste bij vorming te geven. VIENTIANE Viif leden van de ambassade in Laos en de vertegen woordiger van het Noord"!etnamese persbureau daar hebben aanzegging gekregen dat zij het land moeten verlaten, zo is door een woordvoerder van de regering in Vientiane meege deeld. Zij zouden in het bezit ziin bevonden van een plattegrond van een militaire basis. ALEXANDRIE In het centrum van Alexandrië, Egypte, Is zaterdag avond een flatgebouw van acht ver diepingen ingestort. Er ziin zeven do den, twaalf gewonden en verscheide ne vermisten. Hef. bakstenen eebouw. dat donderdag be?on te scheuren, was nas epn iaar oud. BRISTOL Zestien vakantie gangers raakten gewon toen een miniatuurtrein tijdens een tochtie over het landgoed van de markies van Bath, ontspoorde en van een helling stortte. Enkele inzittenden kwamen onder de rytuigen terecht Onder de gewonden waren ook kin deren. BOND VAN VRIJE EV. GEM, Beroepcii tot predikant in algei dienst voor evangelisatiewerk in polders voor de Binnenlandse Zendii H. Raven te Utrecht. Benoemd tot predikant in algenu dienst voor de activering van het thui front ten behoeve van de Samosir-zc ding en de binnenlandse zending: Vink. zendingspredikant in Bataklai Bedankt voor de vrije evangelisch gemeente van Antwerpen: W. Kos va| de vrije baptisten gemeente te Hengel (Van onze kerkredactie) ROCHESTER, New York ij hulpbisschop van Minneapolis. Jam* P. Shannon, die zich keerde tegen encycliek van paus Paulus over gf boortenregeling in het huwelijk, is oj 2 augustus getrouwd. Dc 50-jariJ Ruth Wilkinson uit Rochester in d staat New York werd zijn vroufl meldt het plaatselijk dagblad. Bisschop Shannon vroeg het Vati caan het ontslag, omdat hij het nid eens was met het beleid van de paud Het ontslag werd echter nimmer offl cieel aanvaard Kennelijk heeft de bisschop t< het ontslag geforceerd door in, huwelijk te treden. Het echtpaar g; wonen in Santa Fé waar oud-bissch< Shannon vice-president wordt vi St. John's college, een christelijl school die geen banden heeft met Rooms Katholieke Kerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2