1 VPRO HOUDT HET OP DE ZOMERSE HUISBIOSCOOP lè RADIO Pauze in het schokeffect Intelsat-3 opgespoord Tweemaal drie programma's NCRV herdenkt 25 jaar kerkelijke vrijmaking Vijf minuten De moord aan de Vestadreef CAROLINA YES 7 DINSDAG 29 JULI 1969 POLITIEVERHAAL VAN N. A. M. WIJCHGEL KAAP KENNEDY De Ameri kaanse communicatiesatelliet In- telsat-3, die twee dagen zoek was in de ruimte. ;s gisteren opgespoord. De kunstmaan bleek in een verkeerde baan om de aarde te zijn gekomen. De Intelsat cirkelt in een baan die tussen de 278 en 4736 kilometer van de aarde ligt. De bedoeling was dat de satelliet in een baan op 35.888 kilometer van de aarde zou komen. De derde trap van de Deltaraket heeft niet goed gefunctioneerd. HANNOVER Bij Meinersen. ten oosten van Hannover, is gisteren de sneltrein Leipzig - Dortmund 1 ontspoord, waardoor vier mensen J werden gedood en twaalf gewond, i Vier wagons vielen om. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUMMen mag van de VPRO zeggen en denken wat men wil, maar deze kleinste om roep in ledental royaal voor bijgestreefd door de TROS vaart een opmerkelijke koers. Zonder het van tevoren als spek takel, als experiment of wat dan ook aan te kondigen, is de pro grammaleiding begonnen met in dit zomerseizoen een pauze te maken in de beloofde ..schok effecten" en het kijkpubliek stil zwijgend te dienen met wat het dan (voor een groot deel) zo graag wil: de complete huis bioscoop. Laat de VPRO hiermee zijn princi pe van „mikken op een high-brow selectief kijkerspubliek" varen? Dat is nauwelijks aan te nemen. Evenmin kan worden gezegd, dat de goe-ge- (Van onze radio en tv-redactic) HILVERSUM Een schare predi kanten, al dan niet in actieve dienst, hoogleraren en andere prominenten werkt mee aan drie documentaires welke de NCRV-radio gaat wijden aan „Een kwarteeuw na de vrijma king (geref. kerken)". Aansluitend zal dr. G. Puchinger drie causerieën hou den over prof. dr. K. Schilder, die in 1944 zulk een belangrijke rol speelde in de kerkelijke afscheiding. De documentaires zijn te horen op de maandagavonden 4, 11 en 18 au gustus a.s„ telkens om half tien, de lezingen 's zaterdagsochtends om 11 uur op 16, 23 en 30 augustus. De NCRV vertelt ons hierbij: „In dit jaar, nu de gereformeerde kerken Vrijgemaakt herdenken dat zij een kwarteeuw geleden ontstonden door een conflict binnen de gereformeerde kerken, worden zij zelf getroffen door tegenstellingen die nu zo groot zijn dat zich in vele plaatsen al een nieuwe afscheiding heeft voorgedaan en een breuk onvermijdelijk schijnt te zijn." „Het is ons niet mogelijk, in enkele programma's deze gehele materie te behandelen, maar wij trachten weer te geven de sfeer waarin de gebeur tenissen in 1944, daarvoor en daarna zich afspeelden, alsmede de motieven die tot daden leidden." „Er bestaan van deze gebeurtenis sen geen plaat- of bandopnamen, zo dat alleen mensen die de strijd rond om het bestaan van dit kerkge nootschap met name de beslissen- maakten, aan het woord kunnen ko- makten, aan het woord kunnen ko men. Drs. Niek Scheps, samensteller van de documentaires, behandelt in de eerste aflevering wat er voorafging aan de vrijmaking: de gebeurtenissen op de synodes van Sneek en Utrecht. In het tweede deel komt de vrijma king zelf ter sprake en de gevolgen ervan op het gebied van onderwijs en politiek, het derde gaat het over de nu ontstane spanningen, o.a. hel verzet tegen de Open Brief, de kwesties aan de Theol. Hogeschool in Kampen en de beslissingen van de synode in Hoogeveen. „De man die een belangrijke zo niet de belangrijkste rol speelde bij de vrijmaking", aldus de NCRV, ..was prof. K. Schilder. Hij was het, die de Acte van Vrijmaking of We derkeer ontwierp en die op de beslis sende vergadering van 11 augustus 1944 voorlas. Zijn moedige houding na de Duitse inval in 1940 komt in de eerste uitzending aan de orde. zijn betekenis voor de vrijmaking in de tweede. Zijn figuur is echter histo risch genoeg om aparte causerieën nodig en nuttig te maken". Tussen de werkzame en emeri tus-predikanten die in de documen taires meespreken (o.a. ds. D. van Dijk, drs. J. Faber, ds. S. J. Popma en ds. B. J. F. Schoep) en die van vele hoogleraren (o.a. prof. J. Kamp huis, prof. dr. J. R. van de Fliert, prof. dr. A. D. R. Polman en prof. dr. H. Dooyeweerd) merken we ook na men op van andere medewerkenden. Enkelen hiervan: het Tweede Ka merlid de heer P. Jongeling, me vrouw De Vries-Schilder, de schrij ver Rudolf van Reest en dr. J. Meu- link, lid Ged. Staten Overijssel. meente nu maar naar de mond wordt gepraat met „toe dan maar, bioscoop- programma". Omdat deze avonden zo onverdro ten toegeven aan een bepaalde vorm van kijklust. hebben ze op zichzelf toch een exclusief cachet en dat past bovendien de VPRO best in zijn hui dige ledenwerf-actie. Er is zoveel over gepraat en geschreven, dat een zeer groot deel van de kijkers van „de televisie" huiselijke bioscoopavonden wil genieten, dat de VPRO eigenlijk slim is en uitzonderlijk, door aan deze vraag te voldoen in de kijk-vermin- derde zomermaanden. Of dit de gewenste vorm van een totaal-programma is, zoals de wet dat de omroepen voorschrijft, is een tweede, maar in de zomermaanden wordt er volop gezondigd tegen die voorschriften en de minister zal daar zeker niet over vallen. Het lijkt ons hoogst onwaarschijn lijk, dat dc VPRO-televisie met deze programmavorm in de winter zal doorgaan, want het door voorzitter Jan Kassies beloofde principe van „voortdurend schokken" als nieuwe taak voor de vernieuwde VPRO, zit hierin bepaald niet opgeborgen, of men moest juist de onverdrotenheid van deze avondvullende opzet als schok op zichzelf onderkennen. Bevreemdend is het zeker, dat de VPRO met vrij onnozele hoofdfilms aankomt. Sentimentele rolprenten zijn er al geweest, voor vanavond staat er zelfs een detective met moord en chantage op 't programma. Bijzonder hoog wordt hiermee niet gegrepen en dat verbaast bij een om roep als de VPRO, die juist het goed kope amusement in de televisie aan anderen wil overlaten. Maar goed, NOS-commissaris Ren- gelink. die zich onlangs heeft uit gesproken voor „meer amusement op het scherm", zal zich wel in de han den wrijven bij deze schijnbare mee gaandheid uit een hoek waarin hij dat niet het eerste zou hebben ge zocht. Geheel in trant begint de VPRO telkens met een paar tekenfilms voor jong en oud. De NOS zorgt daarna Jaak Frenken. Liefhebbers zullen zich zeker deze uitzending nog herin neren en haar volkomen los zien van het huis-bioscooppprogramma, dat zij nu omwille van de tijd aanvult. We zijn benieuwd, wat de volgende zomerprogramma's van de VPRO nog hebben te bieden. Wie gisteravond de kans had buiten te zijn, zal zich niet in de warme kamer aan het kijktoestel hebben gezet. Al te veel heeft men dan niet 1 Hilversum I KRO gemist, er was niet anders dan luch tig amusement in de ether en dat was maar goed ook: niemand zal in die temperatuur naar inspanning hebben verlangd. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 VPRO 7.07 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Ken-merk. j 7.32 uur tekenfilms. 8.20 uur De oude draaidoos. 9.10 uur detectivefilm „Dreigende oog". 10 00 uur programma over de kunstenaar Jaak Frenken (herhaling). Ned. 2 NOS J 7.03. jeugdfeuilleton Woobinda, daarna Scala. I 8.20 uur Dubbelspion. I 9.10 uur Berliner Philharmoniker onder leiding van Herbert von Kara jan: eerste pianoconcert van Tsjaikowski; solist Alexis Weissenberg. 9.50 uur een programma met David Frost (BBC-tv). De herhaling van de show van Marcel Amont was raak: het blijft een genoegen naar deze charmante chansonnier te kunnen luisteren. De Duitse televisie geeft eigen versies van de Franse vondst „De laatste vijf minuten", en de TROS zal er in to taal vier afleveringen van vertonen. Gisteravond de eerste: een zure politiecommissaris glimlacht pas als hij tenslotte in één seconde de dader ontdekt. Deze was niet zo best ver borgen als bij de Franse opgaven. De VARA heeft al spoedig het be oordelend panel laten vervallen, de TROS had er wél een met een Hil- versumse politieagente, de voetballer Jacques Swart en de speciaal hier voor weer eens tot Pipo getransfor meerde acteur Cor Witschge. Ze gok ten er eensgezind keurig naast. Het verhaal was ingewikkeld ge noeg, de opvoering uitstekend, maar het geheel tipte toch niet aan de su blieme Franse serie in de typische Parijse sfeer. De KRO vertoonde nog eens de tragische Franse speelfilm ,Jiet ein de van de dag" uil 1939: het trieste lot van uitgediende toneelspelers. Geen wonder, dat deze rolprent van vergane glorie destijds een groot kasstuk was. VANAVOND TE HOREN 8.20 uur Bel canto: operamuziek. i 9.00 uur kamermuziek; o.a: het Radio Kamerorkest. 11.00 uur toeristisch magazine Horizonten: Aland-eilan- den. Hilversum II AVRO 7.35 uur amusementsprogramma „Vergeet 't maar'. 9.30 uur Hiering. Piet Nak discussieert in het Zaan- lands Lyceum. 10.05 uur Muze zonder make up: jonge artiesten treden 10.55 uur Muziek van deze eeuw. Ten tijde van de stomme film leef de nog volop de tragikomedie pan voor het journaal en dan moet er een het romantische circus. Tegenwoordig aardige voorfilm wezen. Vanavond wordt dat gevonden in Simon van Collem's „oude draaidoos". die gewijd wordt, aan vergeten circusfilms met o.a. Charlie Chaplin. Watt en Half Watt, Hans Moser, Betty Hutton en Leo Slezak in top. Voor deze uitzending op Ned. 1 krijgt het programma daardoor iets levendigers, want Simon spreekt de kijkers altijd zo aardig toe. net alsof ze zich allemaal nog als de dag van gisteren de tijd en de finesses van de stomme film herinneren en thuis zijn met alle acteurs en regisseurs. Maar leerzaam is het wel. De detective-hoofdfilm duurt van avond niet zo lang: die is in 50 minu ten bekeken. Daarom een toegift voor ditmaal en daarin is de VPRO-van-'s-winters herkenba ar een herhaling van het in 1967 verschenen programma „Renaissance van de santektaam", een beschou wing van de ,,object-art"-kunst van Hilversum X 41 18.30 NWS. 18.41 Versl. IBM-Schaaktoern. te Amsterdam. 19.03 S.: Luc Lutz. 20.00 S. Bel Canto: Operamuz. (opn). 21.00 Mod. kam.muz. (opn). 21.30 S.: Radio Kam. ork. en sol. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Dc zingende kerk. 23.00 Hori zonten: toerist, klankb. 23.30 S.: Lichte gramm. muz. 23.35-24 00 Nws Hilversum II 298 m. AVRO 18.00 Nws. 18.11 Rad. journaal. 18.25 S: Dansork. The Skymast. en zangsol. 18.55 Pa ris vous parle. 19.00 Fanfare orkest (opn.). 19.30 Nws. 19.35 Vergeet 't maar. gevar. progr 21.00 Licht orgelsp. 21.30 Hie ring: voor de jeugd. 22.05 Ca- naai' Nederland I: 18.50 Kleur: m KRO. pluimpje. STER: 18.56 Reel. Act 19.00 NOS: 19.00 Journ. STER: 19.03 Red. CVK/IKOR/RKK: 15.07 Kenmerk: wekel. inform, rubr. over kerk en samenle ving. VPRO: 19.32 Kl: Teken filmpjes. STER: 19.56 Reel. NOS: 20.00 Journ. en weero- verzicht. STER: 20.16 Reel. VPRO: 20.20 De oude draai doos. 21.10 Kl: 't Dreigende oog. TV-film. 22.00 Renaiss. van de Santekraam, program ma rond Jaak Frenken. NOS: 22.25-22.30 Journ. Nederland II NOS 18.50 Kl: Pluimpje STER: 18.56 Reel. NOS: 19.00 Journaal. 19.03 Kl: Woobinda. TV-serle voor de ieugd. 19.28 Scala: Informatief programma. STER: 19.56 Re clame. NOS: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reel. NOS: 20.20 Kl: Dubbelspion. TV-fllm. 21.10 Kl: Berliner Philharmoniker olv. Herbert von Karajan. 21.50 Verbinding met.... Enge land: Showprogramma met Davld Frosl. 22.35-22.40 Jour pen in de filatelie. 19.40 Ko penhagen. toeristische film. gram. 19.55 Mededelingen. 20.00 jour naal. 20.25 De Hamlet van Stepny Green, spel van Ber nard Kops. 22.10 Auteurs te Lichte gram. rnnz. gast in onze studio. J ■-*—»- Nieuws. s en act. 8.20 S Lichte muz. <8.30 Van alle markten thuis.) 9.00 S.: Di verse VARA-ork. en ens. (opn). 9.40 Jeugdprogr tO.OO baretprogr. van jonge 22.30 Nws. 22.40 Radio- Journ.NOS: 22.55 S. Muziek van deze eeuw. 23.55-24.00 Nws. BELGIE Kanalen Nederlands: 2 en 10. 18.55 Zandmannetje. 19.00 Hilversum I. 402 m. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het lev. woord v r 7.15 Lichte gramm. muz. met -\jeded. nws en act. TROS: 8.00 Nws. 8.U Verz. pl. progr. voor de millt. (8.30-8.32 NWS). 9.00 Gymnast, voor de huisvr. 9.10 Cabaretprogr. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Verz. progr. u.OO Nws. 11.02 Op Sleeptros: voor automob. 11.45 Act. 11.55 Meded- KRO: 12.00 Gevar. progr. <12.22 Wij van het land: 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinb.: 12.30 Nws: 12.41 Act. 13.00 Raden maar.. NCRV: 14.00 S.: Klass. muz. (gr). 15.00 S.: Licht gevar. pl. progr. 16.00 Nws. 16.02 Voor de jeugd. 17.00 Lichte gram.muz. voor de tieners. 17,50 Overh. voorl. NCRV: 18.00 Veel gevr. gew. muz. (gr). Hilversum II. 298 m. VAR*: en ochtendgym. 7.23 voor de 'kleuters. 11.00 Nws. 11.02 voor de vrouw. 11.40 S.: Klass. orgelconc. (gr.) 12.00 S.: Prom. ork.: 12.30 viool en piano. 12.54 Voor het platteland. 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.25 S.: Amusc- mentsmuz. (gr.) 13.45 Gespr. portr. 14.00 S: Fragmenten uit Spaanse operettes (gr.). 15.00 S.: l:lass. muz. (gr.) 16.00 Nws. 16.02 Muz. en brieven: muz. lezing. 17.00 S.: Kinderkoor. 17.20 voor de jeugd. plm. 17.55 Hilversum III. 240 m. en FM-kan. NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte voc. muz. 10.00 Nws. 10.03 Nwe langsp. pl.. met kri tisch komment NOS: 14.00 Nws. 11.03 Muz.-lezen. (12.00 Nws.) AVRO: 13.00 Nws. 13.03 Rad. journ. 13.06 Pl. progr. (14.00 NWS.) 15.00 NWS. 15.03 Arb. vitaminen. 16.00 Nws. 16.03 Licht pi. progr. 17.00 Nws. 17.02 Radiojourn. 1.705-18.00 Pop- en countrymuz. Krabben, doc. film over de S.: Lichte gramm. kreeftachtigen. 19.25 Vergroot- (7.30-7.54 Van ae voorpag t glas op de postzegel: Antwer- VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: is het allemaal wat zakelijker en reëler geworden, al is deze vorm van volksamusement nog altijd beladen met emoties. Hoe het vroeger toeging komt uit in de circusfilm die Simon van Collem vanavond behandelt in „De oude draaidoos", waarin vooral veel aandacht wordt besteed aan de film „Circus" van Charlie Chaplin, die hij maakte toen de stomme film eigenlijk al was overleefd. Een andere grote figuur uit cir cusfilms is de Oostenrijkse filmac teur Hans Moser. die een indrukwek kende carrière heeft gehad als speler van tragikomedies die nog altijd in de herinnering voortleven. 11 ziet hem nu op de foto, vanavond op de film. 28 Alleen gebleven schreef Timmermans een kort briefje, geadresseerd aan Rudolf Hart met het verzoek zo spoedig mogelijk even naar het bureau te komen en daar naar inspecteur Timmermans te vragen. Hij belde en gaf order dit terstond te laten bezorgen. Daarna besteedde hij zijn aan dacht aan enige rapporten die nog ingeleverd moesten wor den. Hij was hier nog mee bezig toen hem gemeld werd dat Rudolf Hart er was. Een paar minuten later was deze op een stoel tegenover Timmermans gezeten. „U heeft me gevraagd hier te komen, meneer. Mag lk weten waarom?" vroeg de jongen, meer nieuwsgierig dan beangst naar het Timmermans voorkwam. Wat echter zijn vroegere verdachte houding niet ongedaan maakte. „Ja. ik heb je nog het een en ander te vragen," antwoord de Timmermans. „Om te beginnen kun je bewijzen dat je van woensdag op donderdag 's nachts thuis was?" „Nee. meneer. Ik zei u toch al dat moeder er niet was." „Hoe laat ben je die avond thuis gekomen?" „Tegen elf uur. precies weet ik het niet meer." ..Vertel me dan maar 'ns waar je tot elf uur geweest bent." „Bij 'n vriend," antwoordde Rudolf na een kprte aarzeling. ..Hoe heet die vriend en waar woont hij?" Deze keer moest Timmermans nog langer op antwoord wachten. „Buskens.... Hij woont op kamers in de RenstraaL" Het kwam er weifelend en zenuwachtig uit. ..Heb je altijd in Utrecht gewoond?" ..Nee meneer, vroeger in Den Haag. Vader was opzich+er bij Van Hoog en Co. Maar die zijn failliet gegaan en toen zijn we naar hier verhuisd omdat vader werk kon krijgen bij Van Harkei en daar is hij in betrekking gebleven tot hij stierf." Het viel Timmermans op dat de jongen veel vrijer er. rustiger sprak nu de vraag niet meer die bewuste nacht betrof. Maar daar ging het per slot om en dus keerde hij tot dat onderwerp terug. „Op welk nummer in de Renstraat woont die vriend van je?" vroeg hij. Rudolfs gezicht scheen te verstarren. Hij wendde zijn blik af en bleef zwijgend naar het raam staren. „Ik vroeg je op welk nummer in de Renstraat je vriend woont," drong Timmermans op scherpe toon aan. ,Daar woont geen vriend," bekende de jongen plotseling. „Niet....? Je hebt me dus voor staan liegen," zei Timmer mans ijskoud. „Dat die verrekte moord nou ook net die nacht moest gebeuren", barstte Rudolf onbeheerst uit. „Dacht u dat ik niet begrijp dat u mij ervan verdenkt? Maar dat is je reinste kolder. Ik heb er niets, helemaal niets mee te maken, dat bezweer ik u. Waarom in 's hemelsnaam zou ik twee oude mensen om zeep helpen die ik amper ken? Als er nu nog wat gestolen was, dat u het dan dacht, dat was tenminste te begrijpen, maar nu, hoe u dat nu kunt denken snap ik niet" „Hoe weet je dat er niets gestolen is?" „Omdat ik vanmorgen al groente bij de Bergers gebracht heb", antwoordde de jongen schamper. „En toch verzwijg je iets en heb je mij voorgelogen", zei Timmermans nadrukkelijk. „Waarom deed je dat dan?" „Omdat u naar dingen vraagt die alleen mijzelf aangaan." „Zo, dacht je dat? Maar dan ben je toch mis. Het gaat mij wel terdege aan waar jij die avond en nacht was. En mijn geduld begint op te raken, jongeman. Of je vertelt me onmiddellijk, en naar waarheid, waar en met wie je die avond hebt doorgebracht, of ik houd je voorlopig hier", dreigde Timmermans hem. Rudolf Hart beheerste zich met moeite. „Als u het dan per se moet weten, ik was met mijn meisje uit", zei hij recalcitrant. „En hoe heet ze en waar woont ze?" „Zij is die Buskens die in de Renstraat een kamer heeft. Maar u kunt haar hier niet inhalen. Als het uitkomt dat zij- zo laat nog bij mij was verliest zij misschien haar betrek king". vertelde hij met zichtbare tegenzin. Timmermans sloeg hem nadenkend gade. (Wordt vervolgd) UN HÉTCÉNTfUM VAN RlMBo£ ££N U tWlJê VOL veJlT/eR ONTSTAAN... Lappie Loep en de Molboor Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh 1280 Ergens op een af standje stond dat monster I Sijmen Knoet. Een afzicli- I telijke grijns ontsierde zijn tóch al niet mooie gelaat en hij schuddebuikte van satanisch plezier. Zijn af schuwelijke lach donderde door het besneeuwde woud en hij stond toevallig pre cies voor de boom, waar in Jacob van Uylen zijn familiewapen z.o kunstig uitgesneden had. „Gompel- depip! De schurk staat pre cies boven de begraven SCHAT!" schrok smidje Verholen, die van boom tot boom naderbijgeslopen was. Maar Sijmen Knoet merk te daar nog niets van zó genoot hij van de brand in de Uylenborgh. „En nou is het voor góéd af gelopen met de van Uylens!" schaterde hij. „En het overblijvende puin van hun stinkkasteeltje zal ik gebruiken om er de landwegen in de buurrt mee te laten verharden!' --Dal zul je NIET, schurk!" brulde smidje Verholen wraakzuchtig. „Ik ben er óók nog!" Geschrokken sprong Sijmen Knoet weg. maar toen hy smidje Verholen herkende, raakte hij helemaal door het dolle heen. „Zo, ben jij daar óók weer. lastige bemoeial!" brulde hij. Hij trok een aolK en gooide deze met krachtige hand naar zijn tegenstander toe. Maar de smid bukte zich pijlsnel en ontkwam zo aan een bloedige doorboring. Nu werd er alleen maar schade aangericht aan zijn hoge hoed. waar het vlijmscherpe wapen dwars doorheen vloog, het hoofddeksel vastnagelend aan de stam van de boom met het van Uylen-blazoen. Eilaasbij het bukken had de smid zijn arme hoofd zó krachtig tegen dezelfde boomstam gestoten, dat hij be wusteloos in elkaar zakte. Daarom ontging het hem, dat de laaghartige Sijmen Knoet vervaagde in het niets, terwijl rondom hem heen een zoel september- windje door het lover begon te ruisen. Ook hield het op mysterieuze wijze op met sneeuwenWas het stuifmeelpoeder van de pimpelpaarse bostijlloos soms uitgewerkt 67. De wachtmeester ging waardig zitten en greep een papier en potloot. „De mol-boor! Waar is die!?" vroeg Sokkebreier op gebiedende toon. Nu, op zo'n moeilijke vraag had de wachtmeester niet gerekend. „De mol-boor?" vroeg hij verbaasd. „De mol-boor, wat is dat? Sokkebreier haalde ongeduldig zijn schouders op. Leest TI geen kranten?!" vroeg hij. „Kent U niet dat bekende verhaal van die mensen die in het mid...." „O ja", bedacht de wachtmeester plotseling. „Dat zaak- Je.* oh, dat ding is naar de sloper gegaan. Juist vanmorgen heeft die hem gehaald..." J,Welke sloper!" riep Sokkebreier gejaagd, want hij wist hoe snel slopers werken. „Nou... ehe... hoe heet die ook alweer... ehe... o ja! Manus van Al, weet U wel...?" Sokkebreier luisterde niet verder naar de wachtmeester, hij draaide zich resoluut om. trok Lappie mee en liep naar zijn auto. „Hoe is Uw naam, meneer!", riep de wachtmeester hem na, maar de oliemagnaat gaf geen antwoord. Ondertussen stond de dienstdoende agent met de foto van Lappie in zijn hand en keek het vertrek met een dom gezicht rond. „Ik geloof..." stotterde hij, „dat dat kleine ventje, dat zojuist hier was, de gezochte is, wachtmeester...' "V- -/ - »r 1000,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 7