Voorop moet blijven staan dat het huwelijk een opdracht is UB* ^^mmN t NCRV IS DOL OP HISTORISCH GEWELD DEZE WEEK Gezegd Trauerkantaten tATEROAG 16 JUU 1969 We hebben het deze week be- leefd. President Nixon van de Verenigde Staten duidde de acht dagen van de maanrels aan ale de „geweldigste week sinds de shepping", terwijl hij Armstrong, Collins en Aldrin, die als goud vissen achter het glas zaten, toesprak. En Nederlands tele- vlslepresentator Henk Terlingen zei, toen de maanlanding was gelukt, dat je zo iets unieks niet meer in je leven zult beleven. Wie durft tegen te epreken. Toch zal later worden bepaald, hoe „historisch" deze week Is geweest. We hebben het meegemaakt. Vla de televisie. Zelfs in het har tje van de nacht, toen de eerste menselijke stappen op de maan werden gezet, keek één van de drie Nederlanders, die thuis was. De wereld reageerde uitbundig en Rusland feliciteerde spontaan en sportief, hoewel van zijn nieuwsgierige Luna niets meer werd gehoord. De geschiedenis van de ruim tevaart gaat verder. 14 november een nieuwe tocht naar de maan en in 1972 zal een ruimtestation rond de aarde cirkelen. Om maar wat te noemen. Zo overschaduw de deze week het nieuws van de maan het aardse nieuws. En er was op onze planeet werkelijk wel wat aan de hand. Senator Edward Kennedy slipte met zijn auto van een brug en de secreta resse van wijlen zijn broer Ro bert kwam bij dit ongeluk om. Een dag nadat Nasser militant hed verklaard, dat de wa penstilstand niet meer van kracht was, woedde boven het Suezka- naal een luchtslag. De Israëlische luchtmacht bleek su perieur te zijn. De toestand is gevaarlijk, maar in de Verenigde taten en Rusland acht men een volledige oorlog niet waarschijn lijk. In West-Diritsland zijn de politieke leiders geschrokken van de resoluties, die op initiatief van de jeugd in de Kerkedag in Stuttgart werden aangenomen. Juan Carlos is de Spaanse kroonprins geworden. Hij heeft zijn trouw aan Franco beloofd en de eed op de grondwet afgelegd. Ds .A. D. Wilfiam King, de eni ge broer van de vermoorde ds. Martin Luther King is dood bij zijn huis gevonden. In het Ameri kaanse bericht hierover wordt niet van moord gesproken. De kans bestaat, dat de prijs- stop in het najaar wordt opgehe ven. Het levensonderhoud is nau welijks duurder geworden. Bij het invullen van het belastingbil jet hoect men straks de huur waarde van de eigen woning niet meer bij het inkomen op te tel len. Maar de aftrekpost van het onderhoud is dan ook niet meer toegestaan. Drie Rotterdamse zeezeilers, die Engeland als reisdoel had den, zijn naar alle waarschijnfijk- heid op zee omgekomen. Bij een aanvaring voor de kust bij Tou lon kwamen 19 opvarenden van een tanker om het leven. De gunst van het publiek is niet te berekenen. Twee bekende horecabedrijven, Ruteck's in Rot terdam en De La Paix in Den Haag, moeten sluiten. De opvolgsters van zwemster Ada Kok hebben zich bij de jeugdkampioenschappen aange diend: Het zijn de 14-jarige Lind Boer en de 12-jarige Anke Rljn- ders. Niet beïnvloed door maan- en wereldnieuws ontslaat de meerderheid van B. en W. van Benthuizen de stedebouwkundi- ge. Er wordt weer van een bestuurscrisis gesproken. In de provincie Utrecht werden KVP, CHU en ARP het eens over één conceptprogramma voor de Sta tenverkiezing. Het was de week •van de maan, maar ook van zo mers vakantieweer met tempera turen boven normaal. Een zee wind bracht afkoeling in de soms tropische hitte. Nederland heeft vakantie met het koninklijke ge zin in de villa De gelukkige Oli fant in Italië. Maar het verkeer eist weer veel doden. Vooral tij dens het weekeinde De mens mag trots zijn op hetgeen hij heeft bereikt, ander zijds bedenkend, dat hij slechts heeft gevonden wat er reeds voor hem was. Hij heeft noch de aarde noch de maan gemaakt. Hij heeft wel de maan be- nttrï (Kardinaal Alfrink) Het is een bekend feit dat in de afgelopen jaren van verschil lende zijden is aangedrongen op een herziening van de bestaan de echtscheidingswetgeving. Het spreekt vanzelf dat daarbij ook gelet werd op andere landen om na te gaan op welke wijze daar het moeilijke vraagstuk van de echtscheiding werd opgelost. Het begrip „duurzame ontwrichting" is dan ook geen nieuwe vin ding, want het wordt ook in andere landen gehanteerd. Het Zwitserse Zivilgesetzbuch gebruikt als algemene grond voor echt scheiding het woord „Zerrüttung", dat wil aangeven dat de ver houding tussen de echtgenoten zo grondig is ontwricht, dat een herstel daarvan niet verwacht kan worden. In de Franse tekst van de Zwitserse wetgeving wordt het woord „insupportable" ge bruikt, wat inhoudt dat de samenleving voor de echtgenoten ondragelijk" is geworden. In deze richting gingen ook de gedachten van de voorstan ders van een herziening van onze echtscheidingswetgeving. In dit verband kan als een bij zonderheid vermeld worden dat in 1952, toen het Herder lijk Schrijven van de Herv. Sy node „Het Huwelijk" ver scheen, reeds deze zaak aan de orde werd gesteld en als enige grond voor echtscheiding de totale ontwrichting van het hu welijk werd genoemd. In dit Herderlijk Schrijven werden eveneens ernstige bezwaren gemaakt tegen de „grote leu gen" en aan de overheid het advies gegeven de echtschei dingswetgeving te herzien. De visie op het huwelijk en op de onderlinge verhouding van man en vrouw is de laatste jaren veranderd. Wie daarover nadenkt en daarbij' met het Evangelie te rade gaat, kan geen genoegen nemen met een wet geving, die niet meer in deze tijd past. Niet alleen is de posi tie van de vrouw anders ge worden, maar ook worden te recht aan het huwelijk andere eisen gesteld. Wij spreken daar mee geen oordeel uit over het huwelijk van onze ouders of grootouders, maar wij consta teren alleen dat onze belevings wereld, ook wat het huwelijk betreft, anders is geworden. In het kader van de voorge stelde wetswijziging willen wij dit met twee voorbeelden illus treren. Onder de bestaande wet geving is het niet voldoende dat twee mensen de mislukking van het huwelijk kenbaar maken om echtscheiding te verkrijgen. Wanneer wij het geval uitzon deren dat er een derde in het spel is en er van echtbreuk in de zin van overspel gesproken spel daadwerkelijk gepleegd is (ook als dit niet wordt toege geven), raakt de kern van de zaak niet. Allereerst wordt daarmee genegeerd dat de diep ste oorzaak voor het mislukken van een huwelijk van geheel andere aard kan zijn dan over spel. Er kan een diepgaand ver schil in karakter zijn, dat maakt dat twee mensen elkaar niet meer kunnen verstaan. Er kan ook bij één van de partners een ernstige afwijking tot openba ring komen die het huwelijks leven stuk maakt. De bestaande wetgeving houdt 4 v ia 'V IhJc" „„„Min «setoff hc< hVV> •- 9 - moet worden, staan de echtge noten voor de vreemde situatie dat zij een echtscheidingsgrond in de zin van de bestaande wet geving moeten fingeren om hun huwelijk ontbonden te krijgen. Aangezien de andere echt scheidingsgronden minder in aanmerking komen, wordt dan de beschuldiging van overspel gekozen. Wanneer de beschul digde dit niet tegenspreekt bijv. door niet op de dagvaarding te verschijnen, wordt aangenomen (in juridische zin) dat de be schuldiging waar is. Zij hebben nu aan de eis van de wet vol daan en kunnen hun huwelijk laten ontbinden. Het tegenargument dat de grote leugen vaak geen leugen is omdat in vele gevallen over- daarmee echter geen rekening, tenzij men voor dergelijke ge vallen in de moeizame proce dure van een scheiding van tafel en bed een oplossing wil zien. Maar belangrijker is dat bij deze tegenargumentatie over het hoofd gezien wordt dat de bestaande wetgeving uitgaat van'een verouderde huwelijks opvatting, die aan de waar dering van het huwelijk tekort doet. Het huwelijk is immers meer dan een instituut of een maatschappelijk instelling. Naar bijbelse visie is het huwelijk een verbond van twee mondige mensen, die voor elkaar verant woordelijkheid dragen. De taak van de overheid is, voor dit verbond die rechtsregels te vin den, die zoveel mogelijk met de aard daarvan overeenstemmen. De overheid kan echter de verantwoordelijkheid, die de echtgenoten elkaar schuldig zijn, niet van hen overnemen. Wan neer deze echtgenoten tot het verdrietige inzicht komen dat voortzetting van hun huwelijk geen perspectief biedt en on danks alle bezwaren besluiten uit elkaar te gaan, heeft het geen zin een ontbinding van het huwelijk door wettelijke bepa lingen te verhinderen. Het enige gevolg daarvan is dat of een schijnhuwelijk in stand wordt gehouden of dat andere, niet gelegaliseerde verhoudingen ontstaan. Het ligt voor de hand dat een eenzijdig besluit niet zonder meer geaccepteerd wordt. De nieuwe wetgeving tracht daar voor de juiste bepalingen te vin den. Maar voorop moet blijven staan dat het huwelijk allereerst een opdracht is, waarvoor de huwelijkspartners de verant woordelijkheid dragen. Als tweede voorbeeld wijzen wij op het begrip schuld, zoals dit in de bestaande wetgeving een rol speelt. Om echtscheiding te verkrijgen moet één van de partners de schuld van overspel op zich nemen. Aangenomen dat de beschuldiging op waarheid berust, wat in vele gevallen wel zal opgaan, is daarmee dan be wezen dat de betrokkene de meeste schuld draagt voor de mislukking van het huwelijk? Wie met de misère van mis lukte huwelijken in aanraking komt, weet hoe kronkelachtig de Wegen worden, wanneer ge tracht wordt de schuld op het spoor te komen. Het is mogelijk dat iemand door wangedrag het leven van de huwelijkspartner tot een kwelling maakt. Maar het kan ook zijn dat de oorzaak van de vervreemding in beide partners ligt, wat juridisch veel moeilijker is vast te leggen. Daarom kan het voor de rechter in bepaalde gevallen voldoende zijn dat beide partners de mis lukking van hun huwelijk er kennen, zonder dat een onder zoek plaats vindt wie daarvoor de meeste schuld draagt. De - zaak wordt anders, wan neer een eenzijdig verzoek tot ontbinding van het huwelijk wordt gedaan. De andere part ner kan in volle ernst ervan overtuigd zijn dat de ontsporing niet duurzaam behoeft te zijn. Daarom kan de rechter een een zijdig verzoek niet zonder meer inwilligen, omdat hij rekening heeft te houden met de ziens wijze van de andere partner. In ieder geval is er veel voor te zeggen dat de plicht tot alimen tatie niet meer met de schuld vraag verbonden blijft. Bovendien is de situatie van nu niet meer gelijk te stellen met de tijd dat de vrouw veelal volledig van het inkomen van de man afhankelijk was om te kunnen leven. Hoe vaak komt het in onze tijd niet voor dat er getrouwd wordt op basis van het inkomen van de vrouw, zo dat de man zijn studie kan af maken. Daarom ligt het in de lijn van het voorafgaande dat de huwe lijkspartners zelf tot een bevre digende regeling komen, wan neer een verzoek tot echtschei ding wordt ingediend. Het blijft echter noodzakelijk dat wordt nagegaan wélke onderlinge re gelingen voorgesteld worden. Vooral wanneer het een huwe lijk met kinderen betreft, dient ervoor gewaakt te worden dat hun belangen op een goede wijze behartigd worden. Het schijnt dat minister Polak in overweging neemt hiervoor bepaalde regelingen te treffen. Dit laatste zouden wij toejui chen om daarmee te voorkomen dat de kinderen niet de dupe worden van een kortzichtige of egoïstische regeling van de ouders. Het wetsvoorstel zal zeker aanleiding geven tot velerlei discussies. Daarbij komt de vraag aan de orde wat Gods bedoeling is met het huwelijk. Wij laten bij onze beschouwing de rooms-katholieke visie op het huwelijk ter zijde, omdat de bespreking daarvan, om deze recht te doen, een apart artikel zou vragen. In dat verband willen wij al leen signaleren dat volgens dr. H. Kuipers, vicaris van het bis dom Haarlem, opmerkelijke pa rallellen zijn aan te wijzen tus sen het wetsontwerp en de ont wikkelingen in de r.k. Kerk (Volkskrant 19-7-'69). Er is op dit punt bij Rome een kentering merkbaar, die blijkens de uit spraken van dr. Kuipers tege moet tracht te komen aan de Ds. H. WITVLIET hervormd predikant in Ai sterdam heeft voor on bladen nevenstaand artikel 9 schreven naar aanleiding y het wetsontwerp over ecl De scheldingsrecht. Volgens 1 wetsontwerp van minister PoFru' (justitie) kan elk huwelijk w<ede den ontbonden wanneer duurzame ontwrichting erv?e vaststaat, ook in geval van Vion genspraak van een der partijs Ds. Witvliet (1911) is jarePezi lang voorzitter geweest van $4 Hervormde Raad voor Kerk 1. Gezin. HIJ is adviseur in vragf13* over de kerkelijke inzegenii van een huwelijk na echtsch<_., ding. Verder is hij o.a. pastora adviseur van de Protestant!11161 Stichting voor Verantwooröriefc Gezinsvorming in Amsterdam.en jora nood van een vastgelopen hu welijk. Als protestanten mogen wij ons er over verheugen dat daar door in de praktijk de stand punten dichter bij elkaar komen, al blijft er verschil van inzicht over het huwelijk als een sacra ment en over de taak van kerk en overheid ten opzichte van het huwelijk. In zoverre zijn wij het eens dat wij geloven dat naar Gods bedoeling het huwe lijk een verbond is voor het leven. Wij zijn het eveneens van harte eens met de uitspraak van dr. Kuipers, dat de trouw en on verbreekbaarheid niet overeind zijn te houden door een systeem van wetten. Alleen vragen wij ons af of het Evangelie over deze onver breekbaarheid niet op een an dere wijze spreekt, dan tot nu toe daarover in de r.k. huwe lijksleer gesproken werd. In het onderricht van Jezus Christus aan zijn discipelen moeten wij rekening houden met de toen malige huwelijksverhoudingen, waarin de man een afscheids brief aan zijn vrouw kon geven. In tegenstelling met de wet van Mozes gebeurde dit „om allerlei redenen" (Matth. 19 3). Tegen dit vaak willekeurig optreden gaat het woord van Jezus, waarin Hij herinnert aan de oorspronkelijke bedoeling van het huwelijk. In dit zelfde hoofdstuk (Matth. 19) wordt al leen hoererij genoemd als een mogelijke reden tot echtschei ding. Ook dit houdt verband met de positie van de man, die op deze wijze zijn vrouw kon straffen. Had de vrouw echter gelijke rechten? Alleen het stellen van deze vraag wijst er op dat wij de jurisprudentie van die dagen niet als norm voor onze tijd kunnen laten gelden. Jezus wijst de jurisprudentie van Mozes niet af, maar wel de wijze, waarop deze gehanteerd wordt. Wat in een uiterste geval wordt „toe gestaan" (Matth. 19 8) mag niet tot een algemene regel worden of op willekeur uitlopen. De apostel Paulus krijgt weer te maken met een andere situ atie. Blijkens 1 Cor. 7 15 komt het voor dat het Evangelie scheiding brengt tussen de ge huwden wanneer één van hen christen wordt. Wanneer de on gelovige wil scheiden, zal de ge lovige wij mogen aannemen, weer in het uiterste geval daarin bewilligen. Daarvan mag echter geen regel gemaakt wor den! Het moet zoveel mogelijk een uitzondering blijven! Wij nemen in deze beschou wing nog een woord van Jezus op omdat velen, die in deze moeilijke vragen naar de Schrift willen luisteren, daarop telkens teruggrijpen. Heeft Jezus niet gezegd: (Matth. 19 6) „Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet". Is dat niet een absolute uitspraak die echtscheiding onmogelijk maakt? Wij menen dat het in strijd is met de betekenis van dit woord, wanneer wij het in deze zin wil len interpreteren. Dit klopt immers niet met Matth. 19 9, waarin hoererij als een reden tot echtscheiding wordt aanvaard. Zelfs wanneer dit een latere toevoeging zou zijn, zoals sommigen menen, blijkt reeds daaruit dat de ge meente dit woord van Jezus niet als een absoluut verbod tot echt scheiding heeft opgevat! Afgezien daarvan blijft de 'ofes O moeten vaststellen of er sjf1 is van een duurzame ontwi ting. Hij moet partijen a en zien of het huwelijk noi perspectief heeft. Hij heeftjjp de mogelijkheid een pogii verzoening te doen. Zal hij voor zich inspannen of er jg van afmaken? Zou het zijn dat bepaalde rechters§g blijk geven de nodige wijl te bezitten, voor deze taak den aangewezen? Ongetwijfeld zullen ami menten in de Staten Geni worden voorgesteld schien ook aanvaard, voo: ver zij de grondstructuur het wetsontwerp geen gt aandoen. Reeds nu wordl suggereerd om de termijnl een jaar (de termijn tussei verzoek en een uitspra; herzien. In sommige gevflg waarin overduidelijk is dat huwelijk onherstelbaar so breuk heeft geleden, heeft termijn van een jaar wad weinig zin meer. S Daartegenover staat echtei er andere gevallen kunnen waarbij aan de partijen di legenheid gegeven moet wol om zich op het genomen ba te bezinnen. Het wetsvooj bevat ook een nieuw elemei_ de bepaling, dat een verzoek echtscheiding eerst na tweel welijksjaren kan worden il diend. Dit betekent dat al|_ na drie huwelijksjaren de si ding kan gebeuren. De minister motiveert de ste twee jaren met te wijzei „aanpassingsmogelijkheden", moet tijd gelaten worden deze te boven te komen. V neer nu echter andere pre men te voorschijn komen, sexuele perversie, moet dan huwelijk toch drie jaren in s4 gehouden worden? ill ee Wij hebben reeds geweze^sy een echtpaar met kinderen.^ gaat niet altijd op dat het 1 de kinderen het beste is dajg€ ouders bij elkaar blijven. D,.,. hoogstens het geval wannee ouders, ondanks de breuKCA hun huwelijksleven, zoveel 2 ffc It et \le poi nd jtg ■fr Trotski is verbannen, maar West-Europa wil hem niet huisvesten omdat hij politieke verwarring blijft stichten. Mexico geeft hem asyl, maar onder bepaalde voorwaarden: geen onbeperkt contact met de buitenwereld. Hier deelt Salazar, hoofd van de geheime dienst, Trotski deze voorwaarden mee. U ziet de acteurs Peter Lühr (Trotski) en Hannes Messemer. Een interessante opname is de H.M.S. I.p. waarop de uitvoering is vastgelegd van twee Trauerkantaten van de tijdgenoten J. S. Bach en G. Ph. Telemann die beiden naar hun vormgeving en muzikale struc tuur overeenkomst vertonen als voortbrengsels van de laat-barok. Naar inhoud verschillen zij echter wel. Bach leeft, zoals gemeenlijk in zijn kerkelijke muziek, uit de Schrift. „Het is de mens gezet eenmaal te sterven en daarna het oordeel, doch daartegen stelt hij de ver lossing in Christus, die de ver schrikking van de dood weg neemt. Daarvan getuigen het openingskoor en het slotkoraal. Tekst en muziek zijn hierin boeiend homogeen, of meer nog: de tekst wordt in zijn muzikale gestalte ontroerend ver diept. Hoogtepunt vormt wel het solistische gedeelte waarin so praan, tenor en bariton in een fugetisch schema („lehre uns be denken, das wir sterben mussen" en het „Mit Fried und Freud ich fahr dahin in Gottes Willen) het sterven en de vertroosting schoon In elkander vervloeien. In tegenstelling tot Bach gebruikt Telemann naast de Bijbelse tekst voor zijn kantate beschouwende en aanvullende recitatieven, die met het Bijbels denken over de dood weinig te maken hebben, waardoor hij tot een meer dramatische be handeling komt. We denken hierbij aan het Accompagnato, de aria en het recitatief van de bas; een meer poëtisch benaderen van de dood („Komm, sanfter Tod, die Schlafes Bruder"). Het slot heeft dan ook niet het triomfantelijke van Bachs kantate, de lofzang op Gods heer- lijkheid. Telemann schrijft dan ook niet zijn muziek uit eenzelfde inner lijke beleving. Niettemin zijn beide werken ty pische voortbrengselen van de kerkelijke muziek uit de 17e en 18e eeuw. De kwaliteit van deze stereo I.p. Is voortreffelijk. De uitvoeren den zijn het Domkoor uit Aken met het Collegium Aurium en de so listen zijn Elle Ameling, sopraan Maureen Lehane, alt, Kurt Equiluz tenor, Barry McDaniel, bariton, het geheel onder leiding van Rudolf Pohl. (H MS 30847. Ook mono afspeelbaar.) De NCRV is dol op historische gewelddadigheden en zij toont zich afneemster-in-het-groot van de Bavaria-pro- duhties die hieraan blijkbaar zonder einde ivorden ge- wijd. Dat de Duits-Oostenrijkse samenwerking middels studio Bavaria voornamelijk haar krachten verdeelt tus sen het maken van kostbare, romantische operettefilms en krijgshaftige geschiedkundige spelen, iswel plaatsbaar. Opmerkelijk bij ons is, dat de KRO de Nederlandse kijkers steeds vergast op de operettes en aanverwante muzikale shows, terwijl de NCRV een onstilbare honger toont voor moorden, pro cessen en gedramatiseerde oor logsgebeurtenissen. Een goed deel van de kijkers dat daarvan mede niet genoeg kan krijgen, is erbij gebaat maar een ander deel voelt ken nelijke tegenzin in de historisch» misdaad. Morgenavond begint d» NCRV-televisie weer aan eer nieuwe, lijvige Bavaria-serie getiteld „Politieke moorden" Het zijn naar de werkelijkheid geschreven spelen, vijf in getal en het eerste, dat in twee af leveringen op het scherm komt, is gewijd aan de moord op Trotski, op 20 augustus 1940 in Mexico City. Morgenavond deel 1, donderdagavond deel 2, te zien op Ned. 1. Voor dit spel is gegrepen naa: liet boek van generaal Leandro A. Sanchez Salazar, in 1940 hoof van de Mexicaanse gehei me dienst, die wel de feiten ver meldt, maar niet de nooit op- ■fr De „echte" Trotski. gehelderde achtergronden voor de agressieve daad van Jacson Monard, die de in ballingschap verblijvende voormalige Russi sche leider in zijn woning mei een houweel doodsloeg. Trotski, wiens eigenlijke naam Leo Dawidowitsj Bronstein was, werd in 1879 geboren als zoon van een joodse kolonist. Al in zijn studententijd hield hij zich sterk bezig met de revolutie voorbereidingen. Hiervoor werd hij op 20-jarige leeftijd gearres teerd en naar Siberië gestuurd. Hij wist in 1902 (na drie jaar deportatie) naar Engeland te ontkomen en keerde na vele omzwervingen pas in 1917, het revolutiejaar, in Rusland terug. Opnieuw toonde hij grote activi teit en in eén oogwenk zat hij weer gevangen, tot de revolutie een feit was. De Sow jet-leiders maakten hem voorzitter van hun Congres. Na de dood van Lenin werd Trotski's invloed snel minder hij kon het niet vinden met de staalharde Stalin-mêthode. In 1927 werd hij uit de partij ge stoten en twee jaar later ver bannen. Gedesillusioneerd zwierf hij een paar jaren rond in West-Europa, totdat Mexico hem politiek asyl verleende. Hoewel hij een soort vesting bewoonde en ver van Rusland verbleef, hadden politieke vij anden het toch op zijn leven voorzien. Op 24 mei 1940 mis lukte een moordaanslag, enkele maanden later kreeg Monard hem te pakken. Hij drong bin nen bij Trotski omdat hij zich voordeed als een vurige bewon deraar van hem. Duitse acteurs hebben voor Bavaria Trotski's leven knap na gespeeld. Historisch zijn de fei ten ook wel juist, zodat er in de voorstelling mede een brok in formatie zit voor degenen, die niet (meer) zo best weten, hoe dat allemaal ook weer zat mei dit grote en toch verbannen Russische revolutionair. PHÉ WIJNBEEK -fr Minister Polak. vraag over: geldt dit woord voor ieder huwelijk? Is het onmoge lijk dat mensen zich in elkaar vergissen, zelfs al menen zij el kaar te kennen? Is het niet in strijd met de bedoeling van Jezus, wanneer wij dit woord als een juk gebruiken om een schijnhuwelijk in stand te hou den? Van het huwelijk als zodanig mogen wij zeggen dat het een goddelijke instelling is, die niet door menselijk ingrijpen aange tast mag worden. In deze ordi nantie leven echter zondige mensen, die soms onmachtig zijn elkaar te verstaan en met elkaar te leven. Daarom is er bij iedere mislukking van het huwelijk, wanneer deze ernstig wordt be leefd, besef van tekort en van schuld. Daarmee is echter nog niet de vraag beantwoord of er nog een mogelijkheid is dat betere ver houdingen ontstaan. Wanneer het huwelijk ondanks goede be doelingen geen perspectief meer biedt, blijft niets anders over, dan uit elkaar te gaan. Hoe ver drietig dit ook is, soms is dit nog de beste dienst die de hu welijkspartners elkaar kunnen bewijzen. Gezien de grote structuren van het wetsontwerp mogen wij van een verbetering spreken. Veel zal echter afhangen van de wijze waarop daarmee gewerkt wordt. De taak van de rechter wordt moeilijker. De echtschei ding kan niet meer worden uit gesproken op formele gronden De term „duurzame ontwrich ting" zal echter op grond van een nieuwe iurfsnrudentie een meer concrete inhoud moeten krijgen. Vooral bij een eenzijdig ver zoek staat de rechter voor een moeilijke beslissing. Hij zal beheersing weten op te bren| dat de kinderen onder de sp ningen niet te lijden hebben, een beoordeling van de rec!_ kunnen de kinderen echter 1 buiten beschouwing worden laten. Behalve de vragen 1 alimentatie zal de rechter g< moeten nagaan hoe deze kin ren met hun ouders in konf" blijven staan. g< Als laatste punt wijzen t nog op de mogelijkheid r scheiding van tafel en bed. V een echtpaar dat uit godsdi(- stige motieven geen echtscL ding wil, biedt deze een noL oplossing. Ook hier doet ziclr vraag voor in hoever nog j een huwelijk gesproken L worden. Daar de overheid bil wetgeving rekening dient houden met zeer uiteenlopen opvattingen en situaties kan ze noodoplossing in bepaa gevallen uitkomst bieden, f vendien biedt de scheiding r tafel en bed de mogelijkheid k, na vijf jaren tot een echtscljt ding te komen, zelfs warme slechts één van de partje daarom vraagt. )t Uit het feit, dat na vijf ja1 in de onderlinge verhoudv geen kentering ten goede is is komen, kan de rechter duo zame ontwrichting constatee en het verzoek tot echtscheick inwilligen. De nieuwe wetgevjr voorkomt dat een huwelijk e deloos gecontinueerd wordt e danks het feit dat iedere vdr waarde daartoe ontbreekt. Samenvattend zouden wij i len besluiten met de erkeni' dat de minister een belang» kend wetsontwerp aan <f' volksvertegenwoordigers v<f legt, dat een nieuwe fase in® echtscheidingsrecht kan in! den, zelfs wanneer enkele am1 dementen gewenst worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 12