Spannende maannacht met treffende beelden jOS-raad content over telefoon programma D, e moord aan de IVi estadreet CAROLINA YES MAANDAG 21 JULI 196? ZO STAAN WE ER WEER OP HILVERSUM Daniel Shore, de Den Haag wonende Amerikaanse respondent, kreeg tijdens de NOS- izending gisteravond laat even gelegenheid, via de satelliet het net work CBS het jongste nieuws uit Ne- irland mee te delen. CBS zond dat ichtstreeks uit. Shore prees de wijze arop „het voorzichtige Neder landse volk" over de maanlanding voorgelicht, maar was veront- rdigd over het feit dat prins nhard en minister-president De geen gehoor hadden gegeven zijn uitnodiging om via CBS imerika en de NASA geluk te wen- ÏEen stukje beeldband met minister Jlompé en de andere gasten in de iio was hem blijkbaar niet belang- Ijk genoeg om uit te zendenliever et hij een opname aicn uit een on- (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Het ongeloof lijke is gebeurd: miljoenen men sen ter wereld hebben thuis met eigen ogen kunnen zien. hoe de eerste mens. de ruimtevaarder Armstrong voet op de maan heeft gezet, weldra gevolgd door zijn collega Aldrin als tweede. Wij zagen het gebeuren, we weten in theorie hoe dat moge lijk wasmaar begrijpen, nee. Voor de zoveelste maal namen onze ogen iets waar zonder dat ons verstand dat voldoende kon realiseren. Maar als we ervan uitgaan dat zelfs het zien op zeer korte af stand al een onbegrijpelijk won der is, moeten we de beeldover brenging, ontdekt door het men selijk vernuft, desnoods zonder meer aanvaarden. Daar zaten we in onze huiskamers, diep in de nacht en wij keken via het scherm recht op de maan die buiten als een sikkeltje verweg aan clamaties niet te benoemen valt. waar lindvol tv-kijkers zat te applaudise- Deze impressie van het belangstel- ide „Nederlandse volk" was mooi toeg. Zijn slotzin was dat 43 pro- it van „de Nederlanders" (N.B. \et resultaat van de gehouden niet- •esentatieve steekproefopinieon- :oek) de maanlanding een nuttelo- zaak acht. En dat alles terwijl Shore al meer a n twintig jaar in Nederland oont.... Maar ja. blijkbaar ziet en iort Amerika graag zulke informa- e over ons. We staan er weer ge- eurd op. (Van onze radio- en Iv-rcdactic) HILVERSUM De programma blad van de NOS-radio is content er de uitzending „Komt U maar", e%arin luisteraars een hele avond n gedachten konden wisselen over verse onderwerpen. De raad vindt l aan zijn opdracht: zoveel moge- Ik willekeurige mensen met elkaar verbinding te brengen, goed is vol- an. Wel wordt erkend, dat aan het ex- riment nog de nodige schoon- idsfouten kleefden, maar daarvoor is het tenslotte experiment. Het is kleinigheid een programma, larin het ganse land kan worden trokken, ter hand te nemen en uit voeren. Het principe en de vorin ving ervan hebben echter voldaan het continueren ervan zal niet te ig worden uitgesteld, ebleken is, dat er meer spreektijd d^l moeten zijn en meer mogelijkhe- 'ë'Sn tot opbellen, maar bij dat laatste lkelreekt ook de PTT een woordje mee aan verbetering van de kansen ndoet dus technisch overleg vooraf- ren|an. iZeker is, dat wij als luisteraars zullen horen van „Komt U -jufeer zijiar", san Irief idei illa liec nid sier chi| versum I 402 m. NCRV Nieuws. 18.+1 Actualitel- 19.00 Verslag JBM-schaak- loernooi te Amsterdam. 19.03 Litcrama: over boeken, sohrlj- 7üi vers en toneel. 19.20 Stereo: j „.Internationaal Koorfestival m 969. 19.50 Stereo: Lichte gram- af nofoonmuziek 2010 Stereo: noe tfetropole orkest. 20.30 Stereo Documenten Zaterdagavond al had de NOS ter inleiding van het grootse gebeuren ons een voortreffelijke explicatie ge geven aan de hand van directe came rabeelden uit de capsule, vergeleken bij de getekende maankaarten die op timistisch werden verondersteld „in ieders bezit" te zijn. Een hoogst belanggrijke uitzending, rijk aan interessante informatie. Men nam er ruim de tijd voor om de uit leg zo duidelijk mogelijk te maken. Prima voorbereide en evengoed uit voerde voorlichting, die de belang rijkheid van de historische gebeurte nis nog eens goed onder het oog bracht. Natuurlijk bleef de zaterdag- en zondagtelevisie beheerst door de ak- tiviteiten in de ruimte. De belangstel lende kyker- en wie was dat niet? kon vanuitzending naar uitzending gaan en kreeg via de radio nog menig gaatje opgevuld en in de lange nacht keurige simultaanvertalingen. Alle respect voor de ijver en toewijding, die figuurlijk en letterlijk uitstraalde van het speciaal daarvoor ingerichte Hilversumse centrum, waar vele wer kers op hun post waren. Juist de ruime begeleidingen van de gebeurtenissen waren uiterst waarde vol en dienen als document in het geschiedkundig omroeparchief zuinig te worden bewaard. Wellicht, als over honderd jaar het ruimteverkeer alle daags is geworden (wie weet, wat de toekomst ons brengt!) dat dan over documentaires als deze geweldige op winding over primitiviteit in de be richtgeving zowel als in de uitvoering van maan-experimenten onder het kijk- en luisterpubliek ontstaat. Geweldig Geweldig spannend was omstreeks kwart over negen het feit van de lan ding. Hoewel er niets te zien was dan het overbekende interieur van de controlezaal in Houston, deelde de beklemming van het ogenblik zich sterk mee in de huiskamers. Er moet wel een gemeenschappelij ke zucht van verlichting zijn opge gaan, toen het definitieve bericht ..de Eagle is geland" door kwam. Toch werd dit bij gebrek aan beeld en on der strikt zakelijke mededelingen, als een anticlimax ervaren. In de NOS-studio-3 intussen was het levendig geworden: tal van ge nodigden waren voor korte of lange re tijd binnengekomen enkeken de zend-aktiviteiten belangstellend aan. Minister Klompé was er ook even. zij schonk de vier NOS-medewerkers, die het grootste aandeel in de uitzen dingen hadden (Kees Buurman. Henk Terlingen, Rudolf Spoor en de regie assistente) elk een rode roos uit een boeket dat zij zaterdag had ontvan gen en bedankte ze voor hun prima werk. Ook sprak zij gelukwensen uit voor de NASA. Verder merkte de minister op. dat „bij de landing een grote ont roering ons aller deel was, dat wij met schroom en deemoed hebben er varen dat de mensheid in staat is de maan te betreden en dat wij ons nu afvragen wat we er verder mee moe ten doen". Landschap IMMISII VANAVOND High Chaparral .Westernserie (26). 21.15 Apollo 11: Mensen op de maan. 22.15 Taptoe. Jef Dispa presenteert het klarinet- tenensemble van Marcel Hans- 22.35 Nieuws. oderne orkestmuziek (gr.) .55 Stereo: Lichte grammo- foonmuzlek 22.20 Avondover- Saint: denking. 22.30 Nieuws. 22.40 maat :ededellngen. 22.45 Vertolkers maandelijkse advies- iluisterd. muzikale lezing. .25 Stereo: Lichte grammo- -nmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II. 298 m. AVRO: Nieuws. 19.11 Radiojour- 18.25 Ik verbind u praatje. N.O.S.: U.30-24.00 Apolio 13. reporta- In dit programma om 19.30 Nieuws: om 19.35 <evt la- RVU: Verslavlngsmldde- 23.30 Nieuws: om 22. Nederland I. N.O.S.: 18.00 A- pollo-11: Studio inl. reportage v.h. opstijgen van de LM. In dien mogelijk zal het pro gramma tussen 18.30 en 19.30 uur worden onderbroken voor: Pluimpje, reolame en journaal. AVRO: 19.30 Reglovi- zler. STER: 19.56 Reclame. N.O.S.: 20.00 Journaal. STER: 20.16 Reclame. AVRO. 20.20 Keer Kwis. 20 50 kleur: De De wanhopige dlplo- TV-fllm. 21.40 Info: Infor matierubriek. N.O.S.: 22.10 Journaal. 22.15 Pl.m. 23.00 Kleur: Apollo-U: inleiding op het koppelen van de Apol- lo-capsule en LM te 22.32 uur. Nederland II. N.OS.: 18.30 Kleur: Pluimpje. STER: 18.56 Reclame. N.O.S.: 19 00 Journaal 19.03 Scala: informatief pro gramma. TROS: 19.30 Cohen Kelly TV-fllm. STER: I9.5f Reclame. N O S. 20.00 Journaal ËVRO's Radiojournaal: om STER: 20.16 Reclame TROS 3.55 Nieuws (Afhankelijk van I. maanvlucht kunnen deze programmaonderdelen rerschoven worden). GRAMMOFOON PI..ATENPR GRAMMA DRAADOMROEP VAN AVOND Johannes Brahms. 1. Vari eties over een thema van Haydn op. 56 a 2. t voor vlooi, cello en >rkest in a kl.t. op. 102. II. \nton Bruckner. Svmphonle it. 4 in Bs gr.t. (..Roman- Ische"). getcn medeminnaar. neder- landse speelfilm. N.OS.: 30-22.36 Journaal. BELGI» Kanalen Nederlands: 2 en 10: 18.30 Apollo 11: rechtstreekse reportage van het opstijgen van de maankever. 18.55 Zand mannetje. 19.00 Charlie musi cus. met Charlie Chaplin. 19.30 Wereld zonder grenzen: Inter nationaal jcugdmagazin. 19 45 Openbaar Kunstbezit. 19.55 De Weerman. 20.00 Nieuws. 20.35 Hilversum I. 402 m. NCRV: 7.00 Nieuws. 710 Het levende woord. 7.15 Lichte muztek mei nieuws en actualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo: Gewijde muziek (gr.). 3.30 Nieuws. 8.32 Vakantietips. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw.) 9.35 Waterstanden. 9.40 Stereo: Lichte grammofoonmuziek 10.00 Lezing over de bijbel. 10.15 Stereo: Operafragmenten (gr). 1100 Nieuws. 11.02 Ste reo: Operettefragmenten (gr.). 11.15 Voor de zieken, pl.m 11.55 Mededelingen. KRO. 12.00 Gevarieerd programma <12.22 Wij van het '.and; 12.26 Mede- ja 56 delingen t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nieuws: 12.41 Ac tualiteiten. 13.00 Raden maarquiz.) 14.00 Stereo: Lichte muziek uit eigen pro- duktie. 14.30 Muzikaal mid dag-magazine (16.00 Nieuws) 17 00 Overheidsvoorlichting. 17.10 Voor de kinderen. 18.00 Stereo: Metropole orkest. Hilversum II. 298 m. AVRO: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: grammofoonmuziek. Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoon muziek. (8.30-8.33 De groente man.) 8 50 Morgenwijding. N.O.S.: 9 00 Uitgebreide repor tage of herhaling X.O S.-pro gramma. Middeleeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor dc kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00-11.02 Nieuws.) 11.30 Voor de vrouw. (11.55 Beursberich ten). 12.30 Voor de landbouw. 12.40 Sportrevue met o.a. Nati onale Zwemkampioenschappen te Breda. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. N.O.S. 13.30 Klein chanson 14.30 Muziek en nieuws van onze zuiderburen. AVRO: 15.00 Internationale Muziekspiegel. 16 00 Nieuws. 16.02 Kunstkroniek. 16.20 Ste reo: Residentie orkest en so list. 17 00 Stereo: Dansorkest The Skymasters met solist. 17.25 Stereo: Jazz Spectrum, pl.m. 17.55 Mededelingen. Hilversum III. 240 m. en FM-kanalen. VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor dc pep. (10.00 Nieuws.) 11.00 Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijke gevarieerde visite. (12.00 Nieuws.) 13.00 Nieuws. 13 03 Licht platenprogramma. (14 00 Nieuws.) 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16 03-18 00 Licht platenpro- giamma (17 00-17 02 Nieuws» TELEVISIE MORGEIN Nederland I. N.O.S. 05 45- pl.m 06.30 Kleur: Apol- lo-ll: De Apollo-capsule ver- Lichte iaat zijn baan om de maan. 08 45-09.30 Kleur: Apollo-11 Laatste nieuws uit Amerika over het vluchtverloop van de Apollo-ll. 16.00-17.10 Gedeelle- iijk kleur- Vakanticprogram- Muziek uit" de ma voor de jeugd. ippie Loep en de Molboor Terwijl iedereen aan het tv-toestel en aan de radio za te verlangen naar een beschrijving van het waargeno men maanlandschap, kwam er een chaos aan informatie los, via de ra dio vertaald voor de toehoorders thuis. Toen we eindelijk vernamen dat „het zilveren maantje" grijswit van kleur is en van binnen donker grauw, rotsblokken en kraters ver toond en iets van dijken, was ook dat een mijlpaal in het gebeuren. In de studio werd tussen alles door druk gedebatteerd over sociologische, religieuze, filosofische en volkenrech telijke aspecten en gevolgen van de nieuwe maanontdekking. De veronderstelling dat de mens heid nu anders en breder zal gaan denken, werd wijsgerig en sociolo gisch toegelicht, maar telkens weer draaiden de vragen om het gods dienstige element. Prof. dr. H. A. M. Fiolet zei hierover, dat het bin- nen-aardse theologische denken een wending zal moeten krijgen, vooral indien wordt ontdekt, dat er ooit le ven is geweest op de maan. In het evangelie van Johannes staat echter al, dat Christus niet de eerstgeborene van de wereld, maar van de schepping moet worden genoemd. Prof. F. L. Polak vreesde niettemin, dat gefundeerde theolo gische voorstellingen nu wel „een traumatische schok" zullen krijgen. Zo werd er veel gesproken en ook nagedacht over heden en toekomst en over de veiligheidsmaatregelen die zijn getroffen om eventueel mee gebrachte maanbacteriën in het nieuwe grote laboratorium in Hous ton te elimineren. Toen tegen een uur in de nacht het bericht kwam dat er nog twee uren op de ruimtewandeling moest worden gewacht, begonnên buiten hier en daar de huiskamer lichten te doven. In de al vroeg zeer stille stra ten kwam. geen beweging meer en de NOS ging over tot het vertonen van amxisementsfilms van bedroevend gehalte. De radio ging stugger dooi. hield nog wat interviews en bleef in Houston. De radionieuwsdienst gaf uu r-uitzendingen Tegen half drie liep de spanning weer hoog op: de teleurstelling van het uitblijven van landingsbeelden werd overwonnen bij het ademloos afwachten van een directe reportage van de maanwandeling. Precies om drie minuten voor vier werd het urenlange wachten be loond met het verschijnen van de eerste waanbeelden en het tevoor schijn komen van ustronaut Arm strong. Daarna ging het meer dan twee uren lang zeer boeiend toe met de prima en treffende beelden van hel kale maanlandschap en de aktivitei- ten van de astronauten, waarover u elders in dit blad de verslagen leest. Voor de kijkers die de lange zit met slapeloze ogen volhielden was het een unieke, onvergetelijke nacht die ongemerkt overging in een stra lende zomermorgen. Kort na half zeven begon de NOS onvermoeid met nog een korte herhaling van het hele maangebeuren. De radio bleef con tinu uitzenden tot de ochtendpro gramma's begonnen. HILVERSUM Rico Bulthuis kan heel amusante en een tikkeltje span nende verhalen schrijven en daarom hebben regisseur John Korporaal cn schrijver Piet Ruyvenkamp de roman ..De vergeten medeminnaar" enige jaren geleden voor de film bewerkt. In 19G4 verscheen de produklie en deelde het droevig lot van zovele Ne derlandse films: het werd geen best seller die dc bioscopen deed belege ren door een belust publiek. Hoe dat zo kwam kunt U vanavond zelf uitvinden, want de TROS ver toont de rolprent, die meer dan an derhalf uur lengte heeft, op de beeld buis. Er spelen goede en welbekende acteurs en actrices in mee, daaraan ligt het bepaald niet: Henk van Ulsen is de centrale figuur, en verder treft U aan Pin> Dikkers (als psychia ter!), Hetty Yerhopgt, Peter Aryans, Dore Smit (de actrice die hm roept voor de kerkelijke zendgemachtig den), Robert Sobels. Thérèse Stein- melz, Lex Goudsmit. Leen Jonge- waard en vele anderen. Er worden in deze spannende dagen heel wat plak boeken gemaakt over de uitzendingen rondom de maan- vlucht van de Apollo-11 en daarin mag zeker geen foto van NOS-presentator Henk Terlingen ontbreken. Daar- om hier Henk achter zijn halve maan-bol en met zijn telefoon en andere attributen, die langzamerhand voor de kijker een huiselijk tafereel vormen. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 AVRO 7.30 uur Regionieuws, daarna Keerkwis. 8.50 uur aflevering De Saint. 9.40 uur informatierubriek. 10.15 uur (NOS) reportage Apollo 11. Ned. 2 TROS 7.30 uur aflevering Cohen en Kelly. 8.20 uur Mr Rose: Het Romeinse zwaard. 9.05 uur Nederlandse speelfilm „De vergeten mede minnaar". VANAVOND TE HOREN Hilversum 1 NCRV 8.10 uur Metropoleorkest speelt. 8.30 uur Concertgebouw en solisten: 2e symfonie van Mahler. 10.20 uur avondoverdenking. 10.45 uur diverse vertolkers van het le pianoconcert van Liszt. -'f Hilettsum II VOS 6.30 12 uur reportages Apollo Jl, afgewisseld met muziek en vaste nieuws- en actualiteitenru brieken. en muziek. POLITIEVERHAAL \i JL - M - VAN N. A. M. WIJCHGEL 21 „O. wat verschrikkelijk!' riep mevrouw Gesink onthutft. „Ja. inderdaad, het is afschuwelijk en de moordenaar i.« gevlucht. Ik probeer nu het vroegere leven van de dames na te gaan om, zo mogelijk, een spoor vari hem te vinden. Daarom zou ik uw moeder graag willen spreken. Zij heeft de dames in hun jeugd gekend." „En u denkt dat zij u kan helpen?" vroeg Gesink. „Dat hoop ik tenminste." „Ga moeder maar zeggen, dat er iemand is die haar wil spreken, Truus." zei Gesink. „Het is toch wel erg. Twee oude mensen vermoorden om wat geld." wendde hij zich tot Verster. „Ik zou haast zeggen, was dat maar waar. Dan hadden we meer kans enige aanwijzingen betreffende de dader te vin den. Maar niets wijst op diefstal. Er ontbreekt niets." „Is dat niet eigenaardig? Waarom doet iemand dan zoiets? Als 't nou nog twee jonge wichies waren....", peinsde Gesink hardop. „Komt u maar, meneer," zei Truus Gesink vanaf de drem pel van de achterkamerdeur. Het vertrek dat Verster betrad was zowat vier bij vier meter. In een rieten leunstoel, bij een der ramen die uitzicht op een boomgaard verleenden, zat een oude vrouw. Haar gezicht was een en al rimpel, zoals op die leeftijd bij mensen uit haar milieu meestal het geval is. Maar de grijze ogen waarmee zij hem opnam hadden hun glans en heldere blik behouden. „Goedenavond, meneer. M'n dochter zei. dat u me wilde spreken over een ongeluk dat de dames overkomen is," wi ze zodra ze hem zag. „Goedenavond, mevrouw Smit. Ja, dat is zo." bevestigde hij. „En als het kan zou ik graag een gesprek onder vier ogen met u willen hebben." „In mien kamerchien. Truus, kan dat?" stelde de oude vrouw voor. „Elke plaats is mij best," zei Verster. „Maar dat is maar 'n heel klein slaapkamertje," aarzelde Truus Gesink. „Voor mij geen bezwaar, mevrouw," stelde Verster haar glimlachend gerust. „Wij zouden u wel hier laten en zelf weggaan, maar we krijgen zo dadelijk bezoek," zei Gesink verontschuldigend. „Zonder dat zou ik niet graag de oorzaak willen zijn dat ik u uit uw kamer verdreef. Als ik uw schoonmoeder ergens even alleen kan spreken ben ik meer dan tevreden." „Gaat u dan maar mee," zei de oude vrouw, een eind aan het gesprek makend. Ze moesten door de keuken, waar Annichje's kamertje een afgeschoten gedeelte van was. Er stond alleen maar een ijzeren ledikant, een nachtkastje, een tafeltje en een stoel. Gesink bracht een tweede stoel. Er was maar net ruimte genoeg voor hen beiden om bij het tafeltje te zitten. Het raam was opgeschoven. Op verzoek van de oude vrouw sloot Verster het. „U heeft hier nog aardig wat fruitbomen," zei hij waar- derend. „Ja, appels, peren, pruimen en zwarte bessen. En ze dra gen best. Maar meneer wou me toch over dat ongeluk spreken. Is het slim aankomen?" „U bedoelt of het erg is? Ja, heel erg zelfs." Wat wou u daarmee zeggen? Toch niet dat ze.„." Ze bleef steken en zag hem verschrikt aan. „Ja, u heeft het begrepen. Ze zijn beiden dood. En het was geen ongeluk. Zij zijn doodgeschoten... vermoord en de dader is tot nu spoorloos." Ze scheen moeite te doen zich te realiseren wat hij gezegd had. Secondenlang bleef zij hem zwijgend en verslagen aanstaren. „Waarom bent u mij dat komen vertellen?" bracht zij er eindelijk met onvaste stem, verwonderd, uit. „Omdat ik hoop enige inlichtingen van u te krijgen die mij op het spoor van de moordenaar brengen", zei hij rustig, op vriendelijke toon. „Van mij...? Maar ik weet immers nergens van." „Niet, van de, moord, nee. Maar u heeft de dames toch gekénd tóen ze nog jong waren, niet waar?" „Ja, dat wel. maar dat is al lang geleden. Dat kan hier toch rtiets mee te maken hebben, meneer?" ,Dat is niet vooruit te zeggen. Vertelt u mij maar eens wat van hun jeugd. Waren het aardige meisjes?" (Wordt vervolgd) ZO II2 E06PT ISTM WJAND TESEAIéÉWOUtöi/^ HO neer ma)?.. -OH.... Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh 1273: „Nou nog praatjes óók!!", knarsetandde kapi tein Draednaeghel, die zich nog nooit zo had laten be ledigen. „Ik zal jou 'es even wat vertellen, zwart- jas! In alle grote zeehavens sidderen ze bij het horen van mijn naam en verble ken ze bij het zien van mijn spieren! Toevallig is die vette zee-olifant Draed naeghel een der beste knok- boksers van de héle han delsvloot. En daarom gaat die dikke schellevis Draed naeghel jou een mooi lesje geven, zwartjas! Ik heb niet voor niks vijftig dure gul dens voor je betaald!" De kapitein trok zijn jas uit. stroopte zijn mouwen op en zette zich in positie. Een héél ouderwetse positie overigens, waaruit smidje Verholen moed putte. „Nou, kom 'es op. vetzak!", treitprde hij. „Ik lach om zo'n bokser van honderd jaar terug!" „Dat lachen zal je gauw vergaan, maatje!", gromde de kapitein en meteen deed hij een woedende uitval. Hij gaf een klap. die een os had kunnen vellen, maar de smid dook er pijlsnel onderdoor en grinnikte: „Wel 'es van karajudo- kempo gehoord, kappie?" Kapitein Draednaeghel was echter niet in staat deze vraag te beantwoorden, want zijn hevige slag had de wrakke wand van een hut getroffen met het onverwachte gevolg, dat er nu enkele versplinterde planken door de lucht vlogen.„AU! ME VUIST!!", jammerde de kapitein en dat was voorlopig het laatste wat hij zei. Smidje Verholen diende hem namelijk een bekwame Itsu Fukai op de carotiszenuw toe. De slachtoffers van zon Itsu Fukai kunnen gewoonlijk twee dagen lang geen mond meer open doen. Eén ding is nu in ieder geval wel duidelijk: smidje Verholen gaat NIET naar de Oost L Na een lange wandeling door de stille stad bereikte |viertal een oud huisje, dat helemaal niet paste tussen loge statige huizen van de straat. Een groot bord boven ur droeg de naajn van de vereniging „Ons clubhuis", voorzitter trots. „Fantastisch, hè?" Hij opende de liep naar binnen. Jonas en Weetal volgden en toen deur in het slot. Lappie slaakte een zucht van Ichting. Hij keek naar de gesloten buitendeur en grin- e. „Ziezo, nu kunnen we tenminste spijkers met kop- i slaan mompelde hij. „Laat de heren maar naar de club gaan, dan kan ik eens kijken, hoe we uit de misère komen." Ja, Lappie wilde weer naar huis. Hij verlangde weer naar zijn mars en zijn klantjes, zijn kammetjes en zeep. „Wat kan ik nu eerst gaan doen", dacht hij. Lang zaam liep Lappie de straat in. Om hem heen begon het stadsleven weer te werken. Vroege arbeiders gingen naar hun werk en een melkboer rinkelde met flessen. Lappie dacht na. Plotseling kreeg hij een geweldig idee. „Ja", mompelde hij. „dat kan ik wel eens doen.... misschien zal, Weetal dat wel leuk vinden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 9