Spannende maannacht
met treffende beelden
jOS-raad content
over telefoon
programma
D,
e moord
aan de
IVi
estadreet
CAROLINA YES
MAANDAG 21 JULI 196?
ZO STAAN WE
ER WEER OP
HILVERSUM Daniel Shore, de
Den Haag wonende Amerikaanse
respondent, kreeg tijdens de NOS-
izending gisteravond laat even
gelegenheid, via de satelliet het net
work CBS het jongste nieuws uit Ne-
irland mee te delen. CBS zond dat
ichtstreeks uit. Shore prees de wijze
arop „het voorzichtige Neder
landse volk" over de maanlanding
voorgelicht, maar was veront-
rdigd over het feit dat prins
nhard en minister-president De
geen gehoor hadden gegeven
zijn uitnodiging om via CBS
imerika en de NASA geluk te wen-
ÏEen stukje beeldband met minister
Jlompé en de andere gasten in de
iio was hem blijkbaar niet belang-
Ijk genoeg om uit te zendenliever
et hij een opname aicn uit een on-
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Het ongeloof
lijke is gebeurd: miljoenen men
sen ter wereld hebben thuis met
eigen ogen kunnen zien. hoe de
eerste mens. de ruimtevaarder
Armstrong voet op de maan
heeft gezet, weldra gevolgd door
zijn collega Aldrin als tweede.
Wij zagen het gebeuren, we
weten in theorie hoe dat moge
lijk wasmaar begrijpen, nee.
Voor de zoveelste maal namen
onze ogen iets waar zonder dat
ons verstand dat voldoende kon
realiseren.
Maar als we ervan uitgaan dat
zelfs het zien op zeer korte af
stand al een onbegrijpelijk won
der is, moeten we de beeldover
brenging, ontdekt door het men
selijk vernuft, desnoods zonder
meer aanvaarden.
Daar zaten we in onze huiskamers,
diep in de nacht en wij keken via
het scherm recht op de maan die
buiten als een sikkeltje verweg aan
clamaties niet te benoemen valt.
waar
lindvol tv-kijkers zat te applaudise-
Deze impressie van het belangstel-
ide „Nederlandse volk" was mooi
toeg. Zijn slotzin was dat 43 pro-
it van „de Nederlanders" (N.B.
\et resultaat van de gehouden niet-
•esentatieve steekproefopinieon-
:oek) de maanlanding een nuttelo-
zaak acht.
En dat alles terwijl Shore al meer
a n twintig jaar in Nederland
oont.... Maar ja. blijkbaar ziet en
iort Amerika graag zulke informa-
e over ons. We staan er weer ge-
eurd op.
(Van onze radio- en Iv-rcdactic)
HILVERSUM De programma
blad van de NOS-radio is content
er de uitzending „Komt U maar",
e%arin luisteraars een hele avond
n gedachten konden wisselen over
verse onderwerpen. De raad vindt
l aan zijn opdracht: zoveel moge-
Ik willekeurige mensen met elkaar
verbinding te brengen, goed is vol-
an.
Wel wordt erkend, dat aan het ex-
riment nog de nodige schoon-
idsfouten kleefden, maar daarvoor
is het tenslotte experiment. Het is
kleinigheid een programma,
larin het ganse land kan worden
trokken, ter hand te nemen en uit
voeren. Het principe en de vorin
ving ervan hebben echter voldaan
het continueren ervan zal niet te
ig worden uitgesteld,
ebleken is, dat er meer spreektijd
d^l moeten zijn en meer mogelijkhe-
'ë'Sn tot opbellen, maar bij dat laatste
lkelreekt ook de PTT een woordje mee
aan verbetering van de kansen
ndoet dus technisch overleg vooraf-
ren|an.
iZeker is, dat wij als luisteraars
zullen horen van „Komt U
-jufeer
zijiar",
san
Irief
idei
illa
liec
nid
sier
chi|
versum I 402 m. NCRV
Nieuws. 18.+1 Actualitel-
19.00 Verslag JBM-schaak-
loernooi te Amsterdam. 19.03
Litcrama: over boeken, sohrlj-
7üi vers en toneel. 19.20 Stereo:
j „.Internationaal Koorfestival
m 969. 19.50 Stereo: Lichte gram-
af nofoonmuziek 2010 Stereo:
noe tfetropole orkest. 20.30 Stereo
Documenten
Zaterdagavond al had de NOS ter
inleiding van het grootse gebeuren
ons een voortreffelijke explicatie ge
geven aan de hand van directe came
rabeelden uit de capsule, vergeleken
bij de getekende maankaarten die op
timistisch werden verondersteld „in
ieders bezit" te zijn.
Een hoogst belanggrijke uitzending,
rijk aan interessante informatie. Men
nam er ruim de tijd voor om de uit
leg zo duidelijk mogelijk te maken.
Prima voorbereide en evengoed uit
voerde voorlichting, die de belang
rijkheid van de historische gebeurte
nis nog eens goed onder het oog
bracht.
Natuurlijk bleef de zaterdag- en
zondagtelevisie beheerst door de ak-
tiviteiten in de ruimte. De belangstel
lende kyker- en wie was dat niet?
kon vanuitzending naar uitzending
gaan en kreeg via de radio nog menig
gaatje opgevuld en in de lange nacht
keurige simultaanvertalingen. Alle
respect voor de ijver en toewijding,
die figuurlijk en letterlijk uitstraalde
van het speciaal daarvoor ingerichte
Hilversumse centrum, waar vele wer
kers op hun post waren.
Juist de ruime begeleidingen van de
gebeurtenissen waren uiterst waarde
vol en dienen als document in het
geschiedkundig omroeparchief zuinig
te worden bewaard. Wellicht, als over
honderd jaar het ruimteverkeer alle
daags is geworden (wie weet, wat de
toekomst ons brengt!) dat dan over
documentaires als deze geweldige op
winding over primitiviteit in de be
richtgeving zowel als in de uitvoering
van maan-experimenten onder het
kijk- en luisterpubliek ontstaat.
Geweldig
Geweldig spannend was omstreeks
kwart over negen het feit van de lan
ding. Hoewel er niets te zien was dan
het overbekende interieur van de
controlezaal in Houston, deelde de
beklemming van het ogenblik zich
sterk mee in de huiskamers.
Er moet wel een gemeenschappelij
ke zucht van verlichting zijn opge
gaan, toen het definitieve bericht ..de
Eagle is geland" door kwam. Toch
werd dit bij gebrek aan beeld en on
der strikt zakelijke mededelingen, als
een anticlimax ervaren.
In de NOS-studio-3 intussen was
het levendig geworden: tal van ge
nodigden waren voor korte of lange
re tijd binnengekomen enkeken de
zend-aktiviteiten belangstellend aan.
Minister Klompé was er ook even. zij
schonk de vier NOS-medewerkers,
die het grootste aandeel in de uitzen
dingen hadden (Kees Buurman. Henk
Terlingen, Rudolf Spoor en de regie
assistente) elk een rode roos uit een
boeket dat zij zaterdag had ontvan
gen en bedankte ze voor hun prima
werk.
Ook sprak zij gelukwensen uit voor
de NASA. Verder merkte de minister
op. dat „bij de landing een grote ont
roering ons aller deel was, dat wij
met schroom en deemoed hebben er
varen dat de mensheid in staat is de
maan te betreden en dat wij ons nu
afvragen wat we er verder mee moe
ten doen".
Landschap
IMMISII
VANAVOND
High Chaparral .Westernserie
(26). 21.15 Apollo 11: Mensen op
de maan. 22.15 Taptoe. Jef
Dispa presenteert het klarinet-
tenensemble van Marcel Hans-
22.35 Nieuws.
oderne orkestmuziek (gr.)
.55 Stereo: Lichte grammo-
foonmuzlek 22.20 Avondover- Saint:
denking. 22.30 Nieuws. 22.40 maat
:ededellngen. 22.45 Vertolkers maandelijkse advies-
iluisterd. muzikale lezing.
.25 Stereo: Lichte grammo-
-nmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II. 298 m. AVRO:
Nieuws. 19.11 Radiojour-
18.25 Ik verbind u
praatje. N.O.S.:
U.30-24.00 Apolio 13. reporta-
In dit programma om
19.30 Nieuws: om 19.35 <evt la-
RVU: Verslavlngsmldde-
23.30 Nieuws: om 22.
Nederland I. N.O.S.: 18.00 A-
pollo-11: Studio inl. reportage
v.h. opstijgen van de LM. In
dien mogelijk zal het pro
gramma tussen 18.30 en 19.30
uur worden onderbroken
voor: Pluimpje, reolame en
journaal. AVRO: 19.30 Reglovi-
zler. STER: 19.56 Reclame.
N.O.S.: 20.00 Journaal. STER:
20.16 Reclame. AVRO. 20.20
Keer Kwis. 20 50 kleur: De
De wanhopige dlplo-
TV-fllm. 21.40 Info:
Infor
matierubriek. N.O.S.: 22.10
Journaal. 22.15 Pl.m. 23.00
Kleur: Apollo-U: inleiding op
het koppelen van de Apol-
lo-capsule en LM te 22.32 uur.
Nederland II. N.OS.: 18.30
Kleur: Pluimpje. STER: 18.56
Reclame. N.O.S.: 19 00 Journaal
19.03 Scala: informatief pro
gramma. TROS: 19.30 Cohen
Kelly TV-fllm. STER: I9.5f
Reclame. N O S. 20.00 Journaal
ËVRO's Radiojournaal: om STER: 20.16 Reclame TROS
3.55 Nieuws (Afhankelijk van
I. maanvlucht kunnen deze
programmaonderdelen
rerschoven worden).
GRAMMOFOON PI..ATENPR
GRAMMA
DRAADOMROEP VAN
AVOND
Johannes Brahms. 1. Vari
eties over een thema van
Haydn op. 56 a 2.
t voor vlooi, cello en
>rkest in a kl.t. op. 102. II.
\nton Bruckner. Svmphonle
it. 4 in Bs gr.t. (..Roman-
Ische").
getcn medeminnaar. neder-
landse speelfilm. N.OS.:
30-22.36 Journaal.
BELGI»
Kanalen Nederlands: 2 en 10:
18.30 Apollo 11: rechtstreekse
reportage van het opstijgen
van de maankever. 18.55 Zand
mannetje. 19.00 Charlie musi
cus. met Charlie Chaplin. 19.30
Wereld zonder grenzen: Inter
nationaal jcugdmagazin. 19 45
Openbaar Kunstbezit. 19.55 De
Weerman. 20.00 Nieuws. 20.35
Hilversum I. 402 m. NCRV:
7.00 Nieuws. 710 Het levende
woord. 7.15 Lichte muztek mei
nieuws en actualiteiten. 8.00
Nieuws. 8.11 Stereo: Gewijde
muziek (gr.). 3.30 Nieuws. 8.32
Vakantietips. 8.45 Voor de
huisvrouw. (9.00-9.10 Gym
nastiek voor de huisvrouw.)
9.35 Waterstanden. 9.40 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek
10.00 Lezing over de bijbel.
10.15 Stereo: Operafragmenten
(gr). 1100 Nieuws. 11.02 Ste
reo: Operettefragmenten (gr.).
11.15 Voor de zieken, pl.m
11.55 Mededelingen. KRO. 12.00
Gevarieerd programma <12.22
Wij van het '.and; 12.26 Mede-
ja 56 delingen t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nieuws: 12.41 Ac
tualiteiten. 13.00 Raden
maarquiz.) 14.00 Stereo:
Lichte muziek uit eigen pro-
duktie. 14.30 Muzikaal mid
dag-magazine (16.00 Nieuws)
17 00 Overheidsvoorlichting.
17.10 Voor de kinderen. 18.00
Stereo: Metropole orkest.
Hilversum II. 298 m. AVRO:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo:
grammofoonmuziek.
Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20
Stereo: Lichte grammofoon
muziek. (8.30-8.33 De groente
man.) 8 50 Morgenwijding.
N.O.S.: 9 00 Uitgebreide repor
tage of herhaling X.O S.-pro
gramma.
Middeleeuwen en Renaissance.
AVRO: 10.00 Voor dc kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen.
(11.00-11.02 Nieuws.) 11.30 Voor
de vrouw. (11.55 Beursberich
ten). 12.30 Voor de landbouw.
12.40 Sportrevue met o.a. Nati
onale Zwemkampioenschappen
te Breda. 13.00 Nieuws. 13.11
Radiojournaal. N.O.S. 13.30
Klein chanson 14.30 Muziek en
nieuws van onze zuiderburen.
AVRO: 15.00 Internationale
Muziekspiegel. 16 00 Nieuws.
16.02 Kunstkroniek. 16.20 Ste
reo: Residentie orkest en so
list. 17 00 Stereo: Dansorkest
The Skymasters met solist.
17.25 Stereo: Jazz Spectrum,
pl.m. 17.55 Mededelingen.
Hilversum III. 240 m. en
FM-kanalen. VARA: 9.00
Nieuws. 9.02 Plaatjes voor dc
pep. (10.00 Nieuws.) 11.00
Nieuws. 11.03 Een opvallend
vrolijke gevarieerde visite.
(12.00 Nieuws.) 13.00 Nieuws.
13 03 Licht platenprogramma.
(14 00 Nieuws.) 15.00 Nieuws.
15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws.
16 03-18 00 Licht platenpro-
giamma (17 00-17 02 Nieuws»
TELEVISIE
MORGEIN
Nederland I. N.O.S.
05 45- pl.m 06.30 Kleur: Apol-
lo-ll: De Apollo-capsule ver-
Lichte iaat zijn baan om de maan.
08 45-09.30 Kleur: Apollo-11
Laatste nieuws uit Amerika
over het vluchtverloop van de
Apollo-ll. 16.00-17.10 Gedeelle-
iijk kleur- Vakanticprogram-
Muziek uit" de ma voor de jeugd.
ippie Loep en de Molboor
Terwijl iedereen aan het tv-toestel
en aan de radio za te verlangen naar
een beschrijving van het waargeno
men maanlandschap, kwam er een
chaos aan informatie los, via de ra
dio vertaald voor de toehoorders
thuis. Toen we eindelijk vernamen
dat „het zilveren maantje" grijswit
van kleur is en van binnen donker
grauw, rotsblokken en kraters ver
toond en iets van dijken, was ook dat
een mijlpaal in het gebeuren.
In de studio werd tussen alles door
druk gedebatteerd over sociologische,
religieuze, filosofische en volkenrech
telijke aspecten en gevolgen van de
nieuwe maanontdekking.
De veronderstelling dat de mens
heid nu anders en breder zal gaan
denken, werd wijsgerig en sociolo
gisch toegelicht, maar telkens weer
draaiden de vragen om het gods
dienstige element. Prof. dr. H. A.
M. Fiolet zei hierover, dat het bin-
nen-aardse theologische denken een
wending zal moeten krijgen, vooral
indien wordt ontdekt, dat er ooit le
ven is geweest op de maan.
In het evangelie van Johannes
staat echter al, dat Christus niet
de eerstgeborene van de wereld,
maar van de schepping moet worden
genoemd. Prof. F. L. Polak vreesde
niettemin, dat gefundeerde theolo
gische voorstellingen nu wel „een
traumatische schok" zullen krijgen.
Zo werd er veel gesproken en ook
nagedacht over heden en toekomst
en over de veiligheidsmaatregelen
die zijn getroffen om eventueel mee
gebrachte maanbacteriën in het
nieuwe grote laboratorium in Hous
ton te elimineren.
Toen tegen een uur in de nacht
het bericht kwam dat er nog twee
uren op de ruimtewandeling moest
worden gewacht, begonnên buiten
hier en daar de huiskamer lichten te
doven. In de al vroeg zeer stille stra
ten kwam. geen beweging meer en de
NOS ging over tot het vertonen van
amxisementsfilms van bedroevend
gehalte. De radio ging stugger dooi.
hield nog wat interviews en bleef in
Houston. De radionieuwsdienst gaf
uu r-uitzendingen
Tegen half drie liep de spanning
weer hoog op: de teleurstelling van
het uitblijven van landingsbeelden
werd overwonnen bij het ademloos
afwachten van een directe reportage
van de maanwandeling.
Precies om drie minuten voor vier
werd het urenlange wachten be
loond met het verschijnen van de
eerste waanbeelden en het tevoor
schijn komen van ustronaut Arm
strong.
Daarna ging het meer dan twee
uren lang zeer boeiend toe met de
prima en treffende beelden van hel
kale maanlandschap en de aktivitei-
ten van de astronauten, waarover u
elders in dit blad de verslagen leest.
Voor de kijkers die de lange zit
met slapeloze ogen volhielden was
het een unieke, onvergetelijke nacht
die ongemerkt overging in een stra
lende zomermorgen. Kort na half
zeven begon de NOS onvermoeid met
nog een korte herhaling van het hele
maangebeuren. De radio bleef con
tinu uitzenden tot de ochtendpro
gramma's begonnen.
HILVERSUM Rico Bulthuis kan
heel amusante en een tikkeltje span
nende verhalen schrijven en daarom
hebben regisseur John Korporaal cn
schrijver Piet Ruyvenkamp de roman
..De vergeten medeminnaar" enige
jaren geleden voor de film bewerkt.
In 19G4 verscheen de produklie en
deelde het droevig lot van zovele Ne
derlandse films: het werd geen best
seller die dc bioscopen deed belege
ren door een belust publiek.
Hoe dat zo kwam kunt U vanavond
zelf uitvinden, want de TROS ver
toont de rolprent, die meer dan an
derhalf uur lengte heeft, op de beeld
buis. Er spelen goede en welbekende
acteurs en actrices in mee, daaraan
ligt het bepaald niet: Henk van
Ulsen is de centrale figuur, en verder
treft U aan Pin> Dikkers (als psychia
ter!), Hetty Yerhopgt, Peter Aryans,
Dore Smit (de actrice die hm roept
voor de kerkelijke zendgemachtig
den), Robert Sobels. Thérèse Stein-
melz, Lex Goudsmit. Leen Jonge-
waard en vele anderen.
Er worden in deze spannende dagen heel wat plak
boeken gemaakt over de uitzendingen rondom de maan-
vlucht van de Apollo-11 en daarin mag zeker geen foto
van NOS-presentator Henk Terlingen ontbreken. Daar-
om hier Henk achter zijn halve maan-bol en met zijn
telefoon en andere attributen, die langzamerhand voor
de kijker een huiselijk tafereel vormen.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 AVRO
7.30 uur Regionieuws, daarna Keerkwis.
8.50 uur aflevering De Saint.
9.40 uur informatierubriek.
10.15 uur (NOS) reportage Apollo 11.
Ned. 2 TROS
7.30 uur aflevering Cohen en Kelly.
8.20 uur Mr Rose: Het Romeinse zwaard.
9.05 uur Nederlandse speelfilm „De vergeten mede
minnaar".
VANAVOND TE HOREN
Hilversum 1 NCRV
8.10 uur Metropoleorkest speelt.
8.30 uur Concertgebouw en solisten: 2e symfonie van
Mahler.
10.20 uur avondoverdenking.
10.45 uur diverse vertolkers van het le pianoconcert
van Liszt. -'f
Hilettsum II VOS
6.30 12 uur reportages Apollo Jl, afgewisseld met
muziek en vaste nieuws- en actualiteitenru
brieken. en muziek.
POLITIEVERHAAL
\i
JL - M -
VAN
N. A. M. WIJCHGEL
21
„O. wat verschrikkelijk!' riep mevrouw Gesink onthutft.
„Ja. inderdaad, het is afschuwelijk en de moordenaar i.«
gevlucht. Ik probeer nu het vroegere leven van de dames na
te gaan om, zo mogelijk, een spoor vari hem te vinden.
Daarom zou ik uw moeder graag willen spreken. Zij heeft de
dames in hun jeugd gekend."
„En u denkt dat zij u kan helpen?" vroeg Gesink.
„Dat hoop ik tenminste."
„Ga moeder maar zeggen, dat er iemand is die haar wil
spreken, Truus." zei Gesink. „Het is toch wel erg. Twee oude
mensen vermoorden om wat geld." wendde hij zich tot
Verster.
„Ik zou haast zeggen, was dat maar waar. Dan hadden we
meer kans enige aanwijzingen betreffende de dader te vin
den. Maar niets wijst op diefstal. Er ontbreekt niets."
„Is dat niet eigenaardig? Waarom doet iemand dan zoiets?
Als 't nou nog twee jonge wichies waren....", peinsde Gesink
hardop.
„Komt u maar, meneer," zei Truus Gesink vanaf de drem
pel van de achterkamerdeur. Het vertrek dat Verster betrad
was zowat vier bij vier meter. In een rieten leunstoel, bij
een der ramen die uitzicht op een boomgaard verleenden, zat
een oude vrouw. Haar gezicht was een en al rimpel, zoals op
die leeftijd bij mensen uit haar milieu meestal het geval is.
Maar de grijze ogen waarmee zij hem opnam hadden hun
glans en heldere blik behouden.
„Goedenavond, meneer. M'n dochter zei. dat u me wilde
spreken over een ongeluk dat de dames overkomen is," wi
ze zodra ze hem zag.
„Goedenavond, mevrouw Smit. Ja, dat is zo." bevestigde
hij. „En als het kan zou ik graag een gesprek onder vier
ogen met u willen hebben."
„In mien kamerchien. Truus, kan dat?" stelde de oude
vrouw voor.
„Elke plaats is mij best," zei Verster.
„Maar dat is maar 'n heel klein slaapkamertje," aarzelde
Truus Gesink.
„Voor mij geen bezwaar, mevrouw," stelde Verster haar
glimlachend gerust.
„Wij zouden u wel hier laten en zelf weggaan, maar we
krijgen zo dadelijk bezoek," zei Gesink verontschuldigend.
„Zonder dat zou ik niet graag de oorzaak willen zijn dat ik
u uit uw kamer verdreef. Als ik uw schoonmoeder ergens
even alleen kan spreken ben ik meer dan tevreden."
„Gaat u dan maar mee," zei de oude vrouw, een eind aan
het gesprek makend. Ze moesten door de keuken, waar
Annichje's kamertje een afgeschoten gedeelte van was. Er
stond alleen maar een ijzeren ledikant, een nachtkastje, een
tafeltje en een stoel. Gesink bracht een tweede stoel. Er was
maar net ruimte genoeg voor hen beiden om bij het tafeltje
te zitten. Het raam was opgeschoven. Op verzoek van de
oude vrouw sloot Verster het.
„U heeft hier nog aardig wat fruitbomen," zei hij waar-
derend.
„Ja, appels, peren, pruimen en zwarte bessen. En ze dra
gen best. Maar meneer wou me toch over dat ongeluk
spreken. Is het slim aankomen?"
„U bedoelt of het erg is? Ja, heel erg zelfs."
Wat wou u daarmee zeggen? Toch niet dat ze.„." Ze bleef
steken en zag hem verschrikt aan.
„Ja, u heeft het begrepen. Ze zijn beiden dood. En het was
geen ongeluk. Zij zijn doodgeschoten... vermoord en de dader
is tot nu spoorloos."
Ze scheen moeite te doen zich te realiseren wat hij gezegd
had. Secondenlang bleef zij hem zwijgend en verslagen
aanstaren.
„Waarom bent u mij dat komen vertellen?" bracht zij er
eindelijk met onvaste stem, verwonderd, uit.
„Omdat ik hoop enige inlichtingen van u te krijgen die
mij op het spoor van de moordenaar brengen", zei hij rustig,
op vriendelijke toon.
„Van mij...? Maar ik weet immers nergens van."
„Niet, van de, moord, nee. Maar u heeft de dames toch
gekénd tóen ze nog jong waren, niet waar?"
„Ja, dat wel. maar dat is al lang geleden. Dat kan hier
toch rtiets mee te maken hebben, meneer?"
,Dat is niet vooruit te zeggen. Vertelt u mij maar eens wat
van hun jeugd. Waren het aardige meisjes?"
(Wordt vervolgd)
ZO II2 E06PT ISTM
WJAND TESEAIéÉWOUtöi/^
HO neer ma)?..
-OH....
Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh
1273: „Nou nog praatjes
óók!!", knarsetandde kapi
tein Draednaeghel, die zich
nog nooit zo had laten be
ledigen. „Ik zal jou 'es
even wat vertellen, zwart-
jas! In alle grote zeehavens
sidderen ze bij het horen
van mijn naam en verble
ken ze bij het zien van mijn
spieren! Toevallig is die
vette zee-olifant Draed
naeghel een der beste knok-
boksers van de héle han
delsvloot. En daarom gaat
die dikke schellevis Draed
naeghel jou een mooi lesje
geven, zwartjas! Ik heb niet
voor niks vijftig dure gul
dens voor je betaald!"
De kapitein trok zijn jas
uit. stroopte zijn mouwen op en zette zich in positie. Een héél ouderwetse
positie overigens, waaruit smidje Verholen moed putte. „Nou, kom 'es op.
vetzak!", treitprde hij. „Ik lach om zo'n bokser van honderd jaar terug!"
„Dat lachen zal je gauw vergaan, maatje!", gromde de kapitein en meteen
deed hij een woedende uitval. Hij gaf een klap. die een os had kunnen vellen,
maar de smid dook er pijlsnel onderdoor en grinnikte: „Wel 'es van karajudo-
kempo gehoord, kappie?" Kapitein Draednaeghel was echter niet in staat
deze vraag te beantwoorden, want zijn hevige slag had de wrakke wand van
een hut getroffen met het onverwachte gevolg, dat er nu enkele versplinterde
planken door de lucht vlogen.„AU! ME VUIST!!", jammerde de kapitein
en dat was voorlopig het laatste wat hij zei. Smidje Verholen diende hem
namelijk een bekwame Itsu Fukai op de carotiszenuw toe. De slachtoffers van
zon Itsu Fukai kunnen gewoonlijk twee dagen lang geen mond meer open
doen. Eén ding is nu in ieder geval wel duidelijk: smidje Verholen gaat NIET
naar de Oost
L Na een lange wandeling door de stille stad bereikte
|viertal een oud huisje, dat helemaal niet paste tussen
loge statige huizen van de straat. Een groot bord boven
ur droeg de naajn van de vereniging „Ons clubhuis",
voorzitter trots. „Fantastisch, hè?" Hij opende de
liep naar binnen. Jonas en Weetal volgden en toen
deur in het slot. Lappie slaakte een zucht van
Ichting. Hij keek naar de gesloten buitendeur en grin-
e. „Ziezo, nu kunnen we tenminste spijkers met kop-
i slaan mompelde hij. „Laat de heren maar naar de
club gaan, dan kan ik eens kijken, hoe we uit de misère
komen." Ja, Lappie wilde weer naar huis. Hij verlangde
weer naar zijn mars en zijn klantjes, zijn kammetjes en
zeep. „Wat kan ik nu eerst gaan doen", dacht hij. Lang
zaam liep Lappie de straat in. Om hem heen begon het
stadsleven weer te werken. Vroege arbeiders gingen naar
hun werk en een melkboer rinkelde met flessen. Lappie
dacht na. Plotseling kreeg hij een geweldig idee. „Ja",
mompelde hij. „dat kan ik wel eens doen.... misschien zal,
Weetal dat wel leuk vinden