Kerkedagga zich niet gemakkelijk moeten het maken J i Politie verliest kort geding THEOLOGISCHE OPLEIDINGEN IN UTRECHT NAAR INTEGRATIE Andere medische faculteiten minder scherp dan Groningen Bisschop Class opent 14de Duitse kerkedag Een woord voor vandaag Na verwijt van prof. dr. Hadders Puzzelboek R.K. Kerk in Peru geeft grondbezit op BEROEPINGSWERK dt M H< Kappers mogen tarief verhogen Uw probleer;; is het onze... DONDERDAG 17 JULI 1969 Temidden van een ontaard en verkeerd geslacht leven wij als lichtende sterren in deze wereld zegt Paulus tot de gemeente van Philippi en hij vervolgt: „het woord des levens vasthou dende." Wat bedoelt Paulus met dat „woord des levens?" Ik geloof, in de eerste plaats, dat Jezus Christus het Woord des levens is. Christus heeft immers gezegd: lk ben het le ven. En dat staat te lezen in het evangelie, dat begint met de boodschap: Het Woord is vlees geworden. Alle beloften Gods zijn in Christus vervuld. Alles wat Hij ooit gezegd heeft, krijgt in Jezus Christus gestalte. Geloven wil zeggen, dat we ons aan Hem vastklampen. Maar daarmede is niet helemaal uitgelegd wat Paulus met deze woorden bedoelt. Woord des Levens is ook de bijbel. In de bijbel zien we, hoe God met de mensen handelt. We krij gen er geen geschiedenis van mensen in te zien, maar de ge schiedenis van God, zoals Hij Zich telkens weer openbaarde in deze wereld. En waar God zich openbaart, gebeuren won deren. Daarom is de bijbel zo vaak een boek van wonderen. Die passen niet in onze mensengeschiedenis. Ze passen ech ter wel in Gods geschiedenis. Maar de bijbel is meer dan een verslag van Gods openbarin gen in deze wereld. De bijbel is zelf een levend boek. Het is, zegt de kerk, geïnspireerd, dat wil zeggen: het is vervuld van Gods Geest. Wie naar dit boek luistert, hoort woorden des eeuwigen levens, ontvangt zelf het eeuwige leven. Daarom moeten we ons aan dat boek houden, zoals we ons aan de persoon van Christus moeten vasthouden. We lezen vandaag: Romeinen 5 12-21. STUTTGART Met een feestelijke eredienst in het Neckar- stadion is gisteravond in Stuttgart de veertiende Duitse Kerkedag geopend. Het thema luidt: „Hongeren naar gerechtigheid". Deze „kerkedag", het woord heeft meer gemeen met de uitdrukking „bondsdag" als naam voor het Duits parlement dan met een dag van 24 uur, duurt tot zondag aanstaande. Vanuit geheel Duitsland, maar ook uit vele landen van de wereld zjjn de kerkedaggangers gekomen om te luisteren en te discuteren. De prelaat van Stuttgart en bisschop van de Kerk van Würtem- berg, Helmut Class, waarschuwde de aanwezige christenen, dat ze het zich niet te gemakkelijk moeten maken, als ze gaan zoeken naar recht en gerechtigheid. Het is gemakkelijk om te praten over Vietnam en Biafra, over Harlem (in New York) en de Gazastreek, over Latijns-Amerika en Zuid-Afrika. Bartex is de fijnste snel- scheercréme die ik ken. En nog de voordeligste ook! (Van onze verslaggever) AMSTERDAM Minister Klompé, die minister Veringa vervangt, heeft gisteren gere ageerd op het verwijt van de Groningse hoogleraar prof. dr. H. N. Hadders dat door een on voldoende personeelsbeleid pa tiënten in het academisch zie kenhuis te lang op de mogelijk heid van een operatie moeten wachten en daardoor sterven. De geuite kritiek doet in hoge mate onrecht aan Veringa's be leid, aldus de minister van on derwijs en wetenschappen ad in terim. Minister Veringa heeft zich bereid verklaard enige tientallen personeels plaatsen voor de medische facultei ten vervroegd op de begroting van 1970 en volgende jaren te brengen en hij staat welwillend tegenover voor stellen tot instrumentele en ruimtelij ke voorzieningen om bijzondere knel punten weg te nemf n. Op een verzoek om suggesties te doen, kwam Groningen echter met de mededeling dat men met wachtlijs ten voor studenten ging werken. Ve ringa heeft regeringscommissaris prof. dr. K. Posthumus gevraagd nog maals te onderzoeken of de situatie in Groningen sterk afwijkt van de toestand bij de overige medische fa culteiten. Woordvoerders van de medische fa culteiten en academische ziekenhui zen in andere steden oordelen ver schillend over de uitspraken van prof. Hadders, voorzitter van de medische faculteit in Groningen die deze week in een interview van het Algemeen Dagblad verklaarde: „In Groningen bestaat een wachtlijst voor patiënten die aan het hart moeten worden ge opereerd. Na enige tijd gaat de toe stand van die mensen zo achteruit dat zij niet meer geholpenkunnen worden. Zij gaan dood, terwijl het volledig valide mensen hadden kun nen worden als zij op tijd waren KRUISWOORD-PUZZEL Hor.: 1. duister - opening ener fuik. 2. vereniging - familielid. 3. zijtak Rhóne - teken dat in psalmen voor komt. 4. voorzetsel - lichaamsdeel - dam langs een water. 5. groente - bekende afkorting - taaie aardsoort. 6. lidwoord (Fr) - gewicht - verou derd woord v. ivoor. 7. scheik. ele ment (afk) - gevangenis - ridderte ken. 8. water in Limburg - staatsbe drijf (afk) - boom. 9. lidwoord - jon gensnaam - uitgedorste halmen. Vert.: 1. land in Europa. 2. gewicht - treurdicht. 3. inwendig li chaamsdeel - meisjesnaam. 4. gevan- senis - bid (Lat). 5. balans - stapel meter (afk) 6. soort - zijtak Saaie - gewicht. 7. denkbeeld - rangtelwoord. 8. troefkaart - deel van een beneden huis. 9. tent - vreemde munt. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. immer. 2. einde. 3. reden, 4. stère, 5. ereis. 6. kalis. 7. enige. IERSEKE - REN ESSE. geholpen. Met tien of twaalf weten- schapsmensen meer had men dit kun nen voorkomen". Vreemd De heer H. J. J. Wellens van de universiteitskliniek voor cardiologie in Amsterdam (hoofd prof. dr. D. Durrer) zegt: „Wij hebben tegen die uitspraak van prof. Hadders een beet je vreemd aan zitten te kijken; Voor urgente gevallen kennen wij geen wachtlijst. Wanneer de toestand van een patiënt sich ook maar enigszins acuut laat aanzien, wordt hij opgeno men. Dat iemand wegens gebrek aan wetenschappelijk of ander personeel overleden zou zijn. is bij ons nog nooit voorgekomen". Geneesheer-directeur M. W. Jongsma van het Leids academisch ziokenhuis beperkt zich in zijn com mentaar tot de opmerking dat elk ziekenhuis wachtlijsten heeft en dat dit niet alleen een gevolg is van een gebrek aan artsen, maar ook aan ver plegend personeel. De Leidse hoogleraar dr. M. K. Po- lano, hoofd van de dermatologische afdeling van het academisch zieken huis, zei in een uitzending van de radiorubriek Echo dat men er uiter aard naar moet streven de patiënten de best mogelijke medische zorg te geven, maar dat een perfecte situatie niet te bereiken is. Als op de rijkswegen bij elke 10 km-paal een volledig uitgeruste trau- matologische afdeling beschikbaar zou zijn, zouden er meer verkeers slachtoffers in leven kunnen worden gehouden dan nu. Maar een dergelij ke service is nu eenmaal een utopie; zo komt het ook voor dat ziekenhui zen wachtlijsten hebben en' niet alleen voor hartpatiënten. Prof. dr. G. de Wit, decaan van de medische faculteit der Vrije Universi teit, zegt dat de medicus altijd te maken heeft met een spel met men sen, in allerlei opzichten. „Men kan een goede medische verzorging op bouwen voor 10.000 mensen, maar om ook de 10.001ste over de streep te trekken dat kan een kwestie van miljoenen guldens worden. Je moet er steeds voor zorgen het nog beter te maken, maar het lijkt mij een beetje overdreven om in dit geval nu speciaal het argument van overleden patiënten aan te voeren". Prof. De Wit voegt hieraan toe dat hij dit niet zegt om de publieke opinie in slaap te sussen, want het is wél nodig dat men meer oog krijgt voor de proble matiek van de medische faculteiten. De Utrechtse faculteitsvoorzitter prof. dr. H. Deenstra brengt naar voren dat men het probleem breder moet zien dan de kwestie van patiën ten die misschien niet tijdig opgeno men kunnen worden. De medische faculteit moet niet alleen studenten opleiden: ze moet ook de wetenschap bijhouden, ze moet specialisten vor men, postuniversitair onderwijs ge ven enz. Bij de enorme groei van het aantal studenten en de tekortschietende uit breiding van de staf zijn allerlei ta ken in de knel gekomen. Een goed bemande en goed geoutilleerde afde ling kan ook mensenlevens sparen door de geneeskunde vooruit te bren gen. Van de andere kant heeft prof. Deenstra oog voor het vraagstuk van het beschikbare intellect en het be schikbare geld. Daarmee rekening houdend, vindt hij niettemin dat de rode lijn wat de medische facultei ten in redelijkheid zouden moeten kunnen doen overschreden is. Spanningen In Nijmegen zegt faculteitsvoorzit ter prof. dr. H. J. Lammers dat de vraag of er mensen slachtoffer wor den van onvoldoende capaciteit van medische faculteiten niet concreet te beantwoorden is. De medische weten schap ontwikkelt zich, bepaalde din gen worden mogelijk die vroeger niet mogelijk waren. Hiermee kweekt men wachtlijsten van patiënten. Kan élke man of vrouw van die wachtlijst geholpen worden en wordt er gefaald wanneer elk geval niet meteen in behandeling komt? Binnen elk beleid zullen zich span ningen voordoen. Er zijn naast hart patiënten ook andere patiënten; men kan niet overal alles doen. Er is altijd een beperking van mo gelijkheden neem bijvoorbeeld de transplantaties: kan men ermee be ginnen en zo ja, met welke? Prof. Lammers neigt ertoe zich aan te sluiten bij prof. Polano: dien voor beeld van de ontbrekende traumatolo- gische afdeling bij elke 10 km-paal spreekt hem wel aan. Mits men er maar niet uit opmaakt dat het met de overbelasting van de medische fa culteiten wel losloopt, want dit is een groot vraagstuk. Prof. Hadders zelf was gisteren niet bereikbaar voor een toelichting op zijn geruchtmakende uitspraak. De „arme Lazarus" van de derde wereld ligt voor ons uitstekend stam- restaurant. Je kunt niet over hem heenstappen, zonder je schuldig te weten. Daarom is het nodig aan het begin van de kerkedag jezelf af te vragen wat dit samenzijn zal bren gen: Wereldwijde perspectieven? Schitterende strategieën? De vor ming van een wereldgemeenschap? Woordenrijke verklaringen over en protesten tegen de ellende in de we reld? Oefenruimte Het gebied van de ellende strekt zich ook tot ver in het eigen land uit, zei Class, en daar ligt de oefenruimte voor ieder die wil meehelpen om dé honger naar de gerechtigheid te stil len. De chronisch zieken, de een zamen, de verdrukten der maatschap pij, mensen die slechts geduld wor den of al uitgestoten zijn, moeten op de kerkedag zichtbaar worden. God ziet hen en neemt hen aan. De eerste die zich hun lot heeft aangetrokken was Jezus Christus, die volkomen solidair geworden is met de mensen in het gebied van de el lende. Wie het woord van Jezus hoort: „Zalig die hongeren en dor sten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden," en er de consequenties uit trekt, die laat zijn „egoïstisch, individualistisch en intel lectualistisch christendom" schieten en stelt zich ter beschikking van Je zus met alles wat hij bezit. Niet het minst met de bereidwilligheid, „het heden uit Gods hand te nemen en in dienst te stellen van de mens heid." De voorzitter van de Duitse Evan gelische Kerk, bisschop Herman Dietzfelbinger uit München bracht de groeten over van het moderamen van deze gemeenschap van zelfstan dige regionale kerken. Hij hoopte, zei hij, dat deze kerkedag de aanwezigen zou aanporren om wakker te schrik ken uit de eigen zelfvoldaanheid en te hongeren naar meer gerechtigheid tussen arm en rijk, naar. oplossin gen voor de spanningen tussen de volkeren, naar een uitwisseling tus sen de verzadigden en de hongeren den. Informatie Zelf, zei Dietzfelbinger, verlangde hij naar informatie en discussie. „Ik honger naar nieuwe vormen van ge meenschap binnen het christendom, naar een overtuigde oproep om het rechte te doen. En het allermeest hon ger ik naar een echt Woord van God, al is het maar één enkel woord van God, dat het christendom opwekt en verlicht. Dan g&at de zon van de gerechtigheid op." De voorzitter van het organiserend bestuur van de kerkedag, dr. Richard von Weizsaecker uit Bonn, zei dat het thema „hongeren naar gerechtig heid" de mens niet in het luchtledige laat hopen, maar hem oproept om met vertrouwen aan de slag te gaan. In veel opzichten begint deze ker kedag in een totaal veranderde si tuatie, maar-de opdracht van dit sa menzijn is In de loop der jaren dezelf de gebleven. Het gaat er om dat er consequenties getrokken wérden „die Gods Woord van ons eist ten be hoeve van onze kerk, van ons eigen persoonlijk leven, en ten behoeve van de mensen voor wie wij verant woordelijk zijn" zei hij. Hij bracht dank aan de Velen in Stuttgart die kerkedaggangers in huis opgenomen hebben, of op an dere wijze 'n de komende dagen zich zullen inzetten. Voor het welslagen van dit twee-jaarlijks christelijk fes tijn. In het bijzonder begroette von Weizsaecker nog de stichter en ere president van de kerkedag, Reinold von Thadden Trieglaff. 'Als iedere vorige kerkedag begon nen een uur voor de openingssamen komst van alle kerken van Stuttgart de klokken te luiden. Over de ruimte van het stadion zelf beierden boven dien de vier speciaal voor deze kerke dag gegoten klokken vanaf hun pro visorische Klokkestoel. Na de kerke dag zullen ze geplaatst worden in de toren van een nieuwe kerk in Pforzheim. LIMA De Rooms-Katholieke Kerk heeft in Peru ai haar landbezit ter beschikking van de samenleving gesteld. Kardinaal Landazuri Ricketts deel de dit mee in een brief aan minister Caballero van sociale zaken. Het is voor de priesters van Peru onmoge lijk, om onverschillig te blijven tegen over het sociale onrecht, de armoe de en de onderontwikkeling van het land, zo schreef de kardinaal. Verschillende bisdommen hadden de laatste jaren reeds tienduizenden hectaren afgestaan voor boerengezin nen. Het nu genomen besluit betekent, dat de kerk andere inkomstenbron nen moet zien te verwerven om haar activiteiten te financieren. De rooms-katholieke universiteit van Li ma bijvoorbeeld draait geheel op de opbrengsten van twee grote landerij en. Vragen over medische faculteit Groningen DEN HAAG De Tweede- Kamer leden dr. J. G. H. Tans en mr. J. W. Masman (beiden PvdA) hebben de minister van onderwijs en weten schappen gevraagd opening van za ken te geven ten aanzien van de feiten die de voorzitter van de me dische faculteit in Groningen, prof. dr. H. N. Hadders, ertoe brachten te verklagen dat de personele onderbe zetting van de universiteit mensenle vens heeft gekost. Zij informeren tevens wanneer de nota inzake het medisch-wetenschap- pelijk onderwijs, die aanvankelijk voor het zomerreces van de Kamer zou worden uitgebracht, kan worden verwacht. NED. HERV. KERK Beroepen te Beesd, kand. P. Panne- koek te Aalsmeer; te Kolderveen, kand. M. Schukken te Utrecht; te Nes (Fr.), kand. P. Vroegindeweij te Delft. Aangenomen naar Bolsward (vac. J. G. H. Eggink; geest.verz. Bloemkamp). D. J. van Wezep te Leeuwarden; naar Burum, P. P. Miedema. em.pred. (le raar) te Trenton (Canada) (voorheen te Dwingeloo). Bedankt voor Biezelinge (toez.), kand. drs. G. H. Cohen Stuart te Oegst- geest. GEREF. KERKEN Beroepen te Maasland, C. Padmos te Edmonton (Alb.. Can.) (voorheen te Geesteren). CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Broek op Langedijk, kand. H. de Graaf te Nieuw Vennep. i Oud-katholiekei maken balans o (Van onze kerkredactic) BONN Volgend jaar 18 juli het honderd jaar geleden, dat eerste Vaticaanse concilie het dogr I van de pauselijke onfeilbaarheid pr I cïameerde. Dat was voor vele duizt den in Duitsland. Oostenrijk Zwitserland aanleiding, om Rooms-Katholieke Kerk te verlat en Oud-Katholieke Kerken te stic ten. Deze gebeurtenissen gaan oud-katholieken herdenken op internationaal congres, dat van 3 6 september 1970 in Bonn zal word gehouden. De bedoeling is een soort balans« maak van honderd jaar oud-katho cisme. Congresthema is „Kerk vrijheid en binding." De Oud-Katholieke Kerk in Nedi '.and is veel ouder dan haar zusto kerken in Midden-Europa, land kwam het reeds in het be| van de achttiende eeuw schisma tussen Rome en de „oud-b van schoppelijke cleresie". DEN HAAG CRM-minis, Klompé heeft, te rekenen vanaf 1 1969, de geldelijke normen voor verlenen van vrijstelling van de o ze vei roepbijdragen verhoogd. De nieu meei vrijstellingsnormen bedragen een echtpaar ƒ5.686, en voor een leenstaande ƒ3.980 per jaar. Vo<Pe heen waren deze bedragen 5.460 en 3.820 per jaar. (Va RI trekl looft te zi praa 2.00( STUTTGART Via een kort geding hebben de Duitse stu denten, die een „kritische kerke dag" organiseren en dagelijks een krant vol kritisch commen taar uitgeven toestemming gekregen om met een geluids wagen te opereren. Hun als bu reau ingerichte verhuiswagen is voorzien van luidsprekers. Zowel in de stad als op het ten toonstellingsterrein Killesberg, waar de kerkedag wordt gehouden, mogen zij zich nu tot de kerkedaggangers richten. De politie van Stuttgart had vorige week het werken met de geluidswa gen verboden ,,om het verkeer niet in gevaar te brengen en opstoppingen te voorkomen. Toen heeft de groep die onder andere uit leden van de stu dentengemeente van Bochum, en de Conferentie van Celle, en uit jonge kritische, theologenen progressieve katholieken bestaat, er gauw een.ge rechtszaak van gemaakt. Dinsdagavond heeft de politie een inval gedaan in de Club Voltaire die gesticht is door linkse jongeren uit Stuttgart en omgeving. De agenten namen een stapel vlugschriften in beslag die zich ook bezig hielden met de kerkedag. Pamflet Reden voor de politiemaatregel was het feit dat het pamflet een foto montage bevatte waarop kanselier Kurt G. Kiesinger samen met Hitier en generaal Franco te zien zijn. On der de foto staat het onderschrift: „Een mens heeft zijn vaste vrienden." Ook verbood de politie verschil lende demonstraties van Spanjaarden die de aandacht van kerkedaggangers wilden vestigen op onrecht in hun land. De president van de kerkedag: Ri chard von Weizsaecker besprak mogelijkheid van een politioneel i| grijpen tijdens de kerkedag, met j len die zich .voor het welslagen M deze conferentie inzetten. Hij ach de politie niet het geëigende orgai om de goede voortgang van de kerl dag te verzekeren. Verstoringen Het is natuurlijk ons plan omi kerkedag ordelijk voortgang te dc vinden, zei hij, maar het is ook n gelijk dat de kerkedag verstorini deel laat uitmaken van haar bez ning. Een studentengroep die zich „Ah Derde Wereld" noemt wil dat de k kedag zich zal uitspreken over Duitse ontwikkelingshulp. Het zit len in Duitsland dwars dat de re ring doet alsof erg veel geld besch baar wordt gesteld voor ontwik lingslanden. Maar twee derde het gemelde bedrag bestaat uit gev ne handelsovereenkomsten. Deze groep wil in de werkgn r~1 oyer „gerechtigheid.in een revoluiAj7 naire wereld'' een resolutie indier die eist dat Europese en Amerikaa; bedrijven zich terugtrekken uit t landen van de Derde Wereld. L£ (Van onze kerkredactie) UTRECHT Er bestaan vergevorderde plannen, om de katho lieke theologische hogeschool te Utrecht te integreren in de theo logische faculteit van de rijksuniversiteit. Het is de bedoeling, dat in september 1970 een „gentlemen- agreement" ingaat voor vijf jaar nauwe samenwerking tussen beide opleidingen. Als deze samenwerking naar wens verloopt, dan zal in 1975 algehele integratie volgen. Over enkele weken verhuist de katholieke hogeschool reeds naar het universiteitscomplex De Uithof. DEN HAAG De minister van economische zaken is er mee ak koord gegaan, dat dames- en heren kappers, met ingang van maandag 21 juli a.s. hun tarieven met 5 pet. ver hogen t.o.v. het niveau zoals dit was vastgelegd in de prijzenbeschikking, die op 4 maart jl. voor deze bedrijfs tak was afgekondigd. Deze toestemming is verleend ter uitvoering van het voornemen om ten behoeve van zeer loonintensieve bedrijfstakken enige versoepeling te brengen in het ontheffingsbeleid t.a.v. geldende prijzenbeschikkingen. De komende veranderingen In Utrecht waren in een brede kring van insiders al bekend. De Waar heidsvriend, het orgaan van de Gere formeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk, heefi ze nu in de publiciteit gebracht. Meest rechts Het blad toont zich bezorgd over de plannen. Het wijst erop, dat Utrecht niet alleen de grootste facul teit is voor aanstaande hervormde predikanten, maar ook bekend staat als één van de meest rechtse facultei ten in ons land. „Vele gereformeerde hoogleraren hebben daar onderwijs gegeven aan generaties van predikanten. Ook nu gaan hervormd-gereformeerde stu denten, alsook anderen, die de ortho doxie in bredere zin vertegenwoordi gen. bij voorkeur in Utrecht stude ren. Wat er dus met de theologische faculteit in Utrecht gaat gebeuren. raakt de Hervormde Kerk in haar geheel, de synode die mede voor de j predikantsopleiding verantwoordelijk I is, de studenten en vooral de kerke raden en de gemeenten," zo schrijft de voorzitter van de Gereformeerde Bond ds. G. Boer. De verhuizing van de katholieke hogeschool in september aanstaande heeft nog geen integratie van de pro gramma's ten gevolg. Voor september 1970 zal er nog geen sprake zijn van gemeenschappelijke colleges, tenta menregelingen over en weer en der gelijke. Wel verwacht men, dat het wonen in één gebouw al direct tot gevolg zal hebben, dat de studenten met de neus op elkaar gedrukt worden, wat een gunstige voorbereiding kan zijn voor de komende integratie van de programma's. De Waarheidsvriend citeert prof. dr. D. J. Hoens van de theologische faculteit, die vertelt, dat het erg moeilijk was, om een dubbel-faculteit of een theologische faculteit met twee secties te creëren. Dat vereiste een wetswijziging, die lang op zich kon laten wachten. Daarom heeft men voor 1970-1975 de oplossing ge vonden in een gentlemen-agreement. De katholieke hogeschool gaat voor vijf jaar inwonen bij de faculteit. Als ze eenmaal inwonend is, heeft ze een betere positie bij een eventueel ver anderen van de opzet van de theolo gische studie. Als de inwoning »n vijf jaar wederzijds goed bevallen is, volgt een integratie. Gedurende die vijf jaar zal men aan elkaar moeten wennen, van elkaar kunnen leren en elkaar kritische vragen moeten stel len, aldus prof. Hoens. De Waarheidsvriend geeft de vol gende punten van het gentlemen-a greement, zoals dat er thans In grote lijnen uitziet, weer: Wat er na 1970 gebeurt is nog niet geheel duidelijk en hangt af van de definitieve programmabesprekingen. Wat de bijbelwetenschappen betreft, lijkt men het in grote lijnen eens te zijn over het programma. Er worden tien docenten van de katholieke hogeschool aan de uni versiteit benoemd (voorlopig voor vijf jaar): vijf als buitengewoon hoogleraar en vijf als buitengewoon docent. De vijf buitengewone hoogle raren hebben zitting in de theolo gische faculteit. Bij doctoraal examen zijn alle combinaties van colleges en tentami- na mogelijk. Het moeilijkste is hét overeenstem ming te bereiken over kerkelijke op leidingen. Hier spreken de kerken een belangrijk woordje mee. De kandidaatsopleiding is het ter rein, waarop de meeste experimenten mogelijk zijn. Op het ministerie van onderwijs staat men zeer positief tegenover de plannen. Duffe stof Uit de discussies, die tot nog toe bij de rooms-katholieke studenten nogal bezwaren leven tegen het stu dieprogram van de faculteit. De Waarheidsvriend citeert het studen tenblad van de katholieke ho geschool, dat spreekt van „vijf jaar lang duffe stof", „een grote lap He breeuws" en „volstrekt geen relevan tie voor het werk, dat wij later gaan doen". Zij eisen, dat cr in een toekomstig geïntegreerd studieprogram een gro tere plaats wordt ingeruimd voor de gedragswetenschappen (sociologie en psychologie). Het is vooral dit punt, waarom De Waarheidsvriend zich be zorgd toont. Volgens het blad leeft ook onder de hervormde studenten de vraag 'of het reformatorisch ka rakter van de faculteit gewaarborgd blijft. Daartegenover stelt prof. Hoens „De Bijbel blijft centraal staan. Wij zijn niet bereid op dit punt veren te laten". En een andere hoogleraar van de faculteit, prof. dr. J. de Graaf stelt, dat bezorgdheid op dit moment slechts mogelijk is, wanneer men de zaak niet in de juiste proporties ziet. Later zou angst misschien gerecht vaardigd kunnen zijn. Want de inte gratie zal tijdens de vijf jaren in overleg moeten groeien. Het is wel zaak, dat bij het overleg een ieder zijn ogen open houdt en bij het gebeuren zelf (al schattend) zijn houding bepaalt. Men mag niet voor af elke ontwikkeling afkeuren van wege de een of andere vage angst, gevoerd zijn, komt naar voren, dat I aldus prof. De Graaf. Brteven die niet zijn voorzie! van naam en adres kunnen niet 1C1 behandeling worden genomen. G«n heimhoudlne Is verzekerd. Vragen j. die niet onderling met elkaar luv" verband staan moeten In afzondetur lljke brieven worden gesteld. P«'s brlel dient een gulden aan postaf gels te worden Ingesloten. Vraag: Heeft een vrouw, die.' jaar wordt en niet wettelijk gestr den is, recht op AOW-pensioen! Antwoord: Een gehuwde vxin.a heeft geen zelfstandig recht op kering krachtens de Algem Ouderdomswet, tenzij de man f" verdienen kan wegens invalid en zij kostwinster is. Leven mapa vrouw echter duurzaam geschePy dan wordt de zaak anders. In i geval kan zij zich wenden topic raad van arbeid. Leven beiden pe duurzaam gescheiden en komt man zijn financiële verplichti» voor het huishouden niet na, f kan zij een advocaat aanvragen, Vraag: We hadden een rondva bedrijf in het noorden van het Op het veer hadden we een man in dienst, waarvoor we so<p- lasten betaalden, doch op de i vaart had het personeel geen loon. Als ze geen mensen vervta; den, hadden ze ook geen verdij ten. Deze drie mensen waren bo-t de 65 jaar. Een mevrouw verk n kaartjes voor 10 pet. van de verl in haar souvenirswinkel. Nu kr we controle en we worden voorj die mensen aangeslagen voor loonbelasting, AOW, AWW, A. en KWL en voor het GAK werkloosheidswet, ziektewet, ziel^j fondsWet. interimwet invalidi u Moet dat? Ik had gehoord dat n sen boven de 65 jaar aan dit niet behoeven te betalen. Antwoord: Inderdaad wordt u werkgever van al deze mensen ij gemerkt, op één uitzondering j want u kan stellen dat de vri die kaartjes verkocht in haar kei, dat deed ln haar bedrijf; en ze als ondernemer en niet als w<1 knemer aan u diensten verricl Voor de rest is u werkgever moet premies en loonbelasting houden. Voor personen boven de 65 echter behoeft er niet te woi1 betaald voor AOW, AWW, A i WAO. WW. doch wel voor de rlge sociale wetten. Vraag: Hoe groot was de prijs ging in de laatste 5 jaren? Antwoord: De prijsindex voor zinsconsumptie van werknemer zinnen (1964 - 100) was in 1965 ln januari 1966 107,6. Het jaargei delde 1968 was 118, maart 126.2. Dat betekont een prijs ging sinds 1964 met meer procent.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2