Russische van een brieven geestelijk getuigen reveil 111 Ontwikkelingshulp zaak van Woord en is een daad Kanttekening Alfrink: Conferentie niet mislukt Chur Gereformeerde vraag was niet gepast Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze... Velen betalen een hoge prijs In Oekraïne 12.000 jongeren In Siberië geboren Zendingsraad achter „x-y" Nieuwe Raad geen superkerk Zomerconferentie van CFSR in Driebergen BFROEPINGSWEI ZATERDAG 12 JULI 1969 Paulus zegt de mensen van Philippi dat ze zonder morren en bedenkingen hun werk moeten doen. En hij laat zien dat zij zichzelf er alleen maar mee hebben als dat niet gebeurtwant hij voegt er aan toe: „opdat gij onberispelijk en onbesmet moogt zijn, onbesproken kinderen Gods temidden van een ontaard en verkeerd geslacht". Gehoorzaamheid reinigt ons leven. Er is de gehoorzaamheid aan Christus, die ons tot Zich roept. Die blijkt, als we voor het eerst van ons leven heel bewust tot Hem gaan en zeggen: Hier ben ik, geef mij rust. Er is ook de gehoorzaamheid aan God de Vader die ons Zijn wet geopenbaard heeft. Die blijkt als wij leven naar Zijn wil. Er is ook de gehoorzaamheid aan de Heilige Geest, die ons geschonken is, opdat wij kracht zouden ontvangen om Gods getuigen te zijn in deze wereld. De eerste gehoorzaamheid die ons tot Christus brengt reinigt ons van alle zonden die tussen God en ons in stonden. De tweede gehoorzaamheid reinigt ons van alle dagelijkse zonden. De derde gehoorzaamheid, die ons maakt tot getuigen van Christus, reinigt ons van de zonde van de onvruchtbaarheid. Dat was een zonde waaraan het volk van God leed. In een gelijkenis zien we daar iets van als Christus bij de vijgeboom staat, die het symbool is van Israël. Hij vindt geen vruchten. Hij komt terug en vindt nog geen vruchten en dan vervloekt Hij de boom, die terstond verdort. Als er geen vruchten zijn hebben de bladeren geen functie meer. Zo wil Hij dat ons leven vrucht draagt, dat door ons anderen tot Hem komen. Gebeurt dat niet dan verdort ook ons leven. Vroomheid zonder vrucht is dodelijk. We lezen vandaag: Romeinen 3 920. We lezen morgen: Romeinen 3 2131. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge- helmhouding is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Opmerking van lezers: Naar aan leiding van de vraag naar een schrif telijke cursus Hebreeuws en uw ver wijzing naar mejuffrouw H. Aard- oom, die de schriftelijke cursussen van de sxichting voor Hebreeuwse taal- en letterkunde en Judaica, Vre- denoordlaan 32, Rotterdam leidt, kan worden opgemerkt dat de stich ting op maandagavonden met in gang van 8 september ook weer mondelinge cursussen geeft in Bij bels Hebreeuws, modern Hebreeuws en Joodse ideeën en zeden. Inlichtin gen Bentinckplein 52, Rotterdam. Vraag: Hoe kan ik zien of een viool met de hand gebouwd is? Antwoord: Volgens een bekend vioolbouwer is dit voor een leek niet mogelijk. Hoe regelmatiger het binnenwerk is, des te meer kans er is, dat de viool met de hand ge bouwd is. Dat kan u constateren door de f-gaten heen. Ook is dit na te gaan aan de regelmatige dikte van de binnenwanden. Vraag: Het bestuur van een onder linge verzekering houdt zich niet aan het reglement. De meeste leden zijn op de een of andere manier met het bestuur verbonden. Hoe kan ik het bestuur dwingen, zich aan het reglement te houden. Antwoord: Als er goedschiks geen oplossing mogelijk is, kan u een ad vocaat nemen om het bestuur te dwingen, of u kan bedanken. Be denk wel dat een proces een duur middel is. Als de onderlinge deel uitmaakt van een grotere organisa tie, kan u zich tot het bestuur van deze laatste wenden. Vraag: In welke tijd is de staatslo terij vrij geweest van loterijbelas ting, dus wanneer werd de 100.000 in het geheel uitgekeerd? Antwoord: Van januari 1965 (be gin van de staatsloterij nieuwe stijl) tot en met augustus 1968 is de ƒ100.000 vrij van belasting geweest. Vraag: Met wie was prinses An na, dochter van Johan Willem Friso, gehuwd, en hoeveel kinderen had zij? Antwoord: Zij was gehuwd met Friedrich von Baden-Durlach. Dit eindigde tragisch, hij stierf kort na het huwelijk en zij werd geestes ziek. Zij heeft geen kinderen gehad. Vraag: Wie was de schilder David Bless? Antwoord: David Joseph Bless werd in Den Haag 19 september 1821 geboren en stierf 3 september 1899. Hij studeerde aan de Haagse academie en bij Kruseman en te Parijs bij Robfert Fleury. Hij schil derde genre-toneeltjes uit de prui kentijd, zorgvuldig en fijn gepen seeld. Zijn aquarellen doen het goed op de kunstveilingen. Vraag: Moet een testament niet gesloten blijven tot de familie van de overledene bij elkaar is en dan pas geopend worden? Mag er bij een testament een los papiertje zijn? Antwoord: Vermoedelijk betreft de vraag een openbaar testament. De notaris kan afschrift geven aan e executeurs en aan belanghebben den. Er zijn ook gesloten en ge heime testamenten mogelijk, waar van de opening aan bepaalde forma liteiten gebonden is, maar veel al is dit niet het geval, een los papiertje is waarschijnlijk een codicil (een eigenhandig geschreven wilsbeschik king ten aanzien van afzonderlijke voorwerpen, benoeming van een exe cuteur en lijkbezorging). Raad van lezeres: Naar aanleiding van de vraag betreffende het schoonhouden van koperen bran ders kan ik het volgende medede len: Ik doe iedere dag na het ge bruik van het gasstel de koperen branders met een lapje vim. Ik heb •ltijd blanke branders en heb geen moeite mee. (Door Earl S. Poysti) MONTE CARLO Russische gelovigen hebben tijdens be zoeken aan Tsjechoslowakije meegedeeld, dat in bepaalde ge bieden van Rusland zoveel mensen tot geloof komen, dat ge sproken kan worden van een geestelijk reveil. Een van hen zei: „Bijna hele dorpen komen tot geloof". Van grote invloed bljjken telkens weer de radioprogramma's van Trans World Radio in Monaco. Ook wij in Monte Carlo ontvangen telkens weer brieven, waaruit blijkt dat er in de Sowjetunie geweldige dingen gebeuren. In de Oekraïne zijn in het afgelopen jaar ongeveer twaalfduizend jonge mensen tot de kerk toegetreden volgens betrouwba re berichten. Nog niet zo lang geleden brachten twee Finse predikanten een bezoek aan Rusland. Zij kwamen tot de ont dekking dat vooral jonge mensen tot geloof komen. Dit is bijzonder belang rijk voor een land waar de atheïsten tot nu tot met nadruk zeiden dat het geloof iets is voor oude mensen. In een bepaalde stad, waarvan ik Begroting-1970 'zijn gegaan houdt niet in dat er in Den Haag geen politiek meer bedreven wordt. Het belangrijkste moet nog gebeuren: het kabinet stelt de begroting voor het volgen de jaar op. De fractieleiders der partijen houden een oogje in het zeil om hetzij van advies te kunnen dienen, hetzij hier en daar de rich ting aan te geven. De ministers hebben hun verlang lijstje voor het komende jaar al bij collega Witteveen van Financiën ingediend. Aan Witteveen de taak om, rekening houdend met deze wensen, te zorgen dat de rijksuit gaven niet meer stijgen dan de bij de kabinetsformatie overeengeko men norm van 6 procent. Een een voudig rekensommetje leert dat het totaal van de begroting op onge veer 27,5 miljard zal uitkomen. Daarna beginnen de onderhande lingen tussen de ministers afzon derlijk en minister Witteveen. Vaak zal men elkaar kunnen vin den. Soms blijven er geschilpunten. Een minister die zijn wensen in het gesprek met de minister van finan ciën niet kan verwezenlijken heeft de mogelijk zijn zaak in het kabi netsberaad te brengen. Het hangt er maar van af wat voor geschil het betreft. Als minister Lardinois van Landbouw voor de ruilverkaveling 10 miljoen te kort komt, zal hij het wel uit zijn hoofd laten deze zaak aan het kabinet voor te leggen. Dan verliest hij het. Hij zal proberen met Witteveen tot een akkoord te komen. Wil minister Schut van Volkshuisvesting 5000 woningwet woningen meer en weigert minister Witteveen, dan heeft de heer Schut in het kabinet een aardige kans zijn zaak te winnen. Verleden week zijn de zogenaamde bilaterale besprekingen met mi nister Witteveen op een haar na afgerond. De moeilijkheid schijnt dit jaar te liggen bij het departe ment van Volkshuisvesting, hoewel de begrotingsbesprekingen in eer dere jaren wel eens groter span ningen hebben gegeven. Hoe het zij, het kabinet is aan de begro tingsmarathon begonnen, die vol gende week moet zijn afgerond. Krijgt een minister ook in dit kabi netsberaad zijn zin niet. dan blijft hem nog één mogelijkheid: ramme len met zijn portefeuille. Het effect daarvan hangt weer af van persoonlijke omstandigheden en van het departement dat hij be heert. Is het een belangrijk depar tement met een hoge graad van prioriteit? Staat de betreffende mi nister bekend als een krachtig man of kan hij rekenen op de onvoor waardelijke steun van zijn achter ban, zijn eigen partij of meerdere regeringspartijen? Het is een kanspel met een enorm risico, maar de moeite waard het te spelen. Zo liggen de zaken ook met minister Schut. Be langrijk zal zijn waar zijn breek punt ligt. Is het de huurverhoging van 6 procent per 1 januari? Mi nister Schut beschouwt dit te recht ais een hoeksteen van zijn beleid. Anderzijds, de SER ad viseert negatief en het zal het ka binet moeilijk vallen dit advies naast zich neer te leggen. De aan val van scheidend CNV-voorzitter Van Eibergen spreekt Maar dan zal minister Schut extra geld vragen voor meer woningwet woningen of meer geld om de doorstroming nu eens eindelijk van de grond te krijgen. Er ligt echter een advies van de Raad voor de Volkshuisvesting dat eveneens geld vergt. Er zijn de laatste tijd ook van de naam liever niet noem om de mensen daar niet in moeilijkheden te brengen, was tot voor kort geen en kele christelijke gemeenschap. Christenen in steden er omheen ken den niemand in die stad die het ge loof trouw was gebleven. Maar in reactie op onze radiouitzendingen digd. U werkt niet tevergeefs." kwamen binnen korte tijd dertien mensen tot geloof. Groei dekte aanvallen op minister Schut gedaan. Die aanvallen verzwakken zijn positie in het kabinetsberaad, waar zwaaien met de portefeuille alleen maar zin heeft als te reke nen valt op de steun van de ach terban. Het zijn ditmaal aanvallen die niet rechtstreeks een falen van het wo ningbouwbeleid aantonen. Is dat feitelijk al een onmogelijkheid, het is ook zo dat de heer Schut zijn andere aanpak van het woning bouwbeleid heeft gelanceerd met goedkeuring en instemming van de regeringspartijen. Nu het mis dreigt te lopen door allerlei facto ren die de minister van volkshuisvesting niet in de hand heeft, zoals de hoge kapitaalrente en de hoge kosten voor de woning bouw, behoort ook de schijn ver meden te worden dat een zondebok gevonden moet worden. Hier ligt misschien één verklaring voor het raadsel van de aanvallen op minister Schut. Er zijn meer verklaringen mogelijk. Maar ook dan blyven we van aanvallen spre ken en niet van opkikkertjes ter aanmoediging van Schut in zijn streven het been tegenover de heer Witteveen stijf te houden. Voor po litieke steuntjes in de rug zijn. an dere wegen. Wat we gemist hebben, is een ondubbelzinnige verdediging door de ARP van het beleid van mi nister Schut. Dat zou werkelijk een steuntje in de rug geweest zijn en zou althans de schijn van een in de kou laten staan hebben weggeno men. Het. is te hopen dat minister Schut ln hét kabinetsberaad, dat is be gonnen, de spreekwoordelijke ka righeid van de minister van finan ciën zal weten te doorbreken. De oud-president van de Bank van Sicilië, Carlo Banza, is in Paler mo tot zes jaar veroordeeld wegens verduistering van 5,7 miljoen gulden. Omdat ze begrepen, dat ze geeste lijk geholpen moesten worden door meer ervaren christenen zochten ze contact met gelovigen in andere ste den, die al spoedig van tijd tot tijd de kleine gemeente kwamen bezoe ken. Deze mensen hadden het niet ge makkelijk. De plaatselijke autoritei ten waren woedend, toen ze hoorden dat in hun volledig atheïstische stad weer een gemeente gevormd was. Zij lieten de elektriciteit van deze mensen afsnijden en namen hun ra dio's in beslag. De predikanten die hen bezochten wezen hen op de grondwet van het land, die dit verbiedt. Bovendien stond één gelovige zijn kostbare bijbel af, omdat deze mensen daaruit kracht konden putten om hun geloof te blijven belijden. En de dertien hielden hun mond niet. Ondanks allerlei plagerijen ble ven zij van hun nieuwgevonden ge loof getuigen. Ze kwamen regelmatig bijeen om hun bijbel te bestuderen. Op het ogenblik is er in deze stad al een gemeente met veertig leden. de grondwet omschreven zijn, hou den de autoriteiten zich er lang niet altijd aan. Het heeft er veel van weg dat zij tot de grote groep van ont rechten gaan behoren. Via een van de satellietlanden ont vingen we een brief van een Russische christen die altijd naar on ze uitzendingen luistert. Hij vertelt ons van een man die door onze pro gramma's tot geloof kwam. Het maakte hem tot een totaal ander mens. Hij was een van die gelovigen die maar moeten blijven spreken over wat hen bezighoudt. Om hem de mond te snoeren pak ten de plaatselijke autoriteiten zijn groentetuin af. Maar hij bleef getui gen. Nog meer bezittingen werden in beslag genomen. Toen dat ook niet hielp, werd hij uit de ouderlijke macht ontzet. Op een dag reed een auto voor om zijn kinderen weg te voeren. Alles wilde de man zich laten afne men, maar niet zijn kinderen. Hij klemde zich aan de bumpers van de auto vast en liet zich meesleuren. Met stokken sloegen de agenten zijn handen stuk, zodat hij los moest la ten. Uit een andere brief blijkt dat in de streek van de Oeral twintig ou derlingen gearresteerd zijn. Een jon ge vrouw die al eens veroordeeld werd tot een jaar gevangenisstraf voor haar getuigenis, is nu opnieuw veroordeeld tot drie jaar. Aan een van haar medechristenen vroeg ze ons te schrijven dat ze het jammer vond onze programma's niet meer te kunnen ontvangen. „Natuur lijk zou ik liever vrij zijn dan een gevangene", voegde ze eraan toe. „Maar de prijs zou te hoog zijn. Dat zou me mijn ziel kosten." Nog dezer dagen ontving ik een brief die me bemoedigt om verder te gaan met dit werk. De brief, die Rusland uitgesmokkeld is, zegt: Het heerlijke licht van Gods Waarheid schijnt door uw evangelisatiepro gramma's. Velen in ons land hebben de Waarheid van Christus nog nooit gehoord. Zulke mensen zijn door uw programma's tot geloof gekomen. Christenen over de gehele wereld moeten goed beseffen hoe waardevol zulke programma's voor ons land zijn. Ik wilde wel dat ze langer duur den". Volkskrant: „Onmachtig getheoretiseer Tijdens een bezoek aan Neder- lifnd, enige weken geleden, ver telde Earl S. Poysti, dat er bewij zen zijn dat velen in Rusland op het ogenblik tot geloof komen. We vroegen hem voor onze krant een artikel te schrijven over deze geheel nieuwe ontwikkeling. Hij heeft geen namen van ste den of mensen genoemd in dit artikel, omdat hij de gelovigen in Rusland niet in moeilijkheden wil brengen. Veel brieven die hij ontvangt zijn eerst Rusland uit gesmokkeld naar een van de an dere communistische landen, om dat de christenen de post niet vertrouwen. Poysti is een zoon van ouders die evangeliseerden ir Noord -Rusland. Na de oktoberre volutie trokken zij met hun klei' ne kinderen toch weer naar Rusland om daar het evangelie te brengen. Onder moeilijke omstandigheden werden ze heel Siberië doorgedreven tot ze zich in China vestigden, toen er in Rusland geen plaats meer voor hen was. Poysti ontving in de Verenigde Staten een theologische oplei ding, evenals zijn broer Daniël. Samen besloten zij voor het Russische volk te worden wat hun vader was. Sinds 1961 wijdt Earl zich geheel aan evangelisa tie radioprogramma's in de Russische taal Die worden uitge zonden door Trans World Radio, maar ook door andere stations die in Rusland ontvangen kunnen worden. Brief Soms vraag je je af of al je werk voor de radioprogramma's in de Russische taal wel zin heeft. De mi crofoon geeft geen antwoord. Maar dan ineens komt er een brief, die je hart weer blij maakt. Onlangs ontving ik dé volgende" den weten. Maar de vergadering brief: „In Praag vertelden vrienden me, dat u soms een beetje ontmoe digd bent en u zich afvraagt of uw werk wel zin heeft. Ik moet u wel een kort, maar niet minder ernstig briefje zenden: Wees niet ontmoe- „Ik heb noch de tijd, noch het pa pier om te beschrijven wat in mijn geboortestreek allemaal gebeurd is dank zij uw programma's. Velen zijn tot geloof gekomen. Vele gezinnen hebben zich ook een radio aan geschaft om uw uitzending te kunnen ontvangen, zelfs in de meest afgele gen gehuchten." „Maar één voorval wil ik u wel vertellen. Het gebeurde hier in de Oekraine. Een blind meisje is gene zen na het luisteren naar uw pro gramma. Op een avond heeft ze een brief geschreven aan de hemelse Va der met het verzoek haar te genezen. Deze brief heeft ze in haar nieu- we-testamentje gestopt en dat onder haar kussen gelegd. Toen ze de vol gende morgen opstond kon ze zien. Daardoor zijn haar atheïstische ou ders ook tot geloof gekomen." „Maar waarom zou ik u dit alle maal schrijven. Vandaag is het nog niet het juiste moment om de oogst binnen te halen. Blijf maar geduldig doorgaan en u zult kunnen oogsten. Maar blijf zaaien, zaaien, zaaien." SCHIPHOL Kardinaal Al- is van collegialiteit, het feit dus dat frink wil niet erkennen dat de bisschoppen met de paus reeeren. bisschoppenconferentie van Chur is mislukt, maar er is niet bereikt wat hjj graag gezien had. Tijdens een persgesprek op Schiphol onmiddellijk na zijn aankomst stak hij zjjn teleurstel ling niet onder stoelen of ban ken. Het ging in deze ontmoeting om een volkomen vrijblijvende zaak, zei hij, het was een informele ontmoe ting1 van bisschoppen, die eikaars visie in diverse zaken wel eens wil- Prijs Velen betalen een hoge prijs voor hun bekering. Hoewel hun rechten in incompetent om besluiten te riemen. Volgens kardinaal Alfrink moet dit symposium in deze vorm niet her haald worden. Hij meent dat de tijd gekomen is dat er een echte Europese bisschoppenconferentie komt met be paalde bevoegdheden. Als overgang naar een dergelijke conferentie, kon Alfrink deze ontmoeting, waaruit niets kwam, nog wel geslaagd noe men. Priesters Kardinaal Alfrink had kritiek op de progressieve priesters die ook in Chur vergaderden. Hij zei dat zijn vergadering beter geslaagd zou zijn, als zij er niet geweest waren. Nu moesten de bisschoppen tijd voor hen uittrekken die eigenlijk bestemd was voor zakelijke gesprekken. De rede die kardinaal Suenens ge houden heeft over de mogelijkheid getrouwde mannen tot priesters te wijden heeft sterk de aandacht ge trokken. Alfrink was er zeker van dat deze rede druk besproken zal worden in de wandelgangen van de wereldbisschoppen conferentie die dit najaar in Rome zal worden gehou den. Volgens een hoofdartikel in de Volkskrant heeft de bisschoppencon ferentie van Chur bewezen, dat er vier jaar na het Vaticaanse Concilie op Europees niveau nog geen sprake De conferentie heeft ook aange toond dat er evenmin sprake is van enige vorm van collegialiteit tussen de priesters en hun bisschoppen, want iedere dialoog werd geweigerd. Machteloos Ook is er geen sprake van collegia liteit tussen de bisschoppen onder ling. Die zou zich geuit hebben als de bisschoppen elkaar de vrijheid gela ten zouden hebben om in verant woordelijkheid tegenover het evange lie en elkaar te doen wat in eigen bisdom nodig is. l'n plaats daarvan wordt collegialiteit nu uitgelegd als een vorm van niets doen „zolang niet alle collega's ermee akkoord zijn." Volgens de Volkskrant is in Chur alleen de conferentie van progressie ve priesters geslaagd. Hun openheid was een verademing vergeleken bij „het onmachtig getheoretireer achter de gesloten dfuren van de episcopale vergaderzaal." Actie zelfbelastin» AMSTERDAM De Nederland Zendingsraad steunt de actie voi zelfbela-sting, die dit najaar vanuit vredesweek zal worden gelanceei Deze actie krijgt waarschijnlijk naam „X - Y". De „self-tax-movement" kot voort uit een op de assemblee van Wereldraad >.jn Kerken in Uppsa genomen besluit. „X" is de belasting, die wij zoud j moeten betalen, als Nederland zovi aan de ontwikkelingssamenwerki zou bijdragen, als de mensen van self-tax-movement nodig oordel Omdat de regering en de politie partijen hiertoe niet bereid zijn, talen wij maar „Y" belasting. Wie het hier niet mee eens is, ki dit tonen, door zichzelf het verse tussen X en Y als extra belasting,! te leggen. De commissie kerk overzee van NZR heeft de Nederlanders in buitenland, waarmee contacten w< den onderhouden, gevraagd mee doen. De zendingsraad zal dan z< gen, dat de voor „X-Y" bestemde g den worden doorgestuurd. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Onlangs heeft de Raad van Kerken op verzoek van de gereformeerde synode toegelicht wat er bedoeld wordt, als er in de preambule staat, dat de Raad van Kerken gebaseerd is op het geloof in de ene Heer Jezus Christus, het Hoofd der Kerk en de Heer der wereld. Het weekblad „Hervormd Neder land" noemt het antwoord van de (Van een onzer medewerkers) DRIEBERGEN „Kerk en christen hebben de taak in de eerste plaats ontwikkelingshulp te verlenen via zending en we- relddiakonaat. Hiermee is de op dracht evenwel niet geëindigd; ook het ontwikkelingswerk van overheid, bedrijfsleven, etc. vraagt om een kritische hegelei ding." Aldus drs. J. J. Tigche- laar, zendingspredikant in Kenia vanwege de Geref. Zendings- bond, in een referaat gehouden voor de Civitas Studiosorum in Fundamento Reformato tijdens haar jaarlijkse zomerconferentie op De Horst, het terrein van „Kerk en Wereld" te Drieher- bevriende zijde min of meer be- gen. Deze vereniging van studenten op reformatorische grondslag heeft zich gedurende een week beziggehouden met het the.na „Zending en ontwikke lingshulp". Drs. Tigchelaar besloot een rij van vier sprekers, waarvan als eerste het woord voerde drs. M J. G. van der Velden rector van het theologisch semenarium van de Her vormde kerk. Hij gaf een bijbelse doorlichting van de begrippen armoede en gerech tigheid. Gerechtigheid omvat genade, trouw, rech+, ordening van de verhou dingen en dat a'les wereldwijd, maar ook in de persoonlijke verhouding tot God. Armoede wordt in de Bijbel gezien als een kwaad; men is ongelukkig, de arme is de machteloze. De wetge ving is erop gereicht extreme rijk dom en armoede uit te bannen. Niet alleen materiële armoede, ook in geestelijke armoede moet voorzien worden. Louter materiële hulp is de barmhartigheid ^er goddelozen. RELIGIE Prof. dr. J. Blauw, hoogleraar in de godsdiensten der niet-westerse volken aan de V U. te Amsterdam, hield een referaat over de confronta tie van evangelie en vreemde religies in deze tijd. Hii betoogde met klem dat ook in de vreemde religies iets van Gods licht doorbreekt dat de le vensoriëntatie beïnvloedt. Ofschoon hij de begrippen religie en evangelie duidelijk, voor zo\er mogelijk, wilde onderscheiden, wees hij de religie niet als volslagen waardeloos af. Prof. dr. H Linneman, hoogleraar in de economische Droblematiek der ontwikkelingslanden aan de V.U. te Amsterdam, wees op de noodzaak van handehsamenwerking en econo mische ordening ook buiten de gren zen van de welvarende wereld ten - ednde te voorkomen dat het effect van de huidige ontwikkelingshulp weer teniet gedaan wordt en wij ons verder ten koste van de arme landen verrijken. Zo'n ordening zal offers van ons vragen, ook al beperken de ze zich tot een concessie aan de eco nomische g"oei BRIEF De algemene conclusie van de dis cussies was dat het verstrekken van louter materiële hulp zonder verkon diging van het evangelie nooit het gewenste effect zal hebben. Tijdens de huishoudelijke vergade ring werd besloten een brief aan de minister van buitenlandse zaken te zenden, waarin verontrusting wordt uitgesproken over de huidige Neder landse politiek t.a v het Biafraans- Nigeriaans conflict. Aangedrongen wordt op een actief beleid waardoor de hulpverlening weer op gang ge bracht en het conflict zo mogelijk beëindigd wordt Raad van Kerken (een verwijz naar Filippenzen 2) zeer tereo maar is toch niet tevreden, namel niet met de vraag. „De Gereformeerde Kerken zijn van de Raad van Kerken geword Zij hebben een vinger in de pap' had bij het opstellen van de prea bule. Zij hebben aanvaard de deeli mende kerken, die allen verklai hebben door toe te treden, deze f mule voor zich te aanvaarden. Ds mee moet, dachten wij, de zaak d delijk zijn. Wie in interkerkelijk verb; treedt, weet, dat hij daarmee a vaardt, dat de deelnemende ker' op hun wijze de stichtingsform uitwerken. Maar nadat die form was vastgesteld en iedereen zich koord had verklaard, komt nu bericht, dat er dóórgevragd wo: alsof de Raad van Kerken een suj kerk is. De Raad van Kerken heeft goed antwoord gegeven, daar van, maar zijn de gereformeer dan zo wantrouwend of zo overti van hun gelijk, dat ze precies mo( weten, of het wel klopt?" zo vr< Hervormd Nederland. NED. HERV KERK Beroepen te Wilnis: H. Stroevi Lopikerkapel. Aangenomen naar Stad aan 't ringvliet: A de Keizer, kandidaé Genderen. Bedankt voor Moerkapelle: Stroeve te Wilnis. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Rotterdam- legersberg (vac. dr. N. J. Homn F. J. v. d. Wal te Zwolle. Bedankt voor Nieuw-Vennep: van Ommen te Werkendam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Barneveld: ds. van den Poel te Yerseke. OUD-GEREF GEMEENTE!* Ds. H. Visser heeft nog geen bf sing genomen betreffende het be van de gemeente Den Haag- 1 laan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2