In 1975 één protestantse kerk Eindhoven-Noord in SUENENS PLEIT VOOR GEHUWDE PRIESTERS Sectie-opbouw doet het goed Rechter niet mengen in persconcentraties Een woord voor vandaag W oonruimte wet in veel plaatsen buiten werking Elke vrijdag vesper Eerste fase Pasen 1970 Samen beroepen in Veldhoven Gastvoorgangers bij Drachtster doopsgezinden ffllJnHnRDT'5 Bewogen brief van Küng Gereformeerden tevreden Twee journalisten in Zuid-Afrika schuldig verklaard BEROEPINGSWERK West-Irian niet bagatelliseren VRIJDAG 11 JULI 1969 We hebben de laatste weken in onze overdenkingen naar aan leiding van de brief van Paulus aan de gemeente van Philippi nogal bij dogmatische, bij leerstellige kwesties stilgestaan. Dat is nodig. De bijbel wil dat we een heel duidelijk inzicht hebben in de vraagwaarom alles moet gaan zoals het moet gaan. De bijbel wil niet dat wij in de blinde onze weg gaan. Maar dan ineens kan de bijbel weer zo heel practisch worden. Bijvoorbeeld als Paulus in Philippi 2 14 zegt: „Doet alles zon der morren of bedenkingen." Hoe vaak doen we veel dingen in ons leven niet met tegenzin. Ook veel godsdienstige dingen. Als kind morde ik vaak dat ik al weer mee naar de kerk moest. Kerkgang was voor mij een intense bezoeking. Tegenwoordig heb ik het gevoel dat het voor vele volwassenen ook een be zoeking is geworden. Steeds meer mensen geven de kerkgang tenminste op. Waar je iets morrend doet, als een plicht waar je niet onderuit kunt, geeft dat geen vrede en blijdschap. De enige blijdschap is dat het niet meer hoeft. Trouwens, ïk denk dat Paulus denkt aan andere dingen dan aan kerkgang. Bij de kerkgang gaat het hoofdzakelijk om uw eigen geestelijk leven. Paulus spreekt echter over het werk dat we in deze wereld moeten doen en daarbij gaat het om het geestelijke leven van de mensen die door ons Christus moeten ontmoeten. Want u moet een visser van mensen zijn. Uw leven moet vrucht dragen. En als u dat morrend en met tegenzin doet, zal niemand door u tot geloof komen, en zult u zelf nim mer de blijdschap van de gehoorzaamheid ervaren. We lezen vandaag: Romeinen 3 1-8. Horizontaal 1. bolwerk - lidwoord 2. schatten - op die plaats 3. palmboom - schermwapen 4. zandheuvel - voedsel - gekheid 5. afkorting van dyne - op die tijd - laag schoven op de dorsvloer 0. dun weefsel - voordeel - lidwoord 7. gravin uit het Holl. Huis - smalle weg - hoenderachtige vogel 8. myth, figuur - zichtbare voorstel ling 9. vlaktemaat - vuurspuwende berg - water ln Friesl. Verticaal: 1. vuurgloed - hoffeest 2. bljb. figuur - bloedhuis 3. zandaal - water in N.Brab. - voor zetsel 4. voorzetsel - godin van de dageraad - Amerikaans schrijver 5. voegwoord - kloostervoogd 6. concertzaal - plaats in N.Brab. 7. spijker - meisjesnaam 8. kindergroet - oude lengtemaat - nobele 9. bijwoord - rangtelwoord OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horz.: 1. kram. 4. kans. 7. deernis, 10. opeen. 12. enter, 14. kol, 15. gat, 17. eva, 18. rek, 20. are, 21. immer, 22. rot, 24. Mia, 26. een, 27. ons, 29. ras, 31. Steen, 33. apert, 35. edelman, 36. arre, 37. sela. Vert.: 1. klok, 2. Adèle, 3. mee, 4. kin, 5. aster, 6. Sara, 8. eng,9. net, 11. portret, 13. evenaar, 16. armen, 19. kit, 20. arm, 23. oneer, 25. Irene, 26. Esla, 27. one, 28. Sam, 30. stoa, 32. Ede, 34. pas. Geen vergunning nodig DEN HAAG Minister Schut wil met ingang van 1 oktober weer een aantal gemeenten buiten de Woon- ruimtewet 1947 stellen. Dit betekent dat daar voor het betrekken van woonruimten geen vergunning meer nodig is en dat de bevoegdheid van de gemeente om woonruimte te vorderen, vervalt. De maatregel wordt gezien als een logische afsluiting van een beleid dat is gericht op het bereiken van een meer evenwichtige situatie in de woonvoorziening. In de provincie Groningen wordt deze maatregel in alle gemeenten behalve de stad Groningen, Delfzijl. Haren, Hoogezand-Sappemeer en Stadskanaal doorgevoerd. In Fries land in alle gemeenten behalve Leeuwarden en in Harlingen, in Drente overal behalve in Assen, Emmen en Hoogeveen. In Limburg vervalt de wet in alle plaatsen ten noorden Echt en Ohe en Laak. In de provincie Noord-Brabant vervalt de wet o.a. in Almkerk, Andel, Dinteloord en Prinsland, Dussen, Eethen, Fijnaart en Heijnin- gen, Geertruidenberg, Gi essen, 's-Gravenmoer, Heusden, Hooge en Lage Zwaluwe, Klundert, Nieuw- Vosmeer, Oudenbosch, Raamsdonk, Rijswijk, Sprang-Capelle, Waspik, Willemstad, Woudrichem, en Wijk en Aalburg. In Zeeland was de woonruimtewet al per 1 juni buiten werking ge steld. GRONINGEN De 250 jaar gele den overleden orgelbouwer Arp Schnitger wordt van 18 t/m 23 augustus in stad en provincie Gronin gen herdacht. Dit wordt georgani seerd door de onlangs opgerichte stichting „Groningen orgelland". Groningen is als plaats van herden king gekozen, omdat daar het grootste aantal instrumenten van de- re grote Noordduitse orgelbouwer be waard zijn gebleven. Café-Rest. BELVÉDÈRE SCHOONHOVEN Uniek terras aan de Lek Gerenommeerde keuken -fr Receptie en partijen Nieuwe entree Telefoon 01823-2377 JIEIT EINDHOVEN Ook aan de zuid kant van Eindhoven gaat de samen werking tussen hervormden en ge reformeerden zeer konkrete vormen aannemen. In Veldhoven hebben beide kerken samen één predikant beroepen. Het is de gereformeerde drs. Th. Vollen hoven. Hervormd Veldhoven is te groot voor de ene predikant die er werkt (ds. H. Nobel) en gereformeerd Veld hoven is te klein voor een predikant. De oplossing is nu, dat drs. Vollen hoven tweederde van zijn tijd onder de gereformeerden zal werken en eenderde onder de hervormden. Voor zover dat tenminste nog uit elkaar te houden is. (Van een onzer redacteuren) EINDHOVEN Een jonge, snel groeiende stad. Weinig tradi tionele bindingen. Oecumenisch een ideaal werkterrein, waarvan men zich ook terdege bewust is. Daarvan de noorderwijk met veel nieuwbouw (nu 60.000 inwoners, straks het dubbele), waar sprake is van geprogrammeerde oecumenische samenwerking onder refor matorische christenen. Ook van perspectief in de richting van Rome. Rustig aan, maar toch wel zeer doelbewust, werken protestanten hier samen op basis van een blauwdruk. Hervormden en gereformeer den vonden elkaar al gauw. Als gevolg van de minderheidspositie van het protestantisme in een overwegend rk omgeving zijn reformatorische kerken daar „als van nature" sterk op samenwer king aangewezen. Zeker, nu de rk kerk zozeer het gesprek met „de reformatie" bevordert. 3. Aanvankelijk vonden hervormden en gereformeerden elkaar op econo mische basis: gemeenschappelijk ge bruik van kerkgebouwen. Maar al lengs ook vanwege het oecumenische aspect. Hetgeen des te gemakkelijker kon, omdat de hervormde en gerefor meerde gezindte plaatselijk niet uit een blijken te lopen. Ook theologisch niet. Het plan voor hervormd-gerefor meerde samenwerking omvat drie fasen, die zeven jaar bestrijken. Met de eerste fase is men thans halver wege. De slotfase in 1975 af te sluiten moet plaatselijk tot een volledig federatieve eenheid hebben gevoerd. Er is dan sprake van één pro testantse gemeente verder kun je plaatselijk niet gaan waarbij de verbindingslijnen met ieders eigen landelijke en regionale kerkelijke or ganisaties behouden blijven. Zo dient toch ook de landelijke eenheid te groeien. Van onderop. De eerste fase van de blauwdruk wil men met Pasen 1970 hebben gere aliseerd. Er zal dan gemeenschappe lijke catechese zijn, waaruit ge meenschappelijke belijdenisdiensten logisch volgen. Verder zal men dan ook de sacramenten doop en avond maal gezamenlijk vieren. Met ingang van september zullen alle middagkerkdiensten reeds her vormd-gereformeerd worden gehou den. Een belangrijke stimulans hier toe was de fusie der beide kerkkoren tot één Emmaüs-cantorij. Dit, thans grote, koor zal vooral in de ge- Journalisten over voorontwerp: AMSTERDAM In een advies aan minister Klompé geeft de Neder landse vereniging van journalisten een overwegend afwijzend oordeel over het voorontwerp van de Wet voorziening perswezen. De vereni ging acht de rechter niet de juiste instantie voor een eventueel ingrij pen bij concentraties in het perswe zen die het algemeen belang sciiade toebrengen. De NVJ wijst zulk een inmenging af „omdat een rechterlijke beslissing moeilijk inzet kan zijn van een pu bliek proces van druk en tegendruk, waarbij mede politieke verantwoor delijkheden kunnen worden afgewo gen." Ook het feit dat de procedure vrij wel buiten de invloedssfeer van het parlement zou liggen, wordt als een ernstig bezwaar beschouwd. Een ander, meer praktisch, be zwaar geldt de mogelijkheid om af te wijken van het algemeen beginsel van openbaarheid van adviezen van de persraad. Niet alleen voor de mi nister, maar ook voor de persraad dienen „gewichtige redenen" te gel den als deze raad verzoekt een ad vies niet openbaar te maken. Positief staat de NVJ tegenover de gedachte aan de persraad het enquêterecht toe te kennen. Ten aanzien van de concentraties wordt in het advies nog opgemerkt dat een Wet voorziening perswezen een bepaling zou moeten inhouden die dagbladen, nieuwsbladen of tijd schriftondernemingen de verplich ting oplegt iedere vorm van struc tuurwijziging in een zeer vroeg sta dium aan de persraad te melden. De persraad zou dan in een openbaar advies zijn mening kenbaar moeten maken. De NVJ Is van mening dat de mei- DRACHTEN Pastoor De Rooy, luitenant Van der Harst van het Le ger des Heils, ds. S. P. Nijdam (her vormd) en ds. D. Kloppenburg (gere formeerd) zullen deze zomer als gast- voorganger optreden in de Drachtster doopsgezinde gemeente. De eigen voorganger van de doops gezinden, ds. A. J. van der Linden, heeft drie maanden studieverlof ge kregen. De kerkeraad zag hierin een goede gelegenheid, om nader kennis te maken met de partners in de plaat selijke raad van kerken. dingsplicht bij concentraties, waarin het voorontwerp voorziet, onvoldoen de mogelijkheden biedt voor een tij dig ingrijpen. HOOFDPIJN poeders meenschappelijke middagdiensten meewerken. Gereformeerden en hervormden beginnen, wat de kleine eenheden be treft, al synchroon te lopen. Hun sec ties, op dezelfde geografische basis gevormd, werken nauw samen. Elke sectie heeft een sectieraad, bestaande uit een aantal ouderlingen, diakenen en gemeenteleden, die direct verant woordelijk zijn voor deze kleinere eenheden. De tweede fase van de eenwording moet zich tussen 1970 en 1972 vol trekken. Deze wordt voornamelijk gekenmerkt door uitbreiding en in tensivering van hetgeen in de eerste fase tot stand is gekomen. Dominees, ouderlingen en diakenen werken dan in de totale hervormd-gerefor- meerde noorderwijk van Eindhoven optimaal gemeenschappelijk. De taken worden op basis van één grote wijk verdeeld. Dit houdt in dat hervormde ambtsdragers ook tal van gereformeerde leden onder hun pastorale zorg hebben en omgekeerd. Het grote voordeel is, dat men op deze wijze ook tot een meer functio nele taakverdeling kan komen, zodat iedere predikant zijn eigen „speciali teit" zal kunnen ontwikkelen. Met terdaad zal voorts de gezamenlijke verantwoordelijkheid zich gaan uitstrekken tol de randleden van bei de kerken. Lokale eenheid Van 1972 tot 1975 dient zich de derde fase te voltrekken, die zich zal kenmerken door het wegnemen van de laatste beletselen die een (offi cieel: federatieve, maar praktisch gesproken: volledige lokale) eenheid nog in de weg staan. Overigens is men wel zo nuchter de principiële eenheid en verbonden heid te stellen boven organisatorische eenheid, die veel tijd en moeite gaat kosten én niet kan worden .gefor ceerd. Alle betrokken predikanten in Eindhoven-noord, hervormd en gere formeerd. zijn het erover eens, dat gemeenten hun plicht verzaken als ze de oecumenische consequenties van vandaag niet trekken en van toepas- liet weer in Enropa weer max.t gist. n.sL Amsterdam regen 16 7 Brussel regen 18 20 7 Frankfort zw. bew. 1 Genève 1. bew. 15 1 Innsbruck regenbul 14 8 Kopenhagen regen 17 2 Locarno 1. bew. 23 0 Londen regen 19 0.1 Luxemburg regen 16 01, Madrid h. bew 0 Majorca zw. bew. 24 3 München 1 bew. 14 1 Nice onbew. 21 8 Parijs geh. bew. 19 2 Rome zw. bew. 24 13 Wenen regen 18 1 Züricb zw. bew. 13 5 sing verklaren op hun territoir. Na tuurlijk, in elke gemeente kunnen de problemen weer anders liggen, maar lokaal dient men er zich tot het ui terste voor in te spannen. eHt is rond weg schande als men dit niet doet. Pas als men er in vele plaatsen sa men „komt" zal men landelijk de eenheid bereiken. Eerder niet. Zeer zeker staat protestants-Eind- hoven-noord voortdurend voor ogen, dat men slechts oecumenisch kan verwerkelijken wat de gemeente kan verwerken. Dat wordt steeds tevoren „afgecheckt". Dat kan des te gemak kelijker door de plaatselijke structu rele parochiële opbouw, waarop hier naast nader wordt ingegaan. Scheur-enquête Een originele manier van overleg tussen kerkeraad en gemeente zal op een der zondagen van augustus plaats hebben. Aan het slot van de kerkdiensten krijgen de gemeentele den een enquête-formulier, waaraan geen potlood te pas komt. Men scheurt langs een geperforeerde strook eenvoudig de antwoorden die men afwijst af, zodat het gewenste antwoord aan het formulier blijft zit ten. De kerkeraad krijgt op deze ma nier een genuanceerd overzicht van de mening der gemeenteleden over in dit geval de gemeenschappe lijke middagdiensten. Als volgt kon men zijn mening uiten: de stroken vermeldden: erg jammer, jammer, onvermijdelijk, fijn en erg fijn. Een aardig trekje is overigens, dat ook de jeugd hier volledige inspraak heeft. Wie tenminste één jaar catechisatie heeft gevolgd, mag meedoen aan de enquête. Niet forceren, wel stimuleren zodat de oecumene geen praat maar een doezaak kan worden, daar is het be leid op gericht. Hetgeen inhoudt dat men, waar mogelijk, ook verder kan gaan dan in de blauwdruk is aange geven. Al eerder Zo is men in onderdelen al weer vooruit op de officiële programme ring. In Son, onderdeel van de oude wijk noord, zijn er veelvuldig ge meenschappelijke diensten, terwijl de catechese om beurten bij een her vormde en een gereformeerde predi kant berust. Verder is er in Best (ook tot noord behorend) reeds ge meenschappelijk jeugdwerk, terwijl er jn. noordoost .al gemeenschappelijk Avondmaal wordt gevierd. In noord west zal men dit vanaf september van tijd tot tijd gaan doen. Èn om nog een stapje verder te gaan het denken en handelen van uit het groeiproces naar meer een heid heeft ook heel duidelijk de ver houding tot Rome op het oog. (Her kenning is te vinden in Prinsejagt, alweer een onderdeel van noord, waar handen zijn gereikt vanuit de rk parochieraad enerzijds en de her vormde en gereformeerde wijkkerke- raden anderzijds. Vespers Hieruit ontstond een manifestatie van gemeenschappelijk geloven: een oecumenische vesperdienst, die elke vrijdag tussen zeven en half acht in de krypte van de rk kerk aldaar ge houden wordt.. Daar komen gemid deld vijftig, tot zestig mensen, ook gemengd gehuwden, met kinderen. Bij toerbeurt hebben een geestelijke, een hervormd en een gereformeerd predikant de liturgische leiding. Het (Van onze kerkredactie) CHUR De Europese bis schoppenconferentie is toch nog geëindigd in een duidelijk refor mistische noot door de rede van de Belgische kardinaal Suenens. Hij stelde onder meer voor, ge huwde mannen tot priester te wijden in gebieden waar een te kort aan priesters is. Suenens betoog was zonder twijfel het belangrijkste van de hele confe rentie. Op het laatste ogenblik had hij zijn rede nog gewijzigd in overleg met zijn Nederlandse collega's. Hij onderstreepte zijn woorden door een brief voor te lezen, die hij van de bekende Zwitserse theoloog Hans Küng had gekregen. Küng waarschuwde daarin, dat de geloof- waardigheidskloof in de kerk tussen de bisschoppen enerzijds en de priesters en de leken anderzijds rampzalige vormen gaat aannemen. Het is nu al zover, dat vele rooms-katholieken de leiding van de kerk niet meer volgen in belangrijke vraagstukken. De vernieuwing van de kerk gaat door, met of zonder u. U kunt de discussie niet meer tegen houden met de middelen van vroe ger, zo waarschuwde Küng de bis schoppen. Küng herinnerde aan de zestiende eeuw. Als de bisschoppen toen hun verantwoordelijkheid hadden durven nemen, hadden zij wellicht bet schisma toen kunnen voorkomen. „Bewaar de kerk nu voor een psy chologisch schisma. Nu, vijf jaar na het concilie, verwachten wij pastora- Ie beslissingen, geen teksten en ver klaringen." Studie Suenens pleitte voor een diepgaan de studie over de taak en de plaats van de priester. Die zou niet moeten plaatsvinden onder de druk van be perkte enquêtes en verwarring scheppende demonstraties. De studie zou het best kunnen geschieden door de onlangs door de paus ingestelde internationale theolo gencommissie, met dien verstande dat de hele wereldkerk op alle ni veaus erbij betrokken wordt. In het slotcommuniqué van de con ferentie wordt gezegd, dat de voorzit ters van de nationale bisschoppen conferenties in oktober, als zij in Ro me zijn voor de wereldsynode, met elkaar de mogelijkheid zullen bespre ken van de stichting van een Euro pese bisschoppenconferentie als per manent orgaan. Waarschijnlijk gaan daarbij de ge dachten uit naar een orgaan, dat besluiten kan nemen evenals de nati onale bisschoppenconferenties. Der gelijke continentale bisschoppencon ferenties bestaan al in Afrika en La- tijns-Amerika. Kardinaal Alfrink kon in een persconferentie na afloop zijn te leurstelling over de conferentie niet verbergen. Als uitwisseling van ge dachten achtte hij het beraad van de afgelopen dagen wel nuttig, maar in deze vorm hoeft het van mij niet meer herhaald worden, zei hij. Schaduwcongres De rebelse priesters hebben laten weten, dat zij ook in Rome, als daar in oktober de wereldsynode van bis- schoDoen wordt gehouden, een scha duwcongres zullen organiseren. Om contact mdt elkaar te houden, gaan zij in Leuven een permanent bureau stichten. Zij sloten gisteren hun activiteiten in Chur af met een open brief aan de paus, waarin zij vaststellen, dat velen zich afkeren van een kerk, die zich wel in haar woorden identificeert met de nood van de mensen (de en cycliek Populorum Progressio), maar niet met haar daden. Zij vragen de paus, de nuntiaturen als systeem van diplomatieke verte genwoordiging af te schaffen. „Men kan niet de advocaat van de ver drukten zijn, als men officieel bij de machtigen vertegenwoordigd is. De kerk kan niet op diplomatiek niveau met kerk vervolgers onderhandelen. Zij moet de gemeenschap onderhou den met allen, die om de gerechtig heid vervolgd worden." Zij willen, dat de priesters in eigen verantwoordelijkheid kunnen beslis sen over de inrichting van hun persoonliik leven. „Wij moeten niet gedwongen worden tot het celibaat, omdat wij de mensheid willen die nen." Tenslotte spreken zij hoge ver wachtingen uit van de komende we reldsynode van bisschoppen. „Moge ze het teken zijn van een kerk, die zichvernieuwt, die van de angst in de vrijheid treedt." ligt in de bedoeling ook leken hier mee te belasten. Men zingt uit een bundel geestelijke liederen die men samen bijeen heeft gzocht. In wijder verband kan over de verhouding tot Rome gezegd worden, dat er bij speciale gelegenheden die daartoe aanleiding geven van tijd tot tijd kanselruil tussen de plaatselijke reformatorische kerken en de rk kerk is. Een ander symptoom van de wil tot samenwerken is dat de kerken van Eindhoven in de vastentijd sa men met de Novib een huis-aan- huisinzameling houden voor hulp aan projecten in ontwikkelingslanden. Destijds werd de actie Kom over de brug dan ook samengevoegd met de Vastenactie. 21e OUDE KUNST EN ANTIEKBEURS HET PRINSENHOF - DELFT - sluit woensdagmiddag 16 juli 17.30 uur (Van een onzer redacteuren) EINDHOVEN De twee ge reformeerde predikanten uit de noorderwijk, die ons over de lo kale oecumenische ontwikkeling inlichtten, ds. G. H. Harms en drs. G. H. Homans, hadden ook nog interessante informatie over de manier waarop in hun ge meente, die dit jaar in twee aparte wijken is verdeeld, het kerk-zijn functioneert. Catechese geschiedt niet op geogra fische basis, maar qua leeftijdsgroe pen; dat blijkt functioneel te werken. Ook pastoraal loopt de zaak nog be hoorlijk dooreen, waardoor persoon lijk verkregen contacten konden worden gecontinueerd. Nauwe sa menwerking tussen de beide predi kanten is daarvoor uiteraard noodza kelijk. De massaliteit Eindhoven noord omvat nu ruim 2600 gereformeerden doorbreekt men met succes door het functioneren van secties, die doorgaans een beperkt aantal straten omvatten. Aan het hoofd daarvan staan z.g. sectieraden, waarin enkele ouderlingen, diakenen en gemeentele den zitting hebben. Op deze wijze kan behoorlijk contact met alle ge meenteleden worden gehouden. Dit temeer, omdat elke ouderling, die zelfstandig opereert, zo min mo gelijk gezinnen krijgt toegewezen, waarvoor men het aantal ouderlingen steeds verder tracht uit te breiden. Iedere ouderling kan eerst cursussen volgen, die in het teken staan van introductie, instructie en bezinning. Een ouderling maakt geen rappor ten meer van zijn bezoeken, die veel al zeer informeel zijn en vaak spon taan worden afgelegd. Regelmatig praten de ouderlingen en de wijkdominee de sectie door, zodat de predikant een goed over zicht van de wijk krijgt en aan de top inzicht ontstaat over hetgeen er leeft in de gemeente. Vooral ook met het oog op de oecumenische ontwik keling is dat van groot belang. Kringen Mede dienstbaar aan dat laatste is ook het kringenwerk. Gemeentekrin gen zijn in de nieuwbouw gemakke lijk te vormen, omdat men daar be hoefte heeft nader met elkaar kennis te maken. In het oude gedeelte van de wijk gaat dat minder op; daar komt het kringenwerk tot stand op basis van een van tijd tot tijd belegd groothuisbezoek. Gemeentekringen komen vier tot vijf maal per jaar bijeen (de fre quentie moet je niet overdrijven, zeggen de dominees altijd tegen de mensen) en men tracht er verbinding te leggen met de leerdiensten, die zondagmiddags worden gehouden. Er wordt rekening mee gehouden dat dit kringenwerk na enige jaren zal afsterven; dan wordt het van lie- JOHANNESBURG Twee journa listen zijn schuldig bevonden aan valse berichtgeving over Zuidafri- kaanse gevangenissen zonder rede lijke verificatie. Het zijn Laurence Gandar, hoofdredacteur van het Jo- hannesburgse dagblad Rand Daily Mail, en Benjamin Pogrund, verslag gever van dit blad. Het vonnis sloot een marathonzit ting af, die 1 november begon naar aanleiding van artikelen in de Rand Daily Mail van juni en juli 1965, waarin melding werd gemaakt van aanrandingen van gevangenen. (Het blad is gekant tegen de bin nenlandse politiek van de Zuidafri- kaanse regering). Vandaag zouden de straffen wor den uitgesproken, nadat eerst de ver dedigers nogmaals het woord heb ben gehad. Het tweetal, dat ver klaard heeft zich onschuldig te ach ten, kan maximaal een jaar gevange nisstraf krijgen. verlede tijd om er oecumeniscl kringen van te maken. Leerdiensten Thans worden de kringen matig afgestemd op de preek en de hele opzei van een leerdienst, die al tijd door een nabespreking kan wor den gevolgd. Leerdiensten zijn in feite een ver zamelnaam voor diensten met een thema, catechesediensten of gespreksdiensten. Daarnaast zijn er de z.g. lofdiensten (veel zingen met verbindende teksten en een missio nair ingestelde meditatie van vijf mi nuten). Dit alles niet als „van alles wat" om de middagdiensten te red den, maar om de gemeente selectief te doen zijn. Als met september al leen nog maar middagdiensten met jn de hervormden worden gehouden, za deze opzet waarschijnlijk worden handhaafd I ie Kerkgebouwen worden door her vormden en gereformeerden in sa- dt menwerking „gepland" en gebruikt. Le In noord is er een nieuw, definitief bedehuis van gereformeerden (de Emmauskerk) en een noodkerk (de Morgenster kapel. Eind 1979 moet er nog een nieuwe kerk staan, met medewerking van SSK. Kijkt men de beide dominees in hun hart, dan gaat hun voorkeur daarbij uit naar een gemeenschaps centrum, want eigenlqk, zo vinden ze, is het nu toch geen tyd meer om traditionele kerken te blijven bouwen. Enfin, tien jaar is nog een hele tyd, Vooral tegenwoordig. Ier stu nif :hej lei ?e' va: B. bri ?ei de uil bc NED. HERV. KERK Beroepen te Nijverdal (vac. D. H. Bosma). J. Smit te Klazienaveen. Aangenomen naar Genderen, kand. A. de Keizer te Stad aan 't Haring vliet, die bedankte voor Waspik; naar Nieuw-Lekkerland, kand. Tj. de Jong te Genderen, die bedankte voor Arne- muiden, Brakel, Goudswaard, Ouddorp, Randwijk, Scherpenisse, Waarder (toez.) en Zwartebroek (toez.). GEREF. KERKEN Bedankt voor Grouw en voor Mon- nikkendam, kand. J. Roggeveen te Ach terveld; voor Nieuw-Vennep (vac. G. W. H. Peddemors), C. van Ommen te Werkendam. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Bunschoten (vac. R. Timmerman), A. Kooij te Emmen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Mussel, kand. H. Last te Apeldoorn; te Zaandam, kand. H. de Graaf te Nieuw-Vennep. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Barneveld, Chr. van den Poel te Yerseke; te IJsselmonde, J. van Haaren te Amersfoort. Bedankt voor Nieuwdorp, kand. J. Mol te Giessendam. UNIE VAN BAPTISTENGEM. Beroepbaar kand. P. Jager, Burge meester R. J. Giezenstraat 8. Munten dam. Hervormde zending: (Van onze kerkredactie) OEGSTGEEST De raad voor de zending der Nederlandse Hervormde Kerk is het eens met het oordeel van Frits Kirihio (in „Achter het nieuws" van 2 juli), dat de Papoea's in de steek gelaten zijn en onderdrukt wor- 1 den, maar dat er objectief bekeken voor West-Irian geen andere toekomst is dan de Indonesische. Dit schrijft de raad in een brief aan de leden van de Eerste Kamer. Minister Luns had in de Eerste I Kamer gezegd, dat de berichten die de regering via zending en missie ter j ore komen over de ontwikkelingen in I West-Irian „doorgaans een aanzien- I lijk gunstiger beeld" geven dan de j meeste andere. Om alle misverstanden te voor komen, stelt de hervormde zending er prijs op, uitdrukkelijk uit -te spre ken dat zij de gebeurtenissen in West-Irian niet wenst te bagatellise ren. Een artikel van dr. G. P. H. Locher in Hervormd Nederland is bijgevoegd aan de brief aan de Kamerleden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2