DS. O VERDUIN: LATEN WE NU EENS OPHOUDEN Vicaris vraagt Ruygers ontslag 1 Zwart kans manifest biedt blanken om christen te worden Prof. A. J. Pieters leidt Belgische kerk nieuwe Dobberkerkdienst op zolderschuiten Schiphol Een woord voor vandaag „Theologisereneen speelse luxedie we ons nu niet kunnen permitteren munHARDrs Uw probleem is het onze.... Drs. Baarda nu lector aan VIT BEROEPINGSWERK Eigenlijk, ben ik gisteren al vooruitgelopen op wat nu volgt in de brief van Paulus aan de mensen van Philippi. In hoofd stuk 210 lezen we nog: „en alle tong zou belijden: Jezus Christus is de Here, tot eer van God de Vader." Gisteren schreef ik dat de dominee ongelijk had die ik hoorde zeggen dat je niet „de Here Jezus" mag zeggen. Paulus doet dat hier wel: „Jezus Christus," dat wil zeggen de gezalfde, ..is Heer". En ik leerde al op de lagere school dat als er stond: „de man is groot", ik mocht schrijven: „de grote man," en als er stond: „het meisje is lief', ik mocht schrijven: „het lieve meisje." Als er staat: „Jezus is Heer," mag ik dan ook schrijven „de Here Jezus?" Daar zit een wonderlijke gedachte in. Zo gezien wordt „Here" een beetje bijvoeglijk naamwoord bij Jezus. Ik heb expres niet gezegd: „De Heer Jezus." Het gaat erom dat het woord Heer wordt tot Here. Ik weet wel dat er eigenlijk een andere achtergrond is. maar hier ligt een bijbelse gedachte. De Heer past zich aan bij Jezus. God past zich aan bij ons mensen. God is degene die bij ons komt. Dat is misschien wel het wonder baarlijkste van de christelijke boodschap. Het gaat er niet om dat wij naar God gaan. Het gaat er niet om dat wij bij God passen. Onze toekomst ligt niet in de hemel. Het gaat erom dat God naar ons is toegekomen, dat Hij bij ons wil passen, dat onze toekomst al hier op aarde begint. En dat is Gods eer. Het was Zijn eer te na om op Zijn troon te blijven zitten tot wij ons eenweg naar Hem toe gebaand zou den hebben. Hij kwam naar ons toe om Zijn eer op te halen, zoals een koning in een calèche stapt en de stad in gaat naar de mensen toe om door hen geëerd te worden, zo is God in Jezus Christus op aarde gekomen. Hij wordt geëerd door men sen op aarde met wie Hij wil omgaan. We lezen vandaag: Zacharia 141-11 VRIJDAG 4 JULI 1969 (Van onze kerkredactie) UTRECHT In het (gereformeerde) Centraal Weekblad van deze week vraagt hoofdredacteur ds. J. Overduin „om eens op te houden met het eindeloos schrijven en praten over het schriftgezag, Genesis 13, schepping en evolutie, alsof er geen belangrijker vra gen in deze tijd zijn". Het is belangrijker, concreet het evangelie te verkondigen dan de mensen te vermoeien met allerlei theologische vragen, schrijft hjj. Ds. Overduin schrijft dat het in de loop van de kerkgeschiedenis telkens gebeurd is, dat er theologische vraagstukken aan de orde kwamen, waarvan men meende dat alles er mee gemoeid was Maar na verloop van tijd verdwenen ze weer uit de belangstelling en niemand maakt zich er vandaag rog druk over. Hij herinnert aan de strijd over infra- en supralapsarisme in de Ge reformeerde Kerken omstreeks 1900 en aan de heftige discussies later over verbond en doop, over ambt en algemene en bijzondere genade. Op HOOFDPIJN poeders het ogenblik kijkt men er vreemd tegen aan. Het zal wel onze min of meer intel lectualistische inslag zijn, dat wij veel gauwer warm lopen voor theolo gische vraagstukken en verontrust zijn over een afwijking hier en een afwijking daar dan over het gebrek aan evangelische kracht om de levens problemen in klein en groot verband aan te kunnen. Het gaat ons beter af te spreken over het verbond dan te leven uit het verbond, te spreken over het gebed dan het beoefenen van het gebed, het debatteren over het gezag van de Schrift dan daadwerkelijk te buigen voor het gezag van de Schrift in het gewone leven van alle dag. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postzo- gels te worden Ingesloten. Vraag: Al negen jaar lang hebben we klachten gericht tot de gemeente en de woningbouwvereniging daar wë wateroverlast hebben doordat de gemeente voor onze huizen een trot toir heeft gemaakt, waar geen af voer naar de riolering is aange bracht. Tot wie kunnen we ons wenden? Antwoord: Als gemeente en vere niging niets doen, kan u gezamenlijk een adres richten tot de raad of tot de provincie. Helpt dat niet dan kan een advocaat te hulp geroepen wor den. Vraag: Welke kosten, te maken voor een eerste baby, zoals uitzet en wieg, komen voor aftrek in aanmer king ten opzichte van de belasting? Antwoord: Deze kosten behoren tot de normale uitgaven voor le vensonderhoud in de ogen van de belastingdienst, en komen niet voor aftrek in aanmerking. De geboorte- kosten kunnen echter tot de buiten gewone lasten gerekend worden. Hiervoor is aftrek mogelijk. Vraag: Wat zijn de vereisten voor het volgen van een opleidingsschool voor het MEAO? Is het mogelijk na voltooiing van deze studie over te stappen naar het HEAO? Hoeveel jaren zal de studie HEAO nog ver gen voor leerlingen die een voorop leiding hebben ontvangen van mu lo-A met handelskennis? Antwoord: Een leerling met mu- lo-A(handelskennis) met behoorlijke cijfers op zijn examenlijst, dient nog drie jaar MEAO te volgen met goe de resultaten om toegelaten te wor den tot de school voor hoger econo misch en administratief onderwijs. De laatste studie zal afhankelijk van de studierichting 5 tot 7 jaar vergen. Vraag: Waar kan ik inlichtingen krijgen over de Franse verkeersre gels? Antwoord: Bij de ANWB. Vraag: Ik wilde bij mijn huis op de noordoostkant een windhaag hebben van 2 tot 3 meter hoog en van onderen goed dicht. Mij werd geraden Carpinus betulus of Buony- mus radicans. Wat raadt u? Antwoord: Byonymus radicornus Is ongeschikt, daar het heel wat tijd en moeite zal kosten die hoogte te halen. Beter is carpassus betulus of haagbeuk. Deze groeit fors en smal, zodat u na enige tijd een flinke en hoge haag kan hebben. Maar dir is geen kwestie van een of twee jaar. Plant ze op afstanden van een halve meter in de rij en snoei die goed terug om een dichte haag te krijgen. Velen begaan de fout flinke planten te kopen en dan te denken in korte tijd een flinke haag te krij gen, doch dan houdt men van onde ren kale stukken. Als u geregeld snoeit, krijgt u een goedkope en goed dichte haag. Het voordeel is dat de planten lang het blad behouden. Wel duur maar ook afdoend zijn taxus(giftig) en thuya. Deze zijn winddicht, doch hebben op het noordoosten veel last van de wind. Maria-verschijning «as niet eclit MADRID Maria is op 18 juni 1961 niet m het Spaanse dorpje Ga- rabandal verschenen, zo heeft de congregatie voor de geloofsleer in Rome uitgesproken Deze instantie is na gedegen onderzoek tot de con clusie gekomen, dat dc verschijnselen herleid moeten worden tot normale n atu urversch i jnselen. Deze beslissing is een slag voor het dorp. Acht jaar deed men goede za ken met de vele pelgrims, die de plek bezochten cn de meisjes wilden zien, aan wie Maria zich zou hebben ver toond. BRUSSEL Prof. dr. A. J. Pieters, een 44-jarige Vlaming afkomstig uit de Methodistische Kerk, is gekozen tot synode voorzitter van de nieuwe Pro testantse Kerk in België. Deze kerk is vorige week ont staan door een fusie van de Pro testants Evangelische Kerk van België en de Belgische Methodis tische Kerk. Prof. Pieters werd 31 december 1924 te Sint Andries bij Brugge gebo ren. Hij was ongeveer tien jaar oud, toen zijn ouders zich bij een pro testantse kerk aansloten. Na het be halen van zijn diploma aan het bij belinstituut te Brussel trad hij in dienst van de Methodistische Kerk. Hij diende de gemeenten van Aarschot (1949-1950) en Vilvoorde (1950-1959). Intussen hervatte hij zijn studie aan de inmiddels in Brussel opge richte protestantse theologische fa culteit, waarvan hij in 1956 de eerste afgestudeerde werd. In 1965 promo veerde hij in Cambridge op een proefschrift over de verzoening. In 1961 werd hij hoogleraar aan de protestantse theologische faculteit, aanvankelijk gecombineerd met een predikantschap in Ukkel. Na eerst praktische theologie te hebben gedo ceerd is hij thans hoogleraar voor j dogmatiek in de Franstalige sectie, waarvan hij tevens dekaan is. Dit jaar heeft prof. Pieters gastcol- lesges gegeven aan de theologische fa culteit van de roomskatholieke uni versiteit te Leuven. Hij was secretaris-generaal van de Belgische Methodistische Kerk en ge durende de laatste twee jaar de spil van de verbindingscommissie, die de fusie voorbereidde. Moderator Hoewel prof. Pieters' titel nu syno devoorzitter is, zal hij toch niet de synodezittingen van de Protestantse Kerk van België leiden. Die taak is toebedeeld aan de „moderator", een nieuwigheid voor de Protestants Evangelische Kerk. In deze functie werd gekozen ds. M. J. Beukenhorst van Brussel-Laken. De gemiddelde leeftijd van de ne gen leden van het uitvoerend comité ligt onder de 45 jaar. Onder hen is een vrouw, een leek en een predikant met bijzondere opdracht. Ds. Edouard Pichal, die van 1954 tot nu toe synodevoorzitter was van de Protestants Evangelische Kerk, en dr. William G. Thonger, die van 1919 tot 1961 de Methodistische Kerk als superintendent leidde, werden uitge - roepen als ere-voorzitters. Blijdschap Ds. Overduin geeft de vraag van een lezer door. waarom men in de Gereformeerde Kerken niet veront rust is over het feit dat er zo weinig zekerheid en blijdschap van het ge loof is, zo weinig schuldbesef, zo fei- nig toekomstverwachting. Deze vragen zijn belangrijker dan vele problemen waarover niet vol doende licht is, terwijl Gods Woord heel duideiijk is ten aanzien van de heilsboodschap en de inhoud van het dicipelschap. Nu wordt de aandacht verplaatst van (he duidelijke dingen aangaande het Koninkrijk Gods en zijn gerechtigheid naar de onduide lijke dingen. Ook meent ds. Overduin. dat men verontrust moet zijn over het feit dat de kerk de kracht en de wijsheid van de Heilige Geest schijnt te missen om één duidelijk woord te spreken ten aanzien van het oorlogsvraagstuk, het rassenprobleem en het mondiale sociale vraagstuk. Ds. Overduin weet wel dat men de theologische vraagstukken niet uit de weg mag gaan of onder de tafel kan werken. We kunnen onze ogen niet sluiten voor de vraagstukken die nu aan de orde zijn. Hii weet dat het ongeloof kan injagen. En hij weet ook dat aan de andere kant gezegd wordt dat de vragen over schr'ftgezag, schepping en evo lutie vergaande consequenties kun nen hebben voor het verstaan van het centrale van het evangelie en dat de geschiedenis een wisselwerking laat zien tussen verschraling van het geestelijk leven én theologische dwa lingen. Maar toch is hij ervan overtuigd, dat de kerk het meest gebouwd OVERDUIN wordt door de aandacht te vestigen op het positieve Evangelie, dat zo onvoorstelbaar en onuitputtelijk rijk is, dat men een leven lang nodig heeft om daarvan iets uit te stallen. Per slot van rekening krijgt een mens stenen voor brood, wanneer de theologische vragen veel meer aan dacht vragen dan de oude en nieuwe schatten van het Koninkrijk Gods. In zeker opzicht is theologisch ex perimenteren een luxe vergeleken bij de dodelijke ernst van het Evangelie dat Óns telkens weer voor le vensbeslissingen stelt. Zowel de ernst als de troost van het Evangelie ligt nooit op liet vlak van de vrijblijven de discussie, waarop het niveau van concrete bekering en waarachtig ge loof, d.w.z. van de aanvaarding van alle consequenties van het Evangelie der verzoening Per AMSTERDAM Tot lector in de tekstkritiek, exegese en kanoniek van het Nieuwe Testament aan de Vrije Universiteit is benoemd drs. Tj. Baarda, thans wetenschappelijk me dewerker. Tjitze Baarda werd 8 juli 1932 te Vogelenzang geboren. Hij is docto randus in de theologie en kandidaat in de Semietische taal- en letterkun de. Sinds 1954 is hij verbonden aan de Vrije Universiteit. Van 1958 tot 1966 was hij boven dien leraar Hebreeuws aan twee Amsterdamse lycea. In 1967 doceerde hij enkele maanden aan de theolo gische faculteit van de St. Andrews University. Van zijn hand zijn regel matig publikaties verschenen. Zijn boekje ,,De betrouwbaarheid van de Evangeliën" trok sterk de aandacht NED. HERV. KERK Beroepen te De Kaag. kand. W. B. van 't Hof te Nieuwerkerk aan den IPssel; te Leiden (vac. L. Kievit), G. C. Porst te Giessendam; te Utrecht, G. Pettinga te Wageningen. Beroepbaar kand. drs. G. H, Lensink. Sarphatistraat 109, Amsterdam. GEREF. KERKEN Beroepen te Sneek (vac. E. N. van Loo). J N. Nammensma te Schiedam, i Bedankt voor Emmen-Angelslo (2e I pred. pl.), C. A. Wielemaker te Joure; I voor IJmuiden, D. C. Firet te Eefde. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Deventer, kand. H. Last te Apeldoorn; te Leerdam en te Mur- merwoude. kand. R. van Beek te Ede. Bedankt voor Hoogeveen (vac. J. Kievit), J. J. Rebel te Hilversum-Cen- trum: voor Rotterdam-West, D. Slag boom te Dordrecht-Centrum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam-Centrum, Apeldoorn, Enkhuizen, Gorinchem. Goudswaard. Haamstede. Hendrik Ido Ambacht. Middelhamis. Oosterland, Rijssen (Zuiderkerk. vac. J. van Haa- ren). Terneuzen-Axel, Woerden en te Wolfaartsdijk, kand. R. Boogaard te Nisse; te Benthuizen, Kapelle (Zld.). Oostkapelle. Rhenen en te Rilland, kand. Th van Stuyvenberg te Bode graven; te Hardinxveld-Giessendam, Slikkerveer en te Veenendaal, kand. J. Mol te Hardinxveld. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Bedankt voor Dirdrecht, H. Raven te Utrecht-Centrum. Anjers zijn er nu volop, 'n Aantrekkelijke bloem. Voor 'n bescheiden prijs. Ze wachten op u. Pronkend met hun fijne kleuren. Neem vaker een bloemetje mee! rvers Ds. Overduin spreekt in dit ver band zelfs van „perverse theologie''. Net zoals sexualiteit op zichzelf niet minderwaardig is. maar het wordt door verabsolutering. Aan dit gevaar ontkomt ook niet de theologie, het achteraf nadenken over Gods 'Voord, het op een theolo gische formule zetten van allerlei as pecten van het evangelie. Dit alles kan zo'n heersende in plaats van dienende plaats gaan innemen, dat het pervers, overtrokken,, ja een macht over het Woord van God wordt. In zeker opzicht is theologiseren een speelse 'uxe. Mer moet het we ten te relativeren als een dienst aan de verkondiging en niet een heersen over de verkondiging. Nu is luxe een aangename zaak, wanneer het met hel noodzakelijke levensonderhoud in orde is. Er zijn mensen, die altijd in de schuld zitten, omdat ze eerst met de luxe-uitgaven beginnen en dan met de noodzakelijke uitgaven. 'e moet ook aan de luxe toe zijn, anders moet je straks ver beneden je sland leven. Nu leven we niet in een geestelijke welstand en welvaart, maar heel schraaltjes en tamelijk ondervoed. Daarom zou ik alle aandacht willen vragen voor de stand van het geeste lijk leven (en heus niet piëtistisch-versmald of uitsluitend verticaal), alle aandacht voor het noodzakelijk geestelijk levensonder houd. Over het algemeen zijn we aan de theologische luxe niet toe, wan neer we geestelijk ondervoed zijn. Tengevolge van hooibroei is van nacht in het Groiingse Nieuwbeerta een kapitale boerderij met woonhuis afgebrand. Zeven mensen werden dakloos. Het vee kon ternauwernood worden gered. De schade bedjaagt 400.000. Gewoon uit puur plezier (Van onze kerkredactie) OOSTWOUD De her vormden van Oostwoud en Hauwert. twee dorpjes bij Medemblik in Noord-Holland, doen het zondag eens wat an ders dan anders. Op een kruispunt van sloten tus sen de twee dorpen zal ds. jhr. mr. A. M. A. de Beaufort (42) zondag morgen een „dobberkerkdienst" leiden. Dat gebeurt op twee aan elkaar gekoppelde zolderschuiten. Het dragen van badpak is toe gestaan. Motorbootjes zullen de kerkgan gers van Oostwoud en Hauwert naar de drijvende kerk brengen. Campinghouder V-an Os zal als parlevinker fungeren en leeftocht en frisdranken verkopen. Na af loop volgt er een varende picknick naar Medemblik. Tijdens de dienst zal het tv-trio The Shepherds optreden. Voorop gesteld natuurlijk, dat het mooi weer is. Anders gaat de hele zaak niet door. Waarom doet ds. De Beaufort dut'' Gewoon uit puur plezier gaan we het eens wat anders dan an ders doen, vertelt hij. Hij organiseert regelmatig acti viteiten. waar het hele dorp wat aan heeft. Jon,g en oud werkte de afgelopen maanden mee aan een oliebollenactie, die de financiële basis legde voor het zomerfeest van dit weekend. Blaasconcert Zaterdagavond zal op de dekschuiten, die met een sleepboot uit Zaandam worden gehaald, al een blaasconcert worden gegeven door de harmonie Herleving uit Zwaag, gevolgd door vuurwerk. De kerkgangers moeten vier gul den betalen (jongeren een rijksdaalder). Blijft er geld over, dan zal dat worden gestoken in twee andere projecten van ds. De Beaufort: het witten van de kerk in Hauwert en het aanbrengen van toiletten in de voormalige kleu terschool te Oostwoud, die een jeugdhuis moet worden. Gewoonlijk heeft ds. De Beau fort in Oostwoud twintig mensen in de kerk en in Hauwert veertig. Hoeveel het er zondag zullen zijn, durft hij niet te schatten. BREDA Dr. H. J. C. M. G. Ruygers heeft om persoonlijke redenen ontslag gevraagd uit zijn functie als vicaris-generaal van de bisschop van Breda en uit de overige functies die hiermee samenhangen. Dit ontslag is hem op de meest eervolle wijze ver leend. De afgetreden vicaris-generaal is voor niemand bereikbaar. Hij is ver trokken en heeft een korte schrifte lijke toelichting achtergelaten voor de publiciteitsmedia. Daarin wordt het volgende gezegd: „Een ernstig gewetensconflict, een zeker medisch advies en de vrees dat mijn temperatment mij in de komende jaren in te heftig conflict zou brengen met taaie structuren, hebben mij na rijp beraad en raadpleging van des- kundegen doen besluiten terug te treden. Het lijkt beter heen-te gaan nu er hopelijk nog een mogelijkheid bestaat een passende werkkring te vinden. Mijn voorkeur gaat uit naar de we tenschappelijke sector. Uitdrukkelijk en graag wil ik hier bij noteren, dat dit niet betekent een gebrek aan vertrouwen in de ontwik kelingen van de Nederlandse kerkpro vincie, noch in het beleid dat door de bisschoppen in samenspraak met cle rus en volk doorgaans wordt gevoerd. Waardering Nog minder betekent het een tekort aan diepe waardering voor de bisschop van Breda, voor mijn collega-vicaris, voor de priesters en de gelovigen van het bisdom. Mijn terugkomst in het bisdom Breda na een afwezigheid van tien jaren op uitdrukkelijk verzoek nel n eer in Europa weer max.t. gist. n.sl. Amsterdam l.bew. 21 1 Brussel h.bew 25 0 Frankfort zw.bew. 29 0 Geneve onbew. 26 0 Innsbrück h.bew. 26 16 Kopenhagen zw.bew. 19 Locarno onbew. 26 11 Londen l.bew. 23 0 Luxemburg h.bew. 26 0 Madrid l.bew. 30 0 Mallorca onbew. 28 0 München onbew. 25 0 Nice onbew. 25 0 Pares l.bew. 25 0 Rome zw.bew. 27 0 Wenen onbew. 27 0 ZUrich onbew. 26 0 Het Zwarte Manifest, waarin Amerikaanse negers 500 miljoen dollar eisen van kerken en synagoges een bedrag dat inmiddels al is opgelopen tot drie miljard is door de blanke kerken niet gunstig ontvangen. Het dreigement kerkkantoren te zullen ^zetten en erediensten te zullen verstoren heeft kwaad bloed gezet. Zelfs vele negers zijn het mei het manifest niet eens. Toch, zegt de medewerker van de Christian Cen tury, Ronald Goetz, heeft dit manifest de kerken iets te zeggen. Ze zullen er goed aan doen het niet al te gauw naast zich neer te leggen. De negers bezitten er een „koevoet" in die hen moreel ver boven de blanken plaatst: Ze hebben de bijbel aan hun kant. En zo heeft dc militante neger James Forman toch iets van een profeet over zich. Toch verwacht hij geen resultaten. De negers zijn onderling te zeer verdeeld. De kerken zijn te mas sief, onderling te verschillend, toch ook weer te beweeglijk om iets te bereiken met pressie. van de bisschop werd door de mees ten uiterst hartelijk begroet. In de afgelopen anderhalf jaar heb ik de priesters leren kennen als een groep goede, toegewijde en hardwer kende mensen. De gelovigen bevinden zich voor een goed deel van harte op de weg van hervorming van de kerk, Vandaar dat de groeiende zekerheid van het afscheid van deze bisschop en vèn dit bisdom mij in de afgelo pen maanden menig verdrietig uur heeft bezorgd." Dr. Ruygers is 56 jaar en sinds 1937 priester. In 1967 benoemde bisschop Ernst hem tot vicaris-generaal. Hij was voordien hoogleraar in Nijmegen. Voorlopig wordt voor hem geen op volger benoemd. Eerst zal worden on derzocht in hoeverre een reorganisa tie van de top van het bisdom gewenst is. (Vervolg, van pag. 1) Alle centrales betreurden de door kruising van het overleg door een in dividuele actie. Minister Bakker zal in geen geval, zoals de verkeerslei ders willen, rechtstreeks met de Ver eniging van personeel van de Rijks luchtvaartdienst of het verkeerslei- dersgilde onderhandelen. (De vereni ging is aangesloten bij de Ambtena- rencentrale; 140 van de 180 verkeers leiders zijn er lid van. De Ambtena- rencentrale maakt met vier andere centrales deel uit van het centraal ge organiseerd overleg in ambtenarenza ken). Beperkingen In verband met de veiligheid moes ten gistermiddag aan het luchtverkeer op Schiphol al beperkingen worden opgelegd. Er kan nu per luchtweg (Nederland kent er vijf) niet meer dan één vliegtuig per tien minuten landen. Tot nu toe kwamen de vlieg tuigen per luchtweg om de twee tot drie minuten binnen. Uiteraard zou den de vertragingen door deze maat regel groter worden. Ook gisteren kon op het laatste mo ment een botsing van twee passa gierstoestellen worden voorkomen. Twee KLM-toestellen kregen van de verkeersleiding dezelfde vlieghoogte toegewezen. Onderling radiocontact bracht dit aan het licht. Na een mededeling hierover aan Schiphol herstelde de verkeersleiding de fout. Minister Bakker zei later dat hier sprake was van ernstig plichts verzuim van de kant van de verkeers leiding. Intussen hebben drie Tweede-Ka merleden van KVP vragen aan de mi nister gesteld over de modelactie en de veiligheid op Schiphol. (Van onze kerkredactie) De meer vrijzinnige blanke kerken, schrijft dr. Ronald Goetz in de Christian Century, zullen zich in het defensief te rugtrekken, zoals ze dat al ge neraties lang gedaan hebben. Op die manier kunnen ze iedere aanval op de duur weerstaan. Ze zullen diep-ernstig mora liseren en met droefheid consta teren dat de dreigementen zich tegen de negers zullen keren. Ze zullen zich als armoedzaaiers gedragen en klagen dat 15 dol lar per neger ver boven hun budget uitgaatEen heel pa ternalistisch zullen ze zich af vragen of een man als James Forman wel de geschikte figuur is om de negers te leiden. De conservatieve elementen in de blanke kerken zullen een dergelijke ontwijkingsiactiek trots afwijzen en met heldere bazuin proclameren dat het manifest on-Amerikaans, mar xistisch en racistisch is. En als de diensten verstoord worden, zullen ze onmiddellijk de hulp van de politie inroepen, want blanke christenen kunnen het oruin bakken. Om kort te gaan. Het manifest is een prachtig brokje bombast, maar de ogen van de negers zijn groter dan hun magen. De blanke kerken zouden vandaag niet in de positie zijn waarin ze zich bevinden als ze er een gewoonte van gemaakt hadden de strijd te verliezen tegen figuren als Forman. Verzoenen Toch heeft Goetz het gevoel dat vele blanke christenen een beetje met het Zwarte Manifest in hun maag zitten. Het zit hun niet lekker. Er is geen enkel gevaar dat ze een legale strijd over herstelbetalingen zouden verliezen. De negers hebben geen been om op te staan. Maar blanke christenen zitten ermee, om dat de liefde en de wet van Christus hen schuldig verklaren. En een poging om werkelijk te gaan betalen zou het einde betekenen van een corrupte Amerikaanse kerk, die wel met de mond belijdt, maar niet in de praktijk Dan zou blijken dat de leden niet hun synodes of bisschoppen volgen Goetz schrijft: „Jezus zei ons dat als een buurman iets tegen ons heeft, wij van onr.e knieën moeten opstaan en ons gebed moeten afbreken om ons eerst met hem te verzoenen en pas daarna te gaan bidden". „Als de negers, die zich vreselijk ergeren aan de blanke kerken, naar die kerken +oekomen, bewijzen ze de blanke christenen een grote dienst. Die behoeven niet eens op te staan en naar hun buurman te gaan die iets tegen oen heef- die zwarte buur man is al naar hen toe gekomen." Help en „Het Zwarte Manifest vraagt van de blanken niet dat ze zich schuldig voelen en die schuld openbaar belij den. De negers konden er wel eens genoeg van krijgen altijd" maar over berouw ie noren praten. Daar wor den de hongerige magen van neger- kindertjes niet met gevuld en wor den de ratten niet door gedood." „De militante negers vragen iets wat heel wat minder emotioneel ligt: dat de kerken erkennen hoe nauw ze betrokken zijn bij het racisme van de staat en dat ze heel praktisch laten zien dat ze verdrukte mensen willen helpen, mensen die dringend behoef te hebben aan kapitaal voor investe ringen om hun rechtmatige plaats te kunnen innemen in een kapita listische maatschappij." Wat zou er gaan gebeuren, vraagt Goetz, als de kerken eens hun geld zetten waar eerst hun monden wa ren. Misschien gaan mensen dan ge loven wat cnristenen zeggen. Hij vindt dat de christenen van Amerika dank zij het Zwarte Manifest de kans krijgen fe laten zien dat ze christe nen zijn in nieuwtestamentische zin, een kans die ze misscnien nooit meer zullen krijgen. Horizontaal woorden invullen diet betekenen: 1. klinker, 2. voegwoord,! 3. kledingstuk, 4. stuk hout, 5. slot, 6. bekende stad in Engeland. Bij juiste oplossing vormen de be ginletters de naam van een plaats in N. Brabant. Oplossing vorige puzzel: Hor. 1. ko per - roos, 2. evoé -Ieren, 3. pers teelt, 4. erl - te - keer, 5. raam - varia, 6. alleen - pop, 7. niet -es - one 8. teken - snel, 9. Italië - dis. Vert. 1. keper - anti, 2. overal - iet, 3 port - ale - ka. 4. eest- met - él, 5. rite - vee - Ni, 6. ree -kans - se, 7. ore - er - Dond. 8. oele - ion - ei, 9. sn-tra - pels.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2