krant van FORMAAT Commentaar Blokprogramma toont „het gezicht van de omroep" Spektakel Scheveningen ;int vanavond begi Formule voor de toekomst Feiten Goede mixe lokt geboeid publiek Amusement en zaken doen Radionacht werd goed beluisterd VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN De moord aan de V es tad reef Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh VRIJDAG 4 JULI 1969 Men kan zeggen: moesten wij dit allemaal haarfijn weten, dit onder- j deel van Duitse oorlogsmisdaden, i verwerkt in het historisch documen taire spel „Standrechtelijk vonnis"? j Wij geloven van wel, want het i geeft inzicht over wat de nazi's ook in eigen land bedreven, maar ook 'over de manier waarop de binnen landse na-oorlogse processen wer- \den (en wellicht worden) gevoerd. 1Matray en Krixger hebben dat ont hullend aangetoond. j Het werd uitstekend gespeeld in j brede, knap-typerende rolbezetting, \wat alle bewondering afdwong. Niet \ontkend kan worden, dat de mono tone spelvorm aan het einde van \twee uren kijken toch uiterst ver moeiend werkte en de aandacht deed verslappen. Hier en Nu, dat de laatste tijd steeds beter wordt, besteedde veel en goede aandacht aan de situatie op Schiphol. Deze actualiteitenru briek wint in betekenis en dringt zich. ongemerkt naar voren, zeker jnu Brandpunt een inzinking heeft. De NCRV presenteerde een nieuw soort dagsluiting, mikkend op de belangstelling van de jongeren: het bespreken van enkele semi-religieu- ze nieuwe platen met muziekschool- Ileerlingen. Zeer interessant. HILVERSUM De VARA- televisie heeft met „Zomaar een zomeravond" een uitstekende formule gevonden voor een avondvullend programma dat niettemin ruime variatie biedt. Voor de kijker is het een stuk appetijtelijker dan het gebruike lijke half- en «driekwart-uurtjes patroon dat het kijk-mozaïek op andere avonden vertoont. Men heeft meer het gevoel overal bij betrokken te zijn en niet be drogen uit te komen als men wat te laat inschakelt of er eens even bij weg loopt. Daarmee wil niet zijn gezegd, dat het hele programma altijd van even- hoge kwaliteit is. Maar de handig heid waarmee amusement en infor matie worden gemikt bespeelt de kij kersinteresse in hoge mate. Afzetten van een serieuze reporta ge ten bate van wat onnozel amuse ment op liet andere net is er niet meer bij: ook degene die zich liever via de buis uitsluitend in romantiek en lekker lachen vermeid, krijgt nu informatie toegediend „omdat hij (of zij) spelletje of grappen niet wil mislopen en leert dat wellicht waar deren. De mengeling is voortreffelijk: het programma gaat onverdroten van bittere ernst naar frivole kost... en (Van onze radio- en tv-redactie) (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Vanavond begint voor het bceldbuispubliek het spek takel Scheveningen: „Singing Euro- ipe", liedjeswedst.rijd tussen 15 lan- 'den. U moet er VARA's „Zomaar een i zomeravond" een uurtje voor laten lopen om op Ned. 2 bij de KRO naar de eerste uitzending te kijken en te luisteren. De radio doet er een uur langer aan. VPRO en VARA zenden gezamen lijk vanavond twee uur festival uit iop Hilversum II. Daarom kunt u via radio ook 'het gastoptreden van Gilbert Bécaud horen. Voor een latere tv-uitzending worden daarvan opna men gemaakt. Op deze openingsavond treden de ploegen uit Tsjechoslowakije, Enge land en Zweden aan. De 15-koppige internationale jury (uit elk land een vertegenwoordiger) onder voorzit- t terschap van de Brit Norrie Paramor, zal met bordjes-opsteken de presta- ties beoordelen. Woensdag, in de finale, komen de zes hoogst-geklasseerde landen tegen elkaar uit. De NOS vertoont dit dan gedurende anderhalf uur op Ned. 1. Frankrijk, Joegoslavië, Tsjechoslowa kije en Hongarije nemen deze kleu- rrenuitzending rechtstreeks over, Por tugal en een aantal Zuid-Ameri kaanse landen krijgen banden voor latere uitzending. De kosten voor Singing Europe zijn begroot op een half miljoen gulden. De gemeente Den Haag staat garant voor 75.000 gulden, er wordt uitgeke ken naar rijkssubsidie en verder zul len de entreebiljetten de zaak goed moeten maken. Voor kijkers en luisteraars bete kent Singing Europe, (hopelijk) amusement. Maar het festival heeft meer doelen: toeristen lokken naar Scheveningen en contacten leggen voor de artiesten. „Zeg maar gerust dat het een ar tistieke markt wordt zoals elk festi val", zegt de Nederlandse ploegleider Herman Stok, „winnen is niet het belangrijkste, contracten er uit sle pen, dat is het". Deelnemer Ben Cramer weet dat beter dan wie ook: zijn verschijning op het Knokke-festival 1968 heeft hem meer buitenlandse uitnodigingen opgeleverd dan hij tot nu toe heeft kunnen verwerken. waarom niet? De fout van vele.voor lichtende programma's is, dat zij veel te lang duren en daardoor de aan dacht van het kijkpubliek verzwak ken, ja zelfs uitputten. Er wordt aan alle smaken voldaan: er is ernst, goede ontspanning, lichte satire, actualiteit, variété, een dom spelletje met de pret van tv- en radio- medewerkers zomaar zien meedoen en een wat waardevoller bedoeld spel waarin prominenten optreden. Dat spel komt tot nu toe niet te .best uit de verf. De eerste maal, toen minister Luns centrale figuur was, ging Dimitri Frenkel Frank zich aan minderwaardige grappen te buiten: voor velen terecht een ergernis. De tweede aflevering ging iets beter, maar nog heeft het zijn goede vorm niet gevonden, ook al door de inge wikkeldheid met de film op grootscherm. De toekomst In een land dat niet te maken heeft met commerciële radio en tv, waar door de programmamakers zijp aan gewezen op uren en halve uren, is het blokprogramma mogelijk de presentatievorm voor de toekomst. Jaren geleden kwam uit Duitsland het streven naar radio-blokprogram- ma's en de eerste Nederlandse om roep die dat overnam was de KRO. Mr. Wager.aar, destijds nog program maleider bij de KRO, had er zijn hart aan verpand en zo ontstond Djinn op de zaterdagochtend. De VARA volgde met Z.O. 135, eveneens op zaterdagmorgen en nog altijd concurreren deze programma's dat het een lieve lust is. Binnen de kortst mogelijke tijd is echter gebleken, dat een lang, geva rieerd blokprogramma moet rusten op een aantal pregnante pijlers en dat het luisterpubliek wel degelijk moet weten, wat het zoal heeft te verwachten. Het toepassen van die formule behoeft echter niet te ver zanden in toch weer een vast moza-, iek: dat ligt nu juist aan het vak - manschap van de makers, die verras sende lijn moeten brengen in het ge heel. Nog zijn bij deze programma's de totale mogelijkheden van het steeds gemakkelijker schakelen en het spe len met geluid niet voldoende uitge buit. Het gaat er nog te burgerlijk in toe. De VPRO heeft onlangs echter een proeve van grotere durf en inzicht geleverd, al herkende men in deze uitzending natuurlijk enkele reeds gevestigde rubrieken. Dat hindert pijlers. Kijk-kansen Ook met de televisie moet het. ge zien de variëteit van onze omroepen, zo mogelijk meer deze kant uit. Het werkelijk goed-gemixte programma is een geweldige lokvogel. Wij heb ben het in de afgelopen winter gezien in NCRV's „Kijkkijk", dat eigenlijk steeds te kort duurde. Maar ja, dat is ook een geldkwestie en daarbij voor zichtigheid om geen roofbouw te ple gen op de samenstellers van dit su bliem uitgekiende programma. Beter dat de kijker het te kort vindt, dan te lang, want dan boeit het de aan dacht niet meer. Gesproken over het door de omroe pen zo vurig-verlangde „eigen ge zicht": juist zo'n blokprogramma, waarin alle zeilen worden bijgezet, kan dat verwezenlijken. Daarmee wordt niet beweerd, dat het daarvoor onontbeerlijk is. Maar het is meer dan welk ander programma ook een produkt van samenwerking binnen de omroep, een impressie van wat men wil aanbieden, en op welke wij ze, in welke toon. Kijker of luisteraar behoeft het in tussen bepaald niet met alles eens te zijn, om waardering te kunnen op brengen voor zulk een „gezichtsver - toon'": integendeel, het bevordert meer het kritisch consumeren dan bijv. een willekeurig-gekozen tv-spel, een handvol gekochte strips en feuil letons of een muzikale show. Daarbij is té veel, dat elke omroep zou kunnen uitzenden: principi- eel-gekozen programma's op dit ter rein buiten beschouwing gelaten. Kostbaar Mag het gevarieerde programma uit eigen huis alle aandacht verdie nen en wellicht een toekomst-richt lijn zijn, toch kunnen wij in deze niet al teveel eisen van de omroepen, omdat het kostbare aangelegenheden zijn. Pas als het geld wat ruimer gaat vloeien mogen we meer verwachten van en meer aandringen op het ver antwoorde blokprogramma. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De nachtuitzen ding die de NRU verzorgde bij de maanvaart van de Apollo 10 is goed beluisterd. Viermaal zoveel radio luisteraars als normaal (520.000) hiel den minstens een half uur het toestel ingeschakeld en naar schatting heb ben 80.000 mensen van 24 tot 7 uur geluisterd. Onder hen was een groot aantal speciaal in ruimtevaart geïnteresseer den en natuurlijk zeer velen die nachtdienst verrichtten. Zij pleitten veel voor permanente nachtprogram ma's met actualiteiten, tenminste tot 1 of 2 uur. De oproep aan de luiste raars om briefkaarten te sturen, werd gehonoreerd met 2400 kaarten en 500 telefoontjes. Twee intrigerende medewerkers aan VARA's „Zo maar een zomeravond" (vanavond op Ned. 1 te zien): Wim de Bie en Kees van Kooten, de voormalige „cli chémannetjes", die op teksten van anderen (o.m. Jan Blokker en Dimitri Frenkel Frank) de actualiteit op een of ander punt in de maling nemen en dat kostelijk weten te spelen. Hoe ernstig hun dolle optreden van tevoren wordt besproken, laat deze foto van „achter de schermen" wel even zien. Ned. 1 VARA 6.15 uur (NOS) Tour de France. 7.07 uur Britse show „Maar nooit op zaterdag". 8.22 uur Zomaar een zomeravond. Ned. 2 KRO 6.00 uur (NOS) reportage Wimbledon. 7.03 uur Scala. 7.30 uur laatste aflevering „De Sovjets": Piloot in Moskou. 8.20 uur reportage uit Scheveniijgen: Singing Europe. 9.20 uur Brandpunt. 9.50 üur Bonanza: „Beschuldigd van moord". Hilversum I NCRV en TROS 8.00 uur reportage Internationaal Orgelimprovisatie Concours. 10.00 uur muzikale herinneringen. 10.45 uur thriller „Alles bij het oude", deel 2. 11.15 uur Relaxez-vous. Hilversum II VPRO en VARA 7.35 uur kritisch kunstprogramma. 8.00 uur gesprek over Raden-universiteit. 8.20 uur Singing Europe, reportage uit Scheveningen. 11.00 uur Lichte muziek in Prettig Weekend. POLITIEVERHAAL VAN N. A. M. WIJCHGEL Hijzelf reed de Boerhaavestraat in naar het huis van de notaris. Binnen vijf minuten na het noemen van zijn naam 'werd hij naar diens kantoor geleid. De notaris stond op van achter zijn bureau toen Verster binnentrad. „Hoofdinspecteur Verster?" begroette hij hem. „U wilde mij spreken?" „Ja notaris, naar aanleiding van een zeer tragische gebeur tenis de dames Huytema van Ommeren betreffende." „Neemt u plaats. Wat is er met hen gebeurd?" Verster aarzelde, bang de oude heer een te grote schok te bezorgen. „Zegt u het maar. Hebben zij een ongeluk gehad?" drong notaris Houtman aan. Zijn stem klonk rustig en Verster besloot rechtuit te spreken. „Erger dan dat. Vannacht is iemand hun huis binnenge drongen en heeft de beide dames neergeschoten." De ander verbleekte en keek hem aan alsof hij moeite had de beteke nis van het gehoorde te vatten. „Neergeschoten...?" herhaalde hij even later. „Vermoord, bedoelt u?" „Ja, vermoord," stemde Verster toe. „Maar hoe dan? Is er ingebroken?" Verster vertelde hem in het kort wat er was voorgevallen. „Maar mijn hemel, wat kan dan de reden geweest zijn als het geen diefstal was?" zei hij toen Verster zweeg. „Om daarover te spreken ben ik bij u gekomen. In de eerste plaats zou ik graag willen weten wie financieel voor deel bij hun dood heeft. Zij hebben toch zeker een testament nagelaten, nietwaar?" „Ja. dat berust onder mij." „Zou ik er inzage van kunnen krijgen?" „Onder deze omstandigheden: natuurlijk." Hij belde en verzocht de jongeman die even later verscheen hem het dossier van de dames Huytema van Ommeren te brengen. Bij het wachten op zijn terugkomst zuchtte de notaris een paar maal en mompelde: „Ontzettend, ik begrijp er niets van." Hij scheen slechts met moeite zijn ontroering te be heersen, maar zodra het dossier gebracht was haalde hij het testament te voorschijn en overhandigde het met een rustige beweging aan Verster. Na verloop van enige tijd keek deze op van het papier dat hij in handen had. „Ik zie hier dat mevrouw Oldenhoeve als erfgename ge passeerd is terwille van haar kinderen, Marie, Nel en Wim. Weet u daar de reden van?" vroeg hij. „Juffrouw Hermine en mevouw Oldenhoeve lagen elkaar niet." „Kent u de kinderen van mevrouw Oldenhoeve, notaris?" „Nauwelijks. De beide dochters zijn trouwens al sinds jaren getrouwd." „En de zoon, wat weet u van hem?" „Ook niet veel. Alleen dat hij nogal eens bij hen op bezoek kwam en dat zij bijzonder op hem gesteld waren. Ik heb hem daar wel eens ontmoet. Hij noemde hen tante Hermine en tante Hendrika en had er slag van met oude dames om te gaan. „Een vertrouwelijke vraag, notaris. Kreeg u de indruk dat zijn bezoeken op toegenegenheid berustten?" „Hij gedroeg zich altijd zeer innemend en hoffelijk jegens hen." „Dat is feitelijk geen antwoord op mijn vraag," zei Verster glimlachend. „Ik zou graag uw eerlijke mening willen ho ren." „Je kunt niet in het hart van een ander zien, hoofdinsp Maar ik geloof wel dat juffrouw Heermine hem zo nu en dan wat toestopte." „Maakte hij een sympathieke indruk op u?" „Och," antwoordde Houtman met een licht schouderopha len, „wat moet ik daar nu van zeggen? Volgens mij is hij een type dat meer bij de dames in de smaak valt dan bij zijn eigen sexegenoten." Verster dacht even na voordat hij de volgende vraag stelde. „Hoe hoog schat u zijn aandeel in de erfenis?" „Dat hangt af van wat de beide boerderijen in Drente opbrengen. Maar al met al zal het deel dat naar elk der kinderen van mevrouw Oldenhoeve gaat toch wel tegen de tachtig mille lopen." (Wordt vervolgd) journ. STER: 19.03 Ree. VA RA: 19.07 Maar niet op zat, showprogr. STER: 19.56 Ree. NOS 20.00 Jourh. STER: 20.16 Ree. VARA: 20.20 Kleur: De Shadoks en de Bibls. tel. strip. 20.22 Zomaar een zomeravond: gevar. programma. NOS: 22.40-22.45 Journ. Nederland II NOS: 18.00 KI. reldpan. 19.10 Country and Wimbledon: samenv. west. rubr. 19.40 Intern, oriënt, in kerk. zending en oecum. 19.50 Stereo: Lichte ork. muz. de vandaag gesp. finale dames enkel en fin. heren dub. 18.50 KI.: PIulm.STER: 18.56 Ree. Haarlem. TROS: 22.00 Muz. he- Sowjets: Piloot rinner. aan vroeger Jaren. doe. film. STER: 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Moskou, 19.56 Ree. NOS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Singing uz. fest. te Scheveningen. 21.20 Brandp. 21.50 KI: Bonanza. TV-West. (ZATERDAG 5 JULI» Hilversum I. 402 m. NCRV: 7 00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lichte gramm.muz. m. nws en act. 8.00 Nws- 8.11 Stereo: Gewijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.4a Stereo: Weens Filharm. ork. (gr). 9.00 Theologische Ether leergang. 9.35 Alles bij het oude, hoorsp. Ree. KRO: 20.20 KI. 23.15 Stereo: Licht gevar. pi. Europe '69: zang- en progr. 23.45 Act. 23.55-24.00 Nws. Hilversum II 238 m. VPRO. NOS: 22.40-22.45 Journ. 18.00 Nws. 18.11 Opspr. lez. 18.20 Voor onvolwassenen. 19.10 Jazz-rondo. 19.30 Nws. 19.35 Kunst nader besch. 20.00 Ra den-Universiteit. Wat is dat?, BELGIë Kanalen Nederlands: en 10 18.55 Zandman. 19.00 Luceat, Kathol, godsd. uitz. 19.30 O- verz. van de tv-progr. tot en gespr. VPRO/VARA: 20.20 O- met volgende vrijdag. 19.45 peningsav. songfest. te Sche- Zoekl. 19.55 De Weerman. 20.00 van Frankr. 23.00 Stereo: Muz. voor de vrijdagavond. 23.55-24.00 Nws. TELEVISIE VANAVOND den 6e etappe. 20.40 Eva. die onbekende, satir. film. 22.05 Nws. 22.10-23.35 Het dagb. van Anna Magdalena Bach. film. GRAMMOFOONPLATEN- PROGRAMMA DRAADOMROEP Van 18 - 20 uur I. Richard Wagner 1. Uit „Rlenzl". 2. Uit „Tannhöuser". „Lohengrin". II. Hahs STER: 18.56 Rcc. NOS: 19.00 Maler". Waterstanden. Voor de hulsvr. (9.40-9.50 Gym. v. d. huisvr.). 10.15 Ste reo: Filharm. Ork. van Israël. 10.55 Tentoonstellingsagenda. 11.00 Nws. 11.02 Stereo: Phila delphia Ork. (gr.) 11.55 Meded. KRO: 12.00 Stereo: Dansir-" (gr). 12.14 Marktber. 12.16 verheidsvoorl. 12.26 Meded. t.b.v. land- enntulnb. 12.30 Nws. KRO: 12.41 Act. 12.50 Zonder grenzen: Over missie en zending. Christian Science: 13.00 Uw baan en uw identi teit. vraaggespr. N.O.S.: 13.15 Verzoekplatenprogr. v. d. mili tairen. KRO: 14.00 Stereo: P.?.: een weekblad met veel plaat jes. (16.00-16.02 Nws). N.O.S.: 16.30 Inzet: een progr. over amateuristische muz.beoefe ning. HIRO: 17.00 HIRO-maga- zine. 17.15 Gasten v. d. week. KRO: 17.30 Lichte gramm.muz. v. d. Jeugd. 18.24 Eerste Lustrum Kanjer Koning Kom petitie. Hilversum II 298 m. VARA: 7.00 Nws en ochtendgym. 7.23 Voor de Jeugd. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135. gevar. progr. 10.30 Stereo: lichte gramm.muz. 11.00 Nws. Lich Afrikaanse kron. 11.45 Klater goud: een muz. feuill. 12.15 Stereo: lichte gramm.muz. 12.30 Actueel sportnws. 13.00 Nws. 13.11 VARA-varia. 13.13 Act. 13.20 Stereo: Hitparade v. d. Jeugd. 14.00 Uitlaat: voor twintigers. 14.35 Radio Jazz Magazine. N.O.S.: 15.00 Taalbe heersing: basis of barrière, van mod. partituren. 16.00 Nws. 16.02 Blinden en slecht zienden. VARA: 16.15 Fanfa- re-ork. 16.35 Artistieke Staal kaart. 17.10 Verzoekplaten progr. Plm. 17.55 Meded. Hilversum III. 240 m. en FM-kanalen. KRO: 9.00 Nws. 9.02 Djinn: gevar. progr. (10.00 en 11.00 Nws.) N.O.S.: 12.00 Nws. 12.03 Inform, over'nieuwe langspeelplaten. NCRV: 13.00 Nws. 13.03 De Ronde van Frankrijk. 13.08 Licht platen- Dansmuz. progr. met verzoeknummers. (14.00 Nws. 14.03-14.08 De Ronde van Frankr.) 15.00 Nws. 15.03 De Ronde van Frankrijk. 15.08 Nee. we noemen geen namen (vervolg). 16.00 Nws. (Tussen 16.00 en 17.00 uur De Ronde v. Frankrijk.) 16.03 Licht gevar. muzlekprogr. 17.00 Nws. 17.02-18.00 Sportshow met lich te gramm. TELEVISIE MORGEN 11.02 Nederland I. N.O.S.: 16.00 Journaal. AVRO: 16.02-17.45 Gevar. Jeugdprogr. (gedeelte lijk in kleur). België: Nederl. progr. kan. 2 en 10. 14.00 Eurovisie: Rep. v. L. tennistournooi te Wimble- don rep. Ronde v. Frank- ichte gramm.muz. 11.25 rijk. Lappie Loep en de Molboor 16. „Even passeren!" gebood de agent en duwde de mensen )pzij. Hij zei het wel tien keer en toen had hij de mol-boor bereikt. Collega's van hem waren inmiddels ook gearri veerd en veegden, zoals dat in politietaal wel wordt ge noemd, het kruispunt schoon. Iedereen werd weggejaagd en alleen de mensen die er voor noodzaak moesten lopen, mochten passeren. Dat was een prachtige daad, want ruimte om adem te halen was er bijna niet meer over op het kruispunt. Jonas en Lappie keken naar de agent, die in trotse houding voor hen was gaan staan. „Vertelt u mij eens, hoe U het in Uw hoofd krijgt om op dit uur van de dag dit kruispunt onveilig te komen maken", begon de agent. „Waar komt U vandaan!" Jonas nam zijn hoed van het hoofd, maakte een lichte buiging en zei laconiek: „Wij zijn zojuist aangekomen uit het middelpunt der aarde, waarde heer". Zo'n antwoord kon de brave agent onmoge lijk accepteren. „Dèt is belediging van een ambtenaar in functie!" riep hij uit. „Grapjes maken op dit moment is voor U beslist niet voordelig, maar enfin, mee naar 't beroo!" Jonas sloot de mol-boor af en even later liep het drietal met de ijverige agent mee om zich te gaan verant woorden bij de commissaris van politie 1259: „Verschoning, seig neur," zei smidje Verholen beleefd. „Ik zag U niet ko men en„Dan moet ge beter uit uw domme ogen kijken, gij onbehou wen kinkel!" beet de forse zweepdrager hem toe. „Ik zou het zeer op prijs stellen, als ge uw grote mond dichthield," ant woordde de smid nijdig. „Ik sta U fatsoenlijk te woord en ik raad U dus aan geen scheldwoorden tegen mij te gebruiken, als ge goede vrienden met mij blijven wilt!" „Ha! Goe de vrienden met een lom perik als U zeker!" brulde Zweepmans. „Nee. meneer tje! Sijmen Knoet bepaalt ZELF wie zijn vrienden zijn! En ge behoort daar zeker niet bij! Sijmen Knoet bepaalt ook zelf wie zijn vijanden zijn. En bij die groep hoort ge éérder thuis, denk ik!" „Nee maar, da's óók toevallig,"' zei de smid smalend. „Kijk kijk, kijkde nobele Sijmen Knoetde banschulte van Rijkhuyzen en de grietman van alle aanpalende horigheden! Zijt ge met uw smerige hondezweep weer op pad om iemand een pak slaag te geven?" „Daar kondet ge wel eens gelijk in hebben, kinkel!" brulde de grietman nijdig. „En ik heb hem al gevonden ook!" Dreigend hief hij zijn zweep en toen werd smidje Verholen toch wel zó vreselijk kwaad dat zijn woede hem een onbegrijpelijke kracht en snelheid verleende. Er viel slechts één klap, doch dat was genoeg. Met een pijnlijke kreet sloeg Sijmen Knoet achterover in de sneeuw, versuft belandend tegen de gevel van een morsig en naargeestig herbergje, dat „In den Swarten Piraet" heette. En smidje Verholen ging -er tevreden vandoor, want zijn kleine meningsverschil met Sijmen Knoet was op uitnemende wijze geregeld, vond hij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 15