Bond inwendige zending vergroot activiteiten Kerk ontevreden over mammoet Kerkvergaderingen beslissen dinsdag Is Nederlandse trauma wellicht betweterij? O O Q O O O O 0 0 Oud-voorzitter CJV ds. P. Veen overleden Kinderhuis Genk twintig jaar Een woord voor vandaag Vandaag verhuisd naar Amersfoort Uw probleem is het onze.... Ds. H. Visser naar Den Haag beroepen Missie spreekbuis Lissabon Moskou start conferentie godsdiensten voor vrede BEROEPINGSWERK WOENSDAG 2 JULI 1969 Gisteren schreven we over de naam waarmee God zich heeft geopenbaard. Zoals het klonk in Exodus 3 was dat een on volledigenaam. De naam sprak uit dat God aanvulling ver langde Na Ik ben" moest iets komen. De jood Buber vertaalt in het Duits: „Ich bin da". God zelf, zegt de dogma tiek, is onveranderlijk. En toch strekt Hij zich tot ons mensen uit. Hij wil bij ons zijn. Daarom geeft Hij Zijn naam aan Jezus,,die volkomen gehoorzaam is geworden. En via Chritus komt die naam ook tot ons. Die „onvolledige" naam van God is een uitdaging. Dat blijkt uit wat Paulus aan de mensen van Philippi verder schrijft. God heeft Chris tus een naam boven alle naam geschonken, „opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn." Ik las in een theologisch werk, dat niet voor de naam „Jezus" iedere knie zich moet buigen, maar voor de naam van God. Maar dat zegt Paulus helemaal niet. De naam Jezus is de naam van de vernederde, de gekruisigde Heiland. De verne derde Heiland is door God de Vader verhoogd. De vernederde Heiland die verhoogd is draagt nog altijd de naam Jezus. Paulus bedoelt wel degelijk dat we voor Jezus moeten knie len. God komt in Jezus tot ons. Hij komt niet in de schone droom, noch in de verheven gedachte, noch in de geheiligde dienst, maar in de gestalte van de vernederde Jezus, die gehoor zaam is geweest tot de dood van het kruis. God heeft Zijn naam verbonden met de Zijne. God zegt: „Ik ben Jezus". Voor Hem knielen, wil zeggen Hem gehoorzamen, met Hem willen leven, Hem willen volgen, ons nergens te groot en te machtig en te hoog voor achten, maar willen luisteren. Dan verbindt God Zich ook met ons. Hij geeft ons, zegt het boek Openbaringen, een nieuwe naam. Die naam verbindt God en ons. We lezen vandaag: Zacharia 12 1-10 (Van onze kerkredactie) AMERSFOORT Vandaag was het een grote dag voor de her vormde bond voor inwendige zending op gereformeerde grondslag. Na jaren verbluf in een eenvoudig houten gebouwtje in Bennekom betrekt de bond vandaag een veel groter stenen kantoorgebouw vlakbij het station te Amersfoort en wel aan de Johan van Olden- barneveltlaan 10. VINDEN ANGLIC ANEN EN METHODISTEN ELKAAR? Die verhuizing hangt samen met de toenemende activiteiten van de bond. Enerzijds proberen wij ons evange lisatiewerk steeds meer uit te brei den en anderzijds willen wij de ker- keralden en gemeenten steeds meer ten dienste staan, vertelt ons ds. B. J. Wiegeraad. de predikant-directeur van de bond. De bond (volgens ds. Wiegeraad de enige hervormde instelling die zelf evangelisten in dienst heeft; zelfs Kerk en Wereld heeft dat niet) werd in 1935 opgericht als een soort doch terorganisatie van de Gereformeerde Bond Het aanvankelijke doel was, voorgangers van kleine hervormd-ge- reformeerde evangelisatieposten, die Behoud van Uw tanden Brieven <J!e niet i1Jn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding U verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband itaan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan poetze gels te worden Ingesloten. Vraag: Gaarne de adressen van protestantse bureaus voor huwe lijksbemiddeling. Antwoord: Hervormd Contactbu reau, postbus 5032, Scheveningen, Gereformeerd Contactbureau, post bus 2012. Utrecht. Vraag: Een acht jaar niet gebruikt aquarium is geheel opgeknapt en ln de verf gezet. Ook op de bodem aan de binnenkant is geverfd met lood- menle. Kan dit gevaar opleveren voor tropische vissen en planten? Antwoord: Wij raden u aan een glasplaat op de bodem te leggen. Daarop komt dan een turfplaat als voedingsbodem voor de plantjes en hierop kan u aquariumzand storten. Vraag: Ik werd 25 jaar geleden weduwe, heb tot mijn 60ste jaar ge werkt en was dus verplicht verze kerd. Ik trek A.W.W. en ben op mijn 60ste 12.35 gaan trekken van de Raad van Arbeid, dat is dan nog van de zegels, die vroeger voor mijn man geplakt zijn. Ben ik nu nog daardoor gedeeltelijk verzekerd? Ik betaal nu ruim ƒ27 ziekenfonds per maand. Men zegt: dat is te veel. Antwoord: De hoge premie kan verklaard worden aan de hand van de overlijdensdatum van uw man. Is de echtgenoot voor 1 januari 1965 overleden, dan kan de weduwe zich vrijwillig verzekeren tegen een ore- mie van ƒ30. Anders blijft de wedu we verplicht verzekerd tegen de daarvoor geldende aanmerkelijk la gere premie. Vraag zekerheidshalve nadere gegevens aan uw zieken fonds. Vraag: Hoe kan men zijn licnaam Ier beschikking stellen voor de me dische wetenschap? Antwoord: U kan contact zoeken met de afdeling anatomie van de medische faculteit van een universi teit In een codicil of testament be paalt u dat u uw stoffelijk overschot voor de medische wetenschap wen^t te bestemmen. Bij uw overlijden wordt dit door familie zo spoedig mogelijk telefonisch aan de betrok ken afdeling anatomie medegedeeld. Deze afdeling treft met de autori teiten onder overlegging van het co dicil of het testament de nodige maatregelen en pleegt overifg met de nabestaanden over een rouw- plechtigheid. De afdeling draagt verder zorg voor een liikkist en voor het vervoer van het stoffelijk -overschot. Na de operaties krijgt de familie bericht wanneer begrafenis of cre matie kan geschieden, tenzij net stoffelijk overschot blijvend ls ter beschikking gesteld. Vraag: Laat de staart van een muis of rat los in noodgevallen, bij voorbeeld wanneer men ze bij de staart grijpt? Antwoord: Bij een hagedis wel. bij «en rat en een muis niet. Wel zal de staart, wanneer men die ruw aanpakt, kunnen afscheuren, maar dat is heel wat anders. REACTIE OP DRS. DE BOO De heer C. H. Hoek te Hilversum schrijft ons: Drs. A. M. de Boo heeft met andere parlementariërs het be kende drieweekse reisje (uit en thuis) naar Zuid-Afrika gemaakt (62 x de oppervlakte van Nederland), en daar uit zijn conclusie getrokken: „Wij wisten allemaal heel goed wat er aan de hand was mijn mening is niet veranderd". Toch eigenlijk wel verwonderlijk, dat Zuid-Afrika maar door blijft gaan mensen, die, met de vooropge zette bedoeling om niet van mening te veranderen en het „ze" zo nodig ongezouten te zeggen hoe fout ze het daar doen, uit te nodigen zelf eens te gaan kijken. Of zijn ze in Pretoria en Kaapstad toch nog iets slimmer dan men denkt? Men zou het zeggen, wanneer „een principieel tegenstander van de apartheid nu wel uit eigen ervaring het Zuidafrikaanse dilemma kent en ook het vele dat voor de gekleurde bevolking gedaan wordt". Zo ook: „De blanken, die in Transkei werken, zijn geen rotjon- gens en ze doen het uit overtuiging"; en de politieke conclusie: „Het one-man-one-vote" (gelijk stemrecht voor zwart, bruin en blank) „is on mogelijk van de ene op de andere dag te realiseren. Maar een zekere vorm van integratie is onontkoom baar". Zelf mocht ik tweemaal, in 1947 en in 1961 en heel wat langer dan drie weken, Zuid-Afrika bezoeken, dank zij een Nederlands gebleven familie relatie, en heb, waarschijnlijk door de vergelijking in de tijd nog beter kunnen opmerken wat daar gaande was. Onder Smuts: nachtelijke overval len van de „bende van de bijl", zwar te rovers en moordenaars onder blan ke leiding, onbeschrijfelijke woon toestanden in de uit oude olieblikken opgetrokken „slums" als Alexandra. Toen veertien jaar later, onder Ma- lan en Verwoerd, de nieuwe lokasies voor de Bantoes buiten het centrum 2 3 4 5 6 7 8 9 DEN HAAG Ds. H. Visser Mzn. te Klundert heeft een beroep ontvan gen van de (vrijstaande) oud-gerefor meerde gemeente aan de Gaslaan. Wanneer hij dit beroep aanneemt, is het de bedoeling, dat hij als twee de predikant aan deze gemeente ver bonden wordt naast ds. E. van Dijk, die reeds tachtig jaar is en alleen nog voorgaat in de zondagmorgendienst. Ds. Visser zal dan zondagavond en woensdagavond preken. Ds. Visser was oorspronkelijk pre dikant in de Christelijke Gerefor meerde Kerken. In 1947 trad hij uit, waarna hij het kerkverband van de Christelijke Gereformeerde Gemeen- ten stichtte. In 1966 legde hij daar HORIZONTAAL IN: 1. gondelroei er. 2. rustig en tevreden, 3. winstge vend, 4. vuurtoren, 5. verduren, 6. gedurende lange tijd onvoldoende ge voed, 7. uitspansel. 8. taptemelk, 9. hinderlijk. Bij de juiste oplossing leest men op de cirkeltjes de naam van een gemeente ln Limburg. Oplossing vorige puzzel. Hor.: 1. kantoor - pa, 2. aleer - Pool, 3. Pisa - ge - dog, 4. sd - Irene - re, 5. takel ante. 6. opstel Noé, 7. koter - loon, 8. leest - Eder, 9. Aser - ss - ere. Vert.: 1. kapstok - la. 2. Alida - poes. 3. nes ik - stee, 4. te - are - te sr, 5. orgel - erts, 6. open - alles, 7. Roden - node, 8. poor - To - oer, 9. alge - eenre. zijn ambt neer. wat ontbinding van dit kerkverband tot gevolg had (het merendeel van de gemeenten ging naar dc Oud-Gereformeerde Ge meenten ln Nederland over). Ds. Vis ser zelf wilde terugkeren naar de Christelijke Gereformeerde Kerken. In april van dit jaar sprak de classis Dordrecht echter uit, dat hij alleen lid kon worden, als hij voorgoed zou afzien van het ambt van predikant. werden opgetrokken, die de heer De Boo misschien ook wel heeft gezien, schreeuwde heel de internationale pers over deze schandalige «apart heids-verhuizing. Zegen Zij werd als een zegen ervaren door de 300.000 Bantoe's zelf, die nu ook in gezinsverband konden leven, terwijl het compoundstelsel ook nu helaas nog niet geheel verdwenen dit onmogelijk maakte. „Meer loon betere huizen... Daar kweek je geen revolutionair klimaat mee", zegt de heer De Boo en hij schijnt het te betreuren, dat dit revo lutionaire bij ons „nu moet komen van dc intelligentsia en van de kunstenaars". Moeten we daar zo ge lukkig mee zijn? Zou het niet beter zijn ook in eigen land en stad alle krachten in te span nen om met offers van allen de ellendige woningnood, die er nu nog in bepaalde delen van Nederland voor de minst-draagkrachtigen bestaat op te heffen? Zo mogelijk onder anti-revolutionaire leiding! De tweede oorzaak dat er in. Zuid-Afrika geen chaos komt noemt drs. De Boo de feilloos werkende vei ligheidsdienst onder leiding van ge neraal Van den Berg, die er zich mee j bezig houdt het organiseren van de j anti-apartheid „kalt te stellen". Ik weet niet, of de heer Van den Berg daar in 1961 ook al mee bezig J was. Wel heb ik toen meegemaakt, dat in de periode, voorafgaande aan het besluit om Zuid-Afrika tot repu- i bliek uit te roepen, alle internatio- i nale krachten en heel de Engelsge- j zinde pers tot revolutionair klimaat opzweepte, en op de dag zelf alleen met wat politiebewaking langs de i spoorwegen en in Pretoria een volstrekte rust werd bewaard, on danks alle zwartgallige voorspellin gen van een bloedbad. Amsterdam Zou Amsterdam het zoveel beter doen? Zouden wij in Nederland feilloos weten, wat er over 25 jaar gaat ge beuren? Drs. De Boo noemt apartheid het nationale Zuidafrikaanse trauma. Veeleer zou men moeten zeggen, dat inter-raclale samenleving overal in de wereld eigen', bijzondere moeilijk heden meebrengt. Van Nederland uit, waar dit géén probleem is, kan men zo gemakkelijk oordelen over die moeilijkheden van anderen. Is dit niet ons Nederlands trauma: onze bet-weterij? Ons recept voor alle landen en we relddelen, hoe w ij het zouden doen? Wéét Zuid-Afrika nu, na het bezoek van drs. De Boo. hoe wij zijn problemen zouden oplossen? Of had die oplossing nu juist van Sobukwe. nèt terug van Robbenei land, moeten komen? Laten we, na bezoeken aan Zuid-Afrika maar wat bescheiden zijn en, zonder de apartheid te ver heerlijken of zelfs te aanvaarden, er kennen dat wij voor alle problemen, die wij hebben achtergelaten, ook geen oplossing weten. Bijvoorbeeld: dat der Papoea's. vaak van een hongerloontje moesten leven, wat meer vastheid te geven. Die posten hadden en hebben niet ten doel, wat men doorgaans onder evangelisatie verstaat. Ze worden richting-evangelisaties genoemd. Er zijn nog altijd vijf van dergelijke posten, die met de bond voor inwen dige zending in relatie staan en waarvan de evangelisten juridisch in dienst van de bond staan. Liefde Ze worden gevonden in overwe gend vrijzinnige gebieden. Ze hebben daar rechtzinnige mensen bij de Her vormde Kerk gehouden, die anders zeker weggelopen zouden zijn. In het werk van deze evangelisaties zit daarom een flink stuk liefde voor de Hervormde Kerk. Anderzijds ziet ds. Wiegeraad ook de bezwaren van deze evangelisaties. Het streven van de bond is nadruk kelijk ze in kerkelijk kader te bren gen. En met voldoening memoreert hij, dat de heer D. Stolk, tot voor kort evangelist te Oude Pekela (thans te Babyloniënbroek), het zover gekre gen had, dat hij door de vrijzinnige predikant bevestigd was tot hulppre diker. terwijl er nog besprekingen gaande zijn om ook evangelist W. de Bruin in Wieringerwaard een offi ciële status in de Hervormde Kerk te geven. Zij krijgen dan in de eerste plaats tot taak het werk onder de rechtzin nig hervormden, maar daarnaast ook de evangelisatie onder onkerkelijken en randkerkelijken. Na de oorlog ging het werk van de bond een nieu we faze in door de aanstelling van evangelisten in de grote steden. In Den Haag werkt de heer B. van Buu- ren, in Rotterdam-Zuid de heer D. Hartkamp. Amsterdam en Utrecht zijn vacant. Zij doen hun werk in nauwe samenwerking met een predi kant van hervormd-gereformeerde richting. Nieuwe stijl Op het ogenblik denkt dc bond over „evangelisten-nieuwe-slijl" in nieuwe bevolkingscentra. Zij zouden daar voor bijvoorbeeld drie jaar moeten worden ingezet, om een stuk gemeenteopbouw van de grond te krijgen, de mensen in zo'n nieuwe wijk bij de Bijbel te krijgen kerkelijke werkers te instrueren. (Van onze kerkredactie) LONDEN Dinsdag 8 juli is de grote dag voor de christelijke eenheid in Groot-Britannië. Als het tenminste niet een zwarte dag wordt. Dan zullen de kerk vergaderingen van York en Can terbury en de Methodisten Con ferentie zich officieel moeten uitspreken over fusie, die met een twee derde meerderheid moet worden aangenomen. De aartsbisschoppen van Canterbu ry en York en de praeses en assessor van de Methodisten Conferentie heb ben samen een oproep gericht aan alle leden van kerken om te bidden „dat goddelijke wijsheid zal rusten op hen die de besluiten moeten ne men." Zondag 6 juli is opzij gezet als een dag voor gebed voor christelijke een heid. Inmiddels ziet de toekomst van het plan voor vereniging er donker uit. Er is nogal fel verzet ontstaan. Daarbij wordt gedacht aan Zoeter- meer en aan typisch gereformeer- de-bondsgemeenten die een grote uit breiding te verwerken krijgen in de toekomst, zoals Jutphaas en Maars- sen. Daarbij is de bond actief, om de kerkeraden en de gemeenteleden zelf rijp te maken voor hun evangelisato- rische verantwoordelijkheid. In de brochure-reeks van de bond is dezer dagen het 79e nummer verschenen („Bewaar en vermeerder Uw Kerk" van ds. C. den Boer). Voor gesprekskringen verschijnt een se rie eenvoudige foldertjes over onder werpen als „Gods gebod in deze tijd" en „Hoe kunnen we God leren ken nen?". Een nieuwe serie bijbelstudies is in voorbereiding. Het evangelisatieblad Echo gaat met ingang van vandaag om de veer tien dagen verschijnen. Het was tot nu toe een maandblad. Het laatste Kerstnummer bereikte een oplaag van 65.000 exemplaren. Recreatie Dan is er het recreatiewerk.^ Dc i Kenmerk was gisteravond actueel met een gesprek met Janet Mond- I lane, die na de gewelddadige dood i van haar man de leiding heeft van het Mozambique-Instituut en op de bres staat voor de ontwikkelingshulp i in dit land. Zij verweet de r.k.-missie in Mo- i zambique spreektrompet te zijn van j dc Portugese regering en daardoor schuld te hebben aan het koloniale verleden. De studio-discussie ging over toe komstaspecten van de vakbeweging, I zulks naar aanleiding van een artikel van prof. dr. G. Kuyper ter gelegen heid van het 60-jarig bestaan van het CNV. Prof. Kuyper was samen met de heer Lanser toekomstig voorzitter van het CNV in de stu dio. Hij pleitte voor democratisering van de vakbeweging, onder andere door opkomst van leiders van onder af. uit dc HGJB en gesteund door de hond voor inwendige zending) wordt steeds meer gevraagd op de cam pings. De combinatie metterdaad hel pen ên een duidelijk cvangelisato- rlsch accent wordt op prijs gesteld. Het lijkt allemaal een nogal dorre I opsomming. Maar uit het gesprek I met ds. Wiegeraad wordt ons duide lijk, dat de bond op haar eigen ma nier, getrouw aan de hervormd-gere formeerde opvattingen, hen, die van het evangelie zijn vervreemd of drei gen te vervreemden, terug wil bren gen tot de gemeenschap met Christus en daarmee bewust in dienst wil staan van de hele Hervormde Kerk. MOSKOU Nu p«of. dr. Joseph Hromadka bij de Russen in ongenade is gevallen, door zijn verzet tegen dc inval in Tsjechoslowakije is er plotseling ook een blaam geworpen (in communistische ogen) op de Praagse Vredesconferentie. Er zijn duidelijke tekenen dat de Russische Orthodoxe Kerk nu de vredes-leiding over wil nemen. In Zagorsk zijn ver tegenwoordigers van Russische ker ken bijeen voor een eigen vredescon ferentie. Nikodim, metropoliet van Nofgorod en Leningrad verdedigde met elan de politiek van de Russische regering en de opbouw van de maatschappij in socialistische zin. Hij verklaarde dat de buitenlandse politiek van Rusland de vrede dient. De Amerikaanse politiek in Vietnam Dan er w recreaue,«r« «c „„nekefci de buitenlandse jnnsirrnaro.p Dabar (vnorljrrkomM portiek van West-Duitsland werd zorgwekkend ber-revolucie West-Duitsland werd genoemd. De okto- ln Rusland was een „verfrissende storm van het Godsge richt". De conferentie is bijeengeroepen door de patriarch van de Russische Orthodoxe Kerk, Alexei en gasten uit 40 landen nemen aan de conferentie deel. Niet alleen kerken zijn uitgeno digd maar ook vertegenwoordigers van andere religies. Nagegaan wordt hoe de godsdienstige mensen van heel de wereld samen kunnen wer- 'ken om de vrede te dienen. Gehoopt wordt dat er een wereldorganisatie uit zal voortkomen die Praag kan vervangen. Gaf stoot tot Nieuwe Vertaling De heer Lanser noemde de struc tuurverandering in de maatschappij een uitdaging: welvaart leidt tot conservatisme. Gelukkig ontstaat er de laatste tijd wat meer elan under de werkende jeugdwant er is n' te veel verstard, aldus de gezamenlijke conclusie. (Van onze kerkredactie) UTRECHT Maandag is op negentigjarige leeftijd overleden ds. P. Veen, oud-voorzitter van het Nederlands Jongelingsver bond en de initiatiefnemer tot de Nieuwe Vertaling. Grote bekendheid verkreeg ds. Veen destijds door zijn werk in het Nederlands Jongelingsverbond (het latere CJMV, thans het Christelijk Jongerenverbond). Gedurende 32 jaar, van 1906 tot 1938, was hij lid van het bestuur, waarvan de laatste negentien jaar als bondsvoorzitter. Toen hij in 1938 werd opgevolgd door de latere prof. dr. G. P. van Itterzon, werd hij ere-voorzitter. Pieter Veen. geboren 28 juni 1879. werd in 1902 hervormd predikant in Lichtenvoorde. In 1908 vertrok hij naar Zutphen. Van 1.917 tot zijn eme ritaat in 1945 stond hij in Utrecht. Ds. Veen is de initiatiefnemer ge weest tot de Nieuwe Vertaling van De NOS liet de tweede documen- het Nederlands Bijbelgenootschap. In taire over het onbehagen onder de i 1911 kreeg hij namelijk tweeduizend Amerikaanse jeugd zien. De protes- gulden van een dame, om daaruit terende jongeren zelf (een tot drie een evangelisatie-actie onder intellec- procent van het totaal) schoven de t tuelen te bekostigen. oorzaak van hun opstandigheid op -y 1 naapJ de Vietnamese oorlog, die hun de Vdn ogen heeft geopend voor toestanden Een broer van deze vrouw, een rit- die zij afwijzen. I meester, was van zijn paard geval len. De val was zo ernstig aangeko men, dat de man rijn leven lang ver lamd zou blijven. Door deze gebeur tenis kwam hij echter tot het geloof en dat maakte zo'n indruk op zijn zuster, dat zij iets wilde doen, om meer mensen tot God te brengen. Ds. Veen wilde het geld eerst ge bruiken, om traktaatjes te laten ma ken, maar kwam later op het idee, dat het veel beter was, om de men sen de Bijbel zelf te laten lezen. Op 30 november 1911 werd ten hui ze van ds. Veen de eerste bespreking gevoerd. Er vormde zich een groep vertalers: de hoogleraars Van Veld huizen, Van Rhijn, Grosheide, Pont, De Zwaan en docent Van Lingen. Pas in 1927 werd dit initiatief door het Nederlands Bijbelgenootschap overgenomen. Voordien had het geld van de ritmeestersfamilie de kosten gedekt. Ds. Veen was voorts vele jaren hoofdbestuurslid van de koninklijke militaire bond Pro Rege, 27 jaar voor zitter van het Utrechtse diaconessen- huis en ook op het gebied van de drankbestrijding zeer actief. Hij was officier ln de orde van Oranje-Nas- sau. Donderdagmorgen ,om elf uur zal in de Fliednerzaal van huize Henriet- te Swellengrebel te Utrecht een rouwdienst worden gehouden. De be grafenis zelf vindt in stilte plaats. (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Van de hooggespannen ver wachtingen die de mammoetwet indertijd op riep is niet veel terecht gekomen, zegt drs. 0. V. Henkei, de man van de hervormde raad voor de zaken van kerk en school. „De musi sche, esthetische en levensbeschouwelijke vorming, die ruimte kreeg binnen de keuze vakken, krijgt niet de plaats die haar toe komt," klaagt hij in het blad voor ambts dragers Woord en Dienst. De raad heeft vijf klachten: 1. Het valt ten zeerste te betreuren, dat tot op heden artikel 46 lid 4 van de Wet op het voortge zet onderwijs niet gehonoreerd is. Dit betekent concreet dat kerkelijk godsdienstonderwijs bij het voortgezet onderwijs, in tegenstelling tot de verwachtingen die de tekst van de wet oproept, niet gesubsidieerd wordt. Op 30 mei 1969 hebben de stichting IKOS-NPB, de Rooms Katholieke Kerk en de Nederlandse Her vormde Kerk zich in een gemeenschappelijk schrijven tot de minister gewend, waarin ge vraagd wordt om toepassing van dit artikel. Tot op heden is, afgezien van de academische opleidingen, nog steeds geen uitvoering gegeven aan het opstellen van een lijst van kwalificaties en getuigschriften voor het geven van het vak bijbelkennis en cultuurgeschiedenis van het christendom. 3. Het valt ten zeerste te betreuren dat het onmo gelijk is om het vak bijbelkennis en cultuur geschiedenis van het christendom te geven in de brugklas van het voortgezet onderwijs. I. De verschillende voorschriften ten aanzien van de lesroosters en de urentabellen leiden ertoe, dat, wat het openbaar onderwijs betreft, het keu zevak bijbelkennis c.q. cultuurgeschiedenis van het christendom heel vaak het kind van de reke ning is, terwijl bij liet bijzonder-christelijk on derwijs het vak godsdienstonderwijs ernstig in gedrang komt. Ten aanzien van het keuzevak Hebreeuws geldt dit in nog sterkere mate, omdat het onder de vigeur van de nieuwe wet praktisch onmogelijk zal zijn om aan een gymnasium of een gymnasia le afdeling van een lyceum een groep Hebreeuws te vormen. Van alle kanten komen voorstanders van de eenheid in het geweer om zo veel mogelijk dru kuit te oefenen op de gedelegeerden om toch voor de fusie te stemmen. De aartsbisschop van York, dr. Coggan, heeft een preek gewijd aan de mogelijke eenheid. Hij gaf toe dat er fouten kleven aan dat plan, maar dat het het beste is wat op het ogen blik op tafel kon komen. Daarom moeten de feilen van het plan gaarne vergeven worden, opdat gescheiden christenen weer samen kunnen zitten aan de avondmaalstafel, Die gescheidenheid is moeilijker t« vergeven zei hij, dan het feit dat het fusieplan gebreken vertoont. Ook de bisschop van Gloucester, Basis Guy, heeft een oproep gericht tot allen om voor het plan te stem men. De kerkvergaderingen moeten hun emoties in toom houden, zei hij. en niet buigen voor een minderheid die door allerlei angsten wordt ge plaagd. (Van een onzer medewerkers) GENK (België) Volgend jaar zal het protestants-christe lijk kinderhuiswerk in Genk twintig jaar bestaan. Deze jubi leumviering zal geheel dienst baar worden gesteld aan het evangelisatiewerk in Vlaande ren. Zo zal het Genkse kinderkoor op verschillende plaatsen in Nederland zangavonden komen uitvoeren. Dan zal de aandacht van de Nederlandse christenen niet zozeer gevraagd wor den voor het kinderhuis zelf, maar in dankbaarheid voor zelf ontvangen ze gen voor het hele werk van de ver breiding van het evangelie in Vlaan deren. Want er is veel meer dan Genk alleen. Dat werd zaterdag bekend gemaakt op de jaarlijkse kinderhuisdag in Genk, waar traditiegetrouw ook weer een groot aantal Nederlandse „vrien den van Genk" aanwezig was. De sa menkomsten werden gehouden in een grote tent onder leiding van ds. J. Lukasse. Er zijn thans 64 kinderen in het kinderhuis opgenomen, die door twaalf krachten worden verzorgd.. De kinderhuisdag werd zondag in de kerk van de Belgische Evange lische Zending gevolgd door een afscheid van (het Dordtse zen dingsechtpaar Jan en Ans Poot. Op geleid aan de bijbelschool te Brussel hebben zij een jaar lang praktisch gewerkt in Genk als voorbereiding op hun uitzending naar Thailand. Bij dit afscheid bleek, welk een grote plaats zij in Genk verworven hadden. Als bijzondere verrassing waren niet minder dan 27 leden van de zang groep van Jong Nederland voor Christus uit Dordrecht, waartoe Jan Poot voorheen behoorde, naar Genk gekomen. De eerste uitvoering van het Genkse kinderkoor in ons land zal vrijdag 17 oktober in Katwijk zijn. NED. HERV. KERK Beroepen te Berlicum (toez.), P. van Wakeren te Schalwijk; te Bu- rum, P. Miedema, em. pred. (leraar) te Trenton (Can.); te Musselkanaal (toez.), R. Dijkmeijer te Kollum; te Noordwijkerhout (toez.), J. Noord mans te Tjamsweer; te Pernis (vac. L. Emmer/aal; (toez.), N. Kooreman te Rhenen; te Vlaardingen (vac. Ich- Ihuskerk; (toez.), O. T. Boonstra te 's-Heer-Hendrikskinderen; te Waar der (toez.) en te Zwartebroek (toez.), kand. T. de Jong te Genderen. Aangenomen naar Amsterdam (pred. voor herv. jeugdraad; vac. L. L. Blok; toez.), E. E Stern te Sas van Gent. Bedankt voor Berlicum, S. Euver- man te Warffum. GEREF. KERKEN Beroepen te Nieuw-Weerdinge (Dr.), kand. J G. J. van Echten te Eestrum (3dres in juli: Molendijk 82, Den Bommel). Emeritaat verleend aan J. G. Ade- ma, dr. J. C. A. van Loon en M. 'e Wit, allen te Rotterdam-Delfshaven en per 1 september, aan dr. R. J. van der Heulen te Scheveningen per 1 oktober, aan H. P. Rutgers te Anna Paulowna en aan L Zwaan te Amerongen-.Leersum. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Enschede-West, J. H. Velema te Apeldoorn-Centrum; te Hoogeveen (vac. J. Kievit). J. J. Re bel te Hilversum-Centrum; te Sneek, kand. H. Last te Apeldoorn. Beroepbaar de kandidaten A. Bak ker, Sluiskade 37, Broek op Lange- dijk; R. van Beek, Bovenbuurtweg 25, Ede; H de Graaf. Dorpsstraat 25, Nieuw Venr.ep; H Last, Zwolseweg 310, Apeldoorn en B. de Romph, Frisolaan 42, Apeldoorn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Dinteloord, kand. R. Boogaard te Nisse; te'Hoogvliet en te Veen, kand. J Mol te Hardinxveld. Het weer in Fnrnpn weer max.t. gist. n.sl. Amsterdam geh bew. 24 0 Brussel onbew. 25 0 Trankfort onbew. 25 0 Genève regen 23 0.6 Innsbruck zw bew. 24 0 Kopenhagen motregen IR 0.1 Locarno regen 19 2 Londen tw bew. 26 0 Luxemburg onbew. 26 Madrid onweer Mallorca geh.bew. 32 0 München onbew. 20 0 Nice zw.bew. 24 0 Pari)s l.bew 25 0 Roim h bew 25 0 Wenen onbew. 22 0 Zürich zw.bew. 24 0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2