RADIO BALALAIKA-ENSEMBLE IN „SNARENSPUL wagenzielf? G 0 w E U a m Televisie: afschuwelijk soort geluidsbron Specialisten II a/es gevraagd 11 Koninkrijk voor een huis Oude Nederlandse film met Heintje in top De moord aan de Vestadreef CAROLINA YES WOENSDAG 2 JULI 1969 Spreehprijs voor Frits Thors (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De Vereniging van Slechthorenden heeft gisteravond in Scala voor de derde maal haar jaar lijkse prijs voor de best te volgen te levisiespreker uitgereikt. De eer (en een horloge met inscrip tie» viel ten deel aan NOS-nieuwsle- zer Frits Thors. Vorige prijswinnaars waren Eugenie Herlaar (NTS-journaal) en Pipo de Clown. In de actualiteitenrubrieken en de journaaluitzendingen werd veel ge praat over de Tweede-Kamerdebat ten over de politiële acties. De AVRO liet ook iets zien van de protest- akties die in Wales aan de kroning van prins Charles vooraf gingen. De plechtigheid zelf verscheen laat op de avond als een middeleeuws open luchtspel, waarin de modern geklede koningin met haar parasolletje een even opvallende figuur was als de gekroonde prins, in mooi beeld op het scherm. HILVERSUM ..Warmer weer", zegt De Bilt. en dan staan 's avonds de ramen weer open. Dat betekent nog grotere geluidshinder van de televisie in dichtbevolkte woonwijken en gehorige flats. Er wordt dan via de publiciteitsmedia altijd wel door iemand vriendelijk ge vraagd ..om de tv wat zachter te zetten" en wie zou daaraan niet willen meedoen? Als er maar niet zo'n slecht alternatief be stond De televisie is nl. een afschuwelijk soort geluidsbron, met de oneven wichtigheid van een nerveus juf fershondje. Je begint goed: een dol komische Amerikaanse strip met lui de schettermuziek. „Hè. zet die tv eens wat zachter." zegt moeder met een blik op het open raam en de onaangename opmerkin gen van mevrouw-boven nog in haar oren. Vader springt op. Natuurlijk, weg met die herrie: er zijn onderschriften om te lezen, we kunnen ons keurig gedragen. Maar dan komt hel nieuws: „Ik kan er niets van verstaan", klaagt de oudste dochter. TV harder. Nieuwslezer goed op Van onze radio- en tv-redartie) HILVERSUM Geloof maar ge rust. dat de NOS vanavond met „Een koninkrijk voor een hiflis". Neder landse speelfilm uit 1949, voor een massa kijkers een nieuwtje vertoont. Ontzettend hard is er nooit gelopen naar Nederlandse films en een groot kijkvubkiek ran nu zag twintig jaar geleden geen bioscoop ran binnen. Daar paan we dan met een onversne den klucht en Heintje Davids in top. Was het voor de oorlog vallen en opstaan met de Nederlandse speel- j film. kort erna bleek er nog niets te zijn veranderd. Weer was het regis seur Jaap Speyer. behouden opgedo ken in 1945, die volgens beproefd pa troon en met de bekende kluchtspe lers (Henriëtte Davids, Johan Kaart. Matthieu van Eysden) een experi ment ging wagen. Na zijn successen met „De Jantjes". „Malle gevallen". „Bleke Bet". „Oranje Hein" e.d. wierp Speyer zich weer op de dolle pret met „Een koninkrijk voor een huis", waarin veel eigentijds gegrap voorkwam. Het rijden in de oude soldatenjeep. het knoeien met textielbonnen, de val van zgn. hooggezeten zwendelaars en de gedwongen inwoning bij mensen die te grote huizen bezaten. 't as niet zo'n heel beste film al deed Heintje in haar beproefde rol ran marktkoopvrouw volop haar best. Maar de film is in tweeërlei opzicht een tijdsbeeld: zij herinnert aan toestanden van toen en aan de machteloosheid van de Nederlandse filmindustrie, die in 1949 nog altijd meende, dal het eigen volk alleen maar met een klucht naar de bi oscoop was te lokken. We zien er (dank zij de televisie) nu in 't hele land bekende acteurs en actrices in zoals rij 20 jaar geleden waren. Rob de Vries als jeugdige minnaar van Amsterdamse Daisy (Annie van Duyn). Johan Kaart nog niet grijs. Heintje zelf nog r>et aan afscheidnemen denkend Enfin. U ziet het wel. Een beetje melancholiek mijmeren over die ver re tijd (en toch maar 20 jaren!) zal vertedering genoeg opleveren om de film met veel welwillendheid te be kijken. Kritiek is er destijds al ge weest. nu is het een brok herinnering alleen. RADIO VAAAVOM» Hilversum I 402 m. NCRV I8..10 Nws 18.41 Act N.O.S.: 19.00 Openb. kunstbez. 19.10 Beeld en beleving van machtsonKelljkheld. sastcoil. "0.00 S. Holland Festival 1969 Berlljns Filh. Ork (Vooraf, tn de pauze en na afloop: Festlv. nws. en lnfoi. MVSH: 22.30 Sextant. NOS: 22.30 Nws. 22.38 Harlem. overz. 22.45 Meded. 22.50 S. X. een sprong In het duister. 23.55-24.00 Nws. Hilversum II 298 m. VARA: 18 00 Nws. 18.11 Act. 18.20 S. T ichte sram. muz. 19.30 Nws. 19.35 S. Tango rumba ork. met zangsol. 20.00 S Jazzmuziek. 20.20 Country en Western mu/ •■0.40 Buiten!, weekoverz. 20.50 S Strtjkork. 21.20 Uchte muz. show. 21.50 Interv met Wlm Sonnevcld. 32.30 Nws. 22.38 Act. 22.55 Nabesch. Ronde van Frankrijk. 23.00 S. Fllharm. ork. van Bufralo met sol. 23.20 Radio Jazz Mag. 23.55-24.oo Nws. TELEVISIE VAVVVOM» NOS. 18.15 Nederland 1 Tour de Franct oe vandaag verreden etappe. 18.50 KI. Plu'mpje. STER: 18.56 Rel. NOS. 19.00 Journ. STER: 19.03 Reel NOS 19.07 Scala: In fo. progr. STER: 19.56 Reel NOS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reel. 20.20 Zendtijd Pol. Pari.: ultz. van Binding Rechts. NOS *0.30 Holl. Fest. Mag. 20.55 Een Koninkrijk voor een huls. Ne- 1e rl an (1st speelfilm. (Rijksk.: alle leeftijden» 22.25 Ultz. Stichting Socutera. 22.40 KI Wimbledon: samenvat, van de vandaag gespeelde halve fin. damescnkel. 23.10-23.15 Journ. Nederland II NOS 18.50 KI Fluimpje. STER: 18.56 Reel. NOS: 19 00 Journ. VARA: 19.03 Coron. Street. TV-feulll. STER: 19.56 Reel. NOS: 20.00 Journ. STER: 20.16 Roel. VA RA: 20 20 KI.: De Shadoks en de GIbis. televisiestrip 20 25 \chter het Nws. In West-Irlan. doe. film. 21.05 Ieders eend (Public Ducki. TV-film 2150 KL: Lledjesprogr. met gitaar NOS: 22.25-22.30 Journ. BELGIi* Kanalen Nederlands: 2 en 10 18 55 Zandman. 19.00 Klein, klein kleutertje. 19.20 Tip-top Jcugdte). met Bob Davidse. 19.55 De weerman. 20.00 Nws. 20.30 Eurovisie: Filmvers!, over ue vandaag verreden 4 etappe in de Ronde van Frankr.lk. 20 40 Jerry Lewis Festival. De r.d ln kimono, film. 22.15 Gastprogr. Het vrije woord. 22.45 Nws. DRAADOMROEP VANAVOND Van 18-20 uur: Ka-lu-a. Co- ooanut grove. Margie. Sweet tcorgia brown. Thema uil Come September". The villa. Jazz me blues. My blue hea ven. Me lo dijo Adela. El AJI Caribe. Ta-ra-ra-boem-die. Hearts and flowers. Lisa. No body's sweetheart. On the - reet where you live. My love song. Poor butterfly. Make the anife. She's funny that way. R.ng a ding a ding. The man with the golden arm. Honey- dripper. It's magic. Royal Garden blues, China boy. Su gar. Just one of those things, lime after lime. It's all right •vtth me. My funny Valentine. Out not for me. I'm gonna move to the outskirts of town. Blue and sentimental. Down or double. Sent for you yesterday. Oh. what a night for love. In the evening. You 've changed. I believe in you. Playbov s theme The sweetest ■ounds. Hil\ I. 402 m. KRO 7 10 Het levende oord; 7.15 Badinerie: klassie ke en moderne muziek (gr.i: 17.30 Nieuws; 7 32 Actualitei ten. 7.50 Ovei weglr.g): 8.00 Nieuws; 8.11 Voor de kinderen: 8 30 Nieuws: 8.32 Vakantiettps: 8 45 Voor de huisvrouw: (9 00-9.10 Gvmnastiek voor de huisvrouw; 9.35 Waterstanden! NOS: 10 no wat heeft dat kind?. pedagogische lezing: 10.20 Stereo: Muziek uit 0e Barok (opn l: KRO: 11.00 Nieuws: 11.02 Voor de zieken: 11.55 Mededelingen: NCRV: 12 00 Los-Vast: gevarieerd pro gramma: (12.26 Mededelingen t b v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiteni: I4.no The Kilima Hawaiians Show (Stereo)14.30 Stereo: Klassieke en semi-klassieke kamermuziek: 15.00 Prn- te-'.antse middagdienst: NOS; 15.30 Bezigheden: magazine over liefhebberijen en vrije tijdsbesteding: 16.00 Nieuws; 16.02 Programma over mensen en dingen dlc minder op de voorgrond treden; 17.30 Toe ristische Informatie uit bin nen- en buitenland: NCRV: 17.45 Stereo: Licht instrumen taal kwartet met zangsoliste: 17.55 Reportage Wimble- dnn-tennistoernool '.969: '8 00 Tijd vrij voor muziek ln vrije tijd: Koorzang en klassieke orkestwerken, Hilversum II. 298 m. AVRO: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek: 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek: 8 no Nieuws: 8.11 Radiojournaal: 8.20 Stereo: Lichte grammo foonmuzlek: (8.30-8.33 De groenteman): 8 50 Morgenwii- ding 9 00 Stereo: Klassieke Recht' kamermuziek (gr.i: 9.40 Kin derkoor met instrumentaal ensemble (gr.»: 10.00 Voor de kleuters: 10.10 Arbeidsvitami nen: (11.00-11.02 Nieuws): 11.30 Voor de vrouw: 12.30 Toppers van toen (gr.): 13.00 Nieuws: 13.11 Radioiournaa). 13.30 't Muzikantenuur. I. Moderne kamermuzli-'--. II. Stereo: Om roep Dubbelkwartet. ra. instrumentaal kwln'ei (stereo); 14.30 't Is historisch. over geschiedenis en archeologie; 15.00 Voor de zieken: 16.00 Nieuws: 16.02 Stereo: Hoorn en piano. II. Zang en gitaar. Hl. Accordeonmuziek; 17.00 Lichte grammofoonmuzlek voor de ieugd: 17.30 Voor de Jeugd; Plm. 17.55 Mededelingen. Hilversum III. 240 m. en FM-kanalen. NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Muziek van toen: 9.30 Instrumentaal programma: 10.00 Nieuws: 10.03 Muziek bij de koffie: (11.00 Nieuws): NOS: 12.00 Nieuws: 12.03 Micro-noti ties: KRO. 13.00 Nieuws: 13.03 Ronde van Frankrijk: 13.08 Actualiteiten: 13.13 Muziek van t-.cn lol twee: 14.00 Nieuws; 14.03 Ronde van Frankrijk; 14.08 Licht platenprogramma: 15.00 Nieuws; 15.03 Ronde van. Frankrijk; 15.08 Pop- en coun- trymuzlek: 16.00 Nieuws: (Tus sen 16.00 en 17.00 onderbreking voor de Ronde van Frankrijk); 16.93 Hitparade: 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten: 17.07-18.00 Verzoekplatenprogramma. Rrlgié. Nederlands progT. Kan. 2 en 10 16.30-17.30/45: Eu- Ronde van Frankriik. toon. Commentaar bij filmbeeld: dreunende muziek er achter. „Jon gens. wat een herrie!" Vader springt weer opHè nee. Iaat nou even. u staat net voor het beeld!" Maar nu wordt het te gek! Zoon om de kamer deur: „Kan het niet wat zachter? Ik kan zo niet leren, hoor, 't galmt door het hele huis!" Tv zachter. Door het open raam gierende bromfietsgeluiden. Raam dicht. Nieuwslezer niet best te verstaan. „Hè stil nou," tegen moe der, die vraagt of er iemand koffie wil. FRAAI RELIËF Actualiteiten op de buis. Inter- views ergens op straat: „Niet te verstaan, hoor!" Dochter dikt het ge- luid weer aan. Beelden van slechte behuizing: luide wanhoopsmuziek overstemt alles. Vader springt op. „Ja. kijken we nou of lopen we nou aldoor rond?" bitst moeder, die er met de koffie niet door kan. Twee de dochter moppert omdat zij niets j kan zien: iedereen loopt voor haar beeld en .die man is niet te verstaan! Bovendien wordt het zo benauwd' in de kamer... raam open. Gegier van bromfietsen. „Als je maar weet, dat 'net zo voor mij geen plezier is! Dat lawaai van buiten. Strips, nieuws en actualiteiten zijn onder groeiend gekrib geconsumeerd. Dochters zijn thuisgebleven voor het tv-spel, zoon komt ook kijken. Nu begint de televisie eigenlijk pas écht. Personen op de buis, achter in een kamer. „Wat zegt die man nou eigen lijk?" vraagt moeder, „ik versta er niets van." Vader stelt het geluid bij tot ieders goedkeuring. Tien minuten later wordt er close-up geëmotioneerd geschreeuwd in het spel. Snerpende muziek geeft daar fraai reliëf aan... vinnig geklop van mevrouw-boven. Ach, %ve hoeven niet verder te kij ken in deze huiskamer of in een an dere. Hier. daar. overal is de boot weer aan. En wat kies je dan? Het veroorzaken van burenhinder. ook al omdat je niet met je allen in een potdichte benauwde kamer kunt zit ten en het verkeersgerueht normaal geluid tezeer overstemt, of... onaan genaamheden in de huiskamer zelf getwist, gekrib. waardoor niemand meer van spel of show kan genieten? BIOSCOOPFILM Er valt eenvoudig geen staat te maken op het televisiegeluid. Wie het redelijk wil houden, moet voortdu rend heen en weer rennen en aan de knop draaien. Dat schijnt maar niet anders te kunnen. Waarom ter wereld moet alles wat de tv-makers belangrijk achten, nog eens worden aangedikt met zware muziek? Waarom moet elke emotie met geweldig geluid worden geaccen tueerd? Wat zijn dat voor over blijfselen van de bioscoopfilm? We zien het heus wel. als een arge loze binnenkomer ineens ergens een lijk aantreft of als een minnend paar dreigt te worden betrapt. Maar nee, de spanning daarbij moet worden op gevoerd door crescendomuziek, die de baby wakker maakt, mevrouw-boven (of beneden of opzij) woedend maakt. zieke buren ellende bezorgt... en wat doe je ertegen? Zeker, er zijn zo'n hele tv-avond ergens licht- en geluidmixers aan het werk. technici die ervoor zorgen dat... tja, dat de programma's goed tot recht komen. Dat slecht spreekgeluid in een tv-spel nog zo redelijk moge lijk doorkomt en dat vooral de op windende achtergrondmuziek het volle pond krijgt. Daar hebben we thuis allemaal niets aan. Wie aan het begin van de avond het apparaat zo inschakelt dat het verstaanbaar is. veroorzaakt in de loop van het programma absoluut burenhinder. Er schijnt geen norm te bestaan voor het tv-geluid. Wanneer gaan speciale geluidsregisseurs zich nu daarmee eens terdege bezighouden? We hebben er al eerder om gevraagd, 't Is te dol. dat men in één spel zeker vier of vijfmaal moet opstaan om de geluidsknop te bedienen, wil men zichzelf noch de buren hinderen. Een moeilijkheid is dat, wanneer een programma werkelijk boeit, de kijker dikwijls geen erg heeft in het te grote geluidsvolume dat tijdens de uitzending is ontstaan. Daarom kan men dikwijls overlast aan huisgeno ten of buren berokkend, de kijker niet verwijten. Programmamakers geven zich daarvan geen rekenschap. Zij schep pen een documentaire, een show of een cultureel programma, waarin het commentaar heel mooi met ingehou den stem wordt gegeven. De barre geluidseffecten daar omheen verho gen dan „de schok", verdiepen de sensatie, schenken het kunstgebeuren prachtig reliëf.... maar wie realiseert zich. dat de huiskamer geen geluid- dichte muren, plafond en vloer heeft? Of dat deze effecten verloren gaan. wanneer de kijker elke keer zenuw achtig moet opspringen om knop-te-draaien? Het bestuderen van hel tv-geluid is een hard nodige, nuttige taak die de omroep zo spoedig mogelijk ter hand moet nemen, ai was het alleen maar ten bate van het rustig kunnen vol gen van de programma's door de kijker.... voor wie men zich tenslotte toch alle moeite beeft getroost. PHé WIJNBEEK Veel Nederlandse liedjes vanavond »n het charmante programma „Sna- renspul" bij de VARA op Ned. 2 Marianne Delgorge en Dick Poons zullen ze laten horen. Maar er zijn ook interessante bui tenlandse bijdragen en daarvoor zorgt o.m. The London Balalaika Ensemble, dat zich toelegt op Oe- kraïnse volksmuziek en daarbij de snaren uitstekend doet trillen. Twee meisjes en acht mannen interprete ren de warmbloedige melodieën met zang en dans voortreffelijk. Andere buitenlanders zijn van avond John Pearse en Schobert und Black. Liedjes die het beluisteren en artiesten die het aankijken waard zijn" is de ondertitel van de altijd levendige shoiv van Rik Gyles en Ni co Knapper en daarvan willen we geen woord afdoen. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 NOS 6.15 uur Tour de France. 7.07 uur Scala. 8.30 uur Holland Festival-magazine. 8.55 uur Nederlandse speelfilm „Een koninkrijk voor een huis". 10.40 uur reportage Wimbledon. Ned. 2 VARA 7.03 uur Coronation Street. 8.25 uur Achter het Nieuws in West-Irian. 9.05 uur film uit de Britse serie „Love story": Ieders eend. 9.50 uur Snarenspul. lAMd Er z'in toch \wW Primatour tabletten tegen reisziekte! werkt snel en lang een {f product VANAVOND TE HOREN Hilversum I NOS 8.00 uur Berlijns Filharmonisch orkest speelt onder leiding van Herbert von Karajan Strawinski en Dvorak op Holland Festival. 10.50 uur Iks. actueel magazine. Hilversum II VARA 8.00 uur vrije programmering, daarna lichte muziek. 8.50 uur strijkorkest Bert Paige. 9.20 uur Pop-eye, soulmuziek. 11.00 uur moderne muziek. 11.20 uur jazzmagazine. POLITIEVERHAAL N. A. M. WIJCHGEL D Terwijl zij bezig waren keek hij in deladen van het bureau en opende het trommeltje waarin zich het geld bevond. Er zaten drie biljetten van honderd, een van vijfentwintig, drie van tien en enige losse rijksdaalers en guldens in. Het had voor het grijpen gelegen en dat het er nog was ersterkte zijn mening dat het doel geen diefstal was geweest. De brieven in de andere lade leken hem belangrijker. Maar dat moest maar wachten tot vanmiddag of vanavond. Eerst wilde hij proberen wat meer van de slachtoffers en de omstandighe den waarin zij leefden gewaar te worden. Na het vertrek van de mannen met de brancards keerde hij, gevolgd door Timmermans naar de woonkamer terug. „Nog niets dat in een of andere richting wijst?" vroeg hij, toen ze beiden waren gaan zitten. „Nee, maar wel een aanwijzing in welke richting we niet hoeven te zoeken. Als. het om diefstal begonnen was had hij alles wat van zijn gading was mee kunnen nemen, er was niemand in huis om hem dat teverhinderen. „Soit, maar dat brengt ons niet veel verder, Ik heb de indruk dat dokter Veldring iets weet wat hij verzwijgt." En...?" vroeg de ander verrast. „Nou niets. Ik heb het voorlopig maar laten schieten. Als je zoiets forceert heb je grote kans op leugens, terwijl je het in een later stadium waarschijnlijk gemakkelijker uit hem los krijgt." „Wat dan nu?" „Tha. wat ns? De mogelijkheid bestaat dat iemand hier uit de omgeving iets gehoord of gezien heeft. Dat zullen we moeten nagaan. Tussen twee haakjes, weet jij wanneer die Berger terug verwacht wordt?" „Die kan elk ogenblik komen, volgens zijn vrouw ten minste..Gaan de Bergers vrijuit, denk je?" „Ogenschijnlijk wel. maar ik ga straks naar de notaris om na te gaan wie financieel voordeel heeft door hun dood. Intussen kun jij dan met behulp van een paar lui van het bureau de omgeving hier afspeuren." Op dat moment werd er geklopt en op Versters „binnen" verscheen een man van omstreeks zestig jaar. Hoewel grijs, maakte hij de indruk nog in de kracht van zijn leven ie zijn. De groeven tussen zijn wenkbrauwen en de plooien langs zijn mond duidden op een nors of ontevreden karakter. Zijn gezicht had een verschrikte uitdrukking toen hij de kamer betrad. Goedemorgen heren. Mijn vrouw zei dat u mij wilde spreken. Ik ben Berger," deelde hij hen op zenuwachtige gejaagde toon mee. De inspecteurs beantwoordden zijn groet. „Je bent zeker wel erg geschrokken toen je hoorde wat hier gebeurd is?" vroeg Verster daarna. „Meer dan dat, meneer, ik kan het nauwelijks geloven", zei Berger ontdaan. „Gaat u er bij zitten. Ik ben hoofdinspecteur Verster en dit is een collega van mij. Ik ben met dit onderzoek belast en zou u graag enige vragen willen stellen." Berger was zwijgend op de dichtstbijzijnde stoel gaan zitten en keek afwachtend naar Verster „Jullie zijn al lang bij de dames in dienst, nietwaar?" „Ja. meneer, minstens dertig jaar. als 't niet meer is." „Dan zult u wel goed met het doen en laten van hen op de hoogte zijn geweest neem ik aan." „Och, na zoveel jaren...." antwoordde Berger neutraal. „Goed dan, want wat wij nodig hebben zijn zoveel moge lijk inlichtingen betreffende hun levenswijze en de mensen met wie zij in aanraking zijn geweest. Voor zover wij tot nu kunnen zien is het doel van de moordenaar geen diefstal geweest, er moet dus een andere reden tot deze daad zijn en die moeten wij zien op te sporen. Als u daarin behulpzaam wilt zijn dan moet u niets van wat u weet voor ons verzwij gen. dat begrijpt u zeker wel?" „Ja. meneer, dat begrijp ik. Maar als ik iets mag opmer ken. U zei dat dit waarschijnlijk geen poging tot diefstal was. maar de tuindeuren stonden open. zei mijn vrouw. Is het dan niet mogelijk dat iemand naar binnen is gestapt die. onder bedreiging van een revolver, geprobeerd heeft geld van hen los te krijgen? En dat zal juffrouw Hermine vast geweigerd hebben en dat hij hen toen neergeschoten heeft?" „Geheel onmogelijk is het niet, maar een dergelijke roofo verval gebeurt praktisch nooit in een gewone burgerwoning. (Wordt vervolgd) Lappie Loep en de Molboor f V Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh „Maar zei u straks niet tegen vrouwe Julia, dat ge uw zoons mee naar huis izoudt nemen?" vroeg jsmidje Verholen „Wel sakkerloot, natuurlijk zei ik dat", grinnikte Jacob van Uylen. „Het zijn échte van Uylens. die jongens van mij. Moedig en nobel als een leeuw, schrander als een tijger en sterk als drie ossen! De twee jong- sten zijn deze reis mee naar de West geweest, ziet ge? Zij worden opgeleid in mijn handelszaak en ik vond dat die sakkerlootse kerels nu zélf maar eens moesten gaan kijken waar al onze koffie eigenlijk vandaan komt. En nu begrijpt ge het wel: mijn oudste zoon Gozewijn moet aan boord blijven, wanl hij is verantwoordelijk voor het lossen van de Alba tros." „Ik begrijp het helemaal peinsde smidje Verholen. „Gozewijn van Uylen moet aan boord van de Albatros blijven, en daarom ontkomt hij aan de wrekende hand van Sijmen Knoet Intussen was de karos tot stilstand gekomen, en in de verte werd een vreemsoortig sissen en stampen hoorbaar. „Ah we stoppen voor de overweg", zei heer Jacob. „Dat zal de trein naar Gravendrecht zijn, die daar voorbijsuist." Onmiddellijk stak smidje Verholen zijn hoofd uit het rijtuig naar buiten, want die trein wou hij wel eens zien. En het was de moeite waard, want een verrukkelijk antiek treintje daverde puffend en sissend over de rails, lot groot vermaak van een kleine jongen uit de buurt, die met zijn zakdoek zwaaide Eilaas dat Sijmen Kyoet in dat treintje zal en kwalijke plannen uitbroedde, wisten de reizigers in heer Jacobs rijtuig niet 44. Er was niets te vrezen, want de mol-boor draaide zijn sterke boor met nauwkeurige zekerheid door de grond en langzaam groef ze zich een gang. De drie vrienden lagen in een gemakkelijke houding, voor zover dat mogelijk was tn de kleine ruimte, en sliepen Hun regelmatige ademhaling werd overstemd door het zoemen van de motor. Ergens op de wereld lag een stad. Het was een grote stad. Haast zou men kunnen spreken van een wereldstad, want er heerste een geweldige drukte Tientallen auto's reden af en aan over de geplaveide wegen en alles verliep regelma tig Politieagenten draaiden duimen. Voetgangers keken naar de zon en genoten van het mooie weer. Tot ze plotseling opgeschrikt werden door een hevige ravage. Een grote vrachtwagen stopte plotseling; een overvolle trolley bus schoot in volle vaart boven op de vrachtwagen. Een taxi reed van de weg en ramde een gevel. Een andere auto botste tegen een lantaarnpaal. Mensen schreeuwden. Het was opeens een tumult van jewelste. En daar bovenuit - klonk het rumoer van een grote loosdraaiende boor. die dreigend uit de grond stak, precies middenop het drukste kruispunt van de stad

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 12