Met Reconstructie het dieptepunt bereikt Hevige concurrentie in het lcruideniersbedrijf Tsjombe ENGELSE KERKZANG WARE BELEVENIS Koorfestival '69 wercl een grandioos succes „Sof der Zotheid" imponeerde niet Uitstekende Nederlandse „Heilig boek" van de mormonen ontmaskerd eigentijdse composities Politieke boodschap bleek grote farce Elly Ameling en Jörg Demus: gave synthese King's College Chapel Choir Blake vraagt hervatting voedselhulp Hoogtepunt „FundamenteL regels in de Grondwet. Winststijging moet van omzet komen Festival harmonie- en fanfarekorpsen Discussie Haagse Schilderswijk 6 MAANDAG 30 JUNI 1969 AMSTERDAM Het kunstmatig in het leven gehouden, subsidie verslin dende Holland Festival heeft met Re constructie, wat men een opera durft te noemen, het absolute dieptepunt be reikt. Reconstructie is een eindeloos, onmo gelijk vervelend knutselwerk, dat slecht cabaret- en circuswerk nodig heeft om effect te bereiken. Wat politiek een aanklacht heet te ■tjn, is niet meer dan een aanfluiting geworden. Het is beschamend, bedroe vend en teleurstellend dat zeven kunstenaars onder dit produkt hun naam hebben durven zetten. Vijf componisten. Van Vlijmen. An dnessen, Mengelberg, Schat en De Leeuw, hebben een muzikaal nietszeg gend geheel geschapen met chaotische AMSTERDAM -In de geheel ge vulde kleine zaal van het Concertge bouw hebben Elly Ameling en de pi anist Jörg Demus zaterdagavond in het kader van het Holland Festival een concert gegeven waarbij afwisse lend lied-groepen en pianocomposi ties van Mozart ten gehore werden gebracht. Het programma was in drie afde lingen gesplitst. De jonge Mozart, de eerste jaren in Wenen en de meester-jaren. Een weinig zinvolle indeling overigens van het werk van een componist, die niet ouder werd dan vijfendertig jaar, en wiens zg. „vroege" composities in vele gevallen een reeds volmaakt evenwicht toon den tussen vorm en muzikale inhoud. Ter illustratie diende het Menuet in G waarmede de panist Jörg De mus de avond opende. Mozart schreef dit Menuet in 1762. Hij was toen zes jaar. Een zeldzaam gaaf miniatuurtje, waarin geen enkele tijdgenoot of la tere componist ook maar enige ver betering had kunnen aanbrengen. Na dit menuet speelde de pianist de bekende variaties over Ah, vous dirai-je Maman uit 1778. Als men De mus beide werkjes heeft horen spe len wordt men weer eens bepaald bij het feit dat niets uit het klavieroeu- vre van Mozart gemakkelijk is. Het schijnbaar kinderlijke en het geniale zijn op wonderlijke wijze verweven. Het technisch raffinement en de bijna onbeperkte nuanceringsmoge lijkheden die het toucher van demus mogelijk maakt, leidden in deze com posities tot volmaakte reproducties. De sonate in C gr. KV 330 trof het in de vertolking iets minder. Niet alle versieringsnootjes kwamen geheel gaaf door. De zang van Elly Ameling heeft haar deze avond weer doen kennen als een onzer beste vocalisten. Tech niek, toonvorming en voordracht zijn van superieure kwaliteit en gaan vrijwel steeds op gelukkig wijze sa- Van de vele gezongen liederen noe men wij die op Franse tekst (Oiseaux, sl tous les ans en Dans un bois solitaire), de twee doorgecompo- neerde liederen Das Vellchen en Abendemfindung het geestige Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhavers verbrannte en het serena- de-achtige Komm, liebe Zither, waar in Benny Ludemann op verrassend fraaie wijze een mandolfhe-solo liet Dat de gevierde zangeres voor de begeleidingen moeilijk een betere partner had kunnen vinden dan Jörg Demus behoeft nauwelijks vermeld. Zang en begeleiding vormden steeds een volmaakte eenheid. W. H. WOLVEKAMP momenten, met goedkope musicaleffec ten en een er met zijn haren bijgesleep te Mozart als sfeer-element. Niets nieuws hebben zij tot stand gebracht. Vijf componisten hielden een demon stratie van compositorische armoede. Twee schrijvers. Claus en Mulisch, zyn er niet in geslaagd hun zogenaamde politieke boodschap over te brengen. Waar zij wèl uitstekend in slaagden is een reeks banaliteiten. Als stoute jongetjes hebben zij vieze woordjes uitgekraamd, waarmee men bij een klein deel van het publiek nog succes oogstte ook. De aankleding moet enor me sommen gekost hebben, de uitkle- ding maakte het geheel nog goedkoper, nog banaler. De schrijvers hebben dit werk „een moraliteit", een reconstructie van de moord op de gestalte van Che Guevara genoemd. (In de loop van de voor stelling wordt diens stenen beeld uit acht fragmenten opgebouwd; ten slotte staat de elf meter hoge figuur in het volle licht). Voorts moet de opera een recon structie van het Don Juan-thema van Mozerts Don Giovanni zijn en tevens een reconstructie van de operavorm in het algemeen. In 26 elkaar alfabetisch opvolgende hoofdstukken wordt de voorlopige triomf en de ondergang van het im perialisme verbeeld. Tegelijkertijd ziet men de wederwaardigheden van de di rectieleden van een super-trust, die al le Noordamerikaanse ondernemingen in Latijns Amerika omvat Ten slotte, Desiderius Erasmus, ka merdienaar van Don Juan,verbeeldt de „weifelende en daardoor fatale hou ding van al te angstvallige rechtscha penheid." Beschamend Samenvattend kan men stellen: „Re constructie heeft enkele grappige mo menten, is muzikaal beschamend, heeft een zwakke, doorgaans banale tekst de politieke betekenis is een farce (Chevara beheerst alleen als beeld het geheel, niet als politieke figuur) en is (Vervolg van pag I) Op een conferentie van alle Kongo lese leiders in Coquilstad werd hij door de centrale overheid gear resteerd en beschuldigd van hoogver raad. Twee maanden later werd hij vrijgelaten nadat hij beloofd had dat Katanga deel van Kongo zou blijven uitmaken. Eenmaal terug in Elisabeth- stad trok hij deze belofte in en hervatte de strijd. Ook een in okto ber 1961 gesloten bestand bracht daar geen verandering in. Niemand hield zich er aan. Het conflict veroorzaakte de dood van VN-secretaris generaal Dag Hammarskjoeld, die op 17 sep- termber 1961 bij een vliegtuigongeluk in Afrika om het leven kwam. Ballingschap Enkele maanden nadat Tsjombe in januari 1963 door de knieën was ge gaan, ging hij in ballingschap. Hij verbleef voornamelijk in Madrid. In juli 1964 riep president Kasavoeboe hem naar Kongo terug en benoemde hem tot premier van een over gangsregering. Er was in die tijd veel verzet tegen de centrale regering. Met Belgische en Amerikaanse hulp slaagde Tsjombe erin dit verzet te breken. President Kasavoeboe dwong hem op 13 oktobe 1965 tot aftreden toen hij merkte dat Tsjombe's Cona- co-partij bij de verkiezingen in maart van datzelfde jaar, de meer derheid behaalde. Generaal Moboe- toe, de tegenwoordige president, kwam in zijn plaats. Tsjombe vertrok weer als balling naar Madrid, waar hij opnieuw sol daten huurde voor een offensief in Katanga. Op 17 maart werd Tsjombe in Leopoldstad bij verstek veroor deeld op beschuldiging van hoogver raad. Op 1 juli van dat jaar maakte hij met zijn particuliere vliegtuig, een geheimzinnige reis. Toen werd hij naar Algiers ontvoerd. DEN HAAG Een belevenis was het optreden van hel wereldberoem de King's College Chapel Choir uit Cambridge gisteravond in de Grote Kerk. Het in 1953 gestichte koor, dat oor spronkelijk ten doel had dagelijks in de kapel van het King's College te Cambridge te zingen, handhaaft nog ongeveer dezelfde samenstelling als ten tijde van zijn oprichting. Een vijftiental jongens variërend van acht tot dertien jaar en veertien stu denten tot ongeveer de leeftijd van 22 jaar vormen onder hun leider Da vid Willcocks uit uitgelezen koor. Een strenge selectie garandeert de kwaliteit van de zangers. Wat daar dan nog bijkomt en wat dit concert tot een onvergetelijke belevenis maakte die iemand dwingt zijn cri teria op het gebied van de koorzang een heel eind naar boven te verleg gen, is het resultaat van een meer dan vijfhonderd jaar oude traditie op het gespecialiseerde gebied van de Engelse koorzang. Het eerste wat opviel was wel de ongekunstelde directheid waarmee glaszuiver en in volkomen harmonie met de akoestiek van de kerk. de muzikale lijnen werden uitgezet. Zonder instrumentale steun bleven de hoge jongenssopranen, de coun tertenors, de tenoren en de bassen •teeds zuiver en wisten zij zonder ooit geëmotioneerd te zingen, de mu- *iek zijn uitermate indringend ka rakter te geven. k Het wachtende publiek werd bij het begin verrast doordat ineens achter hun ruggen bij de ingang het Laudate Nomen van C. Tye klonk, gevolgd door het prachtige Miserere Mei van Allegri. Tijdens dit tweede werk kwam het koor langzaam naar voren lopen, terwijl hen halverwege van voren uit de kerk een nog on- zichtbaar tegenkoor tegemoet Monk. De gehele ruimte van de kerk was op deze manier schitterend gebruikt. Tezamen zongen zij vervolgens wer ken van Parsons, Bynd, Philips en Harris, Vaugham Williams en Gou- denough. De jeugdige organist John Wells zorgde daarbij tweemaal voor een kort tussenspel op het orgel. In de prachtige uit 1922 stammen de mis voor solostemmen en acht stemmig dubbelkoor van Ralph Vaugham Williams werden ragfijne verstilde momenten geweven, die echter ruw werden verstoord door het rond de kerk voortjakkerende verkeer. De symboliek ligt er duimendik bovenop: binnen de kerk het produkt van een eeuwenoude culturele tradi tie die by ons op dit gebied ont breekt daarbuiten het geraas van de huidige geïndustrialiseerde we reld, dat deze muziek zonder scru pules luid overstemt. De eenvoud en de directheid die dit concert kenmerkten roepen ten slotte de vraag op naar de blijvende waarde van moeilijke constructies en „reconstructies" waar wij ons heden ten dage mee vermoeien. E. J B. als voorstelling het toppunt van ein deloze verveling. Jammer van alle inspanning, van j wansmaak getuigen dat men dit opera genoemd heeft, ergerlijk dat subsidie gelden op deze wijze in een Holland Festival in het water gegooid werden en droevig dat zeven kunstenaars met niet meer dan dit voor de dag zijn ge komen. ADR. HAGER GENÈVE Secretaris-generaal dr. E. C. Blake van de Wereldraad van Ker ken heeft een beroep gedaan op de lei ders van Nigeria en Biafra. om het mo gelijk te maken dat de voedselvluchten hetvat kunnen worden. Twee weken geleden werden de voedselvluchten gestaakt nadat een vliegtuig van het Rode Kruis was neer geschoten. Sinds dit weekeinde zitten de hulpverleningscentra van de kerken en van het Rode Kruis in Biafra ge heel zonder voorraden. SCHEVENINGEN Het laatste accoord is verklonken, de prijzen zijn gevallen! Een mon ster-organisatie rond 6000 zan gers uit de gehele wereld is voor de Federatie van Ned. Zan gersbonden een daverend succes geworden. Maandenlange voor bereidingen waarbij tal van pro blemen moesten worden over wonnen zijn bekroond: de ama teurkoorzang leeft! Die weten schap is de grootste winst van het 3e Internatinoaal Koorfesti val, waar meer dan 50 koren om de eer hebben gestreden. Tal van contacten zijn gelegd meer dere uitwisselingen reeds besproken en toch bestaat er bij de organisato ren een gevoel van teleurstelling. De aandacht die dit festival van de zijde van radio en televisie heeft gekregen is minimaal. Een ernstig verzuim van de NOS, bovendien een gemiste kans! Vergelijkt men de kwaliteit van de koorzang uit ons land met die van de buitenlandse koren, dan blijkt ons land bepaald niet toonaangevend. Technisch en muzikaal waren som mige buitenlandse koren overrompe lend goed, koorzang van welhaast professionele kwaliteit. De oorzaak hiervan kan in de eerste plaats ge zocht worden bij het muziekvak op de scholen, dat bij ons doorgaans stiefmoederlijk is bedeeld. Muziek als „verplicht" leervak is noodzaak, de jeugd van nu zal „straks" over een zee van vrije tijd beschikken. Het is de plicht van de huidige overheid ook met de gedachte aan ama- teur-muziek, aandacht te schenken aan dit vrijetijdsprobleem. Zware taak Vijf dagen lang was de Scheve- ningse Kurzaal het centrum van de koorzang. De jury, bestaande uit prof. Ir. iHenk Badings, John Alldis en Vic Nees, heeft ruim 50 koren beluisterd. Een zware taak waarvan men zich met ernst heeft gekweten, al kon men op de puntenverdeling kritiek beluisteren. De acht koren die zaterdagavond tijdens het slotconcert optraden bleken echter eervolle prijswinnaars, zij verdienden deze jury-onderscheiding ten volle. Het is uiteraard ondoenlijk alle prijswinnaars op te sommen. Grote winnaar was Bror Samuelsen met zijn Mariakören uit Vasteras uit Zweden, die met vier eerste prijzen huiswaarts toog! Voortreffelijke koorzang en zij zorgden op deze laatste avond voor de climax. Doch ook Tsjecho-Slowakije kwam uitste kend voor de dag met o.a. Ceska Pisen, die de eerste prijs A voor ge mengd koor in de wacht sleepten. Sublieme koorzang hoorde men van het Deense koor uit Kopenhagen, ge volgd door perfect optreden (Stra- winsky) van de kleurrijke Ameri kaanse meisjes. Hongarije kan even eens trots zijn op het bereikte resul taat en het mannenkoor uit het Lim burgse Mechelen hield de Neder landse eer op. Hoog peil Hét Bejaardenkoor UW uit Rot terdam won de 3e prijs, Rijswijks Don Boscokoor de 2e prijs in afd. C, in afd. B was de 2e prijs voor het Edith Steinlyceum Excelsior nam de 2e prijs van de vrouwenkoor mee naar Rotterdam evenals Kunst Na Arbeid uit Dordrecht. Het Kleinkoor van het Voorburgse St. Maartenscol- lege behaalde van de Nederlandse koren het meeste aantal punten! Mariakören behaalde bij dit con cours het hoogste aantal punten n.l. 400 en de dirigent mocht uit handen van wethouder Wilzen de prijs van de Gemeente 's-Gravenhage, vervaar digd door Aart v.d. IJssel, in ont vangst nemen. Zo kwam een einde aan een meer dan geslaagd festival op zeer hoog peil, dat tot stand kwam dank zij veler inspanning, dank zij de steun van de gemeente 's-Gravenhage. De president en de vice-president, de heren A. J. W. Janmaat en H. F. B-rune, zullen ongetwijfeld trachten ook het 4e koorfestival over 2 jaar in Den Haag te organiseren. Hopelijk zal men dan dit festival losmaken van het Holland Festival, dit bleek een weinig gelukkige combinatie! ADR. HAGER De veelbesproken opera Recon structie is eindelijk op de plan ken gebracht. Maar voor het zo ver was had men wel veel werk aan het reuzenbeeld van Che Guevara. Het is toch allemaal voor elkaar gekomen, en. het was een letterlijk hoog tepunt in het Holland Festival: op de foto Che, zo te zien een van minzaam allooi, in Theater Carré in Amsterdam. ROTTERDAM In een redelijk gevulde Rotterdamse Schouwburg hebben de Rotterdamse Studenten zaterdagavond onder regie van de jonge Amsterdamse regisseur Maarten Lamers hun lustrumstuk „Erasmuze of de sof der Zotheid" van Manuel van Loggem in première ge bracht. Een vrij amateuristische voorstelling die het publiek bij vla gen wel wist te boeien, maar die uit eindelijk toch onder het studenten- peil bleef. De opzet van het geheel was lang niet kwaad, in een soort musicalvorm hebben de schrijver en de regisseur Erasmus geconfronteerd met het te genwoordige tijdsbeeld, d.w.z. sprin gende en dansende hippies en dron ken automobilisten. Met aan zijn zij de de zotheid (in de vorm van een beeldschoon, wellustig meisje) en een Erasmus van onze tijd dwaalt deze oude-Rotterdammer door een dwaze wereld waarin vrijwel niemand zijn boeken blijkt te hebben gelezen. Hij deelt een handtekeningetje uit, ver baast zich dat zijn afbeelding op een briefje van 100 staat, bekvecht wat met Maarten Luther over diens on verdraagzaamheid om vervolgens voorgoed weer in te slapen, (waarschijnlijk tot een volgend her denkingsjaar). Een aardig gegeven dat door de studenten (lees de regisseur) helaas veel te traag werd uitgewerkt. Met name de dialogen tussen Erasmus en Luther moesten er als het ware uit getrokken worden, waardoor we een loodzwaar idee van deze humanist overhielden, en dat kan vast niet de bedoeling zijn geweest Gelukkig waren de liedjes en dansjes van de hippies een stuk vro lijker zodat een deel van de voorstel ling toch nog een amusant karakter kreeg. Met name de ballade van de verdraagzaamheid en een dwaze vrije liefdesdans werden door het „koor" vlot gebracht. Jammer was het dat sommigen dialogen door de muziek volkomen verloren gingen, een regie fout die men toch zeker had kunni voorkomen. De rol van Erasmus werd wel aa: dig getypeerd door Richard Bijsterveld, Erasmus II werd ht vlot gespeeld door Hans Veldhuize Saskia Stuiveling kwam als zothei helaas wat te zachtjes door; voor haar zingen was aan de matige ka: maar zij vertolkte haar rol op orig nele wijze. De aankleding en de de cors (van Simon Kramer) ware uitstekend verzorgd. De muzie klonk goed maar op den duur w wat eentonig. Tot slot bloemen voor de dames een zuurstok voor de heren, wat da de zotheid ten top moest voorstellei U kunt het vanavond allemaal no eens gaan zien; d'een eert 't, d'and< weert 't, wat deert 't... J Boddat ARNHEM De meerderheid van di algemene vergadering van de Neder landse juristenvereniging is er voor, da in de Grondwet fundamentele regelj (zoals het recht van vrije menings uiting en van vereniging en vergade ring) zou worden geformuleerd en da daaruit blijkt of zij al dan niet directe civiel-rechterliike werking hebben. Met civiel-rechterlijke werking wordt hier bedoeld dat de burgers en de or. ganisaties van burgers ook in hun verhoudingen tot elkaar, die door het privaatrecht worden beheerst, zich kunnen beroepen op die grondrechten die oorspronkelijk rechten waren ter bescherming van de burgers tegenover de overheid. Bijna eenstemmig verwierpen de ju risten zaterdag de idee dat zulks be palingen moeten worden opgenomen ten aanzien van grondrechten in het algemeen. (Door onze economische medewerker) DE jaarverslagen van onze drie grote kruideniers zijn nu ver schenen, van Albert Heijn, P. de Gruyter en Simon de Wit. Natuurlijk zyn er nog andere belangrijke levensmiddelenbedrjjven: van de coöperatie, de vrijwillige filiaalbedrijven en enkele grote zelfstandige middenstanders, maar alleen de cijfers van de grote drie staan ter beschikking en zijn onderling vergelijkbaar. Het is beslist nog niet zo dat de jaarverslagen een overdaad aan ge gevens bevatten, maar wij komen toch wel een eind. En dit geeft ons een aardige kijk op de gang van za ken bij deze bedrijven, die bij iedere AMSTERDAM Liefhebbers van harmonie en fanfare waren zaterdag avond naar het Concertgebouw geko men dus wel niet het „gewone" Gebouwpubliek, zoals de spreker na mens de overkoepelende stichting had gewenst om de vier uitverko ren korpsen, die het Holland Festival mochten opluisteren, te beluisteren. Het concert werd besloten door de koninMijke harmonie Thorn uit Thorn, die onder J. W Jacobs een verbazingwekkende uitvoering van de ouverture Thermidor van Scassola en van de Manhattan Symphony van Oud-Egyptische grafdocumenten (van onze kerkredactie) NEW YORK Papyrus-fragmen ten van 2300 jaar oud zijn thans het middelpunt van een discussie met de mormonen over de inspiratie van hun stichter en profeet Joseph Smith. Het staat vast, dat deze papyri deel uitmaakten van een Egyptische rol, die de mormonen in 1835 in hun bezit kregen. Onder goddelijke inspiratie, zoals hij zei, vertaalde Smith de hiër ogliefen als het Boek van Abraham, sindsdien een van de heilige boeken der mormonen. Egyptologen, die de fragmenten hebben bestudeerd, zeggen, dat er to taal geen verband is tussen de „ver taling" en het origineel. De papyri stellen namelijk gewone Egyptische grafdocumenten voor. Het muisje kan nog een staartje hebben, want op grond van passages in het Boek van Abraham sluiten de mormonen negers uit aan kerkelijke ambten. HOEVEN De 6-jarige A. Buur stede uit Hoeven werd tijdens het plotseling oversteken van de straat door een bromfietser overreden en gedood. TER AAR De 73-jarige me vrouw A. Pieterse uit Leimuiden werd zaterdag door een bestelauto overreden en gedood toen zij plot seling de straat overstak. Lancen gaf. De opening was verzorgd door Honsels harmonie uit Honse- lersdijk. Ook deze dwong dadelijk respect af door een boeiende vertol king van de Legend van Creston, een voor harmonie geschreven opus. De resultaten deden in dubbel op zicht nog positiever aan bij de uit voering van Faja Lobbi van Karei van Dijck, tevens de dirigent der harmonie. Een kleurig, bewogen stuk. voortreffelijk geïnstrumenteerd, en met opvallende geestdrift en toewij ding vertolkt. Was dit reeds een specimen van het Nederlandse componeren voor deze ensembles, de fanfare Kunst na Arbeid uit Purmerend zou deze in druk nog versterken in het Diverti mento Festivo, een vijfdelgie suite van Otto Ketting, bondig, tekenend, vooral in de ouverture oorspronkelijk en knap, ook opvallend door de voortreffelijk aangepaste instrumen tatie. inzonderheid bij het slagwerk, en als zodanig een pleidooi voor „de opdracht." De jonge dirigent Jan Vermaak bracht het met zijn getrainde muzi kanten uitstekend tot klank, evenals de Persiflages van Gerard Boedijn, ook een rechtaan op de fanfare geschreven stuk, dat met ere mag worden gerekend tot de muzikale Ne derlandse „schilderkunst" van de ei gen tijd. De andere fanfare. Flora (Aalsmeer) speelde onder Jan Zwa german een wat goedkope American Folk Suite van Walters met veel en- train en soms fraaie klank, en de Entrance and March of the Peers van Sullivan in een arrangement van Mellema, dat echter niet steeds vlek keloos klonk. Als geheel bewees deze avond, dat er in Nederland voor deze ensembles dankbare werken in het patroon van deze tijd worden gecomponeerd, en dat er door dilettanten als die van j Thorn en elders voorbeeldig wordt gemusiceerd. Ad Int. I huisvrouw en tegenwoordig ook bij de meewinkelende echtgenoot bekend zijn. Wij beginnen met het aantal win kels op het eind van 1968: AH PdG SdW bedieningswinkels 13 zelfbed. winkels 269 338 106 supermarkten 125 77 40 totaal winkels 407 415 146 Albert Heijn en De Gruyter zijn dus wat het aantal winkels betreft even groot. Wij zullen straks zien dat de gelijkheid daarmee ook ophoudt. Si mon de Wit is duidelijk kleiner. Wel valt het op dat dit bedrijf al zó ge moderniseerd heeft, dat er niet één bedieningswinkel meer is. Het totaal aantal winkels neemt bij Albert Heijn en Simon de Wit regel matig toe, maar bij De Gruyter daalt het; zo was het totaal eind 1966 nog j 526, eind 1967 504 en eind 1968 was het 415. Men is duidelijk aan het saneren. Op mars Het verdwijnen van de bedie ningswinkel duidt op een ontwikke ling die wij ons nauwelijks meer be wust zijn. De huisvrouw wil over het algemeen niet meer achter de toon bank staan en wachten tot zij gehol pen wordt. Zij wil zelf uitkiezen, het liefst in een winkel waar zij zoveel mogelijk van haar boodschappen bij elkaar kan kopen. Vandaar de op mars van de supermarkt, waar naast kruideniersartikelen ook vers vlees, groenten, drogisterij-artikelen en niet-levensmiddelen zoals textiel, huishoudelijke artikelen, tuinartike- len, en pocketboeken verkocht wor den. Die opmars komt ook in de cijfers tot uiting. Bij Simon de Wit nemen de supermarkten 61 procent van de totale omzet voor hun rekening. Bij Albert Heijn ligt dat met 62 pet. op hetzelfde vlak. Dit houdt natuurlijk ook verband met de impulsaankopen van de huisvrouw. Al rondkijkende wordt de huisvrouw tot kopen verleid van ar tikelen die zij thuis niet op het boodschappenlijstje had gezet. Het is niet voor niets dat nauwkeurig bere kend is hoe de artikelen uitgestald moeten worden om zo snel mogelijk in het oog te vallen. Niets is aan het toeval overgelaten om de stroom klanten tot kopen te verleiden. Wij moeten er overigens wel aan denken, dat het totaal aantal winkels van de drie grote kruideniers nog maar 968 is. Er waren eind vorig jaar 15.500 kruideniersbedrijven in ons land. Dat komt dan door de winkels van de zelfstandige middenstanders, van de coöperaties en de vrijwillige filiaalbedrijven. Omzet Nu de verkoop. Dat weten wij al leen van Albert Heijn en Simon de Wit. De eerste is met een omzet van ƒ810 miljoen verreweg de grootste. SdW haalde in 1968 151 miljoen. Om toch nog even te kunnen verge lijken, voeren wij het vrijwillig fili aalbedrijf Centra ten tonele met eei omzet van ƒ390 miljoen in 975 win kels. Dat is dus evenveel winkels all de drie grote kruideniers tezamen. Maar dat betekent ook dat de ge-: middelde omzet per winkel in 196? bij AH ruwweg ƒ1,9 miljoen was, bil SdW 1 miljoen en bij de Centra winkel ƒ0,4 miljoen. De zuigkraehtj blijkt duidelijk uit deze verschillen) Niet minder belangrijk is dat in' het jaarverslag van Centra wordt geschreven, dat de gemiddelde week- omzet van een Centrawinkelier mei ƒ7.690 nog belangrijk uitkomt bovert het landelijke gemiddelde van ƒ4.470 van de zelfstandigen in de le vensmiddelenbranche. Er is dan ookj een duidelijke groei naar grotere zaj ken. Winst De winstcijfers. Albert Heijn heel in 1968 een netto-winst gemaakt vai 15,4 miljoen, waardoor aandeelhou ders 21 pet. dividend kunnen krijgen! Simon de Wit maakte een netto-winst van 2 miljoen waardoor aandeel-, houders 14 pet. krijgen. De Gruyter komt niet verder dan een winst van ƒ400.000 en dat was dan nog geheel te danken aan de voortreffelijke gang van zaken van een Duits winkelbedrijf. Dit blijkt al meer dan vijftig jaar in het bezit van De Gruyter te zijn, maar het is nu voor het eerst in het jaarverslag be kendgemaakt. Wat de aandeelhouders (allemaal familieleden) aan dividend krijgen, wordt niet bekendgemaakt. Op de preferente aandelen wordt 0 pet. gegeven. De cijfers en de uitlatingen in de jaarvergaderingen geven wel de dui delijke indruk dat de groei minder wordt en dat het levensmiddelenbe- drijf aan een hevige concurrentie wordt onderworpen. Die concurrentie maakt het bijzonder moeilijk om de stijgende kosten door prijsverhogin gen op te vangen. En daar komt nu de prijsstop bij, waardoor - zoals Si mon de Wit het zegt - de weg van prijsherziening wel heel solide is af gesloten. Een verder stijgende winst I moet dan ook uit een grotere om- i zet komen. Doch of die groot j genoeg is om de kostenstijging op te vangen, is nog onzeker. De uitlatingen zijn dus bepaald niet juichend. De kruideniers hebben moeite met de concur- j rentie, au zal alleen de huis- i vrouw die links en rechts gaat I vergelijken, dat merken en er voordeel in haar portemonnee kan maken. (Van onze radio en tv-redactle) HILVERSUM Ilcl is opmerke lijk te vernemen, dat de NOS-radlo vanavond tussen 8.05 en 8.30 uur op Hilversum II een discussie over de Haagse Schilderswijk uitzendt, die cigenlRk een antwoord op de tv-do- cumentairc van de KRO is. De vraag rijst, of het inhaken op programma's van de omroeporganisaties behoort tot de wettelijk gestelde taak van de NOS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 6