Waarom niet met andere reformatorische kerken? Synode voor fusie met Christian Ref Church Joodse Anne kranten tentoongesteld in Frank-huis in Amsterdam Ds. Peale leidt Reformed Church UIT BELOOFDE LAND Een ivoord voor vandaag Universiteiten in Amerika zonder leiding Van gereformeerde zijde hervormd document belicht Uw probleem is het onze.. Verklaring is zeer helder geschreven PALESTINA Christus vocht niet tegen de doodzoals wij dat doen. Die dood zien we als een vijand. We doen alles wat we kunnen om ons tegen hem te verzetten. We strijden, tot onze laatste adem tocht. Maar Christus vernedert Zich en „is gehoorzaam ge worden tot de dood". Let op dat woord: gehoorzaam geworden". God had de mens gewaarschuwd: „Ten dage dat gij daarvan eet, zult ge zeker sterven". De dood was de consequentie van ongehoorzaamheid. De waarschuwing heejt de mens echter niet weerhouden om ongehoorzaam te worden. En die ongehoorzaamheid is er nog. Ons verzet tegen de dood is een verzet tegen de gevolgen van onze ongehoorzaamheid. Zolang wij niet durven te erkennen dat we met de rug naar God toegekeerd .staan, zo lang kunnen we de dood niet aan vaarden. Want de dood aanvaarden wil eigenlijk zeggen: „God, u hebt gelijk gehad. U had het bij het rechte end". Maar daarom kan Christus niet leven, zoals wij mensen leven. Er is in Hem geen verzet tegen de dood. Er is angst in Gethsemane, ja, maar daar roept Hij ook uit: Niet Mijn wil maar Uw wil geschiede. Er is volkomen gehoorzaamheid. Nu Hij in de gestalte van de mens is binnengetreden, gaat hij vrij willig in gehoorzaamheid aan God de weg van die mens. En dus is er verschil tussen ons mensen en de Mens Christus Jezus. Wij zijn van nature God ongehoorzaam. Hij is Zijn Vader gehoorzaam. Daarom moeten wij nu reeds vooruitgrijpen op de woorden van de volgende week. Het blijft niet bij de dood. Omdat Hij gehoorzaam was heeft God Hem uitermate verhoogd. De val wordt hersteld. De dood wordt leven. De demonische geschie denis van de mens wordt weer goddelijke historie. Er is toch hoop. We lezen vandaag: Zacharia 4 1-14. We lezen morgen: Zacharia 8 1-13. ZATERDAG 28 JUNI 1969 (Van onze kerkredactie) NEW YORK De minst geliefde baan in Amerika is op het ogenblik die van president (wij zeggen rector magnificus) van een universiteit of hogeschool. Ongeveer zeventig instel lingen voor hoger onderwijs moeten het op het ogenblik zonder leiding stellen, omdat de president het bijltje erbij heeft neergelegd. Volgens het blad „Chronicle of Higher Education" is één van de be langrijkste oorzaken op ogenblik de tegenstelling tussen studenten, staf en senaat. Het blad vindt de situatie bijzonder gevaarlijk voor de toe komst van het hoger onderwijs, om dat op deze wijze de knapste koppen verloren gaan. De Chronicle citeert Douglas M. Knight, de president van Duke Uni versity die onlangs is afgetreden. Hij zei dat hij „de zware en soms woeste eisen, die een dergelijke functie stelt" niet verantwoord acht voor een gezond gezinsleven In september zullen ongeveer 200 hogescholen het studiejaar beginnen zonder president. In vele gevallen heeft ook de studentendekaan de on derwijsinstelling de rug toegekeerd. MADRID De Spaanse politie heeft Herminio Da Palma Inacia, lei der van de clandestiene Portugese verzetsbeweging Luar gearresteerd. Hij ontsnapte vorige maand uit een gevangenis uit Oporto, enkele uren voordat een rechtbank hem tot 15 jaar gevangenisstraf veroordeelde. BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Zegveld: G. C. Kunz, kandidaat te Delft, die tevens be roepen werd te Schoonrewoerd en te Polsbroek en Vlist; door de generale synode als predikant voor bijzondere werkzaamheden ten dienste van het Nederlands Bijgelgenootsehap: W. C. Verstoep te Assen. Aangenomen naar Den Bommel: J. Ouwendijk, kandidaat te Soesterberg, die bedankte voor Waspik en Mete ren. Beroepbaar gesteld: kandidate mej. drs. C. I. R. Glas, Van Tuyllweg 23, Velsen. GEREF. KERKEN (Vvrügem.) Bedankt voor Kampen (scriba J. Bos): G. v. d. Bink te Eindhoven; voor Houwerzijl: B. de Vos te Ten Boer. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Schiedam: R. van Beek, kandidaat te Ede. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hellevoetsluis: R. Boo gaard. kandidaat te Nisse. Beroepbaar gesteld de volgende kandidaten: R. Boogaard, Palmboom- weg 1, Nisse, Zeeland; J. Mol, Buiten- dams 150 te Hardinxveld-Giessen- dam; Th. van Stuyvenberg, Burg. Vonklaan 4 te Bodegraven. Brieven die niet rijn voorzien van naam en adres kunnen ulet ln behandeilnc worden eenomen. Ge- belmhoudlne U verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Een erf is belast met de erfdienstbaarheid: recht van over gang ten behoeve van twee andere percelen. Nu legt de gemeente bin nen afzienbare tijd een aardgaslei ding aan ten behoeve van die twee percelen. De bewoner van het be laste erf wenst geen aardgasleiding. Is hij verplicht toestemming te ge ven tot aanleg van de leidingen voor de twee andere pèrcelen via, zijn erf? De gemeenschappelijke dole- ring loopt over zijn erf. Antwoord: In de Nederlandse Ju risprudentie van 24 mei j.L is een vonnis gepubliceerd (no. 214 van de rechtbank van Assen, dd. 19 au gustus 1968) waarin werd verklaard dat een recht van uitweg ook het recht inhoudt om buizen of leidin gen aan te leggen. Dit vonnis kan van invloed zijn op de rechten van de eigenaar van een perceel dat met een erfdienstbaarheid van overgang is belast. Vraag: Een man is jaren geleden voor de "weede maal getrouwd. Hij heeft drie kinderen uit het eerste huwelijk. Voor zijn tweede huwelijk was hij al zijn huisraad door een bombardement kwijtgeraakt. Het echtpaar heeft ook wat geld op de spaarbank. Hoe gaat het nu als een van de echtgenoten overlijdt? Antwoord: Als de vrouw sterft, dié kennelijk geen kinderen heeft, wordt de man de enige erfgenaam, tenzij zij een testament maakt. Sterft de man en laat hij geen testa ment n3, dan heeft de vrouw in dit geval recht op de helft plus een kindsdeel van de inboedel omdat de ze staande het tweede huwelijk ver worven is. Hetzelfde geldt voor het spaargeld indien dit in het tweede huwelijk verworven is. Is het door de man meegebracht ten huwelijk dan heeft ze recht op een kindsdeel, is het door haar meegebracht, de helft plus oen kindsdeel. Vraag: Onze bramenstruik gaf de eerste aren grote, gave vruchten. De laatste jaren bloeit hij wel heel druk. naar in de eerste vruchten zijn altijd wormpjes en ze zijn ge deeltelijk verdroogd. Wat er later al komt tot de allerlaatste toe, is weer gaaf en groot. Antwoord: De struik is aangetast door larven (wormpjes) van de fram- bozenkever (byturus lomentasus), die ook vyormstekigheid van frambo zen veroorzaakt Dat de latere vruchten weer gaaf zijn, is te dan ken aan het feit dat er van deze kevertjes maar één generatie per zo mer voorkomt. Zodra de kevertjes beginnen te vreten, spuiten met 150 ml d.d.t. 25 pet. of 100 g d.d.t. 50 pet. per 100 1 water cf stuiven met d.d.t. stuif 5 pet. Om de bijen niet te schaden moet u spuiten op een tijdstip dat de bijen weer binnen zijn, dus 's avonds Herhaal het een of meer malen om de acht of tien dagen. Wanneer u de wormpjes niet be strijdt, ^'ordt de plaag elk jaar gro ter. Vraag: In 1965 kreeg ik een uitke ring van ƒ1144 per jaar. Hoe hoog moet die uitkering zijn indien dit bedrag waardevast is? Antwoord: De waardedaling van het geld is niet precies aan te geven. Voor 1965 t/m 1968 was het gebrui kelijk daarvoor 4 pet. per jaar te berekenen. Dit jaar zijn de prijsstij gingen veel hoger, naar ons gevoel rond 7 pet. Daar het bovendien om percentages op percentages gaat, mag men een gelijkwaardige uitke ring zeker op 20 pet. hoger stellen, dus ongeveer 1375. Verbetering: In ons antwoord be treffende de soorten en prijzen van klarinetten schreven we „bas-klari net". dit moet zijn: bes-klarinet. Een bas-klarinet is alleen maar een Instrument voor een beroepsmusicus ln een groot orkest. Deze is onge veer een meter langer en driemaal duurde»- KAMPEN De vorige week heeft deze krant een brede weer gave gegeven van het document, waarin de hervormde synode zich heeft uitgesproken over haar verhouding tot Rome. De synode heeft dit stuk met 37 tegen 11 stemmen aanvaard. Deze aanvaardirig ge schiedde echter onder bepaalde voorwaarden. De synode heeft zich niet met alle uitlatingen in het stuk akkoord verklaard, doch alleen met „de strekking en de grote lijnen". Ook moet de eindredactie nog worden vastgesteld. Naast veel waardering is er ook kritiek geuit en men heeft besloten deze zoveel mogelijk in de eindredactie te verwerken. We zijn dus nog niet helemaal zeker wat er uiteinde lijk uit de bus zal komen, al zullen „strekking en grote lijnen" wel blijven, wat ze zijn. Ook zal het stuk niet uitgaan als een „herderlijk schrijven" welke term te zwaar werd geacht. Aan de eindredacteuren is de keus ge laten tussen „richtlijnen", „overwegingen" of, naar een suggestie van ds. Landman, „oriëntatie en appel". (Van onze kerkredactie) NEW BRUNSWICK, New Jersey De Hervormde Kerk van Amerika en de Christian Reformed Church z(jn de Her vormde Kerk van Nederland en de Gereformeerde Kerken voor. Zij gaan praten over fusie. De synode van de Hervormde Kerk, die gehouden werd in New Brunswick, aanvaardde een der gelijk voorstel zonder discussie en zonder moeite. Het was een van de weinige besluiten die unaniem genomen werden door een synode die overigens bitter verdeeld was. Een van de oorzaken van de onder linge verdeeldheid was wel dat de fusie met de zuidelijke presbyteria nen niet doorgaat. Terwijl de 22 oostelijke classes voor die fusie stem den, weigerden de 23 classes van het Midden-Westen, de staten rondom het Michigan-meer dus, mee te gaan. Het was duidelijk dat de synodale commissie de plaatselijke gemeenten te ver voor was. Toch is het opmerkelijk dat de besprekingen met de Christian Refor med Church zo vlot goedgekeurd werden, want de oostelijke hervorm den waren veel liever in zee gegaan met de Cocu. Dat is de commissie die is ingesteld door de grootste pro testantse kerken van Amerika (met uitzondering van de machtige zuide lijke baptisten) om tot één pro testantse kerk te komen, die 8e episcopaalse, lutherse, methodistische en presbyteriaanse tradities zal om vatten. Een voorstel om deel te gaan uit maken van die besprekingen haalde het niet. Het werd afgestemd met 130 tegen 103 stemmen. De verliezers na men het niet en meenden dat er ver keerd geteld was. Het gevolg was dat er moest worden overgestemd. Toen werd het voorstel met 133 tegen 126 stemmen afgewezen. Kennelijk leg den de hervormden die bredere oecu menische contacten wensten zich neer bij het feit dat voorlopig geke ken zal worden naar de kleinere Christian Reformed Church. TEGENSTELLING Maar de hele gang van zaken be vorderde de goede stemming op de synode niet. Nog nimmer is de te genstelling tussen de oostelijke en de westelijke staten zo duidelijk aan het licht gekomen. Er zijn theologische verschillen. De oostelijke staten, met het seminarium van New Brunswick in New Jersey stellen zich altijd wat vrijer sommigen zeggen „vrijzinni ger" op dan de staten van het Midden-Westen die in Holland, Mi chigan. hun seminarium hebben en theologisch veel conservatiever zijn. Maar er zijn ook sociale verschil len. Hoewel de overgrote meerder heid van de leden van Nederlandse afkomst is, zijn de leden uit de ooste lijke staten er trots op dat zij afstammen van emigranten uit de ze ventiende eeuw. De leden uit de westelijke staten stammen hoofdza kelijk af van emigranten uit de vori ge eeuw, die sterk beïnvloed waren door het Nederlandse Reveil en de Afscheiding. De Nederlandse kerk geschiedenis laat nog steeds zijn in vloed voelen. Op een gegeven ogenblik stonden de beide groepen zo fel tegenover elkaar dat ds. Harald J. Schut een voorstel indiende om .de, kerk maar, te vérkavelen. Hij stelde voor de Her- vormde Kerk van Amerika te ontbin den. Het plan was waarschijnlijk niet serieus maar als schokthérapie be doeld om de beide groepen aan het denken te zetten. Dat lukte. VERZOENING Na een langdurige discussie werd besloten om een commissie in het leven te roepen, die moet streven naar verzoening tussen de oostelijke en de westelijke partij. De commissie kreeg tienduizend dollar toegewezen om dit te proberen. Pas toen James Forman, de mili tante neger, met zijn eisen kwam, sloten de rijen zich. Hij eiste dat de Reformed Church of America haar boeken opende opdat iedereen kon zien hoe rijk (of arm) ze is. Tevens eiste hij een grote geldelijke bijdrage om een negerdrukkerij en -uitgeverij te starten. Hij kreeg echter de wind van vo ren toen de negerpredikant Levin West het woord vroeg. Deze beet Forman toe: „Je probeert niet een doodsteek toe te brengen aan de kerk, maar aan het gehele democra tische proces. Je houdt niemand voor de gek." Uiteindelijk aanvaarde de synode een resolutie, waarin gezegd werd, dat Forman de kerk terecht gewezen heeft op het gevaar van valse trots en haar zonde tegen Amerikaanse minderheidsgroepen. Maar de synode verwierp met de sterkste nadruk alle negereisen, omdat ze ontsprongen aan een valse „ideologie opzet en taktiek." DR.PEALE Aan het slot van de synode leek de kloof tussen oost en west helemaal overbrugd. Een van de laatste daden is altijd de verkiezing van een nieu we praeses die het moderamen in het komend jaar leidt. Met algemene stemmen werd ds. Norman Vincent Peale gekozen, de predikant van de Marble Collegiate Church in New York, de man ook die het beroemde boek schreef: „De kracht van het positieve denken." Ds. Peale is 71 jaar oud. maar nog altijd even in trek als predikant als jaren geleden. Hij vertelde dat de gemeente waarin hij indertijd voor het eerst tot predikant bevestigd werd een methodistische gemeente zeker zo innerlijk verdeeld was als de Reformed Church. „Ik zal doen wat ik toen deed", vervolgde hij, „ik zal de liefde predi ken. Als we de liefde zouden kunnen injecteren in onze kerk, zouden alle tegenstellingen spoedig verzoend zijn." NIET KNIPPEN In zijn laatste toespraak vertelde hij het verhaal van een oude rechter die een echtscheiding moest uitspre ken. Hij had de oorspronkelijke hu welijksfoto laten opzoeken en stelde voor die door te knippen. „Kunt u zich voorstellen", zei ds. Peale, „dat we een schaar nemen en de Hervormde Kerk van Amerika doormidden knippen? Natuurlijk zijn er verschillen onder ons. Dat is best. Maar onze betere natuur moet de overhand krijgen. We moeten de foto niet doorknippen." Nog geen twintig jaar geleden heeft de hervormde synode zich eveneens uitgesproken over haar ver houding tot „Rome". Het verschil tussen haar houding toen en nu is niet gering. In 1950 heeft men niet geaarzeld aan het synodaal geschrift het gezag van een „herderlijk schrij ven" te geven. Ook was de omvang van de „verklaring" toen ongeveer het dubbele van het ontwerp van nu. Het belangrijkste verschil ligt echter in het karakter van beide uitspraken. Het .nerdelijk schrijven" van 1950 diende zich aan als „een nieuwe be zinning op de grote vragen, waarin de kerken van de Reformatie nog altijd om des Evangelies wil Rome moeten tegenstaan". Het geschrift was vooral antithetisch gesteld. Het geluid, dat de hervormde synode nu laat horen, ademt echter een andere geest. Ook nu worden bestaande verschil len niet verdoezeld. De teneur van de nieuwe verklaring is echter niet meer antithetisch, doch verzoenend: -„De kerken van de Reformatie en de Rooms-Katholieke Kerk mogen el kaar in deze dagen ontmoeten als gemeenschappen, die van dezelfde belofte leven en dezelfde toekomst te- tegemoet gaan. Opruimen In bijzondere mate is het nu onze taak de stenen, op te ruimen, die de weg tot elkaar zouden kunnen versperren en uit te praten, wat ons verhindert onze eenheid nadrukke lijker dan tot nu tot mogelijk geacht werd, uchtbaar te maken" (pag.4). Aan het verzoek van deze krant om als gereformeerde mijn mening te ge ven over deze jongste verklaring van de hervormde synode wil ik gaarne voldoen. Samen met prof. Bronkhorst, een van de opstellers van deze verkla ring, heb ik als vertegenwoordiger van de Gereformeerde Kerken alle vergaderingen van het pastoraal con cilie met vele commissievergade ringen bijgewoond en bovendien als adviseur van het deputaatschap Ro me-Reformatie geparticipeerd aan vele gesprekken met rooms-katholie- ke theologen over wederzijdse doop- erkenning, gemengde huwelijken enz. Het heeft me in voortdurend en direct contact gebracht met de be langrijke verschuivingen, die zich in leer en leven van de Rooms-Katho lieke Kerk voordoen en die de voor naamste achtergrond vormen van de ze nieuwe, geheel anders getinte ver klaring van de hervormde synode over haar verhouding tot Rome. Ik wil mijn mening in een aantal pun ten saamvatten. 1. De eerste vraag, die na het lezen van het stuk bij me opk- kwam, was: waarom is er geen poging gedaan «amen met andere reformato rische Kerken tot een uitspraak te komen. Het is een vaak gepropageer de oecumenische stelregel dat men niet apart moet doen wat men samen zou kunnen doen. Was de mogelijk heid daartoe hier niet aanwezig? Ik weet, dat het gesprek tussen kerken niet steeds vlot verloopt en niemand kan zeggen of men op dit punt tot een positieve gemeenschap pelijke verklaring had kunnen ko men. Maar de poging had gewaagd kunnen worden. Binnen de hervorm de synode is de reactie ook niet een parig geweest, maar men streeft er naar de kntiek in een eindredactie te verwerken. Men had dezelfde metho de ook :n een gesprek met andere reformatorische kerken kunnen vol gen. Persoonlijk ben ik van mening dat een positief resultaat mogelijk was geweest, indien al niet op alle onder delen, dan toch wat de „strekking en de grote lijnen" betreft. Bij zo'n posi tief resultaat zou de eenheid van de Reformatie tegenover Rome beter aan het licht zijn gekomen. Helder 2. Ik acht de verklaring haast voor beeldig wat taal en stijl betreft. Zij is zo helder geschreven dat ook het meest eenvoudige gemeentelid haar kan begrijpen. Ze geeft ook een dui delijk bee'd van wat er in deze jaren in de Riioms-Katholieke Kerk aan het veranderen is. Het zegt ook wel iets dat zeventien leidende rooms-katholieke figuren hebben verklaard het beeld van hun kerk in dit stuk te herkennen. Men mag de verklaring dan ook zien als een waardevolle oriëntering in het huidige Nederlands katholicisme, die tot meer en beter onderling begrip tussen de kerken kan dienen. 3. De verklaring geeft ook een waardering van de verschuivin gen bij „Rome". Zij luistert bijzonder naar de Nieuwe Katechismus, die de sanctie van het Nederlands episco paat heeft. Zii komt daarbij tot een mildere beoordeling van verschil lende facetten van Romes leer en le ven. Terecht. We mogen dankbaar zijn voor meerdere oecumenische open heid, voor een groeiende belangstel ling in de bijbel, voor vernieuwing in de liturgie, zich o.a. openbarend in het gebruik van de volkstaal en een sterkere accentuering van de predi king, voor de wederzijdse erkenning van elkanders doop en kerk-zijn. We stemmen gaarne in met de waarde rende en soms van blijde verrassing getuigende woorden, die de hervorm de synode hieraan heeft gewijd. 4. De verklaring heeft echter ook kritiek. Hoewel de optimistische toon overheerst, blijven de bedenkin gen toch niet achterwege. Ik acht dit een gunstig aspect. Een oecumenisch Mislukte aanslag president Guinea DAKAR Een 24-jarige man heeft dinsdag een aanslag gepleegd op president Sekoe Toe ré van Gui nea. Hij heeft geen letsel opgelopen. De dader werd door de menigte ge lyncht. (Van een medewerker AMSTERDAM Dc re dactie van het joodse maandblad Benei Teimon dat omstreeks 1925 ver scheen in plan-zuid in Amsterdam, is beslist mei van humor gespeend ge weest. ,J2n Abram trok steeds verder Zuidwaarts" stond als tekst onder de ti tel van het blad en immers het kwam in het zuidelijke stadsdeel uit. Benei Teimon bestaat niet meer. Het hangt nu op een tentoonstelling over de joodse pers in Nederland en Duitsland tussen 1674 en 1940 in het Anne Frankhuis in Amsterdam. Enige honderden joodse periodieken uit beide landen zijn daar te bezichtigen en uiteraard te le zen. Er zijn nagenoeg geen joodse kranten die voor de oorlog bestonden die na de oorlog zijn herver- schenen. In Nederland maakt het Nieuw Israëlie- tisch Weekblad daarop een uitzondering. Dat is dan ook het oudste opinieweekblad van ons land. Te bezichtigen èn te lezen, want anders mist men deze zin: ,J4a het afspringen der onderhandelingen I ran die verschillende combinatiën zijn wij opge staan met het regt van vaderschap en hebben ons kind teruggenomen Kind Dat kind dan was het Nederlandsch Israëlie- tisch Nieuws- en Advertentieblad, waar in de re dactie een ruzie uitbrak, hetgeen tot oprichting leidde van het Israëlietisch Weekblad. De oor- OPüAAN VIM WET I NEDËSAAhSDSCU OPBOUVCONDS KEREN-PAJit£OC>" spronkelijke redactie was hier niet mee te vreden en stichtte met „het regt van vaderschap" liet Weekblad voor Israëlieten. Het is in de joodse perswereld van ons land bepaald niet altijd rustig toegegaan. De naam van een krant „Het Zweepje" spreekt boekdelen. De eerste krant in Nederland uitgegeven ver scheen al in 1675 en was de in het Spaans gestelde Gazeta de Amsterdam, een krant met vrijwel uit sluitend handelsberichten. Zij werd na enige jaren gevolgd door de twee maal per week verschijnende jiddisje Dinstagische oen Fraytagische Koeranten. Het is deze krant die de „grootmoeder van de joodse pers" wordt. genoemd. Er zijn in Nederland meer joodse kran ten verschenen dan bewaard zijn gebleven. Wel is overgeleverd een citaat uit de 18e-eeuwse Jid dische wochliche nays ferzayler. Het geeft weer waar de kranten werden uitge reikt. en waar het nieuws werd besproken. Dat was op vrijdagavond, het begin van de Sabbath, in de synagoge. „Wanneer de mensen op vrijdag avond uit de synagoge naar huis komen, vragen hun vrouwen en kinderen, wat er voor nieuws is in de sjoel en heb je geen krant meegebracht" (Sjoel is synagoge). De Wieg In het 17e-eeuwse Nederland, waar Amsterdam een centrum was van handel en cultuur, centrum ook van grote politieke en geestelijke vrijheid, stond de wieg van de jiddisje pers. Toen in 1796 de Nederlandse joden burgerrechten verkregen, ontwikkelde zich een felle strijd tussen aanhangers van de ideeën van de Franse revolutie en de meer conservatieve gemeenteleden. Het ontlaadde zich in Diskoersen foen di Naye Kehille (de nieuw lichters) en de Diskoersen foen di Alte Kehille (het conservatieve element). Het was het begin van een taalstrijd, die na 1813 ontstond. De emancipatoren trachtten het jiddisj te ver bannen en het Nederlands onder de joden ingang te doen vinden, De Nederlandsche Israëliet te Den Haag zou in 1843 het eerste Nederlandstalige joodse blad. worden. In die tijd ook gingen de eerste joodse familiebladen verschijnen, later door buurt- en jeugdbladen gevolgd. Er was zelfs een Joodsche Stuiversblad, een geïllustreerde krant met novellen, anekdoten en verhalen. En ook een joodse tegenhanger van het populaire weekblad de Prins heeft bestaan, verschijnend onder de naam de Joodsche Prins. De joden hadden ook plaatselijke bladen. De naam, De Joodsche Provinciaal uitkomend in het Gooi spreekt boekdelen. De opkomst van het zio nisme in deze eeuw bracht een nieuwe benadering van het jodendom en gaf de stoot tot vele nieuwe bladen. Prof. v. d. Woud over hervormde synode-Rome Prof. dr. C. van der Wou emeritus hoogleraar in. de ke geschiedenis en het kerkre van de theologische hogeschool Kampen schreef op ons verzt bi iaaand artikel. Hij geeft daarin een visie gereformeerde zijde op de i klaring, waarin de hervormde i node zich heeft ui tgesprol over haar verhouding tot Ro I gesprek tussen kerken moet in goede gezindheid worden gevoer j maar dit houdt in dat men ook op< en eerlijk zijn bedenkingen uiten ka en dit 'n christelijke liefde van i kander kan verdragen. De hervormd synode heeft bezwaar tegen hiërarchische structuur van Rom< kerk, waarbij de scepter rust in hand van paus en curie en aan eerste zelfs onfeilbaarheid wordt to gekend. Zij is voorts niet gerust of Schri en traditie nog steeds niet te veel al zelfstandige openbaringsbronni naast elkaar worden gesteld. Zij zi< tenslotte met r.ame in de plaats, d in het geloofsleven aan Maria worq toegekend een van de belangrijkst controverspunten tussen Rome en c Reformatie. Weliswaar constateert zij in Nieuwe katechismus een versoberent tendens ten aanzien van de Maria verening, maar zij herinnert daai tegenover aan de houding van pai< Paulus VI, die aan Maria een nieuwj eretitel gaf en zowel het dogma va haar onbevlekte ontvangenis als d van haar tenhemelopneming blij handhaven. Als gereformeerd protestant heb voor deze hervormde bedenkingeV ten volle begrip, al heb ik er ook ee 1 open oog voor dat de hiërarchiscl structuur der Kerk enigszins wori verzacht door de meerdere inspraa die aan leken en lagere geestelijkhei wordt gegund, en door de iets grote medezeggenschap en medebesli: |5> singsbevoegdheid, die via het colleg aliteitsbeginsel aan het episcopa: s.: zijn toegezegd 5. Het is opvallend dat de verkl: ring, wanneer zij spreekt over d éucharistie, een andere redeneexmi thode volgt, Hier gaat zij niet, a|ra onder 4, van de Nieuwe Katechism 1 terug naar de paus. maar juist omgt E; keerd, van de paus naar de Nieuw Katechismus. Ondanks het feit dat N paus in zijn encycliek „Mysteriu Ui Fidei" (september 1965) de tran substantiate en het offerkarakti van de mis blijft handhaven in 8 oude zin, accentueert de hervormt so verklaring dat de transsubstantiat in de Nieuwe Katechismus op S| achtergrond treedt en daar over h< st offerkarakter van de mis op een an dere manier wordt gesproken. ri: Terwijl onder 4 het laatste wool s aan de naus werd gelaten, domineei o hier bij de eucharistie de Nieuw Katechismus. De verklaring kon daarbij tot de conclusie „dat de be se rucht geworden woorden uit ant]I' woord so Heid.Cat. in onze situat s.: niet rpeer van toepassing zijn" en e een nieuwe discussie over deze zaa met Rome mogelijk is. se Het laatste geloof en hoop ik oo! Maar ik ben niet zo vlot bereid d ra bekende woorden uit antw. f Heid. Cat. „berucht" te noemen. W< A zouden we dan wel moeten zegge 2o van het concilie van Trente, waa te niet slechts één vervloeking klonl zi- doch de anathemata aan de lopend z9 band werden geproduceerd. Er dient een christelijk gespre over deze problemen te komen, waar v. bij de achtergrond van de soms vag uitdrukkingen van de Nieuwe Kate chismus moet worden toegelicht e duidelijk wordt wat we als authen a- tiek rooms moeten zien. als er eet„ discrepantie is tussen „Rome" en d Nieuwe Katechismus. Want de ver et houding tussen deze laatste twee ij9 een probleem waarvoor noch wij noc Rome tot nu toe een bevredigend oplossing hebben gevonden. z| 6. Het laatste typeert de situatie d; waarin Rome en Reformatie ziel bevinden. De Kerk is in beweging Het zou inderdaad onjuist zijn wan 0( neer we onze houding tegenover Ro me alleen lieten bepalen door wat i gezegd le Trente en Vaticanum Ida Uitspraken van toen zijn nu ii do discussie gekomen We zijn, naar eer woord /an wijlen bisschop Bekkers w, een „volk Gods onderweg". Heide schijnt ideaal, wanneer we samen als cén voik Gods onderweg zouden zijn. in Maar dan moeten we weten oj 14 welke weg we ons bevinden en waar- w< heen we onderweg zijn. De hervorm-l11'1 de synode is in dit opzicht niet ge- JJ' heel zonder zorg. Zij memoreert of de laatste pagina van haar verkla-18- ring, dat er onder de rooms-katholie zo, ken met name bij vele jongeren, „eerjda vernieuwingsdrang is, waarbij de grenzen ♦ussen Evangelie en huma- d(i nisme dreigen te vervagen en z dc spreekt het als haar overtuiging uilla; „dat werkelijke samenwerking melni Rome plaats moet vinden op basii ee van het Evangelie." Sommige critici in de hervormd! ||j! synode hebben de opmerking ge- da maakt, dat deze waarschuwing tegei ln verflauwing van de grens tussen da christendom en humanisme wel wal achteraan komt en een meer centrale tv dominerende plaats verdient. Hope- di lijk zal ze deze in de eindredactie" ontvangen. Want het heil van Rome f en Reformatie, van de ene Kerk var JJJ Jezus Christus hangt enkel en alleen d'. af van r'eze centrale vraag: Welke weg zal de Kerk eaan? De weg van menselijk inzicht, menselijke gewe- ei: tensbeslissingen? Of de weg van het i. Evangelie van Jezur Christus. dieA: heeft gezegd: „IK BEN DE WEG!"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2