Royal Show lokt duizenden agrariërs BOB KOMMER EERLIJK EN NUCHTER CINEAST EEN LADDER TEGEN EEN WOLK Van PORTRETFOTO naar DOCUMENTAIRE Naar aanleiding van Bertus Aafjes, Een ladder tegen een wolk, uitg. Meulenhoff Amsterdam, 156 blz., 9,50. NA DE interessante verhalen van wijlen Robert van Gulik over de oude Chinese rechter Tie (o.a. Een gegeven dag, Vier vingers en De nacht van de tijger), komt onze dichterlijke, bereisde Bertus Aafjes met een (eerste) serie verhalen over een Japanse rech ter, Ooka Echizen no Kami Tadasoeke (1677—1751) en diens wijze beslissin gen. Deze Sherlock Holmes uit het Land van de Rijzende Zon heeft een legendarische roem verworven en veel van zijn uitspraken, zegt Aafjes, zullen hem door latere straatvertellers zijn toegedicht. Aafjes heeft in Japan een Engelse bewer king van de Ooka-verhalen in handen gekre gen onder de titel Solomon in kimono van de hand van een hem verder onbekende J. C. Edmonds. Wat hem in deze vertellingen moet hebben aangetrokken is de oosterse sfeer, het ontbreken van het moderne politie apparaat dat in onze eigentijdse detective verhalen zo'n grote plaats inneemt, het ele ment van dichterlijke levenswijsheid uit de school van Confucius en het boeiende van bekende menselijke hartstochten spelend in een exotisch milieu. Ooka was ook dichter, wat vroeger bij een Japanse intellectueel niet hoefde te verbazen. Zijn verzen zijn in een archief in Nara be waard gebleven en voor een deel ten behoe ve van Aafjes vertaald. Deze heeft daarvan gebruik gemaakt als dichterlijke nabetrachting bij de opgeloste misdaden. Ook korte ge dichtjes die niet van Ooka's hand zijn, heeft Aafjes de wijze rechter in de mond gelegd, op deze wijze mede voortbordurend aan de legende. Tussen Voorwoord en Nawoord in treft de lezer tien korte verhalen aan, tien gevallen die de scherpzinnigheid van Ooka op de proef hebben gesteld, maar die hij op verrassende wijze heeft weten op te lossen. Elk verhaal heeft een dubbele titel, waarvan het eerste deel een spreekwoord is. Het gaat achter eenvolgens over de zaak van de vele moor denaars, van de afperser, van de wanhopige samoerai, van de identieke verdachten, van de woedende winkelier, van het wijnhuis De Wenkende Kat, van de zonderlinge spion, van de dief van Toranomon, van het vrij willige doodvonnis en tenslotte de zaak van de beide eerstgeborenen. Aafjes noemt zelf de naam'van Sherlock Holmes, maar wat Ooka's methode betreft denkt men toch eerder aan Maigret, bij wie niet het koele observeren en deduceren op de voorgrond staat, maar het psychologische doorgronden van de mensen om de misdaad heen. Dat Aafjes van „psychologisch" spreekt, is natuurlijk een welbewust anachronisme, want in het Japan van de achttiende eeuw -H- Bertus Aafjes gans is honderd geldstukken waard, maar men moet er eerst drie uitgeven voor een pijl. Rechters vergissen zich, geleerden ver gissen zich, maar beulen vergissen zich nooit. Hoewel de mensen nog niet eens honderd jaar oud worden, koesteren zij zorgen voor duizend jaar. Men moet de jeugd met eer bied bejegenen, want het is best mogelijk dat uit haar de mannen zullen opstaan, welke die van onze tijd in wijsheid zullen overtreffen. Zelfs een aap valt wel eens uit een boom. Handel als waart gij reeds uit het leven vertrokken. Men moet er zich niet over be kommeren of men befaamd is of niet be faamd, maar men moet er wel naar streven waardig te worden om befaamd te zijn. Apen spotten met het rode achterste van andere apen. Wanneer de mensen alleen maar spraken over wat zij begrepen, dan zou er spoedig een doodse stilte op aarde bestond uiteraard geen twintigste eeuwse psychologische wetenschap. Het gaat bij Ooka over een mensenkennis en een wijs heid die het resultaat zijn van intieme bekendheid met de Chinese filosofie, de Japanse volkswijsheid zich uitend in ontel bare spreekwoorden en gezegden, een jaren lange rechtspraktijk, liefde voor de onder liggende partij, onbaatzuchtigheid en dichter lijke intuïtie. Alles is gedrenkt in een sfeer van hoffe lijkheid en zelfbeheersing, zichtbaar in de glimlach. Ooka gebruikt geen gewelddadige methoden om achter de waarheid te komen en zelfs van keiharde verhoren is geen sprake. Hij mat de beklaagden niet af, probeert ze niet te overbluffen, werkt niet met valse voorstellingen om de schuldigen uit hun tent te lokken. Als de volmaakte oosterse gentleman weet hij met een glimlach en een buiging hun de geheimen te ontfutselen, zoals b v wanneer hij terloops naar de naam vraagt van iemand die de beklaagde niet zegt te kennen, of de localisering van een wijnhuis in een stad waarin de beklaagde voorgeeft vreemdeling te zijn. Op uiterst subtiele wijze laat de rechter de schuldige zichzelf op een bepaald, ondergeschikt lijkend punt verraden. En dan de spreekwoorden! Om u de aar digheid van het lezen niet te bederven door te veel na te vertellen, ga ik een aantal spreekwoorden voor u overschrijven die ook buiten de verhalen om hun waarde behouden. Een ladder tegen een wolk (een wankele zaak). Wie de schaduw liefheeft krijgt het koud. Wie zich met vermiljoen mengt wordt rood. Troebel water wordt troebeler als men erin roert; laat het echter met rust en het wordt vanzelf helder. Men kan geen deuren aan brengen op de mond van anderen. Een wilde heersen. Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis. Leuk he? Wat ik overigens wel jammer vind, is dat Aafjes zich bedient van een wat ouderwets en stijf Nederlands, al begrijp ik natuurlijk zijn gehechtheid aan de gij-vorm, die ik niet deel. Misschien heeft hij op die manier iets van het statische van de vroegere Japanse samenleving op ons willen over brengen, iets van het streng-hiërarchische van het Confucianisme. Ook het Nederlands van de vertalingen kan ik niet zo bewonderen; de woordkeus is niet doorgedrongen tot de laatste moge lijkheid, ze mist het raffinement van de echte literator. Maar gezellig voor de va kantie, in de trein, tussen ander werk door, als voorbereiding voor het slapen, is het boek zeker. Ik voor mij wacht met belangstelling op het volgende deel. ZATERDAG 28 JUNI 1969 In Warwickshire, het hart van Shakespeares Enge land, is van 1 tot 4 juli een van de meest opmer kelijke openlucht landbouwtentoonstellingen ter wereld te zien: de Royal Show. Dit spektakel, dat wordt gehouden in het Nationale Landbouwcen trum, een permanente vestiging op de landschaps- gronden van Stoneleigh Abbey, bij Kenilworth, neemt meer dan 182 hectaren in beslag. Hier ontmoeten elk jaar duizenden boeren de fabri kanten van de Britse land bouwmachines en -werktui gen, kunstmesten en vee voeders, bestrijdingsmidde len en andere belangrijke benodigdheden voor hun landbouwbedrijven. Ze kun nen er ook de fokkers van 's werelds beste soorten stamboekvee, schapen en varkens tegenkomen en ge tuige zijn van de beoorde ling van dit kampioensvee. Zeker even belangrijk is dal de agrariërs kunnen praten met experts over het voor en tegen van de tentoongestelde nieuwste researchprodukten en de gebrui kelijke agrarische technieken. Deze gedachtenwisseling neemt een vooraanstaande plaats in op de moderne „Koninklijke Show". Behalve de zeshonderd kleur rijke handelsstands, is er een toenemend aantal demonstraties. Vele van deze worden het gehele jaar door gehouden. Dat is een deel van de functie van het Na- Ik ben bedroefd als ik een film zie waarvan het geluid nergens op lijkt. Dat had beter kunnen zijn, is mijn reactie dan. Laatst zag in het nieuwe Congresgebouw de musical ,JSweet Charity" met Jasperina de Jong. Wat vervelend voor deze geweldige artieste als mensen achter in de zaal niets kunnen verstaan." De Haagse cineast, filmproducent en geluidstechnicus Bob Kommer (48) velen zullen zijn naam wel eens tegengekomen zijn in een of andere documentaire is somber gestemd over het niveau van de geluidsweergave. Met nadruk zegt hij een film nooit helemaal af te zullen kraken. „Als je in het vak zit weet je hoe moeilijk het is te trachten het iedereen met je werk naar de zin te maken." Kommer heeft recht van spre ken. Hij is een man die het film vak verstaat en bovendien een specialist op het gebied van geluidstechniek. Wat zijn films zo gunstig doet afsteken bij veel andere produk- ten is de uitstekende technische afwerking. Na maanden van ex perimenteren is het hem gelukt weer iets nieuws uit te vinden; hij heeft een filmbeschermings systeem ontwikkeld, waarbij de filmranden aan de buitenzijde van de perforatiegaatjes en aan de gladde kant van het mate riaal. worden voorzien van een sterk, dun en glashelder kunst stoflaagje. Hierdoor blijft de film langer houdbaar en bestaat er minder kans op beschadigingen. Het Evoluon in Eindhoven dat elke dag films vertoont, is zeer te vreden over deze „proeve" van Bob Kommer. Ook Canada en Australië hebben belangstelling getoond voor dit „harnas- systeem". In zijn hbs-tijd was Bob Kom mer reeds verknocht aan de fotografie. Hij slaagde er wel eens in een filmcamera te pak ken te krijgen. Zijn vader zag echter voor zijn zoon geen brood in dit vak en adviseerde hem op een accountantskantoor te gaan werken. „Nog heb ik daar geen spijt van", zegt Kommer. „Die boekhoudkundige kennis kan ik nu in mijn zaak gebruiken". Op die leeftijd vond hij het echter leuker, een camera in zijn handen te hebben. „Op een be paald ogenblik kreeg ik contact met de heer Hirsch, de eigenaar van die chique modezaak in Amsterdam, die mij vroeg of ik een filmpje wilde maken van de feestavond voor het personeel. Nu leek het me niet genoeg om aan het toneelstukje dat zou worden opgevoerd m'n hele film te besteden. Door het luikje van een bestelwagen filmde ik mei mijn verborgen camera de meis jes van Hirsch die 's morgens door hun verloofde of vriendje naar de zaak werden gebracht." Kommer kan enthousiast ver tellen over zijn métier en zijn jeugd. Na de oorlog maakte hij familieportretten en op een ge geven moment kreeg hij van de IHC Holland (een combinatie van scheepswerven die toen nog een andere naam had) opdracht voor een fotoreportage. „Ik weet niet hoe ik erin rol de, maar bij een belangrijke ge beurtenis was een fotograaf niet op komen dagen. Toen moest ik voor de IHC meer foto-opnamen maken met apparatuur van 1900. Na lang gepraat kon ik gedaan krijgen dat ik een film over baggermolens zou maken". Meer opdrachten volgden. Films over hopperzuigers, cut terzuigers, booreilanden. Hij is nu bezig met de opnamen voor LORD COBHAM (Charles John Lyttelton - 59 jr.) bekleedde in de Tweede Wereldoorlog een hoge militaire functie in het Engelse leger. Later was hij onder meer gouverneur-generaal van Nieuw-Zeeland. Hij is nu directeur van en kele ondernemingen. Viscount Cobham is voor zitter geweest van de Marylebone Cricket Club, een door de Engelsen hooggeachte func tie. üÉMNiïiiimiii» Cineast Bob Kommer begon zijn filmcarrière met een oude 8 mm Keystone (1934) en een 8 mm Kodascope uit hetzelfde jaar (op tafel). cumentaire over Vlaardingen van Jan Schaper en het eind examenwerk van de leerlingen van de Nederlandse Filmacade mie. Met de werkzaamheden moest ook de ruimte worden uitge breid. De royale studio is aan de Haagse Riouwstraat en in de Van der Spiegelstraat is de technische en geluidsafdeling van zijn bedrijf gehuisvest. Bob Kommer heeft kortgele den een bijzondere kleuren- documentaire voltooid over de architectuur in Nederland. Zelf schreef hij voor „Hol land Palet" het scenario dat wordt uitgesproken door de ac trice Marijke Merckens van de Haagse Comedie. In dit knappe werkstuk geeft Kommer een impressie van de soorten bak steen die in talrijke gebouwen, flats en fabrieken in ons land zijn toegepast. De Nederlandse baksteenindustrie heeft zich geen betere voorlichtingsfilm kunnen wensen. Kommers filmploeg heeft maanden lang gewerkt aan dit produkt met een vaste ploeg. Er moest heel wat mate riaal voorhanden zijn. Na de op namen had hij het twaalfvoudi ge van de beoogde lengte. Dit is de reden dat enkele beelden te vlug aan het oog voorbijgaan. Vele films staan op stapel. ..Denkt U vooral niet dat ik alles alleen doe. De hele ploeg maakt een film, het is een kwestie van goed teamwork. Ieder lid van de ploeg heeft een belangrijke functie". DAMMIS DE GEUS door Viscount Cobham voorzitter van de Koninklijke Britse Landbouwmaatschappij de derde film van de IHC die bedoeld is om een beeld te geven van de werkzaamheden van deze maatschappij. „Hier in Neder land worden de bedrijven lang zamerhand ook film-minded. Dit verschijnsel bestaat in Amerika al lang. Maar de tijd van de „industrial promotion" hebben we nog niet bereikt", vindt Kommer. In zijn showroom vertoont hij ons een film over de aanleg van de nieuwe pieren bij IJmuiden met de reusachtige Lepelaar kranen van de werf Gusto. Het is een bruisend stuk film. eer lijk, vooral nuchter, waarin hij het menselijk element zwaar laat wegen. De verbeten kraan machinist komt vaak in 't beeld. Aanvankelijk deed Kommer het helemaal alleen, maar op den duur was daar geen beginnen meer aan en moest hij er assis tentie bij hebben. Hij draait nu met een vaste ploeg. Onder zijn supervisie zijn 150 films tot stand gekomen. Kommer was de eerste filmer die gebruik maakte van een draagbare recorder met behulp van een autoaccu en een zware buizenversterker. Zijn vroegere assistent G. C. van Gulik zwaait nu de scepter over de technische dienst. Voor vele films uit bin nen- en buitenland verzorgde Kommer het geluid. Bijv. de do- tionale Landbouwcentrum. Deze vertoningen hebben betrekking op landbouw en veeteelt, vee artsenij, aspecten van juiste huisvesting- en voedermethoden van drachtige zeugen, het mes ten van kalveren en slachtvee, systemen van schapenverzorging zowel binnenshuis als buitens huis en de keuringen van stieren. Daarnaast is er een Technisch landbouwcentrum, waar metho den zijn te zien voor de berei ding van veevoeder, de behande ling van granen en andere re cente ontwikkeling in de toe passing van elektriciteit spe ciaal automatisering op de Voor de film „Holland Palet" een opdracht van de baksteenindustrie maakte de camera ploeg ook opnamen in de Rotterdamse Doelen. De grote dag met een grote menigte: optocht van prijswinnend vee in de Grand Ring tijdens de Royel Show van vorig jaar. ruiters deelnemen, veeparades, competities in tractorvaardig heid, vertoningen van markt- produkten, het beslaan van paardenhoeven, het scheren van schapen, het vissen met vliegen en het oude ambacht van het maken van muren met stenen, zonder cement te gebruiken. Veel populaire evenementen worden opgevoerd in de Grand Ring, die een overdekte tribune met drieduizend zitplaatsen heeft en verder ruimte voor duizen den anderen. Een van de groot ste attracties dit jaar zal de tap toe door de Royal Canadian Mounted Police de beroemde Mounties zijn. De Koninklijke Landbouw maatschappij is er erg op ge brand buitenlandse landbouw kundigen aan te trekken, die agrarische produkten en stam boekvee bekijken en kopen. Landbouwers uit het buitenland en het Gemenebest kunnen waardevolle informaties verkrij gen op bijna alle gebied van de landbouw. Ieder jaar komen verscheidene duizenden buiten landse bezoekers naar het Inter nationale Paviljoen, waar voor hun gemak teams van gidsen en tolken, informatiebureaus, wis selbanken, snackbar en lounge zijn gevestigd. Dit jaar worden gezelschappen •verwacht uit tachtig landen, daarbij inbegrepen 25 boeren uit Nieuw-Zeeland, waar ik enkele heel gelukkige jaren van mijn leven heb doorgebracht (van 1957 tot 1962 als gouverneur- generaal red.), 126 boeren uit Japan en honderd leden van de Satkatchewan Wheat Pool uit Canada en ook een grote groep uit het Nabije Oosten. Ik heb speciale uitnodigingen verstuurd aan ongeveer zestig buitenlandse ministers van land bouw. De Standard Bank is vo rig jaar met succes begon nen door het beschikbaar stel len van beurzen boeren uit Afrika in staat te stellen de show te bezichtigen. Dit jaar steunde de bank een gezelschap van twaalf boeren uit Oost- en West-Afrika die drie weken in Engeland zullen blijven en die ook diverse boerderijen en on derzoekcentra zullen bezoeken. -#■ Vlezige ster op de Royal 1968 was Boreland Dun Emblem. Zijn „onder scheidingen": Supreme Champion Belted Galloway en Breed Male Champion. boerderij. Er is ook een speciaal centrum, waar informatie wordt gegeven over opzet, bouw en kosten van een boerderij en waar op het ogenblik een me- triekinzending wordt opgesteld om de boer vertrouwd te maken met de invoering van het tien delige geldstelsel (zoals in Ne derland) in 1971. Er zijn ook demonstraties op de show over de zuivelbereiding in de jaren '70, met bijzondere aandacht voor de produktie van zomermelk, het fokken van melkvee, het vervoer van kunst mest met palets, graan en aard appelsoorten en het gebruik van bestrijdingsmiddelen tegen on gedierte en ziekten bij de graan- teelt. De omvang van de informatie die de boeren in de handels stands en tijdens de demonstra ties kunnen krijgen, is indruk wekkend. Maar dat is niet alles wat de Royal Show heeft te bie den. Er zijn demonstraties van uitrustingen voor de bosbouw, de grondbewerking, besproeiing, het drogen van graan, irrigatie, veeartsenijkunde en het houden van bijen. Ten gerieve van de Naast de belangrijkheid voor de boeren van de Royal zoals de show in de volksmond wordt genoemd zijn er activiteiten op touw gezet om zowel de boerenfamilies als het andere publiek te interesseren en te vermaken. Hieronder valt de bloemenshow (die na de beroem de Chelsea bloemenshow op de tweede plaats komt), uitstekende paardenconcoursen. waaraan ve le nationale en internationale agrarische gemeenschap zijn er ook stands van de voornaamste commanditaire bankverenigin- gen, makelaars, verzekerings maatschappijen. handelsvereni gingen, tokverenigingen en het ministerie van landbouw, visse rij en voedsel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 15