RUSSISCHE JODEN NU WEER ZELFREWUST r Voedselvluchten nu overdag Apologetisch getuigenis Huidige welvaarts- voeding is te vet Enquête Denken en Doeii 1 over gerefsynode Een woord voor vandaag Meerderheid wil naar Israël Anjerprins Uw probleem is het onze.... Druk op Nigeria en Biafra BEROFPÏNÊSWERK Haarlem-N. achter ds. Toornvliet Man en vrouw in en buiten het huwelijk Mc "P. De bijbel in vogelvlucht i Oostenrijk krijgt bijbelgenootschap donderdag 26 juni 12 Er zit een gedachte in ons „Woord voor vandaag" uit de krant van gisteren, die misverstand kan opwekken. Het kan zijn dat iemand de conclusie heeft getrokken: de schrijver loochent ook al de historiciteit van Adam. Wie dat zegt heeft me niet begrepen. Wie probeert te bewijzen dat Adam werkelijk ge leefd heeft in het paradijs, doet hetzelfde als met een paard en wagen naar de maan te willen rijden. Geen enkele manestraal kan dat gewicht torsen. Ons bewijsmateriaal schiet eenvoudig tekort. Maar wie daaruit de conclusie trekt dat Adam dus alleen maar een mythische, legendarische of sprookjesfiguur is, gezogen uit de duim van een bijbelschxijververlaagt de werkelijkheid vanGods wereld tot een pseudo-werkelijkheid. Hij probeert toch in menselijke termen te beschrijven, wat niet in de taal van een gevallen mensenwereld, is te vangen. Wij zijn in Adam zo volslagen „uit de gestalte van God" ge tuimeld, dat we eenvoudig niet in staat zijn ons „in te denken" hoe het was. Zoals er geluiden zijn die door ons gehoor niet kunnen worden opgevangen, omdat ons oor maar een bepaalde reeks van geluidstrillingen kan horen, zo valt Gods werke lijkheid buiten de werkelijkheid die ons bevattingsvermogen kan indenken. Maar daarom heb ik nog wel recht om te spre ken over „werkelijkheid". Wij kunnen als mensen echter die werkelijkheid nooit bereiken. Nu komt Christus, die „in de gestalte van God is" naar onze wereld en komt „in de gestalte van ons mensen". Hij wordt mens met ons. Hij gaat deel nemen aan onze werkelijkheid en onze geschiedenis. En Hij kan ons de weg wijzen naar die werkelijkheid van God. En als Hij sterft zegt Hij: Heden zult gij met mij in het paradijs zijn. De kloof is overbrugd. We lezen vandaag: Zacharia 2 1-13. (Van een onzer medewerkers) MOSKOU Na tientallen jaren in een staat van lethargie ge leefd te hebben, schqnen de joden van Rusland in beweging ge komen te z(jn. Ze leggen zich niet langer neer btf het onoverko melijke, maar beginnen te protesteren. Vooral het feit dat vrijwel nimmer een uitreisvisum wordt verstrekt om naar Israël te emi greren, heeft de laatste maanden veel kwaad bloed gezet. Vooral de jongste zesdaagse oorlog heeft deze joden wakker geschud. Ze leefden sterk mee met hun rasgeno ten, die tegenover een overmacht van Arabieren stonden. Maar het Krem lin steunde de Arabische partij. Het gevolg was dat veel joden hun iden titeit moesten verloochenen. Dat bleek te veel gevraagd. Heel openlijk kozen de joden van Kief de kant van Israël. De enige synagoge van die stad was op de vrijdagavond voor de oorlog van 1967 uitbrak stampvol. Maar toen Jona Gindelman, de door de Russische vei- Nadat prins Bernhard gisteren in de krijgsraadzaal van het Paleis op de Dam te Amsterdam de zilveren anjers de onder scheidingen voor culturele baan brekers had uitgereikt, be zocht h\j de Anjerkaravaan. Hier wordt de ploeg aan hem voor gesteld. van de gemeente, het teken gaf om te beginnen, weigerde de voorzanger in te zetten. Gindelman wees een ander aan, maar niemand wilde bidden. In het verslag dat maanden later het westen bereikte lezen we: „Daar op zei Gindelman: Goed als dat zo is, dan bidt niemand. En de joden ble ven in de synagoge, doodstil, twee uur lang. Dagen achtereen kwamen ze terug. Zij lazen niet en spraken niet. Eerst na Israels overwinning werd er weer gebeden. Zo hielpen wij," eindigt het verslag, „Israël de oorlog te winnen.' Identificeren Brieven die niet rijn voortien ven naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is veraekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verhand staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: De facultatieve huurverho ging (1 mei 1968) geldt niet voor de na-oorlogse woningwetwoningen, waarvoor het Rijk nog een jaar lijkse bijdrage geeft. Zolang deze bijdrage loopt, gaan de huurprijzen elk jaar automatisch met 4 pet. (nu 6 pet.) omhoog. Dit gebeurde voor de eerste maal op 1 januari 1968. Worden deze verhogingen ook voor alle volgende jaren berekend over de op 31 december, 1967 geldende wettelijke huurprijs? (Voor de wo ningen, die wel onder de facultatie ve huurverhoging vallen en waar van de wettelijke huurprijs per 1 mei 1968 met 4 pet werd verhoogd, heeft de regering namelijk bepaald, dat voor alle volgende jgren de huurverhogingen moeten worden berekend over de op 30 april 1968 geldende wettelijke huurprijs). Antwoord: Volgens mededeling van het ministerie van volkshuisvesting en ruimtelijke or dening bedraagt de huurverhoging voor woningwetwoningen op 1 april 1969 6 pet. van de op 31 maart 1969 geldende huurprijs voor zover voor deze woningen nog een jaarlijkse bijdrage wordt verleend. Hieruit volgt dat dit percentage niet berekend wordt van de op 31 december 1967 geldende huurprijs, zoals u veronderstelde. Voor de niet-geliberaliseerde ge bieden wordt de facultatieve verho ging van 1 april 1969 berekend over de huur op 30 april 1968, van wonin gen die voor 5 mei 1945 tot stand gekomen zijn, zodat voor de wonin gen, waarvoor op of na 1 mei 1968 een verhoging van 4 pet. was over eengekomen, de verhoging 10 pet. wordt van de huurprijs op 30 april 1968. Hier wordt dus bij de bereke ning een andere methode toegepast dan bij de eerstgenoemde categorie. Wij vestigen echter met nadruk uw aandacht op de bepaling, dat de ver hoging maximaal 6 pet. mag bedra gen, dus ook lager kan worden over eengekomen om gegronde redenen. Vraag: Vorig jaar kochten wij te gen zomerprijs 22 mud kolen. Wij betaaiden direct het volledige be drag. In 1968 werd 12 mud geleverd, en in 1969 de rest. Over de laatste 10 mud moesten wij BTW betalen. Is dit juist? Antwoord: De BTW geldt voor de datum van aflevering, niet voor de datum van bestelling. Het was dus juist. Vraag: Sinds 50 jaar mochten we de aan- en afvoer van onze werk plaats over het erf met vrachtauto's naar en van de dijk brengen. De laatste vier jaren moesten we een bedrag betalen voor het onderhoud van stoep en erf. Nu is de boerderij verkocht aan de gemeente. Kan men ons nu zo maar hei recht van over pad ontzeggen, want dan kunnen we de zaak wel sluiten en de vrachtau- lo's wegdoen. Men heeft ons verteld dat de gemeente ons het overpad niet kan .weigeren omdat het na zó veel jaren een erfdienstbaarheid is geworden. Antwoord: Een servituut van overweg kan niet door verjaring verkregen worden, maar u heeft recht van uitweg als uw erf ingeslo- len is en als er geen andere en kortere mogelijkheid van uitweg is. Vraag: Mijn moeder heeft van vroeger nog een poppejurk. waar mijn onia mee gespeeld heeft. Het jurkje is 80 tot 90 jaren oud. Het is gemaakt naar kleding, die toender- tijd gedragen werd. Is er soms een museum, waar zij dit jurkje aan kan schenken? Antwoord: Zeker zullen verschil lende musea dit op prijs stellen, bij voorbeeld het centraal museum te Utrecht, Agnietenstraat 1. Dit heeft een mooie collectie poppen, waar voor zeker wel een „nieuw" oud jurkje welkom is. (Van onze kerkredactie) GENÈVE Joint Church Aid, de organisatie van kerken uit het noordelijk deel van Europa en Canada, wil overdag voedsel vluchten naar Biafra maken. Door Nigeriaanse luchtaanvallen op de voedselvliegtuigen moes ten de nachtvluchten tijdelijk gestaakt worden. De gevolgen zijn echter catastrofaal. Als gevolg van aanvallen op deze voedselvliegtuigen, kennelijk bedoeld om het moreel van Biafra te breken, en als direct gevolg van het neerschieten van een Rode Kruis-vliegtuig moest met de lucht- 1 2 3 4 6 7 8 9 2 3 4 S 6 7 8 9 Horizontaal: 1. bloeiwijze - jon gensnaam. 2. vette vloeistof - zuster - water in Friesland. 3. telwoord (Duits) - jongensnaam. 4. aanw. voor- naamw - landbouwwerktuig - plaats in Gelderl. 5. voegwoord - gil - mu zieknoot. 6. vet der melk - opium, toebereid om te roken. 7. schel - ka rakter - voorzetsel. 8. deel van de dag - hemellichaam 9. teken in de dierenriem - Europeaan - luitenant (afk). Verticaal: 1. familielid - erg. 2. meisjesnaam - myth. figuur morsdoekje. 3. zonder (Lat) - heks - voorzetsel. 4. balk - korf. 5. enkele - kaasworm. 6. geldstraf - behoeftig persoon. 7. tegen - tot de (afk) - zoon van Jacob. 8. wezenlijk - atmosfeer (afk) - telwoord. 9. voorzetsel - ver borgen. Oplossing vorige puzzel: 1. mark - kram. 2. open - poen, 3. Nede - Deen, 4. slok - klos. 5. trap - part, 6. Eist - stel, 7. roet - toer. MONSTER. brug tijdelijk gestopt worden. Het gevolg is dat nog maar een zeer klei ne hoeveelheid voedsel Biafra be reikt. Enkele ziekten zijn al weer in op komst en voedselcentra zijn gesloten. Verschillende ziekenhuisjes en herstellingsoorden zullen in de ko mende dagen ook hun deuren moeten sluiten, als niet op korte termijn een nieuwe mogelijkheid gevonden wordt om de stervenden te bereiken met voedsèl. PRESSIE In principe hebben zowel Nigeria als Biafra toegestemd in voedsel vluchten overdag. Joint Church Aid heeft nu besloten dagvluchten te gaan maken en zal dit feit wereld kundig maken. Via de wereldopinie wil de kerkelijke luchtbrug druk uit oefenen op de beide regeringen om de vluchten ook definitief toe te staan. Om de onmiddellijke nood een beetje te lenigen besloot de organisa tie toch voorlopig weer de nacht vluchten te hervatten totdat over gestapt zal kunnen worden op dag vluchten. Deze zullen echter op zeer ongeregelde tijden worden uitgevoerd om de Nigeriaanse vliegtuigen niet al te zeer uit te dagen. RIVIER Bovendien willen de kerken die de ze luchtbrug organiseren zich op. zeer korte termijn tot de regeringen van Nigeria en Biafra wenden om een vrije doortocht van de voedselvlieg tuigen te verkrijgen. Vele andere re geringen zal gevraagd worden om hulp. Deze besluiten werden genomen ondanks het feit dat de kerken weten dat op het ogenblik geprobeerd wordt een rivierroute open te krijgen voor voedseltransporten. De kerken heb ben altijd beseft dat de luchtbrug maar een noodoplossing was. Maar tot het moment dat de rivier in ge bruik genomen kan worden, zal de luchtbrug uitkomst moeten geven, zo wordt gezegd. NED. HERV. KERK Beroepen te Lienden: D. C. v. Wij nen te Goedereede: te H. I. Ambacht: W. Balke te Bodegraven: te Oud-Al- blas en te Aalburg: kand. C. J. Kunz te Delft. Bedankt voor Waarder (toez.): G. v. Estrik te Genemuiden. GEREF. KERKEN Beroepen te Raamsdonk: kand. A. Vreugdenhil te Zwartewaal. Aangenomen naar Scheveningen: drs. M. C. Kersten te Zwolle. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Heerde: J. M. Visser te Broeksterwoude. OUD GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Den Haag: H. Visser te Klundert. Uit andere steden van de Sowjetu- nie zijn soortgelijke berichten ont vangen. Op feestdagen worden de sy- nagoges beter dan ooit bezocht. Op het feest dat herinnert aan het geven van de stenen tafels op Sinai, de vreugde der wet, dansen jonge joden op straat in de omgeving van de sy nagoge. Zij komen niet in de eerste plaats om hun religieuze gevoelens te uiten maar om zich openlijk met het joodse volk te identificeren. Velen zouden graag naar Israël willen emigreren. Maar ze krijgen de kans niet. Konden voor de zesdaagse oorlog slechts weinigen het land ver laten, sinds de oorlog is de kraan helemaal dicht. Toch worden er nog steeds emigratie-aanvragen inge diend. En begin dit jaar mocht de zangeres van het joodse lied Necha- ma Lifshitz toch nog vertrekken. Dat feit schonk velen weer nieuwe hoop. Maar de overgrote meerderheid stuit op constante weigering van de Russische autoriteiten. In zijn wan hoop en om de wereld te laten zien, hoe de joden gedwongen worden in Rusland te blijven, stak in Riga de 21-jarige student Uya Rips zich op straat in brand. Hij bracht het leven er af, maar beide handen moesten worden geamputeerd. Inmiddels heb ben de Russen ontkend dat die zelf verbranding ook maar iets te maken had met discriminatie jegens de jo den. -sV Petitie De Russische propagandamachine doet haar uiterste best om te voorko men dat de buitenwereld iets gaat proeven van dit verlangen. Een peti tie, die vijftien vooraanstaande Rus sen ondertekenden en naar de Vere nigde Naties zonden, is in de Russische post verloren gegaan. Wel kwamen in New York afschriften aan. Die zijn ruimschoots verspreid onder de journalisten. Een van de ondertekenaars is Pjoth Yakir, zoon van de joodse gene raal Yona Emmanuilovitz Yakir, die in 1938 werd terechtgesteld. Yakir had reeds eerder met 53 anderen een petitie ondertekend en gezonden naar de commissie voor de mensenrechten van de VN, die arriveerde wel, maar betrof geen joodse kwestie. Verleden jaar zonden 26 joodse in tellectuelen in Litouwen een petitie naar de plaatselijke communistische partij. Zij vroegen meer vrijheid voor de joden en vestigden de aan dacht op de anti-Israëlische politiek van het Kremlin die antisemitisme in de hand werkt. Andere joden hebben hun Russisch staatsburgerschap al teruggegeven en gevraagd om als HAARLEM Elf ambtsdragers hebben zich volgens het contactor gaan „In en om de Goede Herder Kerk" in een brief tot de vier wijk- kerkeraden van de gereformeerde kerk van Haarlem-noord gericht. Zij stellen voor ds. Toornvliet uit te no digen in een van de drie gerefor meerde kerken van Haarlem-noord voor te gaan. Ook zagen zij graag, dat men zich wendde tot de synode „met het ver zoek het daarheen te leiden, dat ds. Toornvliet wordt ingeschakeld in het landelijk evangelisatiewerk, zodat zijn door velen gewaardeerde arbeid onder de buitenkerkelijken voortgang kan vinden." statenloze burgers naar Israël te mo gen vertrekken. Zo'n verzoek dienden de arts Pin- chas Nahoch en zijn vrouw in. Ze kregen geen visum. Maar veertien collega's publiceerden een verklaring, waarin werd gezegd dat de joodse arts „een blaam wierp op de stand van de Sowjetrussische artsen. Het echtpaar heeft geen reden en heeft het morele recht niet om Rusland te verlaten." Het meest sprekende voorbeeld van dit nieuwe zelfbewustzijn der Russische joden is ir. Boris Kochu- binsky. Toen tijdens de zesdaagse oorlog tijdens een lezing voor het fa- briekspersoneel het „agressieve Israël" werd aangevallen, onderbrak hij de spreker met pro-Israëlische uitroepen. Ook hij diende een aan vraag voor emigratie naar Israël in. Niet alleen werd hij geweigerd, hij werd ook gearresteerd. Maar toen was al bekend geworden dat hij zich gericht had tot Bresnjef „Ik ben een jood," schreef hij, „Ik wens te leven in een joodse staat. Dat is mijn recht, even als het recht van de Oekrainers om te wonen in de Oekraine. Ik wens niet verwikkeld te worden in de nationale zaken van een staat die mij vreemd is." Uitingen van dit nieuwe zelfbe wustzijn die het westen bereiken, zijn slechts een deel van wat in Rusland wordt gezegd. Het is duide lijk dat er een nieuwe geest begint te heersen onder de drie miljoen Russische joden. Als zij konden gin gen de meesten morgén naar Israël. Maar zolang het Kremlin de Arabie ren steunt, voelt het er weinig voor om Israël te versterken, door visa aan joden te verstrekken. Drs. W. H. M. Reinders zendingspredikant op Midden-Java BAAP.N Op 30 juni zullen drs. W. H. M. Reinders en zijn gezin naar Indonesië vertrekken. Drs. Reinders, die 37 jaar is, zal worden uitgezonden als zendingspredikant in dienst van de Raad van Samenwerking voor het kadervormingswerk onder de agra riërs op Midden-Java. Van december 1957 tot januari 1961 diende hij de gereformeerde kerk van Hijken, terwijl hij gedurende de periode van 1961 tot 31 oktober 1967 als predikant werkzaam was in de Javaanse kerk in Suriname, in dienst van de Evangelische Broedergemeen te. (Van onze kerkredactie) NIJKERK De kerk is er niet in geslaagd de sexualiteit te integreren in het christelijk leven, citeert dr. E. van der Schoot. Hij is het met deze woorden kennelijk eens, maar schreef een boek dat duidelijk een poging wil zijn om dat wel te doen. G. F. Callenbach gaf het uit in de Rotonderecks onder de titel: „Man en vrouw in het licht van geloof en psy chologie". Dit boek is een verademing na een heleboel boeken over dit onderwerp die eenvoudig blijven steken in de sexuele techniek en op den duur stom vervelend worden. Van der Schoot, een voormalige hervormde predikant die psychotherapeut is ge worden om heel persoonlijk aandacht aan mensen met problemen te kun nen schenken, luistert nauwgezet naar de bijbel. Hel gevolg ls dat hij afrekent met tal van visies die het verleden aan ons heeft opgedrongen. Maar even min laat hij zich onder de bekoring van veel nieuwe visies brengen, die op het ogenblik de sexuele markt schijnen te beheersen. In dit boek gaat het niet alleen om het leven van gehuwde mannen en vrouwen, maar ook om het ongehuwd zijn. Tal van vragen die in de loop van jaren aan hem gesteld zijn be antwoordt hij op rustige en voorzich tige manier. Het boek telt 174 pagi na's. Dr. Van der Schoot is verbon den aan het Psychotherapeutisch Centrum Stichting Veluweland te Ederveen. ADVERTENTIE ERA-halvarine brengt oplossing naderbij. De toenemende welvaart heeft onze eet- en leefgewoonten op vele manieren veranderd. Deze veranderingen blijken niet altijd gunstig te zijn. Zo is o.a. gebleken dat ons voedselpakket een steeds hogere calorische waarde heeft gekregen, terwijl onze behoeften aan calorieën daarentegen min der zijn geworden door het hui dige levenspatroon. Met andere woorden: de doorsnee Nederlan der eet te veel! Hierbij speelt het aandeel van het dagelijkse vet- gebruik een bijzonder belangrijke rol (Nederland heeft de twijfel achtige eer in West-Europa aan de top te staan met het vetgebrulk per persoon). De toename van het vetgebruik staat echter niet op zichzelf. Door de welvaart en de vooruitgang van de techniek daalt het aantal mensen dat zware lichamelijke arbeid ver richt. Een andere factor van belang is dat hoe langer hoe meer mensen zich gemotoriseerd voortbewegen. Dit alles brengt met zich mee dat niet alleen onze voedingsgewoonten maar óók de samenstelling van ons dagelijkse voedselpakket drastisch, gewijzigd dienen te worden. Nieuwe inzichten bij de overheid Ook de regering heeft ingezien dat onze eetgewoonten zich niet hebben aangepast aan de veranderde leefge woonten. Uitgebreid medisch en sta tistisch onderzoek he eft aangetoond dat het gebruik van te veel vet (en van vetten van verkeerde samenstel ling) een „gewichtige" rol speelt bij de samenhang van 'een te hoog lichaamsgewicht, leeftijd en gezond heid. Gezien het grote belang voor de volksgezondheid en de populariteit van margarine als voedingsmiddel in Nederland, heeft de regering via de Warenwet wettelijk de mogelijk heid geopend voor de vervaardiging van een nieuw soort margarine, die slechts de helft van de hoeveelhe) vet en dus ook van het aantal cah rieën bevat. Door halvarin T FT minder vet eteri Sinds enige tijd heeft de consi#,s'ei ment in Nederland reeds kena\J£arn kunnen maken met een nieuw pro dukt dat 50% minder calorieën heejylf, at. exi dan margarine. In de nieuwe aat. vulling op de Warenwet, van kracbflP Cl geworden op 1 januari 1969, heeft di rs produkt de officiële naam van hai<*C fv varine gekregen. menk Na jarenlange research is er halvarine onder de naam ERjOCZC op de markt gekomen. Bij de bt reidingen samenstelling vanERJ®1 halvarine is zorgvuldig rekening yt gehouden met de wensen van vel voedingsdeskundigen en artsen Hierbij is tegelijk de grootste aai dacht besteed aan de smaak en dr smeerbaarheid, die de consume»" stelt aan de fijnste margarine, r *e£ De komst van ERA heeft volkckinger men gebroken met de ouderwet^ Mon traditie en opvattingen dat margarernie rine, bestemd voor broodgebruilgrootsi 80% vet moet bevatten. Met de haitpnd vering van dit vetpercentage heeWij h( ERA een belangrijke stap voorde waarts gedaan ten gunstè van iedeifcieuw gezondheid. lekker op het brood Jverde gezonder voor uw lijn come Mening aan jongeren gevraagd (Van een onzer verslaggeefsters) ROTTERDAM De werk groep van Rotterdamse gerefor meerde jongeren „Denken en Doen" houdt een enquête over de mening van jongeren over de gereformeerde synode. Achter verschillende vragen staan vijf cijfers. 5 wil zeggen zeer belang rijk; 4 belangrijk; 3 't laat me on verschillig; 2 niet mee eens en 1 per tinent onjuist. De vragen luiden: 1 De gerefor meerde synode zal zich moeten uitspreken tegen de onrechtvaardige wereldhandel en hiertegen protest aan moeten tekenen bij de Neder landse regering. 2. De synode zal zich moeten uitspreken tegen de productie en het gebruik van chemische, biolo gische wapens en kernwapens. Discriminatie 3. De synode zal elke vorm van discriminatie scherp moeten veroor delen en in haar eigen kerk maatre gelen moeten nemen tegen discrimi natie. 4. De svnode zal het vredesonder zoek daadwerkelijk moeten steunen en opvoedkundige programma's in dienst van de vted° moeten steunen. 5. De synode zal de kerkleden op moeten roepen mee te werken aan de x-y-actie (self-tax-movement). 6. De synode zal een radicale her interpretatie moeten geven van kerk-zijn »n een niet minder ingrij pende herstructurering van de ker kelijke Samenleving 7. De synode zal het deelnemen aan het avondmaal los moeten koppelen van het (in de Gereformeerde Kerk) belijdenis gedaan hebben. 8. De synode zal op moeten roe pen tot een aanpassing van de kerk- LE ring en gi Grot men A. t< diénst aan deze tijd. De kerkdienst mag niets minder zijn dan een bij-, eenkomst, waar gelovigen „werk- Y materiaal" ontvangen om ermee werken. !bjjb, Stemrecht in 9. De synode zal moeten bepalenjBroe dat de jeugd stemrecht krijgt onjsecri haar eigen jeugdouderling(e) te kie-ven zen. stuu |hiel( 10. De synode zal moeten uitspreken tere dat een groot deel van de kerkelijke; begroting bestemd moet zijn voor! in hulp aan kerken in de zogenaamde^ -l< ontwikkelingslanden (Een percenta ge van 10 a 25 is niet te hoog). (Van onze kerkredactie) FRANEKER „Waar men God niet meer ziet als de vrij machtig handelende in de ge schiedenis, waar het wonder wordt geloochend, daar komt de mens terecht in een mechanisch, dor wereldbeeld, waarin hij het moet stellen zonder Gods nabij heid, zijn liefde en geborgen heid". Dit is één van de stellin gen van ds. Georg Huntemann in zijn nieuwste boek: „Geloven tussen gisteren en morgen." Zoals zo veel boeken, die op het ogenblik verschijnen, houdt ook dit boek zich bezig met de huidige kloof tussen moderne mens en al oude pre diking. Terwijl andere boeken vaak uitmunten in het stellen van vragen, eindigt deze predikant van de Sankt Rembertikirche in Bremen steeds met stellingen. De achteromslag noemt het boek dat ook een „apologetisch getuige nis... tegenover de wassende vloed van het moderne ongeloof, dat zich onvoorwaardelijk aan het „vooruit gangsgeloof' van wetenschap en techniek heefl uitgeleverd." Terwijl andere theologen de hedendaagse prediking toetsen aan de bijbel om te zien of de moderne mens niet an- dersbenaderd moet worden, toetst Huntemann de moderne inzichten aan de kernboodschap van het evan- j gelie. Waar anderen vragen stellen, zet Huntemann uitroeptekens, bijvoor- beeld achter de maagdelijke geboor te, de wonderen, de lichamelijke opstanding en het feit dat God de mens in zijn persoonlijk leven leidt. Hij zet echter een dik vraagteken nehter de moderne bijbelkritiek. Zo schrijft hij aan het slot van hetzelfde hoofdstuk waaruit ik reeds eerder citeerde: „De moderne kritiek op het Nieuwe Testament maakt de j persoonlijke ontmoeting met God en I met Christus in een levend contact onmogelijk. Ik kan mijn liefde, mijn vertrouwen en gebed niet meer kwijt. De afbraak van Christus' beeld In mijn ziel heeft onherroepelijk tot gevolg, dat mijn geloof in God sterft." Het is een verademing eens een theologisch boek te lezen waarin je niet over alle mogelijke vragen strui kelt. Toch vraag je je af in hoeverre dit boek de ongelovige in onze tijd iets zegt Wel zal het hen helpen die onder de druk van moderne inzichten hun geloof dreigen te verliezen. Hoewel de omslag het „een van de belangrijkste apologetische geschrif ten van deze tijd" noemt is het naar mijn gevoel wat kerkelijk conventio neel. Vcor een orthodoxe gelovige is dit een boek om met instemming te lezen, niet met verrassing. „Geloven tussen gisteren en mor gen, dov dr. Georg Huntemann. 11. De synode zal bij al haar uitspraken het welzijn van de gehele, wereld ortmair moeten stellen. l: :hs 'een 12. De synode za' op synodezittin- gen de jeugd mee moeten laten be-'°® slissen. "'J" (Van onze kerkredactie) nan Dui geb: wat dat ?ch; trel geb KAMPEN Sipke van der Land heeft een boek geschreven dat je niet in één adem uitleest Het is ook niet als zodanig bedoeld. Het wil heel overzichtelijk en praktisch de lezer iets leren over de boeken van de bijbel. De titel luidt: „De bijbel in vogelvlucht". Voor ieder bijbelboek zijn twee pa gina's uitgetrokken. Links wordt iets gezegd over de vorm, de tijd waarin het werd geschreven, de auteur. Er worden wat vragen over het boek gesteld. se' Op de rechterpagina geeft Van der ter Land dan de korte inhoud, de kern- kir tekst en vat hij de boodschap van dat j vo< bepaalde boek samen. rel Een deel van deze beknopte bij- Ier belstudie van hele bijbelboeken werd j ba: gepubliceerd in het tienerblad Aktie, rej maar we hebben de indruk dat van ;he twen tot tachtiger ook iedereen er iets aan zal hebben. Het is een soort klein naslagwerkje van 176 pagina's over bijbelboeken. Kok in Kampen gaf het uit voor 7.90. (Van onze kerkredactie) WENEN In Oostenrijk wordt volgend jaar een eigen, zelfstandig bijbelgenootschap opgericht Dit besluit is genomen door de jaarlijkse vprgadering van het Oostenrijkse Bijbelcomité. Daarmede zal het doel bereikt zijn dat de oprichters van dit f comité reeds in 1947 voor ogen had den. Het bijbelcomité werd opgericht dank zii medewerking van het Brits en Buitenlands Bijbelgenootschap, fc gereformeerde zowel als lutherse le- den van de Evangelische Kerk, me- 'hodisten en baptisten. Politieke en financiële omstandigheden maakten oi Uitgave T. Wever te Franeker. het indertijd onmogelijk direct een Prijs 12,50, 240 pagina's. eigen organisatie te stichten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2