OUDEREN: GA VOOROP BIJ VERNIEUWING VAN ONZE UNIVERSITEITEN Buitenbeentjes in 't binnenland KAN ALLEEN DE MENS SPREKEN? Prof. dr. H. A. Brasz: Het is de hoogste tijd -ï Wonderlijke plaatsnamen bijlage van het kwartet li 1 2ATERDAS 21 JUNI 1949 Waarschijnlijk is de Tweede Wereldoorlog er de oorzaak van dat maatschappelijke structuurveranderingen op allerlei ni veaus sterk zijn vertraagd. In feite is er na 1945 alleen ge restaureerd en daar zijn velen redelijk tevreden mee. Niet alzo studenten, althans een stevige kern van deze categorie. Die kern heeft hoge idealen hogere dan menige oudere in zijn jeugd beleeft de hele maatschappij als nogal drukkend en wil daar kritisch over nadenken. Om te beginnen geldt dat het universitaire leven. Volkomen gerechtvaardigd. Het is een ge zond verschijnsel dat er generaties komen, die zich principieel Eerst willen ze zich con- jcentreren op het mens beeld. Dan zich afvragen: wat volgt daaruit voor mijn wetenschapsbeoefening? Om van daaruit tenslotte te kunnen concluderen wat in de (universitaire) samen leving niet meer klopt met dat mensbeeld, hetgeen dus zou moeten worden veran derd. Hun theorie van sociale verandering is, met andere woorden, heel prin cipieel en instrumenteel. Persoonlijk meen ik, dat met name een Vrije Universiteit dit alles positief zal moeten ont vangen. Het begin is er. Demo cratisering en inspraak zijn al thans woorden, die er herhaal delijk worden gehoord. Men is het ook wel algemeen over eens hoe een en ander zou moe- en worden verwerkelijkt. Via et experiment van onderop, op de lagere niveaus: de afdelin- [en. de secties. Wellicht is het instructief om iver het experiment op een van lagere niveaus, waarbij ook betrokken ben, de soci- ial-culturele sub-faculteit aan 1 VU, eens iets te vertellen. Voor het slagen van elk in- !r menselijk experiment is ïrste voorwaarde, dat men el- gaan afvragen: is de restauratie van de vooroorlogse maat schappij nu wel zo goed? Voor ouderen zit er bovendien het beschamende element in, dat deze studenten daarbij erg con sequent willen zijn. Zelfs eerste- en tweedejaars voelen veelal aan: eerst moet ik daar en daar eens grondig studie van gaan maken om dan met wat ik heb gevonden ook onmiddellijk de geesten te beïnvloeden, de mensen te veranderen. Ze zijn niet tevreden met het uitbrengen van mooie rapporten, die zo ge makkelijk in de een of andere la verdwijnen. Ze plegen bij voorkeur de mens te verontrusten en wel op normatieve wijze. aar als volledige partners aan vaardt. Dat is in de universitai- wereld niet altijd even ge- iakkelijk. „De" moderne stu- lent, voorzover men daarvan ;an spreken, heeft een heel ei- levensstijl, anderssoortig de conventionele. Samen >rmen ze een eigen subgroep, iet een eigen subcultuur. [Daarbij deze kanttekening: extreme verhalen, van :uele uitspattingen af tot dat zouden stinken, moet men lar rustig met een schouder- thalen voorbijgaan. Want •rkelijk, het zijn heel normale insen van deze tijd, die er ;ht op hebben als volwassenen worden geaccepteerd. Nu dan de gang van zaken de inspraak in onze sub-fa- Iteit. Oorspronkelijk waren (besturende) vergaderingen zaak van hoogleraren. Daar 'amen enkele jaren geleden alle wetenschappelijke me- ■erkers bij, wat gewoon be werkte omdat hoogleraren it alle details kunnen weten. |Er was toen democratisering alle betaalde medewer- Maar een jaar geleden be- een groep studenten zich ior het bestuur van de sub-fa- ilteit te interesseren. Zij we- n, met name bij de regeling in de studie, niet alleen man i's aan, maar stelden ook trscheidene goede alternatie- in. Het spontane initiatief van subfaculteitsvergadering was en: laten wij doorgaan en nu ik de democratisering voor udenten proberen te realise- n. Het voorstel was: stuur een ntal vertegenwoordigers uit llie kring naar de vergade- ng, waar ze mee kunnen pra- n, beslissen en verantwoorde- kheid dragen op voet van ge kheid. Dat voorstel hebben de identen niet geaccepteerd. Ze deneerden: alles goed en wel, aar wij zijn niet in staat ensen aan te wijzen, die de hele belanghebbende studen- ngroep kan vertegenwoordi- n. Dat is voor ons een volsla- n onmogelijkheid. Van hun kant verklaarbaar, ker als men weet, dat de stu ntenmaatschappij het re- esentatieve stelsel niet als zo nzelfsprekend kan aanvaar- n. Wat is het geval? Er zijn bij- nder veel studenten, die hun idie zonder meer passief on- "gaan. Grof geschat zijn er i de 700 VU-studenten in on- sub-faculteit hoogstens 100, 1 actief willen deelnemen aan denken over de bestuurlijke ilematiek van onderwijs en irzoek. De andere 600 heb- hun vrijetijdsbesteding el- ondergebracht. kon de democratisering ir de studenten tenslotte op ig komen nadat door allen 'aarde spelregels voor het inwerken waren opgesteld, kwamen de vertegenwoordi- der studenten er toch, aan- 'ezen door de studentenvere- ig. Een van de spelregels It in, dat er een publieke ine moet zijn, zodat iedere langstellende student de subfaculteitsvergadering kan meemaken. Maar, al is de impasse door broken, de ontevredenheid is gebleven. Er zijn immers die 600, hetgeen met name door de actieve studenten als een ontstellende zaak wordt beschouwd. De wèl actieven op bestuurlijk gebied ik noem ze gemakshalve de activisten doen er alles aan om een uni versaliteit van mee-denken te bereiken. Groepsactiviteiten en interdisciplinaire werken staan daarom bij hen hoog genoteerd. Evenzeer een eventuele bezet tingsaffaire, die samenwerkend wordt doorgebracht. Dit middel kan ik goed be- grijpen als volkomen passend in hun instrumentale we tenschapsopvatting, maar daar om keur ik het nog niet goed. Integendeel. Overigens heeft zo'n bezetting heel wat meer achtergronden. De kwestie is namelijk veel ge compliceerder dan vaak wordt aangenomen. Ik denk daarbij speciaal aan de reactie van ou deren op de Studehtendemocra- tisering. Ouderen, die goed op de hoogte zijn met de universi taire situatie, beginnen door gaans een eindje mee te gaan met de eisende studenten, ge ven toe dat er veel veranderen moet, maar uiten dit op een nogal gespleten manier. Goed, ze zijn tolerant, maar ze zetten zich ook heel sterk af tegen het andere cultuurpa troon van de jongeren en tegen het geweld, dat af en toe de kop opsteekt in bepaalde situa ties, terwijl zij naar mijn me ning beter de consequenties van dat gelijk geven konden trek ken. Te weten dat zij, de oude ren, ook onverkort de leiding van de studentendemocrati- sering op zich dienen te nemen (er zijn genoeg ouderen, die in actie willen komen). Maar wanneer men het nodi ge toegeeft en men doet niets, Prof. dr. H. A. Brasz, hoogleraar in de bestuurswetenschappen en de inleiding in het Nederlands staatsrecht aan de VU, houdt zich intensief bezig met de democra tisering aan deze universiteit en heeft in dit verband al een en andermaal van zich doen horen. In bijgaand artikel schetst hij de al gemene situatie en zet hij uiteen hoe in de sub-faculteit waaraan hij verbonden is, gezocht wordt naar nieuwe bestuursvormen en werk methoden. of de reorganisatie verloopt in rapporten, in allerlei vraagpun ten en in allerlei abstracties, dan werkt men juist die ty pische spanning tussen studen ten en bestuurders in de hand. Er zijn dan enerzijds studen ten, die het niet meer nemen en zich sterk afzetten tegen alles wat georganiseerd is en wat op fluwelen kussens zit En van de andere kant is er een groep bestuurders, die het ook niet goed meer begrijpt, zich ergert aan de slechte manieren die bij deze jongeren voor zouden ko men en bijvoorbeeld ook aan hun weigering om dingen in een vertrouwelijke sfeer te doen (studenten plegen alles zo gauw mogelijk in de publiciteit te brengen). Daar heb je dan de wrijving tussen twee cultuurpatronen, welke nu aan universiteiten heel duidelijk naar voren komt. Terwijl daarentegen bij een open, experimentele houding van een betrekkelijk kleine groep ouderen, mensen dus, die de leiding moeten geven, zoveel te bereiken zou zijn! Want laten we goed begrij pen, die democratisering kan alleen maar geëffectueerd wor den met medewerking van de ouderen. Er zijn twee mogelijk heden. Of men laat zich 'telkens weer voor het blok zetten, om vervolgens onder druk allerlei kleine concessies te doen met prachtige verhalen daarbij. Of men stelt zich volledig achter de democratisering, gaat alles grondig onder de loep nemen om dan intensief met een nieu we vorm van democratie te ex perimenteren. Ik dacht dat de tweede moge lijkheid de goede was. Al was het alleen maar, omdat de stu dent van nu inderdaad een vol wassene is. De voorstelling, dat hij iemand zou moeten zijn die (op kosten van de staat!) braaf het lesje moet leren dat oude ren voor hem opzeggen, een toch eigenlijk wel onmondige knaap, die geen kapsones mag hebben, is voltooid verleden tijd. De mogelijkheden die er op zijn leeftijd al in de samenle ving zijn (tal van studenten hebben een gezin), de verlen ging van de studieduur, de ver laging van de kiesgerechtigde heel belangrijke factor om te begrijpen waarom hij tot zijn wens om veranderingen is ge komen. Het is dus zonder meer nood zaak, dat aan de democratise ring door ouderen meer wordt gedaan. Ik bedoel: meer hulp dan tot nu toe van de autoritei ten, zoals de universiteitsbestu ren, maar zo langzamerhand toch ook "-wel meer hulp van minister Veringa. Het gaat an ders onherroepelijk te lang du ren, waardoor de afstand tussen datgene wat men centraal uit denkt en dat, wat er nu op de laagste niveaus van universitei ten gebeurt, onoverbrugbaar dreigt te worden. In onze sub-faculteit gaat de manier van college geven gron dig veranderen. Tal van hoor colleges zijn al afgeschaft en vervangen door werkcolleges. In september start een project groep van eerstejaars, waarin gepoogd wordt van het begin af aan de jongelui geïnteresseerd te laten studeren op onderwer pen waarvoor ze zelf be langstelling hebben. Al deze dingen lopen tenslot te uit op meer personeel, dus meer geld. Maar ook op meer hulp van besturende colleges. Nogmaals, die hulp kon naar mijn mening veel groter zijn. De narigheid is, dat affaires als het Maagdenhuis en Tilburg kunnen worden gehanteerd om allerlei gerechtvaardigde wensen, die thans in vele on derdelen van universiteiten aan het opkomen zijn, op de lange baan te schuiven. Te weinig wordt beseft hoezeer dit „stu- dentengeweld" een negatieve beeldvorming teweeg kan bren gen, waardoor noodzakelijke maatregelen uitblijven. Daarom heb ik bij deze graag een poging gedaan om wat ge nuanceerder voor te lichten. Zulke voorlichting een we tenschappelijk onderzoek heeft het dezer dagen nog weer eens uitgewezen is hard nodig. Onlangs circuleerde er in de wereldpers een aardig bericht je. Op het station van het plaatsje Llanfairpwllgwyngyll- gogerychwyrnddrobwlllantysill- ogogogoch (58 letters!) in Wales, werden voor het eerst perronkaartjes ver kocht, waarop deze ploats- naam voluit stond afge drukt. Tot dusver droegen de ze kaartjes de algemeen ge bruikte afkorting Llanfair P.G. Perronkaartjes kosten normaal twee pennies, maar die van Llanfair P.G. kosten drie pen nies, omdat zij groter zijn. Ze zijn gemaakt op verzoek van In ons land heeft de langste aard rijkskundige plaatsnaam „slechts" 25 letters, .namelijk Gasselterboer- veenschemond in Drente. Er bestaan een aantal wonder lijke plaatsnamen, waarvan velen van onze lezers misschien nog nooit hebben gehoord. Mag ik er een paar voor u noteren? Mis schien komt u ze op uw trektoch ten tegen; u zult er echter niet kunnen overnachten. want een hotel of Jeugdherberg zult u er tevergeefs zoeken. Vanzelfspre kend zijn het geen „wereldste den" doch ze staan In de aard rijkskundige woordenboeken als buurt, gehucht of plaatsnaam ge noteerd. Sommige hebben officiële ANWB-borden, anderen zijn niet zo gemakkelijk te vinden. Maar dat ze bestaan is een feit. Ons land heet officieel Neder land, maar ook de plaatsnaam Ne derland bestaat, al maakt hij dan ook deel uit van de gemeente Steenwijkerwold. Het is een ge hucht dat zonder dringen gemak kelijk op één foto kan en het ligt toeristen, trekkers en souvenir- jagers. De volledige naam van het plaatsje betekent: De kerk van St Mary in de schaduw van de witte hazelaar bij een snelle draaikolk en bij de kerk van At. Tysillio in de buurt van een rode groeven. Toch is dit Engelse plaatsje geen recordhouder op dit gebied. In Nieuw-Zeeland, bij Hakes Bay, ligt een plaatsje, waarvan de naam 75 letters heeft n.l. Taumatawhata- gihangakoautamateapokaiwhenuada anakkitanantahuwhakatamahangkao. Dit woord uit de Moritaal bete kent: zeer prozaïsche: „Heuvelrug waar Tamatea de reiziger op zijn neusfluit voor zijn liefste speelde". GERYCHWYRNDROBWLLLLAN Verklarende tekst van het station met de langste naam (zie ook foto boven) leeftijd zijn er toch allemaal voorbeelden van die op deze volwassenheid duiden. Natuur lijk, als jongere heb je nog al lerlei beperkingen, zoals minder ervaring, misschien te snel een kritisch oordeel, maar je kunt je op je 20-ste, 21-ste vandaag de dag bepaald wel verant woordelijk voelen voor jezelf. Tegen deze achtergrond nu moet men eens de druk beschouwen waaronder de stu dent van nu leeft. Zijn afhan kelijkheid van hoogleraren, van een steeds groter wordende we tenschappelijke staf, van het mechanisme der studietoelagen, kortom: van een steeds meer gespecialiseerd universitair ap paraat. Dan is die druk een Bij Rolde wonen „Amen-zeggers" Het staat thans zo goed als ze ker vast dat apen niet in staat zijn die geluiden voort te bren gen, die de mensen gebruiken om te spreken. Hieruit volgt dat de mens een klankapparaat be zit dat uniek is en uitsluitend be doeld is om te spreken. Dit staat in tegenstelling tot een nog overheersende mening dat de menselijke spraak is ont wikkeld uit organen bedoeld om adem te halen en te eten. Veel natuurkundigen denken nl. nog steeds dat apen fysisch wel in staat zijn te spreken, maar de hersens er voor missen. Een recent Amerikaans onder zoek wees uit, dat bijvoorbeeld chimpansees, hoe geduldig men het ook probeerde, niet kon wor den geleerd te praten. Bij dit onderzoek werden de geluiden die gorilla's, chimpansees en rhesusaapjes voortbrachten, ge analyseerd om het mechanisme te achterhalen dat deze geluiden veroorzaakte. Een van de meest opvallende resultaten was, dat er geen aan wijzingen werden gevonden dat deze dieren hun tong gebruik ten. Dit is, zoals bekend, voor de mens noodzakelijk om gelui den voort te brengen. Men con stateerde voorts dat de apen zo iets missen als een keelholte die gevormd wordt door de achter kant van de tong en die tijdens het spreken voortdurend van vorm verandert. Dit sluit echter nog niet uit dat de hogere primaten geen taal kunnen formeren van de geluiden die zij voortbrengen. Maar het is wel onwaarschijn lijk omdat de taal meer is dan een eenvoudige code van ge scheiden klanken. Experimenten in deze richting toonden aan dat de manier waarop de mens geluid hoort, afhangt van de wijze waarop de ze zijn voortgebracht. Dit is een gesloten eenheid. Via de herse nen worden de verbindingen ge legd. Wanneer dit waar is, be tekent de onmogelijkheid voor apen om dergelijke verbindingen te leggen, dat zij tot spreken niet in staat zijn. Deze interpretatie kan belang rijke gevolgen hebben voor het probleem van de ontwikkeling van de menselijke spraak. Hier door zou komen vast te staan dat het spraakcentrum in de hersenen en het klankapparaat tezamen zijn ontwikkeld ten be hoeve van de spraak, aldus de Amerikaanse onderzoekers. PAUL VAN LANGSTRAAT nog altijd benauwend eenzaam in de dunbevolkte noordwesthoek van Overijsel. Nummer Een is niet alleen een buurt onder Veendam, maar ook een gehucht onder Hoofdplaat aan de Westerschelde ten Oosten van Breskens. U vindt daar trouwens ook Nummer Zeven, doch voor Nummer dertien moet u naar Veendam. Onder Norg heet een buurt Een (beroemd geworden door de kap per), onder Ermelo ligt het gehucht Drie, en het dorp Acht maakt nu deel uit van Eindhoven. Houdt u van Leut, ga dan naar het dorpje van die naam onder Ubbergen. Voor Brand kunt u te recht bij Amersfoort, Dalfsen, Heerlen en en Udenhout. In Duits (bij Heerlen) spreekt men vloeiend Nederlands en die van de Partij vindt u onder Wittem aan de Geul. In de Bril (bij Zuidhorn) ligt de Briltil over het Hoendiep, zoals in Doodstil (gehucht onder Kantens) een til ligt over het Boterdiep, ten zuiden van Uithuizen. In Kibbelveen (Dr.) staat een bord van de ANWB doch men maakt er niet vaker ruzie dan el ders. De Draaierij moet u bij Wed de zoeken en de leuken wonen in Leuken met z'n 550-en vlak bij Weert. Morgen i6 een buurt onder Heerlen en voor Kopstukken moet u in Onstwedde zijn. De mensen van Op-de-Straat wonen in huizen bij Heerlen en er zijn in Klein Oventje echt wel inwoners die een elektrische oven hebben, 't Haan tje vindt u niet alleen onder Sleen. maar ook onder Rijswijk en bij Lutten onder Hardenberg. Spaanhuisken is een gehucht onder Echt en het Tichelwerk is bij Stiens te vinden (maar u moet wel goed zoekenl). Wat denkt u van De Twee Straatjes dat bij het Eerste Straat je (Loon op Zand) ligt. Of gaat u liever naar de Achterste Steeg (bij Sevenum)? De mensen van Hoog Harnasch (bij Schipluiden) zijn modern ge kleed. terwijl in Sprokkelbosch (on der Rosmalen) waarschijnlijk nie mand meer houtjes voor de kachel zoekt. Er is zelfs een hele „wereldreis" door ons land te maken. Zo ligt Amerika In de Peel, Egypte bij Veendam en Frankrijk tussen Har derwijk en Hierden. Mfsschien zult u raar kijken als ik u vertel, dat Moskou bij Hoogeveen. Zürich aan de Afsluitdijk en Parijs vlak bij Groningen ligt. Als u "t niet ge looft. stap dan op de fiets, op de brommer of in uw auto en we rijden naar een Andere Wereld (een gehucht bij Middelstem). Als u een prentbriefkaart uit Si berië krijgt, schrik dan niet; uw familielid is dan niet achter het IJzeren Gordijn verdwenen, maar vertoefde in de gelijknamige plaats, die bij Beilen ligt. Spitsbergen ligt bij Sappemeer, Denemarken san de Sloctiterdiep en Turkije in Zeeuws Vlaanderen. Aan deze plaats grenzen Polen en Finland en wilt u een pelgrimsreis naar Kanaën ondernemen, vaar dan eenvoudig over naar Schou- wen-Duiveland. Waterloo (bij Breskens) heeft niets met Napoleon te maken, evenmin als Elba (bij Venhuizen). U hoeft niet met de Harwichboot naar Engeland te varen. U kunt er ook op de fiets komen (bij Olde- broek). Vooral Amerikanen zijn er trots op om hun landgenoten uit Ameri ka een brief te sturen met een Nederlandse postzegel er op. De ze naam is waarschijnlijk van Duitse oorsprong. Omstreeks 1850 kwamen Duitse iemkers met hun bijenkorven jaarlijks in De Peel. De bijen laafden zich dan „am Erica" op de uitgestrekte heidevel den. Voor postzegelverzamelaars is ons land een vruchtbare vind plaats. Een Nederlandse postzegel met het poststempel Moskou i9 zeker niet alledaags. In tegenstelling tot de dorpen met de kampioensnamen (58 en 75 letters) bezitten wij plaatsen met twee letters: As. El. Ra en Ty. Er wonen mensen in Bik. Bol en Kol maar ook in Toom, Catsop, Ox- werd. De Quack en Pieperij (bij Zuidwolde). In Koedijk, het Noordhollandse dorp, liggen inderdaad de koeien langs de dijk en men zegt. dat de inwoners de pannekoeken slechts aan één kant bakken (omdat slechts aan één kant van de weg huizen staan). Voor buitenlanders is de Drie- vriendenpolder moeilijk te vinden. Weet u het? Of ligt Fransumer Voorwerk u beter? Ken u Arend nest? Ik heb u nu genoeg verteld. Voordat de boel in 't Honderd 1) loopt, zeg ik Amen z). J. H. KRUIZINGA 1) bij Ter Aa; 2) buurt bij Rolde. t De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe leidse Courant Dordts Dagklad

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 17