EXODUS MOTIEF VOOR DE ARME LANDEN f 10.- Baptistische in het kort Interkerkelijk dopen niet nodigwel toegestaan Samen op reis in het weekend nooit méér dan per persoon Brandingwil meer informatie Puzzelboek LIEVER RICHTLIJNEN DAN CHAOS „Functionele" auto's niet belasten RG. LeTourneau (80 in Texas overleden Een woord voor vandaag Drakensteyn Hogere bijdrage generale kas Hellmut Rosin benoemd voordelig uit met NS Bulldozer en ontwikkelingswerk BEROEPINGSWERK DONDERDAG 19 JUNI 196 Gisteren schreef ik over de woorden van Paulus aan de gemeente van Philippi dat ieder ook mag letten op zijn eigen belang. Zo wordt voorkomen, dat een christen een voetveeg wordt van een Gode vijandige wereld. Een christen hoeft zich niet te laten uitpersen, ook al geeft hij twee jassen ca deau als iemand er om één vraagt. Dat was tenminste de op dracht die Christus gaf in de Bergrede. Toch kunnen we ons afvragen of de opmerking van Paulus niet gevaarlijk is. Zou die plotselinge nadruk op „eigenbe lang" uiteindelijk niet de grond kunnen weggraven van on der de woorden van Christus uit Zijn Bergrede? Nu moet dit voorop staan: Als een bepaalde bijbeltekst de grond weggraaft van onder een andere, klopt er iets niet met onze exegese. De eenheid van de bijbel, al is die geschreven over een periode van 1500 jaar door minstens dertig mensen, is zo groot dat de bijbel nergens tegenspreekt wat hij elders zegt. Paulus zegt echter niet, dat we alleen moeten letten op ons eigenbelang, maar ook op het belang van anderen. Altijd weer moeten die twee belangen tegen elkaar afgewogen wor den, waarbij de naaste, de andere, de eerste keuze krijgt. En juist door te letten op het belang van de ander staan we vaak lang niet alles aan hem af wat we bezitten. Een mens is lang niet altijd erdoor geholpen dat hij alles krijgt. Het is vaak zijn eigen belang dat hij iets niet krijgt, maar ervoor moet werken. De christen die zich een voetveeg laat maken door de wereld, beseft niet dat God iets heel anders wil. We lezen vandaag: Ezra 7 7-28a. Prof. Verkuyl voor NBG in Krasnapolsky (Van een onzer verslaggeefsters) AMSTERDAM De jaarvergadering van het Nederlandsch Bijbel Genootschap in een van de altijd benauwde zalen van Kras napolsky bood gisteren de gelegenheid na zes overladen weken met kerkvergaderingen (waarom toch alles in het voorjaar samenge propt?) een beetje te filosoferen over iets heel anders: de wereld vlakbij die jaarvergadering. Honderden legden in ratelende vaart hun examen machineschrijven af in een naburige zaal. Op de Dam werden langharigen door een agent in het oog gehouden en toeristen uit Puerto Rico klauterden moe hun toeringcar uit en verder waren er de bewoners van de hoofdstad zelf. Een hoofdstad, die niet-Am- sterdammers steeds minder „de wereld" noemen. Wat is het contact van het NBG met die wereld rondom? Op zo'n jaarvergadering lijkt dat niet zo groot In wezen is er echter een grote vraag naar bijbels leren we in het jaarverslag. Misschien ook wel in de wereld daar vlakbij? We citeren verder het jaar verslag:... Ook het NBG moest zich aanpassen aan de veranderende mentaliteit van het publiek: een groeiende afkeer van vergaderingen. Andere wegen werden gezocht: be zoek aan verenigingsavonden van jongeren en volwassenen, medewer king aan tentoonstellingen stands op beurzen en markten. Waar de mensen toch kwamen, daar kwamen wij ook. Stormlamp Prof. Verkuyl als spreker in de middaguren noemde de Bijbel een stormlamp op een bergkam met ra vijnen. Hij zag veel verder dan al leen die wereld vlakbij Krasna polsky. Voor de arme landen moet worden onderstreept het Exodus-mo- tief. „Ik ben de Here uw God. die u uit het diensthuis heb uitgeleid." Voor de rijke landen onderstreepte hij het motief van dienen, op weg naar een nieuwe hemel en een nieu we aarde. Wij moeten ons afvragen wat de kernproblemen zijn waarmee de arme landen worstelen in de Exo dus. We moeten luisteren naar het Oude en het Nieuwe Testament, waarin een muur wordt afgebroken tussen blanken en zwarten. Prof. Verkuyl vervolgde: „Er is niet een Evangelie van de arbeid, maar voor de arbeid. Wat hebben christenen vaak vraagstukken laten liggen. Wat is het nodig het Evange lie te verkondigen van de arbeid. Hoe geweldig is het te zoeken naar de normen van God in deze vraagstuk ken. Solidariteit Met vraagstukken als hoe wordt je een nieuwe mens en wie is een nieu we mens tobben de volkeren in de KRUISWOORDPUZZEL Hor.: 1. gebod, 3. kleinigheid, 6. gravure, 9. bijwoord, 10. snelle gang van een paard, 12. muzieknoot, 13. balk, 15. misprijzen, 17. deel van het gelaat, 19. soort, 21. myth, figuur, 25. groente, 26. hoogste punt, 27. vogel, 31. afgelegen, 32. boom, 34. raapste len, 36. gezamenlijk verteer, 38. dat is (afk. Lat.), 39. volk, 41. water in N.-Brab., 42. voor, 43. opstootje, 44. bolrond vruchtje (spreektaal). Vert.: 1. zware zoete wijn, 2. ruk, haal, 3. honingbij, 4. oude lengtemaat, 5. diertje, 7. haarvlecht, 8. vreemde munt, 10. gindse, 11. weddenschap, 14. siertorentje in de gothiek, 16. slot, 18. lidwoord, 20. boom, 22. onbep. voor- naamw., 23. iemand die treitert, 24. graafwerktuig, 28. palmboom, 29. bij woord, 30. denkbeeld, 31. pluim van een vogel, 33. akelig, 34. hoenderach tige vogel, 35. zot, 36. kreet, 37. ope ning, 40. voorzetsel. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. klok, 2. liga, 3. ogen, 4. Kantens, 5. eden, 6. Nede, 7. snepper, 8. para, 9. Erna, 10. raak. Het oor in Enropa weer Amsterdam zw. bew. Bruïsel zw. bew. Frankfort geh. bew. Genève regenbui Innsbruck geh. bew. Kopenhagen h. bew. Loc am o onweer Londen zw. bew. Luxemburg geh. bew. Madrid 1. bew. Majorca 1. bew. Müjichen Nice Panda geh. bew. onbew. zw. bew. 1. bew. I. bew. regen (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN De hervormde synode ziet theologisch geen enkele noodzaak, om interkerkelijke doopdiensten met de Rooms- Katholieke Kerk te beleggen. Immers, op grond van de doopover- eenkomst van 1967 wordt de geldigheid van de doop over en weer erkend. Maar de synode heeft er geen bezwaar tegen, als op pasto rale gronden de doopdienst toch een interkerkelijk karakter krijgt. van het kerkelijke en maatschappelijke leven" dispensatie verleent b(j de toe passing van kerkordelüke bepalingen (met twee derde meerderheid en nadat de consideraties van de classlcale ver gaderingen ».ijn gevraagd). Een voorbeeld: Ergens in Noord-Bra bant is een gereformeerd predikant in geschakeld als bijstand in het pastoraat in een hervormde gemeente. Op het ogenblik kan dat alleen door stilzwij gend een oogje dicht te doen, vertelde de secretaris-generaal ds. F. H. Lands man. Een ander voorbeeld: Door het toe nemend predikantentekort, dat hier en daar katastrofale vormen aanneemt, ko men er steeds meer verzoeken om hulp predikers de bevoegdneid te geven om de sacramenten te bedienen. De kerk zou daar zeer mee gediend zijn, maar kerkordelijk kan het niet. De kerkorde wijzigen, zou een kwestie van jaren duren, omdat dan de hele problematiek rond het ambt aan de orde zou komen. In november komt het rapport over de struktuur van de gemeente op de synode. Het kan zijn. dat daarin bepaal- de regelingen voor bepaalde delen van ons land worden voorgesteld, die voor de rest niet nodig zijn. In al deze geval len kan de dispensatie-bepaling uit komst bieden. Seminarie Aanstaande hervormde dominees z(jn verplicht, na hun kerkelijk examen een leervicarlaat te vervuUen en vier maan den praktische vorming op het semina rie Hydepark te volgen. De studenten hebben daar steeds meer een hekel aan. Velen onder lien zijn al getrouwd. Stu denten, die als doctorandi een weten schappelijke functie vervullen, komen zonder verdiensten te zitten. Het gevolg is. dat èr hierom nog al eens studenten voor het predikantschap verloren gaan en dat zijn. zo vertelde prof. dr. A. F N. Lekkerkerker. vaak juist de creatieve, inventieve figuren, die de kerk zo broodnodig heeft. Dit wordt gesteld in de richtlijnen over interkerkelijke doopdiensten, die de synode gisteren aanvaardde. Zo'n interkerkelijke doopdienst moet worden gehouden in het kerkgebouw van een van de beide kerken onder ver antwoordelijkheid van deze kerk en met gebruikmaking van haar dooplitur gie. De andere kerk wordt gerepresen teerd door officiële (door kerkeraad of parochie-geestelijken aangewezen) ver tegenwoordigers. Deze kunnen zich be perken tot „aanwezig zijn", maar mo gen ook aan de dienst meewerken door bepaalde onderdelen van de liturgie te leiden. De doophandeling zelf moet ech ter worden verricht door de priester of predikant in wiens kerk de doop plaats vindt. Verschillende synodeleden waren van de pastorale noodzaak van interkerke lijke doopdiensten niet overtuigd. Maar de meerderheid was het met dr. C. P. van Andel Azn eens, die zei, dat je de realiteit niet kunt ontlopen. Daarom is het beter richtlijnen op te steUen en zo een chaos te voorkomen. Deze richtlij nen zullen ook aan de andere kerken ter goedkeuring worden voorgelegd. Dispensatie De synode besloot verder, om aan de kerkorde een algemene dispensatie-be paling toe te voegen. Deze bepaling maakt het mogelijk, dat de generale sy node in „bijzondere omstandigheden verband houdende met de ontwikkeling (Vervolg van pag. 1) De commissie acht het noodzake lijk dat vrijdom van successiebelas ting wordt gehandhaafd voor verer ving op de troonopvolger. Het privé- vermogen wordt toch al geringer doordat er meer kinderen zijn. Boven dien is dat privé-vermogen ook in de toekomst nodig voor de uitoefe ning van de functie, omdat het in komsten op kan leveren welke voor sommige extra-uitgaven zijn vereist. Het lijkt dan ook niet juisi dat vermogen door de staat aan te tasten met een heffing, die volgens het hui dige tarief, 17 procent zou bedragen. De overwegingen gelden niet voor andere leden van het Koninklijk Huis die vrijdom van belasting genie ten, te weten prins Bernhard en prins Claus. Auto's Personele belasting. De commissie adviseert de vrijdom op te heffen voorzover het gebouwen en of meu bilair betreft die zuiver privé zijn, bijvoorbeeld De Ruigenhoeck. Dat geldt ook voor de motorrijtuigenbe lasting. De sportauto van prins Claus zou belast moeten worden, de auto's die nodig zijn voor de uitoefening van de koninklijke functie, niet. Maar ook hier geldt, aldus prof. Si mons: wat voor eisen stelt het volk aan het koningschap. De belastingvrijdom is historisch verklaarbaar, niet doordat de finan ciën van de staat en van de Koning vroeger één zouden zijn geweest, maar door gegroeide eerbied voor de persoon van de Korv^g. Verder was m hat pleidooi voor een schadever goeding die het Huis van Oranje zou toekomen om het verlies van de in 1795 verbeurd verklaarde goederen te compenseren. In de praktijk was de redenering dat het weinig zin heeft aan de ene kant de Koning een inkomen uit de staatskas toe te kennen, terwijl daar naast belastingheffing de betekenis van dit inkomen zou verkleinen. Anders Het inkomen uit de schatkist en dat uit vermogen dekten de uitgaven die aan het koningschap verbonden zijn. Dat was een eenvoudige en dui delijke regeling, die de vrijheid van de Koningin eerbiedigde. Nu de ontwikkeling van de loon- en prijsspiraal zodanig is geworden dat de kosten van het koningschap de inkomsten van de Koningin verre overtreffen en ook het inkomen uit privé-vermogen niet toereikend meer is, is een andere financiële rege ling noodzakelijk geworden, waarbij de integrale uitgaven ten laste van de rijksbegroting komen. Maar dan komt gelijk de kwestie van de belas tingvrijdom ter sprake en het punt van de rechtsgelijkheid, ook voor het Koningshuls. Dat laatste heeft de commissie-Simons uiteindelijk laten prevaleren. De Staatscommissie-Cals-Donner zal nu advies aan de regering uit brengen (waarschijnlijk nog in juni), waarna de regering een standpunt kan bepalen. Bij wet zullen bepaalde regelingen getroffen moeten worden, terwijl een overgangsbepaling in de Grondwet noodzakelijk is zolang de wettelijke regelingen op zich laten wachten. Is u beledigd? Open brief aan AMSTERDAM „De Kapitalist", het orgaan van de Federatie van Jon gerengroepen in de PvdA, heeft een open brief gericht aan prinses Bea trix en prins Claus, waarin wordt ge vraagd of zij zich beledigd voelen door de uitdrukking „oranjehoeren", waarvoor de secretaris van de FJG onlangs is veroordeeld tot drie maan den gevangenisstraf en vijf jaar ont zetting uit het actief en passief kies recht „Naar onze mening", aldus de open brief, „en blijkbaar wordt die mening door een groot deel van het Neder landse volk gedeeld, is hier een on redelijk zwaar vonnis geveld. Daar om vragen wij u: bent u door ge noemde term beledigd?" En verder o.m. „Het zal u toch iets moeten doen dat iemand drie maan den in de cel zit omdat hij u en uw familie beledigd zou hebben. Wij richten ons tot u, omdat wij in u mensen van onze generatie ziep. Wij verzoeken u, ervan uitgaande dat u zich door genoemde term inderdaad niet beledigd voelt dit op de een of andere wijze te laten blijken, waar door nog iets gedaan kan worden aan de waanzinnige drie maanden cel straf, die thans al worden uitgezeten." Daar komt nog bij, dat de kerkelijke hoogleraars en het rectorium van het seminarie vinden, dat de praktische vorming veel meer organisch zou moe ten worden verbonden met de kerke lijke opleiding aan de universiteiten, dus vóór het kerkelijk examen. De synode besloot kerkordelijk de weg voor vernieuwing te banen door de bepalingen omtrent de plaatsing van seminarie en leervicariaat in de loop van de opleiding uit de kerkorde te lichten. Er zal een generale regeling worden ontworpen, die in de november- zitting verder aan de orde komt. De synode kreeg nog een open brief van twintig functionarissen in het jeugd- en jongerenwerk van de Hervormde Kerk. Deze functionarissen vroegen de synode uit te spreken, dat de straffen, opgelegd aan de bezetters van het Maag denhuis. buiten proporties zijn en de aan de secretaris van de Socialistische Jeugd opgelegde bijkomende straf van ontzetting uit het kiesrecht voor vijf jaar principieel onjuist is. De brief kwam echter te laat. om nog door de synode in behandeling te kunnen wor den genomen. DRIEBERGEN Met ingang van 1970 is de verplichte jaarlijkse bij drage van de (belijdende) lidmaten van de Nederlandse Hervormde Kerk aan de generale kas verhoogd van vijf tot tien gulden. De synode besloot hiertoe, omdat de middelen, gevormd uit de op brengst van de kerkbouwacties van 1959 en 1964, verleden jaar uitgeput raakten. Nieuwe verzoeken om hulp bij kerkbouw kunnen niet meer in behandeling worden genomen. Een commissie van deskundigen kwam tot de conclusie, dat het beter was de minimum-bijdrage te verho gen, dan een nieuwe grote financiële actie (hetzij voor kerkbouw of voor iets anders) op touw te zetten. Ur gent is ook de vorming en de kate- chese van de jonge generatie. DRIEBERGEN De Zwitser dr. H. H. Rosin is door de hervormde synode benoemd tot docent aan de rijksuniversiteit te Groningen, belast met de leeropdracht „wezen en ge schiedenis van het apostolaat". Hij volgt dr. I. H. Enklaar op, die per 1 september de plaats inneemt van prof. dr. E. Jansen Schoonhoven als rector van de zendingshogeschool te Oegstgeest. Dr. Hellmut Rosin (60) is voor Ne derland geen onbekende. Van 1947 tot 1965 was hij hoogleraar in oecumeni- ca en missiologie aan de theologische hogeschool in Djakarta. De laatste tien jaar was hij tevens zendingspre dikant van de Nederlandse Hervorm de Kerk. Hij spreekt voortreffelijk Nederlands. Sinds 1965 is hij stads predikant te Biel (Zwitserland). Na 120 jaar voorganger Oud Gereformeerde gemeente OOSTERLAND De Oud Gerefor- meerde Gemeente te Oosterland, zal voor het eerst in haar 120-jarig be staan een eigen voorganger krijgen in de persoon van de heer J. van der Meer uit 's Gravenzande, die de ge meente zal dienen als lerend ouder ling. Reeds meerdere malen was vroe ger een beroep op een bepaalde voor ganger uitgebracht maar steeds zon der resultaat. Dc gemeente heeft op Oosterland ruim 500 leden. ontwikkelingslanden. Het is nodig, dat er loodlijnen uit de Bijbel naar deze problemen worden getrokken. Europa heeft altijd zo graag ge heerst, zoveel geëxploiteerd maar Eu ropa is pas goed Europa als het kijkt naar de Heiland, die diende. Vanuit het dienstmotief is nodig de solidari teit met de volkeren. Vreemd is het, dat we militair en technisch al lang uitgaan, maar sociaal, economisch en politiek vertalen we dat nog niet. Over de dienst van de barmhartig heid zei prof. Verkuyl nog. Heel veel mensen willen er niet van weten, ze denken aan de liefdadigheid van de vorige eeuw. Barmhartigheid wil zeg gen je inleven in de nood van de ander. Maar daar hoort ook de dienst van de gerechtigheid bij. Verder is vanuit de Bijbel nodig het schuldmo tief. Heel veel mensen willen niet weten van Notting Hill, maar het moet van uit de Bijbel, denk aan Zacheus de tollenaar. De kerk dreigt te sterven onder ons en het kon wel eens zijn dat wij de gekleurde volken nodig hebben om tot een nieuw leven te ontwa ken. God geven dat we bij het licht van de stormlamp, die de bijbel is, willen wandelen, anders verongeluk ken we met zijn allen', aldus prof. Verkuyl. Statenvertaling Prof. dr. W. C. van Unnik sprak in zijn voorwoord over de uitgaven van de statenvertaling. Deze heeft het NBG altijd in samenwerking met uit geverijen verzorgd. Omdat er in de loop van de jaren grote veranderin gen plaats gevonden hebben in het Nederlands zijn er ook verschillende edities van de statenvertaling geko men. Het NBG heeft nu een aantal predikanten bereid gevonden te ad viseren welke uitgave de meest ge wenste is. De leden van de commissie zijn: ds. M. Baan, Zeist: ds. K. de Gier, Den Haag; ds. D. Hakkenberg. Dordrecht: ds. L. Hulsman. Vlaardingen; ds. J. de Lange, Rijssen; ds. H. RIJksen. Gouda; ds. W. L. Tukker, Groot Ammers: ds. A. Vergunst, Rotterdam: ds. L. Vroeglndewey. Delft en ds. J. C. Weststrate. Mellskerke. (Zoals bekend is er sinds enige tijd ook een Stichting tot handhaving van de Statenvertaling. Deze staat geheel los van het NBG red.) Op zaterdag en zondag kunt u deze zomer gratis een gast meenemen. Dat betekent dus dat u per persoon nooit méér dan 10.- betaalt voor uv Hoe dat kan?\ stations naar Verstopte afvoer zegt zó weer 'slurp-slurp' met Fifax van de drogist! LONGVIEW, Texas Op tachtig-jarige leeftijd is in Texas overleden Robert Gilmour Le Tourneau. Hij werd bekend als de monteur die de grootste bull dozers ter wereld bouwde. In christelijke kring was hij vooral bekend als een van de vijf stich ters van het comité voor chris ten zakenmensen. Hij zei altijd dat God zijn compagnon was. Le Tourneau kon het op school niet uithouden. Op veertienjarige leeftijd gaf hij er al de brui aan en ging werken. Hij werd lasser, monteur, elektricien, waar hij maar iets mee verdiende. Maar al spoedig begreep hij dat hij toch de vakkennis niet alleen in de praktijk kon opdoen. Hij bekwaamde zich toen via correspon dentiecursussen. In 1929 begon hij zijn eigen zaak. Hij bouwde een bulldozer en nog een, en al spoedig had hij een fabriekje, dat snel tot een groot bedrijf uit groeide. Inventief als hij was, wist hij steeds weer technische problemen te overwinnen. Op zijn naam staan (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM „Branding", het kritische blad van jonge christelijk-gereformeerden, richt het oog nu reeds op de komende generale synode, die pas in 1971 in Rotterdam bijeen zal komen. De groep die het blad redigeert vindt dat in hun kerk te veel achter de schermen gebeurt en dat te emotioneel wordt gerea geerd. „We willen niet blijven jeremiëren over wat goed of slecht was op de vorige synode van Hilversum", zo wordt gezegd. „Zonder dat we nu onszelf identificeren met de synode, dragen we als mondige, mannelijke en vrouwelijke leden ook verant woordelijkheid voor wat in Hil versum is 'ïesloten." De redactie vindt dat er een ernsti ge communicatiestoornis is in de kerk, zowel als in de hele maatschap pij. Het artikel vervolgt: 0 Kerk verwereldlijkt „In deze situatie zou de kerk een samenbindende kracht in de maatschappij kunnen zijn. Waar de mens dreigt onder te gaan in de mas sa heeft de kerk een persoonlijke boodschap, die duidelijk is geadres seerd. Nu gaat het erop lijken dat de kerk in dit opzicht aan het verwe reldlijken is. Nee, niet in de boodschap die "-s zondags wordt ge bracht en ook niet direct in het ge meentelijk leven. Wel echter in vele zaken die net boven de gemeente uit gaan". „Van een kerkeraadsvergadering komt achteraf een summier verslag in de kerkbode. Door het gebrek aan informatie vooraf komen allerlei beslissingen niet werkelijk over. Men krijgt het gevoel dat er „over ons" besloten wordt. Wanneer we spreken over mondige gemeente heeft deze gemeente net recht om voldoende van tevoren geïnformeerd te worden over allerlei zaken". In dezelfde en mogelijk nog wel in versterkte mate geldt het bo venstaande voor de verschillende de- putaatscnappen Ongetwijfeld ver richten de broeders hierin een grote hoeveelheid werk. Maar wat weet de gemeente hiervan? Meestal worden we op een deputaatschap opmerk zaam gemaakt door te bladeren in het jaarboekje (van de kerk) of wan neer er e*n synode wordt gehouden". 0 Impasse doorbreken „In „Branding" hebben we al een paar jaar geprobeerd om deze impas se te doorbreken; diverse depu- taatschappen werd gevraagd om wat algemene informatie over hun werk, met de mogelijkheden en moeilijkhe den van dat werk. Gewone gemeen teleden blijken deze artikeltjes op prijs te hebben gesteld. Echter moesten we af en toe ook constateren dat deputaten niet bereid waren tot informatie! Er dat in een kerk die geen depulatenkerk wil zijn". „Ook in dit opzicht meen ik te mo gen constateren dat aan de informa tie naar de gemeente zelf tekort wordt gedaan. Of de fout ligt bij de deputaten die niets publiceren of bij de kerkeraden die gegevens niet doorgeven, doet hier voor de grote lijn niet zoveel toe. Duidelijk is in elk geval t et manco, waaraan zonder veel moeite veel gedaan kan wor den..." De schrijver, H. H. van Well uit Rozenburg, ontdekt ook gebrek aan kerkelijke visie. Wel is er vaak groot meeleven met de eigen gemeente waar alles goed gaat, maar nauwe lijks met een nabuur-gemeente waar moeilijkheden zijn: 0 Toch nog domineeskerk „Ongetwijfeld hangt dat samen met het 'eit dat onze kerken en vele kerken met ons nog steeds domineesxerken zijn. In bijna alle zaken en misschien wel in alle heb ben dominees vingers in de pap. Vanuit -ie historie gezien begrijpe lijk, gezien vanuit de hedendaagse situatie kortzichtig". „Het is nu eenmaal zo, dat om goe de besluiten te nemen deskundigheid een vereiste is Je kunt als mens niet deskundig zijn in tien zaken tegelijk. Het is niet alleen een kwestie van efficiency maar van een gebruik ma ken van de gaven die de mensen hebben om zoveel mogelijk gemeen teleden in te schakelen. Zou het 'on mogelijk zijn dat de visie en vaart van de ADMA-deputaten depu taatschap voor algemene diakonale en maatschappelijke aangelegenhe den samer.i.angt met het feit dat er weinig predikanten zitting in heb ben?" De lezers worden opgeroepen bij hun kerkeraden aan te dringen op informatie. Ook wordt de suggestie gedaan i'.at kerkleden een beroer doen op de redactie van De Wekker om meer informatie te verschaffen. Tent niet waterdicht? Doe 't zélf met Harmisol. Uw drogist heeft 't. NED. HERV. KERK Beroepen te Groningen (vac. W. G. Gijzel): H. G. Oostinga te Lisse; te Me teren en Est: kand. J. Ouwendijk te Soesterberg; te Groningen (vac. J. E. Uitman): dr. A. v. Haarlem te Waddinx- veen; te Jutfaas (toez J. v. d. Broek te Nijmegen; te Hollandscheveld: C. Ba tenburg te Vriezenveen; naar de streek- gem. Overbetuwe met als standplaats Gendt-Bemmel: M. Th. Germs te Als- dorf (Evang. Kirche in Rijnland), die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Breskens: Ph. J. Leenmans te Rijnsaterwoude. GEREF. KERKEN Beroepen te Nijkerk (vac. drs. A. I Koffeman): M Ros. geestel verzorger van Sonnevanck te Harderwijk. niet minder dan 200 patenten ger& gistreerd. Hij deed graag iets nieuws. Toer hij in 1930 bijna omkwam bij een auto-ongeluk besloot hij, dat de we| te onveilig begon te worden. Hij nam vlieglessen en bezat voortaan zijn ei gen vliegtuig. LeTourneau was van jongs af i kerkelijk meelevend. Toch nam het geloof geen erg grote plaats in zijn leven in, tot zijn zoontje overleed Daardoor begon hij na te denken over de zin van het leven en over het geloof. Hij uitte zijn geloof door van zijn inkomen wat hij niet nodig had te besteden voor kerkelijk en christelijk werk. Hij begon met tien procent van zijn inkomen af te staan en naarmate zijn zaak groeide, gaf hij meer, tot hij de laatste jaren van zijn leven ne gentig procent van zijn inkomen besteedde aan allerlei kerkelijk en charitatief werk. Daarbij was hij in Amerika een van de eerste orthodoxe gelovigen die inzag dat jonge staten in Afrika en Azië niet alleen geholpen worden door preken. Hij startte eigen ont wikkelingsprogramma's voor Liberia in Afrika en Peru in Latijns-Ameri- ka. Met behulp van zijn gigantische machines legde hij wegen in d* jungle aan en leerde de plaatselijk bevolking machines gebruiken voet het werk op het land. Van zichzelf zij hij altijd: „Ik beB alleen maar een monteur die dooi God gezegend is. Als je God echt liei hebt, wil je Hem ook dienen." In 1953 verkocht hij zijn fabriek voor 31 miljoen dollar aan Westinghouse Air Brake Corporation Daardoor kreeg hij tijd om zijn zen- dings- en ontwikkelingswerk verdei uit te breiden. Bovendien vervulde hij overal in Amerika spreekbeurtea HAMBURG Eindelijk vol gen enkele builse diakonessen- gemeenschappen aarzelend het voorbeeld van vele rooms-katho- lieke nonnen-orden. De baptisti sche diakonessen van het Alber- tinen-ziekenhuis in Hamburg hebben besloten hun kleding te moderniseren. De -okken tot op de enkels gaan verdwijnen. In plaats van deze dracht der eenvoudigen uit de vorige eeuw komt nu een gezellig verpleeg stersuniform. Het besluit werd ech ter alleen genomen door de diakones sen van het Albertinen-ziekenhuis. De vier andere groepen Baptistische, diakonessen zien hel met lede ogen aan. De stap was noodzakelijk gewor den. doordat zich geen meisjes meer aandienden om diakones te worden. Een zieke iie regelmatig in het zie kenhuis verpleegd werd zei: „Ik heb hier nog rooit een jonge verpleegster gezien." De diakonessen vormen in Duits land -een soort geestelijke orde. Dit hele idee Wijkt bij jonge mensen niet meer aan te slaan. Daarom zal de groep helemaal gemoderniseerd wor den. In plaats van het zakgeld krijgen de diakonessen voortaan een salaris en ze behoeven ook niet meer in het moederhuis te wonen. Voortaan wordt deze orde van diakonessen een organisatie van allen die bezig zijn in het maatschappelijk werk. gehuw den en ongehuwden. mannen en vrou wen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2