krant van FORMAAT VPRO-RADIO LOKT LUISTERAARS IN BLOKPROGRAMMA Volgende week proef IJzersterk Kiesinger prijst Duitse soldaat in oorlogsjaren Marga KooVs bekroonde spel Niemandsland Geen benul van stereofonie John Knittel CAROLINA YES DONDERDAG 19 JUNI 1969 Spanningen en ruzies bij de voor- ereidmg van een te duur huwelijks- iest zijn geen nieuwe kost voor een Imverhaal, maar de wijze waarop it thema is verwerkt in de ongeveer i jaar oude Amerikaanse rolprent Een eenvoudigebruiloft" (die de OS ons gisteravond liet zien) toont olop de scherpte waarmee regis- •ur Paddy Chaesky het milieu van i kleine burgerman heeft bestu- terd. Hij deed dit in een tijd toen de oegestreden filmindustrie zich op in nieuwe wijze: het eenvoudige ralisme, een plaats op het tv-scherrn lilde veroveren. Tussen de vele sexverhalen en mu- calfilms doet zo'n „naar het leven etekende" gebeurtenis vol mense- i/ce emoties prettig aan. Ook. al stel- e het geforceerde slot van „eind oed, al goed" wel wat teleur. Zo ge- lakkelijk pleegt de werkelijkheid een oplossingen uit jarenlange con- icten bij de hand te hebben. Er viel veel te genieten van het zersterke spel van de onverwoest- ire actrice Bette Davis in de alles- verheersende moederrol, waartegen et spel van dochter Debbie Rey- olds heel lief en hartveroverend af- ak. Maar Bette drukte iedereen om ch heen weg en dat was tenslotte de edoeling van dit psychologisch heel oed uitgekiende verhaal. Vooraf was er, zij het met enige oring doorkomend, een uitstekend •stival-magazine te bekijken. Het esluit van de NOS, liever uitgebrei- e achtergrond-voorlichting omtrent et Holland Festival te geven dan in aantal avondvullende reportages an manifestaties, is niet slecht. Het magazine lokt de kijkers naar de laatsen waarheen zij eigenlijk be- oren te gaan: schouwburg- en con- ertzaal. BONN De VVestduitse wndskanselier Kiesinger heeft giste- ;n in Bonn tijdens de jaarvergade- ïg van de VVestduitse militaire ver- iging de „buitengewone overgave" n de Duitse soldaat in de twee ireldoorlogen geroemd. *,De prestaties van onze soldaten erden ook door de tegenstanders ewonderd". In vergelijking tot deze uitengewone overgave van onze sol- aten is de politiek die tot de Eerste Wereldoorlog leidde, en nog veel leer de politiek die oorzaak was van j ie Tweede Wereldoorlog, een ramp oor en een misdaad tegen onze sol- jaten geweest', aldus Kiesinger. 'Over de NAVO zei de bondskanse- er dat het een schande is dat 200 liljoen Amerikanen 300 miljoen Eu- ppeanen moeten beschermen, alleen mdat de Europeanen niet tot over- j ensftmming konden komen „Europa jeeft een grote fout begaan door te j jenken dat economische eenwording I plitieke integratie tot gevolg zou lebben. We hadden aan beide taken poeten denken", aldus Kiesinger. HILVERSUM In het ko mende winterseizoen zal de VPRO zijn radioprogramma's „nogal ingrijpend" wijzigen, zo schrijft Peter Flik in Vrije Ge luiden dat deze week verschijnt, i Op zondag komen er documen- taires, op maandag zal er voor namelijk klassieke muziek zijn j en op vrijdag van 4 tot 9 uur eencontinuprogramma dat af- wisselend „interessante" lichte muziek en informatie biedt, en i waarin luisteraars op allerlei manieren mogen „meespreken", als zij willen. Rubrieken en herkenningsmelo dieën worden afgeschaft (zoals ge bruikelijk bij blokprogramma's) „Twee of drie centrale stemmen", al dus Peter Flik, „brengen de informa tie bij u thuis in ongedwongen, losse presentatie". Aan de vormgeving van op de band gezette reportages wordt nog meer aandacht besteed en er wordt geprobeerd zoveel mogelijk direct uit te zenden. Daarbij denkt de VPRO aan interviews, verslaggeving van al lerlei bijeenkomsten die op vrijdag avond ergens in het land worden ge houden, telefoongesprekken en snelle commentaren. Tot zover dus een bekend program mapatroon, bij andere omroepen be proefd in vroege ochtenduren, op za terdagmorgen en in het late avonduur. Nieuw is (indien men het nationale radioprogramma op Koninginnedag buiten beschouwing wil laten), dat enkele VPRO-radiomakers in deze uren in de studio voor luisteraars bereikbaar zullen zijn via een tel kens af te roepen telefoonnummer, maar ook door het persoonlijk bin nenkomen in de studio. Peter Flik noteert daarbij: „In- plaats van de weloverwogen commen taren van Wouter Gortzak of Theo Stibbe zal men meer tot reactie sti mulerende uitspraken kunnen ver wachten, met direct daarna gesprek ken van de commentatoren met een of meer luisteraars, waarin het ge nuanceerd denken van de commenta tor tot uitdrukking kan komen". Inplaats- van een lezing of gesprek over democratisering zal liever het rechtstreekse verslag van een hear ing over dat onderwerp worden uit gezonden. „Dat democratisering van de ra dio", gaat Peter Flik verder, „niet zover kan gaan dat alle luisteraars te allen tijde aan het woord komen, is zonder meer duidelijk; er wordt ge streefd naar „het optimaliseren van de communicatie met de luisteraars" en hoe ver we daarmee komen is nog niet bekend". Uiteraard niet. want de VPRO zal moeten ervaren, hoe groot de luister dichtheid voor zulk een wekelijks te rugkerend avondprogramma is en... hoeveel luisteraars bereid zullen zijn tot reageren tijdens de uitzending. Ook zal moeten blijken, of bij die reactie alleen de commentator blijk zal geven van „genuanceerd denken", misschien is er ook wel eens een slimmerd, die zelf verder kijkt dan zijn neus lang is. In elk geval gaat de VPRO niet over één nacht Ijs: op vrijdag 27 juni a.s. zal er een proefprogramma draai en, van 4 tot 9 uur op Hilversum II. De VPRO stelt zich er veel van voor. Hopelijk talrijke luisteraars ook. Het programma heet „VPRO-vrijdag", en belooft in de aankondiging „als het kan elk half uur een overzichtje van wat er gaat komen, en tussen 8 en 9 iets speciaals". HILVERSUM Vorig jaar won de 19-jarige Marga Kool met het spel „Niemandsland" de wedstrijd voor jonge amateur- toneelschrijvers van de AVRO. Vanavond vertoont de AVRO deze 3 kwartier durende eenakter op Ned. I met Cox Hab- bema als Judy in de hoofdrol. Oppervlakkig beschouwd lijkt het alsof Marga Kool heel wat overhoop haalt in dit korte werk, maar de entourage en de situering van dit jeugdconflict is voornamelijk debet (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Hoewel Nederland zich op de borst mag slaan omdat het vooraan staat in de toepassing van stereofonie in de radio, is de bekend heid van het grote publiek met stereo nog altijd onvoldoende. Spijts alle opgewekte voorlichting erover gege ven. Maar we zijn niet het enige land, dat daarover klaagt. De snelle ont wikkeling van het beeld staat die van het geluid in de weg bij de be langstelling van de „verbruikers". Dat blijkt overal. In West-Duitsland klagen daarover vooral de platenverkopers. Zij heb ben verklaard, dat nog geen tiende deel van de platenkopers enig benul heeft van stereo en nog geen derde deel ooit heeft gehoord van Hi-Fi. Daarom heeft de samenwerkende Duitse platenindustrie besloten, twee lp's uit te geven met „alles over ste reofonie", in de goede hoop, dat daardoor kennis van en belangstel ling voor stereo worden bevorderd. EINDHOVEN De roofoverval op het grenswisselkantoor in het Eind- j hovense stationsgebouw heeft de da ders 133.00 gulden opgeleverd. Het I Belgische kenteken van de auto waarmee de overvallers vluchtten. was in Brussel gestolen. Dit heeft de Eindhovense politie meegedeeld. aan deze indruk. In wezen is zij in 't geheel niet uit op schok-effecten, integendeel, zij stelt alleen wat me lancholiek, zij het trefzeker, vast, dat ieder mens in wezen eenzaam is en daardoor min of meer in een Nie mandsland verkeert. Het meisje Judy is een kleinburger lijk milieu ontvlucht om in de grote stad (New York) vrij en gelukkig te leven. Na vier jaar komt zij tot de conclusie, dat zij vrij noch gelukkig is, en dat zij zichzelf evenmin als haar naaste vrienden werkelijk kent. Zij vindt troost bij een homoseksue le jonge neger die haar trouw terzijde staat en zij heeft een baby van een andere neger, die zij liefheeft maar die nauwelijks meer naar haar om kijkt. Zulk een entourage lijkt wel opzien barend. maar de dingen waar het om gaat zijn overal hetzelfde en alleen die buit Marga uit om haar kijk op moderne jongeren weer te geven. De bekroning heeft zij verdiend, want haar dialogen zijn helder en ter zake dienend, zoals u zult bemerken. Juist het ontbreken van overdrijving maakt dit spel een knap stuk werk voor een 19-jarige. Eurovisie is klaar voor voetbal '70 (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Na lang onder handelen is de Europese Radio Unie in het bezit gekomen van de rechten voor reportages van de wereldkampi oenschappen voetbal, in 19*70 in Mexico te houden. Zoals gebruikelijk werd financieel eerst duchtig over vraagd, maar men is tot redelijke overeenstemming gekomen. De' EBU weet, welke landen in West-Europa meedoen en dus meebetalen en zo is die zorg weer achter de rug. Niet langer dan 20 minuten duurt de satirische een akter „Botticelli"waarin twee soldaten aan hel front een spel spelen, dat zij op de universiteit hebben be dacht en waarin vrijwel de hele Europese cultuur de revue passeert. De Amerikaan Terence MacNally schreef dit stuk, dat volgens NCRV's David Koning fascinerend en schokkend" is. De NCRV laat het van avond om 9.40 uur op Ned. 2 zien en dr. Okke Jager geeft er een nabeschouwing over. Op de foto Cas Enkelaar en Helmert Woudenberg als de soldaten Stu en Wayne. VANAVOND TE ZIEN (Ned. I AVRO 7.07 uur aflevering Julia: „Een beetje kippesoep"; daarna sport. 8.20 uur actualiteiten. 8.45 uur tv-spel „Niemandsland". 9.30 uur NATO-taptoe. 10.20 uur Informatierubriek. Ned. 2 NCRV 7.30 uur Yao. volksverhalen van de Ivoorkust. 8.20 uur Britse show Spotlight. 9.10 uur het Canadese danspaar Holmes in „Nacht der verandering". 9.40 uur Botticelli, satirische eenakter. VANAVOND TE HOREN Hilversum 1 NCRV 7.30 uur orgelconcert uit Mijnsheerenland door Nico van den Hooven. 8.00 uur Raket, amusementsprogramma met quiz voor de luisteraars. 10.20 uur avondoverdenking. 10.50 uur Sterren in stereo, romantische muziek. Hilversum 11 NOS 7 40 uur (IKOR) Mens en Bijbel. 8.05 uur concert van het Holland Festival: Concert gebouworkest, solisten en Groot Omroepkoor onder leiding van Eugen Jochum. 10.55 uur Eigentijdse muziek op nieuwe platen. 211 De nederzetting was bijna verlaten. Slechts enkele mannen liepen rond. De winterstormen en de sneeuw hadden ver woestingen aangericht, maar de Atlantropa-hal stond nog even stevig als voorheen. Amadeus' blikken gleden over de ruige hellingen van de Tobelhorn, waarlangs stenen dammen gelegd waren om verwering tegen te gaan. Het was een moeilijk werk geweest en negen mannen waren er bij ge dood. Thans was echter elk gevaar geweken en de grote lawine, die jaar op jaar, zolang men terug kon denken, omlaag stortte, was tot rust gebracht. Amadeus keek niet zonder trots naar de dam, bij het uitgestrekte groenstralende meer, waarin de bergen weerspiegeld werden. De grote dam zou eeuwig blijven staan, tenzij Moeder Aarde zich in haar slaap zou omdraaien en daardoor een aardbeving zou veroorzaken. Amadeus had hier menig voorjaar doorgebracht, maar dit jaar was het anders. Het leek of de natuur, net zoals hijzelf van een zware ziekte hersteld was. Nooit waren de hellingen zo groen geweest en de bergen zo puur en sereen. Elke ademtocht verschafte hem nieuwe vreugde. Het feit, dat hij zo stil van dit alles kon genieten, voelde hij als een ruime beloning. Hij liep alleen de laatste houten treden naar de hut op. Een verrassing wachtte hem daar. Pauline stond bij de kachel en roerde in een pan, die daarop geplaatst was. Zij maakte wat voor hem klaar. Hij moest nu veel eten om op krachten te komen. Zij kwam naar hem toe en wilde hem een arm geven. „Nee, nee", wierp hij tegen, „laat me even alleen heen en weer lopen. Het gaat prachtig." Als een stijve pop liep hij rond en lachte' als een school jongen. Pauline lachte mee, ze had goede reden om vrolijk te zijn. „De dokter heeft absoluté rust voorgeschreven" zei ze, „en gezegd, dat je je geen zorgen moogt maken." „De dokter kan ophoepelen!" riep hij uit, „ik ken mijn gestel beter dan ieder ander. Ik weet precies wat ik doen kan." Zijn ogen bleven op haar gevestigd. „Weet je, dat je steeds mooier wordt?" „Dat hoort iedere vrouw altijd graag." „Ik heb het nooit prettig gevonden, als je een broek droeg", bekende hij. „Ik zie liever deze linnen rok en de blouse, die de kleur van je ogen heeft." Hij tilde het deksel van de pan op. „Ha. ha. Havermout met room. Wat is dat bruine goedje?" ..Honing." Zij had hem nog nooit zo jong gezien. ..Moet ik nu altijd hetzelfde eten?" ..Je moet gehoorzamen, dat is alles." En hij was gehoorzaam. Zijn rusturen waren voorgeschre ven. Er stond een divan voor hem. Een telefoon was daar naast aangelegd, om hem contact met de buitenwereld te geven. Zijn vrienden hadden aan alles gedacht. Zij hielden steeds, als slaven bij een oosterse pasja, de wacht bij hem. Hij had alleen maar te roepen en er verscheen een vriende lijk gezicht. Langzaam keerden zijn krachten terug. Hij begon weer aan het verleden en aan de toekomst te denken en terwijl zijn lichaam zich herstelde, concentreerde zijn geest zich weer op de verantwoordelijkheid, die op hem rustte. Pauline kwam elke dag. Ze bleef 's ochtends en 's avonds een uur bij hem. Met dezelfde liefde, waarmee zij hem weer tot het leven teruggeroepen had, verzorgde zij hem verder Zij scheen nooit moe te worden. Toen zij bemerkte dat hij weer korte wandelingen in de omgeving van de hut kon maken, sprak zij met hem over haar werk en plannen. Bij haar algehele toewijding voor de Atlantropazaak, kwamen nog een organisatietalent en een zakelijkheid naar voren, die Amadeus verbaasden. Hij luisterde stil naar h.aar, terwijl hij met een deken over zijn knieën in zijn ruststoel zat. Zij had de bezigheden naar de Atlantropa-hal overgebracht en daar werd het werk voortgezet. Zij toonde hem het bereikte resultaat. Het fonds beschikte over meer dan dertigduizend frank. Hij dacht over de toekomst na. Wat moest er met de hal gebeuren, waar moest de tentoonstelling gehouden wor den en waar zou het nieuwe hoofdkwartier zijn? Ze wist op alles een antwoord, zij stelde drie afdelingen voor: een technische, een economische en een sociale. „Om de mensen het scheppend gedeelte van het plan te tonen, zodat iedere dwaas begrijpen kon. dat het zichzelf bedruipen kon." Hij luisterde aandachtig en verwonderd. (Worrlt vervolgd) Hilversum I. 402 m. NCRV 18.30 Nws. 18.41 Act. 19-00 Spektrum: nws uit de pro testants christelijke organisa- tles. 19.15 Muz. van Het Lejzer des Heils (gr). 19.30 Kerkorgel- conc. 20.00 Haket: ge var. progr. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 ivi=ui Nws. 22.38 Parlem. overz. 22.45 Reclame Meded. 22.50 Stereo: Licht ge- var. platenprogr. 23.55-24.00 Nws. Reclame. N.O.S.: 19.00 Journ. STER: 19.03 Reclame. AVRO: 19.07 In kleur: Julia. TV-feuil- leton. 19.30 AVRO's Sportpano- rama. STER: 19.56 Reclame. N.O.S.: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reclame. AVRO: 20.20 AVRO's Televizler. 20.45 Nie mandsland, toneelspel. 21.30 NATO-Taptoe ln Arnhem. 22.20 INFO: maandelijkse ad- vies- en informatierubr. N.O.S.: 22.45-22.50 journ. RA1HO MORGEN Hilversum II 298 m. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.20 Uitzending vande WD. 18.30 Stereo: Licht muz.progr. Nederland II. N.O.S.: 18.50 In kleur: Pluimpje. STER: 1856 e N.O.S.: 19.00 Journ. 19.03 Scala: inform. progr. NCRV: 19.30 In kleur: YAO. TV-serie. STER: 19.56 Reclame. N.O.S.: 20.00 Journ. STER: 20.16 Reclame. NCRV: 20.20 Spotlight op de bekende Ame- rik. komiek Phil r ivers. 2110 Nacht der verandering, ballet. 19.25 Gesproken brief. 19.30 01.40 Botticello. een satirische Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en bij bel. N.O.S.: 20.05 Stereo: Hol land Festival i960: Concertge- bouwofk. met Groot Omroep koor en sol. In de pauze: Hol land Festival Magazine. AVRO: 22.30 Nws. 22.38 Radio journ. 22.55 Stereo: Nwe gramm. v. eigentijdse muz. (gr.). 23.55-24.00 Nws. TELEVISIE VWAVOM» eenakter. brandt. Journ. Belgiü. Kanalen Nederlands: 2 en 10. 18.55 Zandmannetje 19.00 Doris Day-show. ge- zinsfeulll. (toe). 19.25 Film museum v. d. schaterlach. J9.40 Politieke tribune: De Partij voor Vrijheid en Voor uitgang (VV) 19.55 Meded. 20.00 Nws. 20.55 De Forsyte Sa ga tv-feuilleton (25). 21.15 Pa norama. 22.25 Nieuwste films gepresenteerd door Jo Röpcke. 23.05 Nws. HILVERSUM I. 402 m. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7,15 Badinerie: klassie ke en amusementsmuziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualitei ten; 7.50 Overweging: 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 va- kantietips. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Stereo: Semi-klas- sieke en klassieke muziek (gr). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 Gevarieerd programma. (12.22 Wij van hel land: 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiten. 13.00 Raden I maar...) 14.05 Schoolradio. 14.30 ensemble en soliste. Stereo: Licht gevarieerd mu ziekprogramma (opn). TROS: 15.00 Lichte grammofoonmu- zlek. 16 00 Nieuws. 16.02 lene Mlene Muze: nieuws over un derground en westcoast music. 16.30 Barbra Streisand, muzi kaal klankbeeld. 17.00 Sport- kompas. 17.45 Actualiteiten. NCRV: 18.00 Kapel van de Ko ninklijke Luchtmacht. foonmuzick. (8.30-3.33 De groenteman.) 8.50 Woordelijk vandaag de dag, N.O.S.: 9.00 Berlioz in woord en mu ziek. muzikaal klankbeeld. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00-11.02 Nieuws.) 11.30 Stere- o: Klankjuwelen (gr.). 11.55 Beursberichten. N.O.S.: 12.00 Blik op de wereld: informatief programma. 12.30 Voor de landbouw. 12.40 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Reoht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actuali teiten. 13.20 Stereo: Klassieke kamermuziek (gr.). N.O.S.: 14.10 Stereo: Lichte grammo foonmuziek 14 30 stereo: Mo derne kamermuziek. 15.10 Ste reo: Licht vocaal ensemble (gr.). 15.20 De rol van de le vensbeschouwing in het rouw proces. lezing. 15.50 Spelen met taal. VPRO: 16 00 Nieuws. 16.02 Voor thuiszittenden. 16.45 Stereo: Nederlands Blazers 17.40 In formatie- achtergronden en commentaar. 17 55 Mededelin gen. 298 HILVERSUM II. AVRO: 7.00 Nieuws tendgymnastlek. 7.2C Lichte grammofoonmuziek. 8 00 Nieuws.) 17 00 Nieuws. HILVERSUM III. 240 m. n FM-kanalen. VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Eddy's Show. (10.00 Nieuws.) 11.00 Nieuws. N.O.S.: 11.03 Micro-notities. VPRO. 12.00 Nieuws. 12.03 Top-30. 13.00 Nieuws. 13.03 Top-30 (vervolg). TROS: 14 00 Nieuws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Licht muziekprogramma. (16.00 17.08 appie Loep en de Molboor Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh 1246: Toen smidje Ver holen weer bijkwam, merk te hij, dat hij in een ouder wetse legerstede lag. zo'n soort bedstee die met deur tjes gesloten kon worden. Heer Jacob van Uylen had een zeteltje bijgeschoven en zat daar rustig in te wachten. „Aha. ge zijt weer bijgekomen", glimlachte hij blij, toen de smid zijn ogen opsloeg. „En vertel me nu toch eens, goede Verholen. Waarvan schrok ge toch zo, toen ge bemerkte, dat ik Jacob de Rechtvaardige was. de slotheer van de Uylenborgh?" „Ach kom nu toch, gij mallerd", zei vrouwe Julia, die het lo geervertrek binnenstapte met een beker in haar hand. „Waarom zou seigneur Verholen schrikken van Jacob de Rechtvaardige? Nee hoor. als ge het mij vraagt, heeft seigneur Verholen kou gevat en daarom breng ik hem anijsmelk. Niks beters voor de verkoudheid dan gloeiende anijsmelk, heeft mijn petemoei mij geleerd." Smidje Verholen dronk enkele slokjes anijsmelk en vocht in tussen een zware, innerlijke tweestrijd uit. Wat moest hij nu doen? Zwijgen. of spreken? Hij besloot tot het laatste en zei: „Heer Jacob.de loop van de geschiedenis kan ik niet wijzigen.en wat gebeurd is, is gebeurd. Ook daar aan kan lk niets meer veranderen. Luister dus goed, heer Jacob. Sijmen Knoet heeft wraak gezworen, en wel om die kaakslag. Hij wil U en uw hele gezin om het leven brengen en de Uylenborgh vernietigen tot de laatste steen. „Aha! En denkt ge dat ik dat niet wéét!?" riep heer Jacob strijdlustig uit. „Laat Sijmen Knoet het lef eens hebben één vinger naar ons uit te steken! Dan zal ik hem nóg tien van die kaakslagen verkopen!" AVe kunnen vluchten!" riep hij. „Iedereen is de kraal en we hebben het rijk alleentoe nou. Jonas. eetal. je hoort toch wat ik zeg". De beide heren keken ppie met een dom gezicht aan. „Hu", zei Jonas alleen aar Weetal werd opeens Iel. toen Lappie's woorden tot jn verstrooide geest doorgedrongen waren. Hij sprong op trok Jonas aan zijn vest op de benen. „Geweldig!" riep hij. „Iedereen is te wapen en wij gaan naar de molboor!" Jonas begreep nu ook wat hem te doen stond en hij zette het terstond op een lopen. Alle moeheii was verdwenen en het kostte Weetal en Lappie moeite hem bij te houden. „Maar wat is dat!" riep Jonas verschrikt uit, toen hij de trouwe molboor zag staan. „Maar dat is verschrikke- lijkkreet Weetal. FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 13