Lorin Maazel als gast bij R.Ph.O. stelt teleur AMADEUS assette Politie hield leraar uit zijn school Nederlands hoogste punt in Osaka Festival-ruiker met verve en plezier aangeboden VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN door John Knitte! CAROLINA YES m 9 DINSDAG 17 JUNI 1969 «Hes voor Baby's huidje tTOFVBIJ AFCES AMSTERDAM Onenigheden tus sen een leraar en zijn schoolbestuur hebben ertoe geleid dat de leraar gis teren door de politie de toegang tot de school is ontzegd. Het betreft hier de Chr. Detailhandelsvakschool in de hoofdstad en de leraar Nederlands F. van Dam. Vrijdagavond had de heer Van Dam bij expresbrief ontslag aangezegd ge kregen. waarbij hem de toegang tot de school ontzegd werd. In de overtuiging dat deze wijze van ontslag elke rechts grond miste kwam hij toch met boven vermeld gevolg. De reden van ontslag is volgens het bestuur dat de heer Van Dam het hem opgelegde verbod heeft overtreden tij dens de les bij andere leraren binnen te komen. De heer Van Dam zou dat enkele malen gedaan hebben en daar bij hardhandig en eigenmachtig zijn opgetreden. De leraar noemt zijn tij dens de les bij collega's binnenkomen „een onvervreemdbaar gewoonterecht". Als examinator is de ontslagen leraar vervangen door de directeur der school, de heer A. Terpstra, die desgevraagd j verklaarde op het onderwijs van de heer Van Dam geen aanmerkingen te hebben. Arthur Grumiaux subliem violist DEN HAAG Lorin Maazel van Maazel met name in de hoekde- en het RntterHsm. PhilW. le" brutaal en opdringerig. Een fon- kelende en stralende sfeer moet dan en het Rotterdams Philhar- monisch Orkest concerteerden in het kader van het Holland Festival gisteravond in het Haagse Congresgebouw. Op het programma werken van Stra- winsky en Mozart; solist de Bel gische violist Arthur Grumiaux. Lorin Maazel is op de Nederlandse podia geen onbekende, in Den Haag werkte hij reeds eerder met het Resi dentie Orkest. De minder positieve indruk die hij tijdens dat optreden maakte, kon hij gisteravond met de interpretatie van de suite nr. 1 van Strawinsky niet doen vergeten. Deze suite is een arrangement van vier handig pianowerk. De componist schreef probleemloze muziek, de vier delen vormen een humorvolle, iro nische parodie. De nonchalante en ongeïnteresseerde directie van Maa zel verleende deze weergave een plichtmatig en weinig boeiend karak ter. Mozarts verrukkelijke symfonie nr. 39 in Es uit 1788 klonk in de visie - \JA?£7W MAewB&z/c/ir plaats maken voor een effectvolle be nadering met het accent op een volle orkestklank. Het Andante zou men zich ook meer gracieus kunnen den ken, doch Maazels benadering maak te een weinig gevoelvolle indruk. Het orkest speelde gespannen en leven dig, een enkele ongecontroleerde streek in de violengroep kon aan de kwaliteit van het geheel weinig af doen. Arthur Grumiaux. de zuiderbuur die ook in ons land bekendheid ge niet, vertolkte Mozarts vioolconcert nr. 3. Dit bevallige werk is één van zijn minder bekende concerten, doch het verleent de solist ten volle de gelegenheid te schitteren. Grumiaux toonde zich een violist van grote klasse! Met een waarlijk sublieme toon- vorming heeft hij dit concert met innigheid en expressie vertolkt, een ideale Mozartinterpretatie. Maazel's begeleiding miste in dat eerste Alle gro helaas die gratie en verfijning, die de solist wel wist te bereiken. Dit concert door het R'dams Philh. Orkest, dat vanavond in de Rotter damse Doelen zal worden gegeven, werd besloten met de symfonie in drie delen van Strawinsky. Een sym fonie zonder „programma", aldus de componist, „doch misschien kan men in dit werk onze tijd beluisteren (de symfonie dateert uit 1945) met zijn heftige en wisselende belevenissen, met vertwijfeling en hoop, met span ning en ontspanning." Het werk bezit de symfonische en concertante ele menten van de Beethoven- en Brahms-symfonieën, in die zin een klassieke symfonie. Strawinsky droeg het werk op aan het New Yorks Phil. Orkest als dank voor de vele inspan ningen. Lorin Maazel (die het gehele pro gramma uit het hoofd dirigeerde) was eindelijk in zijn element en hij heeft het werk met vuur, geestdrift, geladenheid en een maximum aan spanning weergegeven. Het orkest, op volle sterkte, speelde geïnspireerd, punctueel en met een uitgebalan ceerd evenwicht. Een boeiend en gloedvol besluit van een concert, dat men voor de pauze moeilijk het pre dikaat „festivalnkwaliteit" kon verle nen. Adr. Hagcr. Dezer dagen werd op het terrein van de Expo '70 te Osaka, Japan, het staalskelet van het Nederlandse paviljoen voltooid. Daarmee werd tevens het hoogste punt dertig meter van het door prof. J. B. Bakema en ir. C. Weeber onworpen gebouw bereikt. Eind dit jaar zal het paviljoen gereed zijn, waarna met de in richting wordt begonnen. AMSTERDAM Nuttige werken als de muziekencyclope- die geven de leiding van een festival steunpunten om er ma nifestaties aan op te hangen, en zo verschafte de herdenking van de honderdvijftigste geboorte dag van Jacques Offenbach, die eigenlek Eberscht heette, de lei ding van het Holland Festival" de gelegenheid tot twee speciale concerten, waarvan het eerste gisteravond in het Concertge bouw te Amsterdam is gegeven. Het was een voorbeeld van mu zikale bloemschikkunst, waarbq uit enkele werken van Offen bach, zoals La Périchole en La belle Hélène, zo ijverig was ge plukt, dat het bijna miniaturen van het hele opus werden. Jacques Offenbach was een man van het theater. Zijn muziek bedelde om decors, om de sfeer van de operette, en de sopraan Jane Rhodes (tevens mevrouw Benzi) gèf inderdaad in haar vele vertolkingen die sfeer, evenals de tenor Georges Liccioni. Dank zij deze twee kreeg het concert vooral in de fragmenten uit La Belle Hélène plotse ling een ander peil, waartoe de tenor in zijn subliem gezongen fragment ,,Le jugement de Paris" de stoot gaf. Toch scheen Roberto Benzi, ditmaal als dirigent van het Promenade Orkest, ook de kracht van de orkestrator Offen bach te willen tonen. In de ouverture van La Fille du Tamboud-Major, een pronkjuweel van een operette-inleiding, voerde en vuurde hij het uitstekend vol gende orkest met alle verve aan in excellente rubati en lenige tempi, zodat niet alleen de theaterman maar ook de componist Offenbach in zijn volle grootheid naar voren trad. Een ander orkestfragment, het Intermède met de beroemde Barcarole, werd in deze flon kerende, fijnzinnig geciseleerde vertol king tot een hoogtepunt, ook zelfs zon der dat de wonderlijke toneelbeelden uit Les Contes d'Hoffmann er aan te pas kwamen. Wat eigenlijk deze avond tot uiting kwam, ook dankzij het Radiokoor, dat wat plichtmatig meewerkte, in deze misschien wat al te uitgebreide reeks fragmenten, was Offenbachs feilloos hanteren van de mogelijkheden van een theatcrorkest volgens de schabionen van de eigen tijd, om er toneel en mu ziek mee te maken. Het toneel was er niet, kon er niet zijn, de muziek was er dubbel. Offenbach was zijn festival avond ten volle waard. Het niet over- talrijke publiek was hem en de execu tanten tot m het geestdriftige dankbaar. Ned. 1 NCRV 7.32 uur Haal je kijkgeld terug. 8.20 uur Hier en Nu. 8.45 uur Kijkkijk, een programma uit het leven ge grepen. 9.30 uur Bureau Bristol. 7.03 uur Kapitein Zeppos. 8.20 uur Mama, kijk zonder handen. Première toneel spel van Hugo Claus gespeeld door de Nieu we Komedie. VANAVOND TE HOREN Hilversum I KRO 7.00 uur De boertjes van Buuten. 8.00 uur Bel Canto. 8.45 uur Verzuiling-Ontzuiling. Maatschappij opbouw. 11.05 uur Doorpraten van de dingen. Hilversum II AVRO 9.00 uur Zo speelde Pierre Palla. 9.30 uur Hiering met Christelijk lyceum Dordrecht. 10.05 uur Muze zonder make up. 10.38 uur Radiojournaal. 10.55 uur Holland Festival Wereldpremière Tripticon. (Een wereld in wording) #11 209 De slaap en hij waren bittere vijanden geworden, die elkaar in een vicieuze cirkel rondjoegen. Ge durende weken, ja zelfs gedurende maanden, leefde hij in een voortdurende angst voor de nacht. Hij had zijn pro gramma van voordrachten met behulp van slaapmiddelen kunnen afwerken. Zijn ontembare wil had hem daarin ook gesteund. Hij had oude kennissen uit India en andere stre ken ontmoet, hij had nieuwe vrienden gemaakt en een grote firma, die voor de regering werkte, had hem in Londen een goede positie aangeboden. Maar hij had die afgeslagen. Toen hij eens van een club in Piccadilly naar huis ging, had hij een taxi aangehouden en was niet in staat geweest de chauffeur het adres te noemen. Hij was uit de taxi gestapt en had urenlang zonder zich iets te herinneren, door de straten van Londen gedwaald totdat de naam van zijn hotel hem plotseling te binnen schoot. Twee dagen later overviel hem een vreselijke angst voor krankzinnigheid. De wereld was eensklaps grauw en droeg. Hij stond overschillig tegen over alle mensen en dingen. Hij maakte zich zorgen over zijn toestand en besloot Londen onmiddellijk te verlaten. In zijn eenvoudig, eenzaam leven bestond slechts één oord, waar hij van een goede verzorging zeker was: de Rossmer-vallei! Daar was zijn thuis. Hij bezat geen ander, want alleen daar woonden mensen, die van hem hielden. Zij, Pauline, de oor zaak van zijn lijden, was daar ook. Toen hij in de donkere kleine kamer lag, ging zijn hoofd nog heviger kloppen. Hij perste de handen tegen zijn slapen. De ergste pijnen konden hem nu niet meer deren. Hij lag nu in het kleine huis, dat hij van Peter Falk had overgenomen. Hier had hij al dikwijls geslapen. Het was geen hotelkamer. Tot aan de elektrische centrale was het slechts tien minuten lopen. Hij moest er spoedig naar toe. Hij had er eigenlijk al lang moeten zijn om de vorderingen in ogenschouw te ne men. De jongens zouden zeker horen, dat hij terug was en zich afvragen waarom hij zich niet vertoonde. Maar hij kon nu niet gaan. Hij zou tegen de ochtend gaan, na een goede nachtrust, ja hij zou nu gaan slapen. Een lange slaap zou het zozeer verlangde wonder veroorzaken. En dat -zonder die akelige pillen. Plotseling begon hij te rillen. Waarom was dat? Hij had in het vliegtuig van Londen naar Bern drie uur lang gerild. Hij trok de deken tot zijn kin omhoog en voelde de neiging, dieper in het bed te kruipen. Hij verlangde naar meer dekens. Een ogenblik werd zijn geest helder, als in een laatste krachtsinspanning. Hij ging met moeite rechtop zit ten en keek langs zijn lang, mager lichaam. Zijn voeten schenen eindeloos ver van hem weg. Hij trachtte op te staan. „Verdraaid!" bromde hij, „ik wil..." maar hij viel uitgeput in de kussens terug. Het werd nu zeer donker. Iemand stak het licht aan. Hij voelde een hand op zijn voorhoofd. Een liefhebbend gezicht boog zich over hem heen. Hij zag twee ogen, die hem aankeken. „Amadeus, liefst, herken je me niet?" Hij hoorde zichzelf kreunen. Toen hij zich uitstrekte; was het, of zijn gewrich ten van rood gloeiend ijzer waren. Van verre bereikten hem de stemmen van Melchior en Lionel. Wat deden zij toch? Trokken zij hem uit het meer? Hij zag de koppen van vissen om zich. Even later boog een man, een vreemdeling, zich over hem heen. Hij had twee buisjes in de oren. Hij voelde, dat zijn hoofd opgetild werd en hij slikte iets brandends in, dat een warme gloed over zijn gehele lichaam verspreidde. De volgende morgen hing er een grijze mist. Gedurende de nacht was er wat sneeuw gevallen, maar de zon had deze spoedig doen smelten. De lucht was fris met de wonderlijke zwoelte, die het komende voorjaar aankondigt. Amadeus lag in het donker met een hevige zenuwkoorts. Pauline zat op een oude bank voor het raam van de aangrenzende kamer. Vóór haar hadden vele boerengeslachten door dat raam gekeken. De uitdrukking van haar gezicht was vastbesloten, zoals van een schipper, die zijn schip in nood weet. Zij verwachtte zuster Frederica uit Bern. Zij herinnerde zich da lieve vrouw zeer goed, die haar enkele jaren geleden ver pleegd had. Die periode uit haar leven scheen weggewist te zijn, doch zuster Frederica met haar prachtige huid, haar goudbruin haar, dat koket uitkwam onder het witte gesteven kapje met een klein rood geborduurd kruis, was gebleven. Amadeus zou het prettig vinden naar haar te kijken, want hij hield van alles wat mooi was. Er was veel te doen. Hij had eigenlijk naar het hospitaal gebracht moeten worden, maar daarvoor was het nu te laat. De koorts was te hoog, Even na tienen kwam Mitzi met de verpleegster binnen. Zij was naar het station in Muttenthal gegaan om haar te halen. (Wordt vervolgd) n I KVISIE vanavond Venezla, tiv-spel van Louis Veile; 22.10 Auteurs te gast ln de studio; 22.45 Nieuws. Nederland I. NOS: 18.50 In kleur: Pluimpje; STER: 18.56 Reclame; NOS: 19.00 Journaal. STER: 19.03 Reclame; CVK/I- KOR/RKK:: 19.07 Kenmerk, de wekelijkse lnformatlereubriek over kerk en samenleving; NCRV: 19.32 Haal Je kijkgeld terug, quiz: STER: 19.56 Recla me: NOS: 20.00 Journaal; STER: 20.16 Reclame; NCRV: 20.20 Actualiteitenrubriek; 20.45 KiJkKijk: een program ma uit het leven gegrepen; 21.30 Bureau Bristol, tv-feuille- ton; 22.20 Psalter, voordracht, koorzang en orgel; NVSH: 22.25 sextant; NOS: 22.45-22.50 Journaal. Nederland II NOS 18.50 In kleur: Pluimpje; STER: 19.56 Reclame; NOS: 19.00 Journaal; 19.03 Kapitein Zeppos, tv-feuil- leton voor de jeugd: 19.28 Sca la. informatief programma; STER: 19.56 Reclame; NOS: 20.00 Journaal; STER: 20.16 Re- Hilversuin I. 402 in. KRO: 18.30 Nieuws; KRO: 18.41 Actu aliteiten; 19.00 Licht ensemble en solisten; 19.45 Zoekend ge loven; 20.00 Stereo: Opera-ari a's (gr.); 20.45 Verzuiling - ont zuiling. lezing: 21.00 Moderne kamermuziek (opn.); 21.30 Ste reo: Radio Ke .terorkest en zangsolistc: 22.25 Overweging; 22.30 Nieuws: 22.38 Parlemen tair overzicht; 22.45 Medede lingen; 22.50 De zingende kerk: 23.05 Kontekst: magazine waarin op de dingen wordt doorgepraat; 23.30 Stereo: Lichte grammofoonmuziek; 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II. 298 m. AVRO: 18.00 Nieuws; 18.11 Radiojour naal; 18.25 Stereo: Metropole orkest; 18.55 Paris vous parle; 19.00 Amateurs musiceren: Hilversum I. 402 m. NCRV: 7.00 Nieuws; 7.10 Het levende woord; 7.15 Lichte grammo foonmuziek met nieuws en ac tualiteiten: TROS: 8.00 Nieuws; 8.11 verzoekplatenpro- I gramma voor de mllitiaren-, (gr.): 12.54 Voor het platteland; Nieuws cn actualiteiten; 8.20 Stereo: Llohte grammofoonmu ziek; (8.30-8.35 Van alle mark ten thuis, praatje); 9.00 Stereo: Opnamen van diverse VA- RA-orkesten en ensembles; 9.40 Schoolradio; 10.00 Lichte grammofoonmuziek: 10.50 Voor de kleuters; 11.00 Nieuws; u.02 Voor de vrouw; 11.40 Stereo: Trompet en orgel (gr.); 12.00 Stereo: Promenade orkest: 12.30 Stereo: Plano recital telten; KRO: 12.00 Gevarieerd gramma; (12.22 Wij 13.00 ten; Mededelingen; Nieuws: 16.02 Muziek en brie pro- muzikale lezing: 17.00 het Stereo: Kinderkoor; 17.20 Voor land; 12.26 Mededelingen t.b.v. de Jeugd; Plm. 17.55 Medede- land- en tuinbouw: 12.30 lingen. Nieuws: 12.41 Actualiteiten; Hilversum III. 204 13.00 Raden maar...; 13.15 On dernemend): NCRV: 14.00 Se- mi-klassieke en moderne or- ziekjes; kestwerken (gr.); 15.00 Muzika le vakantiereis door Europa: en FM-kanalen. NCRV: 9.00 Nieuws; 9.02 Liohte vokale mu- 10.00 Nieuws; 10.03 Nieuwe langspeelplaten; NOS: "1 Nieuws; 11.03 Muziek-Le- 16.00 Nieuws-, 16.02 Voor de zen: (12.00 Nieuws): AVRO: clame; NOS: 20.20 Mama, kijk Harmonie orkest; 19.30 Nieuws; jeugd; 17.00 Llohte grammo- 13.00 Nieuws: 13.03 Radiojour- -1-.foonmuzlek voor de jeugd; naai; 13.06 Platenprogramma; zonder handen, toneelstuk van Hugo Claus; 22.05-22.10 Jour naal. speelde Pierre Palla (opn.): België. Nederlands program- 21.30 Hiering: voor de jeugd; .na. Kanalen 2 en 10. 18.55 22.05 Muze zonder make-up. Zandmannetje; 19.00 Israëlische cabaretprogramma; 22.30 Zo 17.50 Overheidsvoorlichting; 18.00 Veel gevraagde gewijde muziek (gr.). (14.00 Nieuws); 15.00 Nieuws; 15.03 Arbeidsvitamine^; 16.00 Nieuws: 16.03 Licht platenpro- godsdienstige uitzending; 19.30 De Hoge Veluwe, toeristische NOS: 22.55 Stereo: documentaire: 19.58 Mededelin- Festival gen; 20.00 Nieuws; 20.25 Addio Nieuws. Radiojournaal; nastlek: 7.23 Stereo: Lichte en country muziek. Holland grammofoonmuziek; (7.30-7.35 TELEVTSIE MORGEN 3.55-24.00 Van de voorpagina): VPRO: 7.54 Deze das: VARA: 8.00 Lappie Loep en de Molboor Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh Smidje Verholen werd in een stoel bij het haard vuur gepoot en het duurde niet lang of daar was vrouwe Julia al terug met een blad, waarop een lek ker kippetje naast een flinke nierpudding prijkte. „Dat zal er wel ingaan", lachte ze vriendelijk. „Eet het maar lekker op, seig neur Verholen. Mijn lieve Jacob is intussen even naar buiten getreden om le zien hoe het weer er nu bijstaat. Hij moet morgen I naar Gravendrecht ziet ge. I Daar drijft hij een zaak.' Juist op dat moment trad de slotheer de salon I weer binnen en hij zei: „Wel sakkerloot, het is nog altijd van dat sakkerlootse hondeweer. En eh waar komt gij eigenlijk vandaan, seigneur Verholen?" „Uit Rijkhuyzen". antwoordde de smid. „Ik was verdwaald, ziet ge, en -r- „Er is geen sprake van, dat ge heden nog naar Rijkhuyzen terug kunt gaan, seigneur", stelde heer Jacob vast. „Ge blijft dus vannacht hier slapen. Morgen neem ik u mee naar Gravendrecht. KobüS, onze huisknecht zal ons er in de wagen heenrijden. En als ge eenmaal in Gravendrecht zijt, dan breng ik u naar het station, en vandaar vliegt ge over de spoorstaven ijlings weer naar Rijkhuy E6H3 - zen terug. Ja, ja, dat sakkerlootse railvervoer laat zich door een sneeuwbui-'*' tje niet van de wijs brengen. Ze vinden toch wat uit, hè, vandaag de dag?" Smidje Verholen keek de slotheer eens aan en snapte er hoe langer hoe min- der van. Die ouderwetse man scheen toch te weten dat er een tram reed van het Centraal Station in Gravendrecht naar Rijkhuyzen Eilaas dat slotheer Jacob over een héél ouderwets treintje sprak daarvan had Smid- je Verholen geen weet 31. Weetal en Jonas holden, achter elkaar aan, door het onherbergzame oerwoud. Dunne twijgen striemden hun gezicht, armen en benen, maar ze kregen geen gelegenheid om eens een beetje te gaan wrijven. Hollen moesten ze, daar zorgden de krijgers, die achter hen liepen wel voor. „Het lijkt wel of we opgejaagd worden!" schreeuwde Jo nas. „ik dacht dat WIJ op jacht waren, maar het schijnt toch anders gelo„Houd toch je mond, bah", mopper de Weetal. Lappie hotste en botste op de schouders van de ferme krijger omhoog en omlaag. Angstig had hij de dikke pruik van de man stevig vast, want hij was bang van zijn schouders af te zullen vallen. „Iets zit ons achterna", dacht hij hobbelend, „iets waarvoor deze mannetjes erg bang zijn, denk ik". Lappie haalde de schouders op. Pets! Daar striemde weer zo'n gemeen twijgje langs zijn wang. „Au!" kreet Lappie, maar er was niemand die daar op lette. Men holde, alsof het leven ermee verdiend kon worden. Hollen, hollen, niets dan hollen! De eerste krijger had de kraal j bereikt en rende naar het smeulende kampvuur. Hij gooi de er snel een paar houtblokken op en begon met een' schild te zwaaien, zodat na enkele ogenblikken de eerste' vlammen reeds hoog oplaaiden. Snel volgden de andere, krijgers en het duurde niet lang of iedereen was binnen;l maar waren ze daar veilig voor het grote onbekende FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 9