Gereformeerden in België
denken over aansluiting
E
Zendelingen werden
geëerd in Ecuador
Over Barth laatste
woord niet gezegd
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze..
Nieuwe raad van
kerken in VS
gevraagd
BEROEPÏNGSWERK
Moet een stad
bouw van kerk
subsidiëren?
Hosea heeft
ook ons iets
te zeggen
Kerken moeten
studie maken
van pausambt
Veroordeelde leer herroepen
Ds. Oosterhoff weer
classis-Haarlem
in
Gesprek met Rome
nuchter voeren
In de eerste verzen van hoofdstuk 2 van de brief aan de
Filippenzen, zegt Paulus hoe de gemeente zich moet gedragen.
Vorige week overdachten we al een paar opdrachten. We gaan
gewoon verder. Paulus zegt: we moeten „zonder zelfzucht of
ijdel eerbejag zijn".
Zelfzucht is je hele leven laten draaien om het eigen „ik". Het
is eigenlijk: naar binnen denken. Zelfzucht sluit ons de ogen
voor de nood van anderen. Zelfzucht verlamt onze armen als
hel gaat om het helpen van anderen. O, er wordt wel eens
geholpen, maar dan om er zelf beter van te worden, zoals in
de oorlog sommige boeren gelukkig lang niet alle
hongerige stedelingen voedsel gaven, maar voor schandelijk
hoge prijzen.
IJdel eerbejag gaat nog een stap verder. Zelfzucht kan een
mens heel eenzaam maken, want het sluit andere mensen in
wezen buiten. Maar „ijdel eerbejag" heeft die andere mensen
juist nodig. Alle ogen moeten gericht zijn op mij. Alle mensen
moeten mijn daden bejubelen. Alle mensen moeten voor mij
leven.
Zelfzucht en ijdel eerbejag hebben gemeendat ze het „ik"
maken tot het centrum van het heelal. Niets in de wereld is
belangrijker, dan wat mij overkomt. Maar wie „ik" tot het
centrum van alles heeft gemaakt, heeft God uit zijn leven
weggedreven. God kan alleen in een leven binnenkomen als
Hij de centrale plaats mag innemen. Hij wil God zijn, het
centrum van het leven. Hij kan geen God zijn voor een zelf
zuchtig mens of een mens die alleen maar uit is op eer
en roem.
We lezen vandaag: Ezra 41-24.
Brieven die niet zijn voorsten
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gemeld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Hierbij stuur ik u twee
beestjes, die we in de keukenkast
aantroffen. Wat zijn dit? Hoe zijn ze
te bestrijden?
Antwoord: Dit zijn nog niet vol
groeide ovenvisjes, thermobia fur-
nosum. Ze zijn zeer gesteld op
warmte en komen veel voor in de
nabijheid van bakkersovens en cen
trale verwarming. Ze leven van
meel e.d. Daarom moet men alle
dingen goed opbergen ln blikken of
plastic trommels. Leg wat gekookte
stijfsel, rauwe aardappel- of bana
nenschillen ln een omgekeerde post
papierdoos e.d. Men kan ze daarin
vangen omdat het nachtdieren zijn.
Ook kan men in reten en kieren
een hulshoudinsecticide druppen en
deze daarna met gips (alabastine),
cement of stopverf dichtmaken.
Doordat ze zich zeer langzaam ont
wikkelen, doen ze gewoonlijk weinig
schade. Soms zijn ze afkomstig uit
bakkerijen, waar men niet veel aan
de bestrijding doet.
Vraag: Wat is het adres van de
Christelijke bond voor bejaarden?
Antwoord: Protestants christelijke
bejaardenbond, Hofstede de Groot
kade 3, Groningen.
Vraag: Iemand heeft een contract
getekend voor het volgen van een
praktische talencursus, doch door
ziekte heeft hij enige weken moeten
verzuimen. Hij wil daarom van de
cursus afzien, maar dit wordt niet
geaccepteerd. Is dit geen geval van
overmacht?
Antwoord: Ziekte komt voor eigen
risico en vormt geen overmacht. Het
beste is te proberen of er een rege
ling is te vinden, waarbij hij de
verloren lessen weer inhaalt.
Wensen van lezers: Waar zijn de
preken te krijgen van ds.Kullman,
ds. Keg en ds, Reimer, waar het
boek De Martelgang van Kromme
Lindert (dit laatste bevindt zich in
verschillende leeszalen).
Hulp van lezer: Naar aanleiding
van uw antwoord inzake het wecken
van druiven het volgende: Al jaren
weck ik druiven, doch was de tros
sen goed en doe ze met trossen en al
in het weckglas. Het druivensap is
heerlijk. Zo ook met zwarte bessen
met steeltjes eraan. Ook dat sap is
heerlijk.
Vraag: Een ongehuwde vrouw
heeft haar ouders tot de dood toe
verzorgd. Thans is zij niet meer in
staat te werken. Ze krijgt een vaste
uitkering van enige honderden gul
dens per maand tot haar dood toe.
Komt zij nu in aanmerking voor de
Algemene bijstandswet tot zij 65
jaar wordt?
Antwoord: Als zij in loondienst is,
heeft zij, wanneer zij ziek wordt,
recht op ziekengeld gedurende een
jaar. Mocht zij daarna nog ar
beidsongeschikt zijn, dan heeft zij
recht op een uitkering naar het per
centage van haar arbeidsongeschikt
heid. Is zij niet in loondienst en niet
in staat, ln haar levensonderhoud te
voorzien, dan heeft zij het recht
zich tot de gemeente te wenden voor
een uitkering krachtens de Algeme
ne bijstandswet boven haar inko
men. Zij komt daarvoor pas in aan
merking als zij niet meer kapitaal
heeft dan ongeveer 3500.
Vraag: Naar aanleiding van het
bericht dat een Westduitser een pil
heeft ontwikkeld tegen grijs haar ln
het blad Bild. wilde Ik graag het
adres van dit blad hebben. Het ver
klaarde tevens dat de lichamelijke
en geestelijke gesteldheid door de
pil verbeterde en dat de eetlust toe
nam.
Antwoord: Het adres is Kaiser
Wilhelmstrasse 6. Hamburg 36.
Deutschland.
MAANDAG 16 JUNI 1969
Vrijdag fusie van 2 kerken
•fr Deuren voor anderen open
Vorig* week berichtten we dat d* Protestantse Evangelische Kerk van België
•n de Methodistische Kerk in dat land van plan zijn om samen te smelten.
ZIJ willen samen de Protestantse Kerk van België vormen. Een van onze mede
werkers heeft de afgelopen dagen gesproken met een aantal Belgische predi
kanten om te peilen hoe groot de belangstelling voor deze fusie is en om te
zien of er mogelijk nog nieuwe fusies kunnen volgen.
Nieuwe Katechismus
Eindelijk zullen ook de Italianen
kunnen lezen, wat tot nu toe alleen
voorbehouden was aan de curie, die
zich er wenkbrauwen fronsend over
heen boog: De Nieuwe Katechismus
van de Nederlandse kerkprovincie
wordt vertaald. Volgende week komt
het boek in de Italiaanse boekhan
dels.
De Italiaanse uitgave zal in ieder
opzicht voldoen aan de wensen van
de kardinalen. Ze zal de amendemen
ten bevatten van de pauselijke com
missie die een onderzoek in moest
stellen naar de orthodoxie van het
boek. De Katechismus is al in hef
Duits, Frans, Engels. Spaans en Por
tugees verschenen.
GOES Dr. J. L. D. Brand te Goes,
inspecteur van het voortgezet onder
wijs in het zuiden van Zuid-Holland,
westelijk Noord-Brabant en Zeeland is
benoemd tot coördinerend inspecteur
in de tweede inspectie. Dr. Brand is
jarenlang voorzitter geweest van de
Gereformeerde Jeugd Organisatie.
(Ven onze kerkredactie)
QUITO Protestantse zende
lingen zijn niet langer alleen
maar verguisd in Latijns-Ameri-
ka. Regeringen beginnen te er
kennen dat ze ook wel eens iets
goeds doen. De regering van
Ecuador ging nog een stapje ver
der. Bij de jaarlijkse lintjesre
gen werden ook twee Ameri
kaanse zendelingen bedacht,
Rachel Saint en Catherine Peeke.
Beide dames werken onder de Wy-
MINNEAPOLIS (VS) Dr. Fre-
derik A. Schiotz. president van de
Amerikaanse Lutherse Kerk en van
de Lutherse Wereldfederatie, heeft
voorgesteld, dat de nationale raad
van kerken in de Verenigde Staten
plaats maakt voor een nieuwe inter
confessionele organisatie, die alle tri-
nitarische kerken zal omvatten.
De Amerikaanse Lutherse Kerk
(2.5 miljoen leden) is geen lid van de i
nationale raad van kerken. De i
kwestie van aansluiting is al lang een
heet hangijzer en Schiotz acht het
gevaar van een kerkscheuring niet
denkbeeldig, als de synode volgend
jaar een beslissing zou nemen.
De lieuwe raad van kerken zou
dan zo opgezet moeten worden, dat
er ruimte zou zijn voor kerken, die i
nu niet aangesloten zijn, zoals de
conservatief-evangellschen, de pink- j
stergroepen en de Rooms-Katholleke i
Kerk.
Hervormde Kerk.
Beroepen te Kenia, Afrika, voor zen-
dingsarbeid in het Turkanagebled waar
de Gereformeerde Zendlngsbond sinds
kort werkt. ds. G. C. Post te Giessen-
damNeder-Hardlnxveld.
Aangenomen naar Zwartsluis: P. J
Mulders te Loblth.
cliffe Bible Translators, een wereldor
ganisatie die zich geheel toegelegd
heeft op het vertalen van de bijbel
in stamtalen, die tot nu toe vergeten
worden. Beiden kregen hun medalje
voor het feit dat zij een Indianentaal
op schrift hebben gesteld en daarna
de bijbel er in vertaald hebben.
Van de beide Amerikaanse zende
lingen is Rachel Saint de bekendste
Zij is de zuster van zendingspiloot
Nate Saint, die met vier jonge Ameri
kanen dertien jaar geleden door de
Auca-indianen vermoord werd. Sa
men met mevrouw E. Elliot besloot
zij het werk van de mannen af te
maken. Mevrouw Elliot moést later
terugkeren naar Amerika toen haar
dochtertje naar de middelbare school
moest.
Rachel zette het werk voort en
later kwam Catherine Peeke haar
helpen. Door het werk van de beide
vrouwen is niet alleen al een flink
begin gemaakt met de vertaling van
de bijbel in de Auca-taal, maar is
tevens een deel van deze geïsoleerde
stam in het Amazone - gebied tot ge
loof gekomen.
(Van onze kerkredactie)
BRUSSEL „Er zitten perspectieven in deze samenwerking",
zei ds. Jean du Meunier me, toen ik met hem sprak over de
komende fusie van de Protestantse Evangelische Kerk en de
Methodistische Kerk in België. Deze predikant van Mechelen is
voorzitter van het bekende Bijbeldag comité, dat geen kerken
maar wel christenen van alle denominaties samenbrengt. Ds. Du
Meunier is verheugd dat wat tot nu toe particulier kon, spoedig
kerkelijk ook zal kunnen, zodat christenen elkaar zullen vinden
onder één dak.
De mannen van de gefuseerde kerk
hopen zelf dat spoedig andere kerken
zich zullen willen aansluiten. Tijdens
gesprekken met predikanten hoorde
ik dat de Gereformeerde Kerken van
Belgie, die deel uitmaken van de Ne
derlandse classis Dordrecht zich door
de staat als Belgische Kerk willen
laten erkennen.
Een dergelijk verzoek moet inge
diend worden vla de voorzitter van
de Protestantse Evangelische Kerk,
ds. E. Pichal. De Gereformeerde Ker
ken hebben hem nu gevraagd zijn
bemiddeling te willen verlenen.
Ik vroeg drs. P. Noomen, de gere
formeerde predikant van Brussel, of
de Gereformeerde Kerken in Belgie
ook serieus aansluiting bij de nieuwe
Protestantse Kerk overwegen.
Belgisch worden
Het verzoek om erkend te worden,
aldus drs. Noomen moet men in de
eerste plaats zien als een poging om
volledig Belgische kerk te worden.
Want dat willen we zijn. Het meren
deel van onze leden heeft ook de
Belgische nationaliteit. Deze kwestie
moet men dus wel scheiden van het
streven naar samenwerking, maar
ons verzoek brengt ons wel in
gesprek met de P.E.K. of met de ge
fuseerde kerk.
Er worden besprekingen gevoerd
om tot eenwording van de kerken te
komen. Ons ideaal is inderdaad om
opgenomen te worden in een kerk
verband met andere kerken, bijvoor
beeld in een evangelische kerk. Onze
vraag om erkenning staat daar niet
los van.
Maar de Gereformeerde Kerken
maken deel uit van een Nederlands
kerkverband. Is dat geen belemme
ring om in België tot een fusie met
andere kerken te geraken?
Neen, zegt drs. Noomen. Vanuit
Nederland stimuleert men dat wij
zelfstandig worden, dat wij ons aan
passen aan de Belgische samenleving.
De band met Nederland zal dus in
geen enkel opzicht remmend werken.
Moeilijkheden zie ik hier niet.
Plaatselijk is er soms al een vrij
nauwe samenwerking. Zo hebben de
kerkeraden van de P.E.K. en van de
gereformeerde kerk in Gent verleden
jaar in een gemeenschappelijke ver
gadering besloten de kennismaking
intensiever te maken.
De kanselruil, die men al kende,
werd voortgezet, waarbij niet alleen
de predikanten werden geruild, maar
af en toe ook ouderlingen en diake
nen. Verder worden er gemeenschap
pelijke kerkdiensten belegd en ook
wel zogenaamde gastkerkdiensten.
waarin de ene gemeente de andere
uitnodigt.
Ook dr. Pieters ziet een Belgische
Evangelische kerk wel in het
verschiet. In 1963 zijn wij bilaterale
besprekingen begonnen, vertelt hij,
maar de bedoeling was niet anderen
uit te sluiten. Zodra de verenigde
kerk tot stand gekomen is, zal zij
dadelijk besprekingen gaan voeren
met de Gereformeerde Kerken en
met andere kerken.
Waarom zouden wij de fusie tot
twee kerken beperken? We kunnen
wel verder samengroeien. Dr. Pieters
hoopt dat de nieuwe kerk een teken
des tijds zal zijn, een symbool van
dat wat kan en wat moet in de een
heid van Christus.
Ds. Pichal, de voorzitter van de
P.E.K., valt hem daarin bij. Hij heeft
reeds besprekingen gevoerd met an
dere protestantse gemeenten, die ge
vraagd hebben we'ke mogeliik'neden
er zijn om door de staat erkend te
worden. Dat is ook al een begin van
samenwerking.
Vijf talen
De leden van de nieuwe kerk zul
len zich niet van twee, maar van vijf
verschillende talen bedienen. Behalve
Vlaams en Waals zal er ln de nieuwe
KASSEL Moeten de Duitse
gemeenten bijdragen in de bouw
van kerken? De kerk zegt „ja,"
want dat is altijd gebeurd. Maar
velen zetten een vraagteken ach
ter deze verplichting, die nim
mer is vastgelegd, maar wel is
uitgegroeid tot een gewoonte
recht.
Het probleem van velen is dat al
leen kerken bouwsubsidie ontvangen
die behoren tot de oorspronkelijke
"Landesklrche", de door de regering
van die landstreek vroeger erkende
kerk. Baptisten, methodisten en an
dere niet officieel erkende kerken
ontvangen daarom de subsidie niet.
In het gebied van de kerk van
Kurhessen-Waldeck zal deze vraag
nu aan de rechter worden voorge
legd. In Witzenhausen moest een
nieuwe kerk gebouwd worden, die
120.000 mark gaat kosten. De kerken
raad heeft nu de burgerlijke ge
meente een aanslag van 30.000 mark
gezonden als haar bijdrage in de
bouwkosten.
(Van onze kerkredactie)
NIJKERK Hosea heeft ook
in onze tijd nog iets te zeggen,:
Hosea heeft bovendien nog altijf
een belofte voor het huidige Is
raël. Dat is de visie van dr. C.
van Leeuwen, die zojuist een:
studie over dit bijbelboek heefl
geschreven. Het werd uitgegeven
door Callenbach in Nijkerk in
de serie: „De prediking van het
Oude Testament".
Ik ben de laatste tijd niet altijd
even gelukkig met de nieuwere comJ
mentaren op de bijbel. Er zijn er bi)
die zo technisch zijn, dat een leek ze
niet kan lezen, maar ook zo technisch
dat een predikant er nauwelijks ietl
verschillende taalgebieden voldoende aan heeft bij het maken van zijd
nieu
kerk ook Duits worden gesproken,
namelijk in de gemeenten aan de-
Belgisch-Duitse grens. Dan is er ook
nog een Hongaars sprekende gemeen
te en in de Schotse kerk in Brussel
spreekt men uiteraard Engels.
Ds. Pichal meent echter dat dit
geen problemen zal opleveren. Wij
hebben besloten tot één kerk met één
svnode te komen, maar aan de
onafhankelijkheid te laten om vrij te
kunnen werken. We spreken wel vijf
verschillende talen, maar het i3 zo
mooi dat wij elkaar uitstekend
verstaan.
Als alles volgens de plannen ver
loopt, zal de fusie deze week tot
stand komen. De synode van de
P.E.K. en de jaarlijkse conferentie
van de Methodistische kerk zullen
donderdag 19 juni afzonderlijk bij
eenkomen. Ook vrhdagmorgen verga
deren zij aDart. Zij hooen dat zij
vrijdagmiddag gezamenlijk kunnen
gaan vergaderen om dan de laatste
hand aan de fusie te leggen.
Fusie vrij zeker
Het is vrii zeker dat er tot vereni
ging wordt besloten. De beide kerken
zijn er. zoals het protokol van fusie
het uitdrukt, van overtuigd dat de
Heer der kerk haar oproept tot een
geesteliike en bro^derliikp eenheid in
nieuwe structuren en dat haar ver
deeldheid met betrekking tot de op
dracht die God haar heeft toever
trouwd, een toevallig karakter
draagt.
Zij zijn ervan verzekerd dat de sa
menbundeling van haar geestelijke
krachten en van haar hulpbronnen
haar in staat zal stellen deze taak
met meer doeltreffendheid te volb
rengen.
In artikel 1 van de algemene be
ginselen belijdt de nieuwe kerk, die
Protestantse Kerk van België zal he
ten, Jezus Christus als Hoofd van de
kerk Heer en Heiland der wereld. Zij
beroept er zich op te behoren tot de
heilige algemene kerk. In naam van
Jezus Christus vervult Ze een ambt
van prediking en dienstbetoon. Zij
plaatst zich onder het gezag van de
Heilige Schrift, de enige grondslag
van haar geloof.
preken. Dr. Van Leeuwen is echti
niet in die valkuil terecht gekomei
Daarmee doe ik niets te kort aai
de wetenschappelijke aanpak van dii
boek van ruim 300 pagina's, dat bo
vendien een uitstekende literatuur
lijst bevat voor hen die hun ideeëi
ook aan de meningen van anderei
willen toetsen. Maar het is meer dai
een dor gepluis van droge woordei
De schrijver doet zijn best om echt.
te luisteren naar wat de auteur te
zecsen heeft.
Er is nog een andere valkuil
waarin een exegeet die zich bezij
houdt met de zogenaamde 12 kleini
profeten terecht kan komen. Hij kai_
menen dat het Nieuwe Testament die
profetieën achterhaald heeft. Maai
als dr. Van Leeuwen spreekt over de
heilsprofetie van Hosea zegt hij, dat
Paulus en Petrus daarvan alleen een
voorlopige vervulling zagen in de
roeping van de heidenen tot de kerk.
Dr. Van Leeuwen voegt daar aan
toe: „Daarmee is intussen de belofte
aan Israël niet uitgeschakeld. Inte
gendeel. wanneer zelfs heidenen, die
zo ver van God leefden, Zijn ontfer
ming zo rijkelijk ondervinden, hoe
veel te meer zal het volk, dat on
danks zijn ontrouw toch Gods belof
ten telkens opnieuw mocht horen,
Zijn ontferming ondervinden en weer
„zonen van de levende God" mogen
heten."
Daardoor krijgt de exegese in dit
boek een dimensie die maar al te
I vaak verloren was gegaan bij exegc-
1 ten die Israël als verbondsvolk sinds
het opstanding van Christus hadden
afgeschreven. Juist daarom is dit
boek extra aandacht waard.
Hosea, door dr. C. van Leeuwen,
uitgegeven in de serie De prediking
van het Oude Testament door G. F.
Callenbach tc Nijkerk. Prijs 23,50, 302
I pagina's.
Rachel Saint samen met de eer
ste twee ouderlingen van de
jonge Auca-gemeente, Komi en
Kimo.
1
2
3
4
S
6
7
8
9
2
3
4
S
6
7
8
9
KRUISWOORDPUZZEL
Horizontaal: 1. geestelijke - ge
wicht (afk) 2. profeet - stad in Italië
3. deel van een auto - staat soms
boven drukwerk -plaats in N.H. 4.
bekend Nederl. zeeheld - Ierland 5.
dat is (afk. Lat) - ontkenning -ach
ting 6. buiging - veter 7. gelijk - dorp
in Gelderl. 8. land in Europa (afk) -
op een andere wijze 9. ruk of haal -
bijb. figuur.
Verticaal: 1. stellig 2. biersoort -
vogel 3. jongensnaam - wal 4. dralen
- vaartuig 5. gem. in N. Brab. -
streek op de grens van N. Brab. en
Limb, -voorzetsel 6. bijwoord - rei
nigingsmiddel 7. rechten inbegrepen
(afk) - aanw. voornaamw - zwak 8.
van het teken af te herhalen (afk. in
de muziek) - vlaktemaat - voeg
woord - radio-omroep (afk) 9. eetke
teltje - schelk. element (afk.).
Oplossing vorige puzzel: 1. B, 2. las,
3. kater, 4. steel, 5. leenman. 6. sabel,
7. stuur, 8. are. 9. g. BATENBURG.
GENÈVE De oecumenische we
reld zal zich moeten gaan bezinnen
op de vraag of de christelijke kerk
de paus moet erkennen of niet. Dit
geldt in het bijzonder voor de We
reldraad van Kerken, die nog weinig
aandacht heeft geschonken kan dit
probleem. Deze opvatting werd uitge
sproken door dr. Lukas Vischer.
Vischer is hoofd van de afdeling
„Faith and Order" (Geloof en Kerk
orde) van de Wereldraad. Hij zei op
een persconferentie na het bezoek
van de paus aan het kantoor van de
Wereldraad, dat de paus terecht ge
wezen heeft op het primaat van zijn
ambt.
„Velen waren verbaasd en sommi
gen ontstemd", zei Vischer, „Maar
het was waarschijnlijk eerlijker dat
hij in Genève niet anders gesproken
heeft dan hij in Rome doet."
Hij voegde er aan toe: „De paus
houdt niet op paus te zijn als hij een
bezoek brengt aan de Wereldraad
van Kerken. Maar als hij dat doet
dan houden de reformatorische ker
ken evenmin op reformatorisch te
zijn."
Hij verklaarde dat de kerken die
het gezag van de paus afwijzen, dui
delijk zullen moeten maken, hoe de
Kerk van Christus zich dan op een
universeel vlak kan manifesteren.
Gesprekken en colleges
R
>1
(Van onze kerkredactie)
KAMPEN Toen Karl Barth
nog leefde, zeiden sommige
theologen, dat het post-
Barthiaanse tijdperk was aan
gebroken. Nu Barth is overleden
wordt er gezegd: „Over Barth is
door de theologische kopstukken
het laatste woord nog niet ge
zegd." Dit is een citaat van drs.
al b(jna doctor G.Puchinger
in een boek dat h(j schreef met
dr. A. Dekker getiteld „De oude
Barth". Het is een uitgave van
Kok in Kampen.
Beiden hebben tijdens de laatste
jaren van zijn leven nog contact ge
had met de theoloog uit Bazel. Pu-
chinger interviewde hem eens voor
onze krant en dr. Dekker deed het
zelfde vvoor Trouw. Beiden schreven
ook verslagen van colleges.
In dit boek willen ze een indruk
geven van de Barth, zoals zij hem
hebben leren kennen. Puchinger
schrijft, dat hij vlak voor de oorlog
als jongen al geïnteresseerd was in
Barth. Maar daarna kwam hij in
aanmerking met prof. dr. K. Schilder
en raakte Barth op de achtergrond.
In de laatste jaren ontdekte hij ech
ter de nieuwe Barth, die ondertussen
ook een evolutie had doorgemaakt.
Barth komt in dit boek te
voorschijn als een blijmoedig mens.
Puchinger zegt „Een gesprek met
Barth, een college van Barth, een
Lrief van Barth werd inderdaad hier
door gekenmerkt: het was altijd zeer
ernstig en zeer vrolijk".
Geen barthiaan
Dat laatste ontdekten we in een
gesprek tussen Barth en dr. Dekker.
De laatste citeert hem als hij zegt:
„Wat ben ik blij hè, dat ik geen
barthiaan ben". Dekker zegt dat het
geheim van Barth is, dat hij „zichzelf
is en dwingt je daardoor hem niet te
imiteren maar ook jezelf te zijn".
De beide auteurs geven hun
persoonlijke Indrukken weer en
verslaan dan een aantal colleges die
de beroemde theoloog voor zijn dood
hield voor een internationaal gehoor.
Het zijn colleges over Calvijn, over
Rome en het tweede Vaticaans conci-
natuurlijk maar een willekeurige
greep, maar door zijn gevarieerdheid
slagen de beide auteurs er in ons een
blik op Barth te doen werpen.
De oude Barth. zoals we hem
hoorden in colleges en gesprek
ken. door dr. A. Dekker en drs. G.
Puchinger. Uitgave J. H. Kok te
Kampen. Prijs 9.75, 164 pagina's.
("Van een onzer medewerkers)
HEEMSTEDE Ds. L. E.
Oosterhoff te Beverwjjk heeft
aan de classis Haarlem van de
vrijgemaakte Gereformeerde
Kerken (oud verband) beloofd,
dat hij de opvattingen die hem
in 1962 in conflict brachten met
zijn kerkeraad niet langer zal
„voorstaan en leren". De hui
dige kerkeraad van ds. Ooster
hoff heeft de classis beloofd op
de naleving van die belofte tc
zullen toezien. De praeses van
de classis, ds. C. E. Plooy, heeft
daarop verklaard dat „het kerk-
verbandelijk samenleven vol
gens de kerkordening met de
gereformeerde kerk van Bever
wijk hersteld is".
Deze Beverwijkse kerk zal voor de
volgende classis worden uitgenodigd.
De andere vrijgemaakte kerk te Be
verwijk is aangesloten bij het nieu
we, door de generale synode ie
Hoogeveen erkende, provinciale kerk
verband.
De moeilijkheden tussen ds. Ooster
hoff en de oorspronkelijke kerkeraad
van Beverwijk betroffen enkele pre
ken en daarop gevolgde schriftelijke
stukken. De kerkeraad proefde daar
in tendenties die in de richting van
remonstrantisme wezen. Hoewel de
kerkeraad zelf nogal rechtlijnig rede
neerde (dat vond althans de commis
sie van de generale synode te Delfs-
haven in 1964), heeft hij voor zijn
bezwaren gehoor gevonden zowel bij
de classis Haarlem, als bij de provin
ciale synode van Noord-Holland in
1963 en de generale synode van 1964.
BALATONFÜRED De hervorm
de kerken in Midden-Europa zijn er
niet op tegen, wanneer de Hervormde
Wereldhond (waarschijnlijk deze zo
mer) besluit tot een officieel gesnrek
met de Rooms-Katholieke Kerk.
Maar wel dringen zij aan op nuchter
heid en een realistische benadering.
Op een consultatie van Middeneu-
ropese hervormde kerken werd er op
gewezen, dat tiet rocms-katholicisme
lie en over Schleiermacher. Het Is i in verschillende landen nog contra-
Maar in het eerste stadium liep de
zaak kerkrechtelijk spaak. De (gena-
buurde) kerkeraad van Haarlem wei
gerde begin 1962 reeds ds. Ooster
hof fs schorsingswaardigheid uit te
spreken. Ook „hogerop" in Noord-
Holland verwachtten de kerkelijke
vergaderingen meer van voortgang
van het gesprek dan van dadelijke
tucht.
In februari 1962 ging de kerkeraad [y
in doleantie en riep hij zelfstandig )e
op eigen gezag de gemeente weg van
de ambtsbediening van zijn predi
kant. De classis Haarlem weigerde
de kerkeraad te ontvangen, voordat
hij de doleantie ongedaan had ge
maakt. Maar ze vond het ook niet
goed d.at ds. Oosterhoff een nieuwe
kerkeraad had laten kiezen door het
hem trouw gebleven deel van de ge
meente.
De provinciale synode was het
daar niet mee eens. Wel wees zij de
opvattingen van ds. Oosterhoff af,
maar de vorming van diens nieuwe
kerkeraad kon zij billijken.
'"O
eic
tel
Schorsingswaardig
De generale synode van Delfsha-
ven was het ook eens mex de verwer
ping van ds. Oosterhoffs opvattingen,
maar billijkte de doleantie de eer
ste van dien aard in de vrijgemaakte Ie
kerken (de doleantie vond plaats op irei
advies van de Kamper hoogleraar J. Jet
Kamphuis). Ook sprak Delfshaven de
schorsingswaardigheid van de Bever
wijkse predikant uit.
De classis Haarlem heeft de oude
kerkeraad daarop toegelaten. De pro
vinciale synode aanvaardde leden
van die kerkeraad als synodelid. Bij 'ar
de latere scheuringen in Noord-Hol- ^aj
land trad de oude kerkeraad van Be
verwijk toe tot het nieuwe kerkver
band dat ln Hoogeveen erkenning
vond.
Het nooit helemaal onderbroken
kerkelijk gesprek met ds. Oosterhoff
is weer opgenomen door de oude n
classis Haarlem, nu zij zich door het
vertrek van de dolerende Beverwij-
kei's w^t gemakkelijker kon bewegen.
Men had in Beverwijk al spoedig een
nieuwe dominee, J. Meilof, beroepen.
Ds. Oosterhoff legde een officiële
verklaring af, waarin hij belooft niet
meer te zullen leren wat in 1963 de
synode van Noord-Holland veroor
deelde.
Vlot woor in Europa
reformatorische trekken draagt. En
kele kerken spraken "an een massie
ve propaganda voor de Rooms-Ka
tholieke kerk ln hun land onder het
mom van oecumene.
Kerken uit Joegoslavië, Oost-
Duitsland. Oostenrijk Polen. Roeme
nië en Rusland namen aan dit beraad
deel. dat was georganiseerd door de
Hervormde Kerk van Hongarije.
weer
max.temp.
gisteren
neer
slag
Amsterdam
zw'. bew.
26
0
Brussel
1. bew.
36
0.3
Frankfort
onbew.
27
0
Genéve
1. bew.
24
a
Innsbruck
onbew.
23
0
Kopenhagen 1. bew.
23
0
Locarno
1. bew.
27
17
Londen
regen
26
3
Luxemburg
zw. bew.
0
Majorca
mist
23
0
MUnchen
onbew.
23
0
Nice
geh. bew.
0
ParUs
zw. bew.
23
n
Rome
onbew
23
0
Wenen
onbew.
26
5
Zürich
1. bew.
25
0.1
Zl
f|