Zending is in deze tijd noodzakelijker dan ooit Schotse Erken legger basis voor fusie Bij „Opperwezen" moet het blijven Afscheid van prof. Jansen Schoonhoven Geven en nemen bij opvoeding dove kind NONNEN WERKEN IN KOLCHOSE Regering wil sy nip os it ontwikkelingshulp over Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze.... Terugblik op loopbaan Beter leve n opbouwen Dr. C. C. F. Gorr^ verlaat CAL0 BEROEPINGSWEII In Zuid-Rusland Meer hulp aan Suriname Ursinus wél l vgvscItg jig ltjt m.' VRIJDAG 13 JUNI 1! Paulus zegt de gemeente van Philippi dat zij één in denken één in liefde moet zijn en voegt er dan aan toe, dat ze ook „één van ziel" moet zijn. Letterlijk zegt hij yyziel naast ziel". Anne de Vries (of zijn zoon Henk) vertaalt deze woorden met: „Weest saamhorig Ziel naast ziel kan vergeleken worden met wat Genesis schrijft over het huwelijk. Daar is het lichaam naast lichaam, maar de twee zullen één zijn. Ziel naast ziel is dan samen één van geest zijn. Een paar dagen geleden ontdekten we al hoe in vrijwel iedere kerk groepen ontstaan zijn die niet naast elkaar maar tegen over elkaar staan. Het probleem is dat sommigen gaan zeggen: Hij hoort er niet bij! Als dat wordt gezegd, is de saamhorigheid zoek. Waarom horen we bij elkaar? Als we het juiste bijbelse ant woord vinden op die vraag, dan voorkomen we dat we zelf kloven gaan graven. We horen niet bij elkaar omdat we alle maal dezelfde leer hebben. In de kerkgeschiedenis is het vaak voorgekomen dat mensen die dezelfde belijdenis erkenden toch uit elkaar gingen. Denk aan de verdeeldheid bij de gereformeerden. Er is een diepere reden. We horen bij elkaar omdat God ons aangenomen heeft. Of beter gezegd: Allen die God heeft aan genomen, horen bij elkaar. Als God het met iemand van ons kan uithouden, zullen wij het ook met hem moeten kunnen uithouden. We lezen vandaag: Handelingen 12 12-25. Bileven dl* niet xljn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding U verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven wordeo geweld. Per brief dient een gulden aan poetze gels te worden Ingesloten. Vraag: Ik bezit een klarinet in C-stemming. Ook een orgel (zowel harmonium als kerkorgel) staat in deze stemming. Mij is gebleken dat bij het stemmen van genoemde kla rinet met een kerkorgel het toon verschil toch te wensen overliet De klarinet was plm. één toon lager dan het orgel. Is het mogelijk dat de klarinet in een C lage stemming staat en dat dit hoge stemming moet zijn? Bestaat er een mogelijkheid tegen niet te hoge kosten dit te ver anderen? Antwoord: Als uw klarinet een toon lager is dan het kerkorgel, heeft u een b-klarinet In dit geval kan u de muziek getransponeerd overschrijven, of als u heel veel samenspeelt de klarinet inruilen. Vraag: Mijn dochters van 18 en 19 jaar willen met vakantie het liefst naar het strand. Zijn er adressen van betrouwbare jeugdherbergen, waar goede leiding is? Zijn er soms binnenlandse jeugdreizen georga niseerd naar dergelijke of andere vakantiegelegenheden? Antwoord: In verreweg de meeste ons bekende kampen is een derge lijk toezicht als u verlangt niet mo gelijk. De enige ons bekende moge lijkheden zijn die van de Neder lands jeugdherbergcentrale, Prof. Tulpstraat 4 -0, Amsterdam C., met ruitersportweken, huifkarweektoch- ten en zeilweken en vele jeugdher bergen in binnen- en buitenland. Hierbij is voortdurend leiding aan wezig, maar het bezwaar is dat ze alle nagenoeg volgeboekt zijn. U kan daar echter inlichtingen vragen, evenals bij de ANWB, verenigingen voor vreemdelingenverkeer, enz. Misschien zijn er ook lezers die aan adressen helpen kunnen. Vraag: Ik heb een stukje bos in Overijssel, waar berkeboompjes tus sen de «parren groeien. Op hoeveel afstand moeten deze van elkaar staan om volwaardig te groeien? Thans zijn ze door de grote hoeveel heid armetierig en vallen om. Antwoord: Als u ze wilt rooien om ze ergens anders te poten, moe ten ze een onderlinge afstand heb ben van drie tot vier meter. U kan ze ook voorlopig op anderhalve me ter afstand plaatsen en later op de definitieve afstand uitplanten. Vraag: Waaruit bestaat de ring van Saturnus? Antwoord: Dat is waarschijnlijk een verbrijzelde maan en bestaat uit deeltjes steen ter grootte van een zandkorrel. Vraag: Hoe kan ik mos van een rieten dak verwijderen? Antwoord: Dat kan alleen een rietdekker doen. Vraag: Kan in Engeland een „ge wone Sir" zitting nemen in het Ho gerhuis? Zo ja, is dat al lang zo? Antwoord: De „peers" (hertogen markiezen, burggraven en baronnen) zijn lid van het Hogerhuis maar niet de „commoners", waartoe de baro nets en knights (aanspreektitel Sir) behoren. Vraag: Wij hebben vijf jaar gele den een koperen voorwerp gevernist en zouden de vernis er graag weer af hebben. Antwoord: U kan de lak betten met alcohol, blanke spiritus of eau de cologne. Zo nodig enkele keren herhalen. Vraag: Is konijnemest geschikt vtor groenten- of bloementuin? Ik houd konijnen en weet niet waar ik de mest moet laten. Antwoord: Dit kan. Het is dan verstandig de mest met stro onder le werken en niet te veel op één plaats, daar deze mest te scherp is voor vele planten. Vraag: Hoe kan men witte spek- zolen schoonmaken? Antwoord: Met zeepsop. (Van een onzer medewerkers) OEGSTGEEST Met een lezing over het onderwerp „20 jaar zendingsopleiding in Nederland'' nam professor dr. E. Jansen Schoonhoven gisteren afscheid van de zendingsopleiding, daarmede tegelijk het academisch jaar besluitend. De nu gepensioneerde hoog leraar blikte voor studenten en genodigden terug op zijn lange loop baan in dienst van het missionaire hoger onderwijs. Café-Rest. BELVËDËRE SCHOONHOVEN A Uniek terras aan de Lek A Gerenommeerde keuken A Recepties en partijen A Nieuw entree Telefoon 01823-2377 Het op 14 juni 1946 door het bestuur van de Nederlandse Zen dingsschool genomen besluit om voor „zendeling" in het vervolg de els te stellen dat zij academisch gevormde theologen moesten zijn en de benoe ming van ds. Jansen Schoonhoven (toen predikant in Den Haag) als rec tor van deze nieuwe opleiding (een initiatief van wijlen prof. Kraemer). De instelling van een zelfstandig curatorium voor de zendingsho geschool, aldus de vrijheid van on derwijs en onderzoek waarborgend. Het besluit (1953) om ook de „an dere" zendingarbeiders (artsen, ver pleegsters, landbouwkundigen enz. enz.) een aanvullende opleiding aan de zendingshogeschool te laten vol gen. He; oecumenisch karakter van de zendir.gshogeschool waar niet al leen zendingsmedewerkers van de Hervormde zending, maar eveneens Jaarlijkse Effathadag (Van een onzer verslaggevers) VOORBURG In de Fontein- kerk werd gisteren de jaarlijkse Effathadag voor de ouders van de leerlingen van het christelijk instituut Effatha geopend door de voozitter van het bestuur, mr. H. J. Mulder, die wees op het afscheid van administrateur, de heer B. Kooij, die 37 jaar aan Ef fatha verbonden is geweest. De voorzitter van de oudervereni ging, de heer W. J. Zwart sprak hierna over „Geven en nemen in het gezin". Het dove kind moet ook in het gezin begeleid worden naar de volwassenheid, terwijl het tevens een gevoel van geborgenheid gege ven moet worden. Als men veel geeft, ontvangt men ook veel liefde van het kind, zo dat het nemen helemaal niet be langrijk meer is. De directeur van Effatha, de heer J. L. van der Have, sprekend over het onderwerp „Geven en nemen in Effatha". zei dat er thans veel is veranderd. Men vermijdt terecht de meelijwekkende toenadering. De ge handicapten hebben recht op onder wijs en opvoeding. Veiligheid Zonder te pleiten voor een on wrikbare starheid kan wel worden vastgesteld, dat kinderen moeten opgroeien in een omgeving waar rust, veiligheid en zekerheid heer sen. En de opvoeders moeten alles in het werk stellen om hun dat ge voel van zekerheid te geven. En zo is het woordje „geven" weer in het geding. Het kind moet liefde gegeven wonden, waardoor veiligheid en ge borgenheid ontstaat en groeit. Deze factoren zijn onontbeerlijk ook voor dove kinderen. Voor hen is de we reld onveiliger dan voor de horen den. Als het dove kind na de volbrach te leertijd, de maatschappij binnen treedt, moeten de vruchten van het „geven" zichtbaar worden. Alleen met veel liefde, geduld en toewijding kan het dove kind uit zijn isolement worden verlost. Ook het woordje „nemen" is van belang voor het dove kind. De ouders met een doof kind, moeten deze situatie .nemen", d.w.z. bewust accepteren. Maar dat houdt ook in, dat alles in het werk gesteld moet worden om het kind te veranderen, bepaalde zaken aan te leren en an dere af te leren. Dit kan grote span ningen meebrengen, maar voor de opvoeding tot een bruikbaar mens in de maatschappij is het noodza kelijk, dat er van het kind dit le ren wordt geëist. Want als de opvoeder te weinig eist en te veel toegeeft, wordt deze door het kind genomen (ten nadele van het kind zelf). Daarom is het opvoe den van dove kinderen zeer inspan nend en enerverend. Administrateur Kooij, die over het onderwerp „Geven en nemen buiten Effatha" sprak, herinnerde eraan, dat ondanks de subsidies en de giften Effatha nog altijd een schnld van een miljoen gulden heeft, waardoor het van belang ls, dat ve len de handen ineen slaan Om die schuld te verminderen. Er staan trouwens nog vele plannen, waar mee meerdere miljoenen gemoeid zijn op het programma in het be lang van het dove kind. Philadelpliia-huis in Enschede ENSCHEDE Zeer binnenkort zal de oudervereniging Philadelphia van de afdeling Overijssel op het land goed Het Bouwhuis in Enschede een leefgemeenschap voor 300 ernstig geestelijk gehandicapten bouwen. De villa op het landgoed, waar thans nog de textielfabrikant J. Scholten woont zal worden bestemd voor administratie en tijdelijk wor den ingericht voor de verpleging van een kleine eroep patiënten. Het bouwen vergt twee jaar en de kosten bedragen 20 miljoen. van de Gereformeerde Zendingsbond, de Doopsgezinde Zendingsraad, de Samisir Zending, de Rijnse en de Ba- zelse Zending opgeleid werden en wordenm De „venster op de wereld"-functie, die de zendingshogeschool in toene mende mate ging vervullen voor kerk en theologie in Nederland. Met name de conferentie voor de theolo gische studenten van alle Neder landse universiteiten, een initiatief van de onalngs overleden prof. dr. M. J. A. de Vrijer, speelt hierbij een belangrijke rol. Vele Nederlandse predikanten hebben op deze wijze een wereldwijde missionaire visie meegekregen in het ambt De reeds enkele jaren lopende en nu meer concreet geworden fusie plannen tussen de zendingsho geschool en het zendingsseminarie der Gereformeerde Kerken. CRISIS De scheidende rector sprak tenslot te over wat prof. Kraemer indertijd „de crisis der zending" noemde, door hem onderverdeeld in de crisis der westerse cultuur, de crisis in dc niet-westerse wereld, de crisis in de kerk. Deze crisis heeft mij, aldus prof. Jansen Schoonhoven, vanaf het begin begeleid - „dat heeft mij wel eens teneergedrukt en een gevoel van ontevredenheid gegeven. Met Bonhoeffer heb ik dan het ge voel gehad dat het meer „ausharren" dan „vorausschreiten" was. Dikwijls heb ik tot mezelf gezegd: ik heb in ieder geval de post waarop ik ge plaatst ben bezet gehouden en er van gemaakt wat ik kon. Maar, ik vond dan toch weer troost in wat ik, uit de woorden van Bon hoeffer, mee zou willen geven aan de nieuwe generatie: „een nieuw, een beter leven opbouwen en gestalte ge ven". Van harte hoop ik dat het hen gegeven zal zijn dit te verwezenlij ken." Na een overzicht van de ontwikke ling van de zendingswetenschap ge durende zijn rektoraatsperiode, be toogde spreker dat de zending, dat wil dan zeggen de kerk, ook een woord te spreken heeft in de politie ke problematiek van de wereld. HIJ NOEMDE MET NAME Biafra, Viet nam, China. Hij verheugde er zich verder over dat de jeugd een duide lijk protest laat horen tegen het on gebreidelde welvaartsstreven in onze samenleving. ANTWOORD Professor Jansen Schoonhoven besloot met deze woorden: „Ik heb als rektor van de zen dingshogeschool deze zestiger jaren, waarin alles steeds weer overhoop gehaald wordt, moeilijker gevonden dan voorgaande jaren. Maar aan dit ene ben ik blijven vasthouden: dat „zending" in deze revolutionaire we reld noodzakelijker is dan ooit, om dat, zoals Paulus het zegt in Rom. 1:16 en 17, het evangelie van Jezus Christus een kracht Gods tot redding is voor ieder de gelooft, want: de gerechtigheid Gods wordt daarin ge openbaard. En de gerechtigheid Gods is het enige adequate antwoord op de nood van mens en wereld". AMSTERDAM Dr. C. C. F. i dijn, vanaf de oprichting in 1947 J tor van de Chr. Academie voorf chamelijke Opvoeding (CALO) I Arnhem, is met ingang van 1 f gustus benoemd tot gewoon hoc raar in de faculteit der sociale tenschappen aan de VU te Am» dam. Als bijzondere onderwij sopdrJ krijgt hij de leer van het ..Mexus zich bewegen". Zijn benoeming in dat hij zijn rectoraat in A beëindigen zal. Dr. Gordijn is f NED. HERV. KERK Beroepen te Den Bommel: kan! Ouwendijk te Soesterberg: te Via (U): K. den Hartog te IJlst (Fr.) Haren (Gr.): O. Th Boonstraf" 's Heer Hendrikskinderen. Bedankt voor Nes en Wierum voor Nieuw-Beijerland: Ph. J. I mans te Rijnsaterwoude; voor kum: drs. S. Meijers te Ermelo; Oudshoorn en voor Heiloo Vries te Driebergen. GEREF. KERKEN Emeritaat verleend per 1 okt. ds. J. W. Dragt te Haren (Gr.). fX] SAN QUENTIN Bij een ra oproer in de gevangenis van Quentin (Californië) zijn één dod zes gewonden gevallen. Zwarte g tineerden hadden, gewapend zelfgemaakte messen, blanke i gevangenen aangevallen. In Quentin zit ook Sirhan Sirhaa moordenaar van Robert Kennedy. »k enl liet weer in Europa weer max.temp. neer gisteren slag Amsterdam onbew. 22 0 Brussel onbew. 25 0 Frankfort 1. bcw. 26 0 Genève regen 23 55 Innsbruck onbew. 24 0 Kopenhagen onbew. 24 0 Locarno zw bew. 20 0.1 Londen zw bew. 25 0 Luxemburg h. bew. 25 0 Madrid geh. bew. 23 0 Majorca zw. bew. 23 0 Mtinchen onbew. 22 0 Nice zw. bew. 21 Parijs onbew. 27 0 Rome 1. bew. 24 Wenen onbew. 24 1 Züricb zw. bew. 22 0.5 (Van onze kerkredactie) EDINBURG Hoewel de oecumenische situatie in Schot land niet bar hoopvol is blijven tenminste vijf kerken met elkaar in gesprek. Het zjjn de Episco paalse Kerk van Schotland, de Unie van Congregationalistische Gemeenten, de Verenigde Vrije Kerk, de Methodisten Kerk en de Gemeenten van Christus. Vertegenwoordigers van de zes ker ken hebben reeds een rapport opge steld waarin zij een aantal principes vastleggen die de basis voor een mo gelijke eenheid moeten vormen. De volgende principes worden onder worden gebracht: 1. In de eerste plaats moet de kerk van Schotland een duidelijke kijk hebben op de taak waarvoor zij staat. Ter wille van onze zendings opdracht in de wereld hebben we een nieuwe kerk nodig. 2. Eenheid betekent niet dat alle ker ken door één kerk opgeslokt wor den die zelf nauwelijks verandert 3. We verlangen er naar samen die aspecten van het christelijk geloof te onderstrepen die wij gemeen schappelijk aanvaarden. 4. We hebben niet alleen de medewer king van elkaar nodig, we hebben elkaar nodig. Daarom zoeken wij een eenheid die ruim genoeg is om al de kerken te omvatten. Er mag geen dwang zijn om te komen tot een eenvormige ere dienst. 6. De eenheid van de bestaande ker ken moet inhouden dat wij elkan ders ambten en diensten erkennen. 7. Onze gescheiden kerken moeten (Van onze kcrkredactie) BERLIJN Voor het eerst sinds lange tüd is er weer een bericht over het Russische kloosterleven naar het westen doorgedrongen. Men meende, dat er in Rusland nog maar één nonnenklooster bestond, in Kief. Het laatste mannenklooster is in 1950 opgeheven. Nu bericht „Stem der orthodo- ikonen. Naast hun godsdienstplich- xie". het in Oost-Berlijn verschij- ten werken de nonnen in de wijn- nende kerkblad van de Russische gaarden en op de velden van een Orthodoxe Kerk in Midden-Europa, kol chose in de buurt. Hun verdien- over een nonnenklooster in het sten komen ten goede aan het dorp Aleksandrofka, in het zuid- klooster. westen van de Oekraine. De bevolking bezoekt het klooster Het klooster wordt onderhouden vooral op zon- en feestdagen, als door giften in geld en in natura en er erediensten worden gehouden in door de verkoop van kaarsen en vijf verschillende talen. FIGUUR OUZZEL Horizontaal woorden invullen die betekenen: 1. medeklinker, 2. tussen- zetsel, 3. mannelijk dier, 4. stengel, 5. vazal, 6. zwart in de wapenkunde, 7. deel vaneen fiets. 8. vlaktemaat, 9. medeklinker. Bij juiste oplossing leest men op de verticale rij 1 de naam van een plaats in Gelderland. Oplossing vorige puzzel 1. ork, 2. maart, 3. zon, 4. enkel, 5. einde, 6. pekel, 7. groen, 8. als, 9. aarde, 10. net. De zegswijze luidt: „Om zeep gaan". (Van onze kerkredactie) WASHINGTON De Amerikaanse minister van defensie Meivin Laird heeft er geen bezwaar tegen, dat in de lessen over karaktervorming in het Amerikaanse leger begrippen gebruikt worden als God, Opperwezen, geloof of geestelijke waarden. Daarmee heeft hij uitspraak gedaan in een al lang be staand geschil tussen legerautoriteiten en de „Amerikaanse unie voor burgerlijke vrijheden". Deze unie ziet het grond wettelijke beginsel van scheiding van kerk en staat in gevaar door de „religieuze bijsmaak", die onderdelen van deze lessen zouden hebben. Het spreekt vanzelf, dat de lessen over karaktervorming niet het propageren van bepaalde religieuze dogma's tot doel hebben, zegt Laird in zijn verklaring. Zij beogen wel patriottisme en een gevoel van zedelijke verantwoordelijk heid. En dan zijn moreel en godsdienstige overtuiging niet te scheiden. De unie voor burgerlijke vrijheden is door het ant woord van Laird niet tevreden gesteld. God mag tijdens de lessen gerust genoemd worden, maar de unie heeft bezwaar tegen religieuze beïnvloeding, zoals die blijkt uit het lesmateriaal. Zo wordt de soldaat verteld, dat hij zijn plicht moet doen, „niet om loon, maar omdat God het wil". De andere les gaat over de verantwoordelijkheid van de soldaat tegenover zijn Schepper. In een pamflet over het onder werp „reinheid" heet het: „In het gebed moet ik God om hulp vragen, om reinheid in praktijk te brengen en te behouden". En in een ander pamflet staat: „Een persoon zonder geloof is als een mens, die in een donkere kamer is opgesloten en aan geheugenverlies lijdt". Dergelijke dingen liggen op het terrein van de leger- predikanten en horen in de verplichte lessen karakter vorming niet thuis, vindt de unie. De moeilijkheid is echter, dat vrijwel overal juist de legerpredikanten met deze lessen belast zijn. zich met hun hele hart geven aan het zoeken van eenheid. Ondertussen zijn twee van de zes kerken al een flinke stap verder op weg naar fusie. Het zijn de Schotse kerk en dc congregationalisten. Er is een plan opgesteld dat van iedere gemeente van de Schotse kerk eist dat jaarlijks de leden bijeen ge roepen worden voor een algemene vergadering. Daarin moet alles ter sprake komen wat van belang is voor het leven en werk van de plaat selijke gemeente. Voorgesteld wordt dat de congrega tionalistische gemeenten plaati i hun eigen organisatorische str esc ren zullen mogen handhaven, ze zullen wel toetreden tot de pi nds teriaanse classes, synodes en alg ne vergadering van de kerk van Schotland. Vertegenwoordigers van beideL, ken erkennen dat dit nog nie plan voor een volkomen vernie e^r kerk is. Maar het is, zo wore zegd, wel een stapje in die ric Als de meerdere vergaderingei inde de congregationalisten het plan keuren zal deze Schotse fusief^n gend jaar een feit zijn. Tiveede Kamer achter beleid-Udink (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG Minister Udink (ontwikkelingshulp) heeft gis teravond in de Tweede Kamer meegedeeld, dat de regering vol gend jaar een internationaal symposium over evaluatie van de ontwikkelingshulp wil orga niseren. Aan dit symposium zullen afge vaardigden van arme en rijke landen en van de internationale organisaties moeten deelnemen Doel van de con ferentie zal zijn het bespreken van de doelstellingen, criteria en model len. die op dit .-nomen* ontbreken. De bewindsman ontkende dat het evaluatie-rapport. ongunstig voor hem was uitgevallen. Integendeel: het rapport staat positief ten opzichte van het Nederlandse beleid. Het instellen van een nationaal evaluatie-apparaat is vooralsnog on mogelijk. De regering is in principe voorstander van niet-gebonden hulp aan de arme landen Maar ons land kan zich niet afzijdig houden, als an dere ontwikkelde landen er anders over denken. ENIGE KRITIEK De vier regeringspartijen schaar den zich achter het beleid van mi nister Udink ai had mr Bos van de CHU wel enige kritiek Zo moet de bewindsman zijn beleid aan de hand van het »*apport bijstellen, meende hij. Allen waren eensgezind aan de Kerk en Vrede: DEN HAAG De vereniging „Kerk en Vrede" heeft een dringend beroep op de regering gedaan om de ontwikkelingsbijdrage aan Suriname drastisch te verhogen. De tot nu toe geboden hulp zou niet in verhouding staan tot de schuld die Nederland in het koloniale verleden tegenover Suriname op zich geladen heeft. Om de Surinaamse economie te sa neren, moet Nederland om te begin nen alle schulden van Suriname kwijtschelden. Ontwikkelingsbij dragen mogen niet worden besteed voor het aanbrengen van die in frastructurele voorzieningen, waar van hoofdzakelijk Nederlandse en buitenlandse ondernemingen profijt trekken. Tenslotte wil Kerk en Vrede, dat in overeenstemming met de aanbevelin gen van de Wereldraad van Kerken niet meer wordt gesproken van ont wikkelingshulp, maar van herstelbe talingen, die dus om niet worden ge daan: als boetedoening voor het aan Suriname in het verleden bedreven kwaad. hulp aan Indonesië: deze moet d minderd voortgaan, ook al zal deel van ret volk het daar niet eens zijn door Djakarta's houdi» aanzien van West-Irian. De oppositiepartijen hadden h. zowel ip het evaluatierapport het beleid -'an de minister Ookr men lat het jongeren-vrii gerskorps niet voldoende fur neert. De heer Ruvgers (soc.) kwajf een motie, waarin de regering I gevraagd, de ontwikkelir menwerking regelmatig door r hankelijke deskundigen te later derzoeken. Ook wordt in de gepleit voor het loskoppelen hulp en de economische voordelf' De heer Imkamp (D'66) vrota^ minister in een motie een systel te werken, dat het mogelijkp'et maken het beleid voortdureéme/ evalueren. De minister ontraad^ Kamer heide moties. »nPe dhe sten di <ma (Van onze kerkredactie) Voor vele genera^ S"dS GOES het „Schatboek van Ursinus' t», sieke commentaar op de Heide S Catechismus geweest, waarbij spr werking door Spiljardus min aten 1 als standaarduitgave gold. J ogisc dat dit monumentale werk en u maar antiquarisch is te bemac eml terwijl men dan ook nog het zw schrift moet kunnen lezen. n of Alle lof daarom voor het ii om» van Oosterbaan en Le Coin! de Goes, om het laatste gedeel ovt verklaring van de zondagen it g opnieuw uit te geven. Dit deènd over het gebed handelt, is dagl „schat in het Schatboek" gel Jeuj Juist in deze tijd is het goed renv. zich te laten inwerken, wat de Jierk oiogen uit de zestiende en zev de eeuw over het gebed te ie m hadden. tr0ni We zouden het toejuichen, gehele Schatboek in dergelijke T) zame delen opnieuw zou l\ verschijnen. Voorzover wij konden heeft de bewerker (de heer H bel; ger, hervormd hulppredik kund Utrecht) de editie-Spiljardus 8 ni< nagevolgd. Vanzelfsprekend luriij! haafde hij daarbij de Statenve huis Inconsequent en storend is het ëw tegen, dat hij de catechismus rgaar zelf in gemoderniseerde versie :«n geeft. >ijn a Bij de vereisten voor een g ande: oprecht gebed zegt Ursinus c |t ge 29: „Dat men zich werkelijk in zij moedigt en met ernst ziin onw oriscl heid overdenkt. Want God wen. de zondaars niet. De beloften loekoi alleen aan hen toe, die bekeerft hij Een opmerking om over na te cf te ki (183 blz.; ƒ7.50). het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2