Britse vorstin op Schotse
synode naar Avondmaal
KERKEN VAN CUBA
NIET UITGEROEID
Spaanse protestanten zijn boos
op de Billy Graham-organisatie
R.k. waarnemer Paisleys protest
Jean Darnall enkele
dagen in ons land
Een woord voor vandaag
Conferentie van bond
inwendige zending
Uw Kunstgebit
Uw probleem
is het
onze....
Baptisten bestuderen
voorstel-Van Walsum
BEROPPÏNGSWERK
Cadeau voor
paus te laat
DINSDAG 3 JUNI 196!
Gisteren schreven we over de nederigheid van Paulus die een
speciaal karakter krijgt door zijn geestelijke waardigheid. We
stappen nu in Philippenzen 1 27 ineens over op de waardig
heid van de gelovigen in Philippi. Alleengedraagt u waar
dig het evangelie van Christus."
Ik ben niet zo gelukkig met deze vertaling. Waardigheid is
een woord dat iets in zich heeft van „dikdoenerigheid". Het
doet ons denken aan zwarte kleren en kopjes thee die met
een stijve pink gedronken worden. Of met andere woorden:
waardigheid is gekleurd door de gezeten burgerij van een
vergaan tijdperk. Helaas wordt door sommigen geprobeerd
dat soort waardigheid in de kerk in leven te houden. Maar
dan hebben ze Paulus verkeerd begrepen.
In het Grieks staat een woord waarvan ons woord politiek
is afgeleid. Nu kunnen we niet zeggen: „Gedraagt u politiek",
want dat heeft een heel negatieve klank. Het beste zou zijn
om te vertalen: „Gedraagt u als burgers van het Rijk Gods."
Daar gaat het om.
Philippi nam een eigen plaats in het Romeinse Rijk in. De
burgers van die stad hadden de rechten van „een klein Rome"
en ze gedroegen zich als de Romeinen. De politici tooiden zich
zelfs met de functies van Romeinse politici. Paulus zegt nu
eigenlijk: Zoals jullie, Philippenzen, je gedraagt als Romein
se burgers, zo moeten jullie christenen je gedragen als bur
gers van het. Rijk van God.
En dan ineens denk je niet meer aan die zwarte-pakken-
waardigheid. Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je
leeft naar de wetten van het hemelrijk, dat je leeft ter eer
van God, dat wil zeggen dat mensen om je heen God gaan
eren.
We lezen vandaag: Handelingen 8 26-40.
BENNEKOM De hervormde
bond voor inwendige zending op gere
formeerde grondslag belegt van 10
tot 12 juni voor de 24ste keer een
evangelisatie-conferentie.
Er zijn drie referaten: dinsdagmid
dag drs. L. G. Zwanenburg uit Hui
zen over „Wat bedoelen we met zalig
heid?", woensdagmorgen ds. L. Blok
uit Ridderkerk over „Geloof en Dia
loog in het evangelisatiewerk?" De
conferentie wordt gehouden op Woud-
schoten. "Voor nadere inlichtingen en
opgave Beatrixlaan 2a Bennekom.
(door dr. J. D. Douglas)
EDINBURGH Door twee feiten zal de algemene vergade
ring van de Schotse Kerk, die vorige week in Edinghburgh, werd ge
sloten, in de herinnering voorleven. In de eerste plaats door het
protestantse oproer op de galerij, waardoor de vergadering twaalf
minuten moest worden geschorst. In de tweede plaats door de per
soonlijke aanwezigheid van de Britse vorstin.
Tot nu toe liet ze zich altijd verte
genwoordigen. Dit maal was ze zelf
gekomen om de besprekingen offi
cieel zoals haar recht is te
openen. Ze had intrek genomen in
het Schotse paleis Holyroodhouse en
bezocht vele malen de besprekingen
(Advertentie)
veelt U de gehele dag niet!
Geen vrees meer, dat de gebitsplaat van
het gehemelte loslaat. Dentofix, het
nieuwe, verbeterde, antiseptische poeder -
's morgens een weinig op de plaat ge
strooid houdt het gebit de gehele dag
onwrikbaar op zijn plaats. Geen onaan
gename smaak. Dentofix verschaft U een
gevoel van zekerheid bij het eten, lachen,
spreken en niezen. U vergeet, dat U een
kunstgebit heeft. Verkrijgbaar in discrete,
neutrale plastic flacons, prijs f. 2,51, bij
apotheken en drogisterijen.
Brieven die niet zijn voorzien
ven naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding U verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden geeteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Een werkneemster die in
verwachting is, zou doorwerken,
maar toen is ze ziek geworden. Ze is
nog steeds thuis en voelt zich niet
goed. De controlerend geneesheer
zegt echter dat zij geen ziekengeld
meer kan krijgen, hoewel zij van de
specialist niet mag werken. Komt zij
nu nog in aanmerking voor zwan
gerschapsuitkering 6 weken voor de
bevalling en wanneer moet zij daar
voor verzekerd worden? En heeft zij
misschien toch recht op ziekengeld?
Antwoord: Zij kan enkele dagen
proberen te werken en lukt dit niet,
zich opnieuw ziek melden. Als zij
meer dan zes weken voor de ver
moedelijke bevalling wil ophouden
met werken, kan zij een vrijwillige
ziekengeldwrzekering sluiten om
toch voor de zwangerschaps- en be
vallingsuitkering gedurende ten
minste zes weken voor en na de
geboorte van het kind in aanmer
king te komen. Daarvoor moet zij
zich melden bij de bedrijfsvereni
ging bij welke ze verplicht verze
kerd Is (of was) uiterlijk een maand
nadat ze met werken is opgehouden.
Vraag: Waar, hoe en wanneer kan
men vla de belastingdienst Ingehou
den premies AOW terugkrijgen, als
men principiële bezwaren heeft te
gen het ontvangen van verze
keringsuitkeringen
Antwoord: Eenmaal ingehouden
premies kan men op deze grond niet
terugkrijgen. Wel kan men zich
aanmelden als gemoedsbezwaarde.
Er wordt dan geen AO W-premie in
gehouden. doch wel moet men een
gelijk bedrag aan loonbelasting
meer betalen. Te zijner tijd kan
men dan toch de AOW-uitkeringen
krijgen, maar men hoeft ze niet aan
te vragen als men dat niet wiL
Vraag: Hoeveel rente kan ik krij
gen op mijn postgirorekening?
Antwoord: U kan een deel van uw
tegoed, dat u niet onmiddellijk no
dig heeft, rentegevend maken, door
naast uw gewone postrekening een
3,48 pet. renterekening te openen.
Nadere gegevens vindt u in de bro
chure „Wat u met uw postrekening
kunt doen", gratis bij het postkan
toor verkrijgbaar.
Vraag: Waar kan ik een marme
ren borstbeeld van Beethoven en
andere componisten kopen?
Antwoord: Een echt marmeren
borstbeeld van enig formaat van
Beethoven is voorzover wij kun
nen nagaan niet in de handel,
maar u zou dit bij een beeldhou
wer kunnenbestellen. U kan bij een
muziekhandel een gipsen beeldje
van ongeveer 20 cm. hoogte bestel
len voor ongeveer een tientje.
Vraag: Is het bedrag dat betaald
moet worden voor stalling van een
personenauto in een garage, ook on
derworpen aan de BTW? Hoeveel
bedraagt de BTW voor overige gara
gewerkzaamheden?
Antwoord: Ja, hierop berust 12
pet BTW. Deze kwam in de plaats
van de oude 4,8 pet omzetbelasting,
plus hetgeen reeds ln de huur zat
opgenomen wegens de bouw van de
garage e.d. Dit laatste krijgt een on
dernemer thans terug, zodat er zui
ver 12 pet. overblijft. Op de overige
werkzaamheden is ook 12 pet BTW.
Vraag: Ik heb gebreid voor Biaf-
raanse vluchtelingen. Waar kan lk
het inleveren?
Antwoord: Het enige adres dat
voorzover wij kunnen nagaan
voor u van belang is, is de Stichting
oecumenische hulp aan kerken en
vluchtelingen. Corn. Houtmanstraat
17, Utrecht, telefoon 030 - 710614.
Het stichtingsbestuur verzoekt u
voor u iets toezendt, eerst even te
telefoneren over de aard van de
zending.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Een vooral in de
Angelsaksische wereld bekende predi
kante van de Pinksterbeweging, mrs.
Jean Darnall uit Amerika, vertoeft
enkele dagen in ons land. Donderdag
avond 5 juni om acht uur spreekt zij
365
1
13
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Vul horizontaal in: 1. drukte, 2.
vaste koper in een winkel. 3. de don
dergod bij de Germanen, 4. deel van
een huis. 5. boom, 6. klinker, 7. mede
klinker, 8. stap, 9. meubelstuk. 10.
hoon. 11. deel van een jas. 12. stuk
geschut. Bij juiste oplossing leest
men vert. 13 een zegswijze.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal. 1. sandaal - as. 2. ide
aal - ore, 3. met -drom - en. 4. pree -
dem -nu, 5. eel - le -deel. 6. Lesse -
Ares, 7. artist - Lent, 8. as - enige -
re. 9. strekel - er.
Verticaal. 1. simpel - aas. 2. ader -
eerst. 3. netel - ster, 4. dadel - sine. 5.
aarde - es - ik, 6. aloë - dal - ge. 7.
lommer - eel, 8. aren - eenre. 9. sen -
ulster.
in een samenkomst in de Duitse
kerk, Bleyenburg 5 in Den Haag. Gis
teravond sprak zij in „De Oase" te
Rotterdam.
Mrs. Darnall is er van overtuigd,
dat zij evenals haar man een bedie
ning van de Heer ontvangen heeft
voor genezing en bevrijding, en wel
.speciaal om anderen te onderrichten
aangaande de vruchten en gaven van
de Heilige Geest.
Toen zij vijftien jaar was, kreeg zij
de ervaring, dat God haar vroeg om
zendelinge te worden. Ze was in ge
bed in de kerk en het was, alsof ze
een grote letter A voor zich zag. Ze
dacht toen, dat God wilde, dat ze
naar Alaska zou gaan en begon zich
voor te bereiden op een bijbelschool.
Daar ontmoette ze Elmer Darnall. Zij
trouwden en gingen als zendelingen
naar Panama en vandaar na verloop
van tijd naar Canada.
Genezingen
In een weg van veel strijd en te
genslagen, ziekte en wonderlijke ge
nezingen (mrs. Darnall zelf genas
van galstenen en van een hersen
bloeding, haar vader van multiple
sclerose, haar oudste kind van astma
en haar jongste van vreselijke uitslag
en abcessen) leerde het echtpaar, dat
de A, die de jonge Jean had gezien,
Australië betekende.
Daar richtten zij in Perth een bij
belschool op om jonge mensen te trai
nen. Ongeveer 25 zijn er nu op ver
schillende zendingsvelden. Men ken
de in Perth de dienst der genezing
niet, maar na de komst van het echt
paar Darnall gebeurden ook daar
wonderlijke dingen en er kwam een
opwekking in de gehele provincie.
Vervolgens werkten de Darnalls
enige tijd in een grote gemeente in
Los Angeles en daarna werd eigenlijk
de hele wereld hun werkterrein. Zij
reisde door Europa, bezocht de Ma-
rienschwestern in Darmstadt en
preekte voor de mensen van het huis
Dior in Parijs, terwijl hij een school
oprichtte in Hongkong.
Sinds vorig jaar werken zij in En
geland. Ze spreken in kerken (vooral
de Anglicaanse Kerk, Low Church)
en samenkomsten, op conferenties, in
kostscholen en voor parlementsleden,
soms samen met Corrie ten Boom,
Anne van de Bijl of David du Ples-
sis.
ARNHEM De Commissie der
Unie van Baptistengemeenten heeft
een studiecommissie benoemd, die de
verhouding tussen kerk en staat zal
bestuderen. De directe aanleiding is
het voorstel van de staatscommis
sie-Van Walsum, om een jaarlijkse
uitkering te verlenen aan de kerken.
die negen dagen in beslag namen.
Vaak werd ze vergezeld door haar
gemaal, prins Philip en door prinses
Anne.
De besprekingen gingen steeds ge
woon door. Want hoewel ze met eer
betoon ontvangen wordt, zoals een
koningin past, is zij niet het hoofd
van de nationale Schotse kerft, zoals
ze dat wel is van de Anglicaanse
Kerk.
Het oproer op de galerij ontstond
toen tijdens de openingsbijeenkomst
de moderator (of praeses), dr. T. M.
Murchison de rooms-katholieke
waarnemer, pater John Dalrymple
welkom heette. Voor het eerst sinds
de Reformatie woonde een rooms-ka
tholiek de besprekingen bij.
Oproer
Het publiek op de galerij reageerde
door op te springen, de vuisten te
ballen en vooral door te gaan schel
den. Zingend gaven zij steun aan ds.
Ian Paisley, die enkele weken in een
Ierse gevangenis gezeten heeft, maar
vrij kwam, toen de nieuwe president
van Ulster amnestie afkondigde.
Vloeken klonken door het kerkge
bouw. De uitroep van een vrouw: „O
generatie van slangen" was zo onge
veer het slapste scheldwoord dat de
1360 afgevaardigden werd toegeroe
pen.
Paisley en een Schotse collega had
den van te voren officieel toestem
ming gekregen om een petitie aan de
algemene vergadering aan te bieden.
Het moest bij een zwijgend aanbie
den blijven, want ze hadden geen
vergunning om een redevoering af te
steken. Ze hadden de belofte afgelegd
dat ze de vergadering niet zouden
verstoren.
Sommigen echter verwijten de
kerkelijke leiding, dat zij een derge
lijk oproer mogelijk gemaakt had,
door de petitie toe te staan, hoewel
geen van de beide protesterende pre
dikanten tot de Schotse Kerk be
hoort. Niemand die Paisley ook maar
enigszins kende hechtte ook maar
enige waarde aan zijn belofte om in
alle rust de petitie aan te bieden.
Koningin
De aanwezigheid van de Koningin
bracht ook een nieuwe kerkelijke
ontwikkeling met zich mee. Niet al
leen was een koninklijk bezoek aan
een gewone zitting van de algemene
vergadering al sedert 1603 niet meer
voorgekomen, maar de Koningin
nam bovendien deel aan het avond
maal in de oude St. Giles kerk waar
eens John Knox predikte.
Sedert konigin Victoria heeft geen
enkele regerende vorst of vorstin ooit
aangezeten aan de avondmaalstafel
van de Schotse Kerk, want de Angli
caanse Kerk heeft daar altijd bezwa
ren tegen gehad.
Dit moet niet gezien worden als
een doorbraak. Het is heel twijfel
achtig dat de Anglicaanse Kerk in
de nabije toekomst zal bijdraaien en
haar verzet tegen een presbyteri
aanse avondmaaldienst, geleid door
predikanten die niet door bisschop
pen zijn gewijd, zal opgeven.
Trouwens, de Schotse Kerk maakte
het de anglicanen ook niet gemakke
lijk om hun verzet te laten varen. De
avondmaalsbeker werd de Koninging
aangeboden door een vrouwelijke ou
derling. Zelfs sommige Schotten had
den daar moeite mee en met name
dr. H. C. Whitley de controversiële
predikant van de St. Giles-kerk.
De raad voor dogmatische vragen
nam tijdens deze assemblee de eerste
voozichtige stap in de richting van
een afschaffing van de Westminster
Belijdenis. Deze werd door de raad
gezien als één van de na-reformato
rische uitspraken, „die degenen die
ze opstelden ertoe brachten om dog
matisch over mysteries te spreken
die boven het bevattingsvermogen
uitgaan van sterfelijke en zondige
schepselen."
Een dergelijke belijdenis werd een
„anachronisme" genoemd, iets wat
niet meer past bij de huidige omstan
digheden. De vergadering gaf de raad
opdracht eerst eens de classicale ver
gaderingen te vragen hoe die er over
denken.
Een luchtiger moment kwam toen
Koningin Elisabeth op de Schot
se synode. Het was voor het
eerst sinds 1603 dat een Koning
oj Koningin de algemene ver
gadering van de Schotse kerk
bezocht.
sir Bernard Fergusson, de vroegere
gouverneur-generaal van Nieuw-Zee-
land, zijn aandeel in het dehat begon
met de woorden: „Dames, heren en
slangen", een herinnering aan het
giftig scheldwoord van de volgelin
gen van Paisley.
Resoluties
De vergadering sprak niet alleen
over dogmatische kwesties, ook de
huidige wereldsituatie werd niet ver
geten. Zo keerde de assemblee zich
tegen de wapenleveranties van de
Britse regering aan het federale Ni
geria.
Een van de afgevaardigden zei tij
dens het debat over deze resolutie:
„Als Schotland onafhankelijkheid
eist, moeten wij dan odk door bom
men weer in het gareel gebracht
worden?" Andere feiten:
De vergadering sprak, zich in een
resolutie uit tegen alle chemische
en biologische wapens,
weigerde het ingrijpen van de Vere
nigde Staten in Vietnam af te keu
ren,
hoorde dat er dit jaar maar vijftig
studenten zich hebben laten
inschrijven voor de theologische
studie, terwijl er minstens 100 no
dig zijn,
besloot dat de kennis van Hebreeuws
en Grieks voortaan niet meer ver
plicht is voor predikanten,
en besloot de leden te vragen dit jaar
een dagloon af te staan voor het
werelddlakonaat.
Tijdens een van de avondsamen
komsten waarschuwde dr. Whitley de
afgevaardigden dat als zij de oecu
menische enthousiastelingen niet in
toom wisten te houden de Schotse
Kerk spoedig een ongelukkige kerk
provincie zou zijn van de Angli
caanse Kerk of op een andere manier
verscheurd zou worden. Hoe het ook
zij, in ieder geval zou Rome in de
kaart worden gespeeld.
Dr. Whitley waarschuwde: „De
verheffing van een Schotse bisschop
tot kardinaal en het feit dat een re-
likwi van de heilige Andreas in
Edinburgh is aangekomen z'jn meer
dan een strootje in de wind."
Het weep in Enropa
(Van onze kerkredactie)
HAVANNA De kerken van
Cuba zetten hun werk op vrij
wel dezelfde wijze voort als
voordat het Castro*communis
me de macht in handen nam.
Na de felle vervolgingen van
enkele jaren geleden, maken zij
op het ogenblik een periode van
betrekkelijke rust door. Maar
kans op een plotseling geestelijk
ontwaken is er niet, althans niet
volgens dr. Herbert Caudill.
Deze Amerikaans is veertig jaar
zendeling op Cuba geweest. Hij werd
uitgezonden door de zogenaamde
„zuidelijke baptisten" van de Vere
nigde Staten en had vooral contact
met de baptistengemeenten op Cuba.
Dr. Caudill en zijn schoonzoon Da
vid Fite waren de twee Amerikanen
die met 47 baptistenpredikanten en
13 gemeenteleden in 1965 gear
resteerd werden wegens „spionage"
voor de Verenigde Staten. De Ameri
kanen werden na maanden tot ge
vangenisstraffen veroordeeld wegens
het illegaal inwisselen van dollars
voor Cubaanse pesos. De dollars wer
den door Cubanen gebruikt om pas
sage naar Amerika te boeken.
Niet geleden
Beide Amerikanen konden eind vo
rig jaar het land verlaten. Vogens dr.
Caudill heeft de kerk niet al te veel
geleden onder de felle vervolgingen.
Wel is het lidmaatschap van de bap
tistengemeenten sinds de machtsover
name van Castro teruggelopen
van 20.000 tot 15.000, maar niet alleen
omdat mensen de kerk de rug heb-
toegekeerd.
Ongeveer duizend gemeenteleden
weer
max.temp
gisteren
neer
slag
Amsterdam
regen
14
20
Brussel
regen
16
0
Frankfort
regen
18
1
Genève
h.bew
17
0
Innsbruck
h.bew.
M
3
Kopenhagen geh bew
12
Locarno
on bew
25
0
Londen
regen
19
1
Luxemburg
regen
16
0.1
Madrid
on bew.
23
0
Majorca
onbew
23
0
Müncheo
zw bew
17
2
Nice
0
Parijs
EK
17
0.1
Rome
20
0.5
Wenen
zw.bew.
15
0.3
in onze correspondent) figuren. Hun adviezen zouden alleen maar van nut Volgens de grote meerderheid moet d<
I.-unnpn 7Ün l'nnr Hot nrolclaffon iron rtit initiariof niat mot rïo mlitinl. r\- i1
(Van onze correspondent)
MADRID Voor het eerst ln de protestantse
geschiedenis van Spanje slaagde de Billy Graham
organisatie erin een protestantse conferentie uitge
zonden te krijgen via de Spaanse televisie. Maar de
protestantse predikanten van het land waren
ontsteld, toen zij op het scherm ook de falan-
gistische minister Solis zagen. Velen hebben het
gevoel dat hun getuigenis daardoor ernstig is
geschaad.
De conferentie was georganiseerd door Vangioni's
nisatie van Billy Graham en was bedoeld om de
Spaanse protestantse predikanten een hart onder de
riem te steken. Sprekers waren de Argentijn Fer
nando Vangioni en de Amerikaan Roy Gustafson.
De conferentiewer d georganiseerd door de orga-
zoon Esteban. Spaanse protestanten adviseerden
hem contact te zoeken met de leidende kerkelijke
figuren. Hun adviezen zouden alleen maar van nut
kunnen zijn voor het welslagen van dit initiatief.
In plaats daarvan ging Esteban tot schrik van velen
zijn eigen weg.
Om de conferentie meer cachet te verlenen en
waarschijnlijk omv oor de televisie te komen no
digde hij ook minister Solis uit, waarschijnlijk de
meest Franco-gezinde minister uit het hele Spaanse
kabinet
Schade
Volgens vele predikanten is nu via de televisie de
indruk gewekt dat de protestanten het aardig kun
nen vinden met het heersende regime. Daardoor
echter is het getuigenis geschaad ten opzichte van
de grote meerderheid van de bevolking, die Franco
graag zou zien vervangen door een democratische
regering.
Bovendien hebben de Spaanse protestanten zich
altijd afzijdig gehouden van politieke kwesties.
Volgens de grote meerderheid moet de kerk zich
niet met de politiek bemoeien. De indruk is echter
gewekt dat de protestanten nu de kant van Franco
hebben gekozen.
Vragi
en
Mensen vragen ons nu reeds, zo zei een predikant
in Barcelona „Jullie wilden toch niets met politiek
te maken hebben? En nu lopen jullie aan het
handje van het Franco-regime. Waarom? Omdat
Franco jullie een klein beetje vrijheid heeft ge
gund?"
Deze predikant zei ook: „Toen de situatie hier
wat verlicht werd vroegen we ons af of we niet in
moeilijkheden zouden komen door allerlei sekten.
We vreesden dat de mensen ons met die sekten
zouden verwarren. Het tragische is dat de verwar
ring nu veroorzaakt wordt door een evangelische
organisatie als die van Graham."
„WERELDOMVATTEND"
Eens over kerk
in Apostolicum
(Van onze kerkredactie)
WIESBADEN „Ik geloof in een
heilige, wereldomvattende christelijke
kerk."
Zo zullen protestanten en
rooms-katholieken in Duitsland voort
aan hun geloof betreffende de kerk
in het Apostolicum belijden.
Enkele maanden geleden kwam een
gemeenschappelijke tekst voor
rooms-katholieken en protestanten
van de Apostolische geloofsbelijdenis
tot stand, zoals er ook al een van het
Onze Vader gereed gekomen is.
Maar over één woordje kon men het
niet eens worden. De rooms-katholie
ken wilden van de „katholieke" kerk
blijven spreken, terwijl de protestan
ten op de term „algemene" kerk
stonden. Uiteindelijk is dan nu' als
compromis het woord „wereldomvat
tend" uit de bus gekomen.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Middelburg (wijk een:
vac. D. v. Boven): A. Krijger te Grijps-
kerke (Z.)te Waarder (toez.): G. v.
Estrik te Genemuiden.
Aangenomen naar Achlum: L. Hyla-
rides te Roodeschool: naar Rotterdam-
Zuid (pred. v bijz. werkzaamh.-zieken-
huis Ikazia): M. C. Don. aldaar.
Bedankt voor Amsterdam-Water-
graafsmeer: W. Radstake te Kralingen-
Alexanderpolder: voor Willemstad: C.
A. v. Harten te Bodegraven.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Katwiik a. d. Rijn: H. J.
Koffrie te Spijkenisse.
Aangenomen naar Harkema-Opeinde:
J. Koopmans te Doesburg: naar Wijhe:
kand. J. P E. Verheul te Amsterdam,
die bedankte voor Amerongen, voor
Emmercompascuum en voor Gorredijk.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Beroepen te Middelburg: P. Schel
ling te Wetsinge-Sauwerd.
slaagden er in naar Miami te ontko
men en worden daar geestelijk ver
zorgd door dertig predikanten die
ook op de één of andere, manier het
eiland hebben kunnen ontvluchten.
De zuidelijke baptisten tellen op
het ogenblik op Cuba nog 90 gemeen
ten, die pastoraal verzorgd worden
door 60 predikanten. Bovendien zijn
er nog 50 zendingsposten waar op
zondag diensten worden gehouden.
Gevangenschap
Dertien predikanten en een diako-
nes bevinden zich nog steeds in ge- i
vangenschap. Het aantal studenten
op het seminarium is gedaald van 32
tot 16. Alle scholen die de kerk bezat
zijn door de staat overgenomen.
Het ziet er niet naar uit dat de
gemeenten in de komende jaren in
staat zullen zijn om nieuwe kerken
te bouwen. Het onderhoud van de
bestaande kerken is vaak al een wel
haast ondragelijke last, omdat er een
tekort aan materiaal is en de kerken
meestal niet de noodzakelijke rege
ringstoewijzingen krijgen om het ma
teriaal te kopen.
Maar met dat probleem worstelen
niet alleen de kerken, maar ook alle
andere gebouwen, zei dr. Caudill on- j.
langs in een gesprek met een
verslaggever van de Christian Ti-
mes.
MÜNCHEN De Wereldraad van
Kerken wil paus Paulus volgende
week dinsdag bij zijn bezoek aan Ge-
nève een facsimile (fotografische her
druk) schenken van een eerste druk
van Maarten Luther.
Maar het geschenk zal niet op tijd
klaar zijn. De drukker te München
zegt, dat de bestelling te laat geko
men is.
Het boek, dat de mensen van de
Wereldraad hadden uitgekozen, is
„De vrijheid van de christen", dat
Luther in 1520 schreef en opdroeg
aan paus Leo X. Maar door omstan
digheden is het toen nooit naar Rome
verzonden.
Luther geeft er een samenvatting
in van zijn theologie en ethiek.
Bijbelgenootschap:
Meer hulp voor
buitenland
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Het Nederlands
Bijbelgenootschap wil meer geld uit
trekken voor het werk overzee. Op
het ogenblik wordt voor buitenlandse
hulp slechts 'ets meer besteed dan
voor het werk m Nedprland, om pre
cies te zijn f 32.000 gulden of twee
procent. Het Nederlands Bijbelge
nootschap meent dat minstens twin
tig procent meer moei worden uitge
trokken voor het werk in het buiten
land dan lp het binnenland.
Doel van het bijbelgenootschap is j
te zorgen lat ieder in de wereld een i
bijbel >an kopen in zijn eigen taal S
voor een betaalbare Drijs. In Neder- i
land «unnen de mensen de kostprijs
van een bijbel wel opbrengen. Maar
in vele ontwikkelingslanden is dat
niet mogei ik. Het gevolg is dat de I
bijbelgenootschappen daar op iedere
biibel een edrag toeleggen.
Onder de huidige omstandigheden 1
kan dit oexcentage niet worden opge- I
voerd, tenzij er per jaar tien procent
leden oijkomen Op het ogenblik
heeft ->et Nederlands Bijbelge
nootschap 250.000 leden. In 1969 zou
het oijbeleenootschap daarom 2500
nieuwe leden moeten kunnen inschrij-
ven. Eigenlijk meer natuurlijk, om
dat er 'eder jaar ook door overlijden
afvallen.