PERSPECTIEVEN VOOR GEREF. THEOLOGIE uw levens verzekering verhogen zonder dat het u iets kost POST-THElSME MAAKT PREDIKING ZINLOOS Veel gemengde huwelijkt onder joodse jongerenH Hoekendijks kopen conferentie-oord „De Vechtstroom" College ter herdenking prof. Van Muiswinkel sparen... verstandig en handig Een woord voor vandaag Chrgeref. predikanten bijeen Uw probleem is het onze.... BEROEPINGSWERK r !,e r. Keihard neen" van prof. dr. H. Jonker Één kerkb; voor herv[« geref. en DONDERDAG 29 MEI Gisteren hoorden we Paulus zeggen tot de mensen in Philip- pi, dat het verreweg het beste was, als hij maar met Chris tus zou zijn. Hij voegt er echter aan toe: nog in het vlees te blijven is nodiger om uwentwil." Gisteren schreven we over de eenzijdigheid van denken vroeger en nu. Vroeger vluchtte men uit het aardse tranendal soms in een droom naar de hemel. Nu is men zo bang voor een dergelijke he melse gezindheid, dat men alleen maar aards kan denken. In deze tekst laat Paulus zien, wanneer men werkelijk bij bels over de hemel kan spreken. Iemand mag naar de hemel verlangen, als hij tegelijkertijd kan zeggenMaar nog in het vlees te blijven is nodiger om uwentwil." Het verlangen naar de hemel wordt bij Paulus getemperd door zijn verantwoor delijkheid voor zijn medemensen. Hij wil graag naar de hemel, maar hij wil niet alleen naar de hemel; zo zouden wij het ook kunnen omschrijven. Zo lang iemand hem nog nodig heeft om de weg naar God te vinden wil hij op aarde blijven. Een bijbels verlangen naar de hemel wordt gekenmerkt door een christelijke verantwoordelijkheid voor de aarde. Tegen over „het beste voor onszelf' moet altijd het „nodiger voor u" staan. En als dat bij u aanwezig is dan mag u best over de hemel spreken en dromen, wat de hedendaagse theologen of predikanten ook beweren. We lezen vandaag: Handelingen 6 1-15. (Van een onzer medewerkers) APELDOORN Christelijke gereformeerde uitdrukkingen uit een hervormde mond. Dat hoorden de predikanten van de Christelijke Gereformeerde Kerken tot sommiger verbazing gisteren, toen de Utrechtse hoogleraar prof. dr. A. A. van Ruler voor hen refereerde. Hij legde sterke nadruk op het ka tholieke karakter van de gerefor meerde theologie. Al het katholieke moet gereformeerd, maar ook al het gereformeerde moet katholiek ver staan worden. Dat blijkt uit het feit dat de gereformeerde theologie aan dacht heeft voor alle vragen; dat zij deze vragen en antwoorden niet ver absoluteerd heeft en dat zij de eer ste en enige vorm van theologie is, die volledig ernst heeft gemaakt met de structuur van een dogma. De gereformeerde theologie heeft de reformatie het verst doorgevoerd en moet daarom de meest oecume nische vorm van christendom zijn. Het presbyteriaans synodaal stelsel van kerkrecht noemde de referent het prototype voor alle oecumenische arbeid. Hier is het evenwicht tussen het strakke en het vrije. Diepst Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding U verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Iemand heeft als vast on derwijzeres van september 1929 tot september 1933 pensioenpremie be taald. Kan ze het geld terugvragen? Antwoord: Sinds 1966 geldt voor het onderwijs dat men als ambte naar moet kunnen worden aange merkt om recht te laten gelden op teruggaaf van pensioenpremies, be taald gedurende minder dan vijf jaar (voor meer dan vijf jaar krijgt men uitgesteld pensioen). Dit ambtenaarschap kan zij alsnog verwerven door enige tijd (minstens één volle dag) voor de klas te gaan staan (in tijdelijke dienst als zij ge huwd is). Dan dient zij binnen een jaar na ontslag premie teruggaaf te vragen bij het Algemeen burgerlijk pensioenfonds, Benoordenhoutseweg 46, Den Haag, waar men bovendien alle advies kan krijgen op de spreekuren. Vraag: Een meisje zit in de derde klas ULO. Als het in 1970 examen doet, is dat dan een Mavo-examen? Als een leerling een tentamen zou verknoeien, maar op het rapport steeds goede cijfers had, mag ze dan niet aan het examen deelnemen? Kan de school dan verbieden, de leerlinge een kans te geven om het examen toch goed af te leggen? Antwoord: Als een leerling van de hoogste klasse van een Ulo-, thans Mavo-school op 1 januari van het lopende cursusjaar de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, kan hij zich zelfstandig voor het examen opge ven aan een der volgende adressen, waar een aanmeldingsformulier kan worden aangevraagd: Bureau exa men Mulo, Wagenweg 216, Haarlem, of Examenbureau Vereniging van rooms-katholiek Mulo, Brugstraat 4, 's-Hertogenbosch. Als de leeftijd nog geen 18 jaar is, kan ontheffing worden verleend, als bijvoorbeeld door overlegging van het kerstrap port of door een verklaring van de directeur der school aangetoond kan worden dat het 4de leerjaar geheel of gedeeltelijk is doorlopen. Als men voor vier van de vijf hoofdvakken (Frans, Duits. Engels, bedrijfsreke- nen en boekhouden) onvoldoende heeft, slaagt men in geen geval voor het examen en zal men ook niet in de examenklas toegelaten kunnen worden op zo'n overgangsrapport. Vraag: Wat is de invloed van een sauna-bad op het menselijke li chaam? Antwoord: Inlichtingen in num mer 11 van de derde jaargang van De Saunapost, Ampèrestraat 4, Har derwijk, tevens secretariaat van de Nederlandse Saunavereniging. Op pagina 12 tot 18 komt een artikel voor „Wat er met het lichaam ge beurt" (invloed op hart en nieren). Vraag: Op ons huizenblok staat een centrale TV-antenne. Wij heb ben de uitvoerder natuurlijk toestem ming gegeven de aansluiting aan te leggen, omdat hij zei dat we er ver der geen aansprakelijkheid voor kregen aangezien wij als enigen in het hele blok geen TV hebben. Wij hebben de overeenkomst niet gete kend. Volgens de huisbaas zijn wij toch verplicht 2 per maand huur te betalen. Antwoord: Jammer dat u toestem ming heeft gegeven zonder overleg te plegen met de verhuurder. De door de verhuurder aangebrachte TV-antenne is als verbetering aan te merken. Aangezien dit met uw toestemming of akkoordbevir.ding is geschied, mogen de kosten aan u worden doorberekend. U heeft thans de mogelijkheid van de aansluiting gebruik te maken. Of u dit doet, kan de verhuurder niet controleren. Het beste is in minnelijk overleg met de verhuurder tot een oplossing te ko- Tent niet waterdicht? Doe 't zélf met Harmisol. Uw drogist heeft 't. In de predestinatieleer gaf de gere formeerde theologie de diepste door gronding van de situatie van de mens. Zij moet blijven worstelen om de zuivere vertolking van deze leer. De referent betoogde dat de gere- (Van een onzer correspondenten) DALFSEN Het conferentie oord „De Vechtstroom" aan de Overijsselse Vecht, is gekocht door de evangelisten Karei en Frans Hoekendijk, de leiders van de tot de pinksterbeweging behorende organisatie „Stromen van Kracht". Voor de exploitatie van het com plex, dat als christelijk vakantiecen trum gaat dienen, is een stichting in het leven geroepen die de naam „De Bron" draagt. De aankoopprijs van het ongeveer zes hectare metende centrum bedraagt ruim een half mil joen gulden. Vader Karei en zoon Frans Hoe kendijk zijn tot de aankoop van «het centrum gekomen, omdat zij voor het houden van hun eigen conferenties geen geschikte accommodatie konden vinden. Frans, die de beheerder van „De Vechtstroom" wordt: „Voor onze pinksterconferentie hebben we heel Nederland afgereisd. Nergens konden we terecht. Niet-confessionele buiten centra wilden ons niet meer, omdat de meeste bezoekers van de Stromen van Kracht-conferenties niet roken en drinken; daardoor werd er te wei nig aan ze verdiend. En in de christe lijke centra zijn we niet welkom, om dat we pinkstermensen zijn. Maar behalve de door de Hoeken dijks zelf te organiseren bijeen komsten staat het centrum ook open voor andere kerken en kerkelijke groepen die er willen vergaderen. Voorts kunnen individuele vakantie gangers er terecht. Er zijn drie hoofdgebouwen, met een totale capa citeit van tweehonderd bedden, alsmede enkele bijgebouwen en een groot kampeerterrein. Voorts is er een zwembad. BIJBELSCHOOL In een van de hoofdgebouwen zal een bijbelschool worden gevestigd voor een tweejarige opleiding van jongelui die naar het zendingsveld willen. Directeur van de school is de ex-hervormde predikant H. Visser uit Beerta. In de exploiterende stichting heb ben verscheidene zakenlieden zitting genomen. Men denkt een deel van de koopsom te financieren uit voor dit doel geschonken giften van sympa thisanten. Karei Hoekendijk (zoon van wijlen de vrije evangelische ds. C. J. Hoe kendijk en broer van prof. Hoeken dijk) komt op 30 augustus het cen trum officieel openen. Hij maakt op het ogenblik een evahgelisa- tie-toernee door Japan. Het centrum is vijftien jaar gele den gebouwd en totnogtoe gebruikt als kampeer- en ontspanningscen trum. „De Vechtstroom" wordt het eerste door pinkstermensen geleide vakantiecentrum in ons land. Het weer in Enropa formeerde theologie het uiterste moet inzetten om de doem van de versplintering te boven te komen. In de bespreking legde hij de na druk op de roeping van de gerefor meerde theologie een passend ant woord te geven op de wagen van deze tijd. Zij heeft een missionaire roeping. Hoewel hij zich kritisch uitliet over de Wereldraad van Kerken deze heeft nergens aandacht voor be halve voor de laatste modekreét meende hij dat de gereformeerde theologie ook daar haar stem moet laten horen. De vergadering werd voor het eerst geleid door prof. dr. W. H. Ve- lema, die verleden jaar tot voorzitter is gekozen. In zijn openingswoord te kende hij het geestelijk klimaat van deze tijd. Hij verwachtte een opbloei van re ligiositeit. Een existentiële angst maakt zich van vele jongeren mees ter. Er is een sterke behoefte aan geborgenheid. We zullen er echter op bedacht moeten zyn, dat er geen ge loofsbeleving is zonder geloofsin houd. In de kerkelijke samenleving signa leerde prof. Velema het gevaar van communicatiestoornissen. De belij denis moet het samenbindend ele ment blijven. Pastoraat Ds. Jac. J. Rebel uit Hilversum re fereerde over „de zielszorg en de mens van nu". Invloeden van mo derne psychologie en sociologie no pen tot nieuwe bezinning op plaats en taak van het pastoraat. Daarbij wordt de pastorale taak zwaarder door de toename van de bejaardenzorg, vragen met betrek king tot huwelijk en gezinsvorming, de verhoging van het intellectuele peil van de gemeenteleden, de brede informatie, die van allerlei kanten tot hen komt, de problemen rond de vrijetijdsbesteding en het mondig heidsbesef, met name bij de jeugd. Ds. Rebel noemde voor een goede functionering van het pastoraat erg belangrijk de differentiatie, die het Nieuwe Testament kent in de ziels zorg. Het pastoraat dient de hele mens in zijn zorg op te nemen en beoefend te worden in de context van en het contact met heel het le ven, waarin gemeente en gemeente lid staan. Hierbij zal d,e zielszorg dankbaar, maar ook beschaamd ge bruik moetén maken van de resulta ten en technieken van psychologie en sociologie, terwijl zij toch haar eigen plaats en taak sterk voor ogen dient te houden. 's Avonds hield ds. C. Langbroek uit Veenendaal een causerie over diensten voor het gehandicapte kind. Op dit gebied verrichtte hij baanbre kend werk. Hij pleitte voor een een voudige illustratieve woordbediening, ook in de gewone diensten. NED. HERV. KERK Beroepen te Abcoude, W. den Toom te Souburg; te Ede, T. Langerak te Veenendaal; te Hardinxveld, T. J. Kamerbeek te Rouveen; te Renkum (vac. drs. M. J. G. van der Velden), drs. S. Meijers te Ermelo; te Schoon oord, K. A. Cladder te Dongen. Aangenomen naar Poortugaal, P. C. Dick te Klooster ter Apel; naar Wes- terlee, D. Postma te Oudega (W.). Bedankt voor Ophemert (toez.), T. P. Pol te Lage Zwaluwe; voor Scher- penzeel (Gld.), G. van Estrik te Gene- muiden; voor Veenwouden (toez.), J. Nijenhuis te Scharnegoutum. GEREF. KERKEN Beroepen te Baflo, P. Kuijper te Zeist; te Blija, Hasselt, Molenaars- graaf-Bovenhardinxveld, Oldehove, Stellendam-Ouddorp, Twijzel en te Woudsend-Jutrijp, kand. R. de Pee te Dirkshorn; te Vlaardingen (wijkgem. 5), H. Langenburg te Broek op Lange- dijk. Aangenomen de benoeming tot vlootpredikant te Den Helder, E. T. de Haan te Erica. Beroepbaar kand. J. D. Heyen, Prinses Marijkestraat 13, Epe. GEREF. KERKEN (vryg.) Beroepen te Leek, J. J. de Vries te Nijkerk: te Middelstum en te Kantens, kand. M. H. Sliggers te Haarlem. Bedankt voor Utrecht-Centrum-A, C. J. Smelik te Bunschoten; voor Clo- verdale (Can.), P. Deddens te Rozen burg. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-West, D. Slagboom te Dordrecht-Centrum; te Rotterdam-Zuid, J. van Mulligen te Wildervank; te Soestdijk, M. Baan te Zeist. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Hendrik Ido Ambacht, P. Blok te Dirksland, voor Leiden en voor Slikkerveer, H. Ligtenberg te Genemuiden. Bartex is de fijnste snel- scheercrême die ik ken. En nog de voordeligste ook! weer max temp gisteren neer slag Amsterdam zw. bew. 18 Brussel 19 Frankfort 22 16 regenbul 22 13 26 0 Kopenhagen zw. bew. 15 0 Locarno regen 40 Londen licht bew. 19 Luxemburg zw. bew. 17 15 Madrid zw. bew. Majorca zw bew. 22 Miinchen 23 Nice 23 Parijs onbew. 17 0 Rome half bew. 29 geh.bew. 25 Zürich half bew. 23 4 Prof. Thierry in Provisorium VU AMSTERDAM In een spe ciaal college, ter nagedachtenis van de onlangs overleden prof. dr. F. L. van Muiswinkel, heeft prof. dr. H. Thierry gistermid dag in het Provisorium van de Vrije Universiteit uitvoerig bij persoon en werk van deze eco noom stilgestaan. In zijn met tal van persoonlijke herinneringen gekruide rede memo reerde hij prof. Van Muiswinkel als de grondlegger van de economische faculteit aan de VU, die hij samen met prof. dr. J. Zijlstra en prof. dr. Z. W. Sneller gestalte heeft weten te geven. Zijn afkomst zoon van een graanhandelaar in Zwammerdam heeft een stempel op zijn leven ge drukt. Dat blijkt uit zijn dissertattie, die de graanhandel tot onderwerp had. Dat bleek ook uit het feit, dat hij steeds de eenvoudige, hartelijke man bleef, wars van conventies, hoe wel hij naast zijn hoogleraarschap tal van belangwekkende functies in het bedrijfsleven vervulde. Zijn wetenschappelijke arbeid ging in de richting van de organisatie en techniek van de handel maar bewoog zich zeer duidelijk op het gebied van de kostenberekening, in het bijzonder op dat der z.g. vervangingswaarde- theorie. Befaamd Befaamd was zijn artikel over „Schoonheidsgebreken der vervan gingswaardetheorie", waardoor een discussie ontstond tussen hem en mannen als prof. dr. H. J. van der Schroeff en prof. dr. J. L. Meij. Het ell el Jazeker, dat kan! Als u en uw vrouw deelnemen aan het i Premie Spaarplan. Stel dat u samen jaarlijks f 500,- j<\ premie betaalt voor uw levensverzekering. Dan krijgt u later per jaar een premie van 20% (maximaal f 100,-). Belastingvrij. Als u met die spaarpremie uw levensver zekering verhoogt, kan dat soms duizenden guldens uitkering schelen. En dat is toch zeker de moeite waard. Aan het Premie Spaarplan kunnen deelnemen zij die in Nederland wonen, tot de leeftijdsgroep van 21 t/m 59 jaar behoren en in het vorige jaar een belastbaar in komen hadden van ten hoogste f 15.000,- Het maximum spaarbedrag is f 250,- per deelnemer per jaar en f 500,- voor een echtpaar. Vraag morgen eens nadere inlichtingen. Levensver zekeringmaatschappijen, Assurantie-adviseurs en Raden van Arbeid (V.O.V.) zullen u graag helpen. U kunt ook een brochure over alle spaarvormen van het Premie Spaarplan aanvragen bij het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid, afdeling Voorlich ting bezitsvorming, Postbus 51, Den Haag.y^ (Van een medewerker) AMSTERDAM Uit gege vens die ons werden verstrekt door het Centraal Bureau voor de Statistiek en opperrabbinaten blijkt dat 55 van de honderd huwelijken waarbij een joods partner is betrokken een ge mengd huwelijk is. Deze cijfers laten zien dat in ons land het Verstopte afvoer zegt zó weer 'slurp-slurp' met Fifax van de drogist! resultaat van een en ander was, dat op een aantal punten de zo zeer ge wenste helderheid werd verkregen. Een van de laatste spectaculaire activiteiten van prof. Van Muiswin kel vormde zijn eind 1968 gehouden diesrede over loon, winst en vermo gen, die veel stof deed opwaaien. Re alist als hij was, verdeelde Van Muiswinkel de reacties nuchter in twee rubrieken: rancuneuze kritiek, doorkruid met persoonlijke insinua ties en overdreven lof, gemengd met leedvermaak over de werkne mers-vakcentrales. Prof. Thierry besloot zijn college met een enkel woord tot de aanwezi ge familie Van Muiswinkel. Zulks naar aanleiding van de tekst „Maar ten tijde van de avond zal er licht zijn". Horizontaal: 1. munt in Nederland (spreektaal), 5. zoon van Jacob, 9. li chaamsdeel, 10. meertje, 11. water in Z.H., 12. zoon van Juda, 14. ontgon nen land, 15. dwaas mens, i9. vreem de taal, 21. visnet, 22. gelijk, 23. persoon om wie men algemeen lacht, 26. ergens kamperen, 29. wel, 31. zeer brandbaar koord, 33. telwoord, 34. ge wicht, 35. stok, 36. verbond, 37. zijtak Elbe. Verticaal: 1. kleur, 2. elektrisch ge laden atoom, 3. metalen haak, 4. pasgang van een paard, 6. kasteel, 7. plechtige gelofte, 8. hoepel, 13. dicht bij komen, 14. rosachtig geel, 16. buigzaam, 17. schande, 18. puntig voorwerp, 20. waterkering, 24. rivier in Frankrijk, 25. bijb. figuur, 26. in wendig lichaamsdeel, 27. bars, 28. he mellichaam, 30. koor van zangers, 32. bijb. figuur. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor. 1. Velp, 4. nikkel, 9. era, 10. rok, 11. rei, 12. sander, 14. para, 15. sop, 16. een, 17. et, 19. stellig, 22. mol, 24. iel, 25. gat. 27. regelet, 30. Ie, 32 tel. 33. nok, 35. rots, 37. edelen. 39. are, 40. ale, 41. Eli, 42. terras, 43. riks. Vert. 1. Vessem, 2. era, 3. lans, 4. nor, 5. ik, 6. kranig, 7. eer, 8. lias, 10. reptiel, 13. dos, 14. pel, 16. ellende, 18. tor, 20. eel, 21. gal, 23. letter. 26. tennis, 28 ges, 29. toe 31. krat, 34 klei, 36. ore, 37. els, 38. elk, 40. Aa. n (Van onze kerkredactie) WOUDSCHOTEN „Een keihard neen" zo noemde hij het zelf liet prof. dr. H. Jonker uit Utrecht gisteren op de conferentie van de Confessionele Vereniging horen tegen het neo-modernisme in de theologie. Hij sprak over het onderwerp „Wat mag de ge meente van de prediking verwachten?" Welnu, in de situatie van het „posttheïsme" (de God na Da chau, de zwijgende of de zich verbergende God), zoals dat door het neo-modernisme wordt gepo neerd, is de prediking zinloos geworden. Met het post-theïsme gaat een anti-metafysische tendens gepaard: de eeuwigheidsaspecten, hemel, zaligheid worden niet meer relevant geacht. We moeten ons met déze wereld bezig houden. Het gevolg moet wel zijn, dat deze mens zich mondig verklaart. Vandaar de gezagscrisis. Prof. Jonker signaleerde voorts een verseculariseerd vrijheidsi- dealisme ten onrechte als de vrijheid van Christus verkondigd dat zich met geen discipline verdraagt, en een existentieel communicatief le vensgevoel. dat geen aanzeggen van het Woord Gods kan hebben. Zo wordt de werkelijkheid van het spreken krachtens goddelijke volmacht een onaanvaardbare pretentie. Daarom moeten de woorddiensten plaats maken voor opiniediensten, de dialoog in plaats van de preek, want wij willen zelf kreatief zijn en samen de waarheid ontvouwen. En omdat de manier, waarop je gelooft, belang rijker wordt geacht dan de inhoud van je geloof, is er voor belijdende prediking ook geen ruimte meer. Daartegenover accentueerde prof. Jonker, dat God nabij is. Hij raakt deze planeet aan daar waar Woord en sacramenten bediend worden. Daarom verwachten wij veel van de prediking, omdat God Zich daarin manifesteert. SCHEIDING Een „keihard neen" achtte prof. Jonker ook hier om geoorloofd, omdat men het van de andere kant ook zegt tegen de kerk als instituut en samen komsten gaat houden, die prof. Jonker als sekta risch kwalificeerde. Als het in de kerk tot een scheiding zal komen, dan verwachtte hij, dat die zich zou voltrekken tussen de mensen, die gevoed willen worden uit Woord en sacramenten en de louter-daad-christe- In de discussie maakte prof. Jonker duidelijk, dat hij het „keiharde neen" uiteraard niet in de pastorale benadering van „post-theïstische" mensen zou willen hanteren, maar, zei hij, je komt zulke mensen haast nooit tegen. Heel het post-theïsme is in strijd met de ervaring van het pastoraat. Met de kritiek van een domineesvrouw op de kerkdienst als „one-man-show" (,,ik zou soms wel eens naar mijn man toe willen sluipen met een naald") was prof. Jonker het eens. Onze diensten zijn hoordiensten geworden. Hij wilde de gemeente veel meer in de dienst betrokken zien, zodat bij voorbeeld jongeren de Schriftlezing verrichten. Mits de prediking in zijn volmacht onaangetast blijft. Moet de wekelijkse katechismusprediking hersteld worden? Daar was prof. Jonker niet tegen, als men maar bedenkt dat er sinds de Reforma tie-tijd vele vragen bijgekomen zijn, zodat in deze leerdiensten ook ruimte zal moeten zijn voor de behandeling van actuele problemen. TOEKOMST Het andere referaat op deze conferentie werd gehouden door prof. dr. G. C. van Niftrik over „het toekomstig heil van de enkeling". Hij waarschuwde voor de neiging, om uit reactie tegenover de alge mene tendens, om het gèloof helemaal op te vatten) als maatschappelijk en politiek engagement, terug! te vallen in een introvert piïtisme. Het gaat God om de wereld, om de toekomst van zijn Rijk. Maar binnen dit kader mag gesproken worden over de toekomst van de enkeling, die God met name heeft geroepen. Bijzonder fijnzinnig ging prof. Van Niftrik in op de vraag „waar zijn onze doden?". Hij wees aan de ene kant op de volstrekte discontinuïteit door de dood (ze zijn uit de tijd en uit de ruimte, zodat wij er zo moeilijk over spreken, want onze hele voorstellingswereld is ontleend aan ruimte en tijd), maar er is ook continuïteit. Dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen. Een enkele opmerking uit zijn betoog: Het gaar niet om een ander leven „hiernamaals" (dat is weer uit onze situatie gedacht), maar om het „eigenlijke" van dit leven. Als wij een geliefde verliezen, treedt er een geweldige reductie op. Over de doden niets dan goeds. Al zijn ondeugden vallen dan voor de nabestaanden weg. Is dat een idealiseren? Neen, een nieuw zien, alsof we dan pas weten wie hij eigenlijk was. Hoewel wij nog goed zijn tekortko mingen weten, leeft hij geheiligd en gereinigd in onze herinnering voort. Dat noemde prof. Van Nif trik een zeer relatieve weerspiegeling van wat God doet. De doden gaan door het oordeel heen, maar de naam blijft, die God hen gegeven heeft. hoogste percentage geiW joodse huwelijken wordt |h> ten in Europa. vai Over 1907 noteerde het CBS kei ledig joodse huwelijken. Daar ti over staan 92 huwelijken fs maar een van de partners jooffUg 57 joodse mannen trouwdeje, niet-joodse vrouw en 35 ha meisjes traden in het huwelijj een niet-joodse man. lar Volgens de joodse wet zijn jng deren van een joodse vrouviiti eens jood. De ervaring leert aa dat slechts een kwart van dad deren zich bij het jodendom ken blijft voelen. (t 2 Het CBS noteert alleen deidi indien deze wordt opgegeven.! m daarom aannemelijk dat het! e joodse jongeren dat een gemeiL welijk sluit aanzienlijk hojj/ Zelfs jongeren die een huweli ten waarbij de beide partners waren gaven op geen geloof ben. L In totaal werden in 1967 in f nagogen van Nederland 55 lp ken „gewijd naar de wet van_,r en Israël", waarvan zestr0 Amsterdam en vier in Rotterdg1' Men verwacht dat het peir® gemengde huwelijken bij jod?| zal stijgen. In heel Nederland/^ hoogstens 4000 joodse tv~ waarvan bijna de helft in 1 dam. In veel gemeenten j J slechts een joodse jongen of'l in de huwbare leeftijd. Van zijde worden wel weekends j niseerd, waarop joodse jonge) elkaar kennis kunnen maken. 1 echter niet voldoende om IJ mengde huwelijk tegen te gaaijj Op deze gronden kan men W rekenen wanneer de joodei meenschap in Nederland oplf® bestaan. Juist het gemengde lfn ondergraaft het voortbestaan jodendom als volk. IN HOOGVLIET]' ós (Van een onzer verslaggjj, ROTTERDAM De gere! den, hervormden en rooms 1 ken in Hoogvliet krijg), kerkblad. Een interkD, werkgroep heeft ruim een j0 de voorbereiding gewerkt, j kerken hebben nu haar eii£, aanvaard. Er is een driehoofdige jc raad, waarin elke kerk is jg woordigd. Elke kerk is ver% delijk voor haar eigen kopju redactieraad voor een „algenj deelte. ]d> Naast de hervormde L (drie wijkgemeenten), de geri, de kerk (twee wijkkerkerad&i rooms- katholieke kerk (C rochies) kunnen in de toekcfo gewenst ook andere plaatselL ken toetreden, maar voorlopd met de genoemde drie gestarte Het blad, dat wekelijksj; zal voor het eerst verschijnefo dag 29 augustus a.s. rt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2