Jim Watson vliegt nooit uit de bocht Fascinerende Holografie drie-dimensionale beelde S Pinksteren mislukt zonder zending Geleerden keken stomverbaasd toe door Paul v. Langstraatl Sesam over volkeren We hebben weer raven Voor 't eerst na 45 jaar nest jongen ZATERDAG 24 MB 1969 - - "-&41 - - - - "tóv T*'-— Eigenlijk zou Jim Watson allang in het ziekenhuis moeten liggen of op z'n minst zou hij al ettelijke botten moeten hebben gebroken. Door de waanzinnige manier waarop deze knaap uit Texas met zijn auto omspringt, zou hij elke dag minstens een paar maal over de kop moeten vliegen. Maareen vernuftige uitvinding be let dat Jim Watson zich een ongeluk rijdt. Aan zijn wagen zitten naast vier gewone wielen twee extra wielen, die aan twee „buitenboordstangen" vast zitten aan weerszijde van de carrosserie en die de wagen van de Texaan op vangen als hij dreigt om te kiepen. Jim Watson rijdt met deze zonderlinge zeswielige auto niet als een waanzinnige door de woestijn van Texas omdat hij het zo leuk vindt. Hij is een testrijder die ervoor wordt betaald alle mogelijke capriolen te maken om de banden van zijn auto geducht op de proef te stellen. Het bandenconcem Uniroyal-Engle- bert wil graag antwoord hebben op en kele problemen, zoals: hoeveel kan bij tubeless (binnenbandloze) banden de luchtdrukdalen zonder dat de band van zijn velg springt. En beneden welke luchtdrukwaarden bestaat het gevaar dat op niet-geasfalteer de wegen stenen tussen de banden en velgen kunnen dringen? Of anders uitgedrukt: in welke mate kan de band te weinig lucht be vatten om tóch nog vast om de velg te blijven zitten, ook in scherpe bochten? Jim Watsons wagen is maar één van de tientallen testwagens, die zijn ge stationeerd op het grote proefcircuit. Een andere testauto bijvoorbeeld, is uit gerust met een geweer, waarmee bij een snelheid van honderd kilometer een voorband wordt lekgeschoten. Ook bij deze proefneming is het doel de banden te testen om voor de gewone „vierwieli ge" automobilist nog veiliger banden te maken. In de anderhalve eeuw dat fotografie oud is, zijn er veel veranderingen en verbeteringen aangebracht. Er kwamen geper fectioneerde zwart/wit films, de kleurenfotografie werd ontwik keld, na de stomme film kwam de geluidsfilm en van de laatste jaren dateert de cineramatech- Een holografische plaat ziet er op het eerste gezicht teleurstellend uit. Het lijkt op een onderbelicht nega tief dat het niet waard is af te drukken. Maar als er een bepaald soort licht doorheen valt, ziet men op eens een bijna tastbare „werkelijkheid", een drie dimensionale voorstelling van het gefotografeerde ob ject. Zoals het woord „ho lografie" (holos geheel) al zegt, gaat er niets ver loren van de werkelijkheid. Wanneer een waarnemer voor een hologram staat en zijn hoofd beweegt, ziet hij de posi tie van de objecten op de voor grond verschuiven ten opzichte van de achtergrond. Ieder die een gewone foto bekijkt van bijv. een boom met daarachter een huis, ziet slechts een deel van dat huis. Hij kan niet ach ter de stam kijken. Als hij daarna een hologram van het zelfde onderwerp bekijkt (bin nen enkele jaren is dit al moge lijk) en zijn hoofd van links naar rechts beweegt, ziet hi; wel het stuk huis achter de boomstam. Precjes zoals men het zou doen in het landschap. Een ander opmerkelijk verschijnsel van een hologram is, dat men zijn ogen moet ac- comoderen (instellen op een an dere diepte) wanneer men zijn blik laat dwalen van de voor- niek met het stereoscopische ge luid. Het bleven echter allemaal afbeeldingen in het platte vlak: onverschillig vanuit welke hoek men de foto of film ook bekeek, iedereen zag het zelfde plaatje. Maar ook dit is veranderd. En kele jaren geleden is in de V.S. een uitvinding gedaan die het mogelijk maakt een drie-dimen sionaal beeld te verkrijgen. Deze holografie belooft een van de meest revolutionaire uitvindin gen van deze eeuw te zijn. Na tuurkundigen die het voor het eerst meemaakten en over het algemeen wel iets gewend zijn, staarden met stomme verba zing naar hetgeen zij zagen. -#■ Schematische voorstelling 1 een hologram wordt gereed strueerd en het drie-dimensioni beeld verschijnt. Pinksteren nadert en dus wordt weer over de zending gesproken en geschreven. Het zou alleen opvallen als het eens niet gebeurde. Pinkster feest is zendingsfeestl De pinkstercollecte voor de zen ding! Een onaantastbare slogan en een gevestigde traditie. Dus over de zending moet ge schreven worden. Ja? Is dat ook zinvol? Wat kan In een kort artikel aan infor matie gegeven worden, dat niet al lang en veel vollediger gegeven werd, door de zen dingsbladen, door een jaar lijkse of tweejaarlijkse publi- katie over al het werk, door gebedsbrieven, door speciale informatie aan predikanten, door persberichten en zoveel meer. Dus informatie genoeg zou je zeggen. Om geïnformeerd te zijn, is niet alleen aanbod nodig van „nieuws", er moet ook consumptie zijn. Oren zijn no dig, die luisteren willen en har ten, die geïnteresseerd zijn. Zo gezien, kan van een ontstellend tekort aan informatie worden gesproken. Er is bij buitenker kelijken veel misverstand en kritiek, die daarvan het gevolg zijn. Dat zou natuurlijk kunnen liggen aan de wijze waarop de informatie wordt verstrekt. Zendingsinstanties doen hun uiterste best, maar het kan mis schien nog veel beter. Alleen: het kan nooit zo, dat de zending zodanig „nieuws" wordt, dat het de frontpagina's van de we- redpers haalt. Want de zending heeft wel veel te vertellen van ziekenhuizen en scholen, van sociaal-economische werk en humanitair dienstbetoon, maar dat is geen bijzonder nieuws. Iedereen praat immers over ontwikkelingshulp. Het eigenlijke van de zending i«, in dat alles en boven dat alles uit, de doorbraak van het evangelie in de wereld, de glo rie van Koning Christus en het frontnieuws van de strijd voor zijn Koninkrijk. Wie in dat nieuws geïnteresseerd is, is al lang niet buitenkerkelijk meer. Op zijn minst staat hij te mid den van de verwonderde vra gers, als bij het eerste pinkster feest: „Wat wil toch dit zijn?" Onbegrijpelijk is, dat ook binnen de kerk moet worden geklaagd over gebrek aan infor matie. Daar is geen excuus voor te vinden. Er zijn zelfs geen verzachtende omstandigheden sax te voeren. Wie zegt: „Nu ja, tkunt nu eenmaal niet alles ■n. 'e moet een keus doen", zich. Pinksteren vieren Ds. J. A. C. Rullmann (71) was zelf van 1924 tot 1954 als missionair predikant werkzaam op Java. Daarna was hij tot 1 juli van het vorig jaar conrector van het zendingsseminarie van de Gereformeerde Kerken te Baarn. /onder zending is een onmoge lijkheid. Er waart een boos gerucht door kerkelijk Nederland. Er zouden namelijk, bij hoge uit zondering gelukkig, predikanten zijn, die in hun pinksterpreken de zending vergeten. Haast niet te geloven, maar de zegslieden zijn betrouwbaar en gewoonlijk goed ingelicht Hoe kan dat? Dat is dubbel gebrek aan informatie; aan zen- dingsnieuws ja, maar ook aan informatie aangaande het pinksterevangelie. Als je een artikel schrijft over de zending tegen pinkste ren, overvalt je de nare gedach te: „Velen zullen het toch wel niet lezen, want ze zullen het alleen maar beschopwen als een aanbeveling voor de collecte, die weer omhoog moet, altijd maar hoger dan het vorig jaar". Dat is toch de kritiek van som migen althans? De zending wordt zo duur, klagen zij. Die zending bouwt maar uit; ze is niet te remmen en ze stoort zich aan geen waarschuwing dat het echt niet hoger kan. Aan die verdenking, dat het toch eigenlijk om de bijdrage zou gaan, staat elke zen- dingspreek en elke informatie bloot. Dat is ook al weer gebrek aan informatie. Die collecte is bijkomstig; niet onbelangrijk maar ze komt er alleen maar bij. Een goede collecte maakt pinksterfeest niet tot een zen- dingsfeest, hoe feestelijk dan ook grote collecten worden geïncasseerd. Ook met een goe de collecte kan pinksteren als zendingsfeest volkomen misluk ken. Pinksterenzonder zending mislukt Het gaat met pinkste ren om veel en velerlei: om de kerk, het persoonlijk geestelijk leven, om de oecumene en om de gemeenschap der heiligen en dan ook nog om de zending. De zending is nooit nummer zoveel op een ranglijst van urgen tie-opdrachten. Het gaat in dit alles om de zending en dat alles is alleen belangrijk voor zover het met dë zending te maken heeft. Pinksteren zonder zending is een armetierig feest, want het is een feest met dichte deuren. Als wij onze intieme feesten aanrichten, doen wij deuren en vensters dicht, fijn onder el kaar. Als God ons Zijn feest bereid, gaan de deuren wijd open. Heel de wereld is er bij betrokken. De einden der aarde komen vlakbij. De toekomst is morgen. Dat feest wordt gevierd onder de tekenen van vuur en wind en van een taal die ieder als zijn eigen taal verstaat. Als de deuren dicht gaan, dooft het vuur, de wind gaat liggen en niemand merkt dat daarbinnen wat gebeurt Pinksteren plaatst de kerk op het wereldslagveld van Koning Christus. Nu gaat de strijd beginnen. Haast U de overwining tegen. Wie pinksteren zo beleeft, kan de berichten van „het front" niet naast zich neerleg gen. Die wil weten, wat op dit ogenblik in Indonesië gebeurt, en in heel Azië en Afrika en Zuid-Amerika. Als U dan hoort van de toeloop tot de kerken, naar de ongekende vraag om onderricht en vervolgens be denkt hoe zwak die werken nog zijn toegerust voor de ontzag lijke taak, kunt u dan volhou den dat wij nu maar eens moe ten ophouden, omdat het pla fond bereikt is? Welk plafond in vredesnaam? Mogen we niet blij zijn, dat wij participeren in allerlei missionaire en diako- nale taken in Azië en Afrika? Wie durft zeggen: „Heer, het is nu al genoeg; geen zegen meer a.u.b.?" Denk bijv. aan Latijns-Amerika, dat alle dagen in het nieuws is met zijn enor me politieke, sociale en geeste lijke nood. Wie is niet blij, dat wij daar een kleine maar zin volle bijdrage leveren mogen? Wie de frontberichten hoort, de taken ziet, de kansen weegt en gaat meeleven met de wer kelijke nood, die wordt uit heel veel binnenhuismisère van de kerk uitgetild. Hij zal zelf er alle profijt van trekken. Want pinksteren wordt er feestelijker en dieper van. Misschien komen er dan wel hele offers in de collectezak terecht, net als in Jeruzalem na pinksteren. De klachten over die dure zending verstommen vast Dus gaat het dan toch om een goede collecte? Nee, dat niet. Het gaat om informatie, opdat wij weer weten, wat het grote en blijde nieuws is in de naar geestige en beklemmende we reld van vandaag. Het nieuws van een oud en altijd jong evangelie. Van een Christus die de wereldmacht heeft, van zijn Geest die onwederstandelijk is. Van een toekomst, waarin alle dingen nieuw zullen worden. De. J. A. C. RULLMANN Sr. Dit schema toont de wijze waarop een hologram wordt gemaakt (zie tekst). grond naar de achtergrond. Dit toont wel duidelijk het drie-di mensionale karakter van het ho logram aan. „Het is, zei eens een verbouwereerde onderzoe ker, alsof ik door een glazen raam naar buiten kijk. Zo echt is het". Een hologram wordt op een totaal andere wijze gemaakt dan een gewone foto. Het meest opvallende is dat er geen lenzen worden gebruikt. Het principe van een hologram berust op twee fundamentele natuurkun dige verschijnselen: interferen tie en buiging van het licht. Zoals bekend plant licht zich in golven voort. Als twee lichtstralen op elkaar botsen, zullen de golven elkaar verster ken of afzwakken. Zij worden versterkt wanneer de toppen van de golven over elkaar heenvallen. Het resultaat is dat er dan een lichtplek je op een scherm ontstaat dat helderder is dan anders het geval zou zijn. Als een top een dal van de golf ontmoet, heffen beide elkaar op en vormt er zich een donkere plek waar anders een lichtplek zou zijn geweest. Deze interferentie treedt ech ter alleen op onder zeer be paalde voorwaarden. Licht van bijv. een gloeilamp bestaat uit een groot aantal golflengten. Er worden wel interferentiepa tronen gevormd, maar deze zijn zo vluchtig dat zij niet kunnen worden geregistreerd. Men heeft licht nodig van een be paalde golflengte. Daarom maakt men gebruik van Lasers (een geconcentreerde lichtbun del die uit licht van één golf lengte bestaat). Met behulp van zo'n laser-straal ontstaan interferen tiepatronen die lang genoeg op treden om te worden gefotogra feerd. Men krijgt dan een holo grafische plaat met een patroon van lichte en donkere vlekken. Bijgaande figuur geeft aan op welke manier een hologram wordt gemaakt Een laser wordt in twee stralenbundels gesplitst Een straal (de referentiestraal) wordt door een bijzonder soort spiegel teruggekaatst terwijl de andere (de objectstraal) via het onderwerp wordt teruggezon den. Uiteindelijk interfereren beide stralen op de hologra fische plaat en laten daar een interferentiepatroon achter. Dit wordt gefotografeerd en ont wikkeld. Men ziet dan nog steeds niets. Om het driedimensionale Uitgeverij Bosch Keuning, Baarn, gaat haar zoveelste Sesam-encyclopedie uitgeven. Thans zijn In de maak twaalf delen over de samenleving en cultuur van de niet-westerlingen. Het leven der volken is een be werking van Ethnologica-L'Uomo e la Civlltè, In Italië uitgegeven on der redactie van Vinigi L. Grotta- neIli, hoogleraar aan de universi teit van Rome. Deze Sesam is systematisch In- gedeéld waardoor de cultuuruitin gen van de verschillende volken steeds in één deel staan. In het laatste boekje is een uitvoerig re gister opgenomen. Een greep uit de inhoud: Beschaafd of primitief?. Beginfasen van de cultuur, De talen van de wereld, Akkerbouwers, Veehou ders. Eten, drinken en narcotica. Ruilhandel en vervoer, enz. Per deel zijn er gemiddeld 248 bladzijden van prima houtvrij offset-papier met acht pagina's in kleurendruk en gemiddeld negentig foto's tussen de tekst. Het formaat is 12 x 20.5 cm. In oktober verschijnt het eerste deel en in september 1970 komen de laatste drie boekjes. Prijs per deel is f 8,90. Het laatste krijgt men gratis als de hele serie In één boekwinkel wordt gekocht. beeld te krijgen, wordt opnieuw een laserstraal gebruikt. Deze zg. reconstructiestraal wordt van achteren op het hologram geworpen. De straal „ontleedt" het referentiepatroon en de waarnemer ziet het drie-di mensionale beeld. Het zal thans duidelijk zijn dat men het totale beeld kan waarnemen. Aangezien het ge hele object door de objectstraal is belicht, ziet men door middel van de reconstructiestraal het totale beeld. Bij een gewone fo to is dat geheel anders. Het ob ject wordt vanuit een bepaalde hoek genomen én ligt dan voor goed vast op de afdruk. Niemand zal het verbazen dat wetenschappelijke onderzoekers en technici een breed veld van toepassingen zien voor de holo grafie. Voorop gesteld dient echter dat er meer toepassingen zijn op wetenschappelijk gebied dan voor „huishoudelijk ge bruik". Hologrammen die door een microscoop worden genomen, geven een verrassende diepte aan de microscopische wereld die totaal ontbreekt bij gewone foto's. Het zal voorts mogelijk zijn een ruimtelijk beeld te ma- P< ur Er wordt een drie-dimensionale foto gemaakt. De witte rechte lijnen zijn laserstralen. ken van voorwerpen die op bodem van de oceaan liggen. Men kan voor het oog od zichtbare trillingen van maten alen waarnemen. Een noodzake lijke voorwaarde bij het make van een hologram is nl. dat hc object absoluut niet mag bewe gen. Wanneer dit toch gebeur geven twee hologrammen, vla achter elkaar genomen, uitslag aan. Met een afwijkende techniel Uf kunnen ook scheurtjes worde aangetoond in metalen voor werpen. Tevens kan de hologra jj fie aangewend worden bij di communicatietechniek en de in formatie-verwerkende industrii ten behoeve van de computet Vooruitziende voorspellen dat er in de toe komst drie-dimensionale lustraties zullen voorkomen kunstboeken en in medischi studieboeken. Ook moet he' mogelijk zijn, holografisch films te maken. Maar deze vooruitzichte sluiten de realistische onderzoe kers voorlopig uit. De teel nische moeilijkheden zijn vele: om een drie-dimensioi illustratie in een boek te zit zal men over een laserstri dienen te beschikken. En dan is er nog niet gespro ken over de kosten. De eerst! hologrammen die gemaakt wer den, kostten ca 30.000. In Ame rikaanse laboratoria wordt werkt aan een vereenvoudiginj van het systeem, waardoor he mogelijk moet zijn in de toe komst hologrammen te vervaar digen die ca ƒ350,- per stuk kosten. Het zal nog wel even duren voor we thuis onze drie-di mensionale films draaien zeggen: „Als je hier komt zit ten, kun je zien wat tantt Charlotte aan het doen is' Maar het is interessant er nu al iets van te weten. PAUL VAN LANGSTRAAT Na 45 jaar zijn er in ons land jonge raven geboren. De einde de jaren twintig op one grondgebied uitgestorven vogel zai nu weer in volle vrijheid kunnen leven. De ge boorte van vijf raven is het resul taat van een twee jaar geleden begonnen experiment van het We reld Natuur Fonds (Nederland), de Nederlandse afdeling van het World Wildlife Fund en het Ri- von-Staatsbosbeheer. In het voorjaar van 1966 name lijk kreeg ons land van de landsre gering van Sleeawljk-Hol8tein (West-Duitsland) vier jonge raven. De dieren waren gevangen door de Duitse natuurbeschermer dr. Heinz Brüll, die belast is met de bescherming van de raaf In Noord-Duitsland. Het doel was de raaf weer als broedvogel in Neder land te introduceren. Kort daarna kwamen er nog wat raven naar ons land. Al deze vo gels werden in grote "vliegkooien gezet, op de Veluwe en In Drente. In de 1100 kubieke meter grote kool op de Veluwe zijn nu jongen geboren. Na enige maanden zullen deze vogels worden losgelaten. Voor het laatst broedde de raaf hier in 1924; daarna Is de vogel nog vijfmaal waargenomen. Raven verdwenen door een felle jacht en veranderende levensomstandighe den: er kwam steeds minder voedsel (afval en aas). De ver wachting is nu dat de raaf een vogel die een uitstekend aanpas singsvermogen heeft van ander voedsel zai gaan leven. Raven zijn de grootste zangvo gels ter wereld, niet vanwege hun schorre gekras, maar omdat de dieren tot de kraaiachtigen beho ren (een groep zangvogels). De vlucht van de 'vogels kan ruim 1,30 meter worden, terwijl ze van staart tot snavel tegen de 70 centimeter lang kunnen worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 18