Wereldraad zoekt een nieuw rassenbeleid DAMES! CONVENT LUTHERSE PREDIKANTEN BIJEEN Drs. Duijvendak verdedigt zijn 15 catechisanten PUZZELHOEK Dialoog maakt plaats voor heilig ongeduld Een woord voor vandaag Athene straft CONSULTATIE IN LONDEN Uw probleem is het onze.... WITTE KjRUIS BEROEPINGSWERK Regionale dagen Ned.-Chr. Vrouwen Hun enthousiasme mag niet worden gebroken Vakmanschap is meesterschap Gezamenlijke lijst KVP, (Hl en ARP in Limburg Hulpprediker H. v. d. Veen overleden Priester per sollicitatie WOENSDAG 21 MEI 1961M „Want het leven is mij Christus en het sterven gewin". Heel ons leven moet draaien om Christuszoals de maan pas wer kelijk is wat zij moet zijn zolang zij draait om de aarde. En zoals de aarde alleen maar vruchtbaar kan zijn, zolang zij draait om de zon. Als de aarde de zon de rug toe zou keren, zou al het leven op aarde bevriezen. Hier heb je een merkwaardig beeld van wat vrijheid is en wat zij nooit zal kunnen zijn. Er wordt in onze dagen veel over vrijheid gesproken. Er wordt vaak gezegd dat de mens pas waarlijk vrij is, als hij kan doen en laten wat hij wil. Maar dat is niet waar. Zoals de maan en de aarde een be paalde baan kregen aangewezen in het heelal, zo kreeg de mens een bepaalde taak. Hij werd geschapen om Gods schep ping te onderhouden ter ere van God. Gaat de mens buiten die „baan", dan verwoest hij zichzelf, zoals de aarde zichzelf zou verwoesten als zij buiten haar aangewezen baan zou gaan. Vrijheid is dus geen hoogste geluk, als we daarmee bedoelen dat we kunnen en mogen doen wat we willen. Dan ver woesten we alleen onszelf. Vrijheid wil zeggen de plaats in nemen die God ons gaf. En God plaatste ons tegenover Jezus Christus. Hij plaatste ons in Zijn gevolg. Verlaten we Hem dan vermoorden wij ons zelf. We kunnen kiezen tussen Christus volgen en zelfmoord plegen. We lezen vandaag: Handelingen 3 1-10. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In afzonder- UJko brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Verzoek van lezer: Wie kan me hel pen aan het gedicht, dat begint met: „Katoe en Grietje hadden jaren in een kleine schuit gewoond...."? Vraag: We hebben zelf een druiven- kasje. Is het mogelijk zelf druivensap te maken? De soort is Franken thaler. Kan men de druiven wecken? Kan men ze in een diepvriesbak doen? Antwoord: Het is zeer wel mogelijk druiven te wecken evenals kersen, morellen, enz. Men moet de druiven goed wassen, van steeltjes e.d. ontdoen ejg weer wassen, voorzichtig, om geen dfc^vensap te verliezen. Daarna met 5®er opkoken, suiker bijdoen, enz. jgftat de druiven heel. Van geweckte «ruiven kan u altijd lekker drui- MBeap mak^n door de massa uit de fiÜfe té zeven. Oqk -diepvriezen is mo- gélijk. U kan in de winkel het boekje „Zelf diepvriezen" kopen. Vraag: Welke diploma's zijn er no dig om een parfumeriezaak te begin nen of een boekhandel? Antwoord: De stichting Parfume rie-vakopleiding, Duinweg 12, Den Haag, verzorgt de opleiding en het examen voor het diploma vakbe kwaamheid parfumerieën, kosmetische en toiletartikelen. Er is geen speciale vooropleiding nodig, maar wel moet men een jaar praktisch werkzaam zijn geweest om tot het examen te worden toegelaten. Het schriftelijk gedeelte wordt aangevuld met enkele monde linge lessen. Voor de boekhandel is geen vesti gingsvergunning nodig, maar de uitge vers leveren geen boeken aan niet door de Commissie voor het han delsverkeer in de uitgeverij en de 'boekhandel erkende boekhandelaren Voor de erkenningseisen kan u zich laten inlichten door deze commissie, Jan Tooropstraat 109, Amsterdam. "Uitgevers leveren wel boeken tot de prijs van ƒ6,50 aan bij de kamer van koophandel geregistreerde wederver kopers, met name ontspanningslec tuur, dus geen school- of studieboe ken. helpt el^rVV\ maand I jC j weer 1 Poeders, tabletten, cachets. (Witte Kruis spaart bovendien de maag ATHENE gering heeft maatregelen geno men tegen twee internationaal bekende theologen van de Aheense universiteit. Prof. Ge- rasimos Konidaris is voor zes maanden geschorst. Prof. Johan nes Karimiris heeft ongevraagd emeritaat gekregen. Konidaris is kerkhistoricus. Hij is lid van het centraal comité van de Wereldraad van Kerken geweest en zit in verschillende studiecommissies van de Wereldraad. Hij is geschorst wegens „ontoelaatbaare kritiek op de regeringsmaatregelen ter reiniging van de Kerk van Griekenland op een wijze, die ongenoegen wekte onder de studenten en gelegenheid gaf tot boosaardige beschuldiging jegens de regering". Volgens welingelichte kringen heeft de regering door deze schorsing willen verhinderen, dat Konidaris wat de bedoeling was in het ko mende academische jaar plaatsver vangend rector van de universiteit zou zijn. Ook zou het slecht gevallen zijn, dat hij op de vergadering van de theologische faculteit stemde te gen de benoeming van dr. Elias Oiko- nomou, een zwager van minister Pa- pakonstantinou (eredienst), tot hoog leraar Nieuwe Testament. Voor het emeritaat van Karimiris, die dogmatiek doceert, zou een reden kunnen zijn, dat hij goede contacten onderhoudt met Nikolaos VI, de Grieks-orthodc^fe patriarch van Alexandrië, die op gespannen voet leeft met aartsbisschop Hieronymos van Athene. De faculteit heeft tegen zijn emeritaat geprotesteerd bij mi nister Papakonstantinou. NIJMEGEN Op eerste pinkster dag worden in de rooms-katholieke kerk de „Boskapel" zes kinderen ge doopt, die destijds interkerkelijk zijn ingezegend. Het zijn kinderen die zijn geboren uit huwelijken waarvan een der ou ders rooms-katholiek is en de ander protestant. Eerder werd in een hervormde kerk een interkerkelijke doopdienst gehouden. Pater Kobessen zal tijdens deze dienst de mis opdragen, terwijl ds. Win terterp, hervormd predikant in Nijmegen de kinderen zal dopen. Ds. Grabandt: kinderbijbels op de brandstapel Hor.: 1. sieraad, 5. zangstem, 7. denkbeeld, 8. rivier in Rusland, 10. boom, 11. kledingstuk, 12. muziek noot, 13. muzieknoot, 14 dwaas, 15. plaats voor duiven. 16. patroon. 17. schor, 18. dwang, 20. zoutziederij, 21. plaats in Gelderl., 22. op die tijd, 24. scheik. element (afk.), 25. kleur, 26. uitroep, 27. stad in België, 28. schraal, 29. zijde. 30. strandwachter. Vert.: 1. groot straatorgel, 2. vaar wel, 3. latwerk, 4. water in Friesl., 5. hijswerktuig, 6. meisjesnaam, 8. lig plaats voor schepen, 9. biersoort, 11. opstootje, 12. meisjesnaam. 14. ope ning. 15. twijg. 16. bijwoord, 17. on geschonden, 19. lied, 20. zwemvogel, 22. kraam, 23. vaartuig, 25. eerste boek van Mozes (afk.), 26. bijwoord, 27. gebod, 23. lidwoord. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor.: 1. plas, 4. mast, 7. stalles, 10 satan. 12. Etten, 14. Ede, 15. tas, 17 ent, 18. era, 20. eng 21. natie, 22. ant, 24. kol, 26. Rai 27. Ada, 29. pee, 31. orgel, 33. grens, 35. evenaar, 36. Dora, 37. Sara. Vert.: 1. pope, 2 aster. 3. sta, 4. met, 5. Asten, 6. tent. 8. ant. 9. les, 11. adelaar, 13 engelen. 16. altijd, 19. ant, 20. eek, 23. Niger, 25. opera, 26. rood, 27. ale, 28. aga. 30. Esla, 32. eva, 34. ras. AMSTERDAM „Deze ver gadering st^at in het teken van de blijvende toerusting voor het predikantsambt. Vanmorgen zul len enkelen van ons iets door geven over een door hen ge volgde training in het pastoraat. Het is niet voldoende om af te studeren en de rest maar in de praktijk te ondervinden. Velen van ons hebben behoefte aan versterking van hun eigen des kundigheid." Met deze woorden opende prof. dr. J. P. Boendermaker de voorjaarsver gadering van het lutherse predikan ten-convent, die maandag in de Maarten Lutherkerk te Amsterdam werd gehouden. De predikanten J. H. Smit Duy- zentkunst en H. J. A. Haan, alsmede een der seminariestudenten, brachten verslag uit van een door hen gevolg de trainingsweek, die zich bezighield met de vragen rondom het „pastorale gesprek". Hoe brengt de predikant een huisbezoek? Gedraagt hij zich in zijn gesprek met de ander als een alles-weter of wil hij luisterend naast de ander gaan staan? Is de predikant zich zijn eigen remmingen bewust en is hij in staat de diepere gevoelens van zijn „cliënt" op te merken? Psychologie De beantwoording van deze vragen vereist studie van de psychologie, met name van de pastorale psycholo gie, en een praktische training onder supervisie van een deskundige. Zowel het een als het ander wil men in het komende jaar in een „bijscholingscursus" aan alle lutherse i predikanten doorgeven. De Leidse predikant J. Happee rapporteerde over zijn ervaringen in een werkgroep waaraan wordt deel genomen door een aantal predikan ten. een psychiater en een maatschappelijk werkster. Samen bespreken zij eens in de veertien da- I gen de „moeilijke" gevallen uit hun praktijk. Door dit samenspel is het mogelijk dat de predikant zijn werk veel efficëntec zal kunnen verrichten. I De Amsterdamse hoogleraar prof. dr. C. H. Lindijer tekende hierbij nog I aan: „Wij moeten veel meer attent zijn op wat de ander zegt. Dit at- tent-zijn, dit luisteren. 'J de lutherse synode gestarte fonds voor ontwikkelingssamenwerking. De vraag is namelijk: hoe geven we zo veel mogelijk bekendheid aan dit fonds en hoe werkt dit fonds samen met onze eigen reeds bestaande Lu therse Zendingsraad en Diakonale Raad en neutrale Instanties als de Ook vroeg men wat de politieke implicaties zijn van het stichten van dit fonds. Een ander onderwerp van gesprek was „de Kindercommunie". Men wil komen tot een inventarisatie van alles wat er op dit gebied in onze kerk en in andere kerken gebeurt en leeft. Aan het slot van de vergadering vroeg de Haarlemse predikant L. G. Ch. Grabandt aandacht voor het werk van de Raad van Contact en Overleg van het Nederlandsche Bij bel Genootschap. Hij merkte o.m. op: Er worden in onze tijd wel enorm veel bijbels verkocht, maar worden de kopers ook begeleid in het gebruik van hun gekochte bijbel? We geven als kerk aan bruidsparen wel een huwelijksbijbel mee, maar leveren we er ook lectuur bij om te zeggen hoe we de bijbel moeten le zen? Ds. Grabandt vond het opmer kelijk dat er in onze tijd zoveel kin- (door Wilbert Forker) LONDEN Afrikaanse nationalisten, militante vertegenwoordi gers van „black power", conservatieve blanke synodevoorzitters en overtuigde integralisten zijn op ogenblik in Londen bjjeen om te spreken over racisme. De bijeenkomst werd door de Wereldraad van Kerken georganiseerd op verzoek van de assemblee van Uppsala. Een van de eerste sprekers was de Nederlandse ere-presi- dent, dr. W. A. Visser 't Hooft. De conferentie duurt vüf dagen. Op de sprekerslijst staan Trevor Huddleston en de uit Zuid-Afrika verbannen revolutionair Oliver Tam- bo. Aan het gesprek nemen veertig mensen deel, die persoonlijk door de Wereldraad werden uitgenodigd. Dr. Visser 't Hooft opende de con ferentie, die een „consultatie" ge noemd wordt, en die de kerken die per inzicht moet geven in de pro blematiek van de rassenverscheiden- heid. In zijn rede raadde de Nederlan der de aanwezigen aan om zich op nieuw te bezinnen op het „verzet te gen de tirannie". Hij sloot aan bij een uitdrukking die in de dagen van de Reformatie gebruikt werd door Theodorus Beza. Verzet Hij riep op om dit „verzet tegen de tirannie" weer als uitgangspunt van het theologisch denken voor de ze tijd te nemen, in plaats van de vage „theologie van de revolutie" die in onze tijd gepredikt wordt door een aantal thelogen in Europa en Amerika. Tot de aanwezigen „revolutionai ren" behoren In-Ha Lee, een Ko- reaan die in Japan woont en Roy Sawh uit het Oostindiase Guyana die in Londen woont. Voorts zijn er de rooms-katholieke priester Groppi uit- Milwaukee en de Amerikaanse neger Eric Lincoln. Hun taak is het de 234 bij de Wereldraad aangesloten kerken te overtuigen dat er voor het traditio neel kerkelijk denken geen plaats meer ison. De Wereldraad heeft zich tot nu steeds uitgesproken voor in tegratie van de verschillende ras sen. Deze mannen willen vormen van aktie die ver uitgaan boven in tegratie. Optimisme In zijn rede zei dr. Visser 't Hooft, tot het jaar 1966 secretaris generaal van de Wereldraad, dat de ze in het verleden te optimistisch geweest is over de mogelijkheid mensen te kunnen „overtuigen door opgestelde verklaringen". De raad heeft te weinig acht geslagen naar zijn mening op de „irrationele fac toren" in de raciale explosie van onze tijd. Volgens de ere-president heeft de raad in het verleden ook te weinig aandacht geschonken aan de „eco- NED. IIERV. KERK Beroepen te Groningen: C. Balk te I Sluis. Bedankt voor Avereest-Balkbrug: M. Jansen te Hengelo (Gld.): voor Gen- deren (toezA: T. J. Kamerbeek te Rou- veen; voor Hollandsaheveld: S. W. Ver- ploeg te Leerdam. GEREF. KERKEN Bedankt voor Rotterdam-Zuid fvac. C. M. Boerma - als evang.pred.): A. Corporaal te Zeist. derbijbels worden verkocht Hij zag deze bijbels het liefst op de brandstapel terecht komen, want, zo merkte hij op: „kinderbijbels infanti- liseren het geloof". Ds. W. A. Visser 't Hooft nomische factoren" die raciaal on recht veroorzaken. De raad zag te weinig, dat er belangrijke offers ge bracht moeten worden om raciale ge rechtigheid mogelijk te maken. Volgens dr. Visser 't Hooft heeft de kerk haar „huiswerk" slecht ge maakt en is ze daardoor nauwelijks voorbereid op de multi-raciale ge meenschap van de toekomst. Juist daarom riep hij op met Theodorus Beza te streven naar verzet tegen de tirannie, een uitdrukking die ook te rug te vinden is in bijvoorbeeld de Schotse belijdenis van 1560. Revolutionair De Wereldraad heeft ook een aan tal adviseurs uitgenodigd. Een van hen is Nathan Hare, hoogleraar aan de staatsuniversiteit te San Francis co, die op het ogenblik geschorst is wegens het deelnemen aan een uni versiteitsstaking. Hij schreef voor deze vergadering een studie getiteld: „De strijd om het racisme af te schaffen". (Van een onzer verslaggeefsters) AMERSFOORT De Nederlandse Christen-Vrouwenbond viert dit jaar het vijftigjarig bestaan. In het teken van dit jubileum staan verschillende regionale dagen, waarvan de eerste vandaag in Utrecht wordt gehouden. Spreker is prof. dr. H. Jonker. De volgende dagen zijn op: 29 mei in Enschede, 3 juni in het Congresge bouw en in de Kurzaal in Den Haag, waar sprekers zijn: prof. dr. J. M. v. d. Linde te Zeist en prof. Jonker, 10 juni in Zuid-Laren, waar spreker is prof. dr. R. Bakker te Groningen en 12 juni in Rotterdam. Daar spreekt prof. dr. G. van Leeuwen uit Brussel. (Van een onzer verslaggeefsters) ZEIST „Het enthousiasme van deze jonge mensen mag echter in geen geval kapot bre ken op administratieve bezvva- zoeken contact met de kerk. omdat zij hopen daar een antwoord te vin den op de vele vragen, die het leven hun stelt. Zij willen zich ook graag inzetten in een kader, waarin zij geïn spireerd worden en waarin zij zich ren. Dat bij deze groep en deze j streven om onze wereld vooruit te - -helpen. Dat het Evangelie voor hen zal kunnen functioneren, behoef ik hier wel niet uitvoerig te betogen. Het is voor mij echter steeds op nieuw een verrassende ontdekking, eigen moeten maken, hebben we no dig in het pastoraat, in het vor mingswerk en bij de prediking. Wij willen geen psychologen worden, maar we dienen wel kennis te nemen van de psychologie". De middagvergadering had het ka rakter van een werkbijeenkomst, waarin plannen voor het komende winterseizoen werden gemaakt en waarin werd overlegd over de geno men synode-besluiten. In september wil men gaan starten met geregelde studiedagen voor de predikanten. Uitgangspunt voor de eerste studie-bijeenkomst zal de vraag zijn: wat is het wezenlijke van de lutherse theologie? In dit kader denkt men aan de ambtsopvatting en de vragen betref fende het Heilig Avondmaal. Een en ander wordt mede aan de orde gesteld in verband met de vraag naar communevorming/ceibouw in de hui dige samenleving, waarbij leken zul len moeten worden ingeschakeld, en in verband met de stormachtige ont wikkelingen in de Rooms-Katholieke kerk van Nederland. Politiek Ook werd gesproken over het door opzet meer vrijblijvendheid te duchten is, dan in het geval van „normale bevestiging" is onjuist; tegi. .un ai- T17 wat we ons ik zou zeggen integendeel. Wat dunkt u van het gezegde „where I youth complies, spirit is dead" (waar jeugd zich klakkeloos aan- past, is de geest dood) Dit schrijft drs. A. Duijvendak lu thers predikant te Zeist in het blad ELK van de Evangelisch Lutherse Kerk naar aanleiding van reacties op de wens van zijn 15 catechisanten geen lid te worden van de Lutherse Kerk alleen, maar van meer kerken. Hij vertelt nu ook, dat meer dan de helft van deze groep helemaal niet luthers (of deels van enige kerke lijke) huize is. Wanneer ds. Allan uit Heerlen, wiens opmerkingen drs. Duijvendak beneden elk Deil vindt, zich hiervan op de hoogte^ zou heb ben gesteld „zou hij zich (althans dat hoop ik) hebben kunnen voorstellen, dat het voor deze mensen een open vraag is waarom ze n/u uitgerekend van de lutherse kerk lid moeten wor den". Leefwereld „De vraag van deze jongeren moet vanuit hun leefwereld worden begre pen", schrijft drs. Duijvendak. „Zij dat mensen die niet in een christelij ke traditie zijn opgevoed, niet altijd onmiddellijk bij een contact met de kerk de kluts kwijtraken en hardgil- lend wegrennen. Hebt u bijvoorbeeld wel eens met „vreemdelingen in Jeru zalem" (of dit nu studenten of arbei ders zijn maakt geen verschil) de lie deren van ons gezangboek doorgeno men? Is er niet een welhaast onoverko melijke kloof in taalgebruik en wer kelijkheidsbeleving tussen hen en de kerk te constateren? Het heeft geen pas om „die anderen" oppervlakkig heid, geestelijke luiheid e.d. te verwij ten, wanneer wij niet bedenken hoe de kerk in zijn terminologie en pre sentatie het Evangelie voor vele mo derne mensen ontoegankelijk heeft doen zijn!" Kerkportaal Het streven naar een meervoudig lidmaatschap ziet de predikant als een vragen om zich in het kerkpor taal te mogen ophouden. Vanuit dat portaal kunnen zij de deuren binnen gaan, die toegang geven tot de ker ken zoals die er in hun variëteiten zijn. Ze willen zich graag nader Hü heeft nogal scherpe kritiek op de Amerikaanse negers, die donkere zonnebrill dagen en Afrikaanse cos- tuums om hun bedeesdheid te ver bergen. Hare gelooft dat de negers zich niet moeten conformeren aan blanke normen, maar zich moeten wijden aan revolutionaire akties om de blanken te dwingen hun racisme op te geven. Niet alleen Afrika en Amerika worstelen met een rassenprobleem. Het duikt op .het ogenblik op een heel eigen manier ook op in Enge land. Daar klagen gekleurde emi granten niet alleen dat de deuren al te zeer op een kier staan, maar ook dat er van integratie weinig te recht komt. De immigrant wordt niet geïntegreerd in maar geassilimeerd door de Britse samenleving. Beleid Daarover spreekt in het bijzonder Mark Bonham-Carter. Hij vraagt o.m. of de christenen in het alge meen en de kerk in het bijzonder bereid is de prijs te betalen voor een harmonische integratie. De Wereldraad hoopt dat uit deze consultatie nieuwe inzichten gebo ren zullen worden, waarop een nieuw beleid gebaseerd kan wor den. Maar dit beleid zal niet in re geringsmaatregelen omgezet kunnen worden als de aangesloten kerken de eventuele aanbevelingen alleen maar zullen beschouwen als goed studiemateriaal. Het nieuwe beleid zal dank zij deze conferentie ook tanden moeten krijgen. De ker ken zullen uit christelijke overtui ging anderen moeten aandoen wat zij zelf aangedaan willen worden. Bierkenners vragen Kamerlid wil nieu leerboekensysteen DEN HAAG Het Tweede-I merlid Laban (soc) heeft de minis van onderwijs en wetenschappen vraagd een grootscheeps leerboek! systeem in te stellen. Het Kamei vindt dat het intrekken van de re| ling voor het gratis in bruikli verstrekken van boeken en leerm delen minder draagkrachtige oud zal dwingen een uitkering kracht! de algemene bijstandswet aan te vi gen. Hij informeert ook waarom de gemoetkoming volgens de nieu 1 studiekostenregeling in twee terra nen wordt uitgekeerd terwijl aanschaffingen vrijwel geheel v< het begin van het schooljaar moei worden gedaan. Jaarvergadering Evangelische Maatschappi (Van een medewerker) APELDOORN De Evan gelische Maatschappij, in de vorige eeuw opgericht als strijd organisatie tegen het ultra montaanse rooms-katholicisme, heeft gisteren in Apeldoorn haar jaarvergadering gehouden als vereniging die vooral gericht is op een meer vreedzame con frontatie van Rome met de re formatie, en omgekeerd. Waarschijnlijk voor het eerst in haar bestaan, althans volgens het hoofdbestuurslid dr. W. Bloemendaal, hield zij 's avonds in de Apeldoornse Johanneskerk een openbare bijeen komst waarin de officiële enige spre ker een rooms-katholiek geestelijke was. Over „Een komende oecume nische kerk?" sprak pater F. H. J. Zwarts, leraar aan het Apeldoornse kleinseminarie. Hoewel de titel een vraagteken droeg, kwam de heer Zwarts gaande weg uit pij een uitroepteken, maar dan wel via een reeks gedachtenstre- pen. Ontmoeting In de ontmoeting der kerken schijnt de fase van de dialoog plaats te maken voor heilig ongeduld, dat haakt naar doen, realiseren en expe rimenteren. Daar zit geen verlangen naar het doordrukken van de zaak achter en daarom kan men dit onge duld heilig noemen. De dialoog heeft al vele belang rijke resultaten gehad. Gemeenschap pelijke studie van de bijbel en de oude kerk hebben de ogen geopend voor de relativiteit van de tot dan toe gangbare standpunten. Relativi teit is geen relativisme, dat alles niet belangrijk vindt. Veel van wat gezien was als het absoluut eigene en absoluut enige in de geloofsgestalte van de eigen kerk, bleek minder absoluut en niet de eni ge geloofsmogelijkheid. Door de aan- oriënteren aan kerkdiensten en an- j dere activiteiten van dë verschil lende kerken deelnemen. Ze willen ook best medeverantwoordelijkheid dragen. Een keuze voor een bepaalde kerk- beschikbaar kunnen stellen met hun sector is hun echter niet best mo gelijk, daarom die kritische distantie. Zij zien evénwel het grote bezwaar van het vormen van een „nieuwe oecumenische gemeente" (naast be staande kerken), een probleem, waar ondermeer de studentengemeenten mee kampen. Deze mensen willen zich op de bestaande kerken richten in de hoop, dat er ook steeds meer tussendeuren open zullen gaan. Drs. Duijvendak geeft toe. dat zo'n klein aantal weinig invloed kan uit oefenen. Hun hoop is er echter op. gevestigd, dat indien niet dit jaar, dan toch volgend jaar. meerderen hun voorbeeld zullen volgen. Zij zul len dan een voortgezette oecumeni sche catechisatie gaan volgen. SITTARD KVP ARP en CHU in Limburg zullen bij de Staten-ver- kiezingen van volgend jaar met een gezamenlijke lijst uitkomen. Op de lijst zal een AR- en een CH-kandi- daat een verkiesbare plaats krijgen. In september zal de leden van de drie partijen worden gevraagd de be sluiten die hun dagelijks bestuur gis teravond nam, goed te keuren. (Van onze correspondent) LOPIK Te Lopik, waar hij sinds 1961 woonachtig was, is over leden de heer H. van der Veen. De- overledene, die 76 jaar is geworden genoot in veel plaatsen in Zuid- Holland en Utrecht bekendheid en was een gezien persoon. Nog vrijwel iedere zondag preek te hij in verschillende plaatsen voor de Hervormd Gereformeerde Evangelisatie. Na enkele jaren hulpprediker te zijn geweest te Nieuwveen is hij vanaf 1921 tot 1961 verbonden geweest aan de ge meente Oude Pekela. Daar was hij ook jarenlang wethouder en an derhalf jaar loco-burgemeester. In de oorlogsjaren heeft de heer Van der Veen een groot aandeel ge had in het verzet. Hij was dis trictscommissaris van het verzet in Oldambt. Ten slotte moest hij onderduiken in- de Alblasserwaard (Goudriaan- Ottoland). Hier heeft hij onder de schuilnaam van dr. Van Heeswijk als waarnemend burgemeester veel werk verzet. De begrafenis is donderdagmiddag te Lopik. Vooraf is een rouwdienst waarin zal voorgaan ds. H. Veld huizen, hervormd predikant te Lopik. dacht voor de bijbel dringt ook in R.k. Kerk mondjesmaat, moest heer Zwarts toegeven persoonl geloof, zelfstandigheid in het gek en verantwoordelijkheid door. I maakt het geloof eerlijker, authenti ker en daarom ook bescheidener. Accepteren Deze aanvaarding van pluriform! teit in het leven der kerken heeft .1; thans echt mogelijk gemaakt, christenen elkaar als broeders h kennen en dat ook de kerken elk als kerken volwaardig gaan accep ren. Maar dan? Wat kan ons na d herkenning nog weerhouden van meenschappelijke liturgie, om aanwezige eenheid ook gestalte te ven? De heer Zwarts meent dat dialoog de voorafgaande fase tot op de bodem moet worden gehc den. Maar hij zei erbij dat verstand heel veel kan bereiken, o in jaren oprecht en eerlijk sprek maar dat het geloof tevens een grijpbare dimensie heeft. Daarom het samen vieren van het avondm niet alleen een teken van eenheid, bereikt wordt, maar ook een tek tot eenheid, want niet wij, maar G brengt bijeen. In de discussie, die door het ringe aantal aanwezigen een levem karakter kon krijgen, maar die een ongewoon vroeg tijdstip mol worden afgesloten, zei de he Zwarts o.m. dat de komende oecura nische kerk geen opheffing van bestaande tradities kan beteken! Het gaat om de concrete kerk en de concrete Christus, niet om een f tie, een ideaal of een vriendenclub. UTRECHT/HAARLEM het aartsbisdom Utrecht ku nen priesters voortaan bij wij van experiment solliciteren na een pastoors- of kapelaar plaats. Zo'n sollicitatie zal in behande worden genomen door een sollicit! commissie, bestaande uit in Utr werkende priesters. Ook in Haai werden in het informatiebulletin I priesters in twee advertenties sol tanten opgeroepen. Op deze wijze men een pastoor voor Uitgeest en moderator voor een kweekschool Hilversum aantrekken. De proef in Haarlem wordt genoi op voorstel van de priesterraad, overleg met de deken, kerkbestuur, rochieraad en het bestuur van kweekschool werden de eisen vooi betrokken kandidaten geformuleerd. Voor Uitgeest wordt een priester vraagd tussen de veertig en vijftig die de parochianen door middel huisbezoek moet helpen in deze kerkelijk te zijn. Voor de moderator in Hilversun geen leeftijdsgrens opgegeven, moet hij ervaring hebben op het gel van de catechese en dagelijks voorj in de eucharistie voor de fraters. Naar aanleiding van het Utree! experiment schreef het Bre< bisdomblad in een commentaar: dit systeem het haalt, komt onze 1 in de pas met de reformatorische haalt zij vele andere instanties Want inspraak bij de benoeming burgemeesters, professoren en dei lijke is nog een te bevechten zaak."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2