ZOMERSE ACTIVITEITEN
VRAGEN NU AANDACHT
krant van
FORMAAT
AMADEUS
VPRO-protest in
radio-kwartier
Etherseizoen loopt af
NPB vraagt
eigen zendtijd
CAROLINA YES
door
John Knittel
DINSDAG 20 MEI 1969
Binnen kijken
ACHTER het Nieuws liet gisteravond
iedereen die maar wilde binnen kij
ken in het Amsterdamse Maagdenhuis,
waar het niet zo behaaglijk toeging, door
dat de studenten het niet eens waren met
tlkaar over discussiezaken. Maar er werd
toch druk gedebatteerd, gezongen, mu-
siek gemaakt en geschaakt. Ook zag men
het dichtspijkeren van ramen in het pas-
gerestaureerde gebouw. Actiebeelden op
straat completeerden de reportage, die de
VARA aan de informatieve kant hield, er
wel de nadruk op leggende dat het isole
ment van de studenten met de minuut
poter werd.
De NTS gaf toelichting op de voorbe
reiding van „Operatie Icarus", het para
chute springen door nieuwelingen, dat
vanavond op Nederland 2 is te zien en
waaraan bijzonder veel organisatie vooraf
moet gaan. Franse tv-technici zijn op
Gilze-Rijen om te helpen met de mee
gebrachte minicamera's, die de springers
op de helm zullen dragen.
Tussen veel amusement zond de KRO
tn hoogst boeiende film uit over de ne-
gerbevolking van Mississippi, waar 3e
rassendiscriminatie hoogtij viert. Een
treffend en breed relaas over de totale
onmacht van mensen om hun -maatschap
pelijk lot tot verbetering te brengen,
waarbij men zich afvraagt hoe dat alles
mogelijk is in een welvaartswereld die ge
baseerd is op de begeerde normen van
democratie en vrijheid.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM „De AVRO gaat
nu sluiten, welterusten, goedenacht',
was verleden week het thema van
dr. Kater in de laatste „Deze dag"
op een AVRO-zenddag en gistermid
dag ging het voor de driemaal 5 mi
nuten teruggegeven maandagmid
dagkwartier van de VPRO in. Hoe
wel dit kwartier juist 3 uur VPRO-
uitzending vol maakte, gebruikte de
VPRO het om protestkreten de ether
in te zenden.
Tegen achtergrondmuziek werd
herhaalde malen dreigend gezegd:
„Dit is VPRO, met een kwartier
zendtijd. Dit is een kwartier zendtijd,
opgedrongen door het bestuur
van de Ned. Radio Unie, als compen
satie voor het verliezen aan de
AVRO van driemaal vijf minuten
van de rubriek „Deze dag". Wie het
niet begrijpt: VPRO, postbus 11, Hil
versum."
Dit was óók een stukje van het
aeuwe gezicht van de VPRO: niet
»'n volwassen gedeelte. maar
misschien heeft het meest intellectue
le gezicht ook wel een kinderlijk
trekje. Het blijft vervelend voor de
VPRO dat de regelmaat van „Deze
Dag" is doorbroken, maar wij ge
loven niet, dat dit moet worden uitge
vochten ten koste van de luisteraars:
als men in 5 minuten een onmisbaar
goed programma kan bieden, wat
had er dan niet in dit kwartier kun
nen worden geboden?
HILVERSUM De zomer
nadert en dat betekent in de
ether einde van series, onder
brekingen tot oktober en het
vullen van de gaten door zomer-
specialiteiten.
Bij de NCRV zal veel werk worden
gemaakt van de familiequiz en daar
weet u reeds alles van: deze vervangt
min of meer het boeiende studen-
ten-vraagspel, dat op zaterdag 24 mei
in finale gaat met de 4 best-geklas
seerde teams, nl. uit Leiden, Delft,
Amsterdam (VU) en Tilburg.
Diezelfde avond neemt Rien van
Nunen afscheid als „Eerste man",
zijn taxi gaat naar de sloper en Freek
geeft het chaufferen er aan om han
delaar te worden.
Bij de NCRV-radio is het zieken-
programma „Onder de hoogtezon"
gesplitst: er komt op zaterdagochten
den een „Solarium" bij (ter com-
Feike Asmas zes
orgelconcerten
Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De NCRV-radio ia
zondag begonnen met uitzending van
de zes uitzonderlijke orgelconcerten,
welke Feike Asma ter ere van zijn
40-jarig kunstenaarsjubileum voor
deze omroep in Parijs heeft laten op
nemen.
Het betreft de uitvoering van de
zes orgelsymfonieën van de Franse
componist Louis Vierne, die destijds
het imposante orgel in de Parijse No
tre Dame bespeelde.
Voor Feike Asma betekende deze
vererende opdracht een zeer groot en
zwaar werk, waarvoor hij zich drie
maanden heeft teruggetrokken. Het
Parijse orgel telt 109 stemmen, ver
deeld over 5 klavieren en pedaal.
De NCRV zal om de andere week
in de serie „Monumentale orgels" tel
kens een van de symfonieën, die
slechts weinig worden gespeeld, laten
horen.
UTRECHT De Nederlandse Pro
testantenbond gaat eigen zendtijd aan
vragen. De NPB is verontrust over de
ontwikkelingen by de VPRO, aange
zien men het gewaar aanwezig acht
dat het vrijzinnig christelijk en reli
gieus humanistisch element in radio
en tv onvoldoende zal doorklinken.
De nieuwe statuten van de VPRO,
waarin onder andere is vastgelegd een
kritische verbondenheid met vrijzinnig
christendom en humanisme, geeft de
NPB de hoop dat de verontrusting
wordt weggenomen. Toch heeft men
besloten het besluit van 21 mei 1966
tot het aanvragen van eigen zendtijd
uit te voeren.
pensatie van de verloren zendtijd op
Hilversum III) dat het hele gezin wil
bereiken met o.a. „levend" cabaret
als gezinswedstrijd en eenmaal per 4
weken een praatje van de hoogtezon-
dominee. Verschillende programma
onderdelen worden opgenomen in
zieken- en verpleeghuizen.
De Steravond wordt vervangen
door „Raket", een amusementspro
gramma dat de aantrekkelijkheid zal
hebben van het onvoorziene" op ac
tueel gebied en verder vakantletips
en verhalen bevat, elke week in
formatie over een bepaalde drank en
natuurlijk een wedstrijd „Qulzspel
mee", waaraan iedere luisteraar kan
meddoen. Prijzen op reisgebied zijn
te winnen. Er zal verder in deze uit
zending die 2 uur en een kwartier
duurt, veel lichte muziek zijn te ho
ren en er komen gasten binnen die
iets met de actualiteit hebben te ma
ken.
De NCRV herhaalt een reeks
hoorspelen, o.a. twee van de drie
Middelnederlandse spelen die te ho
ren zullen zijn op vrijdagavonden.
Voorts zal prof. dr P. J. Roscam Ab-
bing uit Groningen op Eerste
Pinksterdag een reeks van 10 zondag
avondlezingen beginnen over maat
schappij-kritiek.
Herhalingen
Herhalingen van hoorspelen en van
amusementsreeksen treft men ook
aan in de zomerprogramma's van an
dere omroepen. De radio kan zich
herhalingen permitteren, nu de tele
visie de avonduitzendingen in haast
•alle gezinnen concurreert. In de va
kantie wil er nog wel eens meer naar
de radio worden geluisterd en dan is
het meeste „nieuw". Voor frekwente
radioluisteraars is meestal het zo
merseizoen lichtelijk teleurstellend.
Nieuw bij de VARA-televisie is,
dat het programma „Zo maar een
zomeravond", opgebouwd uit actuali
teiten en amusement, nu in haar ge
heel uit Amsterdam komt: geen
geschakel dus meer van tent naar
studio.
Het spel-element zal niet ontbre
ken. O.a. worden drie personen on
dervraagd over een bekende Neder
lander en een panel heeft daarbij het
laatste woord. Er komen natuurlijk
ook allerlei zingende en musicerende
gasten. Niet meer Henk van Stipri-
aan, maar Elles Berger, Pier Tania
en Koos Postema zijn presentatoren.
Vele kijkers zullen er blij mee zijn,
dat de "VARA weer 6 afleveringen uit
de serie „De laatste vijf minuten"
heeft te bieden: U weet wel, die
Franse detectivespelen. Op 6 juni zal
er weer een TV-rechtzitting worden
gehouden: het betreft dan een geval
van jeugdcriminaliteit voor de kin
derrechter.
Plum Plum
Niet Pipo, maar de Franse pop
penserie „Plum Plum" vervangt drie
maanden ide kleuterserie „De Fabel
tjeskrant", die op 1 september weer
.terugkeert. Ook het Franse program
ma is in kleuren.
RADIO
:VAJVA^ONDi
'televisie*
vanavond!
19.52 Zoeklicht: culturele actu
aliteiten. 19.57 Mededelingen.
20.00 Journaal. 20.25 De woede
van Malgret. tv-spel. 21.10 Au
teurs te gast in de studio. 22.15
Nieuws.
Hilversum I 402 m. KRO
18.30 Nieuws. 18.42 Actualitei
ten. 19.00 Licht ensemble en
solisten. 19.45 Zoekend gelo
ven, godsdienstige lezing.
20.00 Stereo: Bel Canto: opera
muziek (opn). 20.45 Verzuiling
ontzuiling?, beschouwing.
21.00 Klassieke kamermuziek
(opn). 21.30 Stereo: Radio Ka
merorkest en solist. 22.25 O-
verweglng. 22.30 Nieuws. 22.38
Parlementair overzicht. 22.45
Mededelingen. 22.50 De zingen
de kerk. 23.05 Kon tekst: maga
zine waarin op de dingen
wordt doorgepraat. 23.50 Stere-
o: Licht gevarieerd platenpro-
gramma. 23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II 298 m. AVRO
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojour
naal. 18.25 Stereo: Metropole
orkest: lichte muziek. 18.55
Paris vous parle. 19.00 Ama
teurs musiceren: Harmonie or
kest. 19.30 Nleu.ws. 19.35 Ver
geet 't maar: grammofoonpla-
tenprogramma met stripver
haal. (Van 20.30-20.40 Reportage
van Olympla's Tour door Ne
derland.) 21.00 Licht orgelspel.
21.30 Hlerlng: een programma
voor jonge mensen. 22.05 Muze
zonder make-up: cabaretpro
gramma door jonge artiesten.
22.30 Nieuws. 22.38 Radiojour
naal. NRU: 22.55 Stereo: Mu
ziek van deze eeuw. 23.55-24.00
Nieuws.
Nederland I. NTS: 18.30 Jn
kleur De Fabeltjeskrant. STER:
18.56 Reclame. NTS: 19.00 Jour
naal. STER: 19.03 Reclame
IKOR/C VK/RKK19.07 Ken
merk, informatierubriek over
kerk en samenleving. NCRV:
19.32 Country Western-show.
STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. NCRV: 20.20 Actualitei
tenrubriek. 20.45 Gevraagd:
het beroep van musicus. 21.50
Durf te leven, programma
over bejaardenzorg. 22.25 In
kleur: Zang met piano en vi
ool. Bond zonder Naam: 22.30
Denk.... Durf... doe! NTS:
22.40-22.45 Journaal.
Nederland II. NTS: 18.50 In
kleur De Fabeltjeskrant. STER:
18.56 Reclame. NTS: 19.00 Jour
naal. 19.03 Kapitein Zeppos
TV-feuilleton voor de jeugd.
19.28 Operatie - Icarus: fllmre-
portage van de vliegbasis Gil-
ze-Rljen. STER: 19.56 Reclame.
NTS: 20 00 Journaal. STER:
20.16 Reclame. NTS: 20 20 Klei
ne potjes hebben grote oren.
TV-feullleton. 20.50
Denk-Beeld: programma over
geestelijke stromingen in onze
samenleving. 21.40 In kleur:
Verbinding met. Lugano. In
ternationaal liedjes - program
ma. 22.03 Journaal. 22.10-22.15
Samenvattende reportage
Olympla's Tour door Neder
land.
België Nedcrl. Kanalen 2 en
10. 18.53 zandmannetje. 19.00
magazlen voor het gezin. 19.50
Keurig Frans, taalwenken.
Hilversum I. 402 in. NCRV:
7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Lichte grammo-
foonmuzlek met nieuws en ac
tualiteiten. TROS: 8.00 Nieuws.
8.11 Verzoekplatenprogramma
voor de militairen. (8.30-8.32
Nieuws: 9.00-9.10 Gymnastiek
voor de hulsvrouw). 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Voor de kleu
ters. 9.55 Stereo: Klassieke
grammofoonmuzlek. 10.50 Voor
de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02
Plek Uur: wedstrijdprogram
ma. 11.45 Actualiteiten. 11.55
Mededelingen. KRO: 12.00 Ge
varieerd programma. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Mededelin
gen t.b.v. ,land- en tuinbouw:
12.30 Nieuws: 12.41 Actualitei
ten: 13.00 Raden maar....).
NCRV: 14.00 Radio Kameror
kest en solist. 15.00 Stereo:
Lichte grammofoonmuzlek.
Tussen 15.45-16.15 uur evtl. re
portage over Olympla's Tour
door Nederland. 16.00 Nieuws.
16.02 Stereo: Voor de jeugd.
17.00 Twlen-Popradlo. 17.50 O-
verheldsvoorllchtlng. NCRV:
18.00 Geestelijke liederen (gr).
Hilversum II. 298 m. VARA:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.23 Stereo: Licht pla-
tenprogramma (I). (7.30-7.35
Van de voorpjkglna.) VPRO:
7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nieuws en actualiteiten. 8.20
Stereo: Licht platenprogram-
ma (II). (8.30-8.35 Van alle
markten thuis.) 9.00 Stereo:
Licht gevarieerd muziekpro
gramma. 9.40 Schoolradio. 10.00
Lichte grammofoonmuzlek.
10.50 Voor de kleuters. 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de vrouw.
11.40 Stereo: Fluit en piano.
12 00 Stereo: Promenade or
kest. 12.30 Stereo: Licht
ensemble. 12.54 Voor het plat
teland. 13.00 Nieuws. 13.11 Ac
tualiteiten. 13.20 Stereo: Mo
derne Roemeense muziek fgr.).
13.45 Gesproken portret. 14.00
Voor de kinderen. 15.00 stereo:
Fluit en claveclmbel. 15.10
Strijkkwartet. 16.00 Nieuws.
16 02 Muziek en brieven. 17.00
Stereo: Kinderkoor. 17.20 Voor
de Jeugd. 17.55 Mededelingen.
Hilversum III. 240 m. en
FM-kanalcn. NCRV: 9.00
Nieuws. 9.02 Lichte vokale mu
ziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Nieu
we langspeelplaten met cri-
tisch commentaar. NRU: 11.00
Nieuws. 11.03 Muziek-lezen
(12.00 Nieuws.) AVRO: 13.00
Nieuws. 13.03 Radio-journaal.
13.06 vrolijk platenprogramma.
(14.00 Nieuws.) 15.00 Nieuws.
15.03 Arbeidsvitaminen. 16.00
Nieuws. 16.03 Licht platenpro
gramma. 17.00 Nieuws. 17.02
Radiojournaal. 17.05-18.00 Pop
en countrymuziek.
TELEVISIE
HOKKEN
Nederland L NTS/NOT:
11.00-11.50 School-tv. KRO:
17.00-17.35 Voor de kinderen.
België: Nederlands progr.
Kan 3 en 10: 17.00-18.00 Voor
de Jeugd.
Tot de NTS-plannen voor de zomer
behoort verder het vertonen van nog
enige afleveringen van „Dubbelspi
on" en van de serie „De 21ste eeuw"
start op resp. 27 mei (Ned. 2) en 16
juli (Ned. 1).
Op woensdag is van 4 juni t/m 2
juli weer het Holland Festival Maga
zine op Ned 1 en op woensdag 9 juli
is een deel van de avond gereser
veerd voor uitzending van de finale
van het Scheveningse Songfestival.
De TROS heeft voor de zomer be
halve de al aangekondigde 3 regiopró-
gramma's drie nieuwe buitenlandse
filmseries op stapel staan, n.l. een
doorlopende komedie „Cohen en Kel
ly", een Engelse detectivereeks „Mr
Rose" en 6 afleveringen van de Ame
rikaanse serie „The Champions". Ook
komen er 4 Duitse thrillers naar het
patroon van „De laatste 5 minuten"
op het scherm. Mevrouw Muir ver
dwijnt binnenkort met spook en al.
In juni is de finale van de voetbal
quiz Schoppentroef te verwachten.
Kwispelen
De AVRO-radio is nieuw met een
vrouwenprogramma „Rondom 12" op
dinsdag- en donderdagochtenden van
11.30 - 12.30 uur, vol tips, informatie,
praatjes over kinderbelevenissen, een
spelletje en zelfs de beursberichten.
Het spelletje, Kwispel genaamd, zal
op genoemde dagen bovendien wor
den gespeeld in het zlekenprogramma
Palet en in het platenprogramma
Dlssonantjes om 5 uur, zodat het tel
kens driemaal per «dag is te horen.
Een panel moet de ware toedracht
van een verward verteld verhaal ont
dekken.
Ludwig Berger
overleden
SCHLANGENBAD De Duitse re
gisseur, Shakespeare-kenner en schrij
ver dr. Ludwig Berger is in de leeftijd
van 77 jaar overleden. Hij werd reeds
geruime tijd wegens trombose behan
deld. Dr. Berger werkte in de jaren
twintig bij het Deutsches Theater in
Berlijn onder Max Reinhardt.
Als filmregisseur bij de UFA en in
Hollywood verwierf hij zich een
naam. in het bijzonder door zijn mu
ziekfilms als „Walzerkrieg" (1933),
„Trois Valses (1939—1940 in Frankrijk)
en ook door zijn tijdens zijn Nederland
se emigratietijd (1936—1937) ontstane
verfilming van Pygmalion.
Tijdens het nazi-bewind in Duitsland
émigreerfle Berger via Nederland,
Frankrijk en Engeland naar de Ver
enigde Staten. Hij keerde aan het eind
van de tweede wereldoorlog terug naar
Duitsland, waar hij als toneel- en tele
visieregisseur werkzaam was.
Behalve in de werken van Shake
speare was dr. Berger ook thuis in de
muziek. Voorts schreef hij scenario's,
stukken voor radio en t.v. en histo
rische werken.
Zijn eigenlijke naam luidde Ludwig
Bamberger.
Spaanse Massiel is sinds zij op 't onverwachtst in
1968 glorieerde op het Eurovisie Songfestival van een
watervlug, vurig meisje een hele dame geworden, al
heeft zij aan hartstocht bij het zingen nog niets inge
boet. Boze tongen hebben beweerd, dat Massiel na haar
Europees succes in de vergetelheid is teruggevallen,
maar niets is minder waar: zij is een internationale
ster geworden en als zodanig is zij vanavond in een
sterrenparade in Lugano's Kursaal, door de NTS uit te
zenden, te horen en te zien.
Hier een nieuwe foto van Massiel, die heel trots is
op haar prachtige zwarte haaV.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 NCRV
7.07 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Ken-merk.
8.20 uur actualiteiten.
8.45 uur Gevraagd: een musicus.
9.50 uur slot serie „Durf te leven": o.a. de bijstandswet
Ned. 2 NTS
7.03 uur Kapitein Zeppos, daarna reportage para
chutespringen.
8.20 uur aflevering „Kleine potjes".
8.50 uur Denkbeeld: geestelijke stromingen.
9.40 uur Internationaal liedjesprogramma uit Lugano.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I KRO
8.00 uur Bel Canto.
8.45 uur lezingenreeks „Verzuiling - ontzuiling?"
Radio Kamerorkest speelt.
11.05 uur magazine Con tekst.
Hilversum II AVRO
7.35 uur amusementsprogramma „Vergeet 't maar".
9.30 uur scholieren ondervragen dienaren van klassie
ke en lichte muziek in „Hiering".
10.05 uur jonge artiesten met protestliedjes e.d.
10.55 uur (NRU) Muziek van deze eeuw.
Lappie Loep en de Molboor
8. „Ze ziin nog niet helemaal goed afgesteld, maar dat doe
ik onderweg wel. We moeten wel zorgen, dat we straks op
dezelfde plaats weer omhoog komenJonas rilde als
een riet. „Wat is er, Jonas", vroeg Lappie. „Ik ben het er
nog niet mee eens, hoor, ik vind het allemaal zo grieze
ligWeetal lachte. „Ach man, er kan toch niets gebeu
ren." Ondertussen trok de Mol-boor langzaam de grond in,
de losgeboorde aarde achter zich deponerend. „We kunnen
ook harder, hè?" voeg Jonas, die weer een beetje van de
•hrik bekomen was. Weetal knikte. Hij wees op een wit
knopje. Enthousiast trok Jonas het knopje helemaal uit
De motor zoemde luider en de Mol-boor groef zich twee
maal zo snel verder de grond in. „Zo, niet tè vlug",
mompelde Weetal en wilde het knopje weer induwen,
maar tot zijn grote schrik bemerkte hij, dat het knopje
wel ingedrukt kon worden, maar dat de motor er niets
minder hard om draaide. Voorzichtig keek hij naar zijn
passagiers die echter niets van zijn schrik bemerkt had
den
{Een wereld in wording)
187 -«■*
„Ga jij er maar zitten".
Onder gejuich kwam een man met een adelaarsgezicht
binnen. Lange krullen vielen over een donkere, ruwe cape,
die over zijn brede schouders geworpen was.
„Leve maestro Ignatio!" riep iemand in het Italiaans.
„Bied hem die plaats aan", zei Amadeus tegen Melchior.
Deze baande zijn weg naar de beeldhouwer en leidde hem
naar de ereplaats. Maestro Ignatio bedankte de jongeman
met een hoofse buiging en ging zitten. Slechts zelden ver
toonde deze machtige Serviër zich bij de uitvoeringen van
de Atlantropa-cluh. Soms kwam hij in de „Vuurkring" en
maakte snelle scnetsen met behulp van een zaklantaarn. Zijn
eigen woning bleef echter voor de mensen gesloten. Hij
schiep daar zijn beelden in een geheimzinnige eenzaamheid.
De jongen, die hij zijn zoon noemde en die zijn discipel, kok,
knecht, verzorger en metgezel was, zat thans met gekruiste
benen op de grond naast hem en zo groot was de macht, die
er van Iganatio's persoonlijkheid uitstraalde, dat het luide
gepraat om hen heen langzaam wegstierf. Met de armen
over de borst gekruist staarde de meester naar het podium,
waar een Steinwayvleugel stond. Zijn gezicht leek uit mar
mer gehouwen. Zelfs toen Pauline plotseling onder applaus
het podium besteeg, veranderde de uitdrukking van zijn
gezicht niet. Er verscheen alleen ln zijn ogen een vriendelijk
licht, toen hij de jonge vrouw in haar eenvoudige zwarte
japon zonder mouwen naar 'voren zag komen. Zijn blikken
volgden haar bewegingen als onder een betovering. Toen
iedereen in de handen klapte, bleef hij onbeweeglijk als een
standbeeld; voor hem had slechts één ding waarde, en dat
was schoonheid en schoonheid alleen. Het publiek was stvl
geworden; zou la sora nu gaan spelen? Maar neen, haar
blikken zwierven door de hal en zij begon met een beschei
den, aarzelende stem te spreken: „Ik ben trots en dankbaar,
dat ik vanavond voor u mag spelen. Er zijn mensen, die
beweren, dat men een speciale opleiding behoeft om klassie
ke muziek te kunnen begrijpen en naar waarde te schatten.
Zij zeggen, dat er een muziek is voor de massa en een
muziek voor de enkeling. Dat is niet waar. Er bestaat slechts
goede en slechte muziek. De taal van de grote meesters is de
taal van een harmonie, die ledereen verstaat die van muziek
houdt-en er zich voor openstelt. Ik ben gelukkig, dat ik met
mijn geringe krachten het voorrecht heb enige van de grote
meesters voor u te vertolken. Ik zal eerst een ballade van
Chopin voor u spelen. Dank u".
Met grote bijval werd de kleine speech ontvangen en de
mensen drongen naar voren. Melchior zorgde ervoor, dat de
ruimte in het front van de zaal open bleef. De lichten in de
hal werden gedoofd en er heerste absolute stilte. Pauline
hief haar armen langzaam op en sloeg de eerste akkoorden
aan. Amadeus kon haar juist zien tussen de hoofden van
twee mannen die voor hem zaten. Zij zat iets van de piano
af, hield de armen licht gebogen en speelde zonder zichtbare
inspanning. Als in diepe aandacht was haar voorhoofd ge
fronst, hetgeen haar een uitdrukking van osgewone kracht
gaf. De mensen staarden met wijd geopende ogen naar haar,
alsof zij een wonder aanschouwden en ze dorsten nauwelijks
adem te halen. Amadeus' hoofd zakte voorover en hij verviel
in een droomwereld, die ver van de werkelijkheid verwij
derd was. Of was zijn droomwereld juist de ware werkelijk'
heid? Een wereld vol liefde, waar groene paden langs stille
rivieren liepen, waar diepe schaduwen waarden en waar
mensen woonden, die hartstochtelijk lief konden hebben. In
die wereld was de mens een discipel van de zon, en dagen
en nachten gingen voorbij in een eeuwigdurende vreugde.
De laatste akkoorden stierven weg. Hij hief het hoofd op en
zag Paulines handen langzaam van de toetsen wegglijden.
„Una Machina!" Er verhief zich een Italiaanse stem uit de
menigte. „Bravo, bravo!" Deze uitroep werd gevolgd door
een donderend applaus. Pauline glimlachte, stond snel op en
liep door een haag van mensen, die zich als bij toverslag
vormde, naar de „artiestenuitgang". Haar knieën knikten en
zij bedwong met moeite haar tranen. Als tweede nummer
speelde zij Schubert's Wanderer-fantasle, die met dezelfde
geestdrift ontvangen werd. Na ees korte pauze kwam zij
weer op om Salvatore te begeleiden.
Een geroep van „Caruso-Caruso" werd hoorbaar. Het was
alsof een troep beren hun goedkeuring uitbromden. Pauline
keek met trots naar haar leerling. Hij droeg een bombazij
nen broek, een zwart hemd en jasje en had raffia-schoenen
aan.
(Wordt vervolgd)
tolawaar
KOMENI>6
-AAS&IS26N
7" o 200 MWL NAAR'
hOÊV/ÊR1 f V HgT2UlD£W'
Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh
1221: „Wel sakkerloot,"
zei Gozewijn van Uylen.
„Nog meer verrassingen.
En wat is dat dan wel
voor een verrassing?"
„Gaat U maar met me mee
naar huis," antwoordde de
smid. „Dan zal ik hem U
graag laten zien." „Die
uitnodiging neem ik blind
aan," lachte Gozewijn.
..Zullen we dan maar
meteen?" „Mij best,"
zei de smid, en even later
liepen de twee mannen al
door de donkere straatjes
van het dorp naar de
smidse toe. „Ik heb de ge
velsteen van huize Uylen
borgh gevonden," vertelde
de smid. „Hij stond ge
woon bij mij op zolder boven de werkplaats. En weet U wat ik nou ga
doen? Als ik een beetje goed verdien van het jaar, laat ik- myn huis in de
oude vorm restaureren." „Een uitstekende gedachte, meneer Verholen,"
vond Gozewijn van Uylen. „Dat moet een aanwinst worden van grote, cul
tuur-historische betekenis. Rijkhuyzen zal trots op U zijn. Ik zie het al
voor me. Huize Uylenborgh in zijn oude luister hersteld, met gevelsteen en
al. Ik ben trouwens erg benieuwd naar die gevelsteen„Die krijgt
U te zien, meneer Van Uylen," lachte de smid, en hij opende de deur van
zijn gezellige woning. „Gaat U hier maar even zitten, dan haal ik de steen."
Even later kon Gozewijn van Uylen al een blik op de fraaie gevelsteen
werpen. „Uit 1831,.., geweldig...," mompelde hij ontroerd...
FERDNAND