DRUK BEZOCHTE MBEMA-ZED1GSDAG
God
en
eeuwig Deselfde
toch altijd anders
GEZAGSPROBLEEM
IS ER ALTIJD
AL GEWEEST
Kardinaal Reran
overleden
Youth for Christ
hield festival
Een woord voor vandaag
DR. DE RU
PREEKT IN
R.K. KERK
Zeeland titel
EHBO
GEREF. EVANGELISATIECONGRES
kwijt
ICCC-jongeren
bezinnen zich
op de toekomst
Er zit muziek in de zending
Zendingsconferentie
vrije evangelischen
Geref. synode
Kerken achter
krotbrief
Internationaal
beraad kerkelijk
zeemanswerk
„Kerken wari
te hard voo
humanisten'
„Anti-christ woedt in onze westerse wereld
BEROEPÏNGSWEÏ
MAANDAG 19
Vorige week schreef ik over het verlost worden van de kinde
ren van God en wat in ons dagelijks leven bijdraagt aan die
verlossing: Voorbedede bijstand van de Geest en het eigen
vurige verlangen en hopen. Als Paulus over dit alles aan de
Philippenzen schrijft, w hij toch nog bang dat hij verkeerd
begrepen wordt.
Daarom voegt hij er aan toe: Dat met alle vrijmoedigheid,
zoals steeds, ook nu Christus zal worden grootgemaakt in Zijn
lichaam, hetzij door mijn leven, hetzij door mijn dood".
Met deze woorden laat hij ons zien, dat wij maar al te vaak
het woord „verlossing" veel te aards interpreteren. Wij denken
dat „verlossing" te maken heeft met genezing van een licha
melijke kwaal. Paulus zegt dat verlossing ook ons sterven kan
betekenen, let maar op de woorden: „hetzij door mijn dood".
Verlossing is niet dat wij weggenomen worden uit het lijden,
of de dingen die wij hier op aarde niet leuk vinden, maar dat
geen enkele macht op aarde ons meer kan dwingen iets tegen
onze wil te doen, waardoor de macht van God verduisterd
wordt. Verlossing wil zeggen dat God tot Zijn doel kan komen
met ons leven.
We lezen vandaag: Handelingen 2 22-36.
ROTTERDAM Dr. G. de Ru.
praeses van de hervormde synode,
zal op Eerste Pinksterdag 's morgens
preken in de rooms-katholieke kathe
drale kerk aan de Mathenesserlaan.
Dit gebeurt naar aanleiding van het
veertigjarig priesterjubileum van bis
schop Jansen, die zelf tijdens deze
dienst zal voorgaan in de eucharistie
viering.
Dr. De Ru werkt aan de dienst mee
in zijn functie als voorzitter van de
Raad van Kerken in Nederland.
GRONINGEN Het Drentse dorp
Valthermond is kampioen geworden
tijdens de nationale EHBO-wedstrij
den zaterdag in Groningen. Zeeland
de vorige kampioen was Oostka-
pelle is hierdoor de wisselbeker
asm Drente kwijtgeraakt. De
wedstrijdploegen moesten in De Har
monie in Groningen hun kunnen to
nen bij een geënsceneerd ogeval.
Tweede werd Amerongen (Utr.). De
prestaties werden beoordeeld door
een jury onder leiding van de Haagse
arts C. J. Leene.
(Van een medewerker)
DRIEBERGEN Het afgelopen
weekeinde hield het ICCC-Jeugdcon-
tact haar voorjaarsconferentie in
Driebergen. Deze goed bezochte con
ferentie had als thema: en het
leven der toekomende eeuw". Refe
renten waren prof. drs. J. P.
Versteeg, hoogleraar te Apeldoorn in
de theologie en prof. dr. J. Pirns te
Utrecht in de niet-westerse sociolo
gie.
Prof. Versteeg refereerde over
„Signalen van het leven der toeko
mende eeuw". Als signalen noemde
spreker: het ontbreken van de vrede
op aarde („oorlogen zullen er altijd
blijven, ze zijn een gevolg van de
zonde"), de machtsbundeling zowel
op economisch als op religieus gebied
(b.v. de overdreven aandacht van de
Wereldraad van Kerken voor de an
dere wereldgodsdiensten).
Als de positieve signalen van het
toekomende leven noemde spreker de
ontwikkelingen rondom Israël, zij het
dan met enige reserve en de ontwik
keling in de Kerk van Jezus Christus
(de toenemende zendingsactiviteiten).
De enige manier om eerlijk over de
toekomst te denken, is ons te hullen
in het gewaad van Christus, aldus
prof. Versteeg, waarna een interes
sante discussie volgde.
Veel aandacht werd besteed aan de
situatie in Oost-Europa (met dia's en
film) en Ierland.
Tijdens de gehouden huishoude
lijke vergadering werd Krijn de Jong
als voorzitter en Jan Oosterbeek als
bestuurslid van het ICCC-Jeugdcon-
tact gekozen.
's Zondagsavonds refereerde prof.
Prins over „Geen revolutie, maar Re
formatie". Spreker betoogde dat hij
niets zag in „berekende revoluties"
zoals b.v. Herberg Marcuse voorstaat,
maar dat het de taak is van Christe
nen zich in te zetten om vrede en
gerechtigheid op deze aarde te bevor
deren.
(Van een medewerker)
OLDEBROEK „Er zit mu
ziek in de zending!" die woor
den, ontleend aan de preek, zijn
kenmerkend voor de conferentie
van de Zending van de Bond
van Vrije Evangelische Gemeen
ten beter bekend als Samosir-
zending die dit weekend in
Oldebroek werd gehouden.
Reeds de werkvergadering op za
terdagmiddag had een opgewekt ka
rakter. Er was een goede opkomst
van afgevaardigden uit de meeste bij
de Bond aangesloten gemeenten; er
waren goede berichten van de
verschillende terreinen, waarmee de
ze zending verbonden is in Indonesië,
UTRECHT Het moderamen Van
de generale synode van de Gerefor
meerde Kerken deelt mee, dat als
uiterste termijn voor de inzending
van stukken voor haar agendum is
vastgesteld: dinsdag 1 juli 1969.
Het adres voor de inzending van
stukken is: ds. K. J. Schaafsma, Prof.
v. Bemmelenlaan la, Utrecht-5.
BURLINGTON De politie heeft
tijdens rassenonlusten in de Ameri
kaanse stad Burlington (Noord-Caro
lina) een 25-jarige neger neergeschoten.
Een andere neger raakte gewond. Sluip
schutters maken het noordelijk deel
van de stad onveilig.
De politie heeft minstens negentig
mensen gearresteerd, die het uitgaans
verbod negeerden.
ERMELO De Bondsdag van de
Bond van Gereformeerde Mannenver-
enigingen heeft in Ermelo ruim 600
bezoekers getrokken. Dr. C. Gilhuis uit
Den Haag, assessor van de synode sprak
over „Gezag en geiagsbeleving van
daag". Spanningen tussen gezag en ge
hoorzaamheid zijn er altyd
aldus dr. Gilhuis.
geweest,
Horizontaal: 1. bewaarder van een
kerk-zwemvogel. 2. vuur (Ma-
leis)-gordel-titel (afk.) 3. myth, fi
guur-deel van de mast. 4. biersoort
boom-thee (Eng). 5. een zekere-voeg-
woord- taaie aardsoort. 6. staat soms
boven drukwerk-onbep. voor-
naamw-wiersoort 7. korter-niet be
groeid. 8. vreemde munt-rivier in
Engeland-halsdoek. 9. bosgod-tel
woord-zangstem.
Verticaal: 1 specerij - wolvlokje. 2.
plotsellng-vogel. 3. snoer van een
hengel-stad in Z.H. 4. stap-plaats in
Zeeland. 5. vordering-ingang. 6. zui-
ver-misprijzen. 7. water in N.H.-
meisjesnaam, 8. vreemde munt-ge-
lijk. 9. tent-plaats in Gelderl.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor. 1. basis. 4. do. 5. ik. 7. rond, 9.
akal, 11. wee. 12. elf, 14. los, 16. L.K.,
18. om, 19. li, 20. in. 21. el, 22. er. 23.
op, 25. mi. 27. sip, 29. hop, 31. elp, 33
sela, 35. snte. 37. na. 39. os. 40. traan.
Vert. J. bon. 2. si, 3. sik. 4. doel. 6.
kalm, 7. r?, 8. de. 9. af, 10. L.O., 11.
Wales. 13. la. 15. strop. 17. kip, 18.
olm, 23. open. 24. Po, 26. iets, 28. is,
ha, ?0. pa, 32. Ie, 34. lat, 36. non,
Als redenen waarom het gezagspro
bleem vandaag met zoveel accenten
voor ons staat, noemde dr. Gilhuis: de
waardedaling der tradities als gevolg
van de snelle veranderingen en ver
schuivingen in de maatschappij en sa
menleving; de toenemende saecularisa-
tie; het in discussie en discrediet gera
ken van de goddelijke factor van het
gezag; het feit dat gezag vaak mis
bruikt is als rem tegen sociale voor
uitgang en ontwikkeling; en dat gezag
en macht in het verleden nog synoniem
zijn geweest
Voorts noemde dr. Gilhuis in dit ver
band dat er een sterk democratiserings
proces gaande is in verband staande
met de mondigheid, waartoe de mo
derne mens zich verklaart: de massa
media en de óver-regulering van de
maatschappij.
Er zijn, aldus dr. Gilhuis glorieuze
revoluties geweest die structurele en
maatschappelijke vormen vervingen
door betere. Alleen In het uiterste ge
val mag geweld gebruikt worden, om
dat deze wijze van omwenteling altijd
in geweld blijft hangen. Hij noemde
Paulus. die Onesimus terugzond naar
zijn meester.
Moge een waarachtig en radicaal
christelijk optreden in daad en woord,
naar dit voorbeeld, vandaag nog vele
verwoestende structuren, die honger en
discriminatie in standhouden, verbre
ken. Er zijn vele problemen, en een
geestelijke moeheid.
Maar nog steeds geldt de belofte van
Jezus Christus, dat Hij met ons is en
dat wij het zout der aarde zijn. Dat is
een machtige opdracht en kan vol
bracht worden in Zijn kracht. Er moge
dan een verschraling en een vervlak
king zijn: voor de Gereformeerde
Mannenbond is er een grootse taak. Hij
wees in dat verband op het vormings
werk van de Bond.
De heer P. Hogeweg. die vijftien jaar
het secretariaat verzorgde, was aftre
dend en stelde zich In de ledenvergade
ring niet herkiesbaar. In zijn plaats
werd gekozen de heer L. van Berkel
(de Lier). Ook de penningmeester, de
heer K. Bos was aftredend en stelde
zich niet herkiesbaar. In deze vacature
werd voorzien door verkiezing van de
heer F. Stoeltjes (Oosterbeek). De
scheidende bestuursleden werd dank
gezegd voor al het werk dat zij voor
de Bond deden en de nieuw-benoem-
den werden geïnstalleerd.
Onder de titel ..Met lege handen?"
sprak de plaatselijk predikant, drs. J.
van den Berg een slotwoord. HIJ wees
er op dat vele problemen niet opge-
losd zijn, maar In de kracht van Jezus
Christus kunnen en mogen we verder
gaan. Hij blijft ons nabij en houdt ons
altijd vast!
Suriname en Afrika; er was het ver
blijdende bericht, dat de Indone
sische regering een inreisvisum heeft
verstrekt aan zuster Ank Cappon,
waardoor een nieuwe dienst op het
oude terrein in Batakland mogelijk
wordt; er waren in de kring nieuwe
gezichten van jonge mensen, die zich
voorbereiden voor dienst-overzee:
zuster Adri Hootvliet, en broeder H.
Ullersma; er werd ook kennis ge
maakt met het jonge echtpaar Mar-
kusse, dat binnenkort de Vrije Evan
gelische Gemeenten in Frankrijk
gaat helpen In het kader van de Eu
ropese Evangelische Zending het
geen de vraag aan de orde stelde, In
hoeverre het terecht is, dat de Sa-
mosirzending tot dusverre bij „bui
tenlandse zending" alleen aan „over-,
zee" heeft gedacht.
Belangrijk was ook, dat de voorzit
ter van de Samosirzending, ds. J. Ka-
relse, na vele jaren van zen-
dingsdienst zowel overzee als op het
thuisfront, aftrad. Zijn plaats in het
bestuur wordt ingenomen door ds. J.
Bos, tot voor kort secretaris van de
Raad van Kerken van Indonesië. Bo
vendien werd het bestuur uitgebreid
met mevrouw R. KramerSchuinder
4 waarmee voor het eerst in de
geschiedenis van deze zending een
vrouw in het bestuur zitting neemt
Dankbaarheid
De verslagen van secretaris en
penningmeester gaven reden tot
dankbaarheid. De inkomsten waren
in het verslagjaar (1968) met ca. 20
pet. gestegen, maar desondanks was
het werkkapitaal met 10.000 ver
minderd. Dat weerhield de vergade
ring niet, een nieuwe, ruimere begro
ting met vreugde goed te keuren.
Het zakelijk gedeelte van de verga
dering werd met zo grote voortva
rendheid afgedaan, dat er ruim gele
genheid overbleef tot discussie over
diepere vragen zoals over de taak
van het diaconaat in de relatie tot de
zending, de interne organisatie, en de
aanstelling van een part-time kracht
(zulks in samenwerking met de com
missie voor binnenlandse zending
van de Bond). Ook in dit gedeelte
van de vergadering was een grote
openheid merkbaar, en de duidelijke
wens, tastbare resultaten te bereiken
hetgeen goede perspectieven opent
voor de verdere ontplooiing van het
werk.
De dag werd besloten met een
bidstond, gezamenlijk met de ge
meente Oldebroek. Terecht over
heerste daarin de dankbaarheid, even
als in de feestelijke zendingsdienst
op zondagmorgen, waarmee de confe
rentie werd besloten. In deze dienst,
die onder leiding stond van ds. Ka-
relse, en waarin ds. Bos de predikatie
hield, werden de woorden gespro
ken, die ds. Bos op de gehele zending
toepaste, maar die zeker ook gelden
voor de Samosirzending zelf: Er zit
muziek in deze zending.
(Van een onzer medewerkers)
LAGE VUURSCHE Wanneer zowel het Godsgeloof als het ge
zag der Heilige Schrift zich in een crisis van zekerheden bevindt
en de situatie van vandaag is te vergelijken met die van Israël in
ballingschap waarbij God bleef zwijgen, is het moeilijk voor de
werkers jn de evangelisatie om die zekerheden te vinden die ze
anderen kunnen doorgeven. Het doel van deze conferentie is dan
ook om, ondanks het wegvallen van traditionele Godsvoorstellingen,
te doen zien dat God eeuwig Dezelfde is en toch altijd anders.
Dit zei drs. A. Broek in zijn ope
ningswoord voor de conferentie voor
gereformeerde evangelisatiemede
werkers. Dr. B. Rietveld sprak
over het conferentiethema: Eeuwig
Dezelfde, altijd anders. Hij gaf alle
aahdacht aan de wijze waarop wij
het Evangelie aan de moderne mens
hebben aan te bieden.
Schaalverkleining
Elke tijd heeft 'zijn eigen accenten.
Vandaag verdwijnt het transcendente
steeds verder uit het gezicht. Wat ten
gevolge heeft dat de moderne mens
die er ondanks velerlei vooruitgang,
niet in slaagt een heil-staat te schep
pen, steeds meer introvert wordt, wat
juist vroeger het verwijt aan het
adres der kerk was!
ROME Kardinaal Josef
Beran, aartsbisschop van Praag,
is zaterdag op 80-jarige leeftijd
overleden. De kardinaal, die in
1965 Tjechoslowakije vrijwillig
verliet en sindsdien in Rome
verbleef, leed al lange tijd aan
kanker.
Kardinaal Beran heeft van 1942 tot
1945 gevangen gezeten in het Nazi
concentratiekamp Dachau. In 1951
werd hij door het communistische
bewind gevangen gezet wegens zijn
negatieve houding ten opzichte van
de nieuwe kerkelijke wetgeving in
zijn land. Na lange onderhandelingen
tussen het Vatikaan en de Tsjechi
sche regering werd in 1965 overeen
stemming over zijn vrijlating be
reikt Hy mocht zijn titel van aarts
bisschop van Praag behouden. Als hij
echter zijn land zou verlaten, zou hij
er nooit kunnen terugkeren. Aldus
bepaalde het Tsjechische bewind.
Doordat de verhouding tussen het
Vaticaan en de Tsjechoslowaakse re
gering het afgelopen jaar beter was
geworden, werden de onderhandelin
gen over Beran hervat. Alleen de
zwakke gezondheid van de kardinaal
leek zyn terugkeer naar Praag nog
te beletten.
„SUiak zelfverbranding"
In januari sloot kardinaal Beran
zich bij de regering in Praag aan in
haar oproep tot het volk de zelfver
brandingen te staken. De kardinaal
zei toen: „Ik bewonder hun moed,
ook al kan Ik hun wanhopige daad
niet goedkeuren. Zelfmoord is nooit
menselijk."
Tot het Tsjechoslowaakse volk zei
hij toen: „Op dit droeve en grote uur
voor ons land, verzoek ik u ook naar
myn stem te luisteren, een nederige
en zwakke stem, gevuld met pijn en
liefde. Het is de stem van uw oude
aartsbisschop van Praag, kardinaal
Josef Beran, die uit Rome tot u
spreekt. Als het me niet gegeven is
u weer te zien, zoals ik zou wensen,
beschouw dit dan als mijn testament."
Door de dood van Beran is het
aantla kardinalen op 133 gekomen.
Men neemt aan dat een van de twee
kardinalen, die paus Paulus VI on
langs „in pectore" (in het geheim van
zijn hart) heeft benoemd bisschop
Frantisek Tomasek is. Tomasek heeft
het Praagse aartsdiocees door de af
wezigheid van Beran als apostolisch
administrateur bestuurd.
Als deze veronderstelling juist is,
dan is door de dood van Beran de
weg vrijgemaakt bisschop Tomasek
tot kardinaal te benoemen zonder op
een nieuwe consistorie te moeten
wachten.
Tegenover deze griezelige schaal
verkleining met zijn angst, zin
loosheid en bodemloze leegte kan de
kerk plaatsen de schaalvergroting,
daar het evangelie een ademloos-gro
te wijde wereld van werkelijkheden
ontsluit, waarin het absolute Gods
heerst. Deze wereld van de Bijbel
hebben wij te stellen tegenover de
moderne mens. En wij zullen hem
kunnen helpen, indien wij zelf hele
maal achter deze boodschap staan.
Ook de mens die tegen alle struk-
turen schopt uit pure angst voor zijn
permanente frustratie is nog niet
verloren voor de boodschap der lief
de van de man van Nazaret. Mogen
veel kinderlijke voorstellingen stuk
vallen, Zijn figuur wordt steeds gro
ter en Zijn woorden zijn geladen van
het mysterie achter alle dingen: God
de Vader. En dan is het niet zo erg
om op bepaalde detailpunten het ant
woord niet te weten, hoe belangrijk
de theologische discussies mogen zijn,
de verkondiging is éérst en het ge
loofsvertrouwen bewaart voor kramp
achtige houding.
Huisbezoek
Onder leiding van prof. dr. J. Firet
en met medewerking van de heer A.
V. de Nooij, kwamen zowel moeilijk
heden als mogelijkheden bij de bena
dering van de ander aan het licht.
Fouten en „goede grepen" wisselden
elkaar af. En een tiental discussie
groepen nam het gebodene duchtig
onder de loep.
Bij zijn nabeschouwing wees prof.
Firet erop dat een „gesprek" altijd
relatie betekent en niet een „tegen
iemand aanpraten". Ook kome men
niet met de gedachte: Hier zijn na
tuurlijk problemen en die hebben wij
op te lossen. Men drijve de ander ook
niet in een hoek waar wij deze best
„hebben-kunnen", dat breekt het
gesprek alleen maar stuk. Ook storte
men geen emotionele vroomheid uit
waar de ander nog niet aan toe is. En
men hale niet alles tegelijk overhoop.
Toch moet het Evangelie aanwezig
zijn. In het gesprek moet het vallen
in een concrete situatie, zodat iets
van Gods liefdeslicht gaat schijnen.
Een saamvattende bespreking
maakte wel duidelijk, dat er bij alle
verschuivingen in kerk en theologie
voor de evangelisatiemedewerkers
heel wat is overgebleven wat ze bij
hun arbeid kunnen gebruiken. Er is
DEN HAAG De landelijke Raad
van Kerken wordt door de Raad van
de Gemeenschap van Kerken in Den
Haag uitgenodigd adhesie' te betuigen
aan het stedelijk 4 werkverband
huisvestingsnood. Dit werkverband
nam het initiatief de regering en de
Haagse gemeenteraad in de „krot-
brief' extra actie te vragen voor
bestrijding van de woningnood.
De pastores en wijkraden van de
aangesloten kerken is door de ge
meenschap van kerken verzocht de
krotbrief op eerste pinksterdag voor
de kerkdiensten te laten uitreiken,
hieraan bij de verkondiging of mede
deling aandacht te schenken, en de
kerkgangers in de gelegenheid te
stellen na de dienst de krotbrief te
ondertekenen.
In de krotbrief wordt de aller
grootste zorg uitgesproken over het
naderend zilveren jubileum van de
woningnood in Nederland, waar meer
dan een miljoen mensen in een krot
wonen. Gepleit wordt voor een inspi
rerende aanpak van het krotten-
vraagstuk, die drastisch versneld
dient te worden.
veel gesproken over de individuele
mens en minder over de strukturen,
maar vanuit de Opstanding en het
Evangelie hebben wij die toch direkt
in het oog. En als de mens is
veranderd, wedergeboren, komt het
ook met de strukturen vanzelf in or
de.
Ds. Suurmond wees in zijn slui
tingswoord1 voor deze wei-geslaagde
wijl praktisch ingerichte en
goed-doordachte conferentie op wat
ons tenslotte te doen staat: Simpel
achter Jezus aangaan en als Filippus
tot anderen te zeggen: Kom en zie!
(Van een onzer verslaggevers)
HAARLEM Van 24 tot en met 28
augustus wordt er in Rotterdam een
„Internationaal beraad betreffende
de diensten aan de zeeman" gehou
den. Vertegenwoordigers van kerken
en instellingen van overal ter wereld,
die werken ten behoeve van de
geestelijke verzorging van de zeeman
komen dan bijeen voor overleg.
De koopvaardijpredikant ds. J. W.
Schokking uit Rotterdam deelde dit
zaterdagmiddag mee in de Ko-
ningskerk aan de Kloppersingel te
Haarlem, waar de Nederlandse
Christen Zeelieden Vereniging haar
jaarvergadering hield.
Een werkcomité heeft het „interna
tionaal beraad" in voorbereiding.
Via de Nederlandse Christen Zee
liedenvereniging wil het comité in
breng en praktische medewerking
van de zeeman zelf.
De uiteenzetting van ds. Schokking
leidde tot een levendige en zeer
vruchtbare discussie.
Tijdens het aan dit alles vooraf
gaande huishoudelijke gedeelte van
de jaarvergadering werd besloten het
bestuur van de NCZV uit te breiden
met vertegenwoordigers van de
zeesleepvaart, de visserij en de kust
vaart.
UTRECHT Zowel de
derlands-hervormde prof. dr
Berkhof als Mgr. H. C. A. Ei
bisschop van Breda, erken
zaterdag op het congres van
Humanistisch Verbond dat
kerken bij de oprichting van
Verbond in 1946 te hard zijn
weest in de afwijzing van
humanistische beweging.
Prof Berkhof zei dat men in
kring het ontstaan van het Ver
aanvankelijk met lede ogen
aangezien. „We waren geneigi
denken dat Europa alleen de
had tussen christendom en nihil
maar we zijn bescheidenener ge
den". Hij voegde eraan toe da
kritiek op het Verbond in het 1
vaak „van minder allooi" is gew
ook in christelijke kring: we da<
als christen een soort heerserspc
in te nemen.
Mgr. Ernst was erkentelijk
het feit dat de hevige weerstand
de r.k. kerk uit tegen de hi
nistische beweging in het begin,
heeft geleid tot wrok bij de hi
nisten. Daaraan is het te danken
later een betere samenwerking
ontstaan.
„Nog discriminatie"
Mr. M. G. Rood, zaterdag gek
tot voorzitter van het Verbom
opvolger van prof. dr. J. P.
Praag, die is benoemd tot ere-i
zitter, meent dat in ons land
steeds sprake is van discrimi
van buitenkerkelijken.
„Er wordt nog teveel gedacht
God en moraal indentiek zijn", m
de hij. Hij toonde zich verheugd
de woorden van Berkhof en E
maar volgens hem moeten zi
„koplopers" worden beschouwd
het gaat om hun houding ten op!
te van het humanisme.
Als voorbeeld van duide
discriminatie noemde dr. Rood
ontwikkelingshulp. „De particu
hulp aan ontwikkelingslanden is,
wel geheel in handen van zendin
missie, die vanuit een super
teitsgevoel nog steeds denken dat
leen zij in andere landen de bes
ving kunnen brengen. Toch vt
deze hulp ook gefinancierd met
belastinggelden van de buitenke
lijken, die ongeveer eenderde vai
Nederlandse bevolking uitmaken"
Veelbelovend talent in Congresgeboutv
(Van een medewerker)
DEN HAAG De tot de
laatste plaats bezette toneelzaal
van het nieuwe Congresgebouw
beleefde zaterdag een feeste
lijke avond. Voor het eerst in
haar geschiedenis hield de in
terkerkelijke jeugdbeweging
„Youth "for Christ" een festival
met een keur van muziekgroe
pen die regelmatig meewerken
in haar meetings en jeugddien
sten. Er waren solisten, duo's,
trio's, kwartetten en complete
combo's. Ze traden in een vlot
tempo op en brachten elk twee
nummers. De applausmeter re
gistreerde het enthousiasme van
het publiek en bracht de span
ning en de stemming erin.
Presentator Sipke van der Land
hield de vaart erin en vertelde na
drukkelijk dat het geen talentenjacht
was. Ze hebben allemaal talent, zei
hij, maar u mag zelf beoordelen hoe
veel. Daarnaast was er een deskundi
ge jury onder leiding van „The Ben
jamins" uit de Verenigde Staten. Het
was moeilijk, om niet te zeggen haast
onmogelijk, groepen van zo uiteenlo
pende samenstelling, achtergrond en
ervaring, vergelijkenderwijs te be
oordelen. Het werd een spel, en dat
was ook de bedoeling, met alle ver
rassingen en intermezzo's vandien.
Het duo Luc Aalbrecht en Cees
Koedood en „The Blue Delft Singers"
(Van een medewerker)
UTRECHT De opkomst op de zesde
Mbuma-zendingsdag was niet minder dan
vorige jaren ondanks het feit, dat sinds de
laatste zendingsdag de „Rhodesia-zending" is
opgericht, die ook talrijke begunstigers heeft
in de rechtse groepen van de gereformeerde
gezindte.
De voorzitter van de Nederlandse stichting
Mbuma-zending, de heer A. de Redelijkheid te
Den Hulst, kon ongeveer vierduizend mensen
welkom heten. In zijn openingswoord sprak hij
over het gezegend heidendom, dat gezegend wordt
met alle zegeningen in Christus. We zien in onze
dagen een gezegend christendom terugvallen tot
het heidendom. De antichrist woedt in onze wes
terse wereld. Heeft het nog zin om zending te
bedrijven? Volgens psalm 110 mogen, ja moeten
we doorgaan. De antichrist zal het nimmer winnen.
DANK
Ds. Donald Mclean uit Glasgow bracht de dank
over van de Vrije Presbyteriaanse Kerk in Schot
land, waarvan het zendingswerk in Rhodcsië uit
gaat, dat door de Nederlandse Mbuma-vrienden
wordt gesteund. Het geloof is uit het gehoor, zei
hij. Hoe zullen de heidenen Christus aannemen,
indien Hij hen niet gepredikt wordt? Daarom moet
het Woord overal gebracht worden.
Het conflict tussen Engeland en Rhodesië heeft
wel moeilijkheden gegeven voor de zending daar,
maar via Nederland kunnen de zendingsgelden
toch Rhodesië bereiken.
Ds. Maclean lichtte de positie van de heer J. D.
van Woerden toe. Vorig jaar maakte hij zich los
van de zending van de Vrije Presbyteriaanse Kerk,
om zelfstandig zending te gaan bedryven. Zyn
organisatie, de Eben-Haezerzending (in ons land
bekend als de Rhodesia-zending) staat los van
elke kerk.
Ondanks deze verwijdering gaat het zendings
werk op de Mbuma-zendingspost gestadig voort.
Ds. Petros Mzamo ziet zegen op zyn arbeid. De
nieuwe Schotse arts John Tallach heeft zyn werk
aangevangen.
PLICHT
Ds. L. Gebraad uit Sint Philipsland sprak over
aanwezigen bij Efeziërs 2 1113. God gebruikt
mensen bij de uitbreiding van zijn Koninkrijk.
Daarom rust op ons de plicht zending te bedrijven.
Ook in tijden van groot verval zal God zijn kerk
bouwen en uitbreiden.
Ds. S. de Jong, hervormd predikant te Houten,
bepaalde zijn hoorders bij de liefde, trouw en zorg.
die God besteedt aan een zondaar. God vertrouwde
ons zijn Woord toe, het grote middel tot onze
zaligheid. Dat moet wel eerbeid wekken ln het
hart van de verslagen zondaar. Dan rijst ook de
bede op uit het hart: Uw Koninkrijk kome. Dan
worden we zendingsvrienden ln de beste zin des
woords.
Ds. L. Gebraad uit Sint Philipsland sprak over
de grond, de vrucht en de belofte van de zending.
God heeft ook uit de heidenwereld een gemeente
ten eeuwigen leven verkoren. Daarom is er een
zendingsbevel.
Christus is de grote Triomfator, zei ds. A. de
Waard uit Alblasserdam. Zijn Rijk zal doorbreken,
ook al is er vaak weinig van te zien. Dat geeft
moed, om met het zendingswerk door te gaan, juist
ook in onze dagen.
AFSCHEID
moesten het van de deskundige
hebben, terwijl „The Goblins"
Den Haag (misschien wel juist
hun pech met de instrumenten
door het onverstoorbaar enthous
optreden van hun drummer F
Abrahamse) het publiek op hun 1
hadden.
De bekende Haagse groep van
Leger des Heils „The Halleli
Sound" gooide hoge ogen met „t
faith in God" en „Love that is in
heart". De laatste groep was
„Good news Quartet" bestaande
twee Surinamers en twee Neder
ders. Met een grote voorsprong oi
anderen wonnen ze het festival
hun „Swing low sweet chai
waarin vooral de bas excelleerde,
recht kregen ze een ware ovatie
het publiek en na de pauze keer
ze dan ook terug op het podium.
Sipke van der Land zei nog
van hoeveel betekenis goede mu
en zang kunnen zijn voor de verk
diging van het evangelie, spec
aan jonge mensen. Volgens hem
er een ware opleving aan de ganj
dit gebied. En inderdaad was
geslaagde festival daar een be)
van.
Het festival werd besloten door
vaste medewerkers van „Youth
Christ", die een afzonderlijk j
gramma uitvoerden: Cheryl Pet
Frannie Faassen en The Benjarq
Dit jonge Amerikaanse echtpaai
voor enkele jaren ln Nederland I
christelijke muziek- en zanggroe|
op te leiden voor medewerking l
kerken en jeugdbewegingen. SU
meer jonge mensen willen getra
worden om met hun vocale
instrumentale talenten het evang
te vertolken. Als slotnummer wai
een massaal optreden van alle m«
werkende groepen samen met
shall overcome".
„Youth for Christ" heeft bewe
een beweging te zijn die werkelijl
beweging is en weer een groot
bliek tot enthousiasme kan brenj
Een korte en indringende boodsd
door de presentator vertolkte
eens duidelijk waar het deze groe
en deze organisatie om gapt: een
gentijds evangelie. En met deze
lentvolle medewerkers is er ze
veel te bereiken.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Pooortugaal: P.
Dick te Klooster-Ter Apel; te Kou
kerke: K. den Hartog te IJlst;
Geldermalsen: F. J. Goethals
Wolphaartsdijk; te 's-Hertogenboi
C. Balk te Sluis; te Westerlee:
Postma te Oudega; te Heiloo: P.
Vries te Driebergen.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Dokkum: Chr.
Plooy te Putten; te Elim (Dr.),
Stad aan 't Haringvliet en te De Vi
kand. Th. Weerstra te Leeuwardf
Aangenomen naar Ooegstgeest:
Th. Heemskerk te Axel.
Bedankt voor Rotterdam-HillegE
berg: G. v. Loenen te Alkmaar,
Ter vergadering werd afscheid genomen van
ds. C. Smits, christelijk gereformeerd predikant te
Sliedrecht, die een beroep naar Amerika heeft aan
genomen. Ds. G. van de Breevaart uit Hendrik
Ido Ambacht gewaagde van het vele werk, dat
ds. Smits voor de Mbuma-zending heeft gedaan TT nr.,
en bood hem een Engels bijbels woordenboek aan
ln zijn dankwoord sprak ds. Smits de hoop uit J v' D',en ,e R°tterdam-Ov
ook aan de overzijde van de oceaan nog veel, sc",e- D
voor de Mbuma-zending te kunnen doen. Beroepbaarstell.ng: kand R.
Ds. J. van Prooyen sprak aen slotwoord over !ff'v£'te Dlrkshon
..Vreest God en houdt Zijn geboden want dit be-' mU' 24 mcl beroepbaar
taamt alle mensen". j GEREF. KERKEN (vrygein.)
De collecten op deze dag brachten ruim dertig- Beroepen te Amstelveen: A.
duizend gulden op. I Algra te Wormer.