;THUIS OP ALLE FRONTEPI ZENDINGSWETENSCHAP Antisemitisme wortelt in Nieuwe Testament Puzzelboek Masselink contra Ridderbos „Toeëigening des heils wezenlijk verschilpunt Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze.... Ger. Gem. jeugd naar Rotterdam Ds. van der Hoeven op ehr. geref. jongerendag Hervormde jeugddag in Hilversum In memoriam prof. dr. H. Bergenia Belezen Ultimatum aan Miedema OVERZICHT VAN ZENDINGSWERK Zendingsdag in Doorn bron van inspiratie Begrafenis vai prof. Bergenu® Ds. Oueré overledi R BEROEPINGSWER; IN IRAK TIEJN EXECUTIES NIEUWE LEIDSE COURANT VRIJDAG 16 MEI 19 Drie dingen dragen bij tot onze dagelijkse verlossing: de voor bede van anderen, de bijstand van de Geest, en, zegt Paulus in Philippenzen 1 20 „mijn vurig verlangen." Nu schreef ik dinsdag dat ook onze dagelijkse verlossing ge heel een daad is van God. Ook daar komen we er met zelf verlossing niet aan toe. Kan Paulus dan nog wel zeggen, dat ,aijn vurig verlangen" bijdraagt aan die verlossing? Ja en neen. Dat vurige verlangen is geen kracht, waardoor wij verlost worden. En dus is het antwoord: Neen. Maar zon der dat vurige verlangen om verlost te worden., zullen wij nooit verlost worden. Dus is het ook: Ja. Misschien kan een voorbeeld ons dit duidelijk maken: Jantje wilde gisteren gaan zwemmen, maar zijn moeder zei: Het is nog veel te koud. Hij zeurde dat iedereen in zijn klas mocht, maar zijn moeder bleef onverbiddelijk. 's Middags, lang na schooltijd komt Jan thuis, zijn haren nat en een nat badroüetje onder zijn arm. Moeder neemt hem meteen onder handen en zegt: Waarom ben jij gaan zwem men, terwijl ik het had verboden? Jantje zegt: Ik kon er echt niets aan doen. Ik zat aan de kant en toen zei de duivel: Spring er toch in. Maar ik zei: Dat mag ik niet. Nou, en toen heeft hij mij erin geduwd. Toen antwoordde moeder. Aan dat du wen kon jij niets doen, maar je had niet eerst je zwempak behoeven aan te trekken! Daar zit het probleem. We zeggen wel dat we graag van be paalde dingen verlost willen worden, maar we trekken zo vaak van te voren het zwempak al aan om in het water ge duwd te worden. Het ontbreekt ons aan het vurige verlangen om verlost te worden. Eigenlijk zijn we heel tevreden met onze geestelijke status quo. Alleen als er werkelijk het ver langen is om geholpen te worden, worden we ook geholpen. We lezen vandaag: Handelingen 1 15-26. Brieven die niet zijn voorden van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding U venekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Iemand is in 1914 geboren. Van haar 14de tot haar 22ste jaar zijn er, omdat zij in betrekking was, rentezegels voor haar geplakt. Heeft zij nu recht op terugbetaling Van dat geld? Antwoord: Voor een afkoopsom invaliditeitsrente komen in aanmer king: degenen die op 1 juli 1967 jonger waren dan 36 jaar. terwijl de afkoopsom gelijk is aan het totaal bedrag der geplakte zegels. Voorts degenen, die op 1 juli 1967 ouder waren dan 36 jaar, maar jonger dan 65 jaar voor wie de uitgestelde ou derdomsrente op 65-jarige leeftijd in verband met het geringe bedrag aan geplakte zegels minder dan ƒ60 per jaar zou hebben bedragen. Voor de ze groep is de afkoopsom gelijk aan het totaalbedrag aan geplakte zegels vermeerderd met de samengestelde interest van 3'/t procent over volle jaren, verstreken tussen het berei ken van de 35-jarige leeftijd en 1 juli 1967. Voor in 1914 geborenen zal d( afkoop geschieden tussen 1 juli 1871 en 1 juli 1972. Verdere inlich- tii gen kan men vragen bij de raad v in arbeid. Vraag: Als een weduwe her trouwt, vervalt dan haar pensioen van het Algemeen Burgerlijk pen sioenfonds en haar AWW? Antwoord: De uitkering van de AWW vervalt, maar in plaats daar van ontvangt zij een extra-uitkering van één jaar van de AWW doch niet meer dan zij tot haar 65ste jaar zou hebben genoten. Haar rijkspensioen behoudt zij, maar dit wordt opnieuw berekend naar het aantal werkelijke dienstjaren van haar overleden echtgenoot, in tegenstelling tot het aantal geschatte jaren, hetwelk voorheen de grondslag vormde. Voor de kinderen wordt pensioen uitgekeerd tot de maand volgende op de maand, waarin zij meerderja rig worden of tot de maand volgen de op de maand, waarin zij trouwen, indien dit huwelijk geschiedt op een leeftijd beneden de 21 jaar. Nadere inlichtingen worden gratis en op prettige wijze verstrekt door de pensioenraad, Benoordenhoutseweg 46. Den Haag. Vraag: Onze buurman heeft langs de erfscheiding (die stond er al toen we er kwamen wonen) een schuur gebouwd. Na opmeting van de grond bleek dat er een fiks verschil is met het aangegeven oppervlak op de eigendomsbewijzen. Van beide pan den is nooit grond verkocht. We ne men aan dat de heining niet op de juiste plaats gezet is. Welke stappen kunnen we nemen? Bovenden krij gen we al het regenwater van de schuur op ons eigendom. Wie betaalt de kosten van het opmeten, van een proces en de advocaat. Antwoord: In de eerste plaats is het zaak na te gaan of het eigen domsrecht op de grond, die u zou toebehoren, niet reeds verjaard is. Zo niet, kan u trachten de buurman te bewegen tot afstand van .de grond (als het tenminste om een belangrijk oppervlak gaat) of schadevergoe ding, wat het meest praktisch is. An ders zal u de hulp van een advocaat moeten inroepen. Slaagt deze niet in een minnelijke schikking, dan is een proces nodig. De kosten van een opmeting kan u bij het kadaster te weten komen. Al deze kosten zijn voor de verliezende partij, maar desniettemin laat de winnende partij ook een grote veer. De buurman had niet het recht uw wateroverlast te vergroten. U kan bij de gemeente informeren of hij zich aan de bouwvoorschriften gehouden heeft. In dat geval kan hij gedwo gen worden daaraan te vol doen. Krijgt u langs deze weg geen «ucces, dan kan u met goede kans op succes procederen. Horizontaal: 1. Grondslag, 4. mu zieknoot, 5. pers. voornaamw., 7. is een cirkel, 9. foefje (Ind), 11. flauw, 12. telwoord, 14. niet vast, 16. maanstand, 18. voorzetsel, 19. munt in China, 20. voorzetsel. 21. oude lengte maat, 22. bijwoord, 23. voorzetsel, 25. muzieknoot, 27. verlegen, 29. fraaie zangvogel, 31. verouderd woord v. ivoor, 33. teken dat in de psalmen voorkomt, 35. hoekpijler, 37. voor zetsel, 39. rund, 40. oogvocht. Verticaal: 1. Bewijs van betaling, 2. muzieknoot, 3. geit, 4. mikpunt, 6. rustig, 7. muzieknoot, 8. lidwoord, 9. bijwoord, 10. soort onderwijs, 11. deel van Engeland, 13. muzieknoot, 15. te genvaller, 17. hoenderachtige vogel, 18. boom, 23. niet gesloten, 24. rivier in Italië, 26. onbep. voornaamw., 28. vervoeging van een hulpwerkw., 29. uitroep, 30. familielid, 32. lidwoord (Fr), 34. stuk hout, 36. zuster, 38. voorzetsel. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor.: 1. basis, 4. keper, 8. os, 10. ka, 12. rug, 15. roede, 17. elite, 19. sen, 20. Gen, 22. sol, 23. deren, 24. els, 26. leg, 27. Ate, 29. reine, 30. eerst, 31. ten, 33. eg 37. de, 38. ramen, 39. baron. Vert.: 1. Boers, 2. as, 3. in, 5. en, 6. e.k., 7. rakel, 9. nu, 11. den, 12. rege- let, 13. genegen, 14. mis, 16. Oerle, 18. toets, 21. ere, 24. erker, 25. sik, 27. ark, 28. Etten, 32. e.k., 34. ga, 35. de, 36. ha, 37. do. ROTTERDAM Tijdens de on langs gehouden vergadering van lei ders en leidsters van het landelijk verband van knapen- en jonge- meisjesverenigingen der Gerefor meerde gemeenten is de heer H. van Voorst te Voorschoten gekpzen tot se cretaris. Hij volgt de heer P. Zou tendijk te Vlaardingen op, die zich niet meer herkiesbaar stelde. Dinsdag na Pinksteren (27 mei) houdt het landelijk verband zijn bondsdag in de kerk aan de Boezemsingel te Rot terdam. (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Dr. E. Mas selink, gereformeerd predikant i te Rotterdam-Zuid, heeft zich j tot de curatoren van de. Theo logische Hogeschool van de Ge reformeerde Kerken te Kampen j gewend met een klacht over prof. dr. H. N. Ridderbos. De klacht van dr. Masselink betreft het commentaar, dat prof. Ridderbos in het Gereformeerde Weekblad van 15 september 1967 gewijd heeft aan het besluit van gereformeerde sy node, om schuldbelijdenis te doen te genover de vrijgemaakten. Curatoren hebben dr. Masselink op zijn brief (die gedateerd was 24 fe bruari 1969) geantwoord, dat zij na ampele besprekingen tot de conclusie zijn gekomen, dat er voor hen geen termen bestaan, om handelend tegen prof. Ridderbos op te treden. Zij menen dat aan predikanten en hoogleraren in hun journalistieke ar beid een zekere marge van vrijheid moet worden gelaten bij het reage ren op door een generale synode ge nomen besluiten en gedane uitspra ken. Dr. Masselink noemt het synodebe sluit tot schuldbelijdenis over 1944 zeer belangrijk terzake van de katho liciteit en eenheid der kerk. Hij ver wijt prof. Ridderbos in zijn brief aan curatoren, dat deze „koud, hard en ondankbaar" over het synodebesluit heeft geschreven. Dit zo geestelijke besluit had onder het kerkvolk moeten gaan functione ren. Prof. Ridderbos hielp echter niet om de bedoeling en de strekking van de schulderkenning te doen overko men naar God en naar mensen. Hij trachtte volgens dr. Masselink die be doeling te frustreren door er een vraagteken achter te zetten. Dr. Masselink noemt het in strijd met elke orde, dat een preadviserend lid van de synode, die de besluiten moet helpen voorbereiden, die beslui ten achteraf publiek gaat bestrijden. Prof. Ridderbos' voorlichting doet niet alleen te kort aan de grote zaak van de katholiciteit en eenheid der kerk, maar ook aan het gezag van de kerkelijke vergaderingen. „Wat zul len we klagen over de lawine van relativisme die over ons komt en over onze kinderen als wij een kerke lijk hoogleraar de meest geestelijke synodebesluiten laten wegwuiven?" vraagt dr. Masselink in zijn brief, die hij nu heeft gepubliceerd in Waar heid en Eenheid. APELDOORN Ds. J. W. van der Hoeven uit Jeruzalem, vooral bekend geworden door zijn radio- en tv- optreden enkele maanden geleden, is door de christelijk gereformeerde jongerenbond als gastspreker uitgeno digd op de komende bondsdag in Rot terdam. Zijn toespraak onder de titel „Plei dooi voor Israël" vormt het centrale punt van de middagvergadering en zal ook buiten de kring der jongeren vele belangstellenden trekken. In het ochtendprogramma is de als een liturgisch experiment te kwalifi ceren viering van het Oudtestamen tisch „feest der weken" opgenomen. De bondsdag wordt besloten met een appel door majoor H. Toorman, leger- predikant te Utrecht. De bondsdag wordt gehouden in De Doelen te Rotterdam op Tweede I Pinksterdag. Begin ochtendsamen- komst elf uur, begin middagsamen komst twee uur. BILTHOVEN Zaterdag voor Pinksteren, 24 mei, houden de bon den van hervormde jonge meisjes- en knapenvereni gingen op gereformeer de grondslag hun jeugddag in de Ex- pohal te Hilversum. Op deze dag vindt de afsluiting plaats van het Dabarproject „Tator". Een groot aantal jongens- en meisjesclubs werkten in de afgelopen maanden aan dit project, dat de jeugd van de Toradjakerk in Indo nesië in de belangstelling plaatste. Voor het jeugd- en vormingswerk onder deze jeugd werd een financiële actie gevoerd. (door ds. J. A. C. Rullmann sr.) BAARN Er ging een schok van ontroering door de brede kring van zendingsmensen in Nederland en ver daarbuiten, toen bet bericht van het overlijden van prof. Bergema hen be reikte. Een plotseling beengaan, dat in zeker opzicht een tragisch element in zich had. Het was namelijk in de kring van de naaste medewerkers algemeen bekend, welke gro te plannen deze emeritus-hoogleraar nog had; even groot waren ook onze verwachtingen. Prof. Bergema had in zijn lange loopbaan, waarin de studie ook in de periode van zijn praktische werk zulk een grote plaats kreeg, zo fenomenaal veel materiaal verzameld, en tevens zo weinig tijd gevonden voor zen- dingswetenschappelijke publicaties, dat die verwachting gerechtvaardigd was. Zijn en ons aller hoop is niet ver vuld. Dat mag een tragisch moment genoemd worden, overheersend is dat zeker niet. In andere zin is hier een levenswerk afgesloten, niet afgebro ken. Wie terug ziet op dit leven in zendingsdienst, kan deze afsluiting alleen maar stellen in het teken van grote dankbaarheid. Het: „Nu is het genoeg", van de Heer der Zending aanvaarden wij van harte. Jeugdideaal Bergema is één van die benijdbare mensen, die in hun jeugd al de koers uitzetten en daaraan bij alle uiteen lopende taken en activiteiten trouw gebleven zijn. Zijn jeugdideaal was de Zending. Wat zijn hart vervulde, zijn dagen bepaalde en al zijn krach ten opeiste ook als geëmeriteerde was nog steeds de Zending. Hij heeft niets anders ooit gewild, o.ok niets anders gedaan. Dat was niet weinig en ook niet ongecompliceerd. In Bergenia's 'visie was Zending heel breed en diep. Wat had niet met zending, als dienst aan het komende Koninkrijk te maken? Voor dat alles had Bergema interes se: daaraan gaf hij zich met hart en ziel. Het mocht oppervlakkig beschouwd op een te grote spreiding lijken, van versplintering van krach ten en grasduinerij was toch geen sprake. Van binnenuit had dat alles wezenlijk te maken met de centrale opdracht, die Bergema eens aanvaard had. Als student wisten alle vrienden al van zijn zendingsbelangstelling, die zoveel dieper ging dan een vluchtige „hobby". Als missionair predikant in Kebumen op Midden-Java, vond hij tot aller verbazing veel tijd voor stu die naast het omvangrijke praktijk- werk. Hij studeerde in de godsdiensten van Java, Islam, Hin- duisme en Buddhisme maar ook in de Javaanse cultuur en niet te verge ten de oecumenica. De tweede periode voerde Bergema naar het „primitieve" Sumba, waar hij als docent voor de theologische opleiding alle vakken doceerde. Hij was inmiddels gepromoveerd op een indrukwekkende studie over „De boom des levens in Schrift en histo rie"; niet het minst de 1450 noten die aan de zeer uitvoerige tekst waren toegevoegd, gaven blijk van een wer kelijk uitzonderlijke belezenheid. Dat is kenmerkend gebleven voor prof. Bergema. Hij was op alle fronten thuis van heel de zendingswe tenschap. Hij kon als het moest voor iedere docent inspringen. Tot volle ontplooiing van zijn ta lenten kwam hij in Makassar, waar hij na zijn Sumba-periode tot 1956 gewerkt heeft. Van hem gingen wel de sterkste stimulansen uit tot de oprichting van deze interkerkelijke Theologische School, die hij als rec tor zoveel jaren leiden zou. Wij ver gissen ons niet, als wij de indruk hebben dat juist het werk in Makas sar hem de grootste voldoening heeft gegeven en als de meest vruchtbare periode van zijn leven werd gezien. Typerend voor de bescheidenheid van deze geleerde was zijn eenvoudi ge en eerlijke verbazing toen op hem de keus viel als zendingshoogleraar aan de Theologische Hogeschool in Kampen, tevens rector van het Zen dingsseminarie in Baarn. Vanaf 1956 tot op zijn emeritering heeft hij in deze dubbele functie gediend. Onder zijn leiding kwam het Zendingssemi narie organisatorisch tot ontplooiing. Integratie Hij ijverde zeer voor de integratie van de zendingsopleidingen in Baarn en Oegstgeest en dat na jarenlange voorbereiding deze zaak nu op de synode ligt, is niet het minst Berge nia's werk. Naast dit alles en in verband hier mede stond zoveel ander werk. Als bij Bergema van bijzondere be langstelling gesproken kan worden, dan ging deze de laatste jaren vooral uit naar de problematiek rondom de evangelieverkondiging onder Israël en niet minder naar de oecumenische contacten met de Missie. Toen het nog minder algemeen was dan nu, had Bergema zijn relaties al, hield lezingen op Missie-Seminaries en was docent in Soesterberg. Ook daarmee is nog niet alles ge zegd. Zowel in Makassar als in Baarn gooide Bergema zich ook in de prak tische politiek, terwijl hij inzake de divergentie tussen politieke leiders en zendingsmensen krachtig heeft geijverd voor onderling begrip en op ruiming van de misverstanden. zelf, leek hem geen moeite te kosten. Hij stond voor iedereen klaar en liet alle medewerkers royaal meeprofite ren van zijn verzameld materiaal. De betekenis die Bergema voor heel het werk in zijn brede omvang had, hangt ten nauwste samen met deze persoonlijke kwaliteiten. Met zeer velen in Zending en Mis sie in Nederland en aan de "fronten op de zendingsvelden gedenken wij in grote dankbaarheid de zegen, die God ons gaf in dit welbestede leven, dat zoveel vruchten droeg, vruchten die blijven. Die nagedachtenis is een sterke prikkel tot een honderd-pro cent- inzet, waarvan dit leven zulk een stralend voorbeeld was. ROERMOND De centrale co missie van de diocesane pastoi raad in het bisdom Roermond h(ï bisschop Moors met klem verzoi s zich te verzetten tegen het ultir j turn, dat het nieuwe kerkbestuur het Eikske in Schaesberg lx gesteld aan de vroegere pastoor Miedema. Juridische procedures en and stappen verscherpen de conflictsit tie onnodig, vindt de centrale cc missie. Het kerkbestuur eist van Miede dat hij nog deze maand de past ontruimt, dat hij de kerkelijke bi houding inlevert en voor elke beg fenis op het kerkhof van de parol toestemming vraagt. Ruim een jaar geleden werd B dema door de bisschop ontsla Voor een groot deel van de gemei houdt hij diensten in een gehu gebouw. Zijn opvolger, pastoor N. leman, woont nog steeds in een beuk van de kerk. Chr. geref. synode tot vrijgemaakten: Ootmoed Al deze activiteiten werden gedra gen door een eenvoudig, beminnelijk mens; een trouwe vriend voor allen met wie hij samenwerkte en bovenal (Van onze kerkredactie) AMERSFOORT De in ja nuari geëindigde generale sy node van de Christelijke Gere formeerde Kerken ziet in het verschil" met betrekking tot de toeëigening des heils een reëel beletsel voor een vereniging met de Gereformeerde Kerken (vrij gemaakt). Zij heeft dit geschreven aan de generale synode van de Gereformeer de Kerken (vrijgemaakt). Eerst nu is deze brief voor publikatie vrijgege ven. De vorige vrijgemaakte synode had in haar brief aan de christelijke gere formeerde synode geschreven, dat er op dit punt slechts sprake was van een nuance-verschil binnen het raam van de belijdenis. Wel had deze synode het feit, dat de Christelijke Gereformeerde Kerken lid zijn van de ICCC en van de GOS, een struikel blok genoemd op de weg naar een heid. Hierover spreekt de christelijke ge reformeerde synode in haar ant woord haar bevreemding uit, omdat vroegere, vrijgemaakte synodes hierin nooit een struikelblok zagen. Daarbij een ootmoedig en vroom kind van i meent de synode, „dat onze belij- God. Hij zocht zichzelf niet; het de j denis (o.a. art. 27 - 29 NGB) het ander uitnemender achten dan zich- 1 zoeken van contact met gereformeer- (Van een medewerker) DOORN Meer en meer wordt de Wereldwijde Zendingsdag, die elk jaar in Doorn op het terrein van het Brandpunt wordt gehouden op He melvaartsdag, een dag. die beant woordt aan zijn bedoeling: een over zicht te geven van wat er vanuit Nederland gedaan wordt aan Zending in onze wereld, en een bron van inspiratie te zijn voor het zen dingswerk en het thuisfront. De in de zalen ingerichte ten toonstelling bood plaats aan een twintigtal zendingsorganisaties, die in Afrika, Azië, Amerika of ook Europa hun werkterrein vinden in ver taalwerk, radio, grammofoonplaat of lectuurzending, dan wel op de meer traditionele werkwijze. De stands, waaraan dit jaar bijzonder veel aan dacht was besteed, gaven een goed beeld van het rijk gevarieerde werk. dat wordt gedaan. Een groot aantal sprekers gaf in korte toespraken berichten door over de stand van het werk overal ter wereld. Onder hen waren de zende ling Van Engelenhoven van de Do- rothea-zending. die pas enkele dagen uit Zuid-Afrika was teruggekeerd, om te herstellen van een ernstig on geval. hem vorig jaar overkomen, en ds. F. Rosingh, de bekende re monstrantse predikant uit Ghana. Jon. Mac Rostie, de leider van Ope ratie Mobilisatie, die enkele dagen in ons land is, sprak over het werk van O.M. De secretaris van de Wycliffe Bi ble Translators, G. Wilson Stiteler. zette de betekenis van dit werk uit een, en vertoonde een film daarover. Zendeling Spronk van de Wereld Evangelisatie Kruistocht, werkzaam in Opper Volta, wees in een boeiend, vurig woord op de noodzaak van een waarachtige navolging van Christus voor de enkeling en een werkelijke éénheid van de gemeente, opdat de wereld vol zal zijn van de kennis van de heerlijkheid des Heren. De talrijke bezoekers kunnen te rugzien op een goed zendingsfeest. II. VAN DER KWAAK I\ DISSERTATIE: (Van onze kerkredactie) LEIDEN De beschuldigin gen aan de joden collectief gezien dat zij Jezus hebben gedood en de gedachte, dat de straf daarvoor te zien is in het lot van het volk, vinden hun oorsprong in het Nieuwe Testa ment. Wanneer de christelijke kerk definitief wil afrekenen met de ze wortel van het antisemitis me, welke naast andere de oorzaak is getveest van de voort durend oplaaiende hetze tegen het joodse volk, zal ze kritisch afstand moeten nemen van de berichtgeving van de evangelis ten ten aanzien van het proces van Jezus. Aldus H. van der Kwaak in hel proefschrift, waarmee hij woensdag is gepromoveerd tot doctor in de godgeleerdheid aan de rijksuniversi teit te Leiden. Promotor was prof. dr. G. Sevcnster. Het proefschrift is getiteld „Het proces van Jezus. Een vergelijkend onderzoek van de beschrijvingen der evangelisten". In zijn studie heeft de heer Van der Kwaak elk van de evangeliën nauwkeurig onderzocht. Hij vond daarbij telkens, dat de weergave van het lijdensverhaal sterk werd bepaald door de situatie van de schrijver en zijn motieven. Daarom is het niet mogelijk, om de gegevens in het Nieuwe Testament betreffen de het proces van Jezus en de schuldvraag te harmoniseren tot een samenhangende „Nieuwtestamen tische" visie. Een overeenkomstige trek van de meeste gegevens in het Nieuwe Testament is dat de schuld aan de dood van Jezus vooral bij de joden wordt gezocht. Daarbij constateert de heer Van der Kwaak een toene ming van het joodse aandeel aan de veroordeling van Jezus. Collectief Legt Marcus nog alle nadruk op de schuld van de religieuze leiders, bij Lucas en Johannes is geen on derscheid meer tussen volk en lei ders. Mattheüs en Johannes beschouwen het hele volk collectief schuldig aan Jezus' dood. Bij Marcus en Mattheüs blijkt duidelijk, dat Jezus veroordeeld is door de Romeinse stadhouder en is gekruisigd door Romeinse soldaten. Daarentegen suggereren Lucas en Johannes, dat de joden niet slechts de morele schuld dragen aan de ver oordeling van Jezus, maar Hem ook daadwerkelijk hebben gekruisigd. Lucas, Mattheüs en Johannes zien ook een verband tussen de schuld van de joden en de verwoesting van Jeruzalem in het jaar 70. Parallel aan de steeds sterkere klemtoon op de joodse schuld gaat een steeds positievere tekening van Pilatus tijdens het proces. Bij Mar cus is hij nog duidelijk medeschul dig. Bij de andere evangelisten is hij getuige van de onschuld van Je zus. Bij Lucas en Johannes is zelfs niet meer van een veroordeling sprake. Polemiek De heer Van der Kwaak ziet op de achtergrond van deze accent verschuivingen vooral een polemiek met het jodendom (vooral bij Mat theüs en Johannes). Hij vraagt zich af, in hoeverre het oudste bericht (Marcus) ook al niet door deze ten dens bepaald is geweest. Zelf veronderstelt de heer Van der Kwaak, dat Pilatus Jezus als een politieke rebel heeft veroor deeld. Bij het spreken over het lij den van Jezus moeten we afstand nemen van de evangelisten. Fataal De beschrijving van het proces van Jezus in de evangeliën heeft fatale gevolgen gehad. Natuurlijk, de evangelisten hebben de gevolgen nief kunnen voorzien. Maar wij kennen ze en kunnen de evangeliën lezen zonder dit perspectief voor ogen. Het is daarom niet voldoende, als men in kerkelijke kringen, bijvoor beeld op het Tweede Vaticaanse concilie, de collectieve beschuldiging aan het adres van de joden scherp afwijst. Men zal zich bewust moeten zijn, dat deze afwijzing tevens impli ciet kritiek op de evangelisten bete kent. In prediking en katechese zal de christelijke kerk zich bij voortdu ring het karakter van de evangeliën bewust moeten zijn. Zij bedoelen de schuld te leggen bij degenen, die vanuit hun houding van onbegrip tegenover Jezus Hem afwezen en de dood injaagden. Het is te eenvoudig de katecheten op het hart te binden geen verwij ten te richten tot het ioodse volk, terwijl in enkele evangeliën de ge dachte van collectieve joodse schuld aanwezig is. Creatief Het zou de evangelisten meer recht doen, indien men de door de $ituatie bepaalde motieven onder kende en het lijdensverhaal op grond daarvan niet steeds reprodu ceerde, maar creatief doorvertelde (zoals bij voorbeeld: ieder die zich verzet tegen Jezus in zijn prediking van vrijheid en naastenliefde, maakt zich schuldig aan zijn dood). Juist de constatering, dat de evan gelisten vanuit hun situatie en ge dachten het lijdensverhaal hebben gestempeld door omvorming en be werking van het aan hen overgele verde materiaal, leidt tot de gedach te, dat het ons vrij staat de genoem de kritiek uit te oefenen en kan een stimulans zijn, om hun verhalen toe te spitsen op een voor onze tijd ac tuele en stimulerende beschrijving van het lijden van Jezus. Alsdus de tendens van het proefschrift van de heer Van der Kwaak. Het is uitgegeven te Assen bij Van Gorcum. de en andere bijbelgetrouwe ker in binnen- en buitenland veroordeL noch uitsluit." 1 a: Exclusivisme h< De christelijke gereformeerde node verwijt de vrijgemaakten, 1C zij te eenzijdig nadruk leggen op N institutaire karakter van de ken „Daarmee hangt samen een verab luteren van de Vrijmaking en e 'e exclusivistische houding ten opzicl van andere kerken." cl De synode spreekt ook van erns - ge verontrusting over de ontwikl ling binnen de Gereformeerde K< ken (vrijgemaakt). In 1962 was er tussen beide kerk een belangrijke mate van overet stemming bereikt. De. christelijke gi reformeerde synode spreekt haar dif}-l pe teleurstelling uit over de omwik keling sindsdien. Van de brief van j synode van Delfshaven (1965) sp» de toon nog aan, maar de synode v Amersfoort,-West (1968) eiste bo dige besluiten en stelde, dat er i ders geen sprake meer zou kunij zijn van contact. Ten slotte schrijft de c.hristelij gereformeerde synode, dat zij het co tact niet wil verbreken. Zij doet d dringend beroep op de vrijgemaa synode, om opnieuw deputatcn samenspreking te benoemen. De begrafenis van prof. dr! H. B gema, oud-zendingsman en emerit gr< hoogleraar te Kampen is zaterdag U mei om drie uur op de Nieuwe Al gii mene Begraafplaats te Baarn. Vooraf wordt een kerkdienst gehi den om twee uur in de Kruiske Oude Utrechtseweg 4, te Baarn. APELDOORN Op 84-jarige Ie tijd is overleden de hervormde en ritus-predikant ds. H. K. Queré. jSI Van 1909 tot zijn emeritaat in li 1 diende hij achtereenvolgens de h( ng vormde gemeenten van Mastenbro sfc Ernst, Nijbroek, Domburg, I mansdorp en Helenaveen, waarna als hulpprediker nog tot 1954 io z laatste gemeente werkte. In Ni jbra waar hij het langste heeft gestaan, e' hij gisteren begraven. si NED. HERV. KERK Beroepen te Sommelsdijk: G. Post te Giessendam; te Achlum, L. Hylarides te Roodeschool Bedankt voor Deil. c.a.: B. C. Jul ma te Marknesse (N.O.P.); voor E (vac. J. v. d. Heuvel): A. Vroegin.d weij te Veenendaal. GEREF. KERKEN Beroepen te Tholen: kand. L. Eri te Zwolle; te Lewedorp en te Old boom: kand. J. J. G. IJ kei te Ki wijk a. Zee; te Westerlee: kand. 1 Weerstra te Leeuwarden. Bedankt voor Utrecht-west (v: dr. B. v. Oeveren): W. de Vries Bedum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Opheusden: J. Kare te Nieuwerkerk (Z.). EVANG. LUTH. KERIv Bedankt voor streekgem. Zeeian A. Nierop, vlootpred. te Den Heldi BAGDAD In Irak zijn gister tien mannen ter dood gebracht, werden -tooi Perzië en Amerika o taald voor -pionagtwerk, zo zeggi de Irakezen. Dit jaar zijn in Irak mensen terechtgesteld wegens spion ge. Verslagen van de bondsdagen, die op Hemelvaartsdag zijn ge houden staan op pagina 17, Al 'de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2