Gereformeerden werken
mee in vredesweek
GEEN TOMATEN EN EIEREN OP KERKEDAG
LUTHERSE SYNODE
VRAAGT PROCENT
VOOR HULPWERK
PROF. H. BERGEMA
OVERLEDEN
Gereformeerde
groei stokt
Een rvoord voor vandaag
KANSELBOODSCHAP NOG GOEDKEUREN
BEROPPTNCSWERK
RELATIEF
ACHTERUIT
Prof. H. Drion
op voordracht
Vrii?ein?aktc JV-ers
naar Enschede
Concurrentie van Amerikaans maanproiect
Morgen is het hemelvaartsdag. We zijn altijd gewoon om daar
in de krant van woensdag aandacht aan te schenken. Morgen
komt er immers geen krant. Maar moeten we nu ineens onze
meditaties over de brief van Paulus aan de Philippenzen
onderbrekenNeen. Vanuit wat ik gisteren schreef, loopt een
rechte lijn naar hemelvaartsdag.
Gisteren schreef ik over de „hijstand van de Geest", die ons
geschonken is om als kinderen van God te leven. Christus
voer op naar de hemel om ons Gods Geest te kunnen schenken.
Hij zei zelfs tegen zijn discipelen: Het is beter voor u dat Ik
weg ga.
Dat is een merkwaardige uitdrukking. Wie zou niet graag de
Here Jezus hier op aarde bij zich hebben. Waarom bleef Hij
niet op aarde om Zijn gemeente te helpen formeren?
Wat zou dat een onrechtvaardige boel geworden zijn. Reeds
tijdens zijn leven op aarde drongen de mensen zich om Hem
heen. Sommigen kregen de kans om Hem aan te raken, maar
anderen kwamen niet verder dan de buitenkant van de
mensenmassa.
Een man als Billy Graham heeft er al moeite mee dat hij
lang met iedereen kan ontmoeten. Hij moet zich omringen
door secretarissen om niet onder de voet gelopen te worden.
Met Christus zou dat nog duizendmaal erger geweest zijn We
zouden Hem nooit te spreken gekregen hebben, hoogstens de
discipelen of de discipelen van de discipelen.
Maar dat is juist niet de bedoeling van het evangelie. De kern
van net evangelie is, dat we allen persoonlijk toegang tot God
hebben. Daarom is Christus naar de hemel gevaren, opdat God
ons Zijn Geest kon geven, zodat we direct contact met Hem
kunnen hebben.
WOENSDAG 14 MEI lj
(Van onze kerkredactie) I bestaan uit niet-leden van de synode
c.rrSVV T J en gerecruteercf worden uit jongere
oDlhjhjts. in de gereformeerde synode leeft het verlangen de j leden van de kerken. Een commissie
(Advertentie)
leden van de kerken en ook anderen meer inzicht te geven in het
werk van de synode en meer mensen te betrekken bij het werk.
Men denkt hierbij met name ook aan de jongeren.
We lezen vandaag: 2 Kronieken 36 9-23.
We lezen morgen: Handelingen 1 1-14.
Van een onzer medewerkers
AMSTERDAM De lutherse synode heeft zich gisteren van
haar beste kant laten zien en horen. Moest vroeger wel eens een
nieuw synodelid zich verbazen over het laag bij de grondse (name-
lijk sterk zakelijk gerichte) karakter van de discussies, president
drs. P. H. G. C. Kok uit Weesp mocht gisteren constateren „dat
we al aardig aan het fladderen zijn".
De vernieuwde synode zet zich met geestdrift aan haar taak.
De uitdrukking „Als onze kerk niets voorstelt moeten we er mee
ophouden" kreeg nu de bijklank: we moeten ervoor zorgen dat
het inderdaad iets voorstelt.
Tijdens de besprekingen, van vele
voorstellen bloeiden principiële debat-
jes op over van alles tussen het on
grijpbare karakter van het luther-
dom en de stelling dat eatechisaties
best een beetje moeilijk mogen we
zen. We kunnen niet meer dan
besluiten noteren.
De synode vraagt van de kerkle
den één procent van hun inkomen om,
naast hetgeen zij aan zending en we-
relddiakonaat geven (hetgeen bescha
mend weinig is, blijkens de rekening
van de Diakonale Raad), te besteden
aan ontwikkelingswerk. Zelf stelt de
synode uit haar middelen tien mille
beschikbaar als begin van een fonds
voor dit doel.
In overeenstemming met de oproep
van de assemblee te Uppsala zal bij
de regering in Den Haag worden
aangedrongen op constructie van mo
gelijkheden voor de arme landen om
hun achterstand in ontwikkeling
langzaamaan maar gestaag in te ha
len. Dat moet geschieden op basis
van vaste grondstoffenprijzen en an
dere maatregelen van ontwikke
lingspolitiek. Het voorstel werd met
24 tegen 12 stemmen aanvaard.
Drie motieven beheersten de te
genstanders: 1. geen apart fonds,
maar het onderbrengen van deze post
als kerkewerk op de gewone begro
ting: 2. geen apart fonds want het
moet via zending en diakonaat; 3.
geen apart fonds want we moeten
niet het werk van anderen nog eens
over doen in een soort lutherse ver
zuiling.
Het voorstel haalde het doordat de
tegenstanders onder 1. liever het
voorstel dan helemaal niets wilden.
dentenparochie in Utrecht rondom de
tafel des Heren heeft willen betrach
ten. Wat haar betreft kunnen lutherse
kerkeraden r.k. ambtsdragers met de
zelfde openheid aan de avondmaals
tafel tegemoet treden.
De interkerkelijke gezangbundel
inmiddels aangevuld naar lutherse
verlangens werd in principe door
de synode aanvaard.
Het Interkerkelijk Vredesberaad,
zo deelde de lutherse gedelegeerde
mee, voelt niets voor opneming van
het beraad in de sectie internationale
zaken van de Raad van Kerken. Door
het beraad aan die sectie onder
geschikt te maken zou men haar
waarschijnlijk ook monddood maken.
Het beraad wil daarom zijn vrijheid
houden.
Dat bleek uit de discussie op de
eerste synodedag. De synode droeg de
commissie voor financiën en orga
nisatie op te onderzoeken op welke
wijze het mogelijk is aan dit verlan
gen tegemoet te komen. De synode die
gisteren na benoeming van een groot
aantal commissies is uiteengegaan,
zal in augustus spreken over het ad
vies van de commissie.
De synode besloot voorts mee te
werken aan de voorbereiding en de
uitvoering van aktiviteiten in het ka
der van de vredesweek 1969. De
voorwaarden zijn dezelfde als die
van vorig jaar en komen erop neer,
dat over de op te stellen kansel-
boodschap op de volgende vergade
ring dat is dus in augustus
nader van gedachten zal worden ge
wisseld.
Tien synodeleden waren tegen het
voorstel in deze vorm. Zij wilden het
verlenen van medewerking aan de
vredesweek gekoppeld zien aan ver
antwoordelijkheid voor de vre-
deskrant.
Tegen de kanselboodschap bleken
vorige jaren ook bezwaren te
bestaan. In diverse gemeenten is de
boodschap niet voorgelezen of kwam
de kerkeraad met een. eigen kansel-
boodschap.
Over hét vraagstuk van oorlog en
vrede wordt verschillend gedacht in
de kring der synodeleden. Het zal
wel blijken als het deputatenrapport
over deze materie aan de orde komt.
Gisteren kwam alleen de medewer
king aan de vredesweek ter sprake.
BEZWAREN
Ds. Th. Boersma uit Grootegast zei,
dat in de verleden jaar aangeboden
vredesboodschap, opgesteld door een
interkerkelijke instantie, het christe
lijk getuigenis weinig tot gelding
kwam. Ouderling P. Jongstra uit
Drachten zei kort en bondig ernstige
bezwaren te hebben tegen de getui
genissen die het vredesberaad heeft
verspreid. Ze berusten op onjuiste
motieven, zei de heer Jongstra.
Ds. A. C. van Nood uit Velsen wil
de medewerking aan de voorberei
ding van de vredesweek koppelen
aan de voorwaarde dat de synode ook
kan oordelen over de inhoud van de
te verspreiden v-redeskrant. In de af
gelopen jaren wist de synode niet
wat er in de krant stond en tal van
kerkeraden bleken bezwaren te heb
ben tegen artikelen.
Ds. Van Nood verlangde niet dat de
synode zich over elke zin in de krant
zou uitspreken, maar instemming zou
betuigen, of niet, met de strekking
van de artikelen.
Uit het antwoord van deputaten
bleek dat het moeilijk is cie vre-
deskrant vroegtijdig aan de synode
ter inzage te geven. Men kreeg de
indruk dat eerst de tpkst van de
kanselboodschap wordt vastgesteld
en in een later stadium de kopij voor
de krant wordt geleverd. In Augustus
schijnt deze kopij nog niet klaar te
zijn. Deputaten meenden de synode
leden te moeten ontraden de voor
waarde te stellen eerst de krant te
willen zien alvorens medewerking
aan de vredesweek toe te zeggen.
KWALIJK
Prof. H. M. Kuitert ried de synode
met klem aan mee te werken aan de
vredesweek. Hij stelde deelname
voor met behoud van eigen fundering
van de boodschap. Hij vond het een
kwalijke zaak voor de image van de
Greformeerde Kerken als deze zich
afzijdig zouden houden.
Prof. A. Troost vertelde de synode
leden dt de kanselboodschappen
voor de vredesweek in het verleden
door vele instanties en kerken zijn
opgesteld. Dat maakt het samenstel
len van die boodschap niet eenvou
dig. Hij merkte voorts op, dat depu
taten noch moderamen van de synode
verantwoordelijk zijn voor de inhoud
van de krant. Dat had verleden jaar
in de vredeskrant moeten staan. Hij
zei ook dat, indien daar behoefte aan
bestaat de kanselboodschap in de
prediking een bepaalde toelichting
kan krijgen. De kerkeraden kunnen
daar met hun predikanten over pra
ten.
Het voorstel van ds. Van Nood om
de synodeleden ook een oordeel te
doen uitspreken over de inhoud van
de vredeskrant en de uitspraak over
de krant dan samen met de visie op
de kanselboodschap beslissend te
doen zijn voor de medewerking aan
de vredesweek, vond geen meerder
heid. De synode liet het bij toezeg
ging van medewerking onder voor
waarde dat de kanselboodschap aan
vaardbaar wordt geacht.
INSPRAAK
De synode sprak nog vrij uitvoerig
over de vergaderwijze, die meebrengt
dat dikwijls ouderen worden afge
vaardigd. De jongeren kunnen niet
uit hun dagelijks werk.
Misschien is er iets op te vinden
door belangrijke vergaderingen in
een weekeind te houden, zo werd
gesuggereerd. En ook zal het overwe
ging verdienen dat de synode com
missies instelt die voor een deel
zal bekijken wat mogelijk is en in
augustus zal men er dan verder over
spreken.
De synode besloot gisteren ook de
putaten voor het vormingswerk op te
dragen de arbeid voort te zetten. De
putaten zijn bezig hun visie te ont
wikkelen op het vormingswerk en de
synode droeg deputaten op het werk
verder af te maken. Dat zou beteke
nen dat over enkele maanden cijfers
ter tafel zullen komen over de
kosten. Ambtsdragers zullen van dit
vormingswerk kunnen profiteren.
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Baambrugge (toez
W. Moerman te Aalsmeer; voor Hen
gelo (O.)-bijst. in het pastoraat; G.
Oldeman te Heerewaarden.
Emeritaat verleend aan ds. A. M.
Brouwer te Berlicum-Dinther; aan ds.
A. F. L. van Dijk, pred. voor buiten-
gew werkzmh. (Adr. van Bemmel-
stichting) te Hemmen; aan ds. J.
Muurling te Heerde.
WAALSE GEMEENTEN
Emeritaat verleend aan ds. Ch. Ca-
banis te Middelburg.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Lewedorp (Z.)kand.
L. J. G. IJkel te Katwijk a. Zee; te
Overveen: W v. Wijk te Haarlem
zuid. die dit beroep heeft aangeno
men.
Benoemd door de generale synode
tot pred. in alg. dienst als evangelisa-
tiepred.: ds. H. J. Bavinck te Heem
stede.
Beroepbaarstelling: kand. L. J. C.
IJkel, Larixlaan 3, Katwijk a. Zee
Emeritaat aangevraagd door ds. W.
Diepersloot te IJmuiden (per 1 okt.)
en ds. H. de Valk te Stad a. 't Ha
ringvliet.
GEREF. KERKEN (vrügem.)
Beroepen te Musselkanaal-Valther-
mond: kand. M. H. Sliggers te Haar
lem.
Aangenomen naar Berkum: F. Mul
te Hoogkerk.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Emeritaat verleend (m i.v. 1 okt.)
aan ds. P. H. Seggelink te Woerden.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT De Gerefor
meerde Kerken zijn de 850.000
gepasseerd. Per 1 januari 1969
telden zjj in ons land 852.097 zie
len.
Jongere
Met drie stemmen tegen besloot
de synode om in plaats van de reeds
door de synodale commissie aange
zochte prof. dr. C. H. Lindijer een
jongere naar de assemblee van de
Lutherse Wereldfederatie met de
president mee te sturen. Men was
wat verlegen met het voorstel, maar
kon het niet bestrijden na wat er j
allemaal over jongeren de vorige dag j de tienduizend bleef,
was gezegd.
Dat blijkt uit de statistiek in het
zojuist verschenen Jaarboek 1969.
De groei in 1968 (8204 zielen) is
opmerkelijk gering. Men moet tot het
jaar 1957 teruggaan om een jaar te
vinden, waarin de toename beneden
Over de gang van zaken bij de
liquidatie van de oecumenische
jeugdraad zullen inlichtinaen worden
ingewonnen. Men wil aannemen dat
de OJR wat buiten het kader van de
Raad van Kerken valt, maar wil
waarschuwen tegen nieuwe ongeval
len in de persoonlijke sfeer, zoals
men vooralsnog het plotselinge
ontslag van de OJR-secretaris
beschouwt.
De vijftien belijdeniscatechisanten
in Zeist, die voorlopig van meer dan
één kerk lid willen zijn, mogen zich
in de welwillende belangstelling van
de synode verheugen. Wel is zij be
nieuwd naar het resultaat van het
doordenken van de problemen die
zo'n meervoudig lidmaatschap stelt
ook al is het tijdelijk).
Zonder een besluit te nemen gaf
de synode door haar discussie te ken
nen dat zij niet achter het rapport
van de commissie-Van Walsum staat.
Liever dan haar deel te willen van
de voorgestelde jaarlijkse uitkering
van 50 miljoen aan de kerken samen,
voelt men voor de door minister Wit-
teveen voorgestelde afkoopregeling.
Maar dan niet zo zuinig als de mi
nister wil.
De synode betoonde zich ingeno
men met de openheid die de r.k. ctu-
Voor het eerst sinds jaren zijn de
Gereformeerde Kerken vorig jaar in
aanwas dan ook achtergebleven bij
de bevolkingsgroei.
In 1967 bedroeg de groei van de
Nederlandse bevolking 1.05 procent.
De Gereformeerde Kerken vermeer
derden dat jaar nog met 1.22 procent.
Naar aanleiding daarvan publiceer
de het bureau Kerkopbouw vorig
jaar mei een rapport, waarin werd
vastgesteld dat het percentage gere
formeerden de laatste jaren toenam
als gevolg van het feit, dat het ge-
'ïoortenoverschot opvallend minder
sterk daalde, dan bij de bevolking in
het algemeen.
In 1968 was de gereformeerde aan
was echter maar 0.97 procent, terwijl
dc bevolking als geheel met 1.08 pro
cent toenam.
Geen verklaring
Het bureau Kerkopbouw kon ons
hiervoor nog geen verklaring geven.
Men had de nieuwe cijfers nog niet
bestudeerd.
Het groeipercentage van de Gere
formeerde Kerken is vanaf 1965 elk
jaar gedaald: 1,51, 1,26, 1,22 en nu
0,97.
In absolute cijfers zijn de gerefor
meerden vorig jaar 930 bij de bevol
kingsgroei achtergebleven.
Het aantal dienstdoende predikan
ten daalde in 1968 van 1036 tot 1035.
Het aantal vacatures nam toe van 278
tot 287.
Het Jaarboek werd in opdracht
van het Algemeen Bureau van de
Gereformeerde Kerken uitgegeven
door Oosterbaan en Le Cointre te
Goes en is daar te bestellen voor
5,90 (uitsluitend leverbaar in ge
plastificeerd omslag).
(Van onze kerkredactie)
BAARN Vannacht is in het
ziekenhuis te Baarn overleden
prof. dr. H. Bergenia, emeritus
hoogleraar van de Theologische
Hogeschool van de Gerefor
meerde Kerken te Kampen en
emeritus-rector van het zen
dingsseminarie te Baarn. Hij is
67 jaar geworden.
Maandag werd prof. Bergenia ge
troffen door een hersenbloeding.
Prof. Bergema werd 7 januari 1902
geboren te Leeuwarden. Hij stu
deerde aan de Vrije Universiteit
theologie en vervolgens aan de Leid-
se universiteit Arabisch, Javaans en
Maleis. In 1929 vertrok hij als mis
sionair predikant naar Keboemen op
Midden-Java. Om te promoveren
keerde hij enkele jaren naar Neder- j
land terug. Van 1938 tot 1942 was hij
docent aan de theologische school van i
de Soembanesë Christelijke Kerk te
Karoeni.
Na de oorlog, die hij in internerings- I
kampen doorbracht, werd prof. Ber- j
DEN HAAG Prof. mr. H. Drion,
hoogleraar aan de rijksuniversiteit in
Leiden, is gistermiddag door de
Tweede Kamer als eerste geplaatst
op een voordracht voor een vacature
van een raadsheernlaats in de Hoge
Raad der Nederlanden.
Als tweede en derde staan mr. W.
Snijders, rechter te Rotterdam, en
mr. A. G. Lubbers, notaris en tevens
rechter-plaatsvervanger in Amster
dam. De vacature ontstond door het
eervol ontslag van de raadsheer mr.
C. H. Beekhuis
gema in 1946 rector van de Theolo
gische School te Makassar. Onder
zijn leiding kwamen de gebouwen
voor deze school tot stand met steun
van Nederlandse en Amerikaanse
kerken. In 1954 trad hij op eigen
verzoek-als rector af, maar hij bleef
nog als docent aan de school verbon
den.
In 1956 werd prof. Bergema be
noemd tot hoogleraar in Kampen,
om er de zendingsvakken te doceren.
Tevens werd hij rector van het zen
dingsseminarie in Baarn. Op 1 okto
ber 1967 ging hij met emeritaat.
In zijn beide functies werd prof. dr.
A. G. Honig zijn opvolger, maar om
dat deze nog niet meteen beginnen
kon, bleef prof. Bergema nog tot
zomer 1968 het hoogleraarschap
waarnemen. Ook trad hij de laat
ste maanden weer op als waarne
mend rector te Baarn wegens ziek
te van prof. Honig.
ENSCHEDE De Nederlandse
bond van gereformeerde jonge
lingsverenigingen houdt op Hemel
vaartsdag zijn bondsdag in de Diek-
manhal te Enschede.
Sprekers zijn bondsvoorzitter de
heer G. Storm uit Amersfoort, ds. H.
J. Nijenhuis en ds. G. Zomer, beiden
uit Groningen.
Daags ervoor wordt de huishoude
lijke vergadering gehouden in de Im-
manuelkerk, Wicher Nijkampstraat.
Verwacht wordt, dat daar met name
gesproken zal worden over het
bestuursbeleid ten aanzien van de
grondslag van de bond. Het bestuur
heeft uitgesproken, dat er in de bond
geen plaats is voor „de bekende
Open-Brief-theorieën".
Per 1 januari telde de bond 231
verenigingen met 3198 leden.
Vereniging van Verontrusten in de Gereformeerde Kerken in Nederland, afdeling
Den Haag en omstreken
„SCHRIFT EN GETUIGENIS"
Secretariaat: Bilderdijkstraat 129, Den Haag.
GEREFORMEERDEN LET OP UW SAECK
PUZZEL VANDAAG
OP PAGINA 13
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Er zijn
al honderdzestig aanmel
dingen binnengekomen
van Nederlanders, die de
Kerkedag in Stuttgart
(16 tot 20 juli) willen
bijwonen.
Op de Kerkedag 1967 in
Hannover bestond de Ne
derlandse delegatie uit on
geveer tweehonderd
mensen. Dit vertelt ons me
vrouw L. Klijn (De Wetstein
Pfisterlaan 55, Driebergen),
de organisatrice van de Ne
derlandse deelneming.
Het is de bedoeling, dat
de Nederlanders met een ei
gen trein naar Stuttgart rei
zen. Dat is op zichzelf al een
belevenis acht uur met
elkaar in een trein die
een band legt. Op 15 juni
sluit de aanmelding.
Pater dr. W. Boelens uit
Stadskanaal ijvert ervoor,
dat er ook veel rooms-ka-
tholieken mee zullen gaan.
Dan zou de Nederlandse si
tuatie meer weerspiegelen,
waar er al meer dan tien
duizend rooms-protestantse
gespreksgroepen in ons land
zijn.
Op de persconferentie, die
ter gelegenheid van de Ker
kedag in Utrecht werd ge
houden, vertelde hij vooral
leïmnoneerd te zijn door de
sterke bijbelse inzet op elke
Kerkedag, die hij tot nu toe
meemaakte. „Op het punt
van de bijbelse bezinning
liggen wij rooms-katholie-
ken nog een heel stuk ach
ter. Enige Duitse
..Gründlichkeit" kunnen wij
hier wel gebruiken.
Hoe groot het totaal aan
tal deelnemers aan de Ker
kedag zal zijn, valt op geen
stukken na te zeggen, vooral
nu men ditmaal te werk
gaat volgens het principe
van de totale openheid en er
dus geen vooraanmelding
*a! zijn.
De Kerkedas in Hannover
werd dagelijks door dertig
duizend mensen bezocht. Dc
slotsamenkomst trok on
danks de tropische hitte
45.000 mensen.
Nu is er nog een extra
element van onzekerheid,
omdat de slotsamenkomst
(zondagmiddag 20 juli) sa
menvalt met het Ameri
kaanse pogen, een mens op
de maan te brengen.
De internationale be
langstelling komt vooral uit
Amerika (alleen al uit Hol-
Weleerwaarde zeer geleerde Broeders,
WIJ vernamen als bovengenoemde vereni
ging dat U zich weer gaat bezinnen over
een eventuele aansluiting van de Gerefor
meerde Kerken in Nederland bij de We
reldraad van Kerken.
Uit verschillende uitlatingen van voor
aanstaanden in onze kerken krijgen wij
echter de Indruk dat men een beslissing
ten gunste van de Wereldraad wil be
werkstelligen.
WIJ als Vereniging van Verontrusten in de
Gereformeerde Kerken ln Nederland, afd.
Den Haag en omstreken, willen U drin
gend verzoeken om deze stap niet te ne
men: Integendeel, wij hopen dat U de
Wereldraad van Kerken wilt wijzen op de
verkeerde weg die zij gaat en dat daarom
de Gereformeerde Kerken niet tot aanslui
ting bij de Wereldraad kunnen overgaan.
De bezwaren van onze vereniging richten
zich ln het bijzonder op zaken die wij U
hierbij nader uiteenzetten.
1) Als wij afgaan op hetgeen de Wereld
raad van Kerken wilde zijn en hoe hij
zich wilde presenteren, dan kunnen wij
ons daarmee wel verenigen. De proble
men zitten dan ook niet ln de grondslag
die men aanvaard heeft, die zelfs ln
New Delhi (1961) een wijziging onder
ging ln positieve zin. Integendeel. De
nieuwe basis-formule (..De Wereldraad
is een gemeenschap van kerken, die de
Heer Jezus Christus als God en Heiland
overeenkomstig de Heilige Schrift belij
den en die daarom hun gemeenschappe
lijke roeping gezamenlijk willen vervul
len tot eer van de ene God, Vader.
Zoon en Heilige Geest.") vormt niet het
grote struikelblok om als Gereformeer
de Kerken toe te treden tot deze We
reldraad. Ofschoon de Wereldraad van
Kerken een raad is en geen kerk, mo-
gemeente opgestelde instructie door
R.A C.B. (officiële afkorting van
Baptisten Unie in de Sowjet Unie) r
fen wij het volgende aan: ..De prt
kant moet erom denken dat thans
voornaamste taak van religieuze akt
telt niet bestaat ln het winnen
nieuwe leden: evenmin moet hij al
zeer opgaan in de prediking: j»
mensen tussen 10 en 30 Jaar moeten
toegelaten worden tot openbare geb
bijeenkomsten." Dan voegen wij
nog aan toe dat de algemeen secret
van de' Baptisten Unie t.w. A. V. K
zich „verdienstelijk" maakt door
vervolgingsmethoden tegen de oi
grondse Baptisten-gemeenten. Karev
zijn collega's keurden tevens open
de Inval van het Warschau-pact in
choslowakije goed.
g. 'Prof. Hromadka uit Praag (Tsjechi
waklje) is Tsjechisch vertegenwoord
bij de Wereldraad. Deze Hromadka,
verklaarde dat hij aan duizend ep
mleën en rampen de voorkeur geeft
ven het geloof ln God, won in
verleden de Lenin-prijs. Hromadka
zich o.a. prijzend uit over de rech
hand van Stalin, t.w. Mikoyan. He
deze Mikoyan die behalve voor I
madka ook voor de Wereldraad love
woorden over heeft.
h. In 1950 werd de Grieks-Katholieke
in Roemenië gedwongen zich zelf o
heffen en over te gaan ln de Roem
Orthodoxe kerk. De topmen
priesters, etc. die niet volgden wei
gemarteld totdat zij bereid waren
Avel te doen. De bisschoppen stier
bijna allen aan de martelingen. De
der van deze operatie: Patriarch Ju
nlan. reeds communist voordat
staatsgreep in Roemenië plaatsvond.
gen we toch wel verwachten dat als i- Patriarch Tonescu (Roemenië),
men éénmaal een grondslag heeft aan
genomen men zich daar ook aan wenst
te houden. Het tegendeel is waar.
a. Op de vergadering in 1954 te Evenston
(V.S.) werd de verklaring uitgegeven
dat de Wereldraad geen oordeel
uitspreekt over de vraag, of een kerk
de basis-formule inderdaad ernstig
neemt. De verklaring gaat verder door
te verklaren dat het tot de verant
woordelijkheid van Iedere kerk behoort
om zelf te beslissen of zij de basis van
de raad in oprechtheid kan aanvaarden.
b. Ons leert de praktijk dat van die hand
having van de basis-formule in de prak
tijk bitter weinig terecht komt. Zelfs,
en dat menen wij in alle oprechtheid,
de leiders van de Wereldraad zijn niet
van plan de formule als uitgangspunt te
nemen. Dat wij dit niet verzinnen blijkt
uit de paasboodschap van de sekreta-
ris-generaal van de Wereldraad.Dr. Eu
gene Carson Blake, gehouden in 1957.
Ter illustratie laten wij deze hierbij vol
gen:
..Op Pasen is het voor ons heel ge
makkelijk om aan de Opstanding te
denken als een wonder op een nevel
achtige morgen, lang geleden en ver
weg of als een wonder dat algemeen
zal zijn als de laatste trompet in de
historie weerklinkt.
WIJ zijn geneigd om te denken, aan
die Tuin met zijn graf als Iets dat
bulten Jeruzalem ligt en heel lang
geleden heeft plaatsgevonden. Met
meer of minder verbeeldingskracht lo
pen we evenals Petrus en Johannes
hard weg en zijn evenals zij met
ontzag vervuld bij het zien van de
steen die weggerold is.
.Met meer of minder 'erbeel-
dingskracht horen wij de engel spre
ken: „Wat zoekt gij de levende bij de
doden? Hij ls opgestaan. Hij ls hier
niet." Wij geloven en twijfelen dus
maar ten dele aan het wonder. Maar
wij geloven en twijfelen alleen maar
ten dele omdat Iets dat- zo lang gele
den en zo- ver weg plaatsvond niet zo
essentieel schijnt te zijn dat wij tot
een besluit moeten komen.
Maar op de opstanding mag niet het
stempel gedrukt worden van een heel
\'er verleden.
Wij die belijdende volgelingen van de
Here Jezus zijn maar met vrees om
ons heen zien naar de dagelijkse ge
beurtenissen die de ziel des mensen zo
met droefenis vervullen, hebben er
juist nu behoefte aan de tuin te betre
den en eens temeer het lege graf te
aansohouwen.
HIJ die dood was, leeft nu. Iedere dag
wordt voor de ogen der gelovigen de
grote steen weggerold. Aanschouw.
Zie het lege graf. Daar liggen rle keu
rig opgevouwen lljkgewaden. Luister
als degene die wij voor een tuinman
aanzien ons vraagt waarom wij we
nen Aanschouw eens temeer de le
vende God. zelfs door de glinsterende
tranen heen. Zo komt het. denk lk.
dat het Paasgeloof noqh een wezenlijk
geloof is ln een wonder dat lang gele
den heeft plaatsgevonden, noch een
wezenlijke hoop ls dat God toch een
wonder zal doen dat ons van de on
dergang zal redden. Er ls eerder een
nieuw en eeuwig durende dimensie
toegevoegd aan leder ogenblik als men
eenmaal de levende God leert kennen
die nu Christus uit het graf doet
opstaan en ook U (afgezien van Hem)
nu uit de levende dood zal verheffen
tot het leven, d.w.z. het eeuwige le-
reeds communist voordat de staatsgn
plaatsvond in Roemenië, laat wel
duidelijk zijn sympathie blijken
het communisme. Hij heeft hamer
sikkel embleem op zijn priesterkleed
laat zich „kameraad bisschop" noem
j. Bisschop Rapp van Roemenië, leret
dat God zich driemaal geopenba
heeft t.w. in: Mozes - Jezus - Ma
staat bekend als een verrader.
k. De Wereldraad van Kerken koos
één van haar voorzitters Patriarch G
man, hoofd van de Servische Orthodi
Kerk ln Joegoslavië. Wij ontlenen
een toespraak van Dr. Slobodan
Draskovlch, levens een leider van
Servische Orthodoxe kerk het volgen
..German werd op grove wijze aan
Servische Orthodoxe kerk als Patri»
opgedrongen door allerlei pressiemld
len. met inbegrip van geweldplegl
gevangenzettingen aanbrengen van
chameiljk letsel Van een aantal t 0
schoppen en kiezers." i:
Tevens heeft German zich loyaal v
klaard t.o.v. zijn regering en de soc
listtsche Ideeën van de Joegoslavië
communisten.
1. Tot slot menen wij op te moeten m e
ken dat in geen communistisch Ia j
godsdienstvrijheid bestaat. Mochten
toch kerken zijn van achter het ijzei I
gordijn die ln de Wereldraad vertegi
woordlgd zijn. dan zijn wij er zet
van dat deze georganiseerd zijn door X
communlstlsehe-athëlstlsche staat,
het westen, met inbegrip van onze eig 11
Gereformeerde kerken, in slaap te Wi f
gen. Ter Illustratie geven wij nog t
verklaring van Oostdultse blssehoppa
ontleend aan „Christianity Today" i
6-11-1964: „een christen ls gehouden,
politieke en maatschappelijke struktu
van de communistische staat te eer'o:
digen en te aanvaardenook de
nomlsche opbouw van deze staat me
ten wij ln het geloof aanvaarden: het
gebod mag niet als verweer tegen onti
genlng en gemeenschappelijk bezit s
brulkt worden."
3) Dat de bovengenoemde agenten en s
onnen, die zich uitgeven als kerkleld
sterke Invloed hebben op het werk v
de Wereldraad is tijdens de assemblee
Uppsala wel gebleken. Enkele ultsprai
die te Uppsala, waaruit een revolu
geest gebaseerd op het marxisme, stel
naar voren kwam willen wij U ni
onthouden omdat wij niet gerust zij
dat ook onze kerken zich met dez
theorieën en praktijken bezig ga an hoif
den. jj
a. In een resolutie van de jongerendel
gatie lezen we dat de kerken, als
geen andere mogelijkheden meer zij
achter bewegingen moet gaan staan,
desnoods door revolutie bestaan
machtsordeningen omver willen werp*
als door die regimes volkeren word
onderdrukt of in noodlijdende toesta
worden gelaten.
b. Iets gematigder, maar toch niet mis
verstaan, was de uitspraak van de 1
diër Thomas die in zijn rede tot
assemblee naar voren bracht dat
kerk wel achter de revolutie moet ga
Op vragen van een NCRV-Interview I
gaven Cubaanse gedelegeerden maar a
te eraag antwoorden en zij verklaard!
„dat de kerk achter de guerilla mot
gaan staan, zoalq die op aanstichten v(
de Cubaanse communisten hier en da t
.c,c„, u.w.*. iicl eeuwige ie- ln Latl.1ns-Amerlka wordt gevoerd."
ven. zo kwam het dat onze Heer d. Het gehele denken kwam ln Upsala
lywood tweehonderd perso
nen) en uit Zweden, maar er
zijn ook a' aanmeldineen uit
landen als Australië, La-
ti ins- Amerika, India en
Ghana.
De leeftijd van de bezoe
kers wordt elk jaar jonger
en is nu gemiddeld 35 jaar.
Harde discussies
Dr. Carola Wolf, de
oerschef van de Kerkedag,
twi'felde er niet aan. of er
zullen op deze Kerkedag
harde discussies" komen.
Maar ze verwacht geen „to-
maten en eicrèn". Links en
-echt* zullen actief zijn,
maar de grote massa zal zich
volgens haar niet tot actie
laten verleiden. „De behoef
te aan informatie is veel
groter dan de bereidheid tot
actie", meende zij.
tegen Zijn discipelen, zelfs in de scha
duw van het kruis, kon zeggen
„Houdt goede moed. Ik heb de werelc!
overwonnen". Hij had. Hij heeft. Hij
zal het doen. Hij doet het. Laat ons
dus goede moed houden want de Heer
onze^ God heeft de wereld cverwon-
Uit bovenstaande blijkt een verborgen
vrijzinnigheid, of zoals U het wenst vrij
zinnigheid in een nieuw gewaad. Als zelfs
de leiders van de Wereldraad zich hieraan
schuldig maken, mogen wij niet verwach
ten dat deze raad beantwoordt aan wat
wij als Gereformeerden er van mogen ver
wachten.
2) Het is goed te weten dat als wij lid van
de Wereldraad worden, wij ook weten
in welk gezelschap wij komen te verke
ren. Veelal wordt er gesteld dat wij het
licht van Christus kunnen doen schijnen
in de Wereldraad, ons getuigenis kun
nen doen uitgaan en de lidmaten in dc
Wereldraad kunnen wijzen op hun taak.
Dit mag wel gezien worden als gebrek
aan elk realiteitsgevoel waarmee wi
niets willen afdoen van de wonderen
Gods die zoiets toch mogelijk kan ma
ken.
WIJ als Vereniging van Verontrusten
hebben ons een oordeel gevormd op
grond van feiten die'wij U niet willen
onthouden:
a. De ledenkerken ln de Wereldraad ver
tegenwoordigen 170.000.000 kerkleden.
Het ls goed op te merken dat alleen de
Russische Orthodoxe Kerken tezamen
met de Roemeense en Bulgaarse Ortho
doxe Kerken ruim 50.000.000 kerkleden
vertegenwoordigen, dat is 34 pet. van
het totaal. Onze eigen Gereformeerde
Kerken hebben ongeveer 900.000 leden
hetgeen betekent 0,52 pet. van het ge
heel ln de Wereldraad.
b. Volgens de wet van de Sowjet Unie
moeten alle geestelijken lid van de
communistische partij zijn en staan ln
dienst van het hoofdbestuur van de
communistische partll of van de K.G.B.
(geheime politie).
c. In 1961 sprak patriarch Alexei zijn er
kentelijkheid uit voor de „nimmer fa
lende goede houding van onze regering
iegens onze kerk." Dit ls dezelfde
Alexei die op nieuwjaarsdag 1957 ver
klaarde dat het de „antidemocratische
krachten waren die het vreedzaam
bestaan van Hongarije in 1956 verstoor
den". Ook beschikt Alexei over een
rechtstreekse telefoonverbinding met
het Kremlin
d. De Sowjet regering heeft enkele jaren
geleden bekend gemaakt dat zij die
christelijke lektuur verspreiden en ztj
die kinderen over Christus vertellen.
van ge ni ss t i^af W<He f Is^aar tsbl^clmp" NU SI"1 ilv^n^ov^r^01"13'3 f,elt®nmaterlaal w*1"
0^jL^t.!./lttJn8.van.da on de dub?euze praktïjicerf v^Te WE
RELDRAAD VAN KERKEN, Is het vreemd
het teken van de revolutie te staa 1
Deze revolutie, duidelijk geïnspireei li
door het marxisme, kwam het duld
lllkst tot uiting ln „Hot News", het blr
dat dé jongeren delegatie tijdens
assemblee te Uppsala uitgaf.
Wij treffen daarin de volgende zinsn©
aan: „Het marxisme heeft bulten
westerse wereld méér tot stand
bracht dan de kerkelijke zending."
hangt er maar van af of men
staatsslavernlj ln Rood-Chtna ook
positief te waarderen prestatie ziet.)
4) Zoals boven omsohreven hebben
reeds gewezen op de eommunlstlscl
sympathieën die de Wereldraad aan i
dag legt Een extra Illustratie willen
V hierbij geven.
Begin 1918 werden in Zuid-Afrika L
terroristen veroordeeld tot gevangenis
straffen van verschillende duur. De Wt
reldraad noemde dit in strijd met 6
rechten van de mens. Men vergeet eet:
lei dat de terroristen de beschikkin
hadden over de beste advocaten va
Zuid-Afrika en dat de \erhore
plaatsvonden ln aanwezigheid van d
internationale pers.
De rechter van het proces. Mr. Ludorl
verwees ln zijn uiteenzetting naar h<
„adembenemende aantal bewijsstuk
ken", waarvan bewezen ls dat deze zld
in het bezit bevonden van sommlgei
der beklaagden, hun handlangers en an
deren. Hiertoe behoorden machlnegew
ren, andere geweren, pistolen en ve«
ammunitie, hoofdzakelijk van comma
nlstlsch-Chinese en Russische makeli!
Het grootste deel van deze wapens 1
door sommigen der beklaagden en hu
handlangers door Zambia naar Ovamba
land gebracht. Naar verwachting za
nog meer door anderen meegenomen o
ingevoerd worden. De rechter spral
over de hulp die de beklaagden ontvin
gen van landen als Rusland. Rood-Ch!
na. Egypte. Ghana. Algerije en commu
mlstisch georiënteerde staten bij de tra
nlng In terroristische activiteiten. Kam
pen werden bjiv. opgericht ln dicht
woud en georganiseerd volgens
richtlijnen van Mao Tse Tung, de hui
ge leider van Communistisch China
wiens boek „Militaire Geschriften" late
ln een kamp werd aangetroffen. Het
treffend dat de Wereldraad van Kerke»
met het optreden der terroristen aan
valt, doch de beschaafde wijze waarop
hun gewelddadige activiteiten in ees
vrij. onafhankelijk gerechtshof beoor
deeld werden. In zeker 15 andere lande»
ter wereld werden doodstraffen uit
gesproken bij verhoren zonder
reohtspraak of voor een militair hof.
WIJ denken aan de communistische lan
den. Over deze kaken en gevallen zwijgt
de Wereldraad van Kerken ln alle talen.
Wereldraad bekendmaakte, dat hij het
met de politiek van de Sowjet regering
eens is. De Wereldraad is het met Nlko-
dlm eens en erkent hem als jisschop
De lovende woorden van de Wereldraad
voor Nikodlm ln „Oecomenlsche
Persdienst" ------
dat velen de Wereldraad verwijten vrijzin
nige Invloeden en communistische sympa
thieën te bezitten?
De vereniging van Verontrusten „Schrift
Getuigenis", afdeling Den Haag
Persdienst" no 17 uit 1966 hadden tot getuigenis aioenng Den Haag en
gevolg dat het Sowjetblad Izvestla van men'"g 2at °nze lcerk5°
30-8-1966 zich prijzend uitliet c%r f belljdeniskerk op grond van genoemde
Wereldraad. Wij vragen ons echter af of aanslultln8 bij de Wereld-
dit voor de Wereldraad pleit' j? 1 .Kerkfn over kunnen gaan.
PalH., Indien U toch tot aansluiting over gaat
WrliJ i Moskou t.w. Borovoy. achten wij U verantwoordelijk voor het
Snn?'^?t«l Vaii geheime politie, feit, dat dc verontrusting ln onze kerken
zit in de staf van de Wereldraad HIJ ls alleen maar groter wordt. De kloof die er
tevens vice-voorzitter van het comité ln onze kerken dreigt te ontstaan zou
van godsdienstvrijheid in de Sowjet door zulk handelen alleen maar groter
Unie. En dan te weten dat van de 1000 maken.
kerken in Moskou er 960 gesloten zijn. WIJ hopen dat U deze zaken ln Uw over-
De officiële Baptisten Unie ln de Sow- wegingen wilt betrekken.
Jet Unie ls In de Wereldraad vertegen- WU tekenen,
wcordlgd meteen aantal van 2.000.000 met broederlijke groeten en hoogachting,
kerkleden, sinds 1962. In een voor de p. Looye (voorzitter)
Vraag Uw kerkeraad hierover verantwoording. Geef instemming aan ons
secretariaat.
Het is nog niet te iaat.